Tyhmät ihmiset

Ei tuo ole varastamista. Mutta jos olisit 2 tuntia aiemmin käynyt kavaltamassa tuotteen kärryyn ja jäänyt sitten väijymään että -60 % aktivoituu, niin se olisi jo moraalitonta touhua. Toki, jos kukaan ei sen 2 tunnin aikana olisi sitä käynyt ostamassa sillä -30 % hinnalla, niin mitään vahinkoa ei olisi tapahtunut.

Pitäisi kuitenkin ymmärtää, että tuon -60 % alen tarkoitus on se, että myymättä jääneet tuotteet, jotka muuten menisivät roskiin, saadaan menemään vaikkakin sitten pienemmällä hinnalla. Ei sen ilta-alen tarkoitus ole tarjota halpoja eväitä köyhille ja kitupiikeille.
1h 55min aikaisemmin olis vissiin kuitenkin ollut vielä ihan jees?
 
Mitään laitontahan tuossa ei ole, enkä ole koskaan törmännyt kauppaan joka rajoittaisi jotenkin ostosreissun pituutta. Lienee kaupalle niin marginaalinen ongelma että tuskin oikeasti vaikuttaa yhtään mihinkään vaikka joku olikin pahoittanut mielensä ja poistanut ilta-alet.
Kaupallahan on vapaus valita asiakkaansa kunhan syy ei ole syrjintään perustuva ja kieltää esim. ylimääräinen malekseminen kaupassaan. Kyllähä tommoisella epämääräisellä hengailulla voi varmaa vartioiden tarkkailuun päästä, mut eipä siinä muuta käytännössä sit, ku ei mahda olla prioriteettilistalla kärkipäässä maksavia asiakkaita poistella..
 
Kaupallahan on vapaus valita asiakkaansa kunhan syy ei ole syrjintään perustuva ja kieltää esim. ylimääräinen malekseminen kaupassaan. Kyllähä tommoisella epämääräisellä hengailulla voi varmaa vartioiden tarkkailuun päästä, mut eipä siinä muuta käytännössä sit, ku ei mahda olla prioriteettilistalla kärkipäässä maksavia asiakkaita poistella..
Joo, eihän käytännössä ole kovin luultavaa että kauppa alkaisi tuollaisen pikkuikävyyden takia ihmisiä komennella. Joku niistä sniidumummoista on kuitenkin joku paikallisesti suosittu verkostoitunut henkilö ja kunnanjohtajan äiti. Ainakin pienemmässä kylässä saisi kauppias mulkun maineen eivätkä monet paikalliset enää liikkeessä kävisi. Pelisilmällä jää kaksi vaihtoehtoa: joko jättää asia huomiotta ja antaa puuhan jatkua tai lopettaa siihen kannustanut hävikkiale.
 
Onko meille joku ns. aikaraja löydetty ostoksien tekoon? Alle 30min on jees ja 2h hyihyi, osuu siis tuonne väliin, tunti on vielä Ok vai ei?
 
Onko meille joku ns. aikaraja löydetty ostoksien tekoon? Alle 30min on jees ja 2h hyihyi, osuu siis tuonne väliin, tunti on vielä Ok vai ei?

Ei siinä mitään aikarajaa ole. Väärintoimiminen on kyseessä silloin, jos otat tuotteet haltuun ja jäät tarkoituksella odottelemaan kauppaan ilta-alea
 
Ei siinä mitään aikarajaa ole. Väärintoimiminen on kyseessä silloin, jos otat tuotteet haltuun ja jäät tarkoituksella odottelemaan kauppaan ilta-alea

Ok, eli tulen kauppaan ns. juosten. Nappaan pari karjalanpiirakkaa kyytiin, kun kello 3min vaille. Jään kuitenkin tarkoituksella smyygailemaan siihenn kassojen lähistölle, kun huomaan, että olisikin enää vain minuutti extra alennukseen, enkä menisi siihen täysin tyhjään kassaan maksamaan. Tuossa tapauksessa voisi tietysti vaikka solmia kengän nauhat, ennen kassoja, niin ei saisi pahaa silmää perään tai kauppiaalta rikollisen leimaa.
 
Ei minulla mitään sitä vastaan jos joku pakosta joutuu tekemään niin että ruokaostokset pitää taktikoida. Eri asia on joku mummu joka sulloo pakkasen täyteen ale-tavaraa sille pahan päivän varalle mentaliteetilla jolloin nämä aletuotteet voi olla joltain toiselta pois jolloin tällainen toiminta on lähinnä harrastus. Jos on pari tuntia aikaa pyöriä kaupassa niin se ei oikein kuvasta sellaista toimintaa joka viittaisi vaikka jonkun kiireisen yh-mamman toimintaan joka yrittää pitää lapsikatraan leivässä. Ei ole kyse tyhmyydestä vaan siitä kyvystä ottaa toiset ihmiset huomioon. Jos noi tuotteet muuten päätyis roskikseen niin ok, pyöriköön ne kaupassa joilla on aikaa ja tahtoa kunhan se ei ole suoraan muilta pois.
 
Eli 1h 55min ennen aleja on ihan ok?
Aivan turhaa väärinymmärtämistä. Jokainen ymmärtää mitä Rambo8 tarkoittaa. Ei se rikollista oo, mut moraalitonta. Veteen piirretty viivahan toi on missä kohtaa menee "pelleilyksi". Toisaalla aika sisukas henkilö sellainen, joka jaksaa tollaisen takii pari tuntii venailla kaupassa.. :D Kunhan nyt sit kans ostaa ne eikä palauta tai jätä johonki.
 
Ei se rikollista oo, mut moraalitonta. Veteen piirretty viivahan toi on missä kohtaa menee "pelleilyksi". Toisaalla aika sisukas henkilö sellainen, joka jaksaa tollaisen takii pari tuntii venailla kaupassa.. :D Kunhan nyt sit kans ostaa ne eikä palauta tai jätä johonki.
Vahva tämä, mutta oudosti tässä väännössä on ohitettu kauppiaan uhriutuminen:
– Siellä rupesivat jo kuuden aikaan ihmiset lappaamaan ostoskärryihin juuri paistettua paistopistetavaraa, jotta saisivat sitten pari tuntia myöhemmin ne 60 prosentin alella.
Miksi juuri paistettua tavaraa olisi laputettu?
Eikö silloin ole vain paistettu liikaa ja liian myöhään nisuja?
 
Aivan turhaa väärinymmärtämistä. Jokainen ymmärtää mitä Rambo8 tarkoittaa. Ei se rikollista oo, mut moraalitonta. Veteen piirretty viivahan toi on missä kohtaa menee "pelleilyksi". Toisaalla aika sisukas henkilö sellainen, joka jaksaa tollaisen takii pari tuntii venailla kaupassa.. :D Kunhan nyt sit kans ostaa ne eikä palauta tai jätä johonki.
No mikä on se raja jolloin toiminnasta tulee moraalitonta? 2h vai 1h 55min?
 
No mikä on se raja jolloin toiminnasta tulee moraalitonta? 2h vai 1h 55min?

Tai tarkemmin rikollista ja varastamista.

Edit: eilenkin kyllä tuhosin pakkauksen pakastetta. Otin kaapista ulos, kävelin kolme metriä ja vein takaisin, kun en tarvinnutkaan. Pahoittelut kauppiaalle.
Veteen piirretty viiva kuten jo sanoin. Ei tartte uudelleen kysellä ja trollailla, ku tohon ei ole mitää aikarajaa. ei tartte tyhmää esittää.
 
No mikä on se raja jolloin toiminnasta tulee moraalitonta? 2h vai 1h 55min?
Ruuan ostopäätös on käytännössä tehty silloin, kun poimit ruuan kärryysi. Silloin pitää luonnollisesti maksaa se hinta, mikä tuotteella oli ostopäätöksen mukaisena hetkenä.

Eli ottamasi tuotteet tulee laittaa vaa’alle heti. Se että ”varaat” tuotteet, mutta menet vaa’alle joskus paljon paljon myöhemmin ei ole ok.

Jos tämä olisi ok, niin ihan vastaavaa olisi että menisin laittamaan Giganttiin keltaisia ”varattu mulle” -lappuja Black Friday alennuksia edeltävänä iltana.
 
Ruuan ostopäätös on käytännössä tehty silloin, kun poimit ruuan kärryysi. Silloin pitää luonnollisesti maksaa se hinta, mikä tuotteella oli ostopäätöksen mukaisena hetkenä.

Eli ottamasi tuotteet tulee laittaa vaa’alle heti. Se että ”varaat” tuotteet, mutta menet vaa’alle joskus paljon paljon myöhemmin ei ole ok.

Jos tämä olisi ok, niin ihan vastaavaa olisi että menisin laittamaan Giganttiin keltaisia ”varattu mulle” -lappuja Black Friday alennuksia edeltävänä iltana.

Ei se vaaka sitä hintaa alenna, vaan kassa.

Eli otan ne karjalanpiirakat ja pitää protestoida sitten kassalla, että äppäppää äläpä anna alennusta, kun otin ne jo 10min sitten. En ole oikeutettu alennukseen.
 
Eiköhän tämä vääntö ala riittämään
taisi mennä ohi
Lisäksi vinkkinä hyhä jatkopaikka.

 
Tottakai voi, mutta jos kutsut moderaattoria tyhmäksi, saatat saada heidän suoman rangaistuksen, joka kertakaikkisen kauhea onkin.
Jahas, tän voi ymmärtää näinkin :D Joo siis kyse ei ollut moderaattorin viivoista, vaan erään käyttäjän vetelemistä viivoista kuinka kauan kaupassa saa viettää eikaa ennenkuin voi ottaa tuotteita koriin joista saa alennusta vähn päästä :D
Mutta se keskustelu on näköjään otettu pois ja siirtynyt toiseen ketjuun.
 
Kyllä se sinänsä ihan perusteltua on epäillä tyhmäksi, jos toistuvasta selittämisestä huolimatta ei suostu ymmärtämään, että kyse ei ole vietetystä ajasta, vaan toiminnan tarkoituksesta. Mutta siinä määrin, kun tämän foorumin käyttäjistä puhutaan, tyhmäksi haukkuminen lienee kiellettyä. Ja siinä missä käyttäjät itse ja omaehtoisesti tänne ketjuun ilmoittautuvat, tarpeetontakin.
 
Videolla nro 7 (2:14) on tymästi kuormannut suhteellisen kevyen trailerin kyytiin kolmitonnisen Hummerin ypöyksin parin metrin korkeudelle, jolloin trailerista tulee ennätyskiikkerä. Aisapainoakin on ns. riittävästi, mutta ehkä se ei paripyörällisellä niin tunnu. Kuorman sidonnasta annan kuitenkin täydet pisteet.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtube.com/shorts/uG5uMZXcf3A?si=BMyzAf7wUybqUEGa
 
Videolla nro 7 (2:14) on tymästi kuormannut suhteellisen kevyen trailerin kyytiin kolmitonnisen Hummerin ypöyksin parin metrin korkeudelle, jolloin trailerista tulee ennätyskiikkerä. Aisapainoakin on ns. riittävästi, mutta ehkä se ei paripyörällisellä niin tunnu. Kuorman sidonnasta annan kuitenkin täydet pisteet.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtube.com/shorts/uG5uMZXcf3A?si=BMyzAf7wUybqUEGa

Pelkästään tuon yhden kohdan bongasit esimerkiksi tähän ketjuun, vaikka koko kooste on täynnä samanlaisia idiootteja? :D
 
Videolla nro 7 (2:14) on tymästi kuormannut suhteellisen kevyen trailerin kyytiin kolmitonnisen Hummerin ypöyksin parin metrin korkeudelle, jolloin trailerista tulee ennätyskiikkerä. Aisapainoakin on ns. riittävästi, mutta ehkä se ei paripyörällisellä niin tunnu. Kuorman sidonnasta annan kuitenkin täydet pisteet.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtube.com/shorts/uG5uMZXcf3A?si=BMyzAf7wUybqUEGa

Hauskat videota, vai minkä ketjun kamaa, perus sähläystä, riskin ottoa, ei mieititä riskejä loppuun

Videon ensimmäinen tapauksen tuolta voisi myös nostaa, perusteluna että jos tuon mittasuhteen venettä käpistelee niin ehkä kokematonkin vähän epäilee jonkun pikku busterin trailerin kestävyyttä, ehkä video vain vääristää :-)

kuva_2025-11-18_155926857.png
 
Poikani sai koulun viestintäjärjestelmä Wilmasta negatiivisen tuntimerkinnän matematiikan tunnilta. Opettaja oli kirjannut, että poikani oli jälleen kerran tehnyt omatoimisesti matematiikan tunneilla oppikirjan laskutehtäviä, jotka oli tarkoitettu seuraavalle tunnille.
Opettaja on kieltänyt häntä laskemasta tehtäviä itsenäisesti, koska tehtäviä saa tehdä vain silloin, kun opettaja antaa siihen luvan. Suurimman osan matematiikan oppitunneista poikani vain istuu pulpetissa tekemättä yhtään mitään.
Poikani luokassa on muutama oppilas, joilla on haasteita matemaattisessa hahmottamisessa. Tämän takia asioita kerrataan koko ryhmän kanssa niin kauan, että kaikki luokan oppilaat ovat oppineet opetettavat asiat.
Taitaa opettajan osaaminen olla samaa tasoa kuin luokan heikoimpien oppilaiden. Jos itselläni olisi lapsia ja heillä olisi opettajana tällainen mottipää, niin itse olisin häpäissyt kyseisen heikkolahjaisen opettajan julkisesti jo monta kertaa.

Tähänkö on oikeasti tultu? En muista että omana peruskouluaikana 25-30 vuotta sitten olisi rangaistu ahkeria ja osaavia oppilaita.
 



Taitaa opettajan osaaminen olla samaa tasoa kuin luokan heikoimpien oppilaiden. Jos itselläni olisi lapsia ja heillä olisi opettajana tällainen mottipää, niin itse olisin häpäissyt kyseisen heikkolahjaisen opettajan julkisesti jo monta kertaa.

Tähänkö on oikeasti tultu? En muista että omana peruskouluaikana 25-30 vuotta sitten olisi rangaistu ahkeria ja osaavia oppilaita.
Ei rangaistu ei. Silloin noheville annettiin lisätehtäviä. Itsekkin ilman lisätehtäviä olisin tylsistynyt pahasti koulussa.
 
Taitaa opettajan osaaminen olla samaa tasoa kuin luokan heikoimpien oppilaiden. Jos itselläni olisi lapsia ja heillä olisi opettajana tällainen mottipää, niin itse olisin häpäissyt kyseisen heikkolahjaisen opettajan julkisesti jo monta kertaa.

Tähänkö on oikeasti tultu? En muista että omana peruskouluaikana 25-30 vuotta sitten olisi rangaistu ahkeria ja osaavia oppilaita.
Mä tein yhden matikankirjan loppuun kotona ollessani ensimmäisellä luokalla kaaaaauan sitten. Sain seuraavan, mutta kiellettiin tekemästä sitä. Tämä tosin tapahtui Tanskassa, joten lienee jossain määrin . Tosin empä kyllä Suomessakaan muutamaa kuukautta myöhemmin saanut mitään haastavampia tehtäviä.

Eikä tuo lapsonenkaan mitään lisätehtäviä saa samassa vaiheessa. Samoja kahdeksikkoja se harjoittelee vaikka osaa laskea. Samoja ääneenlukemistehtäviä (no, on noissa jotain pieniä osaamiseen perustuvia eroja, joillakin kai enemmän tavuja yms tekstipätkien sijaan) tulee läksyksi, vaikka luki kesälomalla 300 sivuisen kirjan automatkoilla, ennen ekan luokan alkamista. Meh.

(e. Todettakoon, että ei se niiden numeroiden ja kirjaimien harjoitteleminen turhaa ole, vaikka osaakin kirjoittaa.)
 
Ei rangaistu ei. Silloin noheville annettiin lisätehtäviä. Itsekkin ilman lisätehtäviä olisin tylsistynyt pahasti koulussa.
Jep, meillekin opettaja jakoi jotain lisätehtävämonisteita jos oli kerinnyt kaikki normaalit tehtävät tekemään. Ja meidän aikaan ainakin huonoiten oppivat saivat tukiopetusta normaalien tuntien ulkopuolella ettei koko luokan tarvinnut odottaa sitä hitainta.
 



Taitaa opettajan osaaminen olla samaa tasoa kuin luokan heikoimpien oppilaiden. Jos itselläni olisi lapsia ja heillä olisi opettajana tällainen mottipää, niin itse olisin häpäissyt kyseisen heikkolahjaisen opettajan julkisesti jo monta kertaa.

Tähänkö on oikeasti tultu? En muista että omana peruskouluaikana 25-30 vuotta sitten olisi rangaistu ahkeria ja osaavia oppilaita.
Kun olin peruskoulussa (yli 20 vuotta sitten) niin sain opettajalta haukut juurikin samasta asiasta. Matematiikan tehtäviä ei saanut tehdä etukäteen.
 
Yhden tapauksen muistan lähipiiristä, jossa innokas matemaatikon alku teki tehtäviä itsenäisesti, mutta intoa oli lopulta enemmän kuin taitoa. Vastaukset olivat vääriä ja pyyhekumi joutui ylitöihin.
 
niin itse olisin häpäissyt kyseisen heikkolahjaisen opettajan julkisesti jo monta kertaa.

No siinä se vaara että nolaa itsensä.

Ensin kannattaa selvittää mistä kyse, yrittää ymmärtää se. Merkintä ilmeisesti ihan oikein ja asiasta. ja kuten tuossa toinen nimimerkki niin ihan vanha juttua perinteisessa perusopeteuksessa, jossain "vapaakoulussa" sitten erikseen.

Ongelma ilmeisesti on se että oppilaalla on tylsää , koululla, kunnalla ei ole resursseja järjestää vaativampaa opetusta , lisä tehtäviä hänen lapsen tasoisille matikan taitaijille.

Jos tekee seuraavan tunnin tehtävät, niin tilanne vain pahempi sillä seuraavalla tunnilla.
 
Taitaa opettajan osaaminen olla samaa tasoa kuin luokan heikoimpien oppilaiden. Jos itselläni olisi lapsia ja heillä olisi opettajana tällainen mottipää, niin itse olisin häpäissyt kyseisen heikkolahjaisen opettajan julkisesti jo monta kertaa.

Tähänkö on oikeasti tultu? En muista että omana peruskouluaikana 25-30 vuotta sitten olisi rangaistu ahkeria ja osaavia oppilaita.

Jos sinulla olisi lapsia, niin selkeästi matemaattisesti lahjakasta lasta kannattaisi ohjata vaikka erilaisiin matematiikka- tai vaikka ohjelmointikerhohin. Siis sen sijaan, että tekee itsestään julkipellen elämänkoululaisella meuhkaamisella.
 
Ongelma ilmeisesti on se että oppilaalla on tylsää , koululla, kunnalla ei ole resursseja järjestää vaativampaa opetusta , lisä tehtäviä hänen lapsen tasoisille matikan taitaijille.

Jos tekee seuraavan tunnin tehtävät, niin tilanne vain pahempi sillä seuraavalla tunnilla.

Esitän, että yhteiskunnalle olisi edullista, jos ne jotka osaa, saisivat edetä nopeammin. Jos ei osaa, niin sitten voi palata seuraamaan mukana. Ei ne osaavat juuri sitä opetusaikaa vie.

Jos sinulla olisi lapsia, niin selkeästi matemaattisesti lahjakasta lasta kannattaisi ohjata vaikka erilaisiin matematiikka- tai vaikka ohjelmointikerhohin. Siis sen sijaan, että tekee itsestään julkipellen elämänkoululaisella meuhkaamisella.

En minäkään meuhkaisi asiasta, enkä meuhkaa, mutta vähän harmittaa ajankäytöllisesti. Kyllä se lapsi tarvitsee aikaa leikkimiseenkin, ja ne läksyt pitää silti tehdä, niin olen päättänyt, että menköön näin. Olen silti sitä mieltä, että tuossa yhteiskunta opettaa huonoille tavoille, kun ehkä sitten ('keksitty esimerkki') teknisen korkeakoulun inssimatikassa tms. tuleekin sitten tenttejä vastaan, mistä ei irtoa täysiä pisteitä automaattisesti, vaikka ne läpi saakin, ja oppiminen voisi olla tehokkaampaa (ja oikeasti nekin laskumenetelmät olisi voinut opetella vuosia sitten).
 
Suomalaiset luottaa opettajiin, niin onhan se vähä ikävää, että sit ku onkin lahjakaampi oppilas, nii häntä rajoitetaan "tyhmempien" vuoksi. Ei kyl tosiaan ko. opettajalta ole löytynyt pelisilmää tai hälle maksetaan liian huonosti, nii ei nappaa. Ei se kaikille opettajille mikää intohimon kohde ole se opettaminen, vaa työtä, jota tehdään kuten opetussuunnitelma määrää..

e: siihen ku lisää, että pitää sietää kaikenmaailman häiriöoppilaita voimatta tehdä asialle mitää.. omana aikana opettajia kunnioitettii ja häiriöoppilaski lähti "vittuun" huoneesta, ku ope käski ulos.

Menee offtopiksiksi, mut kyl opettajat ansaitsisi lisää oikeuksia. Heille me lapsemme annamme ja heillä pitäisi olla oikeus heitä komentaa. Siellä on muidenki lapset, jotka yrittää, nii yhden tai parin perseilijän pitäisi ihan itse kokea seurakset eikä koko luokka. Sama sit toistepäin, että jos joku loistaa, nii hälle pitäisi olla mahdollisuudet siihen eikä hitto ruveta rajoittaan lahjakkuutta.

Vanhempana sit intissä eri meno :D Siellä saa koko porukka kärsii yhden takia. Hoitakoot keskenään asian kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:
Esitän, että yhteiskunnalle olisi edullista, jos ne jotka osaa, saisivat edetä nopeammin. Jos ei osaa, niin sitten voi palata seuraamaan mukana. Ei ne osaavat juuri sitä opetusaikaa vie.

Me ei tiedetä oliko se kullannuppu lahajakas vai ei, se että alakoilussa saanut lisä tehtäviä ei sitä kerroa.
Koulussa käynti on myös opiskelun opettelua, kykyä toimiin ryhmässä. On meillä ollut niitä vapaampia kokeiluja.

Onhan se tylsää jos on tehnyt tunnin tehtävät jo aiemmin, onhan se merkinnan arvoista jos ohjatulla tunnalli sählää omiaan. Jos matikka sujuu, niin voi sitten opetella ja harjoitella sitä muuta.

Joskus on ollu taso-opetusta, siinä ilmeisesti ollut hyvät puolet, luokan oppilaiden taso tasaisempaa, tahti sen mukaan. nykyään kai koulujen välillä eroja miten hyvin ei tasot hanskataan.
 
Jos ala-asteella joitain oppilaita joudutaan odottamaan niin, että se hidastaa muun luokan opetusta, niin kyseessä on silloin kehityshäiriöiset lapset, joiden paikka ei missään nimessä olisi tavallisella luokalla. Tämä tasapäistämisvillitys aiheuttaa vain ja ainoastaan vahinkoa, kun normaaliälyiset lapset joutuvat odottamaan heikkoälyisiä ja samalla vaikka noita heikkoälyisiä odotellaan, niin ne tuskin oppivat edes niitä asioita.
 
Jos ala-asteella joitain oppilaita joudutaan odottamaan niin, että se hidastaa muun luokan opetusta, niin kyseessä on silloin kehityshäiriöiset lapset, joiden paikka ei missään nimessä olisi tavallisella luokalla. Tämä tasapäistämisvillitys aiheuttaa vain ja ainoastaan vahinkoa, kun normaaliälyiset lapset joutuvat odottamaan heikkoälyisiä ja samalla vaikka noita heikkoälyisiä odotellaan, niin ne tuskin oppivat edes niitä asioita.
Lieköhä noi "erityisluokatki" poistettu, ku eriarvoistaa? Vaikkakin niiden ajatuksena nimenomaan on ollut, että ko. oppilaat saa vähä intensiivisempää opetusta. Tai sit tässäki kyseessä on rahojen vähyys... :/

Mut se ei oo jokatapauksessa oikein eikä toimivaa, että mennään heikoimman lenkin mukaan. Varsinkaan, jos kyse on häiriökäyttäytymisestä eikä vaa vähä "hitaammin oppivasta" (jollaiset on saanu opettajalta vähä enemmän huomioo iha luonnostaan).
 
Lieköhä noi "erityisluokatki" poistettu, ku eriarvoistaa? Vaikkakin niiden ajatuksena nimenomaan on ollut, että ko. oppilaat saa vähä intensiivisempää opetusta. Tai sit tässäki kyseessä on rahojen vähyys... :/

Nyt erottaa luokka luokasta, joskus on ollut ihan erilliset luokat, siis vähän hitaamat, erityishuomiota vaativat opillaat erotettu ihan omaan ryhmäänsä, omalle luokella, erilleen muista. Se että nykyään ne ovat enemmän sillä samalla 7A luokalla, ei tarkoita sitä että heidän opetus ei humioisi heidän tarpeitaan , ei tarkoita sittä että esim jokaisen aineen tunnilla olisivat kaikki samassa luokkahuoneessa .

Edelleen on sitten vielä vaativampi.

Joku lukija varmaan tuntee asiat kunnolla ja osaa selittään, löytyy noista artikkeleitekin missä kerrotaan miten hommat tomii.

Mut se ei oo jokatapauksessa oikein eikä toimivaa, että mennään heikoimman lenkin mukaan.
Lainaus vähän irtiotettu, ja vastaanki siihen. Se on tärkeää, erittäin tärkeää, että se sitä heikointa lenkkiä ei jätetä.
 
Jos ala-asteella joitain oppilaita joudutaan odottamaan niin, että se hidastaa muun luokan opetusta, niin kyseessä on silloin kehityshäiriöiset lapset, joiden paikka ei missään nimessä olisi tavallisella luokalla.

Ei nyt ihan noinkaan, ainakaan siinä vaiheessa kun se koulu aloitetaan. Ainakin itse muistan miten luin innolla välitunneilla ja ennen tunnin alkamista luokassa esim. Tarzanin (Siniset) kirjoja ja muistan miten nuorempana kun en vielä osannut lukea äitini luki minulle. Läheskään kaikki EIVÄT osanneet lukea tai kirjoittaa ennen peruskoulun alkamista (itselläni oli sängyn vieressä seinällä aakkoset sinitarralla kiinni lapsena).

Tosin ei meillä todellakaan toruja tullut kun itse varmaan kolmanteen luokkaan saakka saatoin täytellä tylsistymisen välttämiseksi esim. matematiikan kirjaa jo etukäteen (oikein laskettuna). Tämä siis 80-luvulla peruskoulun aloittaneena ja ennen lamaa (-89) sen lopettaneena.

Toki luokkakoot olivat pienempiä (kun aloitin meillä on 8 oppilasta, kun lopetin 32 mutta luokka oli jaettu kahtia eli 16 oppilasta per oppitunti) ja joku 8 oppilasta on oikein hyvä määrä missä opettaja ehtii hyvin huomioida kaikkia mutta jo tuo 16 määrä aiheutti sen että opettaja ei esim. kuullut kaikkien vastauksia (tiedän koska istuin yläasteella yhden hieman hiljaisemman tytön takana ja hän saattoi vastata mitä vastasi ja yleensä opettaja oli "Aivan oikein X" ja sanoi sitten sen oikean vastauksen mikä monesti oli täysin eri) tai pystynyt ottamaan kaikkia huomioon.

Erikseen oli sitten kouluavustajia (mitä ei yleensä ns. normaalilla luokalla tarvittu edes) ja tarkkailuluokkia (jos olit "vilkas" tai esim. lastenkodista ja mahdollisesti tappelit yms) missä tietysti luokkakoot olivat myös kohtuu pieniä.

Se oli tosin täysin normaalia että jos et osannut käyttäytyä saatettiin kouluvuoden alussa "lähettää kotiin kasvamaan" (eli tule ja aloita koulu vasta vuoden päästä, tapahtui esim. sankarille joka ekana päivänä juoksi välitunnin loputtua vaan opettajia karkuun ja tahtoi leikkiä eikä takaisin luokkaan) tai jos sait 4 todistukseen jäit luokallesi. Ei sitä ihmetelty ja se oli reilu peli. Ei todellakaan vanhemmat tulleet valittamaan asiasta puhumattakaan että olisivat "haastamassa oikeuteen" koska "lapsen töihin pääseminen myöhästyy" jne. mitä nykyisin lukemma tapahtuu.
 
Jos sinulla olisi lapsia, niin selkeästi matemaattisesti lahjakasta lasta kannattaisi ohjata vaikka erilaisiin matematiikka- tai vaikka ohjelmointikerhohin. Siis sen sijaan, että tekee itsestään julkipellen elämänkoululaisella meuhkaamisella.
Veit kyllä sanat suustani. Jutunkin äidillä kyllä energiaa riittää purnata opettajalle, rehtorille, hesarille ja varmasti on somessa meuhkattu viikkotolkulla kanssa. Eihän tuo nyt koulun puolelta ole myöskään ideaali tilanne, mutta kyllä tuon lukijan mielipiteen lukemisen jälkeen haisi vahvasti omaan nenään, että siellä yksi loppuunpalanut 7-luokan opettaja vetää jotain integroitua 30lapsen erikoisryhmää ilman avustajia ja rehtorilta ei apuja tilanteeseen heru, koska vuoden budjetti on jo punasella. Muistelen, ettei omallakaan yläasteen matikan tunnilla hirveästi mitään opittu, mutta L:n kirjoitin kuitenkin lukiossa. Pienemmät luokkakoot, erityisluokka ja avustajat takaisin niin varmasti rupeaisi pisa testin tulokset taas nousemaan. Valitettavasti meillä ei vaan enään tähän ole Suomessa varaa, vaikka nyt 90-luvun laman aikana vielä oli, mutta eipä jostain syystä ole enään.

Tuossakaan opetustilanteessa ei välttämättä ihan noin vaan lähetä mitään lisätehtäviä monistamaan, kun takasin tullessa joku bensanhaistelija on rikkonut jotain tai jonkun. Tietysti omalla ajalla pitäisi hakea verkkokaupasta tulostin ja tehdä itse etukäteen ylimääräiset lisätehtävät jokaiselle tunnille viidelle eri taitotasolle, että valtteri-eemelin äiti saisi sisäisen rauhan. Olen myös täysin varma, että moni tämänkin ketjun kritisoijista ei pystyisi edes paria viikkoa siellä itse opettamaan ilman että pää hajoaisi totaalisesti. Itse voin rehellisesti myöntää, etten todellakaan kestäisi edes viikkoa minkään aineen yläasteen opettajana. Palkkaahan tuosta kutsumusammatista ei makseta, vaan lähinnä nimellistä korvausta menetetystä mielenterveydestä.

Varmasti tuossakin voisi hesarille valittamisen sijasta antaa pojalle mukaan vaikka omia ylimääräisiä tehtäviä ja sitten vapaa-ajalla just jotain ohjelmointia, shakkia tai mikä nyt matemaattisesti lahjakasta nuorta miestä itseä saattaisi kiinnostaa. Helpompaa tietty valittaa asiasta kaikille muille, kun tehdä mitään asian eteen.
 
Ei yläasteen matikkatunneilla ole oikein mitään opittavaakaan. Ne jotka oikeasti joutuvat moisen kanssa painiskelemaan, kuuluvat johonkin pienemmän bussin kouluun. Osaavat voivat alkaa, vaikka pelaamaan hiljaa shakkia läppäreillään loppuajaksi jossei matematiikkaa riitä opetettavaksi koko ajaksi.
 
Jos ala-asteella joitain oppilaita joudutaan odottamaan niin, että se hidastaa muun luokan opetusta, niin kyseessä on silloin kehityshäiriöiset lapset, joiden paikka ei missään nimessä olisi tavallisella luokalla. Tämä tasapäistämisvillitys aiheuttaa vain ja ainoastaan vahinkoa, kun normaaliälyiset lapset joutuvat odottamaan heikkoälyisiä ja samalla vaikka noita heikkoälyisiä odotellaan, niin ne tuskin oppivat edes niitä asioita.
Ei vissiin tullut mieleen, että kukin oppilas on yksilö, ja oppii asioita eri tahtiin - ei se mitään "kehityshäiriötä" vaadi, että osa eittämättä oppii asioita hitaammin kuin joku muu. Kouluilla ei yksinkertaisesti ole resursseja eikä mahdollisuuksia järjestää erikseen räätälöytyjä oppimissuunnitelmia ja valvoa niiden toteutumista yksilötasolla.
 
Ei vissiin tullut mieleen, että kukin oppilas on yksilö, ja oppii asioita eri tahtiin - ei se mitään "kehityshäiriötä" vaadi, että osa eittämättä oppii asioita hitaammin kuin joku muu. Kouluilla ei yksinkertaisesti ole resursseja eikä mahdollisuuksia järjestää erikseen räätälöytyjä oppimissuunnitelmia ja valvoa niiden toteutumista yksilötasolla.

Höpöhöpö. Normaaleilla älynlahjoilla varustetut lapset oppivat siinä tahdissa mikä opetussuunnitelmassa on määritelty. Aina on pärjännyt. Jos joku harva tapaus ei pysy mukana, niin kyse on silloin jostain häiriöstä ja tällaiselle oppilaalle pitäisi järjestää tukea muulla tavoin, kuin että koko luokka hidastetaan tämän tasolle.
 
Höpöhöpö. Normaaleilla älynlahjoilla varustetut lapset oppivat siinä tahdissa mikä opetussuunnitelmassa on määritelty. Aina on pärjännyt. Jos joku harva tapaus ei pysy mukana, niin kyse on silloin jostain häiriöstä ja tällaiselle oppilaalle pitäisi järjestää tukea muulla tavoin, kuin että koko luokka hidastetaan tämän tasolle.

Mikäs meillä on tässä faktassa ikäluokka?

Edit: Ei mitään pois io-techin neroilta, joita on enemmän kuin vähän.
 
Mikäs meillä on tässä faktassa ikäluokka?

Edit: Ei mitään pois io-techin neroilta, joita on enemmän kuin vähän.
Jos miettii että lapsilla, peruskoululaisilla se kehitys ei mene tasatahtiin, eikä kuolunkäynti, opiskelu suju kaikilta samanlailla.

Tietenkin jos tässä laveat määritelmtä, heikköälyisille , kehityshäiriöisille, sanoille niin kai niihin voi sitten upottaa mitä vain. No onneksi koulussa ei niin tehtä. Olisi erittäin vaarallista, haitallista tiputtaa tuossa vaiheessa heidät kyydistä.
 
Höpöhöpö. Normaaleilla älynlahjoilla varustetut lapset oppivat siinä tahdissa mikä opetussuunnitelmassa on määritelty. Aina on pärjännyt. Jos joku harva tapaus ei pysy mukana, niin kyse on silloin jostain häiriöstä ja tällaiselle oppilaalle pitäisi järjestää tukea muulla tavoin, kuin että koko luokka hidastetaan tämän tasolle.
Oppilaita on eri tasoisia, ja on aina ollut. Ja kyllähän sitä tukea (valitettavasti resursseien rajoittamina) saa, tähän on ihan omat moniportaiset järjestelmänsä olemassa. Sitten on erikseen myös luokat sellaisille oppilaille, joilla on varsinaisia, todettuja oppimisvaikeuksia - tämä toki tuskin ihan pikkupaikkakunnilla/kouluissa toteutuu.

Mutta muuten, kyllä, perusidea on että opetus etenee pääosin samaa tahtia kaikille. Ei siellä koko luokkaa "hidasteta" joidenkin yksilöiden hitaamman tahdin mukaiseksi - ainakaan suuremmassa perspektiivissä. Se on ihan opetussuunnitelmassa kirjattu, että tietyt asiat täytyy ehtiä käymään läpi tietyssä ajassa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
292 609
Viestejä
5 006 161
Jäsenet
80 320
Uusin jäsen
ArtoK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom