Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Osais ny sitte ajaa AP:llä ilman haamuja sinne sun tänne vakkarin sijaan, toki koskee vakkariakin.

Mistä tulikin mieleeni nyt kesän aikana > jälkeen on päässyt kulkemaan nätisti eikä ole omilla reiteillä enää mysteerihidastuksia. Hämeenkyrön ohitustien sillat edelleen silti pelottaa autoa kun siitä menin toissaviikolla.
 
Osais ny sitte ajaa AP:llä ilman haamuja sinne sun tänne vakkarin sijaan, toki koskee vakkariakin.

Mistä tulikin mieleeni nyt kesän aikana > jälkeen on päässyt kulkemaan nätisti eikä ole omilla reiteillä enää mysteerihidastuksia. Hämeenkyrön ohitustien sillat edelleen silti pelottaa autoa kun siitä menin toissaviikolla.
Itse odotan sitä että saataisiin FSD-pohjainen autopilot ilmaisversioon. Eli FSD jotenkin rajoitettuna kuten nyt, että ei osaa lukea liikennemerkkejä tai mitään, menee vaan suoraa.

Meillä on kans autopilot toiminut nyt pitkillä matkoilla tosi hyvin tämän kesän, mutta Kuopiossa ei poistu motarilla se yksi kohta missä aina hiljentää vauhtia rampin vierellä kun ajetaan keskustasta Matkukseen päin ja sitten myös siinä alikululla kun ajetaan Pitkälahden ABC:lle.
 
Siitä on kuulunut niin paljon juttuja, että esim Ruotsissa osaa normipilotti ajaa mainiosti. Kukaan ei ole pystynyt sanomaan sitä varmaa syytä, mutta aina silloin tällöin nousee esille karttatiedon heikkous, mitä toisaalta ihmettelen, mutta...

Varmaa syytähän ei ole missään kerrottu.
 
Ruotsalaiset raportoineet virheitä aktiivisemmin ja korjaajana/alkuperäisenä toteuttajana on ollut joku supertehokas nörtti, joka on viilannut nippelit viimeisen päälle kuntoon?

Nyt kun tas on tullut pimeä, niin täytyy iloksi todeta, että edelleenkään Teslojen valot eivät ole häikineet yhtä yksittäistä poikkeusta lukuunottamatta. Liekö siinä jostain syystä joku päivitys uupunut tai sitten oli oikea mekaaninen vika. Se joku aikaa sitten (vuosi-pari?) tullut päivitys ihan oikeasti muutti nuo kanssa-autoilijan näkökulmasta paskimmista paskimmat valot täysin miellyttäviksi. Olis jännää tietää minkälaisen bugin sieltä koodeistaan löysivät... Perusongelmanahan oli siis toisen valon sojottaminen yläviistoon heiluen siten, että takaa tullesta Teslasta sai kunnon stroboefektin joka ikiseen peiliin.
 
Nuniin ensimmäinen huoltotoimenpide tehty 2017 ässään. Raitisilmasuodattimen vaihto ja oli kyllä aikakin. Ei mitään tietoa milloin viimeksi vaihdettu. Se ihmetytti että heti ensimmäisiä paneeleja avatessa vastaan tuli kuivia lehtiä kojelaudan sisällä. Tuon rakenne on sillain kummallinen että raittarin päällä on iso aukko. Tuollaisella rakenteella sisäkierto on aina vähän päällä ja roskaa pääsee sisälle.
Piti etsiä tubesta video että puuttuuko siitä jotain luukkua, mutta ei.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://m.youtube.com/watch?v=gA2bMjP2uHA#


Jos frunkkikotelon takana on se iso hepa sisälle ei tietenkään pääse mitään, mutta tässä ei ole.

PXL_20251001_135957283.jpg
 
Ilmeisesti US MYP on V2L ulosotto Teslan adapterilla. Jossain näin että olisi joku 2025.35 softa missä tuki tulee. Ehkä laajenee muihinkin…
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/tesla/status/1973446369861050476
 

Uutinen oli mennyt maksumuurin taakse. Aamulla oli vielä avoin. Syyskuussa siis tämä lähemmäs 608 autoa mutta sitä ennen tammi-elokuu yhteismäärä oli vajaa 130. Korkokampanja tehnyt tehtävänsä. Eli hinta ja korot määrää mikä myy vaikka firma/edustaja olisi aivan jotain muuta arvomaailmaltaan.
 
Alkaa olla aikalailla yhden mallin autofirma... Aikamoista kampanjaa pistävät briteissäkin 700-800 punnasta 299 puntaan M3 yksityisleasing, syyksi kerrottiin "myymättömien autojen varastointiongelmat". Y lähtee 349 puntaan.

 
Teslan Q3 myyntiluvut todella hyvät. Osittain johtunee siitä, että usa:ssa loppuu sähköautojen tuki, toinen puoli toki sitä, että facelift päivitykset autoihin ja linjastoihin valmiit niin ei ole seisokkeja tai kuluttajia odottamassa "uutta" mallia. Q3 vauhtia jos menis kaikki kvartaalit niin melkein saavuttaisi 2 miljoonan myydyn auton rajapyykin per vuosi. Ehkä 2 miljoonaa korkkaantuu 2026?

Tesla reverses sales decline in Q3, sells 50k more cars than it built​

Tesla managed to sell 497,099 cars during Q3 2025, a 7.4 percent increase compared to Q3 2024. The Models 3 and Y did all the heavy lifting here,
 
Q4 sen kertoo vetääkö myynti kun hinnat ovat normaalit USAssa. Euroopassa nollakorkoa jatkettiin vuoden loppuun.

Nythän huhutaan että MYP esim. isompi näyttö valuisi muihinkin eli vieläkään ei ole stabiilia.
 
Q4 sen kertoo vetääkö myynti kun hinnat ovat normaalit USAssa. Euroopassa nollakorkoa jatkettiin vuoden loppuun.

Nythän huhutaan että MYP esim. isompi näyttö valuisi muihinkin eli vieläkään ei ole stabiilia.

onko tästä näytön vaihtumisesta jotain konkreettista faktaa?
päätös vaihtaa 03/22 Y LR uuteen ennen takuun päättymistä tehty, nyt enää kyse koska painaa tilausnappia.
 
onko tästä näytön vaihtumisesta jotain konkreettista faktaa?
päätös vaihtaa 03/22 Y LR uuteen ennen takuun päättymistä tehty, nyt enää kyse koska painaa tilausnappia.
Vain huhuja Kiinan suunnalta että näin kävisi. Voi tulla nyt tai sitten vasta ensi vuonna. Näitä on vaikea tietää kun Teslalla vaihtuu palat sen mukaan mitä saa. Eivissa-käyttäjä X julkaisee noita sertifiointeja Euroopan alueelta ja niistä yleensä näkee mitä muutoksia on tulossa. Silloin kun tämä on olemassa niin kuukauden sisään yleensä saa kaupasta.

Tiedä sitten onko se 0.6” ja parempi reso wau-efekti vs nyt tullut jo uusi akkupaketti.
 
En kyllä itse ainakaan tuota näyttöä pidä minään odottamisen arvoisena asiana. Nykyisessä näytössä ei ole mitään valittamista.
 
En kyllä itse ainakaan tuota näyttöä pidä minään odottamisen arvoisena asiana. Nykyisessä näytössä ei ole mitään valittamista.
eihän siinä muuta kuin että on 7v vanha, ei kai tuo ole kertaakaan aiemmin päivittynyt 3:n julkistuksen jälkeen.
 
Netti ainakin kertoo, että jo Juniperin perusmalleihin tuli suurempi 15,4 tuuman näyttö, joka on kirkkaampi (ilmeisesti 500nits -> 1000nits) ja "responsiivisempi", mitä nyt tarkoittaakaan, ja siinä on korkeampi kontrasti verrattuna aiempaan näyttöön. Ja myös ne pienemmät reunat.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos kellään tietoa tai hyviä arvauksia koska Teslan YL ois tulossa eurooppaan ja Suomeen. ois yks kiinnostavista vaihtoehdoista kun 6-7 paikkainen hakusessa. Vaihtoehdot lähinnä ~20-vuoden Model X. Kia EV9 (käytetty) tai sitten tuo Teslan YL (uus) kunhan hinta ja saatavuustiedot selviää. Ehkä-listalla myös EQB-mersu (ehkä vähän pieni) tai BYD Tang (turhan kallis verrattuna EV9)
 
Onkos kellään tietoa tai hyviä arvauksia koska Teslan YL ois tulossa eurooppaan ja Suomeen. ois yks kiinnostavista vaihtoehdoista kun 6-7 paikkainen hakusessa. Vaihtoehdot lähinnä ~20-vuoden Model X. Kia EV9 (käytetty) tai sitten tuo Teslan YL (uus) kunhan hinta ja saatavuustiedot selviää. Ehkä-listalla myös EQB-mersu (ehkä vähän pieni) tai BYD Tang (turhan kallis verrattuna EV9)
P-amerikkaan 2026 lopulla tai ei koskaan riippuen FSD kehityksestä sanoi Elon.
 
Onkos kellään tietoa tai hyviä arvauksia koska Teslan YL ois tulossa eurooppaan ja Suomeen. ois yks kiinnostavista vaihtoehdoista kun 6-7 paikkainen hakusessa. Vaihtoehdot lähinnä ~20-vuoden Model X. Kia EV9 (käytetty) tai sitten tuo Teslan YL (uus) kunhan hinta ja saatavuustiedot selviää. Ehkä-listalla myös EQB-mersu (ehkä vähän pieni) tai BYD Tang (turhan kallis verrattuna EV9)
Käviskö vanha Model Y 7-paikkasena? Jos semmone löytyis jostain.
 
Käviskö vanha Model Y 7-paikkasena? Jos semmone löytyis jostain.
En oo tietoinen että Model Y:stä ois 7-paikkaista olemassa. Ässästä toki on mutta se ei oikein vakuuta ja en oo ihan varma onko kaikissa tapauksissa rekisteröity 7:lle vaiko vaan viidelle lisäpenkeistä huolimatta
 
Tais olla semmoinen omituinen kummajainen hetken aikaa tarjolla. Liekkö edes esittelyautoja enempää liikenteessä.
Autoscout.de ja Nettiauto antoi nolla positiivistä tälle. Ongelmahan noissa jakkaroissa on myös vähän se, että kokonaiskuormattavuudelle on kuitenkin rajansa.

S-mallia löytyy myös 7-paikkaisena, mutta ei sinne taakse kovin isoja ihmisiä mene. Jossain noissa se painoraja noille takaistuimille taisi olla 36 kg (per kappale toki).

Kolme käytettyä olisi saatavilla. Tässä näkee ne takatakapenkit: https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/14983040 -- MUTTA kuten aprikoit, niin tämäkin on kyllä rekisteröity vain viidelle (en nyt noita muita jaksa tarkistaa). Tämän tiedon saa kaivettua Traficomilta ihan ilmaiseksi, jos nuo voisivat kiinnostaa.
 
Ei se Model YL kovinkaan tilavalta näytä sieltä vikalta riviltä. Tietenkin pienet lapset menee mutta ei kyllä enää teinit.
Model Y 7-paikkainen oli vielä ahtaampi.
 
Taisi tulla uudella akulla varustetut Y:t ja 3:t nyt tilattavaksi? Y LRDM 600 tai 620wltp vanteista riippuen. Long Range 3 jopa 750km. Eikös nämä olleet ennen pienemmät?
 
Taisi tulla uudella akulla varustetut Y:t ja 3:t nyt tilattavaksi? Y LRDM 600 tai 620wltp vanteista riippuen. Long Range 3 jopa 750km. Eikös nämä olleet ennen pienemmät?
Jep, tänään tullut konfiguraattoriin uudet wltp lukemat. Kaikki kolmoset 0% korolla ja y awd myöskin, jolloin maksimissaan 483€ korkokulut 5v maksuajalla. Tais alkaa hyvin aikainen myynnin edistyskampanja loppuvuodelle niin menee se 1.7milj rikki.

Ehkä huvittavin tuo 3 perf 20" renkailla wltp 571 vs y perf 21" renkailla 580 wltp.
 
Alkaa näyttämään ihan hyviltä päivityksenä verrattuna vanhempaan kolmoseen ja ehkä enää ei häpeä jenkkiversiolle perffikään. Latauskäyrä lienee vähän parempi kuin vanhassa ja Panasonic versiossa, mutta en löytänyt kunnollisia vertailuita. 0-200 aika olisi myös kiinnostava tai muutama sellainen veto, että miten paljon akussa on kestävyyttä.

Ehkä huvittavin tuo 3 perf 20" renkailla wltp 571 vs y perf 21" renkailla 580 wltp.

Mitenhän nuo meni vanhoissa? Kai Y perffissä on pakko olla isompi akku, kun ero niin pieni (580 vs 600) verrattuna Y LR AWD 20" renkailla.

3:ssa tuo on P 571 vs LR AWD 660, LR sertifioitu 19" renkailla.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan Q3 myyntiluvut todella hyvät. Osittain johtunee siitä, että usa:ssa loppuu sähköautojen tuki, toinen puoli toki sitä, että facelift päivitykset autoihin ja linjastoihin valmiit niin ei ole seisokkeja tai kuluttajia odottamassa "uutta" mallia. Q3 vauhtia jos menis kaikki kvartaalit niin melkein saavuttaisi 2 miljoonan myydyn auton rajapyykin per vuosi. Ehkä 2 miljoonaa korkkaantuu 2026?

Mitä nyt uutisia vilkuilin, niin näytti jopa haastatellut Teslan suuntaan bullish anaalitkin olevan sitä mieltä, että käytännössä täysin tuen loppumisesta johtuva piikki. Ei tainnut autot loppua varastosta toimituksia varten vaikka niin kesällä uhkailivat?
 
Alkaa näyttämään ihan hyviltä päivityksenä verrattuna vanhempaan kolmoseen ja ehkä enää ei häpeä jenkkiversiolle perffikään. Latauskäyrä lienee vähän parempi kuin vanhassa ja Panasonic versiossa, mutta en löytänyt kunnollisia vertailuita. 0-200 aika olisi myös kiinnostava tai muutama sellainen veto, että miten paljon akussa on kestävyyttä.



Mitenhän nuo meni vanhoissa? Kai Y perffissä on pakko olla isompi akku, kun ero niin pieni (580 vs 600) verrattuna Y LR AWD 20" renkailla.

3:ssa tuo on P 571 vs LR AWD 660, LR sertifioitu 19" renkailla.
Noissa y awd/perf sama 84.7kwh akku, mutta awd virallinen sertifikaatti jätetty 19" renkailla välistä niin arvio wltp on 629, virallinen wltp 20" renkailla 600 wltp ja sitten perfin 21" tippuu sinne 580 wltp.
3 perffissä vain 82kwh akku, mutta taitaa ensimmäistä kertaa Tesla 3 vastaavassa mallissa olla vähemmän rangea verrattuna y malliin.
Entiset wltp taisivat olla Tesla 3 perf 528 wltp ja y performancessa 514.
 
Ei tainnut autot loppua varastosta toimituksia varten vaikka niin kesällä uhkailivat?
Mitä itse aiheesta ymmärsin, niin riitti tosiaan että tilasi auton ennen tuota deadlineä, mutta toimitukset voivat olla myöhemminkin eli esim. nuo Y perffit. Näin ollen nämä näkyvät vasta kun nämä luovutetaan eli tästä riittää vielä jonkin verran Q4kin tilastoihin. Tosin tuo Y perffi ei taatusti yksin mitään ratkaise, se tuli sen verran myöhään.
 
Mitä itse aiheesta ymmärsin, niin riitti tosiaan että tilasi auton ennen tuota deadlineä, mutta toimitukset voivat olla myöhemminkin eli esim. nuo Y perffit. Näin ollen nämä näkyvät vasta kun nämä luovutetaan eli tästä riittää vielä jonkin verran Q4kin tilastoihin. Tosin tuo Y perffi ei taatusti yksin mitään ratkaise, se tuli sen verran myöhään.
Juuri näin, riitti että osti auton tiettyyn päivään mennessä vaikka toimitus olisi myöhemmin. Tulee säteilemään q4 toimituksiin ryntäys ostaa kärryjä ennen kuin veroale loppui. Samaan liittyen tesla säätää leasingiin systeemiä mikä auttaa veroalettoman hinnan kanssa:
Tesla has made its first move to counter the loss of the $7,500 electric vehicle tax credit by offering a $6,500 lease credit, which it is offering internally.

Kannattaa huomata, että alennusta ei parempipalkkaiset ole saaneet tulorajan vuoksi. Melkein traineekin piilaaksossa saa 150k/vuosi kasaan jos olisi koko vuoden töissä. Kesähessujen keskivertopalkka 10k/kk piilaaksossa.

1759525307710.png
 
Viimeksi muokattu:
Teslan leasing-viritelmä näyttää samalta kuin muilla uutisoitu, mutta tonnin pienempi. Taitaa olla 🤡 fiilis veroaleen ostamaan kiirehtineillä. Kohta julkaistavista talousluvuista varmaan näkee paljonko Tesla imuroi autoja omaan taseeseen tuon leasingin järkkäämikseksi.

e: Kupletin juoni siis tässä on pistää autot käyttöön valmistajan toimesta ennen aikarajaa ja saada creditit, sen jälkeen liisata autot. Tesla vaan nyysii tonnin välistä muihin nähden.

e2: Tässä myös jotain - Bemarin ja hynyn ratkaisu taitaa olla ostajan näkökulmasta kilpailukykyisin. Joka tapauksessa kilpailutilanne pysyy kohtuu samana.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan leasing-viritelmä näyttää samalta kuin muilla uutisoitu, mutta tonnin pienempi. Taitaa olla 🤡 fiilis veroaleen ostamaan kiirehtineillä. Kohta julkaistavista talousluvuista varmaan näkee paljonko Tesla imuroi autoja omaan taseeseen tuon leasingin järkkäämikseksi.

e: Kupletin juoni siis tässä on pistää autot käyttöön valmistajan toimesta ennen aikarajaa ja saada creditit, sen jälkeen liisata autot. Tesla vaan nyysii tonnin välistä muihin nähden.
Varmaan sun pitäs noiden gm-fordin kanssa mennä yleiseen sähköautoketjuun. Teslaketjussa teslajutut.
 
Varmaan sun pitäs noiden gm-fordin kanssa mennä yleiseen sähköautoketjuun. Teslaketjussa teslajutut.
Onkos nyt pipo ihan pikkuisen liian kireällä? Teslan myynneistä tässä minusta puhuttiin ja itse esitit tuon leasing-homman jonkunmoisena hallelujaa-ratkaisuna joka takaa Teslalle myynnit. Osoitin vain, että se on täysin yleinen.
 
Latauskäyrä lienee vähän parempi kuin vanhassa ja Panasonic versiossa, mutta en löytänyt kunnollisia vertailuita.
Tesla on yleensä tuunannut noita uusien akkujen latauskäyriä vielä julkaisun jälkeen - ainaki edellisessä launchissa ne LG vs Pana latauskäyrät muuttuivat kohtuu paljon ekojen kuukausien aikana, että niistä ekoista käyristä ei kyllä lopullista tilannetta näe.
 
Onkos kellään tietoa tai hyviä arvauksia koska Teslan YL ois tulossa eurooppaan ja Suomeen. ois yks kiinnostavista vaihtoehdoista kun 6-7 paikkainen hakusessa. Vaihtoehdot lähinnä ~20-vuoden Model X. Kia EV9 (käytetty) tai sitten tuo Teslan YL (uus) kunhan hinta ja saatavuustiedot selviää. Ehkä-listalla myös EQB-mersu (ehkä vähän pieni) tai BYD Tang (turhan kallis verrattuna EV9)
Tilauskirjat y malleissa menee marras/joulukuulle Suomessa ja nollakorko kampanjaa. Kiinassa YL myyty loppuun ja toimitukset lähenee joulukuuta. En näkisi pakottavaa tarvetta köijätä tänne YL vielä tänä vuonna, mutta järjellä ajateltuna voisi tilauskirjat auveta jo puolivälissä marraskuuta, jolloin yksi erä ennättäisi tämän vuoden puolella tännekin. Veikkaus on marraskuu 10. päivä tilauskirjat auki 😂
 
Tilauskirjat y malleissa menee marras/joulukuulle Suomessa...

Tämä on kyllä ihan teslan harrastamaa veivausta, tilanne oli sama heinäkuussa, mut ei se selkeästi kertonut siitä että tilauskirjat pullistelisi vaan toimitukset viivästettiin kvartaalin loppuun (heinä- ja elokuun toimitusluvut aivan surkeat).

Sinällään syyskuun luvut ei itseäni yllätä kun odotin uuden Yn myötä parempia myyntilukuja jo kesälle; kertoo vain siitä ettei uusi Y yksinään saanut juurikaan ihmisiä ostamaan vaan siihen tarvittiin 0-korko kylkeen. Nyt Q3 ylsi näillä eväillä viime vuoden tasolle, joten uusi Y ei nostanut myyntiä yhtään vaikka sitä koko alkuvuosi odoteltiin.
 
Teslan fsd v14 maanantaina ensimmäiseen kapeampaan jakeluun. Toivottavasti suomenaikaa tiistaina fsd v14 videoita tuubissa. Piti fsd v14 tulla tällä viikolla, mutta viimehetkillä löytynyt bugi esti. Nyt vois uskoa julkaisun tapahtuvan ensi viikolla kun ihan spesifi päivä kerrottu. Vaikka lykkääntyisi uudestaan niin tuskin viikoilla vaan päivillä. Monesti ollut joku seuraava viikko tarkoittaakin seuraava kuukautta tms. aikavääristymä.

1759593509212.png

 
Tämä on kyllä ihan teslan harrastamaa veivausta, tilanne oli sama heinäkuussa, mut ei se selkeästi kertonut siitä että tilauskirjat pullistelisi vaan toimitukset viivästettiin kvartaalin loppuun (heinä- ja elokuun toimitusluvut aivan surkeat).

Sinällään syyskuun luvut ei itseäni yllätä kun odotin uuden Yn myötä parempia myyntilukuja jo kesälle; kertoo vain siitä ettei uusi Y yksinään saanut juurikaan ihmisiä ostamaan vaan siihen tarvittiin 0-korko kylkeen. Nyt Q3 ylsi näillä eväillä viime vuoden tasolle, joten uusi Y ei nostanut myyntiä yhtään vaikka sitä koko alkuvuosi odoteltiin.
Kyllä Tesla autoja toimittaa jatkuvasti Euroopassa. Tänne pohjolaan tulee vain hitaammin.
 
Miksi teslan myyntimääriä jaksetaan seurata niin tarkasti ja miten se jaksaa kiinnostaa esim ketään? En muista että koskaan olisin jossain nähnyt keskustelua minkään muun automerkin myynneistä, ja vielä kvartaalitasolla ja korkokampanjoihin liittyen.
 
Miksi teslan myyntimääriä jaksetaan seurata niin tarkasti ja miten se jaksaa kiinnostaa esim ketään? En muista että koskaan olisin jossain nähnyt keskustelua minkään muun automerkin myynneistä, ja vielä kvartaalitasolla ja korkokampanjoihin liittyen.
Sen takia, koska media on huomannut Teslan herättävän suuria tunteita ihmisissä. Tämä johtuu pitkälti aikaisemmasta premium-statuksesta (aika ennen 3/Y malleja). Silloin kun S ja X maksoivat uutena päälle 150k€. Ökyasiat herättää aina tunteita.
 
Varmaan juontaa juurensa kun näitä lukuja on alkujaan T:n fanisivut ja -pojat alkujaan jaksanut rummuttaa 4 kertaa vuodessa. Ei siis tällä palstalla vaan netin syövereissä ylipäätään.
Onhan tuota toisinkin päin. Löytyy postauksia missä povataan suurinpiirtein teslan kuolemaa ja myynnit ei nouse koskaan entiselleen. Sitten tuli kuitenkin ennätyskvartaali. Q3:nkin lienee samoilla höyryillä hyvä. Uusi todellisuus löytynee sitten q4:lta kun ollaan uudessa normaalissa hintojen suhteen, tosin se halvempi model y ja kiinassa pidempi malli voi edelleen sotkea selkeän signaalin saamista kysynnästä.

Aika moneen kertaan vedetty muut automerkit tässä ketjussa vertailuun mukaan ja siitä ei seuraa mitään järkevää tän ketjun konteksissa. Ne jotka haluaa vääntää kenen sähköauto/valmistaja on paras voi tehdä näin yleisessä sähköautoketjussa tms.
 
Onhan tuota toisinkin päin. Löytyy postauksia missä povataan suurinpiirtein teslan kuolemaa ja myynnit ei nouse koskaan entiselleen. Sitten tuli kuitenkin ennätyskvartaali. Q3:nkin lienee samoilla höyryillä hyvä. Uusi todellisuus löytynee sitten q4:lta kun ollaan uudessa normaalissa hintojen suhteen, tosin se halvempi model y ja kiinassa pidempi malli voi edelleen sotkea selkeän signaalin saamista kysynnästä.

Aika moneen kertaan vedetty muut automerkit tässä ketjussa vertailuun mukaan ja siitä ei seuraa mitään järkevää tän ketjun konteksissa. Ne jotka haluaa vääntää kenen sähköauto/valmistaja on paras voi tehdä näin yleisessä sähköautoketjussa tms.
Ehkäpä se kiinnostaa myös sen takia ettei muilta autovalmistajilta löydy samanlaista fanikuntaa jotka jostain syystä triggeröityvät kun altistuvat spekuloinnille/mielipideille/faktoille jotka eivät ole sen oman käsityksen tai toiveiden mukaisia siitä miten hyvä se auto oikeasti on ja miten hyvin se myy.

Ei löydy muilta valmistajilta faniporukkaa jotka innostuneesti jahkaavat onnistuneesta kvartaalista ja kirkasotsaisesti maalailevat tulevaisuudenkuvia, kun se kiistämtätön fakta näyttää about tällaiselta;

1759599982704.png
https://www.axios.com/2025/09/08/tesla-market-share-electric-vehicles-musk

Eikä löydy muilta valmistajilta fanikuntaa joilla pinkit lasit pysyvät päässä vaikka Musk toistuvasti pettää lupauksensa eritt. autonomisesta ajosta ja vaikka nyt tässä viimeisimmässä strategiapulautuksessaankin kertoi että tesla tulee keskittymään robotakseihin ja robotteihin, uskotaan vielä siihen että kyllä ne autotkin tulevat jatkossa menestymään. Eivät tule, enkä tajua miksei fanipojat tätä pysty prosessoimaan.
 
Ehkäpä se kiinnostaa myös sen takia ettei muilta autovalmistajilta löydy samanlaista fanikuntaa jotka jostain syystä triggeröityvät kun altistuvat spekuloinnille/mielipideille/faktoille jotka eivät ole sen oman käsityksen tai toiveiden mukaisia siitä miten hyvä se auto oikeasti on ja miten hyvin se myy.
Useat muut valmistajat optimoivat vuositasolla toimituksia. Tesla optimoi kvartaalitasolla. Tesla voi tehdä kvartaalitasolla koska myy autot kuluttajille itse. Muut myyvät autoliikkeille. Autoliikkeillä vuodenlopussa ei joka kvartaalin lopussa varastontyhjennys. Teslan toimituksista ja toimitusten optimoinneista/tarjouksista voi kirjoitella lööpin joka kvartaalissa.

Seuraan teslaa sijoittajalasien ja teknologiafani lasien takaa. Ei ole teslan autoa, mutta on usean auton arvon edestä osakkeita. Itseajavat, robotiikka yms. kiinnostaa minua myös paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkäpä se kiinnostaa myös sen takia ettei muilta autovalmistajilta löydy samanlaista fanikuntaa jotka jostain syystä triggeröityvät kun altistuvat spekuloinnille/mielipideille/faktoille jotka eivät ole sen oman käsityksen tai toiveiden mukaisia siitä miten hyvä se auto oikeasti on ja miten hyvin se myy.

Ei löydy muilta valmistajilta faniporukkaa jotka innostuneesti jahkaavat onnistuneesta kvartaalista ja kirkasotsaisesti maalailevat tulevaisuudenkuvia, kun se kiistämtätön fakta näyttää about tällaiselta;

1759599982704.png
https://www.axios.com/2025/09/08/tesla-market-share-electric-vehicles-musk

Eikä löydy muilta valmistajilta fanikuntaa joilla pinkit lasit pysyvät päässä vaikka Musk toistuvasti pettää lupauksensa eritt. autonomisesta ajosta ja vaikka nyt tässä viimeisimmässä strategiapulautuksessaankin kertoi että tesla tulee keskittymään robotakseihin ja robotteihin, uskotaan vielä siihen että kyllä ne autotkin tulevat jatkossa menestymään. Eivät tule, enkä tajua miksei fanipojat tätä pysty prosessoimaan.


Jos joku luuli että yksi valmistaja pystyy pitämään 80% yhden käyttövoiman myynnistä, saa olla aika pinkit lasit.

Toisaalta samaan aikaan kuukkeli kertoo että 2019 usassa myytiin reilu 220k sähkäriä, kun viimevuonna lukema 1.3 miljoonaa. Noista vaihtoehdoista ottaisin valmistajana mielummin sen 50% yli miljoonasta, kuin isomman prosentin mutta yksiköissä oikeasti pienemmän myyntimäärän.
 
Sen takia, koska media on huomannut Teslan herättävän suuria tunteita ihmisissä. Tämä johtuu pitkälti aikaisemmasta premium-statuksesta (aika ennen 3/Y malleja). Silloin kun S ja X maksoivat uutena päälle 150k€. Ökyasiat herättää aina tunteita.
Nojoo mutta olisi ainakin itselle aivan täysin mahdoton ajatus jaksaa seurata vaikka corollan myyntejä kuukausitasolla, saman hintatason vehkeestä kuitenkin kyse nykyisin.
Toki jos olisi isosti teslan osakkeita niin sitten asia tietty olisi eri.
 
Eipä ole tainnut aikaisemmin olla näin voimakkaasti ihmisiä jakavaa automerkkiä. Ja sanoisinkin, että tuo Teslan myyntilukujen seuraaminen johtuu aika pitkälti vuosien varrella syntyneestä aika voimakkaasta vastakkainasettelusta, Tesla vs. muut autovalmistajat. Myyntiluvuthan on oikeastaan se konkreettinen asia, jota molemmat osapuolet voivat seurata ja käyttää lyömäaseena (riippuen onko laskua vai nousua).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 903
Viestejä
4 952 593
Jäsenet
79 553
Uusin jäsen
s168

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom