Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

mulla tulee paljon sellasta matka-ajoa, että käyn vaikka Helsingistä Kuopiossa ja palaan seuraavana päivänä. Siksi pohdin, että tollanen auto missä ilmaiset lataukset, sopisi aika hyvin käyttöön.
Eiks noi mallit ole aika vanhoja? Tulee mieleen yksi kaveri joka ajo työn puolesta ihan helvetisti ja aina jakso hehkuttaa ilmaista latausta ja km-korvauksilla tienaamista kunnes sitten siitä vanhasta Teslasta hajosi akku ja korjauslasku ~15000 eur. Se siitä ilmaisesta lounaasta, noissa vanhoissa ei taida olla enää mitään akkutakuuta. Mut joo, kolikonheittoa.
 
Eiks noi mallit ole aika vanhoja? Tulee mieleen yksi kaveri joka ajo työn puolesta ihan helvetisti ja aina jakso hehkuttaa ilmaista latausta ja km-korvauksilla tienaamista kunnes sitten siitä vanhasta Teslasta hajosi akku ja korjauslasku ~15000 eur. Se siitä ilmaisesta lounaasta, noissa vanhoissa ei taida olla enää mitään akkutakuuta. Mut joo, kolikonheittoa.
Nykyisin akkukorjaus voi olla 6000€. Tai jos kennoja olisi rikki, niin sitten hiukan enemmän.


Mulla 238tkm ajettu 8/2016 fl Model S 90D. Siinä ei ole kyllä enää ilmaisia latauksia, kun välissä auto on käynyt Teslalla myytävänä. Eli siis akulle ei ole tehty mitään, eikä moottoreillekaan.

3 ovenkahvaa on aiemmin vaihdettu, sekä sisäinen laturi (11kW ilmeisesti). Ja itse vaihdoin 180€ maksaneen 103tkm ajetun purkuauton ilmastoinnin kompressorin siihen. Ilmastointihuolto tuon jälkeen oli 130€.

90D ja jo viimeisimmät 85D auton akut on olleet jo (yleensä) aika kestäviä. Vaikka Tesla onkin ohjelmallisesti rampauttamut 85 akun latausnopeuden, että akku kestäisi ehjänä 8 vuoden takuuajan (ja Tesla välttyisi takuukorjauksilta).


Ilmeisesti myös Autopilotin on aikoinaan pitänyt ostaa lisävarusteena, mutta tuossa omassa se kyllä on. Eli noissa voi olla jonkin verran eroja.

Itse ajattelin päästä autolla jonnekin 300tkm lukemiin. Luultavasti voisi toimia kauemminkin? Itse olen ajanut 14tkm, eli ei nyt huima ajomäärä vielä. Tuo ilmastointikin taisi olla jo ostettaessa rikki, kun auton hankinta oli joulukuussa.
 
Tesla Robotaxi Day 1: Significant Screw-up [NOT OC]


Alkuperäinen video jonka 7min kohdalla tuo virhe:



Innolla odotan mitä tästä tulee.

Jotenki fituiks meni tuo kääntyminen ja lähti sitte korjaamaan matkaa suoraa, jonka myötä ajoi hetken tyhjää vastaantulijan kaistaa ja päätti näppäränä ohittaa vielä muut autot tuosta vastaantulijan kaistaa, jotta pääsi kääntymään, koska why not. :D Mikä lie oli sitten syynä ettei tuota käännöstä tehnyt. Itse olen seurannut noita videoita paljon ja tuo nyt taitaa olla ainut tommonen vikatilanne mikä on tähän mennessä tullut, joten siinä mielessä hyvin menee toistaiseksi.
 
ja tuo nyt taitaa olla ainut tommonen vikatilanne mikä on tähän mennessä tullut, joten siinä mielessä hyvin menee toistaiseksi.

Mtes paljon noissa kyydeissä on ihan satunnaisia matkustajia jotka vielä kuvaavat ja julkaisevat. Jos kuvannut ja jotain yllättävää, niin luulis että julkaisu kynnys matalempi, kuin vain silloin jos ei ylläreitä (*. Jos siis puhutaan vapaista matkustajista.


(*
No akuun toki moni julkaisee ihan vain siitä ilosta että kyydissä, mutta poikkeamat saa huomiota.


Edit, videosta jäi oli että siellä kaksi algoritmiä väänsi ratista, tai sitten se yksi arpo suuntaa, oli kumpi oli, niin yllättävää se että jatkoi matkaa, eikä ottanut aika lisää. Ovatko nuo etävalvonnassa, voisiko siinä olla taustaa.
 
Mtes paljon noissa kyydeissä on ihan satunnaisia matkustajia jotka vielä kuvaavat ja julkaisevat. Jos kuvannut ja jotain yllättävää, niin luulis että julkaisu kynnys matalempi, kuin vain silloin jos ei ylläreitä (*. Jos siis puhutaan vapaista matkustajista.


(*
No akuun toki moni julkaisee ihan vain siitä ilosta että kyydissä, mutta poikkeamat saa huomiota.


Edit, videosta jäi oli että siellä kaksi algoritmiä väänsi ratista, tai sitten se yksi arpo suuntaa, oli kumpi oli, niin yllättävää se että jatkoi matkaa, eikä ottanut aika lisää. Ovatko nuo etävalvonnassa, voisiko siinä olla taustaa.
Nyt kai nuo on pääosin noita bloggareita, jotka kuvaa varmaan joka reissun. Siinä mielessä ajattelen, että jos tulis jotain isoja mokia, ne ois kyllä tuolla Youtubessa.

Ymmärtääkseni ihan AI ajaa, ei ole kukaan ohjailemassa.
 
Nyt kai nuo on pääosin noita bloggareita, jotka kuvaa varmaan joka reissun. Siinä mielessä ajattelen, että jos tulis jotain isoja mokia, ne ois kyllä tuolla Youtubessa.

Jos joku julkaisee mokia, niin tosiaan uskon että saisivat näkyvyyttä.

Vähän sillisalaattia postukset tästä, kerroit että olet seurannut paljon niin varmaan tiedä paremmin, itsellä jäänyt mielikuva että aloitusta jumpattu ja nyt se on avattu "kutsu vieraille", eli jossain kai käytettiin termiä faneille, eli varmaan alkuun paljon hyvää videota onnistumisista.
Sitä en tiedä miten paljon sanatonta tai muuta ohjeistusta julkaisemiseen, itse ohjaavuutta julkaisuun.

Ymmärtääkseni ihan AI ajaa, ei ole kukaan ohjailemassa.

En tiedä, muistelen postausta että olisi valvottu ja turvakuski (etänä).

Tuo tilanne oli vähän sen oloinen että kaksi ohjausta, ja taasen pelkästään auton omatoimintana olisi tosiaan odottannut ns aikalisää. Jos ja kun rajatulla alueella ja ristiriitaista dataa, käännytään, ei käännytä, ajetaan vastaantulijoiden kaistalla , niin kuvitelma että ristiriita tilanteessa ei väkisin jatketa vastaantulijoiden kaistalle. (rajattu alue, niin oletan että siellä myös kovaa paikannuskarttadataa varoiks)

Edit:
Tässä nyt pitää erottaa kolmeasiaa, odotukset lupaukset, se että muun liikenteeseen seassa ilman paikallista kuljettajaa, mahdollisesti ilman etäkuljettajaa. siitä että onhan nämä robottiautot hämmentäviä mahtavia saavutuksia. vaikka ei vielä ihmistä korvaisikaan.

Mutta onko tuo ensimmäinen kerta kehitysvaiheessa että auto joutuu johonkin risriita tilanteeseen tarkoitain sitä että miksi se jatkoi matkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vuoden takaiseen verrattuna markkinaosuus vielä 5%-yks miinuksella ja loppukuusta pitää myydä vielä yli 10t lisää että päästään edes samaan. Ja tämä ensimmäknen kuukausi jolloin kaikki uudet y:t vihdoin myynnissä...

Olihan RWD jo myynnissä ennen toukokuun puolta väliä ja toimitusta tarjoili tähän kuuhun. Nyt jos tilaisi niin toimitus olisi todella hätäseen vielä heinäkuun aikana.

Ei näytä enää oikein kelpaavan pre-fl perffit. Noita varastoautoja on ollut isolla alella jo 3-4kk ja aina vaan löytyy. Koskakohan joutuvat lisää tiputtamaan pyyntiä, ettei vaan facelift ehdi myyntiin jolloin voi olla vielä hankalampi päästä noista eroon. Tekee varmaan hyvää käytetyille perffeille.
 
Olihan RWD jo myynnissä ennen toukokuun puolta väliä ja toimitusta tarjoili tähän kuuhun. Nyt jos tilaisi niin toimitus olisi todella hätäseen vielä heinäkuun aikana.

Ei näytä enää oikein kelpaavan pre-fl perffit. Noita varastoautoja on ollut isolla alella jo 3-4kk ja aina vaan löytyy. Koskakohan joutuvat lisää tiputtamaan pyyntiä, ettei vaan facelift ehdi myyntiin jolloin voi olla vielä hankalampi päästä noista eroon. Tekee varmaan hyvää käytetyille perffeille.
Joo, väärää termiä tuossa ny käytin, eli myynnissä oli, mutta toimituksien osalta LR tai SR luvattiin vasta kesäkuulle.
 
Vuoden takaiseen verrattuna markkinaosuus vielä 5%-yks miinuksella ja loppukuusta pitää myydä vielä yli 10t lisää että päästään edes samaan. Ja tämä ensimmäknen kuukausi jolloin kaikki uudet y:t vihdoin myynnissä...
Kaappaus vuoden takaisesta
kuva_2025-06-23_162705196.png

ja 2025 keskeneräinen kuu (lpuuttuvien päivien lisäksi ilmeisesti menneetkin päivittyy joillain merkeille epätarkuutta)
kuva_2025-06-23_162817555.png


Mutta isoja kk vaihteluita., ja listalla ei EU maat UK, Norja joista taitaa tulla jo puolet listan Tesla myynnistä.
Odotus kyllä että Tesla kuroo tässä kuussa EU alueellakkin edellisestä kuusta.
Vuosi sitten euroopan isolla listalla Teslalla 20% markkinaosuus, joten noiden lukujen perusteella menettää edelleen markkinaosuutta.

Kiinalaisten piti rynniä briteissä, Volvokin menettää ilmeisen paljon,.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
280 233
Viestejä
4 817 072
Jäsenet
78 077
Uusin jäsen
doom2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom