Tietoturvatutkija: Chrome asentaa salaa 4 Gt:n Gemini Nano -tekoälymallin

No mä oon sit kai taas porukan kummajainen kun pääasiallinen selain on toi Edge, oon itte tykännyt ja sanonu monesti et antakaa ihan oikeasti sille reilu tilaisuus, se on pätevä vekotin nykyään.

Firefox varalla sitten.

Edge on itseasiassa yllättävän hyvä. Firefox ja chrome yms. tunkee ittensä niin täyteen paskaa ja ominaisuuksia joita ei haluaisi ja jatkuvia muutoksia, että varmatoiminen ja nopea edge on noussut taas uuteen eloon. Erikoista esim. firefoxissa, että selain päivitys päivitykseltä tekee käytöstään raivostuttavampaa kun kuitenkin se ennen oli vähän kuin vlc media player joka vaan toimi mahdollisimman yksinkertaisesti. Chrome taas on aina ollut raskas, mutta kun luurissa käyttää niin helpointa käyttää koneella samaa.

Firefox ihan alussa oli siis vain selaimen perusrunko, nopee ketterä ja turvallinen, ja ne lisäosat oli SE JUTTU jolla FF erottu, tämä siis joskus 2005 aikaan kun sain ekan ihan itse maksetun koneen... Hitto siitä on aikaa mut joo, offtopic seis, jatkot vaikka selainten omassa ketjussa.

En ihmettele, jos tulevaisuudessa on ihan peruskauraa, että selaimissa on lokaalit kielimallit.

Käytän tekoälyä todella paljon ja tulokulma on semmoinen, että tahtoisin tietää tarkemmin mihin tätä käytetään ja missä tilanteessa ja miten se suoriutuu, jos se käyttää npu/gpu/cpu.

Tahtoisin myös että toiminto toteutuisi mahdollisimman hyvälaatuisena, eli joku 4 gb malli joka toimii kaikilla ei välttämättä ole se jonka haluaisin itselle käyttöön. Käytän paljon mm. selaimen käännöstoimintoa ja olisi hyvä jos käännöksen laatu olisi nykyistä parempi.

Tekoäly on meille aika sama kuin tuli meidän helvetin kaukaisille esivanhemmille, täysin uusi asia jota vasta opetellaan hyödyntämään mutta joka me jo nyt ymmärretään että voi olla vaarallinen mutta oikein käytettynä hyväkin juttu.

Yks mitä itte luin että tekoäly valjastettiin tekemään ihan täällä Suomessa sairaalassa saneluiden korjaamiset ja perustason potilaskirjaukset, lääkäreiden aikaa vapautui useita KYMMENIÄ tunteja potilastyöhön, tämä on sitä hyvää ja järkevää käyttöä, tätä kannatan.

Hauskintahan on että tämä asia ilmeisesti on tullut jo vuosi pari sitten. Ainakin siten mä ymmärsin, ettei tämä ollut mikään leimatuore päivitys jossa tuo oli tullut.

Nytten se on hirvittävä ektentiaalinen kriisi kaikilla! Yksi hikinen 4 GB tiedosto, ja kuten tuossa Kautium oli referoinut ykkössivulla, Chrome kuitenkin tarkisti että koneen rauta on aika kohtalainen, ja että netti ei ole erikseen laskutettu. Monilla täällä on oman ilmoituksensa mukaisesti useampi läppäri jossa ei ole 16 GB muistia ja neliytimistä prossua. Vai mahdollisesti vieläpä nelithreadista prossua. Heh.

Esim. useimmat pelit asentaa väkisin kaikki kielet, vaikka pelaaja ymmärtäisi niistä vain yhtä. Isommissa peleissä noi kielet on kertaluokkaa 2 GB per kieli, ja niitä on sitten tyypillisesti 4-8. Pahin on online pelit, jos tekee batin joka poistaa ne, ne väkisin ladataan uudestaan päivityksissä. Jos ei ole vähintään 500 megaista nettiä niin siinä tyypillisesti joutuu vaan sallimaan ne tiedostot, muutoin jokainen päivitys kestää paljon pidempään.

Noi pelit ja niiden kielipaketit on mulle helvetin iso ongelma, koska olen perinteisellä tavalla osioinut verrattain pienetkin levyt useampaan osioon. Sitten sinne yritetään lusikoida tuollaista vaatimatonta 180 GB peliä.(juuri äsken Diablo IV) Samanaikaisesti eri levyillä on muita aktiivisessa kierrossa olevia 60-180 GB online pelejä ja kun noi pelit tyypillisesti vaativat jotain 10-30 GB vapaata levytilaa jokaisessa päivityksessä. Jos mulla ei olisi tuollaisia antiikkisella tavalla osoituja levyjä niin paljon niin mullakaan ei olisi niin suurta ongelmaa noiden kanssa.

Silti, tekeekö kukaan "uutisia" noista tyhjänpäiväisistä kielitiedostoista? Tai kuinka paljon "sähköä" niiden jakelu tuhlaa. Jostain syystä ei. Mun täytyy olettaa että syy on se, ettei niissä ole sitä äärimmäisen triggeröivää AI asiasanaa.

Brave on voittajan valinta. Chromium alla ja mukana tulee mm. automaattinen mainossuodatus. Firefox on vanha ja ongelmallinen kehäraakki. Chromen ongelmista ei tarvitse edes puhua ja Edge on samaa sarjaa, mutta MS-twistillä.
Itselle aiheuttaa Braven krypto sekä affiliate linkkisekoilut näppylöitä. Aloin itse käyttämään Heliumia joka on hyvin lähellä Bravea mutta ilman mitään krypto, ai tai muuta sekoilua.

Itselle aiheuttaa Braven krypto sekä affiliate linkkisekoilut näppylöitä. Aloin itse käyttämään Heliumia joka on hyvin lähellä Bravea mutta ilman mitään krypto, ai tai muuta sekoilua.
Mitkä sekoilut? Jos niitä affiliate-linkkejä tarkoitat vuosikausien takaa, niin se oli hetkellinen ongelma, jota pyysivät anteeksi. Muutenhan siinä ei mitään kryptoihin (tai tekoälyyn) liittyvää ominaisuutta tarvitse käyttää.

Työpaikalla vaan ei chromea pääse pakoon, taitaa olla isossa osassa firmoja, toki edge myös, "pakotettu" selain
(niin ja ei kotikoneelta moista kansioita löydy).

edit. Ja FFirefoxia itse/kotikoneessa aina käyttänyt, jostain 2000-luvun alusta asti. Toki myönnän että joskus vuosien varrella ollut pakkorako avata chrome/explorer kun esim joku nettisivu tai lataus ei ole FF.llä toiminut.

Viimeksi muokattu:
Työpaikalla vaan ei chromea pääse pakoon, taitaa olla isossa osassa firmoja, toki edge myös, "pakotettu" selain
Työpaikoilla Microsoft-ekosysteemissä mm. juuri Edge on ihan perusteltu monestakin syystä, eikä vähiten keskitetyn hallinnan ja tietoturvan vuoksi, mutta se on eri asia. Chromium siinäkin on pohjana ja se on selaimena ihan toimiva, mutta kotioloissa ja mobiililaitteissa valitsen mieluummin juuri Braven.

Toki myönnän että joskus vuosien varrella ollut pakkorako avata chrome/explorer kun esim joku nettisivu tai lataus ei ole FF.llä toiminut.
Tätä vielä joskus tapahtuu mutta aina se on joku lisäosa, ei itse Firefox. Viimeksi eilen uBlock Origin esti erään lääkäriaseman sivuilla linkkien toimimisen.

Statistiikka

Viestiketjuista
306 876
Jäsenet
82 959
Uusin jäsen
rikkitikiardo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom