Työkalut ja muut vehkeet

Erään naapurin olen nähnyt kanssa tekevän remppoja lankuista tehdyllä rampilla. Tuolla 120€ saa melkoisen määrän vaikka painekyllästettyä, ja tehtyä omiin tarpeisiin juuri sellaisen kun haluaa. Jos ei halua tehdä lujuuslaskelmia, niin pinoaa vain leveetä lankkua päällekkäin. Varmasti kestää.
Vastaavat oli aikoinaan käytössä kun vielä kiinosti noita romuja ropata, mutta pari huonoakin puolta noista löytyy kuten esim paino ja koko.
Todella "miellyttävää" raahata jostain kasilankusta tehtyjä ramppeja ja rempan jälkeen yrittää vielä piilottaa niitä johonkin missä ne eivät ole jatkuvasti tiellä tai kaatuessaan riko jotain arvokasta.
Bilteman metalliset koin itse paremmiksi kuin nuo vaikka ihan hyvin tehdyt ja todella tukevat olivatkin.
 
Onhan tuollaiset 120e/kpl muovirampit ihan sikahintaiset ollakseen mitä on, kahden rampin hinnalla alkaa saamaan jo hyvää hallitunkkia tai kunnollisia pukkeja.
Usein on lisäksi saatava auto ylemmäs, että siellä pääsee mitään tekemään. On myös aika paljon autosta kiinni miten tuollainen mahtuu, ilman että puskuri työntää tuota edellään karkuun.
Tuollaiset muoviset tai metalliset tai mitkä tahansa pikkurampit tuppaa olemaan monella sellaisia, että muutaman kokeilun jälkeen jäävät johonkin nurkkaan käyttämättöminä..

Paremman (pidemmän, loivemman, kestävämmän, korkeamman) rampin saa vaikka muutamasta leveästä lankusta itse rakentaen, mutta joillakin voi fengshuit mennä piloille diy ratkaisusta.


Todennut että lähinnä millon näitä tulee käytettyä, on sekin niin että tunkilla nostaa ilmaan ja laskee noiden päälle, esim jos auto pitää olla pyörillään ja silti päästä alle (puslien vaihto ja kiristäminen, suuntaaminen ym). Varsinkin tallin lattialla en oo keksinyt miten ihmeessä noiden päälle pitäisi pystyä ajamaan :D
 
Varsinkin tallin lattialla en oo keksinyt miten ihmeessä noiden päälle pitäisi pystyä ajamaan :D
Toi voi tosiaan olla ongelma tasaisella betonipinnalla, mutta itse käytän ulkona pehmeällä sorapinnalla, niin laittaa rampin renkaan alle lähdölleen ja jalalla työntää vähän vielä alkuun, niin auto lähtee heti nousemaan eikä ramppi luista alta yhtään.
 
Todennut että lähinnä millon näitä tulee käytettyä, on sekin niin että tunkilla nostaa ilmaan ja laskee noiden päälle, esim jos auto pitää olla pyörillään ja silti päästä alle (puslien vaihto ja kiristäminen, suuntaaminen ym). Varsinkin tallin lattialla en oo keksinyt miten ihmeessä noiden päälle pitäisi pystyä ajamaan :D
Vetävät pyörät nousevat rampin päälle nätisti, kun vetävät ramppia allensa. Ei vetäviä pyöriä varten pitää olla pönkkäys (vaikka seinään), etteivät lähde puskemaan renkaiden edellä.
Itse ostin metalliset, kun ovat niin paljon helpommat kuin auton tunkkaus kahdelta puolelta pukkien varaan. Metalliset menevät myös toistensa sisäkkäin varastoinnissa.
 
Löytyy myös muovisia jotka menee sisäkkäin ja kestää useamman tonnin painoa, esmes. saksalainen Werkthor. Amazonissa ainakin ollut ja taitavat myydä suoraankin:


Ei karkaa helposti alta kun on niin loiva etuosa. Mulla on jotkut metalliset Motonetin tms ja ne ei meinaa alla pysyä niille ajettaessa kun muotoilu on hieman typerä poikittaispalkkeineen.
 
Löytyy myös muovisia jotka menee sisäkkäin ja kestää useamman tonnin painoa, esmes. saksalainen Werkthor. Amazonissa ainakin ollut ja taitavat myydä suoraankin:


Ei karkaa helposti alta kun on niin loiva etuosa. Mulla on jotkut metalliset Motonetin tms ja ne ei meinaa alla pysyä niille ajettaessa kun muotoilu on hieman typerä poikittaispalkkeineen.
Näissä on jo paljon enemmän järkeä kuin aikaisemmin esitellyissä, käytännössä sama tuote, mutta hintaa on ainoastaan neljäsosa. (65e/2kpl toimitettuna kotiin, vs 240e/2kpl itse noutaen motonetistä)
 
Muoviset ajorampit ovat olleet ihan huippuostos omaan tarpeeseen. BigRed mallinimellä myytävät rampit maksoivat joskus noin 60 euron luokkaa. Kevyet ja helpot varastoida sisäkkäin. Kahdesta autosta on vaihdettu öljyjä sekä rempattu laturia, seisontajarrua, pakoputkea, jarruputkea, sensoreita jne. Pehmeällä pihalla en uskaltaisi käyttää, ellei ramppien alle saa tasaista sekä tukevaa pintaa.
 
Näissä on jo paljon enemmän järkeä kuin aikaisemmin esitellyissä, käytännössä sama tuote, mutta hintaa on ainoastaan neljäsosa. (65e/2kpl toimitettuna kotiin, vs 240e/2kpl itse noutaen motonetistä)

Aiempi motonetin linkki oli 119 € huoltoramppipari ellet ole koko autoa nostamassa niin yhdellä setillä varmaan pärjää.
 
Aiempi motonetin linkki oli 119 € huoltoramppipari ellet ole koko autoa nostamassa niin yhdellä setillä varmaan pärjää.
Seison korjattuna, luin hätäisesti vain sen 119e/kpl kohdan, mutta paristahan siinä onkin kuitenkin kysymys. Kallista muovia jokatapauksessa.
 
Vetävät pyörät nousevat rampin päälle nätisti, kun vetävät ramppia allensa. Ei vetäviä pyöriä varten pitää olla pönkkäys (vaikka seinään), etteivät lähde puskemaan renkaiden edellä.
Itse ostin metalliset, kun ovat niin paljon helpommat kuin auton tunkkaus kahdelta puolelta pukkien varaan. Metalliset menevät myös toistensa sisäkkäin varastoinnissa.

Sehän se, kun yleensä keula se pitää olla ilmassa, sekä vetävät on takana. Eli jos pönkkää jotain vasten niin jokatapauksessa pitää olla pölliä pitämässä ramppien ja seinän välissä. Seinää vastenhan ei onnistu mitenkään pelkiltään. Ja vaikka onnistuiskin niin ei jää työskentelytilaa.
Eli aika marginaalisesti noista rampeista on hyötyä, kunnon tunkki ja pukit ollut paljon parempi keksintö, sekä jos auto pitää ns. "renkaiden varaan, niin sekin raha olis kannattanut käyttää vaikka lankkuun renkaitten alle.
 
Muoviset ajorampit ovat olleet ihan huippuostos omaan tarpeeseen. BigRed mallinimellä myytävät rampit maksoivat joskus noin 60 euron luokkaa. Kevyet ja helpot varastoida sisäkkäin. Kahdesta autosta on vaihdettu öljyjä sekä rempattu laturia, seisontajarrua, pakoputkea, jarruputkea, sensoreita jne. Pehmeällä pihalla en uskaltaisi käyttää, ellei ramppien alle saa tasaista sekä tukevaa pintaa.
Muistaakseni maksoin omistani suunnilleen saman verran, siitä on kyllä jo vuosia, mutta ei se pari paljon yli 50e maksanut. Pehmeällä pihalla ei ylipäätään kannata nostaa autoa, mutta on noi mun mielestä paljon luotettavammat kuin tunkkaus ja pukit, jos ja kun piha ei ole mikään autokorjaamon tasainen ja kova alusta - itsellä nämä ovat mökillä, jossa ei ole mitään kunnon fasiliteetteja. Ongelma noitten kanssa on lähinnä siinä, ettei niillä voi tehdä kuin sellaisia hommia, missä pyörää ei tartte irrottaa ja valitettavan usein tarttee.
 
Molempi parempi. Tallissa mieluummin käytössä tunkki ja pukit, kun alusta on kova ja tilaakin vähemmän auton siirtelyyn, mutta mulla on pihalla nuo leveästä lankusta tehdyt rampit ja onhan ne aika kätevät, kun pikaiseltaan tarkistaa mikä siellä kolisee tai mistä se neste tippasee, pakoputki vuotaa tms. Öljynvaihdot sujuu myös tunkkausta helpommin noiden varassa etenkin jos pitäisi talliakin tyhjentää tai hinata raskasta tunkkia hiekkapihalla. Ei tarvi etsiä vieraasta autosta nostopisteitä ja pukin paikkoja eikä varmasti myöskään keikahda.
 
Mitä öljyä kompressoriin kuuluu? Manuaalia ei ole, mutta google ehdottaa jotain SAE30 öljyä ? Ei huvittaisi ostaa taas yhtä purkkia lisää niin kelpaako joku vaihteisto, ohjaustehostin tai moottoriöljy?
Piti huoltaa pyörät niin valui samalla ulos.
 
siihen menee niin pieni määrä sitä että laita öljyä nimeltään ilmakompressoriöljyä. Turha nuukailla laittamalla jotain moottoriöljyjä tms. eri asia jonkun nosturin kanssa mihin kompressoriöljyä menee heittämällä 100-200€ edestä.
 
Mitä öljyä kompressoriin kuuluu? Manuaalia ei ole, mutta google ehdottaa jotain SAE30 öljyä ? Ei huvittaisi ostaa taas yhtä purkkia lisää niin kelpaako joku vaihteisto, ohjaustehostin tai moottoriöljy?
Piti huoltaa pyörät niin valui samalla ulos.

Minkä merkkinen ja mallinen se kompura on? Manuaalit löytää yleensä netistä merkillä ja mallilla.
 
siihen menee niin pieni määrä sitä että laita öljyä nimeltään ilmakompressoriöljyä. Turha nuukailla laittamalla jotain moottoriöljyjä tms. eri asia jonkun nosturin kanssa mihin kompressoriöljyä menee heittämällä 100-200€ edestä.

Ei vaan ole lähellä eli hakuhommiksi menee. Eihän ne tosiaan paljoa maksa.

Minkä merkkinen ja mallinen se kompura on? Manuaalit löytää yleensä netistä merkillä ja mallilla.

"Mec-Air VKM362 M". Edellinen oli Hyundai ja sen manuaalissa oli myös mainittu tuo SAE30.
 
@Vklnuppi piti ihan googlata uteliaisuudesta työ öljyhomma.
Masinistien sivuilta löytyi maininta, että Mec-Air suosittelee kompuroihinsa 15w-50 mineraaliöljyä. Tekoäly kertoi, että öljynä pitäisi käyttää kompressoriöljyä ja yhdeltä ulkomaiselta palstalta löytyi tuo SAE30-suositus.
Ilmeisesti tärkeintä on se, että öljy on non detergent- öljyä. Eli vissin ei pesevää ja sehän tarkoittaisi mineraaliöljyä (?).
 
@Vklnuppi piti ihan googlata uteliaisuudesta työ öljyhomma.
Masinistien sivuilta löytyi maininta, että Mec-Air suosittelee kompuroihinsa 15w-50 mineraaliöljyä. Tekoäly kertoi, että öljynä pitäisi käyttää kompressoriöljyä ja yhdeltä ulkomaiselta palstalta löytyi tuo SAE30-suositus.
Ilmeisesti tärkeintä on se, että öljy on non detergent- öljyä. Eli vissin ei pesevää ja sehän tarkoittaisi mineraaliöljyä (?).

Kiitoksia kun jaksoit perehtyä asiaan. Itsekin googlella yritin etsiä tietoa kompurasta (on 10-20v vanha), mutta en löytänyt.
"Non detergent" on täysin tuntematon käsite. Ehkä se on viisainta koittaa tuota SAE30 öljyä.
 
Kiitoksia kun jaksoit perehtyä asiaan. Itsekin googlella yritin etsiä tietoa kompurasta (on 10-20v vanha), mutta en löytänyt.
"Non detergent" on täysin tuntematon käsite. Ehkä se on viisainta koittaa tuota SAE30 öljyä.

Eikä ole. Viisainta on käyttää oikeaa kompressoriöljyä.
SAE30 merkintä ei varsinaisesti kerro öljystä yhtään mitään, ainoastaan sen viskositeetin kuumana. Itse öljy voi olla mitä tahansa millä tahansa lisäaineistuksella. Osa on lisäksi "non detergent" ja suurin osa ei ole. Monessa kompressoriöljypurkissa lukeekin SAE30 ja sellaista voi käyttää.
Potentiaalisesti hyvää kompuraa ei kannata hajoittaa jollain täysin sopimattomalla öljyllä siksi ettei viitsi käydä lähimmässä kaupassa. Täysin väärälläkin öljyllä se kompura kyllä toimii aikansa, mahdollisesti pitkäänkin, mutta ei se silti sitä tarkoita, että se kovin viisasta olisi.
 
Eikä ole. Viisainta on käyttää oikeaa kompressoriöljyä.
SAE30 merkintä ei varsinaisesti kerro öljystä yhtään mitään, ainoastaan sen viskositeetin kuumana. Itse öljy voi olla mitä tahansa millä tahansa lisäaineistuksella. Osa on lisäksi "non detergent" ja suurin osa ei ole. Monessa kompressoriöljypurkissa lukeekin SAE30 ja sellaista voi käyttää.
Potentiaalisesti hyvää kompuraa ei kannata hajoittaa jollain täysin sopimattomalla öljyllä siksi ettei viitsi käydä lähimmässä kaupassa. Täysin väärälläkin öljyllä se kompura kyllä toimii aikansa, mahdollisesti pitkäänkin, mutta ei se silti sitä tarkoita, että se kovin viisasta olisi.
Ja sitten kun kaikki vauhkoaminen loppuu, niin voidaan ajatella asiaa ihan logiikalla.
Kompura käy perus ranettajalla suhteellisen vähän. Eli jo senkin puolesta se on tärkeintä että siellä on ÖLJYÄ. Se, onko siellä 15w-50, sae30 vai sitä kompressoriöljyä ei ole mikään katastrofia aiheuttava asia.
Jos kompuraa meinaa käyttää pakkasella, on sinne yleensä vaihdettava notkeampaa tavaraa sisään. Ei kaikki jaksa noilla jäykillä öljyillä edes käynnistyä pakkasella.
 
Ja sitten kun kaikki vauhkoaminen loppuu, niin voidaan ajatella asiaa ihan logiikalla.
Kompura käy perus ranettajalla suhteellisen vähän. Eli jo senkin puolesta se on tärkeintä että siellä on ÖLJYÄ. Se, onko siellä 15w-50, sae30 vai sitä kompressoriöljyä ei ole mikään katastrofia aiheuttava asia.
Jos kompuraa meinaa käyttää pakkasella, on sinne yleensä vaihdettava notkeampaa tavaraa sisään. Ei kaikki jaksa noilla jäykillä öljyillä edes käynnistyä pakkasella.
Samalla ajatuksella voi laittaa mitä vaan öljyä autoonsakin ja kukin tietysti tekee mitä parhaaksi näkee, mutta ei tuollaista totuutena kannata suositella kun joku on neuvoa kysymässä:rolleyes:
 
Kuten Welmari tuossa ylempänä totesi, kotikäytössä tuollaisen, todennäköisesti 90-luvulla ensitahtinsa nähneen Finin VKM362M-lohkon elinkaaren aikana on valmistajankin ohjeistus öljylaadun suhteen muuttunut useampaan kertaan. Alkuperäisöljy on ollut 15W-50 mineraaliöljyä, ilman sen kummempia hifistelyjä. Sen aikainen maahantuoja Mechelin Company Oy (nykyinen Kyocera-Senco) ohjeisti käyttämään mineraalia kesällä ja synteettistä SAE20-viskositeetin öljyä talvella ulkokäytössä (johon tuo Mec-air on raksakompura-ajatuksella tehty). Myöhemmin valmistajan ohjeistus oli SAE40 kesällä ja SAE20 talvella. Tämän jälkeen tulivat maahantuojan Mec-Air brändin öljyt, joiden viskositeetistä ei ollut enää muovipulloissa mainintaa ja muutama vuosi sen jälkeen ne vaihtuivat peltipurkkeihin, joissa ei myöskään ollut viskositeetista mainintaa. Finin sivuilta löytyi tuo lohkomalli vielä muutama vuosi takaperin, mutta se on sittemmin sieltä poistunut. Edelleen sisarlohkojen käyttöohjeissa on samat öljytyypit vaihtelevasti mainittuna hieman lohkosta riippuen. Raskaassa työkäytössä vaihtovälillä ja viskositeetilla on suuri merkitys, mutta satunnaisessa kotikäytössä voi huoletta ajella samoilla öljyillä hautaan asti mikäli on vähänkin laadukkaampi lohko, eikä nykyinen kiinanpaske. Omista kompuroista kumpikaan ei ole nähnyt uusia öljyjä +15 vuoteen. Yleensä jos öljyt palavat (tummuneet öljyt) tai alkavat kerätä vettä joukkoonsa (valkoiset öljyt), on lepo-/käyntiajoissa jotain mennyt pahasti persiilleen kotikäytössä ja/tai jäänyt käyttöohjeet lukematta.

Edit: Sen verran vielä noista pyörällisistä malleista, että Hiace-miehet onnistuivat noita aikoinaan tuhoamaan urakalla jos takakontti oli siinä kunnossa, että se oli pakko laittaa aina makuulle. Sillä saa näppärästi ei-toivottavan voitelun ilmalinjaan öljyn valuessa sylinterikanteen ja siitä käynnistyksen myötä säiliöön, mutta samassa suhteessa öljy vähenee lohkosta ja kiertokangen loisketappi kun ei enää ota öljypintaan kiinni, leikkaa kevytmetallikanki hyvin nopeasti kampiakselin laakeripintaan kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten Welmari tuossa ylempänä totesi, kotikäytössä tuollaisen, todennäköisesti 90-luvulla ensitahtinsa nähneen Finin VKM362M-lohkon elinkaaren aikana on valmistajankin ohjeistus öljylaadun suhteen muuttunut useampaan kertaan. Alkuperäisöljy on ollut 15W-50 mineraaliöljyä, ilman sen kummempia hifistelyjä. Sen aikainen maahantuoja Mechelin Company Oy (nykyinen Kyocera-Senco) ohjeisti käyttämään mineraalia kesällä ja synteettistä SAE20-viskositeetin öljyä talvella ulkokäytössä (johon tuo Mec-air on raksakompura-ajatuksella tehty). Myöhemmin valmistajan ohjeistus oli SAE40 kesällä ja SAE20 talvella. Tämän jälkeen tulivat maahantuojan Mec-Air brändin öljyt, joiden viskositeetistä ei ollut enää muovipulloissa mainintaa ja muutama vuosi sen jälkeen ne vaihtuivat peltipurkkeihin, joissa ei myöskään ollut viskositeetista mainintaa. Finin sivuilta löytyi tuo lohkomalli vielä muutama vuosi takaperin, mutta se on sittemmin sieltä poistunut. Edelleen sisarlohkojen käyttöohjeissa on samat öljytyypit vaihtelevasti mainittuna hieman lohkosta riippuen. Raskaassa työkäytössä vaihtovälillä ja viskositeetilla on suuri merkitys, mutta satunnaisessa kotikäytössä voi huoletta ajella samoilla öljyillä hautaan asti mikäli on vähänkin laadukkaampi lohko, eikä nykyinen kiinanpaske. Omista kompuroista kumpikaan ei ole nähnyt uusia öljyjä +15 vuoteen. Yleensä jos öljyt palavat (tummuneet öljyt) tai alkavat kerätä vettä joukkoonsa (valkoiset öljyt), on lepo-/käyntiajoissa jotain mennyt pahasti persiilleen kotikäytössä ja/tai jäänyt käyttöohjeet lukematta.

Edit: Sen verran vielä noista pyörällisistä malleista, että Hiace-miehet onnistuivat noita aikoinaan tuhoamaan urakalla jos takakontti oli siinä kunnossa, että se oli pakko laittaa aina makuulle. Sillä saa näppärästi ei-toivottavan voitelun ilmalinjaan öljyn valuessa sylinterikanteen ja siitä käynnistyksen myötä säiliöön, mutta samassa suhteessa öljy vähenee lohkosta ja kiertokangen loisketappi kun ei enää ota öljypintaan kiinni, leikkaa kevytmetallikanki hyvin nopeasti kampiakselin laakeripintaan kiinni.

Oho, tuota en tiennytkään. Onneksi kuljettanut tasan kerran (silloin makuulla koska farmari-auto).
Molemmilla kyljillä käytin kun korjasin pyörät. Tehtaan jäljiltä oli niin tiukka sovite etteivät pyörineet ollenkaan ja toiselta puolelta oli jätetty lukkoprikka pois. Ilmeisesti sen takia, että jauhemaali oli tukkinut sen uran olemattomaksi. Maalit pois hiomalla, vaseliinia väliin, ura puhdistamalla alkoivat pyörät pyöriä. Tässä yhteydessä ehti valuuttaa öljyä ulos ja niin etten huomannut. Jäi kuitenkin yli minimi merkin.
Sen jälkeen käyttänyt kerran pölyjen puhalteluun työkaluista ja en ainakaan huomannut, että öljyä olisi tullut puhallusilman mukana.
Jos sitä alkaa tulla niin miten tuollaisen saa pestyä puhtaaksi?
 
Oho, tuota en tiennytkään. Onneksi kuljettanut tasan kerran (silloin makuulla koska farmari-auto).
Molemmilla kyljillä käytin kun korjasin pyörät. Tehtaan jäljiltä oli niin tiukka sovite etteivät pyörineet ollenkaan ja toiselta puolelta oli jätetty lukkoprikka pois. Ilmeisesti sen takia, että jauhemaali oli tukkinut sen uran olemattomaksi. Maalit pois hiomalla, vaseliinia väliin, ura puhdistamalla alkoivat pyörät pyöriä. Tässä yhteydessä ehti valuuttaa öljyä ulos ja niin etten huomannut. Jäi kuitenkin yli minimi merkin.
Sen jälkeen käyttänyt kerran pölyjen puhalteluun työkaluista ja en ainakaan huomannut, että öljyä olisi tullut puhallusilman mukana.
Jos sitä alkaa tulla niin miten tuollaisen saa pestyä puhtaaksi?
Vaikea on ilmasäiliötä pestä purkamatta sitä, eikä se ole taarpeenkaan, jos siellä on joku pikku roiske öljyä satunnaisen huonon asennon johdosta, kyllä se sieltä käytössä ulos tulee ilman mukana vähitellen, hyvää se vaan työkaluille tekee. Öljyvoideltua kompuraa käytettäessä järjestelmässä on aina öljyä linjassa/letkuissa vähän. Ongelma siitä tulee lähinnä silloin, jos kone on jatkuvasti kyljellään vuotamassa ja ei huomaa ajoissa täyttää sitä öljyä lisää ja toinen juttu jos käyttää työkaluja joihin ei öljyä haluta, eli lähinnä esim maaliruiskua ilman öljynerotinta.
 
Onko kokemuksia näistä kiinalaisista prässeistä joilla voi paikallaan asentaa / irrottaa esim prässättyjä palloniveliä etc.?
Onko hintansa väärtejä? Tarvisi mönkijään vaihtaa 4kpl palloniveliä ja tukivarret on kyllä jo purettukin, että ei tarvitsisi periaatteessa edes paikallaan niitä asentaa, mutta ei ole itsellä prässiä millä niitä vaihdella.
 
Onko kokemuksia näistä kiinalaisista prässeistä joilla voi paikallaan asentaa / irrottaa esim prässättyjä palloniveliä etc.?
Onko hintansa väärtejä? Tarvisi mönkijään vaihtaa 4kpl palloniveliä ja tukivarret on kyllä jo purettukin, että ei tarvitsisi periaatteessa edes paikallaan niitä asentaa, mutta ei ole itsellä prässiä millä niitä vaihdella.
Mulla on jokunen erilainen tuollainen joillekin tietyille merkkikohtaisille puslille ja sitten yleismallisia sarjoja. Ihan hyvin ne on kaikki toiminut, kun katsoo vaan että tilaa oikean mallisen jos tilaa jollekin yhdelle erikoisemmalle koolle. Lisäksi noissa kaikissa on tärkeää pitää ne käytössä suorassa linjassa, että vetää sen puslan/nivelen suoraan ja pitää kierteet puhtaana ja öljyttynä. Kopioitahan ne on kaikki joistakin kalliista merkkisarjoista, mutta materiaalit välttämättä ei.. Tuollaiset prässithän on itsensä maksaneet jo sen ensimmäisen remontin kohdalla takaisin.
 
Vinkkiä hyvästä kottikärrystä? Katoin Tokmannissa netonnetonnetonenettokärryjä tai mikälie alennus oli Brucken 99e kärryistä ku alla oli ensin 79e alennus ja sen alla vielä 59e hinta. :D Aattelin, että siinäpä satasen kärryt kunnes katsoin arvosteluita niin järkiään kaikki oli vaihtanut jo asennusvaiheessa isommat pultit ja eikä kokoamistakaan kehuttu.
 
Vinkkiä hyvästä kottikärrystä? Katoin Tokmannissa netonnetonnetonenettokärryjä tai mikälie alennus oli Brucken 99e kärryistä ku alla oli ensin 79e alennus ja sen alla vielä 59e hinta. :D Aattelin, että siinäpä satasen kärryt kunnes katsoin arvosteluita niin järkiään kaikki oli vaihtanut jo asennusvaiheessa isommat pultit ja eikä kokoamistakaan kehuttu.
K raudan keltaiset, hyvät peruskärryt. Ja sitten jos tarvii parempaa reilusti kalliimmalla, niin haemmerlin.
 
Vinkkiä hyvästä kottikärrystä? Katoin Tokmannissa netonnetonnetonenettokärryjä tai mikälie alennus oli Brucken 99e kärryistä ku alla oli ensin 79e alennus ja sen alla vielä 59e hinta. :D Aattelin, että siinäpä satasen kärryt kunnes katsoin arvosteluita niin järkiään kaikki oli vaihtanut jo asennusvaiheessa isommat pultit ja eikä kokoamistakaan kehuttu.
Oleelliset speksit puuttuu, eli mitä niillä on tarkoitus tehdä? Kärrätä haravointijätettä pihalta, kuskata betonia vai hevosenpaskaa tallilta?
 
Oleelliset speksit puuttuu, eli mitä niillä on tarkoitus tehdä? Kärrätä haravointijätettä pihalta, kuskata betonia vai hevosenpaskaa tallilta?
Oleelliset speksit kai siinä, että jos mietinnässä jotkut tokmannin 75 litran kuuppalaiset. Siihen nuo k-raudan keltaiset 120 litran kuupalla varmasti paremmat, eikä kukaan jaksa sen enempää betonia kuskata. Isompi kuuppa niin joko niitä haemmerlineja tai sitten ässänä hihasta soittaa sellaiseen firmaan kuin akaan myovityö. Tekevät 200 litran lasikuitukuuppia, jotka laittavat noihin k-raudan keltaisten runkoon.
 
Sanoisin että tarpeesta riippumatta kannattaa hommata tuollaiset 120L rakentajakärryt,jos kuskaa kevyttä tavaraa niin isompi tilavuus on parempi ja jos kuskaa betonia tai soraa niin siihen voi laittaa sen verran kun sujuvasti saa kulkemaan,lisäksi nuo halvat ja pienemmät puutarhakärryt on yleensä ohuesta tavarasta tehtyjä rimpuloita.
 
Oleelliset speksit kai siinä, että jos mietinnässä jotkut tokmannin 75 litran kuuppalaiset. Siihen nuo k-raudan keltaiset 120 litran kuupalla varmasti paremmat, eikä kukaan jaksa sen enempää betonia kuskata. Isompi kuuppa niin joko niitä haemmerlineja tai sitten ässänä hihasta soittaa sellaiseen firmaan kuin akaan myovityö. Tekevät 200 litran lasikuitukuuppia, jotka laittavat noihin k-raudan keltaisten runkoon.
Eipä sitä aina tiedä mitä kukakin suunnittelee ennen kuin kysyy, kaikenlaista säätäjää on.. sitten jälkikäteen "kehutaan" kun ei ne suositellut vehkeet sopinutkaan siihen (väärään) tarkoitukseen jos vaan oletetaan. Tuo k-raudan keltainen 100e kärry on kyllä ihan minimilaatu yhtään mihinkään käyttöön. Jos aikomus on ikinä kuskata yhtään mitään painavaa (esim hiekka, betoni, tms) niin sen kärryn pitää olla ihan eri tavalla tukeva ja eri muotoinen jotta homma olisi mielekästä. Liian tukevat kärryt on sitten taas helposti vähän liian raskaat lehtien haravointiin. Tämä on yksi niistä työkaluista, että osta kerralla hyvä ja se kestää koko eliniän ja enemmän, paska ei kestä kuin yhden kesän ja joka kerta käytössä vituttaa. Tuo on ihan totta, että lasikuitu/muovikuupallista kannattaa myös harkita kevyessä käytössä.
 
Oleelliset speksit puuttuu, eli mitä niillä on tarkoitus tehdä? Kärrätä haravointijätettä pihalta, kuskata betonia vai hevosenpaskaa tallilta?

Totta. Omakotitalon yleiset hommat siis tarkoituksena, puuhalkojen siirtoa puuvajaan, mullan kärräystä yms siivoukseen jne. Mitä näitä nyt on. Ja sanotaan nyt näin, että jos ne nyt kestäis loppuelämän tekemisen eli ehkä sen 30-40 vuotta. Porukoillakin on mitkälie kärryt hankittu, sillon ku taloa rakennettiin 1989-90 ja niillä on kuskattu rakennusajoista asti mitä lie ja ne on edelleenkin käytössä. Semmoset kottikärryt.

Oleelliset speksit kai siinä, että jos mietinnässä jotkut tokmannin 75 litran kuuppalaiset. Siihen nuo k-raudan keltaiset 120 litran kuupalla varmasti paremmat, eikä kukaan jaksa sen enempää betonia kuskata. Isompi kuuppa niin joko niitä haemmerlineja tai sitten ässänä hihasta soittaa sellaiseen firmaan kuin akaan myovityö. Tekevät 200 litran lasikuitukuuppia, jotka laittavat noihin k-raudan keltaisten runkoon.

Tokmannin kärryt ei olleet kyllä mietinnässä, ne nyt vaan sattui verrokiksi tuohon kun sattui tarjous eteen Tokmannissa käydessä. :D Ja niitä katsellessa siinä oli vieressä sellaiset 25-30e kärryt ja ne oli rimpulat, joten noi tarjouskärryt näytti hyvältä siinä vieressä kunnes luki arviot.
 
Eipä sitä aina tiedä mitä kukakin suunnittelee ennen kuin kysyy, kaikenlaista säätäjää on.. sitten jälkikäteen "kehutaan" kun ei ne suositellut vehkeet sopinutkaan siihen (väärään) tarkoitukseen jos vaan oletetaan. Tuo k-raudan keltainen 100e kärry on kyllä ihan minimilaatu yhtään mihinkään käyttöön. Jos aikomus on ikinä kuskata yhtään mitään painavaa (esim hiekka, betoni, tms) niin sen kärryn pitää olla ihan eri tavalla tukeva ja eri muotoinen jotta homma olisi mielekästä. Liian tukevat kärryt on sitten taas helposti vähän liian raskaat lehtien haravointiin. Tämä on yksi niistä työkaluista, että osta kerralla hyvä ja se kestää koko eliniän ja enemmän, paska ei kestä kuin yhden kesän ja joka kerta käytössä vituttaa. Tuo on ihan totta, että lasikuitu/muovikuupallista kannattaa myös harkita kevyessä käytössä.
Se on noissa monesti, että kun ostaa "hyvän", niin ne todellakin kestää eliniän ja vielä lastenkin eliniän, kun on niin raskaat ajella, että kukaan ei niitä käytä. Löytyvät sitten 50 vuoden päästä jostain liiterin nurkasta ja ovat melkein kuin uudet. Niin meinaa käydä omille haemmerlineille kun keltaiset (2kpl) kohta kymnenen vuotta olleet käytännössä aina käytössä. Yhet hallin valut tehty ja muuten kaikkea mitä nyt vaan keksii. Renkaat on pitänyt molempiin vaihtaa ja vähän rajummin käytettyihin laittaa erkkaa kahvoihin ja prikat kuupan kiinnityspultteihin, kun meinasi kuupan puolelta osa reistä suurentua. Ja kova ajo jatkuu.
 
Totta. Omakotitalon yleiset hommat siis tarkoituksena, puuhalkojen siirtoa puuvajaan, mullan kärräystä yms siivoukseen jne. Mitä näitä nyt on. Ja sanotaan nyt näin, että jos ne nyt kestäis loppuelämän tekemisen eli ehkä sen 30-40 vuotta. Porukoillakin on mitkälie kärryt hankittu, sillon ku taloa rakennettiin 1989-90 ja niillä on kuskattu rakennusajoista asti mitä lie ja ne on edelleenkin käytössä. Semmoset kottikärryt.
Mulla on myös käytössä sellaiset vanhat raskaat perintökärryt, joilla on tehty pari ok-taloa 70- ja 80-luvulla. Toimii upeasti betonikärrynä, hiekan kuskauksessa ja ihan missä vaan. Painopiste on noissa paljon parempi kuin lähes missään nykykärryssä, hyvä ajaa isollakin kuormalla, eikä nämä oikein osaa ruostuakaan. Useammat kevyemmät "peruskärryt" on tullut sen jälkeen, mutta eipä ne kauaa kestä. Lähes käyttämättöminäkin ne ruostuu puhki vuodessa-kahdessa vuodessa ulkosäilytyksessä. Noihin vanhoihin kun vertaa kaupassa ohi kulkiessaan uusia, tuntuu ne uudet aivan leluilta, joita ne pääsääntöisesti onkin.

Tuo painopiste ja muoto on muuten aika tärkeä asia, monessa nykykärryssä se kuuppa on hyvin matala ja aika ylhäällä, se tekee kärrystä erittäin kiikkerän ajettavan, eikä tuollaiseen matalaan kärryyn vaikkapa polttopuita paljoa mahdu. Kannattaa katsoa sellaista betonikärrymallista kuuppaa, jossa se kuupan pohja on matalammalla, se on mun mielestä paljon monikäyttöisempi. Vähän tähän tapaan kuin kuvassa:

Ja sitten vielä yksi juttu, jos enemmänkin on kaikeinlaista sekalaista isomman romun, puunrankojen, pölkkyjen tms kuskausta pihassa, suosittelen katsomaan myös erilaisia maitokärrytyyppisiä ratkaisuja eikä pelkästään kottikärryjä.

eskokärryt.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Totta. Omakotitalon yleiset hommat siis tarkoituksena, puuhalkojen siirtoa puuvajaan, mullan kärräystä yms siivoukseen jne. Mitä näitä nyt on. Ja sanotaan nyt näin, että jos ne nyt kestäis loppuelämän tekemisen eli ehkä sen 30-40 vuotta. Porukoillakin on mitkälie kärryt hankittu, sillon ku taloa rakennettiin 1989-90 ja niillä on kuskattu rakennusajoista asti mitä lie ja ne on edelleenkin käytössä. Semmoset kottikärryt.



Tokmannin kärryt ei olleet kyllä mietinnässä, ne nyt vaan sattui verrokiksi tuohon kun sattui tarjous eteen Tokmannissa käydessä. :D Ja niitä katsellessa siinä oli vieressä sellaiset 25-30e kärryt ja ne oli rimpulat, joten noi tarjouskärryt näytti hyvältä siinä vieressä kunnes luki arviot.
Mulla ollut 30€ rimpulat käytössä kymmenisen vuotta. Ei ne hyvät ole, mutta kyllä niillä satunnaiset haravointijätteiden kuskaukset hoitaa. Betonia ei tulisi mieleenkään yrittää kuskata. Multa vielä menee mutta ei kovin suurena määränä. Renkaan olen kerran vaihtanut mutta muuten nuo ovat kestäneet paljon kauemmin kuin kuvittelin. Laadun huomaa esimerkiksi siitä, että kärryt menevät vähän kieroon työntäessä :D Pitkään tuota ihmettelin mutta tottui siihenkin että pitää työntää vähän viistoon niin menee suoraan.
Jos on edes epäilys että on vähän enenmmän käyttöä niin kannatta näihin hieman enemmän panostaa. Nuo Tokmannin Brücket ei arvostelujen perusteella ole yhtään paremmat kuin omat kärryt, vaikka hintaa on yli tuplasti.
E: Näitä mun kärryjä tuskin on missään enää myynnissä, mutta ovat hyvin samannäköiset kuin nämä
 
Se on noissa monesti, että kun ostaa "hyvän", niin ne todellakin kestää eliniän ja vielä lastenkin eliniän, kun on niin raskaat ajella, että kukaan ei niitä käytä. Löytyvät sitten 50 vuoden päästä jostain liiterin nurkasta ja ovat melkein kuin uudet. Niin meinaa käydä omille haemmerlineille kun keltaiset (2kpl) kohta kymnenen vuotta olleet käytännössä aina käytössä.
Nopeasti kun netistä katsoin, niin K-raudan keltaiset
  • tilavuus 120l/180 kg
  • paino 16,1 kg
ja vastaavat HAEMMERLIN Excellium
  • tilavuus 100 l/200kg
  • paino 13,7 kg
, joten säästää laatukärryissä painossakin.
 
Mulla ollut 30€ rimpulat käytössä kymmenisen vuotta. Ei ne hyvät ole, mutta kyllä niillä satunnaiset haravointijätteiden kuskaukset hoitaa. Betonia ei tulisi mieleenkään yrittää kuskata. Multa vielä menee mutta ei kovin suurena määränä. Renkaan olen kerran vaihtanut mutta muuten nuo ovat kestäneet paljon kauemmin kuin kuvittelin. Laadun huomaa esimerkiksi siitä, että kärryt menevät vähän kieroon työntäessä :D Pitkään tuota ihmettelin mutta tottui siihenkin että pitää työntää vähän viistoon niin menee suoraan.
Jos on edes epäilys että on vähän enenmmän käyttöä niin kannatta näihin hieman enemmän panostaa. Nuo Tokmannin Brücket ei arvostelujen perusteella ole yhtään paremmat kuin omat kärryt, vaikka hintaa on yli tuplasti.
E: Näitä mun kärryjä tuskin on missään enää myynnissä, mutta ovat hyvin samannäköiset kuin nämä

Avopuoliso kertoi joskus ostaneensa tuollaiset 25 euron kärryt ja sanoi, että sellaisia ei enää halua. :D Mulla itsellä ei ole kokemusta kuin noista porukoiden kärryistä niin täytyy mennä sillä mikä on muiden kokemus aiheesta.
 
Nopeasti kun netistä katsoin, niin K-raudan keltaiset
  • tilavuus 120l/180 kg
  • paino 16,1 kg
ja vastaavat HAEMMERLIN Excellium
  • tilavuus 100 l/200kg
  • paino 13,7 kg
, joten säästää laatukärryissä painossakin.
Joo. Mulla on isommat haemmerlinit, eikä ne huonot ole. Sellainen yleinen laatuvaikutelma on parempi. Mutta sen arvoista, että k profit kun maksaa satasen ja haemmerlinit 250, niin ei ole. Ja renkaat haemmerlineissakin menneet, vaikkei ole edes ajeltu.
 
Aikoinaan punnitsin tuon K raudan keltaisen ja Eskon välillä, ja Eskoon päädyin. Ollut hyvä peruskärry omassa käytössä mullan, klapien ja haravointijätteen yms kuskaamiseen.


Noilla on miellyttävää tehdä töitä kun vertaa noihin parin kympin rimpuloihin jotka vääntyvät kuorman alla.
Näissä oleva kuulalaakeroitu ja puhkeamaton rengas on muuten aika hyvä juttu. Ensinnäkin pääosassa peruskärryjä ei ole kuulalaakereita lainkaan ja toinen on tuo puhkeamaton rengas. Hieman siinä häviää ajo-ominaisuuksissa ilmakumirenkaalle, mutta jokainen kärryn työntäjä tietää, että se ilmakumirengas on aina tyhjä kun niitä kärryjä tarvittaisiin. Niissä on venttiili yleensä huonossa kulmassa johon ilmaa saa vähän nihkeästi pumpattua, eikä se rengas uuteen vaihtamallakaan juuri parane, kaikki pienet 4-8 tai vastaavat ilmakumirenkaat on ihan yhtä paskoja kiinalaisia nykyään, joissa ei ilmat kauaa sisällä viihdy. Tuollainen umpikumirengas poistaa monta v*tutusta.
 
Lisäyksenä edelliseen kiinalainen on keksinyt sisärenkaattoman kottikärryn pyörän > jos tyhjenee tarvitsee kompuran noustakseen takaisin vanteelle.
 
Tuo painopiste ja muoto on muuten aika tärkeä asia, monessa nykykärryssä se kuuppa on hyvin matala ja aika ylhäällä, se tekee kärrystä erittäin kiikkerän ajettavan, eikä tuollaiseen matalaan kärryyn vaikkapa polttopuita paljoa mahdu. Kannattaa katsoa sellaista betonikärrymallista kuuppaa, jossa se kuupan pohja on matalammalla, se on mun mielestä paljon monikäyttöisempi. Vähän tähän tapaan kuin kuvassa:


eskokärryt.jpeg
Nuo on vähän sellainen suo siellä, vetelä täällä tilanne. Tuon mallinen kärry on kyllä tukeva ajella, mutta sitten kun kuormaa kipataan, niin on aika punnertaminen ennenkuin kuuppa on tyhjä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 600
Viestejä
4 901 720
Jäsenet
79 023
Uusin jäsen
Osejoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom