Työkalut ja muut vehkeet

Myyjä ohjeisti sahan käyttöön niin, että laittaa ketjujarrun päälle aina kun laskee sahan maahan tai kuljettaa sitä kädessä, onnistuu helposti ranneliikkeellä.

Tämä on hyvä vinkki, ja jokusen kerran jälkeen siitä tulee automaatio.


Sen lisäksi akkusahan ketju ei pysähdy lähellekään yhtä nopeasti osuessaan turvahousuun tai kenkään.

Miksi akkusaha ei pysähdy yhtä nopeasti?
 
Miksi akkusaha ei pysähdy yhtä nopeasti?
Niissä ei ole aina samanlaista kytkintä kuin polttiksissa (joka menee nopeasti tukkoon niistä turvakuiduista) ja vaikka olisikin, on moottorin vääntökäyrä ihan erilainen ja ketju vetää pidempään siitä huolimatta. Kyllä se sähkösahakin pysähtyy ja voi olla että ero ei näytä suurelta, mutta siinä vaiheessa kun siinä on (omaa) lihaa alla se pienikin ero voi olla ihan merkittävä.
 
ihan kiva, mutta kuka näitä myy? Temusta arvatenkin saa kohta halvalla.. Pidemmän aikaa miettinyt tollaset isomman akullisen hankintaa mutta tuo periaatteessa olisi kätevämpi.
Vessel valmistaja ja Amazon, Ebay yms ainakin näyttäisi myyväm. Itse ostin Japanista Webiken sivujen kautta.
Ja tuolla ei tosiaan saa väännettyä tiukkaan. Enemmänkin semmoinen ahtaan paikan apuri ja torxien yms kanssa hyvä peli, mihin ruuvivääntimellä tms ei pääse.
 
Katselin videoarvostelua youtubesta niin siinä väitetään että tuo Vesseli kestäisi 60nm väännön käsipelillä eli pitäisi toimia että käsin avaa pultin ja sitten pyörittää sähköllä irti. Tuo 60nm on suunnilleen varmaan mitä muutenkaan kuvittelisi 1/4" räikällä maksimissaan vääntävänsä.
Näyttäisi olevan n. 100$ jenkki amazonissa niin + verot ja tullit ei enää kuulosta houkuttelevalta.
 
Katselin videoarvostelua youtubesta niin siinä väitetään että tuo Vesseli kestäisi 60nm väännön käsipelillä eli pitäisi toimia että käsin avaa pultin ja sitten pyörittää sähköllä irti. Tuo 60nm on suunnilleen varmaan mitä muutenkaan kuvittelisi 1/4" räikällä maksimissaan vääntävänsä.
Näyttäisi olevan n. 100$ jenkki amazonissa niin + verot ja tullit ei enää kuulosta houkuttelevalta.
Japanin amazonista jos tilaa, niin pitäisi jäädä alle 100 euron kuluineen. Tuossa on muuten 3/8 eikä 1/4. Tai ainakin mukana tuleva on 3/8, mutta käyhän tuohon vaikka mitä päitä.

 
Japanin amazonista jos tilaa, niin pitäisi jäädä alle 100 euron kuluineen. Tuossa on muuten 3/8 eikä 1/4. Tai ainakin mukana tuleva on 3/8, mutta käyhän tuohon vaikka mitä päitä.


$87.96 +free shipping näyttäisi olevan ebayssä, ei siinäkään järin kaukana satkusta olla.

Tuohan muuten itseasiassa tarkemmin sanottuna on bitsikärjellä, jossa sitten vaan mukana on tuo 3/8 adapteri. Ja kuten sanoitkin, siihen saa minkä vaan adapterin vaihdettua. Kieltämättä vähän erikoinen veto laittaa tuohon mukaan tuo 3/8 adapteri, 1/4 adapteri olisi paljon luontevampi tehoihin nähden. Hieman ihmettelen myös sitä, kun tuota myydään kittinä (400ER3-1M) hylsyjen kanssa ja siinä hylsyjä on 19mm asti, antaa ehkä vähän liian optimistisen kuvan suorituskyvystä, vaikka kyllähän niitä uusia pultteja tietysti tyhjänä pyörittelee pienelläkin teholla.
 
Minkäslaisia malleja olisi suositella akkutoimisista mielellään usb latauksella olevista jonkinlaisista työvaloista? Hintaluokka edullinen. Lidlissä katsoin että olisi ihan käypiä muuten, lidlin valikoimista joka ikinen ei toimi samaan aikaan latauksen kanssa ja se on tuollaisissa pienellä akkukapasiteeilla ehdoton no-go. Mitään tee sellaisilla jotka palavat tunnin ja kaksi tuntia ladataan ilman että valoa voi käyttää. Pieni käyttöaika ei muuten haittaa kun jostain auton akusta saa kuitenkin aina virtaa.
 

Tässä on työkalu joka on vuosikausiin hämmentänyt hinta / laatu / ominaisuus suhteellaan.

Hommautin töihin moisen ja on ihan poskettoman loistava laite. Kuva on erinomainen ja tuo 6mm pää on just senverran pienempi ku se yleinen 8mm et mahtuu vaikka minne.

Kuva on erittäin hyvä ja valoteho riittää.
 
Minkäslaisia malleja olisi suositella akkutoimisista mielellään usb latauksella olevista jonkinlaisista työvaloista? Hintaluokka edullinen. Lidlissä katsoin että olisi ihan käypiä muuten, lidlin valikoimista joka ikinen ei toimi samaan aikaan latauksen kanssa ja se on tuollaisissa pienellä akkukapasiteeilla ehdoton no-go. Mitään tee sellaisilla jotka palavat tunnin ja kaksi tuntia ladataan ilman että valoa voi käyttää. Pieni käyttöaika ei muuten haittaa kun jostain auton akusta saa kuitenkin aina virtaa.
Ei ole usb eikä ole nyt ihan edullinen mutta kun sulla niitä käypäisiä akkuja kuitenkin on

Tuo on yllättävän hyvä lamppu kyllä.

edittiä XGT-mallina tarjous 69,- Makita ML007G käsivalaisin | Karkkainen.com verkkokauppa
 
Ei ole usb eikä ole nyt ihan edullinen mutta kun sulla niitä käypäisiä akkuja kuitenkin on

Tuo on yllättävän hyvä lamppu kyllä.

edittiä XGT-mallina tarjous 69,- Makita ML007G käsivalaisin | Karkkainen.com verkkokauppa
Vähän sen takia mietin muuta, kun juuri hommissa missä lamppuja tarvitaan, niin meinaa lxt akut loppua kesken. Kun työkalut vie samoja akkuja. Mutta onpahan hyvä tarjous xgt valosta, jos valo on hyvä, niin taidampa käydä hakemassa sellaisen. Sopii aika täydellisesti omiin kokoelmiin kun puutarhahommissa missä xgt koneita, ei lisävaloja tarvita ja xgt akkuja hallille helposti käytettävissä.
 
Vähän sen takia mietin muuta, kun juuri hommissa missä lamppuja tarvitaan, niin meinaa lxt akut loppua kesken. Kun työkalut vie samoja akkuja. Mutta onpahan hyvä tarjous xgt valosta, jos valo on hyvä, niin taidampa käydä hakemassa sellaisen. Sopii aika täydellisesti omiin kokoelmiin kun puutarhahommissa missä xgt koneita, ei lisävaloja tarvita ja xgt akkuja hallille helposti käytettävissä.
Mulla on tuo LXT ja tykkään kyllä. Valaisimen pään saa käännettyä myös ylöspäin ja ripustusmahdollisuuksina on integroitu ripustin sekä hihna koukkuineen. Leveän valokeilan moodissa valaisee arviolta n. 120 asteen sektorin ja vielä melko pitkällä kantamallakin, melko ison siivun syyspimeästä piha-alueesta saa valaistua tehokkaasti. Rakenne on sellainen, että luulisin myös jäähdyttävän hyvin.

Miinusta se että ei ole minkäänlaista tehon säätöä. Jotkut on viritelleet himmentäviä kalvoja eteen kun on ollut käyttöä, jossa nuo tehot on liikaa. Studiosalamalaitteiden himmennykalvoista vois löytyäkin hyviä lämmönkestäviä siihen käyttöön.
 
Mulla on tuo LXT ja tykkään kyllä. Valaisimen pään saa käännettyä myös ylöspäin ja ripustusmahdollisuuksina on integroitu ripustin sekä hihna koukkuineen. Leveän valokeilan moodissa valaisee arviolta n. 120 asteen sektorin ja vielä melko pitkällä kantamallakin, melko ison siivun syyspimeästä piha-alueesta saa valaistua tehokkaasti. Rakenne on sellainen, että luulisin myös jäähdyttävän hyvin.

Miinusta se että ei ole minkäänlaista tehon säätöä. Jotkut on viritelleet himmentäviä kalvoja eteen kun on ollut käyttöä, jossa nuo tehot on liikaa. Studiosalamalaitteiden himmennykalvoista vois löytyäkin hyviä lämmönkestäviä siihen käyttöön.
Mulla on dml815 ja 806, jotka ihan käypiä perusvaloja, vaikka 815 vähän tehoton ja 806 vähän liian valkoinen valo ja siihen bluetooth radio, niin helposti kolme akkua heti käytössä ja työkalut päälle, niin tuo xgt lamppu siinä mielesäkin varmaan hyvä, että vaikka lähinnä noille lxt valoille korviketta/lisää haussa, niin lisäteho ei kyllä haittaa, kun pienempää tehoa jo löytyy.
 
Osallistun valokeskusteluun ja heitän vielä mallin DML816, johon olen ollut erittäin tyytyväinen.

Tuo dml812 on aika hakuvalohenkinen, kuten myös 815. 806 taas ympärisäteilevä, ts valotehoa suhteessa vähemmän yhteen suuntaan.

Tuo 816 on tuntunut olevan todella moneen käyttöön juuri sopiva ja käyttöikää 5Ah akulla on puoli ikuisuutta.
 
Osallistun valokeskusteluun ja heitän vielä mallin DML816, johon olen ollut erittäin tyytyväinen.

Tuo dml812 on aika hakuvalohenkinen, kuten myös 815. 806 taas ympärisäteilevä, ts valotehoa suhteessa vähemmän yhteen suuntaan.

Tuo 816 on tuntunut olevan todella moneen käyttöön juuri sopiva ja käyttöikää 5Ah akulla on puoli ikuisuutta.
Vaikuttaa kyllä tosi hyvältä yleiskäyttöön. Saattaapa tulla hankittua itsellekin kun sattuu sopivasti kohdalle jossain.
 
Täällä on kanssa DML816. Se on ollut kätevä autotalli- ja remppahommissa ainakin kun paremmasta ei tiedä.
 
Painepesureita kattelin. Kärcherillä näyttää olevan 5 vuoden takuut ja hinnat alkaen vajaan satasen K2 malleissta. Onko noissa jotain ei-ilmiselvää haittapuolta verrattuna K4-K5 malleihin? Pienemmän paineen ja virtauksen lisäksi siis.

Käyttö lähinnä hyvin satunnaista auton alustan pesua ja ehkä jotain koneen osia, ei nyt kovin likasta pysty pesemään kun ei sisätiloissa/kaivon päällä voi pestä. Vesi-hiekkapuhallussarjoja katoin kans, mutta aika vaatimattoman näköistä oli noilla hinnat-alkaen pesureilla.
 
Painepesureita kattelin. Kärcherillä näyttää olevan 5 vuoden takuut ja hinnat alkaen vajaan satasen K2 malleissta. Onko noissa jotain ei-ilmiselvää haittapuolta verrattuna K4-K5 malleihin? Pienemmän paineen ja virtauksen lisäksi siis.

Käyttö lähinnä hyvin satunnaista auton alustan pesua ja ehkä jotain koneen osia, ei nyt kovin likasta pysty pesemään kun ei sisätiloissa/kaivon päällä voi pestä. Vesi-hiekkapuhallussarjoja katoin kans, mutta aika vaatimattoman näköistä oli noilla hinnat-alkaen pesureilla.
Paineletku on ainakin tosi lyhkäinen, joko siitä on haittaa tai sitten ei, riippuu käytöstä. Varmaan muovia joka paikassa maksimaalinen määrä, moottori yms. eli kovin kestävä kone tuskin on... toisaalta on sitten 5 vuoden takuu. Ja kun vielä hintakin on 80 e niin jos ominaisuudet riittää, niin mikä ettei sitten.

Halpishintaluokassa on parempiakin pesureita kuten Nilfisk C 110.7-5 X-TRA painepesuri | Motonet Oy tai https://www.k-rauta.fi/tuote/painepesuri-nilfisk-c1207-6/5715492181292 mutta pitkää takuuta ei niihin tarjota.

Toki sulle varmaan kohta kerrotaan, että osta ennemmin Kräntzle hinnat alkaen 700 e.
 
Painepesureita kattelin. Kärcherillä näyttää olevan 5 vuoden takuut ja hinnat alkaen vajaan satasen K2 malleissta. Onko noissa jotain ei-ilmiselvää haittapuolta verrattuna K4-K5 malleihin? Pienemmän paineen ja virtauksen lisäksi siis.

Käyttö lähinnä hyvin satunnaista auton alustan pesua ja ehkä jotain koneen osia, ei nyt kovin likasta pysty pesemään kun ei sisätiloissa/kaivon päällä voi pestä. Vesi-hiekkapuhallussarjoja katoin kans, mutta aika vaatimattoman näköistä oli noilla hinnat-alkaen pesureilla.
 
Paineletku on ainakin tosi lyhkäinen, joko siitä on haittaa tai sitten ei, riippuu käytöstä. Varmaan muovia joka paikassa maksimaalinen määrä, moottori yms. eli kovin kestävä kone tuskin on... toisaalta on sitten 5 vuoden takuu. Ja kun vielä hintakin on 80 e niin jos ominaisuudet riittää, niin mikä ettei sitten.

Halpishintaluokassa on parempiakin pesureita kuten Nilfisk C 110.7-5 X-TRA painepesuri | Motonet Oy tai https://www.k-rauta.fi/tuote/painepesuri-nilfisk-c1207-6/5715492181292 mutta pitkää takuuta ei niihin tarjota.

Toki sulle varmaan kohta kerrotaan, että osta ennemmin Kräntzle hinnat alkaen 700 e.
Oliks noissa Nilfiskeissä mitä parempaa, aika saman näköset speksit?

Onko tuossa joku tekinen syy ettei näytä mihinkään saavan lyhyttä suutinta/putkea, että mahtuu paremmin auton alla pesemään? Joku turvallisuustandardi tulee lähinnä mieleen.
 
Akkusahalla on paikkansa, esim raksahommissa tai jossain pienimuotoisessa karsinnassa tms kun ei haluta häiritä naapureita tai mahdollisesti touhutaan sisätiloissa. Paremman puutteessa patterisahallakin kyllä kaataa jonkun satunnaisen pienemmän puun.
Vaarallisuudesta voi olla montaa mieltä, mun mielestä akkusaha on monessakin mielessä vaarallisempi. Äänettömyys on selvä vaaratekijä käyttäjän lähistöllä tai ylipäätänsä puun kaatoetäisyydellä oleville. Akkusaha on myös vaarallisen hätäinen, sitä ei tarvitse "käynnistää" ensin että se olisi vaarallinen, riittää että akku on kiinni. Sen lisäksi akkusahan ketju ei pysähdy lähellekään yhtä nopeasti osuessaan turvahousuun tai kenkään. Ja kuten mainittu, akkusahan keveyden ansiosta kokematon sillä herkemmin hakeutuu vaarallisiin työasentoihin ja vieläpä ilman suojaimia.

Hyvä akkusaha on myös kallis, akkusahan ja muutaman akun + laturin hinnalla saa jo erittäin hyvän polttissahan. Akku on yleensä sahan kallein komponentti ja se myös aikaa myöten huononee, käytti sitä tai ei. Pienellä käytöllä ei ole järkevä sijoitus. Polttomoottorisahan taas voi unohtaa varastoon vaikka 20vuodeksi ja se on työkunnossa kun vaihtaa muutaman euron bensaletkun tai tiivisteen, jos välttämättä tarvitsee sitäkään.

Niissä ei ole aina samanlaista kytkintä kuin polttiksissa (joka menee nopeasti tukkoon niistä turvakuiduista) ja vaikka olisikin, on moottorin vääntökäyrä ihan erilainen ja ketju vetää pidempään siitä huolimatta. Kyllä se sähkösahakin pysähtyy ja voi olla että ero ei näytä suurelta, mutta siinä vaiheessa kun siinä on (omaa) lihaa alla se pienikin ero voi olla ihan merkittävä.
Onko tuossa tukkeutumisesta/pysähtymisestä jotain artikkellia jossain.

Tämä akkusaha juttu taisi lähteä koti/vapaa-ajan tarpeesta, asiallinen Stihl polttis, Saman firman akkusähkis.
Jos sillä merkitystä paljonko ketju kerkiää imemään sitä kuitua ennen tukkeutumista/pysähtymistä. Aika tässä ei kai se juttu, vaan se meneekö läpi ja miten paljon työmistäsyö.

Mutta ääni toki tekee tiettäväksi mitä lähellä on, toistaalta se myös peittää , se sahuri ei havaitse yhtä hyvin mitä ympärillä.

Minulla ei riskidataa, mutta jostain syystä pitänyt sitä polttiksen käynnistelyä yhtenä vaaranpaikkana, ja harrastajat ei ole sitä takapotkulukkoa vääntäneet joka korta päälle, vaan se kone terävapaana tyhjäkäynnillä.

Akku happanee oli hyvä pointti, vaikka sen voisi toivoa kestävän vuosikausia pikku touhuilussa, 10v, niin ei siitä takuuta anneta kuin hyvin lyhyeksiaikaa. Mutta jos se akku ei ola ihan kaput, niin akkusähkiksen plussaksi lasken sen vaivattomuuden, se on vuoden kahden seisomisen jälkeen laakista käyvä, jos akku potkua, jos vähän ennakko niin latauksen jälkeen.

Akkukoneen tappaja on sitten se että jos siihen ei enään saa uutta akkua. jos ei ola paikallista akkuja kennottavaa pajaa niin sekään kortti ei pelasta.

Jos tuleva potilas ei edes aijo hankkia turvahousuja, niin jos malttia, niin ehkä patterivehjettä suosittelen edelleen. Niilla rajauksilla mitä aikaan laitoin. Joissain näillä nurkin kommenttia
 
Oliks noissa Nilfiskeissä mitä parempaa, aika saman näköset speksit?

Onko tuossa joku tekinen syy ettei näytä mihinkään saavan lyhyttä suutinta/putkea, että mahtuu paremmin auton alla pesemään? Joku turvallisuustandardi tulee lähinnä mieleen.
Nilfiskissä pidempi tosin sittenkin melko lyhyt letku (5 tai 6 m) ja parempi tuotto (440 l/h).

Suuttimen/putken pituus on enemmänkin valmistajan oma valinta, esim. Clenissä mielestäni voi irrottaa teleskooppiputken kahvasta ja kiinnittää suuttimen suoraan kahvaan jolloin combo on aika kompakti. Ihan 100% varma en ole kun ei ole tullut omalla kokeiltua mutta siltä kuvan perusteella näyttäisi ainakin.

En tiedä onnistuuko muunkin merkkisissä pesureissa, mutta varmaan kahvaa räpläämällä sen pystyy kaupassa tutkimaan. Kärcherissä on kyllä muistaakseni aina jotenkin pitkät ne putket.

Clen kahvan rakenne:
1759763366575.png
 
Onko tuossa tukkeutumisesta/pysähtymisestä jotain artikkellia jossain.
Aikanaan siitä jotain juttuja ja testejä on tullut vastaan, muitakin siis kuin jotain tubepätkiä, nyt just ei ole käsillä. Mutta ihan loogistakin, perinteisen mallinen kytkin on nopeammin täynnä sitä kuitua ja jumissa kun sitten taas ilman kytkintä siinä vetorattaan likellä on paljon enemmän tyhjää tilaa keriä kuitua akselin ympärille ja mennä jumiin.

Minulla ei riskidataa, mutta jostain syystä pitänyt sitä polttiksen käynnistelyä yhtenä vaaranpaikkana, ja harrastajat ei ole sitä takapotkulukkoa vääntäneet joka korta päälle, vaan se kone terävapaana tyhjäkäynnillä.
Olen joskus ennenkin kuullut jonkun mainitsevan että vetokäynnistys on jotenkin vaarallinen. En kyllä oikein ymmärrä miten:hmm: Selkänsä tai kätensä siinä voi venäyttää ja voi tulla lämmin kun jotain vanhaa lusua yrittää nykia liikenteeseen, mutta muuta vaaraa en siinä oikein näe mitenkään. Jalka siihen kahvan viereiselle jalkatallalle, toisella kädellä pitää kahvasta kiinni ja toisella vetäisee. Jarrukin voi olla kiinni tai auki, en näe sillä suurta merkitystä turvallisuuden suhteen paikallaan startatessa. Sen terän päällekään ei oikein mitenkään pysty siinä kaatumaan, kun liike on juuri toiseen suuntaan. Eri asia sitten jos yrittää yhdellä kädellä ilmassa vetäistä käyntiin.
 
Renkaanvaihtoon dtw300 vai 700? Hintaero aika olematon. 700 paljon tehokkaampi mutta tarviiko tuollaisia vääntöjä? V90/avensiksen renkaanvaihtoon.

Impact black hylsysarjan makitalta ajattelin ottaa myös. Vai onko suositella jotain edullista settiä joka kestäisi.
 
Renkaanvaihtoon dtw300 vai 700? Hintaero aika olematon. 700 paljon tehokkaampi mutta tarviiko tuollaisia vääntöjä? V90/avensiksen renkaanvaihtoon.

Impact black hylsysarjan makitalta ajattelin ottaa myös. Vai onko suositella jotain edullista settiä joka kestäisi.

Jos hintaero pieni niin ehdottomasti 700. Jotkut pultit voi olla niin juntturassa/ruosteessa ettei 300 avaa niitä, samaten tolla isommalla voi sitten olla käyttöä muissa touhuissa.
 
Renkaanvaihtoon dtw300 vai 700? Hintaero aika olematon. 700 paljon tehokkaampi mutta tarviiko tuollaisia vääntöjä? V90/avensiksen renkaanvaihtoon.

Impact black hylsysarjan makitalta ajattelin ottaa myös. Vai onko suositella jotain edullista settiä joka kestäisi.
Itselläni on DTW285 ja 701. Tuolla pienemmällä ei aina saanut kaikkia pultteja auki. Jos päähomma renkaanvaihtoa niin ottaisin tuon isomman.
 
Jos hintaero pieni niin ehdottomasti 700. Jotkut pultit voi olla niin juntturassa/ruosteessa ettei 300 avaa niitä, samaten tolla isommalla voi sitten olla käyttöä muissa touhuissa.

700 on taas sitten kooltaan ja painoltaan myös eri luokkaa, renkaan vaihtoon tuo 300 on riittävä ja sillä avaa kyllä muutakin ja käsiteltävyys eri luokkaa ku 700. Molemmat kuitenkin hyviä valintoja.

Itsellä on tuollainen 300 eikä ole sen kans ongelmia ollut renkaanvaihdossa kun pistää pultit jälkikiristyksellä momenttiavaimella kiinni.

Tuosta vielä vertailuun tai oikeammin vain esittelyyn. :D
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=yerAAToWNvY
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan molemmilla aukee jos on kiinnitetty oikein momenttiavaimella. Oletan että noissa autoissa on aluvanteet eikä avaimen päällä hyppimällä kiristettyjä peltivanteita.

Offtopicina itsellä Avensiksen takavanteet jäivät oudosti jumiin ja piti kumivasaralla auttaa. Ei liittynyt pultteihin kuitenkaan..
 
700 on taas sitten kooltaan ja painoltaan myös eri luokkaa, renkaan vaihtoon tuo 300 on riittävä ja sillä avaa kyllä muutakin ja käsiteltävyys eri luokkaa ku 700. Molemmat kuitenkin hyviä valintoja.

Onko tuolla painolla ja käsiteltävyydellä oikeasti mitään merkitystä kun puhutaan renkaanvaihdosta? Minusta ei.

300-sarjalla ei aukea kaikki pultit joka tilanteessa, 700-sarjalla jos ei aukea niin sitten on jo isompi ongelma kyseessä.
 
Olen joskus ennenkin kuullut jonkun mainitsevan että vetokäynnistys on jotenkin vaarallinen. En kyllä oikein ymmärrä miten:hmm: Selkänsä tai kätensä siinä voi venäyttää ja voi tulla lämmin kun jotain vanhaa lusua yrittää nykia liikenteeseen, mutta muuta vaaraa en siinä oikein näe mitenkään. Jalka siihen kahvan viereiselle jalkatallalle, toisella kädellä pitää kahvasta kiinni ja toisella vetäisee. Jarrukin voi olla kiinni tai auki, en näe sillä suurta merkitystä turvallisuuden suhteen paikallaan startatessa.

Vähän kärjistäen, jos nolla "mökeillä" näkee tuollalisen , niin samalla näkee kypärän, silmikolla, kuulosuojamilla ja ne turvahousut.



Eri asia sitten jos yrittää yhdellä kädellä ilmassa vetäistä käyntiin.

Jos yhdellä kädellä tarkoitat sitä että seisoen kone toisessa kädessä ja toisella yrittää kiskoa käyntiin, ja koska alitehoinen ukko ei jaksa niin sitten tuetaan jalkovaliin, reiteen ym. Niin kuvaus sopii aika hyvin näihin harrastajiin. Joilla ei edes komerossa metsurinhousuja, saati jalassa.

Koska se ei meinaa käynnistyä niin kaveri tunkee auttaan.

Jos se kone saadaan lopulta käymään, niin sitä yritetään pitää käymässä , välttää sammuttamista.
 
Renkaanvaihtoon dtw300 vai 700? Hintaero aika olematon. 700 paljon tehokkaampi mutta tarviiko tuollaisia vääntöjä? V90/avensiksen renkaanvaihtoon.

Impact black hylsysarjan makitalta ajattelin ottaa myös. Vai onko suositella jotain edullista settiä joka kestäisi.
Suosittelen ottamaan suoraan ton 700 siitä saa kuitenkin momenttia säädettyä ja saa piukemmatkin pultit auki. Jos tarvii jotain muutakin tehdä niin sillä onnistuu nekin ropaukset. Mahtuu yllättävän hyvin ahtaisiin paikkoihin.
 
Suosittelen ottamaan suoraan ton 700 siitä saa kuitenkin momenttia säädettyä ja saa piukemmatkin pultit auki. Jos tarvii jotain muutakin tehdä niin sillä onnistuu nekin ropaukset. Mahtuu yllättävän hyvin ahtaisiin paikkoihin.
Itsellä taas fiilis ettei tuo 700 mahdu oikein mihinkään, jos olisi 5cm lyhempi niin menisi moneen paikkaan.

Käytännössä jäänyt ”melkein” renkaanvaihtokoneeksi ja käsin + pajavasara&lenkki yhdistelmällä aukonut kun ei ole sitten mitään toistakaan raaskinut hommata (ja sopisiko sekään sitten kuitenkaan). Sähköräikkä varmaan olisi paras 85% hommista?

Jos laittaa jatkoja/niveliä niin äkkiä on yli 50% voimasta kadoksissa.

Tuo 700:nkin ”ihan mopo” jos vähänkin isompi kanta ja ruostetta niin eipä aukea silläkään eli helppo kuvitella että 300:lla voi jäädä jopa renkaanpultti avaamatta.
 
Itsellä taas fiilis ettei tuo 700 mahdu oikein mihinkään, jos olisi 5cm lyhempi niin menisi moneen paikkaan.

Käytännössä jäänyt ”melkein” renkaanvaihtokoneeksi ja käsin + pajavasara&lenkki yhdistelmällä aukonut kun ei ole sitten mitään toistakaan raaskinut hommata (ja sopisiko sekään sitten kuitenkaan). Sähköräikkä varmaan olisi paras 85% hommista?

Jos laittaa jatkoja/niveliä niin äkkiä on yli 50% voimasta kadoksissa.

Tuo 700:nkin ”ihan mopo” jos vähänkin isompi kanta ja ruostetta niin eipä aukea silläkään eli helppo kuvitella että 300:lla voi jäädä jopa renkaanpultti avaamatta.

Tässä kysejällä varmaan oleellisin tieto että jääkö pienemmällä oikeasti toistuvasti renkaanpultti aukeamatta. Kokoeroa aika paljon, jos yhden auton renkaita vaihtaa ja kerran muutamaan vuoteen ei saa auki, niin isommalla ääni.

Jos sille muutakin käyttöä ja rengas hommat eniten tehoja vaativat, niin ääni pienemmälle.
Ääni pienemmälle jos sitä käyttää muutkin amatöörit kuin itse. Siis ihan vain sen takia että tunnottomia, niin ehkä joku vahinko säästyy.

Mutta ihan oikeasti, eikö tuolla pienemmällä aukea henkilöautojen renkaiden pultit, oma pieni mutu että tuhnummallakkin pysyllä aukeaa autoista joissa kiristys momentit pikku pösöjä isommat.

Makitan sivuilta.
DTW300

18V • 1/2" • 330 Nm • 0 – 3 200 min⁻¹
Paino akulla
1,5 - 1,8 kg

Tuotteen mitat (P x L x K):
144 x 81 x 246 mm
Maks. avausvoima
580 Nm


DTW700

18V • 1/2" • 700 Nm • 0 – 2 200 min⁻¹

Paino akulla
2,3 - 2,7 kg

Tuotteen mitat (P x L x K):
170 x 81 x 276 mm
Maks. avausvoima
1000 Nm

Isomman puolesta, ärsyttää toki äärettömästi jos sillä koneella ei haluttu pulttiaukea, ihan vain sen parin kolmenkympin säästö takia. No vielä enemmän ärsyttää jos sillä ei mahdu edes yrittään (jos muuta mielessä kuin renkaat)
 
Onko tuolla painolla ja käsiteltävyydellä oikeasti mitään merkitystä kun puhutaan renkaanvaihdosta? Minusta ei.

300-sarjalla ei aukea kaikki pultit joka tilanteessa, 700-sarjalla jos ei aukea niin sitten on jo isompi ongelma kyseessä.

On ja ei, mutta jos taas kauppaat samaa isompaa saatteella niihin muihin hommiinkin niin alkaa olemaan painolla ja käsiteltävyydellä merkitystä.
 
Ehh, joo Alissa on näitä 88 sivua:


Täytyy kattella sitten kun kaikki muut projektit ovat valmistuneet käsiin. :D

Ompa hurjasti tarjontaa ja hinnat on kyll uskomattomia, onko kukaan ikinä mitään tällästä sattumoisin tilannut tai vastaavaa kokoluokkaa että kuinka poskettomat on rahdit? Mitään takeita ei taida luotettavuudesta olla muuta kun myyjän koko ja ikä.

Esim:
 
Viimeksi muokattu:
Sähkökottikärryistä valkkaisin ite varmaan tän:

Kapasiteetti riittää aika moneen hommaan ja toimii halvoilla lähikaupasta saatavilla litiumakuilla.
 
Renkaanvaihtoon dtw300 vai 700? Hintaero aika olematon. 700 paljon tehokkaampi mutta tarviiko tuollaisia vääntöjä? V90/avensiksen renkaanvaihtoon.

Impact black hylsysarjan makitalta ajattelin ottaa myös. Vai onko suositella jotain edullista settiä joka kestäisi.
Ite kun vaihtaa momenttisauvan kans niin 300 on varmasti riittävä. Minä pärryytin muutaman vuoden DTW285:n kiinakopiolla, sekin riitti, ja henkilöautossa riitti vielä nivelien vaihtoihinkin.
Pienempi kone mahtuu pienempiin rakoihin, tila tahtoo kortilla olla monessa hommassa. DTW300 on siinä mielessä parempi yleiskone.

Ostin saksan Amazonista keväällä DTW700:n, pakussa voi olla jumit pahempia mutta siellä on myös tilaa enemmän touhuta.
 
Tilasin 701n. Enpä näe itseäni tekemässä renkaanvaihtoa & ehkä jarruremppaa enempää.
Kelpo kone autoremppaan, mielestäni aikalailla sopiva kompromissikoko joka vielä mahtuu ja jolla aukeaa useimmat paikat. Mut esim just jarrusatulan kiinnityspultit voivat olla vanhemmissa autoissa niin lahjakkaasti kiinni ettei tuolla lähde. Ovat monessa automerkissä vielä erittäin isohalkaisijaisellla kannalla joka vie jo itsessään 70% momentista.
Tolla ei myöskään tarvi päristellä niin kauaa kuin pienemmällä koneella vaikka pultti sattuisi pikku koneellakin lopulta aukemaan.

Itellä on DTW700 kiinaklooni, 50 eur koneeksi yllättävän hyvä. Akut toki orkkis makitaa.
 
Kelpo kone autoremppaan, mielestäni aikalailla sopiva kompromissikoko joka vielä mahtuu ja jolla aukeaa useimmat paikat. Mut esim just jarrusatulan kiinnityspultit voivat olla vanhemmissa autoissa niin lahjakkaasti kiinni ettei tuolla lähde. Ovat monessa automerkissä vielä erittäin isohalkaisijaisellla kannalla joka vie jo itsessään 70% momentista.
Tolla ei myöskään tarvi päristellä niin kauaa kuin pienemmällä koneella vaikka pultti sattuisi pikku koneellakin lopulta aukemaan.

Itellä on DTW700 kiinaklooni, 50 eur koneeksi yllättävän hyvä. Akut toki orkkis makitaa.
Jarrusatulan kiinnityspultit ovat olleet M10 kokoluokkaa niin jos ei 900nm koneella aukea niin on varmasti poikki.
 
Jarrusatulan kiinnityspultit ovat olleet M10 kokoluokkaa niin jos ei 900nm koneella aukea niin on varmasti poikki.
Tarkoitettiin varmaan jarrusatulan kiinnikettä, kannaketta mihin tulee jarrusatula kiinni. Ne on monesti todella lujassa.
E: mutta 900 Nm on kyllä aika paljon
 
Jarrusatulan kiinnityspultit ovat olleet M10 kokoluokkaa niin jos ei 900nm koneella aukea niin on varmasti poikki.
Jekku onkin tossa isossa kannassa jota ainakin joistakin autoista löytyy. Kannan kitkavoiman kumoamiseen häviää normaalitapauksessakin tyypillisesti 50% momentista. Oikein pieetillä ruostunut iso laippakanta ja lukema voi olla helvetisti enemmän.
Eikä nuo mutterivääntimien luvatut newtonmetrit tunnu merkkikoneissakaan vastaavan käsin vääntämistä kun kyseessä on joku kapisen ruostunut pultti.
900Nm makita ei vastaa 90kg ukko roikkumassa metrisessä räikän varressa.
 
Tossa muuten yksi kiristysmomenttilaskuri joka osaa eritellä pultin kannan vaikutuksen

Normaalitapauksessa esim tyypilliselle satulapultille M12 10.9 140Nm kiristysmomentti josta 70Nm häviää kannan kitkaan.
Sit jos kannan kitkakerroin onkin ruosteen ja karkeuden takia 0.8 niin oikea momentti olisi 350 Nm.
Lisää tohon vielä isokantainen pultti niin aletaan olla jossain 500Nm lukemissa eikä pultti ollut varsinaisesti ruostunut kiinni..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 226
Viestejä
4 955 336
Jäsenet
79 601
Uusin jäsen
henbbe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom