Ja minä säädöista. Aika vahvasti saa olla äänen säädöt pielessä jos ei normaalia pakattua ääntä pysty kuuntelemaan.
Opetellaanpa lukemaan, en minä ole sanonut missään vaiheessa, että en pakattua ääntä pystyisi kuuntelemaan. Ei tässä siitä ole kysymys, vaan siitä kuinka paljon parempaa pakkaamatonta ääntä pääsääntöisesti Blu-Ray ja 4K Blu-Ray -levyiltä saa verrattuna suoratoistopalveluun.
Et ilmeisimmin katso mitään muuta kuin ostamiasi sarjoja ja elokuvia.
Kaikki telkkari ja striimipalvelu on pakattua ääntä.
Katson toki muutakin. En telkkaria varsinaisesti, mitä nyt joskus taustahälynä mutta suoratoistoista on Apple TV+ (vai mikä se nyt taas onkaan nimeltään), HBO MAX (4K tilaus), Amazon Prime ja SkyShowtime.
Kun tuntuu olevan varmaa mielipidettä tarjolla, niin ajattelin että oletko oikeasti jotain tutkaillut. Eli et.
Äläpä laita minulle sanoja suuhun, johan sinulle kerroin ulkomuistista lukemat, samat jotka tuossa itsekin näytät listaavan! Eli parhaimmisto on tuota 640-770Kbps luokkaa, ja tuo on tosiaankin sitä huippua Atmos-äänillä. Valtaosa materiaalista varsinkin muualla kuin Apple TV:ssä on jotain ihan muuta, kun taas perus Blu-Ray levyllä DTS HD, Dolby TrueHD ja PCM on hyvin korkealla bittivirralla.
Itseäni ei häiritse, enkä kiinnitä siihen mitään huomiota. Eron tietysti huomaa jos oikein kuuntelee erikseen, mutta siihen ei ole ainakaan itselleni tarvetta, koska keskityn enemmän itse tapahtumaan kuin äänen ihmettelyyn.
Jos jotain huomattavaa eroa olisi, niin varmasti kiinnittäisin enemmän huomiota ja tekisin asialle jotain.
En siis ole väittänyt ettenkö eroa huomaisi.
Tuolla nyt taas ei ole mitään tekemistä sen faktan kanssa, että eroa äänissä on. Sen kyllä uskon, että monille kuvan- ja äänenlaadulla ei ole mitään väliä mutta tuota on turha syöttää niille, joille sillä on väliä. En nyt oikein hoksaa, että mitä sinä minulle tästä asiasta jankutat.
Ei se bittivirta mitään kiveenhakattua tarkoita. Vähemmälläkin pärjää.
Eihän tässä sitä ole väitettykään. Ymmärrän, että monille riittää vähempikin ja sehän on sama joka asiassa, toiselle kelpaa Kia ja toiselle pitää olla Mersu vaikka kummallakin pärjää ja pääsee paikasta toiseen yhtä hyvin.
Esim. tallentelemalla levyjä koneelle ja muokkaamalla niitä saa hyvän käsityksen mikä itselle riittää mihinkin eli näkeekö tai kuuleeko eroja missä kohtaa.
Kyllä minä tuon eron huomaan muutenkin.
Tietysti eri asia jos on upottanut muutaman kymmentä/sataa tonnia kotiteatterin rakenteluun vähintään 120" näyttöineen, niin silloin varmaan vain paras on kyllin hyvää.
Kyllä niitä eroja voi huomata vähemmälläkin. Mutta joo, olen itse harrastellut kotiteatteria tuolta 90-luvulta asti ja tykkejä ollut kuvanlähteenä 90-luvun loppupuolelta lähtien ja edelleenkin yksi on, mutta pääasiassa tulee nykyisin katsottua tuosta 83" OLEDista (olkkarissa 83C3 ja makkarissa 83C5). Kajareina on erilliset 5.1.2 (subbarina SVS ja muut Dalia), vahvarina Yamahan Aventage, plus muutama Blu-Ray ja 4k Blu-Ray -soitin sekä Apple TV 4k. Tietysti Pioneerin levysoitin ja kasettidekki (mallia 90-luku jotain) löytyy mikä ei nyt tähän liity mitenkään. Niin tällä systeemillä kyllä kuulen ihan selvästi audiossa erot pakkaamattoman levymateriaalin ja pakatun suoratoiston välillä.
Normikäyttö on kuitenkin eri asia. Ja Apple TV 4K Infusella on siihen kätevyydessään mielestäni aivan loistava, vaikka siinä ei HD-äänien läpivientiä olekaan. Yhdellä kaukarilla pärjää koko hoidon kanssa.
Mulle on aivan sama vaikka tarvitsisi kymmentä kaukosäädintä käyttää ja levyn syöttäminen kelkkaan ei tuota ongelmia. Käytettävyydellä ei ole mitään väliä, jos laatua on vaihtoehtona tarjolla. En kyllä alkaisi levyjäni siirtämään kovolle sen takia, että ne voisi ilman pakkaamatonta ääntä toistaa Apple TV 4K:n kautta, mieluummin kaivan sen levyn hyllystä vaikka se joskus vähän aikaa viekin löytää, kun on huoneen seinät vuorattu hyllyillä täynnä levyjä.