Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Eipä ole tainnut aikaisemmin olla näin voimakkaasti ihmisiä jakavaa automerkkiä. Ja sanoisinkin, että tuo Teslan myyntilukujen seuraaminen johtuu aika pitkälti vuosien varrella syntyneestä aika voimakkaasta vastakkainasettelusta, Tesla vs. muut autovalmistajat. Myyntiluvuthan on oikeastaan se konkreettinen asia, jota molemmat osapuolet voivat seurata ja käyttää lyömäaseena (riippuen onko laskua vai nousua).
Vastakkainasettelunkin on aiheuttanut pelkästään teslaporukka. Se pitkään jatkunut "valovuosia edellä kaikkia muita ja kaikki muut menee konkurssiin kun eivät ikinä saavuta teslan ylivoimaa" huutelu mikä kutistui parissa vuodessa siihen että muut otti kiinni ja meni ohi niin tottakai sellainen aiheuttaa vähän huutelua.
 
Some saa ihmiset reagoimaan tunnepitoisesti tähänkin asiaan. Muodostuu fanikultteja osakkeiden, yhtiöiden ja poliittisten toimijoiden ympärille.
 
Harvemmin teslafaneihin tullut törmättyä mutta haterit tunkevat kaikkiin teala-keskusteluihin ja Facebook ryhmiin ym. Eipä ole näkynyt muiden merkkien keskusteluissa vastaavia poloisia
Juuri omalla meiningillään ovat saaneet sen aikaan "valovuosia muita edellä" "kaikki muut menevät konkurssiin koska eivät pärjää teslan ylivoimaiselle tekniikalle" jne paska.
Tätä tuolla yleistä keskustelua sähköautoista ryhmässä niin onko se ihme että porukka vähän huutelee takaisinpäin? Toki on hiljentynyt rajusti viimeisen vuoden pari aikana. Miksiköhän? Valovuosi olikin tosi lyhyt.

Ei siinä, Model ässää katsellut itelleki seuraavaksi mutta on se raskasta filtteröidä pakotus teslan parhaudesta kun omasta kokemuksesta jo tietää että se ei ole paras.
 
Useat muut valmistajat optimoivat vuositasolla toimituksia. Tesla optimoi kvartaalitasolla. Tesla voi tehdä kvartaalitasolla koska myy autot kuluttajille itse. Muut myyvät autoliikkeille. Autoliikkeillä vuodenlopussa ei joka kvartaalin lopussa varastontyhjennys. Teslan toimituksista ja toimitusten optimoinneista/tarjouksista voi kirjoitella lööpin joka kvartaalissa.

Seuraan teslaa sijoittajalasien ja teknologiafani lasien takaa. Ei ole teslan autoa, mutta on usean auton arvon edestä osakkeita. Itseajavat, robotiikka yms. kiinnostaa minua myös paljon.
Vaikka Tesla optimoi kvartaalitasolla, mitä se sitten tarkoittaakaan. Sitäkö että pyritään myymään maksimit? Kun taas muut painottaa vuoden vaihteeseen?

Kuitenkin trendi ollut että myynti laskee ja Q3 nousu tuli pitkälti kun USAn tuet poistetaan ja Euroopassa tarjotaan 0-korkoa. Euroopassa nollakorko jatkuu vielä vuoden loppuun. Painostus on ollut näissä kovaa että piti loppua 30.9. mutta nyt jatkuu taas. Vaikka välillä pitäisi myydä normaalilla hinnalla ettei kuluttajaa höynäytetä jatkuvilla tarjouksilla.

Trendi vahvasti painottuu että ne kellä pn ylimääräistä ostaa heti ja muut odottaa tarjouksia aka massa. Jos nämä poistuu mikä saa myynnin pysymään samana?

Jaksaako se pitämään tai nostattamaan myyntiä? Sitä ei tiedä kuin tammikuussa.
Harvemmin teslafaneihin tullut törmättyä mutta haterit tunkevat kaikkiin teala-keskusteluihin ja Facebook ryhmiin ym. Eipä ole näkynyt muiden merkkien keskusteluissa vastaavia poloisia
Kaikissa on näitä valittajia. Ne ryhmät missä on Teslan fanit potkii heitterit hyvin nopeasti pois koska väärin ei saa sanoa. Esim. suurimpina ovat Redditin Tesla ryhmät. Jos postaat tai kuulut toiseen ryhmään mikä ei heidän mielestään ole ok. Saat bannit kaikkiin heidän moderoimiin ryhmiin.
 
Viimeksi muokattu:
Harvemmin teslafaneihin tullut törmättyä mutta haterit tunkevat kaikkiin teala-keskusteluihin ja Facebook ryhmiin ym. Eipä ole näkynyt muiden merkkien keskusteluissa vastaavia poloisia
Taas tää Tesla on uniikki larppaus. Ihan samanlaisia haukkujia ne volkkari/toyota/saab/volvo jne keskustelut/foorumit pitävät sisällään. Teslafanit ulisee ehkä helpommin Muskin totuudesta poikkeaviin kommentteihin, kun muilla merkeillä ei ole yhtä vahvaa keulahahmoa vaan homma keskittyy itse tuotteeseen. Hateriksi leimaaminen oli pari vuotta sitten trendikästä, Tegehän jo melkein lynkattiin ketjussa. Nyt suurin osa hater-huutelijoista ymmärtää jo pitää päänsä kiinni, kun ovat havainneet, että kritiikissä on ollut jotain perääkin.
 
Kyllä Tesla autoja toimittaa jatkuvasti Euroopassa. Tänne pohjolaan tulee vain hitaammin.

Ihan samanlainen myynitilasto tuli kyllä esimerkiksi Ranskasta. Heinä- ja elokuussa ei myyty kuin alle pari tuhatta autoa yhteensä ja syyskuussa sitten yli 5. Tällä syyskuusta tuli sielläkin "ennätyskuukausi" (vaikka Q3 jäi viime vuoden luvuista) jolla saadaan ainakin muutamaan julkaisuun artikkeleita, kuten täälläkin Kauppalehteen.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri omalla meiningillään ovat saaneet sen aikaan "valovuosia muita edellä" "kaikki muut menevät konkurssiin koska eivät pärjää teslan ylivoimaiselle tekniikalle" jne paska.
Tätä tuolla yleistä keskustelua sähköautoista ryhmässä niin onko se ihme että porukka vähän huutelee takaisinpäin? Toki on hiljentynyt rajusti viimeisen vuoden pari aikana. Miksiköhän? Valovuosi olikin tosi lyhyt.

Ei siinä, Model ässää katsellut itelleki seuraavaksi mutta on se raskasta filtteröidä pakotus teslan parhaudesta kun omasta kokemuksesta jo tietää että se ei ole paras.
Kyllä se meni niin, että tämä vastakkainasettelu on alkanut vasta silloin, kun Teslat tulivat suuremman yleisön saataville (3/Y). Moni ensimmäisten Teslojen omistajista jotka henkilökohtaisesti tunnen, ovat hypänneet tästä laivasta jo vuosia sitten.
 
Onko kellään iPhone 17 Pro Max puhelinta ja Model Y autoa? Toimiiko langaton lataus? Ainakin googlaamalla löytyy tietoa että monilla ei toimisi? Tai toimii vain jos puhelin on ylösalaisin tms.

Puhelimen vaihto edessä ja lataan n. 90% latauksista autossa langattomasti joten tuon toimivuus on ensiarvoisen tärkeää ja puhelin pitää valita sillä perusteella että toimii. iPhone kiinnostaisi, mutta vaikea tietää toimiiko kunnolla. Tietysti jos jostain verkkokauppa.com ostaisi niin on hyvä palautus mahdollisuus, niin voisi käydä vaan parkkihallissa kokeilemassa ja jos ei toimi niin viedä heti takaisin.
 
Onko kellään iPhone 17 Pro Max puhelinta ja Model Y autoa? Toimiiko langaton lataus? Ainakin googlaamalla löytyy tietoa että monilla ei toimisi? Tai toimii vain jos puhelin on ylösalaisin tms.

Puhelimen vaihto edessä ja lataan n. 90% latauksista autossa langattomasti joten tuon toimivuus on ensiarvoisen tärkeää ja puhelin pitää valita sillä perusteella että toimii. iPhone kiinnostaisi, mutta vaikea tietää toimiiko kunnolla. Tietysti jos jostain verkkokauppa.com ostaisi niin on hyvä palautus mahdollisuus, niin voisi käydä vaan parkkihallissa kokeilemassa ja jos ei toimi niin viedä heti takaisin.
Ei ole Applen puhelinta, eikä Model Y:tä mulla.

Mutta Fordissa ja Oppo Find X7 Ultra ei toiminut langaton lataus, jos puhelimen suojakuoret oli paikallaan. Ilman suojakuoria kyllä toimi.

Mulla siis ilmeisesti puhelimen kamerakyhmy niin massiivinen, että langaton lataus ei toimi ollenkaan suojakuorien kanssa.


Mutulla veikkaan, että Apple 17 Pro Max luurilla sama ongelma? Jos siis Teslan langaton lataus ei osu ihan oikeaan kohtaan tai jotain?
 
Puhelimen vaihto edessä ja lataan n. 90% latauksista autossa langattomasti joten tuon toimivuus on ensiarvoisen tärkeää ja puhelin pitää valita sillä perusteella että toimii. iPhone kiinnostaisi, mutta vaikea tietää toimiiko kunnolla. Tietysti jos jostain verkkokauppa.com ostaisi niin on hyvä palautus mahdollisuus, niin voisi käydä vaan parkkihallissa kokeilemassa ja jos ei toimi niin viedä heti takaisin.
Saa siihen tietenkin vielä erillisiä langattomia latureita, joiden avulla voi tarvittaessa "optimoida" sen latauskohdan omalle puhelimelleen sopivaksi... onhan se vähän kökkö, mutta jos se nyt ihan ehdoton vaatimus. En tuolla perusteella itse valitsisi autoa tai puhelinta.
 
Jos langattomasti lataaminsta pitää ensiarvoisen tärkeänä, niin silloin sen latauspaikan pitää olla jäähdytetty. Jos ei ole, niin sellaisia hetkiä vaan tulee silloin tällöin, että lataus ei toimi kiitettävästi.
 
MY ihan kätevä semmoinen puhelinteline mikä tulee siihen ilmanvaihtokanavaan ratin taakse. Saa samalla toimivan navin hyvälle paikalle ja pysyy samalla puhelinkin viileänä. Langaton laturi tuntuu lämmittävän puhelinta aikalailla jostain syystä.
 
Jos langattomasti lataaminsta pitää ensiarvoisen tärkeänä, niin silloin sen latauspaikan pitää olla jäähdytetty. Jos ei ole, niin sellaisia hetkiä vaan tulee silloin tällöin, että lataus ei toimi kiitettävästi.
Suurempi ongelma tuossa taitaa silti olla kamerakohouma tai se että käämit jää väärälle kohdalle. Sen vuoksi nuo nykyään taitaa käyttää magneetteja siihen.

Jotkut raportoivat, että iPhone vain lämpenee Teslan latausalustalla, ei lataudu. Kotelolla siihen voi varmaan jonkin verran vaikuttaa ainakin. Jotkut ovat lähteneet modaamaan itse alustaa:


Itsellä Android isolla kamerasysteemillä (Xiaomi 15 Ultra), mutta ihan hyvin on pelittänyt laturi, ainakin jos puhelimella ei ole mitään raskasta näytöllä pyörimässä.
 
Onko kellään iPhone 17 Pro Max puhelinta ja Model Y autoa? Toimiiko langaton lataus? Ainakin googlaamalla löytyy tietoa että monilla ei toimisi? Tai toimii vain jos puhelin on ylösalaisin tms.

Puhelimen vaihto edessä ja lataan n. 90% latauksista autossa langattomasti joten tuon toimivuus on ensiarvoisen tärkeää ja puhelin pitää valita sillä perusteella että toimii. iPhone kiinnostaisi, mutta vaikea tietää toimiiko kunnolla. Tietysti jos jostain verkkokauppa.com ostaisi niin on hyvä palautus mahdollisuus, niin voisi käydä vaan parkkihallissa kokeilemassa ja jos ei toimi niin viedä heti takaisin.
Olin tänään uudessa Model Y: ssä ja ei toiminut ollenkaan iPhone 17 pro Maxilla oikeanpuoleisella latausalustalla. Ihmeteltiin kuskin kanssa samaa. Ilmeisesti laajempi ongelma? Kuorena ihan perus läpinäkyvä kuori magsafella.
 
Onko kellään iPhone 17 Pro Max puhelinta ja Model Y autoa? Toimiiko langaton lataus? Ainakin googlaamalla löytyy tietoa että monilla ei toimisi? Tai toimii vain jos puhelin on ylösalaisin tms.

Puhelimen vaihto edessä ja lataan n. 90% latauksista autossa langattomasti joten tuon toimivuus on ensiarvoisen tärkeää ja puhelin pitää valita sillä perusteella että toimii. iPhone kiinnostaisi, mutta vaikea tietää toimiiko kunnolla. Tietysti jos jostain verkkokauppa.com ostaisi niin on hyvä palautus mahdollisuus, niin voisi käydä vaan parkkihallissa kokeilemassa ja jos ei toimi niin viedä heti takaisin.
Oli nyt vkl ajan uusi model y alla ja normi 17 pro niin latautui joo mutta aivan naurettavan hitaasti, en kokeillut ilman kuoria ja oli applen omissa kuorissa. Jostain syystä ihan automerkistä riippumatta tuntuu langattomat laturit olevan täyttä roskaa. Omassa bemmissäkin on langaton lataus "jäähdytystoiminnolla" ni hohhoijaa miten onneton onkaan.
 
Jos langattomasti lataaminsta pitää ensiarvoisen tärkeänä, niin silloin sen latauspaikan pitää olla jäähdytetty. Jos ei ole, niin sellaisia hetkiä vaan tulee silloin tällöin, että lataus ei toimi kiitettävästi.
Nyt siis 2,5v olen ladannut Model Y:n langattomalla laturilla Pixel 7 Pro puhelinta. Latautuu hyvin, ei lämpene, eikä mitään muutakaan ongelmaa ole ollut koskaan. Joten samaan pitäisi päästä uudellakin puhelimella kun selvästi se on mahdollista.
 
Kyllä se varmaan lataa ihan ok mutta jos ei ole aivan kohdallaan, niin saattaa kuumentua ja täten lataus hidastuu jne.
Itse hommasin erillisen magsafe laturin näytönkulmaan ja sillä lataan ongelmitta.
 
Itsellä ainakin jos ainoa latausmahdollisuus olisi lataaminen Teslassa niin jotain muuta keksisin. Kyllä tosta varmaan sen muutaman pinnan akkua ottaa mutta puhelin on yleensä aivan järkyttävän kuuma ym.
 
Normi iPhone 15 latautuu ainakin varsin hyvin Juniperin langattomassa laturissa. Väitän ennemmin että nuo langattomat latausongelmat on isojen puhelinten ongelmia. Johonkinhan se on laitettava se latauskohta ja varmaan suurempi osa ostaa perus iphonen kuin maxin. Tai normi sampan ku ultran. Eli ne on laitettu toimimaan luultavasti paremmin sille pienemmälle koolle.
 
Taitaa olla pienempien puhelinten ongelma. S24U kanssa ei ongelmaa.
Ei vaan isojen.
Normi iPhone 15 latautuu ainakin varsin hyvin Juniperin langattomassa laturissa. Väitän ennemmin että nuo langattomat latausongelmat on isojen puhelinten ongelmia. Johonkinhan se on laitettava se latauskohta ja varmaan suurempi osa ostaa perus iphonen kuin maxin. Tai normi sampan ku ultran. Eli ne on laitettu toimimaan luultavasti paremmin sille pienemmälle koolle.
Totta. Isojen.

Esim Oppo Find X7 Ultra:n kamerakyhmy on iso suojakuoren kanssa. En ole kyllä sitä Teslassa kokeillut. Fordissa ei toimi lataus suojakuoren kanssa.

Eli varmamaan muut Applet toimii, mutta nimenomaan tuo uusin ja isoin iphone 17 Pro Max ei lataudu?
 
Normi iPhone 15 latautuu ainakin varsin hyvin Juniperin langattomassa laturissa. Väitän ennemmin että nuo langattomat latausongelmat on isojen puhelinten ongelmia. Johonkinhan se on laitettava se latauskohta ja varmaan suurempi osa ostaa perus iphonen kuin maxin. Tai normi sampan ku ultran. Eli ne on laitettu toimimaan luultavasti paremmin sille pienemmälle koolle.
YL on päivitetty alusta jossa jäähdytys ja pitäisi olla parempi isoille puhelimille.
Jälkiasenteisen vilkkuviiksen suosio yllätti Teslan, ilmeisesti sold-out koko Euroopan tasolla: https://shop.tesla.com/fi_fi/product/model-3-stalk-retrofit
Mutta eikö tämä ollut aivan turha?
Onko tuo muuten parempi kuin Enhancen S3XY Stalks+? Enhancen paketissa tulee kaksi viikseä. Lisäksi sitä saa tilattua on varastossa.
Tesla oma sulautuu osaksi kokonaisuutta ja on viiveetön. Sexy on viiveetön myös jos käyttää vain yhtä toimintoa mutta jos lisäät muita, niin näihin tulee viive eri toimintojen kanssa.
 
Täytyy tähän väliin kehua 2017 ässän hallintalaitteita. Vaihdevipu on niin luonteva käyttää, että oikea käsi on alkanut kuukaudessa huitoa tyhjää muiden autojen rattiin istuttaessa.
Vilkkuviiksen päästä tökkäämällä kertapyyhkäisy on myös kätevä, vähän helpottaa surkean automaattipyyhinnän toimimattomuutta.
 
Täytyy tähän väliin kehua 2017 ässän hallintalaitteita. Vaihdevipu on niin luonteva käyttää, että oikea käsi on alkanut kuukaudessa huitoa tyhjää muiden autojen rattiin istuttaessa.
Vilkkuviiksen päästä tökkäämällä kertapyyhkäisy on myös kätevä, vähän helpottaa surkean automaattipyyhinnän toimimattomuutta.
Onhan ne, suoraan kun Mersusta ottaa nämä niin saakin varmasti pitkälle mietittyjä toteutuksia, jotka hierottu toimimaan mahdollisimman luontevasti.
 
Onhan ne, suoraan kun Mersusta ottaa nämä niin saakin varmasti pitkälle mietittyjä toteutuksia, jotka hierottu toimimaan mahdollisimman luontevasti.

Todelliselle Mersumiehelle tuo on pyhäinhäväistys, kun kaikki mahdollinen ei ole samassa viiksessä mitä pitää sitten työntää, vetää, pyörittää tai painaa halutusta toiminnosta riippuen.

/s
 
Vaikka melkoisen kalliskin.


(Miltei) kukaan ei ole sanonut noin. Palaute oli tuosta varsin kriittistä.
Tesla ryhmissä napit ovat parhaat. Vaikka täällä sitä ei varmaankaan tuotu niin kovasti esiin. Nyt kun tämä viiksi julkaistiin, niin kovaan äänen sanottiin siellä että turha viiksi kun napit on paremmat.
 
Työkaveri kävi juuri hieman vajaan 80tkm ajetun Model 3 Highlandin kanssa alustatarkistuksessa, ei ollut mitään huomauttamista. Joten taitaa olla suurimmat ongelmat fiksattu kuntoon mallipäivityksen yhteydessä.
 
Minkä hintaiset ne puslat ja tukivarret on huoltamolla vaihtaa? Se on mielestäni tärkeämpi kysymys. ModelY alkaa tulla siihen ikään että tullaan näkemään mikä tilanne on siellä. Toki rakenteesta tai osista voidaan tehdä arvauksia eli miten paljon niitä on uudistettu jolloin ainakin jotain muutosta pitäisi tapahtua (suuntaan tai toiseen).

Hinta siis tuli siksi mieleen kun omaan ladattavaan Ceediin tuli katsastus (4v) ja etupään puslat olivat uusintakunnossa (hinnaksi tuli kaikkineen about 240e kun tarvikeosia ei oikeanlaisina ollut noin uuteen saatavana vaan olivat väärän mittaisia) . Tosin takarenkaissa oli sisäreunassa vauriota ja huollossa sitä on 15000 välein käytetty, joten ihan mahdollista että viimeisen 10000 kilsan aikana olen löytänyt tavanomaista rajummat kuopat.
 
Itsellä ainakin jos ainoa latausmahdollisuus olisi lataaminen Teslassa niin jotain muuta keksisin. Kyllä tosta varmaan sen muutaman pinnan akkua ottaa mutta puhelin on yleensä aivan järkyttävän kuuma ym.
No ajan todella paljon, joten kyllä se lataus sitten on hoidettava siellä teslassa. Toki johtokin on keksitty, mutta en vaan jaksa johdon kanssa pelata kun tähänkin asti on mennyt jo pitkään todella hyvin langattomalla laturilla. Nyt vaan siis pitäisi löytää uusi puhelin jossa tuo toimii yhtä hyvin kun nykyisessä. Edellisessä autossa piti aina viritellä johtoa, mutta en minä sitä muista sitten tehdä ja akku loppuu jne.
 
Minkä hintaiset ne puslat ja tukivarret on huoltamolla vaihtaa? Se on mielestäni tärkeämpi kysymys. ModelY alkaa tulla siihen ikään että tullaan näkemään mikä tilanne on siellä. Toki rakenteesta tai osista voidaan tehdä arvauksia eli miten paljon niitä on uudistettu jolloin ainakin jotain muutosta pitäisi tapahtua (suuntaan tai toiseen).

Hinta siis tuli siksi mieleen kun omaan ladattavaan Ceediin tuli katsastus (4v) ja etupään puslat olivat uusintakunnossa (hinnaksi tuli kaikkineen about 240e kun tarvikeosia ei oikeanlaisina ollut noin uuteen saatavana vaan olivat väärän mittaisia) . Tosin takarenkaissa oli sisäreunassa vauriota ja huollossa sitä on 15000 välein käytetty, joten ihan mahdollista että viimeisen 10000 kilsan aikana olen löytänyt tavanomaista rajummat kuopat.

Vähän vaikean kysymyksen heitit kun on niin monta muuttujaa. Mitkä puslat, mitkä tukivarret? Eli montako vaihdetaan ja minkä hintaiset laitetaan tilalle? Vaihdetaanko keskiöstä puslat (eka vaihto) vai onko jo kertaalleen vaihdettu jolloin ohjeen mukaan pitää vaihtaa keskiö myös. Paljonko on korjaamon tuntiveloitus? Onko työ heille tuttu vai tuntematon?

180tkm kohdalla meni takaa ekat puslat, vaihdoin itse kun on pääsy autonosturille. Tukivarsi (sis. auton pään puslan) 60e/kpl ja keskiön puoleinen pusla 25e/kpl. SKF puslat, tiedä onko enää laatumerkki mutta siellä ne nyt on.

Siihen sitten työt päälle, paha sanoa paljonko se sitten on minkä pajan kohdalla.
 
No kustannuksilla tarkoitan sitä, että kun viet korjaamolle (käytännössä samalle paikkakunnalle tai viereisille sanotaan vaikka maks tunnin päähän) niin mitä siitä olette maksaneet? Oletan että pusla on joko yksittäinen osa tai sitten osa kokonaisuutta joka pitää vaihtaa kokonaan jos erillistä uutta osaa (virallista tai laadukasta tarvikeosaa) ei ole saatavana.

Itse korjaamalla kun melkein kaikki on edullista kun siihen ei koskaan lasketa työaikaa, työkaluja, työn tekemiseen tarvittavaa paikkaa, läheltä nopeasti saatavia laadukkaita osia tai mitään muutakaan mitä tulee korjaamolle vietäessä maksettua työn tekijälle itse operaatiosta. Siksi kiinnostaa mitä nämä oikeasti teetettynä kustantavat jos ei halua harrastaa.
 
Todelliselle Mersumiehelle tuo on pyhäinhäväistys, kun kaikki mahdollinen ei ole samassa viiksessä mitä pitää sitten työntää, vetää, pyörittää tai painaa halutusta toiminnosta riippuen.

/s
Ehkä nyt jotain meni tästä sarkasmistasi ohi, mutta onhan ne yhdessä vivussa mitä pitää pyörittää ja kääntää työntää ja vetää?
 
Taas tää Tesla on uniikki larppaus. Ihan samanlaisia haukkujia ne volkkari/toyota/saab/volvo jne keskustelut/foorumit pitävät sisällään. Teslafanit ulisee ehkä helpommin Muskin totuudesta poikkeaviin kommentteihin, kun muilla merkeillä ei ole yhtä vahvaa keulahahmoa vaan homma keskittyy itse tuotteeseen. Hateriksi leimaaminen oli pari vuotta sitten trendikästä, Tegehän jo melkein lynkattiin ketjussa. Nyt suurin osa hater-huutelijoista ymmärtää jo pitää päänsä kiinni, kun ovat havainneet, että kritiikissä on ollut jotain perääkin.
Ite en oo huomannut mitään Saabi haukkuja ja oon omallani jo 20v ajanut. Luultavasti parhaan näköinen auto edelleen ja Turbo laulaa, kun muistaa välillä öljyjä vaihdella!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 012
Viestejä
4 949 766
Jäsenet
79 583
Uusin jäsen
NipaP

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom