Tyhmät ihmiset

Liikenteessä on paljon erilaisia käsityksiä pitkistä valoista. Muistan omasta autokoulusta 90-luvun alusta, että pitkät pidetään päällä kunnes molempien autojen pitkät valaisevat autojen välissä olevan tien. Eihän tämä toimi käytännössä, enkä tiedä mitä nykyään opetetaan. Ensinnäkään ei sitä valokeilan reunaa erota täsmällisellä tarkkuudella, valotehot autojen välillä ovat erilaisia ja vastaantulija harvemmin toimii tarkasti samoin. Sitten on näitä herkkyyseroja. Siinä kun jotkut odottavat, että tie on kunnolla valaistu autojen välissä, niin toiset aloittavat hermostuneen pitkien rämpytyksen kilometrin päästä. Joitain pitkät häiritsee, joitain häikäisee ja joitain sokaisee. Tähän vaikuttavat erot mitä minkäkin kuskin pään sisällä liikkuu ja sen päälle erot valojen tehoissa, sävyissä, suuntauksessa ja tien profiilissa. Jos kohtaaminen tapahtuu montussa jota ennen molempien valot osoittavat alamäkeen, niin homma on helppoa. Monesti toisen valot sojottavat tien profiilin vuoksi vähän ylemmäs kuin toisen, joten pelisilmää vaaditaan.

Nyt mulla on matriisivalot, mutta toimin ennen pääsääntöisesti juurikin niin, että kytken pitkät pois vasta kun vastapuoli sen tekee. Minua harvemmin pitkät sokaisee enemmän mitä ne auttavat näkyvyydessä. Otan ne kyllä pois viimeistään jossain kohtaa, eli en posota pitkät päällä itse kohtaamiseen saakka. Joskus siis olen itse se joka ottaa pitkät pois ensin, mutta harvemmin.

Ikävämpää on myös aikanaan autokoulussa opetettu, että pitkät laitetaan takaisin päälle juuri _ennen_ kohtaamista sillä logiikalla, että valot osoittavat jo kohdatessa ohi vastaantulijasta. Joillekin tämä juuri ennen kuitenkin tarkoittaa, että pitkät läväytetään suoraan silmiin liian aikaisin. Tämä on inhottavaa, koska jos sieltä vastaantulijan takaa pomppaa se hirvi tielle ja sinne yrittää katseella sihdata, niin eipä tarvitse kun sokaistuu juuri kriittisellä hetkellä. Ja ei, en tuijota vastaantulijan valoja, vaan yritän pitää katsetta vähän sivussa, mutta kuitenkin tiessä. Se ei vaan riitä, kun pahimmillaan lisurit lävähtävät hyttiin 15 metrin päässä. Kohtaavat autot lähenevät satasen alueella suomalaisittain kympin yli rajoituksen ajaessa aika lailla 220km/h. 10 metrin ero == 0,15 sekuntia. Tuo on aika pieni rako ja siksi ihan ymmärrettävää, että tuo "juuri ennen" on niin helvetin suhteellista, että pitkiä lävähtää alvariinsa silmiin.

Onneksi nuo matriisit yleistyvät vääjäämättä ja näistä tulee pian vanhojen ukkojen sotatarinoita.
 
Olen käyttänyt monesti. Kuten toinen nimimerkki kertoi, jos esim. jää kotiin jotain, voit pysäyttää hissin ja sitten palata sillä takaisin kotiin hakemaan unohtuneita tavaroita, ei tarvitse mennä ykköseen ja sitten taas takaisin. Hätätapauksen takia ei onneksi ole tarvinnut painaa.
Painoit siis sittenkin STOP-nappia, vaikka tämän myöntämistä halusit kierrellä. Miksi teit niin?

Sen lisäksi, että olet jakanut tänne virheellisiä ohjeita, joita joku saattaa ottaa tosissaan, olet nähtävästi päätynyt korjaamaan tiettyjä sanavalintoja, jotka eivät muuta ohjeiden huonoutta juurikaan miksikään. Toisaalta olet kyllä antanut myös hyödyllisiä vinkkejä (esim. kiilautumiseen liittyen), joten vaikka papukaijalta muutama sulka puuttuu niin olet kunniamerkkisi ansainnut. Se näsäviisas tyyli jolla Mikkokselle vastasit oli täysin turha. Kun joku muu painaa STOP-painiketta, ei todellakaan mennä ensimmäisenä painelemaan juuri sitä kerrosta johon itse sattuu haluamaan.

En ole koskaan aiemmin kuullut, että joku painaa STOP-nappia palatakseen hakemaan unohtuneita tavaroita, mutta olen nähnyt ihmisen ajavan moottoritietä väärään suuntaan. Liekö häneltäkin unohtunut jotain.
 
Viimeksi muokattu:
Yhteenvetona heitän tähän oman mielipiteeni hissin käyttöön että jos et tiedä mitä STOP- painike tekee niin älä paina sitä. Ei se hissin käyttö niin vaikeaa ole.
-sarkasmia-
Tätä voi laajentaa yleisemminkin erilaisiin painikkeisiin. Jos jossain on joku nappi, eikä tiedä mitä siitä tapahtuu tai saisiko sitä painaa, sitähän täytyy kokeeksi painaa. Sillä se selviää.
 
En tiedä muistanko oikein mutta muistaakseni jossain vanhoissa hisseissä pystyi vaan painamaan stoppia ja sitten lähtemään toiseen suuntaan. Nykyään se kai soittaa johonkin keskukseen?

En mä kyllä muista että olisin ikinä nähnyt että joku sekoilisi erityisesti hisseillä?
 
Sille on yleensa oma nappinsa. Nappeja on keltainen ja punainen. Keltainen soittaa ja punainen pysayttaa.
Vanhemmissa hisseissä hälytyspainike voi olla myös vihreä, kuten alla olevassa kuvassa. Ei noista kannata tehdä suoraviivaisia päätelmiä, joka pätisi kaikkialla. Aikoinaan asuin kerrostalossa, jossa Seis-painike aiheutti samalla hälytyksen käytävässä. Uudemmissa hisseissä ei ole Seis-painiketta välttämättä lainkaan. Jonkinlainen hälytyspainike on edelleen lähes kaikissa ja osassa se kilkattaa käytävässä ja osassa soittaa lisäksi keskukseen.

1760555073235.png

V
 
Uudemmissa hisseissä ei ole Seis-painiketta välttämättä lainkaan.
Taitaa liittyä siihen, että seis-painike turvalaitteena on relevantti lähinnä hississä, jossa ei ole ovilla varustettua koria. Tai ainakin nykyaikaisen hissin pitäisi olla siten toteutettu, ettei seis-painikkeesta ole mitään hyötyä. Lähinnähän se aiheuttaa ylimääräistä vaaraa, jos nyt vaikka sammunut/sairaskohtauksen uhri onnistuu pysäyttämään hissin kerrosväliin ja sammuu/tuupertuu sinne sen sijaan että päätyisi johonkin kerrokseen. Tietenkään tämä ei välttämättä ole katastrofi mutta huonompi vaihtoehto.

En tiedä muistanko oikein mutta muistaakseni jossain vanhoissa hisseissä pystyi vaan painamaan stoppia ja sitten lähtemään toiseen suuntaan. Nykyään se kai soittaa johonkin keskukseen?
Ainakin jossain Valmet-hisseissä oli. Sellaisia joissa oli tuollaiset saman tyyliset pyöreät valkoiset nappulat kuin yllä näkyvän kuvan KONE-hississä. Olen nähnyt ainakin sellaisissa versioissa, joissa oli alunperin vain kuilun kääntöovet kerroksissa ja oveton kori liikkuvalla kiilautumisseinällä. Näitä on yhä käytössä, kuten paljon vanhempiakin hissejä. Myös alkuperäisvarusteltuina.

Näissä on siis kerrospainikkeiden lisäksi seis ja kellosymboli. Seis vain pysäyttää, kello yleensä laittaa mekaanisen kilkattajan päälle porrashuoneeseen. Kaipa noita vanhojakin on myös etähälytyksellä asennettu, ja voisi luulla että tuohonkin versioon on kenties saanut hätäpuhelimen lisävarusteena. Onhan se hissin ostaminen nykyäänkin kuin mersun ostamista, varusteita on vaikka mitä tarjolla mutta kulimalleja menee köyhän maan ihmissäilömöihin.
 
Viimeksi muokattu:
Tunnen itseni tyhmäksi. Soitin tänään viranoimaisapua erittäin pahasta touretten syndroomasta kärsivälle henkilölle, kun olin ensin kuunnellut pari päivää kun tämä henkilö huutaa tappokäskyjä ym. vähemmän lasten korville sopimatonta tekstiä pihalla ja asunnossa. Luulin että ko. henkilöllä on joku psykoosi tai muu vastaava tila päällä. Vasta äsken sain selville mikä homman nimi oikein oli.

Tiedä sitten että selittyykö pelkästään tuolla tautikuvalla se että kyseinen henkilö pyörii yöllä talon parkkipaikalla autojen välissä ja aiheuttaa vartijan kutsumisen, ja seisomisen rappukäytävässä tuijottamassa tyhjää seinää ym.
 
Tunnen itseni tyhmäksi. Soitin tänään viranoimaisapua erittäin pahasta touretten syndroomasta kärsivälle henkilölle, kun olin ensin kuunnellut pari päivää kun tämä henkilö huutaa tappokäskyjä ym. vähemmän lasten korville sopimatonta tekstiä pihalla ja asunnossa. Luulin että ko. henkilöllä on joku psykoosi tai muu vastaava tila päällä. Vasta äsken sain selville mikä homman nimi oikein oli.

Tiedä sitten että selittyykö pelkästään tuolla tautikuvalla se että kyseinen henkilö pyörii yöllä talon parkkipaikalla autojen välissä ja aiheuttaa vartijan kutsumisen, ja seisomisen rappukäytävässä tuijottamassa tyhjää seinää ym.
Et kyllä mielestäni kuulu tähän ketjuun, kun olet apua soittanut ihmiselle jonka kunnosta et ollut tietoinen. Toisaalta aika mahdotonta alkaa tekemään mitään diagnooseja (tai yrittää lukea ajatuksia) jonkun henkisestä tai fyysisestä tilasta, mieluummin soittaa asiantuntijat paikalle auttamaan. :thumbsup: Ja ymmärrän näin omalta kohdalta kun tuntee olonsa tyhmäksi, pysähdyin auttamaan erästä ihmistä kun luulin tämän hukanneen jotain, mutta ilmeisesti hänellä oli tämä ominaisuus jossa pitää laskea askelmia ym että voi esim. mennä ovesta sisään. Toivottelin päivänjatkot ja jatkoin matkaani, ettei sen vakavampaa tässäkään tapahtunut.
 
Et kyllä mielestäni kuulu tähän ketjuun, kun olet apua soittanut ihmiselle jonka kunnosta et ollut tietoinen. Toisaalta aika mahdotonta alkaa tekemään mitään diagnooseja (tai yrittää lukea ajatuksia) jonkun henkisestä tai fyysisestä tilasta, mieluummin soittaa asiantuntijat paikalle auttamaan. :thumbsup: Ja ymmärrän näin omalta kohdalta kun tuntee olonsa tyhmäksi, pysähdyin auttamaan erästä ihmistä kun luulin tämän hukanneen jotain, mutta ilmeisesti hänellä oli tämä ominaisuus jossa pitää laskea askelmia ym että voi esim. mennä ovesta sisään. Toivottelin päivänjatkot ja jatkoin matkaani, ettei sen vakavampaa tässäkään tapahtunut.
Samaa mieltä, ei tuossa mitään tyhmää ole jos joku ihminen käyttäytyy jollain tavalla epänormaalisti ja puuttuu tilanteeseen siltä varalta että kaikki ei ole kunnossa. Itsekin joskus varmaan yli 30v sitten (kun kaikilla ei ollut kännyköitä tms) yhden kauppakeskuksen ulkopuolella näin "sekavasti" käyttäytyvän henkilön ja ilmoitin siitä kauppakeskuksen infoon ja vartijalle. He ottivat hommakseen selvittää asian ja hetken kuluttua selvisi että kyseinen henkilö sairasti jotain jonka takia saattoi välillä näyttää sekavalta ja apua tarvitsevalta, kaikki oli siis kunnossa.

Itsekin olisin varsin iloinen jos itse olisin vastaavassa tilanteessa ja huolehtisi minusta eikä jättäisi heitteille jos vaikka olisikin joku hätä. Tosin, nykyään kun kaikki nurkat on täynnä kaikenlaisia peukkupäitä niin ihan herkästi ei lähde enää asiaa selvittelemään kun todennäköisesti poikkeavasti käyttäytyvä henkilö on vaan vetänyt jotain kamaa.
 
Sarjaan 'tyhmät ihmiset' kuuluvat autoilijat, jotka oikaisevat vastaantulijan kaistalta kaupan (Lidl Konala Helsinki) pihalle, kun ilmeisesti luulevat, että oikeanpuoleinen kaista menee vain viereisen autoliikkeen pihalle.
Paras ajaa siis vasemmanpuoleista kaistaa, ja jatkaa kaupan parkkipaikallakin vielä vasenta kaistaa.
o_O
Tänään taas tällainen tuli tässä vastaan, ja on tullut samassa paikassa lukemattomia kertoja.
Ja samaa tapahtuu monen muunkin kaupan pihalle ajettaessa.
1760733547627.png


Saman kaupan pihalla ajetaan myös jatkuvasti kielletty ajosuunta -merkkiä päin, kun ei jakseta kiertää vähän kauempaa takaisin tielle (ja kohdata niitä vasempaa kaistaa pihaan ajavia autoja).
Tuohon pitäisi saada sellaiset katutasosta nousevat tolpat.
1760733922374.png
 
Et kyllä mielestäni kuulu tähän ketjuun, kun olet apua soittanut ihmiselle jonka kunnosta et ollut tietoinen. Toisaalta aika mahdotonta alkaa tekemään mitään diagnooseja (tai yrittää lukea ajatuksia) jonkun henkisestä tai fyysisestä tilasta, mieluummin soittaa asiantuntijat paikalle auttamaan. :thumbsup: Ja ymmärrän näin omalta kohdalta kun tuntee olonsa tyhmäksi, pysähdyin auttamaan erästä ihmistä kun luulin tämän hukanneen jotain, mutta ilmeisesti hänellä oli tämä ominaisuus jossa pitää laskea askelmia ym että voi esim. mennä ovesta sisään. Toivottelin päivänjatkot ja jatkoin matkaani, ettei sen vakavampaa tässäkään tapahtunut.
Ainahan olisin voinut kysyä että onko kaikki ok? ennenkuin vetelen mitään johtopäätöksiä. Ottaako siinä sitten tyhmän riskin noin käyttäytyvän henkilön kanssa sopisikin ketjun aiheeseen. Mutta eiköhän tämä palstatilan tuhlaaminen ollut tässä.
 
Ainahan olisin voinut kysyä että onko kaikki ok? ennenkuin vetelen mitään johtopäätöksiä. Ottaako siinä sitten tyhmän riskin noin käyttäytyvän henkilön kanssa sopisikin ketjun aiheeseen. Mutta eiköhän tämä palstatilan tuhlaaminen ollut tässä.
Vaikka tyypillä olisi tourette, ei se oikeuta häntä huutelemaan tappokäskyjä tai muuta. Oikein tehty ja toivottavasti viranomaiset vievät tyypin pois terrorisoimasta muita.
 
Kai tiedät että sitä nappia painetaan suomessa joka päivä kymmeniä kertoja ja siitä ei jää mitään kerrottavaa? Hissi pysähtyy ja nappia painalla sen saa uudestaan liikkeelle.


En minäkään, mutta sellaisia hissejä olen kyllä nähnyt, joissa stop-painikkeen painaminen käynnistää samalla hissin hälytyskellon. Pääsääntöisesti ovat olleet vanhempia hissimalleja. Se kilkatus onneksi sammuu sitten, kun hissi lähtee taas liikkeelle, mutta noista on jäänyt sellainen muistijälki, ettei tule erityisen hanakasti paineltua stoppia uudemmissakaan.

En muista lukeneenin hissinkäyttöohjetta jossa ohjeistetaan painamaan STOP nappia jos painannut väärää kerrosnappia. STOP napista ilmeisen harvoin ohjeita ja muisti jälki että ohjeissa korostettu sitä että käytetään vain hätä tilanteessa missä pitää saada pysäytetty. verratkaa muissa yhteyksissä oleviin stop turvakytkimiin.

Vaikka modernissa hississä matkan todennäköisesti saa jatkumaan ihan ominavuin, niin en silti lähti ohjeistamaan sen käyttö muuhun kuin siihen hätä seis tarpeeseen.

Sitten jos on matkannut hisissä missä kakaret leikkii STOP napin kanssa, ja hissi pysähtyy, ja ei lähdekkään kakaroiden neuvokkuudella liikkeelle, niin kynnys painella vain sen takia ettei pysähtyisi yhdessä ylimääräisessä kerroksessa on aika korkea.

Mutta hissit otsikkoon liittyen on perinteinen esimerkki miten tyhmyytä pidetään eriasioita, hisit kehittyneet siihen suuntaan että käyttäjät voivat tehdä mitä vain, mistä sitten seuraa se että käyttäjät alkaa tekemään mitä vain. jotka sitten voi jossain hississä osoittautua tosi tyhmäksi teoksi.
 
Vaikka tyypillä olisi tourette, ei se oikeuta häntä huutelemaan tappokäskyjä tai muuta. Oikein tehty ja toivottavasti viranomaiset vievät tyypin pois terrorisoimasta muita.
Kyse on neuropsykiatrisesta oireyhtymästä, jonka oireille potilas ei käytännössä voi mitään. Suljettuun huoneeseenko tällaiset pitäisi muusta yhteiskunnasta eristää, jos heillä ei ole oikeutta oireisiinsa?
 
Siellä oli mukana myös kokeneita auto-urheilijoita. Väitätkö että olisit itse pujotellut ehjänä?

Itse olisin kyennyt olemaan törmäämättä muihin, mutta todennäköisesti joku perässä tulija olisi joka tapauksessa törmännyt minuun. Ongelma on nimenomaan tyhmät ihmiset, jotka eivät tajua, että ajaminen pitää suhteuttaa vallitseviin olosuhteisiin. Auto pitää pystyä aina pysäyttämään ennenkuin törmää johonkin. Jos näin ei ole, niin tyhmä ihminen on tehnyt virheen, esim. ajamalla liian nopeasti tai ajamalla liian lähellä toista.

Ja ei se autourheilijan kokemus mitään auta, jos autourheilijalla on niin paljon kusta päässä, että ei sopeuta ajamistaan olosuhteisiin.
 
Perinteinen ekat liukkaat raatteentie. Siellä oli kovimmat kaverit ohitelleet varovasti ajavia ja kohta ne sankarit olivatkin sitten nipussa.
 
Itse olisin kyennyt olemaan törmäämättä muihin, mutta todennäköisesti joku perässä tulija olisi joka tapauksessa törmännyt minuun. Ongelma on nimenomaan tyhmät ihmiset, jotka eivät tajua, että ajaminen pitää suhteuttaa vallitseviin olosuhteisiin. Auto pitää pystyä aina pysäyttämään ennenkuin törmää johonkin. Jos näin ei ole, niin tyhmä ihminen on tehnyt virheen, esim. ajamalla liian nopeasti tai ajamalla liian lähellä toista.

Ja ei se autourheilijan kokemus mitään auta, jos autourheilijalla on niin paljon kusta päässä, että ei sopeuta ajamistaan olosuhteisiin.
Mutta mitäs jos olosuhteet muuttuvat ennenkuin niihin ehtii sopeutua? Jos tie muuttuu yhtäkkiä peilijääksi niin mitä siinä tilanteessa pitäisi kesärenkailla tehdä?
 
Kyse on neuropsykiatrisesta oireyhtymästä, jonka oireille potilas ei käytännössä voi mitään. Suljettuun huoneeseenko tällaiset pitäisi muusta yhteiskunnasta eristää, jos heillä ei ole oikeutta oireisiinsa?
Tiedän, että kyseessä on parantumaton sairaus mutta lääkitys ja käytösterapia voi auttaa. Mutta johonkin pois muita terrorisoimasta kyllä, jos ei pysty kontrolloimaan omaa käytöstään. Muiden tapaamisella uhkailu on rikos, eikä sitä pidä sietää, vaikka henkilö olisi sairas.
 
Mutta mitäs jos olosuhteet muuttuvat ennenkuin niihin ehtii sopeutua? Jos tie muuttuu yhtäkkiä peilijääksi niin mitä siinä tilanteessa pitäisi kesärenkailla tehdä?
Ehkäpä varautua muuttuviin keliolosuhteisiin? Olen ymmärtänyt että ilman lämpötilan ja jään esiintymisellä on jonkinlainen korrelaatio?
 
Mutta mitäs jos olosuhteet muuttuvat ennenkuin niihin ehtii sopeutua? Jos tie muuttuu yhtäkkiä peilijääksi niin mitä siinä tilanteessa pitäisi kesärenkailla tehdä?
Kun kyseessä on jokavuotinen tapahtuma niin siihen pitäisi kyllä ehtiä hyvin sopeutua ja varautua.

Jos mustaa jäätä tulisi vastaan esim. heinäkuussa ajaessa ja samaan aikaan tulisi rakeita niin toki, se olisi oikeasti yllättävää. Siitäkin ehkä selviäisi kun pysähtyisi tien sivuun ja odottaisi.

Mutta onko se oikeasti joka vuonna yllätys että loka-marraskuussa tulee yöllä pakkasta, aamusta on kuuraa ja sitten kun lähdetään liikkeelle se pelti jossain päin Suomea rytisee?

Sanoisin että samaa luokkaa kuin vuokrata saari ja vetää pää täyteen minkä jälkeen lähteä uimaan Juhannuksena. Ei tuollaisesta saisi "yllättyä" kun joka ikinen vuosi saa lukea noista.
 
Mutta mitäs jos olosuhteet muuttuvat ennenkuin niihin ehtii sopeutua? Jos tie muuttuu yhtäkkiä peilijääksi niin mitä siinä tilanteessa pitäisi kesärenkailla tehdä?

Kyllä eteläisemmässä Suomessa viikolla näkynyt yksittäisi nastarenkailla ajelevia, eli sen osalta varautunut, ja varmaan motarilla joku ajannut viikonlopun nastoilla kahdeksaa kymppi puolenkilometrin turvavälillä, jalka syvällä jarrulla kun joka kiilannut eteen. Nämä kuskit sitten haukuttu ennen tätä uutista.

Joku vertaisi lumeen ja jäähän, ne nyt ei ole sellaisia yllättyksiä, mitä tämänaamuisesta kuvaukset. missä pitävä tie muuttaa paakallokeliksi yllättäen yhdessä yllättävän hernerokka sumunkanssa. Sitä tien pinnan muutosta ei välttämättä heti tunnista.

Tiedossa toki että normaali Sumussa joku voi vetää motarilla pikaisen jarrutuksen kun varautuu siihen jäähän ja näkyvyyden poikkeuksellisen nopeaan heikkenemiseen. Toivottavasti kuitenkin laittavat ensin hätävilkut, ja vilkuttavat jarruvaloja ja katsovat peiliin ettei kukaan tule konttiin.
 
Eli moottoritiellä pitää ajaa kuivalla aurinkoisella kelillä paria kymppiä?


Ei?
Mutta kun nähdään "kuivalla aurinkoisella kelillä" kohta missä sankkaa sumua ja näkyvyys 15-20 metriä niin hidastetaan varsinkin jos nähdään että siellä on päälle 40 autoa kolaroineena. Siinä jos edelleen painaa 100-120km välittämättä sumusta ja muusta:
1760797469907.png

Niin onhan se täysin oma vika. Koska autokoulussa myös opetetaan turvallisuusvälistä eli jos edessäajava jarruttaa pitää ehtiä itsekin jarruttamaan. Jos näkyvyys on sen 15 metriä esim. ei sitä kovin järkevää ole vetää "täysiä sumuun". Eikö totta?
 
Tänään marketin kassajonossa tavattu mies, jolla oli pyöräilykypärä päässä ja siinä takavalo. Tämä kypärä tietty pitää himofillaroijilla olla päässä tilanteessa kun tilanteessa mutta tällä hessulla oli valo vielä kassajonossa päällä. Kommentit että 'voitko sammuttaa ton' eivät tuottaneet tulosta.
 
Tänään marketin kassajonossa tavattu mies, jolla oli pyöräilykypärä päässä ja siinä takavalo. Tämä kypärä tietty pitää himofillaroijilla olla päässä tilanteessa kun tilanteessa mutta tällä hessulla oli valo vielä kassajonossa päällä. Kommentit että 'voitko sammuttaa ton' eivät tuottaneet tulosta.
Ei se nyt kovin tyhmää ole valoja käyttää pyöräillessä. Mitä siinä nyt oli tyhmää, että kauppareissun ajaksi ei nyt sattunu sitä sammuttaan? Miten toi noin ihon alle tuli? Oliko se jotenkin häiritsevän kirkas vai?
 
Lopettakaas sitten jo se jankkaaminen ja yleistason keskustelu pullojen kierrätyksestä ja kaupassakäynnin vaikeudesta. Kuten ketjussa on jo ystävällisesti ohjeistettu, molemmille löytyy oma ketjunsa:
Tämä planeetta Maa on melko useille hankala asuinpaikka ! Ei mulla muuta. ( nopeutemme on kyllä aivan huimaava lähigalaksien mukana ) - Juha Kokkonen on oikeassa - tämä ei ole mikää Seiska 7 päivälehden höpötysalusta - täällä ovat ymmärtäneeksi tietotekniikasta ja sen osa-alueista keskustelevat tyypit ja vähän muutkin tekniikkaoriointuneet. Ruokakauppapulinaa saattaa löytyä muualta ihan riittävästi Teillekin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se nyt kovin tyhmää ole valoja käyttää pyöräillessä. Mitä siinä nyt oli tyhmää, että kauppareissun ajaksi ei nyt sattunu sitä sammuttaan? Miten toi noin ihon alle tuli? Oliko se jotenkin häiritsevän kirkas vai?
pyöräillessä on hyvä ja suositeltavaa käyttää valoja. kassajonossa luulis ymmäträvän että sitä valoa ei tarvi.
 
Ei se nyt kovin tyhmää ole valoja käyttää pyöräillessä. Mitä siinä nyt oli tyhmää, että kauppareissun ajaksi ei nyt sattunu sitä sammuttaan? Miten toi noin ihon alle tuli? Oliko se jotenkin häiritsevän kirkas vai?
Tästä päästäänkin sopivasti pyöräilijöihin, jotka käyttävät helvetin kirkasta etuvaloa ja suuntaavat sen suoraan eteenpäin. Ymmärrän toki, että jossain metsälenkillä se on hyvä kun havaitsee hirvet sadan metrin etäisyydeltä, mutta pyörätiellä taajamassa olisi mukava jos otettaisiin muut tiellä liikkujat huomioon. Onneksi noita aiemmin suosittuja strobovaloja ei ole vielä pahemmin näkynyt.
Toinen ääripää on pimeillä pyörillä polkevat idiootit. Lenkillä olin vähällä törmätä kun valaisemattomalla katuosuudella risteävältä kadulta suhahti täysin valoton pyöräilijä ohi.
 
pyöräillessä on hyvä ja suositeltavaa käyttää valoja. kassajonossa luulis ymmäträvän että sitä valoa ei tarvi.
Eiköhän se sen ymmärrä. Mutta kuka jaksaa alkaa ottaa pottaa päästä katsoakseen millon se valo on päällä halutussa moodissa jonkun lyhyen kauppareissun takia? Saati sitten enää kassajonossa, kun on ehkä enää alle minuutista kyse kun on takaisin pyörän päällä.

Se että joku alkaa sitten jostain onnettomasta patteriledistä nillittää kaupan miljoonan nitin keinovalaistuksen keskellä kassajonossa täysin tuntemattomalle ihmiselle niin ei oikein löydy edes sanoja.
 
Tästä päästäänkin sopivasti pyöräilijöihin, jotka käyttävät helvetin kirkasta etuvaloa ja suuntaavat sen suoraan eteenpäin. Ymmärrän toki, että jossain metsälenkillä se on hyvä kun havaitsee hirvet sadan metrin etäisyydeltä, mutta pyörätiellä taajamassa olisi mukava jos otettaisiin muut tiellä liikkujat huomioon. Onneksi noita aiemmin suosittuja strobovaloja ei ole vielä pahemmin näkynyt.
Toinen ääripää on pimeillä pyörillä polkevat idiootit. Lenkillä olin vähällä törmätä kun valaisemattomalla katuosuudella risteävältä kadulta suhahti täysin valoton pyöräilijä ohi.
Juu, tehokkaammat valot tulee tarpeeseen muualla kuin asfaltti-pyöräteillä. Vaikkapa juuri metsäpoluilla/metsissä, että ihan oikeesti näkee mitä siellä edessä on tulollaan. Lisäksi noissa tehokkaammissa ja laadukkaissa valoissaki on usein lyhyet ja pitkät valot, kuten autoissaki, että iha nappia (joka myöskin voi olla siinä kahvalla peukun tuntumassa) painamalla sen valotehon saa suunnattua enempi siihen pyörän edustalle vaa, ku tommoset muutenki kiristellää vähä tiukemmin kiinni käyttötarkoituksensa vuoksi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
290 215
Viestejä
4 970 357
Jäsenet
79 742
Uusin jäsen
taunopeltonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom