Minkä ihmeen takia tuollaista pitää väittää? Ymmärrän kyllä edelleen millainen teoria alkuräjähdyksestä kerrotaan, niin miksi pitää väittää, että olisit jotenkin parempi, kun väität, etten ymmärrä? Ei minun tähän sitä tarvitse kuvailla, koska se on ilmeisesti täällä kaikille muille selvää millainen teoria se on, paitsi minulle? Eli, en siis toista sitä teoriaa, koska tiedän sen ja siksi sen kyseenalaistan saadakseni keskustelua vaihtoehtoisista teorioista.
En tiedä ymmärrätkö tahallasi vai tahattomasti väärin mitä kirjoitin.
Toivon että olet samaa mieltä siitä, että jos jotain ei itse ymmärrä, ei se tarkoita sitä etteikö se voisi olla totta? Vaikka tällaisen käytännön esimerkin kautta, jos nyt koet nyt asian vähän liian henkilökohtaisesti; ystäväni kirjoitti väitöskirjansa Aalto-yliopiston teknisen fysiikan laitokselta ydinfysiikkaan liittyen. Väitöskirja oli joku nelisenkymmentä sivua pitkä ja puolet sivuista oli pelkkiä yhtälöitä. Minulla ei ole mitään ongelmaa sanoa että en olisi itse näitä yhtälöitä pystynyt tekemään tai edes ymmärtämään mitä niillä tarkoitetaan. Minulle ei silti tulisi mieleen väittää että epäilen havaintoja ja johtopäätöksiä koska en niitä ymmärrä. Hän on selvästi minua parempi ja viisaampi tällä alueella. Ei tässä ole mitään hävettävää. Samalla tavalla suhtaudun tieteen väitteisiin alkuräjähdykseen liittyen, ei tulisi mieleenkään esittää asiantuntijaa, mutta minull on suuri luotto vertaisarvioituun tieteeseen jossa muut asiaan perehtyneet käyvät esitetyt väitteet läpi ja pystyvät ne esitetyt havainnot tarvittaessa itse toistamaan.
Tiedehän on myös itseään korjaavaa, eli jos uusia todisteita havaitaan, myös teorioita muutetaan.
Tällä hetkellä tiede on ottanut _alkuräjähdykseen_ kantaa kuten myös siihen mitä ennen sitä on tapahtunut, mutta huomattavasti erilaisella luottamustasolla koska fysiikan lait ovat nykyisen ymmärryksen mukaan tulleet voimaan vasta alkuräjähdyksen jälkeen. Alkuräjähdyksestä siis sinällään ei tiedemiehet ole tällä hetkellä kovinkaan erimielisiä, mutta sitä edeltävistä tai sen aiheuttaneista tekijöistä ei ole lainkaan samanlaista varmuutta, teorioita on toki useita.
Tieteellä ei ole konsensusta siitä mitä ennen alkuräjähdystä tapahtui eikä ole edes varma siitä, onko kysymys ollenkaan mielekäs. Itse alkuräjähdyksen kritisointi tuo aika raskaan todistetaakan jota on vaikea kumota. Voi olla ettei tätä koskaan tulla ratkaisemaan ihmisten toimesta mutta mikäli se tapahtuu, se tapahtuu aika varmasti tieteen kautta.
Edit: en laittanut noita ym linkkejä ihan huvikseni ja vähän veikkaan että et niihin tutustu tai edes halua yrittää ymmärtää mitä niissä sanotaan. Sikäli kun mahdollinen vastineesi tulee olemaan tyyliin "joojoo, mutta silti en usko että tää pitää paikkansa koska mihin se avaruus voi niinku laajentua tai mistä se alkuräjähdys oikeen tuli!1" tulee tämän arvailun osoittamaan todeksi, voin sanoa että minua ei jatkokeskustelu kiinnostele kun keskustelua pitäisi käydä navigoiden fiilispohjaista ajatusten tonavaa joka mulla niin ruuhkainen just nyt ettei sieltä kaistaa löydy.
Viimeksi muokattu: