Lueskelin tuota Wikipedian artikkelia Einsteinin uskonnollisista näkemyksistä ja siinä tuodaan esille, että Einsteinilla oli myös kritiikkiä ateisteja kohtaan, vaikka hän ei uskonut persoonalliseen Jumalaan:Einsteinin näkemykset Jumalasta ovat kyllä asia, jota uskovaiset jatkuvasti vääristelevät tai väärinymmärtävät.
"According to biographer Walter Isaacson, Einstein was more inclined to denigrate atheists than religious people.[31] Einstein said in correspondence, '[T]he fanatical atheists...are like slaves who are still feeling the weight of their chains which they have thrown off after hard struggle. They are creatures who—in their grudge against the traditional 'opium of the people'—cannot hear the music of the spheres.'"
Einstein myös selvästi ihmetteli kaiken kosmoksen järjestystä ("ihmeenomainen järjestys") Newtonin tavoin ja oli eräänlainen tiedemystikko, joka uskoi henkeen:
"But, on the other hand, everyone who is seriously involved in the pursuit of science becomes convinced that a spirit is manifest in the laws of the universe—a spirit vastly superior to that of man, and one in the face of which we with our modest powers must feel humble. In this way the pursuit of science leads to a religious feeling of a special sort, which is indeed quite different from the religiosity of someone more naive.”"
Noin kristillisesti ja omana pohdintana onhan raamatullisesti ja Jeesuksen ihmisyydessä tuotu ilmi, että Jumala on hyvin persoonallinen olento, joka on tarkoituksella luonut muita persoonia (ihmiset, enkelit). VT:ssäkin Jumala on selkeä persoona, joka on luonut ja joka voi tehdä asioita ja jolla on pyhä tahto. Persoonallisuus on selkeästi tärkeää. Tässä en allekirjoita Einsteinin näkemyksiä, enkä tiedä miksi persoonallinen jumalakuva pitäisi nähdä naivina tai lapsellisena. "Lapsena naivisti uskoin, että oli tietoisia persoonallisuuksia, aikuisena uskon neuroneihin." Asioilla ja tieteen löydöksillä on syynsä, kaiken alkusyy on Jumala persoonana, ei sattuma.
Ikuinen kaikkivaltias ja ääretön henki on tietysti hyvin erilainen "olento" kuin ihminen (ja mitä hänestä voi pieni ihminen ymmärtää?), mutta hän mahtui jotenkin Jeesuksessa ihmisenkin hahmoon. Hämmästyttävää sekin.
Viimeksi muokattu: