Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Potilaana Tesla Model S 90D FL 8/2016, 242tkm ajettu.

IMG20250820080553.jpgIMG20250820083129.jpg
IMG20250820084959.jpg
IMG20250820090524.jpg
IMG20250820090557.jpg


Täytyy jostain ostaa alin takatukivarsi vasemmalle puolelle. Toki myös oikean puolen täytyy myös vaihtaa.

Tukivarsi oli jo halki? Likainen halkeama?

Omassa tiedossa oikeastaan olikin tuo tyyppivika, että tukivarsi napsahtaa poikki peruutettaessa. En vaan ole "muistanut" asiaa. Nyt siis olin peruuttamassa autoa pihaan erittäin hiljaa ja samantien kuului pieni "naksahdus" takaa.


Ensimmäinen matkan pysäyttänyt suuri ongelma. 18tkm olen autolla ehtinyt itse ajaa. Vara-auto onneksi löytyy pihasta, Opel Insignia farkku 2010.

Täytyy Facebookin puoleltakin lueskella jotain tuosta tyyppiviasta.

Mistähän löytyy noita varaosia? Vaihto ei nyt miltään erityisen vaikealta ehkä näyttänyt, kun kurkkasin vähän auton alle.
Huolestuttavan alimittaisen ohut seinämä puslan ympärillä. Varsinkin auton massoihin ja voimavaroihin suhteutettuna..
Jos tuolla on tilaa vahvemmalle seinämälle niin siinä olisi vaikka meylelle parannellun osan paikka.
 
Huolestuttavan alimittaisen ohut seinämä puslan ympärillä. Varsinkin auton massoihin ja voimavaroihin suhteutettuna..
Jos tuolla on tilaa vahvemmalle seinämälle niin siinä olisi vaikka meylelle parannellun osan paikka.
Juu kyllä tuo näyttää siltä että halkeamat on ollu jo hetken aikaa, eikä murtunut ko. peruutuksessa eli tuore. Nuo murtuman pinnat on likaiset/korrosoituneet

EDIT: Voin vain kuvitella mitä jälkeä tekee, kun tuo tippuu tuennasta motarivauhdissa
 
Juu kyllä tuo näyttää siltä että halkeamat on ollu jo hetken aikaa, eikä murtunut ko. peruutuksessa eli tuore. Nuo murtuman pinnat on likaiset/korrosoituneet

EDIT: Voin vain kuvitella mitä jälkeä tekee, kun tuo tippuu tuennasta motarivauhdissa
Tuossa siis rengas hinkkaa ilmajousituksen tolppaan. Luin niin melko monella oli mennyt se tolppakin samalla rikki. Toki rengas varmasti myös aivan pilalla. Tuossa omassa on rautajouset kyllä.

Yleisimmin jostain syystä hajoaa lopullisesti peruutettaessa. Mutta voihan se hajota toki ihan milloin vaan.

Motonetissä osa maksaa 300€

Screenshot_2025-08-20-12-56-29-61_e31d19e99ee0b334f92cd519696ee652.jpg
 
Tuossa lähinnä Y-malleja ennen Highlandia tullut seurailtua viime aikoina ja lähinnä vielä nelivetoisia Nettiauton kautta. Takavetoisia on ilmeisesti ollut siis kaksi mallia: SR ja LR. Ja nelivetoisia periaateessa AWD LR ja performance mallit. Akkuja on kaiketi ollut neljää erilaista kapasiteetiltaan: 75, 78, 79,5 ja 82 kWh nelivedoille.

No sitten tarkemmin näihin nelivetoisiin: kiihtyvyyksiä tarjotaan kahdenlaisia eli joko 5,1 s tai 3,7 s. Mutta se missä alkaa tulla eroja on tehot, niitä kun on neljää erilaista "tarjolla": 258, 336, 378 ja 393 kW.

Pääosin tavalliselle AWDlle tarjotaan tuota 258 kW tehoa ja performancelle 336 kW tai 393 kW, mutta missä ihmeen versiossa olisi sitten 378 kW tehot, varsinkin kun nämä eivät selvästikään ole performance-malleja, mutta tehoja olisi enemmän kuin pienemmässä performancessa? Näitä on useampia ja kiihtyvyys näille "tehokkaimmille" versioille on kuitenkin tuo 5,1 s.

Helpointa ottaa näitä tukku vertailuun, niin näkee tehot useammasta autosta kerrallaan. Tai sitten rajata näitä haulla.

Kyse lienee puhtaasta virheestä, mutta jonkun perusteella autokaupat tämän datan jostain ottavat, ja virhe systemaattisesti toistunee nyt jonkun yhtäläisyyden takia kaikille. Vai voiko Kiinan ja Berliinin autot tehdä keskenään tällaisen eron?
 
Tuossa lähinnä Y-malleja ennen Highlandia tullut seurailtua viime aikoina ja lähinnä vielä nelivetoisia Nettiauton kautta. Takavetoisia on ilmeisesti ollut siis kaksi mallia: SR ja LR. Ja nelivetoisia periaateessa AWD LR ja performance mallit. Akkuja on kaiketi ollut neljää erilaista kapasiteetiltaan: 75, 78, 79,5 ja 82 kWh nelivedoille.

No sitten tarkemmin näihin nelivetoisiin: kiihtyvyyksiä tarjotaan kahdenlaisia eli joko 5,1 s tai 3,7 s. Mutta se missä alkaa tulla eroja on tehot, niitä kun on neljää erilaista "tarjolla": 258, 336, 378 ja 393 kW.

Pääosin tavalliselle AWDlle tarjotaan tuota 258 kW tehoa ja performancelle 336 kW tai 393 kW, mutta missä ihmeen versiossa olisi sitten 378 kW tehot, varsinkin kun nämä eivät selvästikään ole performance-malleja, mutta tehoja olisi enemmän kuin pienemmässä performancessa? Näitä on useampia ja kiihtyvyys näille "tehokkaimmille" versioille on kuitenkin tuo 5,1 s.

Helpointa ottaa näitä tukku vertailuun, niin näkee tehot useammasta autosta kerrallaan. Tai sitten rajata näitä haulla.

Kyse lienee puhtaasta virheestä, mutta jonkun perusteella autokaupat tämän datan jostain ottavat, ja virhe systemaattisesti toistunee nyt jonkun yhtäläisyyden takia kaikille. Vai voiko Kiinan ja Berliinin autot tehdä keskenään tällaisen eron?
Long range AWDlle saa ostettua acceleration boostin.
 
Tuossa siis rengas hinkkaa ilmajousituksen tolppaan. Luin niin melko monella oli mennyt se tolppakin samalla rikki. Toki rengas varmasti myös aivan pilalla. Tuossa omassa on rautajouset kyllä.

Yleisimmin jostain syystä hajoaa lopullisesti peruutettaessa. Mutta voihan se hajota toki ihan milloin vaan.

Motonetissä osa maksaa 300€

Screenshot_2025-08-20-12-56-29-61_e31d19e99ee0b334f92cd519696ee652.jpg
Onkohan sama mutta Aeromotorsilla halvin tukivarsi hieman yli 100€
Kallein 470€
 
Kyllä. On tosiaan ihan alimmainen tukivarsi vasemmalla takana.

Äsken kävin tuossa pihassa auton luona ja tuo alumiininen "palikka" on aika isokokoinen.
Varmaan kannattais se tiketti Teslalle tehdä ja katsoa saisko tuon lippusen pohjalta Teslan korjaamaan auton. Tuo on rajattu Ruotsiin ja Norjaan, mutta ei ole kerrassaan mitään syytä etteikö tuohon menisi myös muista maista vian piirissä olevat autot. Kuvista näkee että sulla on juuri tuo oire, eli korroosio luultavasti aiheuttanut vian.
 
Long range AWDlle saa ostettua acceleration boostin.
Kyllä... tiedän tämän. Mutta lisääkö acceleration boost auton tehoa vai käyttää olemassa olevaa tehoa eri tavalla kiihdytyksessä? Ja ei se nyt niinkään oikein voi mennä, että acceleration boostilla tehoja tulee enemmän kuin performance-malleissa on...
 
Kyse lienee puhtaasta virheestä, mutta jonkun perusteella autokaupat tämän datan jostain ottavat, ja virhe systemaattisesti toistunee nyt jonkun yhtäläisyyden takia kaikille. Vai voiko Kiinan ja Berliinin autot tehdä keskenään tällaisen eron?
Sanoisin, että noihin lukuihin saa jo lähtökohtaisesti suhtautua varauksella, kun Tesla ei virallisia lukuja julkaise. Olennaisinta on tietää onko SR/AWD/PERF ja onko acceleration boostia.
 
Kavin aikani kuluksi kauppakeskuksessa Teslan nayttelytilassa Pekingissa ja M3 ei ollut viiksea ja kahdessa Y oli viikset paikoillaan. Tassa tarinassa ei sitten ole mitaan pointtia.
Eivät varmaan ole vielä tuoneet uusia esittelyautoja. Tesla yleensä myy nämä vasta kvartaalin lopulla ja viiksellinen 3:n tuli vasta päivä kaksi sitten. Jos tilaat uuden nyt, siinä on vilkkuviiksi.
 
Tuo on kyllä sen näköinen osa, että katsastajan se alkuvuodesta olisi pitänyt jo bongata, jos ei nyt ihan valkoisen kepin kanssa kulje. Yleensä vielä osaavat katsoa tunnetut riskipaikat erityisen vittumaisella (hyvässä mielessä) tarkkuudella.
 
Varmaan kannattais se tiketti Teslalle tehdä ja katsoa saisko tuon lippusen pohjalta Teslan korjaamaan auton. Tuo on rajattu Ruotsiin ja Norjaan, mutta ei ole kerrassaan mitään syytä etteikö tuohon menisi myös muista maista vian piirissä olevat autot. Kuvista näkee että sulla on juuri tuo oire, eli korroosio luultavasti aiheuttanut vian.
Täytyy väsätä tiketti, kun ehtii.


150tkm ajetusta oli tuo sama taka-alatukivarsi hajonnut. Tuossa omassa 242tkm.

Screenshot_2025-08-20-17-09-50-22_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6~3.jpg

Edit:
Tiketti tehty. Seuraava vapaa aika olisi 33 päivän päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Elon kertoo että Model Y L ei tulisi ainakaan tänä vuonna USAn markkinoille tai ei ollenkaan koska FSD.
 
Kavin aikani kuluksi kauppakeskuksessa Teslan nayttelytilassa Pekingissa ja M3 ei ollut viiksea ja kahdessa Y oli viikset paikoillaan. Tassa tarinassa ei sitten ole mitaan pointtia.
Tässä on kuvankaappaus ihan tesla china sivuilta juuri äsken otettuna, firefoxin selaimen kääntämänä:

Screenshot_20250820_172557_Firefox.jpg

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Luultavasti tuolta tilailen.

Nyt illalla aloin vähän purkamaan. Mulla on nyt vaan kaksi jakoavainta, mutta 3 helppoa pulttia sain irrotettua. Kallistuksenvakaajalle on luultavasti 15mm avain, mutta mulla ei ole sitäkään. Saan melko varmasti lainattua työkaluja.

Etummainen pultti on muita paljon ahtaampi. Mutta tuskin sekään on mikään mahdoton irrottaa?

IMG20250820195250~2.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 537
Viestejä
4 884 935
Jäsenet
78 841
Uusin jäsen
Pihv1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom