VAG autojen monet ongelmat

Vuoden vanha Octavia RS, mittarissa 25000 ja molemmat takaluukun nostimen moottorit rikki, kessyn toiminta riippuu päivästä (paristo vaihdettu) ja infotainment saattaa käynnistäessä lähteä päälle tai sitten olla lähtemättä pariin minuuttiin (uusin päivitys sisässä).

Seuraavat kolme vuotta vielä tämän kanssa ja sitten vaihtuu johonkin tyystin muuhun valmistajaan.
Mittarissa 57000. Kolme viikkoa sitten tuli ilmoitus "12 v virtalähde on tällä hetkellä rajoittunut. Aja varovasti". Käytin nelipyörässä kun oli tulossa pohjoisen reissu ja ei löydetty vikaa, vaan sanottiin että onhan sinulla onneksi skoda ajoturva. Reissun kotiinlähtöpäivänä ei auto inahtanutkaan ja tiepalvelu kävi buusterilla laittamassa käyntiin. Samalla poistui kaikki varoitusvalot.

Tänään taas sama homma, eli autoon astuessa kojetauluun kaikki mahdolliset virheilmoitukset ja ilman tiepalvelua ei auto taaskaan liikkunut. Tiistaina menossa huoltoon ja en huoli kotteroa takaisin ilman, että saan varmuuden sille että aamulla pääsee töihin ja töistä kotiin ilman jouluvaloja kojetaulussa.

On kyllä paska laitos ja onneksi ei ole penniäkään omaa rahaa kiinni tässä VAGgineessa.
 
Aika uusavutonta soitella toistamiseen tieturvaan parin kympin starttibuusterin oston sijaan.

Kyllä itsekin soittaisin jos olis takuunalainen peli, niin saisi merkin edustaja epäsuoraa palautetta.

Mutta yhdessä skodassa oli vastaava ongelma mikä ei korjaantunut edes uudella akulla. Start&stop disablointi auttoi, niin lataa aina auton täyteen. Pitkät matkat oli sille just myrkkyä.
 
Kyllä itsekin soittaisin jos olis takuunalainen peli, niin saisi merkin edustaja epäsuoraa palautetta.

Mutta yhdessä skodassa oli vastaava ongelma mikä ei korjaantunut edes uudella akulla. Start&stop disablointi auttoi, niin lataa aina auton täyteen. Pitkät matkat oli sille just myrkkyä.
En usko että tämänkään ongelma ratkeaa uudella akulla. Foorumeilla on ollut puhetta että latausportin lukitusmoottorissa tai jossain vastaavassa olisi häikkää ja imaisee pikkuakun tyhjäksi.

Ja tosiaan, en näe syytä miksi laittaisin omasta pussista lisäeuroja autoon, joka on minulla käytössä, ei oma. Ja on hankittu uutena sen takia, ettei tarvitsisi käytettyjen kanssa olla koko ajan pajalla vaan pääsisi töihin huolettomasti.
 
Olisivat Skodalta laittaneet sen litran öljypurkin sijasta takakonttiin varusteeksi starttibuusterin, jos auton ominaisuudet sitä vaativat.
Miksei molemmat? Itse en koske vageihin pitkällä tikullakaan mutta mieluummin käynnistön auton itse buusterilla minuutissa kuin odottelen jotain huolto-ukkoa.
 
Starttibuusteri on ihan kiva olla takakontissa oman mahdollisen tarpeen lisäksi että voi hyvällä omallatunnolla kieltäytyä antamasta virtaa auton akusta naapurille. Tein tällaisen virheen edellisessä autossa ja sitten alkoi useamman tonnin maksavat auton hallintatietokoneitten viat. Ehkä liittyy toisiinsa tai sitten ei mutta buusteri on hyvä.
 
Taitaa olla jo 13 vuotta pelkkiä volkkareita takana lukuunottamatta lyhyttä pätkää Octaviaa vara-autona. Nykyiset kaksi kun saan korjattua myyntikuntoon en näihin enää sekaannu.

Sähköiset järjestelmät on yhtä pirua ja alan nähdä miksi toiset pitää autoa tasan siihen asti kunnes takuu umpeutuu.

Harmi ettei ole varaa samanlaiseen strategiaan. Meikäläisen osaksi on jäänyt tyytyä niihin halpoihin vaihtareihin ja tehdä vcds:stä uusi paras kaveri.
 
Löydättekö yhtäkään autovalmistaja-foorumia jossa ei olisi ketjuja vioista tai tyyppivioista? Koska olette nähneet viestiketjuja jossa käsitellään omistettujen ajopelien moitteetonta toimintaa? Se tuppaa unohtumaan. Kun olin ostamassa nykyistä Octaviaa, niin joka suunnasta alkoi kuulua huutoa että yhyy DSG se hajoaa heti. Mittariin tulee aivan kohta 180k ja omaa ajoa siitä puolet ja se on toiminut täysin moitteettomasti kokoajan. Ainoat ei-toivotut käynnit huoltoon ovat olleet öljypaineanturin hajoaminen ja lämpötila-antureiden johtosarjan hapettuminen. Skodan konetilassa kun katsoo johtosarjoja niin niistä puuttuu kyllä aikalailla täysin liitinpään sukitukset, edellisessä Audissa oli paljon enemmän kaikenlaisia muita harmeja mutta siellä näytti konetilassa siltä että johtosarjat ei ainakaan muodostuisi suomenkaan ilmastossa ongelmaksi.

Oma strategia on hankkia sopivasti käytettyjä autoja, joissa on asianmukainen huoltohistoria eikä ilmentymisiä sille että auto on jo tehtaalta lähtien täynnä sitä sun tätä.
 
Löydättekö yhtäkään autovalmistaja-foorumia jossa ei olisi ketjuja vioista tai tyyppivioista? Koska olette nähneet viestiketjuja jossa käsitellään omistettujen ajopelien moitteetonta toimintaa? Se tuppaa unohtumaan. Kun olin ostamassa nykyistä Octaviaa, niin joka suunnasta alkoi kuulua huutoa että yhyy DSG se hajoaa heti. Mittariin tulee aivan kohta 180k ja omaa ajoa siitä puolet ja se on toiminut täysin moitteettomasti kokoajan. Ainoat ei-toivotut käynnit huoltoon ovat olleet öljypaineanturin hajoaminen ja lämpötila-antureiden johtosarjan hapettuminen. Skodan konetilassa kun katsoo johtosarjoja niin niistä puuttuu kyllä aikalailla täysin liitinpään sukitukset, edellisessä Audissa oli paljon enemmän kaikenlaisia muita harmeja mutta siellä näytti konetilassa siltä että johtosarjat ei ainakaan muodostuisi suomenkaan ilmastossa ongelmaksi.

Oma strategia on hankkia sopivasti käytettyjä autoja, joissa on asianmukainen huoltohistoria eikä ilmentymisiä sille että auto on jo tehtaalta lähtien täynnä sitä sun tätä.
Ei vikaantumatonta autoa ole tietenkään keksittykään ja ennakoiva huolto on avaintekijä. Merkkihuolto ei takaa ongelmatonta taivalta, sillä niissä luotetaan jo aika kamaliin valmistajan longlife yms linjauksiin.

Merkistä riippumatta autot ovat yksilöitä ja eniten merkkaa edellisten omistajien ennakoivat toimet. Mulla on ollut aiemmin 2000-luvun VW:tä ja nyt on oltu viitisen vuotta kahden 2010-luvun volkkarin varassa. Sähköisiä ongelmia, väylävikaa ja muuta epätavallista on kummankin yksilön osalta mitta täynnä kun 130tkm ajetut autot ostaessa varautuu kuluviin osiin ja järkeviin huoltoväleihin.

Noilla on nyt mittarissa 180tkm kummassakin. Toisessa dsg (vältytty vaihteisto-ongelmilta) ja toisessa tiptronic (korjaustarjoukset alkaen 3k).

Alan katsella seuraavaksi ehkä about vm2000 käyttistä manuaaliaskilla varmuuden vuoksi.
 
No laitetaan vastapainoksi vähän parempia kokemuksia Volkkarista.

Ostin 3,5 vuotta sitten vm. 2012 kuutos Golfin 150tkm ajettuna. 1.2 TSI ja 6-vaihteinen manuaali.

Myyjän mukaan jakopään ketju ja öljypumpun ketju juuri vaihdettuna.

Takajarruja piti alkuun vähän hypistellä (laittaa uusiksi), mutta en olisi sitä aikaa muutenkaan hyödyllisempään käyttänyt. Kesään sekin osui, niin mikäs siinä.

Takapyörän laakeri piti vaihtaa, ok.

Etujousi meni poikki, tutun kanssa laitettiin etutolpat uusiksi, menee sitten auton loppuiän.

Bensansuodatinta vaihtaessa meni bensaputken pikaliitin rikki, uusi ~30cm? pätkä putkea marmorilta ~75€, se vähän harmitti.

Ventiilikopan huohotin hajosi, uusi jotain kympin ja vaihto alta viiden minuutin.

Sitten ei tule mieleen muuta kuin perushuoltoja. Jakoketjukin vielä täysin kunnossa.

Nyt ajettu 255tkm.

Monelle varmaan melko kämänen kärry, mutta paljon huonomillakin on tullut ajettua.

Kokonaisuutena ollut autoon varsin tyytyväinen. :)
 
Viimeksi muokattu:
No laitetaan vastapainoksi vähän parempia kokemuksia Volkkarista.

Ostin 3,5 vuotta sitten vm. 2012 kuutos Golfin 150tkm ajettuna. 1.2 TSI ja 6-vaihteinen manuaali.

Myyjän mukaan jakopään ketju ja öljypumpun ketju juuri vaihdettuna.

Takajarruja piti alkuun vähän hypistellä (laittaa uusiksi), mutta en olisi sitä aikaa muutenkaan hyödyllisempään käyttänyt. Kesään sekin osui, niin mikäs siinä.

Takapyörän laakeri piti vaihtaa, ok.

Etujousi meni poikki, tutun kanssa laitettiin etutolpat uusiksi, menee sitten auton loppuiän.

Bensansuodatinta vaihtaessa meni bensaputken pikaliitin rikki, uusi ~30cm? pätkä putkea marmorilta ~75€, se vähän harmitti.

Ventiilikopan huohotin hajosi, uusi jotain kympin ja vaihto alta viiden minuutin.

Sitten ei tule mieleen muuta kuin perushuoltoja. Jakoketjukin vielä täysin kunnossa.

Nyt ajettu 255tkm.

Monelle varmaan melko kämänen kärry, mutta paljon huonomillakin on tullut ajettua.

Kokonaisuutena ollut autoon varsin tyytyväinen. :)
Tuohon kun laittaa vielä hinnat, mitä olisi maksanut työt korjaamolla tehtynä, niin voisi jo miettiä että kannattaako noin vanhaa autoa paljoa laitella. Hienoa, jos joku nykypäivänä osaa ja pystyy tekemään autoille jotain itse.
 
Sepä se, itse laittamalla kannattaa. Itsekin olen laittanut omaan autooni pikkurahalla kaikenlaista isompaakin (suurimpana hommana ohjausvaihde kaikkine kilkkeineen), joita ei olisi kannattanut ikimaailmassa teettää ulkopuolisella tällaiseen muutaman satasen autoon. Etujouset vaihdoin viime kesänä, hintaa tuli muistaakseni 90€ kaikkien nippeleiden kanssa. Sama korjaamolla teetettynä varmaankin 500€ hintaluokkaa.
 
Tuohon kun laittaa vielä hinnat, mitä olisi maksanut työt korjaamolla tehtynä, niin voisi jo miettiä että kannattaako noin vanhaa autoa paljoa laitella. Hienoa, jos joku nykypäivänä osaa ja pystyy tekemään autoille jotain itse.
Makuasia, mutta jokainen arvottaa oman vapaa-aikansa ja suhteuttaa sen nettotuloihinsa ja mekaanikon laskuun alveineen. Koska itse saan verottajalta omasta työtunnistani puolet vähemmän kuin joudun maksamaan mekaanikolle alkavalta tunnilta, on minulla aika monen työtunnin kynnys viedä mekaanikolle. Toinen syy viedä suoraan pajalle on oman osaamistason ylittyminen. Mekaanikko haluaa myös varaosista oman katteensa vaikka se pieni onkin.
No laitetaan vastapainoksi vähän parempia kokemuksia Volkkarista.

Ostin 3,5 vuotta sitten vm. 2012 kuutos Golfin 150tkm ajettuna. 1.2 TSI ja 6-vaihteinen manuaali.

Myyjän mukaan jakopään ketju ja öljypumpun ketju juuri vaihdettuna.

Takajarruja piti alkuun vähän hypistellä (laittaa uusiksi), mutta en olisi sitä aikaa muutenkaan hyödyllisempään käyttänyt. Kesään sekin osui, niin mikäs siinä.

Takapyörän laakeri piti vaihtaa, ok.

Etujousi meni poikki, tutun kanssa laitettiin etutolpat uusiksi, menee sitten auton loppuiän.

Bensansuodatinta vaihtaessa meni bensaputken pikaliitin rikki, uusi ~30cm? pätkä putkea marmorilta ~75€, se vähän harmitti.

Ventiilikopan huohotin hajosi, uusi jotain kympin ja vaihto alta viiden minuutin.

Sitten ei tule mieleen muuta kuin perushuoltoja. Jakoketjukin vielä täysin kunnossa.

Nyt ajettu 255tkm.

Monelle varmaan melko kämänen kärry, mutta paljon huonomillakin on tullut ajettua.

Kokonaisuutena ollut autoon varsin tyytyväinen. :)
Itselläkin on aiemmin osunut ns. huolettomia volkkareita joissa perushuollot ja pienet yllärit ovat riittäneet. Tämänhetkinen parivaljakko pihassa tarjonnut alla olevaa lystiä.

Passat vm12: ostin 4v sitten ja siihen on vaihdettu nyt kahteen kertaan mekaanisen ahtimen magneettikytin (rakennettu vesipumpun sisään joten koko vesipumppu täytyy vaihtaa kun magneettikytkin alkaa jumittaa, googlailun perusteella "tyyppivika" ja sitä mekaanista ahdinta on melko hankala ajossa aktiivisesti kuormittaa säännöllisesti) kustannus pajalla oli luokkaa 800€ per laaki. Lisäksi öljynvaihtoa suodattimineen, iskareita, pyörän laakereita, paloja ja levyjä yms perustavaraa, dsg-vaihteistoöljyt suodattimineen on vaihdatettu kertaalleen pajalla. Seuraava homma olisi tutkia onko uusi abs-anturi viallinen, johto poikki vai pitääkö vaihtaa jotain älyllistä laitetta sillä herjaa pajalla vaihdon jälkeen edelleen anturia.

Tiguan vm10: ostin 3v sitten ja siihen on nyt vaihdatettu pajalla vaihteistoöljyt, peräöljyt, itse vaihdettu iskaria, palaa, levyä, kertaalleen pajalla flektin moottori. Nyt pukkaa vaihteiston solenoidin vikaa, johon on ehkä syynä tonnin johtosarja, ehkä 400€ johtosarja tai ehkä molemmat, tai sitten oikeasti se solenoidi tai sitten jokin muu väylälaite sotkee väylää. Lähdettävä varmaan vcds:n hankinnasta kotiin että voi alkaa asumaan tallissa auton ja läppärin kanssa.
 
- Seat Leon 1.8TSI manuaali, vm 2008, 100 -130tkm : vesipumppu rupesi vuotamaan jossain välissä - hintaa en enää muista, öljyä meni 0,5l / 10tkm.

- Audi A4 2.0TFSI quattro manuaali, vm 2011, 50-130tkm : pyörän laakeri meni 60tkm - itse maksettavaa työt, etulokareista lohkeili maalit - maahantuojan piikkiin, öljyä meni 0,5l /10 tkm.

- Skoda Superb 2.0TSI DSG 4x4, vm 2016, 60-130tkm : perästä meni laakeri ~80tkm kohdilla - "tehtaan vastaantulon" jälkeen uuden perän hinta 1500€, ratin ohjausnappulat ja käynnistys-nappi alkoi oireilla jossain +-90tkm - näiden vaihto ~100€, öljyä meni 0,5l / 10tkm.

- Nykyinen VW Passat GTE vm 2021, 60-90 tkm : takaluukun sähköinen nostin ~80tkm kohdilla - merkkarilla vaihto olisi kustantanut +1000€ (lol), itse hommattuna ja vaihdettuna ~250€

Kaikki huollatettu merkkarilla, joten sinne vuosittain vielä satasista tonniin.

Sinänsä ihan mukavia vehkeitä ollut ajaa, mutta vihdoin olisi vakaa tahto ja pyrkimys n. vuoden sisään johonkin muuhun kuin VAG.
 
W-konsernin isoin murhenkryyni lienee jälkimarkkinointi. Huolto- ja öljynvaihtovälit(longlifeineen) lienee mitoitettu liian pitkiksi auton tekniikkaan nähden (varsinkin Suomen oloihin). Sit jos sattuu huolellisempi omistaja niin se yksilö saattaa kestääkin paljon pitempään ja olla paljon luotettavampi.

Ja muutenkin edelleen, kaikista susin paska-autokin voi kestää käyttöä ihan hyvin. Puhutaan vaan todennäköisyyksistä ja siitä miten auto on ylläpidetty.
 
Sen sijaan että heittelet tällaisia, niin keskustelulle olisi varmaan hyödyllisempää vähän laajemmin perustella että miksi mielestäsi näin ei ole.
Kyllähän se väitteen esittäjän pitää osata perustella väitteitään eikä muiden miksi ovat väärin. Ihan keskustelun perusjuttuja
 
Mitäs vikaa tässä on ?
Ainakin osalla konsernin merkeistä naurettavan lyhyt takuu ja huonot vastaantulot jopa suorastaan selkeiden tyyppivikojen sekä erinäisten osakokonaisuuksien "huoltovapaudesta" seuraavien vikaantumisten osalta.

Ja mitäs faktaa tästä on ?

Heitä vaikka google scholariin "engine oil degradation" niin löytyy ihan tieteellisiä tuloksia, joiden mukaan moottoriöljyn voitelevat ja suojaavat ominaisuudet tippuvat sekä moottorin kuluminen kasvaa ennen kuin 20tkm on öljyillä saavutettu. Jokainen voi tahollaan miettiä kuinka järkevä on 30tkm öljynvaihtoväli. Disclaimerina, että tutkimuksissa on yleensä kohteena "commercial vehicles" eli yrityskäytössä olevat autot, mutta oletettavasti keskimääräiset yksityisajot eivät ainakaan ystävällisempiä öljyille ole, sillä pätkäajoa kylmänä ja toisaalta täyttä seisotusta tulee enemmän.

Molempiin pätee se viisaus, että suurin osa tuotetuista autoista kestää valmistajan huoltovapailla osilla ja long life huoltovälillä suunnitellun elinikänsä, se suunniteltu elinikä vaan on konserniautoilla 10v / 200 tkm tai kenties varmaan jo vähemmänkin. Kuluttaja saattaa olettaa enemmän kuin insinööri on suunnitellut. Autovalmistajat pitäisi pakottaa ilmoittamaan autonsa suunniteltu elinikä, minkä mukaan sitten vastaantulot pitäisi kuluttajille järjestää. Se tekisi auton suunnitellusta eliniästä markkinointityökalun ja kilpailukohteen, ja vaikka suurinta osaa ensiomistajista ei tuo eliniän täyttyminen kosketakaan, näkyisi tuo nykyistä suoremmin auton jälleenmyyntiarvossa tuolle ensiomistajallekin.
 
Ihmeen kumman paljon tuolla näkee yli 10vuotiaita konesernipelejä. Mikä lienee niissä vikana kun tuntuvat lestävät LL: stä huolimatta.

Ylipäätään yli 200tkm rullatulta autolta ei voi pahemmin enään mitään odottaa. (Muuta kuin vikaantumisia) Oli merkki mikä tahansa.

En myöskään ymmärrä miksi näitä konsernirakkineita myydään vuodesta toiseen hyvin paljon, kun ne ovat niin epäluotettavia ja huolto ja takuuasiatkin ovat persiillään.
Omituista kun tieten tahtoen porukka iskee kätensä paskaan, kerta toisensa jälkeen. Eivätkö opi kerrasta vai mikä on syynä?
 
Molempiin pätee se viisaus, että suurin osa tuotetuista autoista kestää valmistajan huoltovapailla osilla ja long life huoltovälillä suunnitellun elinikänsä, se suunniteltu elinikä vaan on konserniautoilla 10v / 200 tkm tai kenties varmaan jo vähemmänkin.


The average lifespan of the 1.2 TSI engine is 150,000 miles (250,000 km).

Omassa mittarissa 255 tkm. Pitäiskö nyt jännittää, että laukee ihan kohta?
 
Ihmeen kumman paljon tuolla näkee yli 10vuotiaita konesernipelejä. Mikä lienee niissä vikana kun tuntuvat lestävät LL: stä huolimatta.

Ylipäätään yli 200tkm rullatulta autolta ei voi pahemmin enään mitään odottaa. (Muuta kuin vikaantumisia) Oli merkki mikä tahansa.

En myöskään ymmärrä miksi näitä konsernirakkineita myydään vuodesta toiseen hyvin paljon, kun ne ovat niin epäluotettavia ja huolto ja takuuasiatkin ovat persiillään.
Omituista kun tieten tahtoen porukka iskee kätensä paskaan, kerta toisensa jälkeen. Eivätkö opi kerrasta vai mikä on syynä?
Itsellä 2014 dIesel Golf. Ja itse vaihtanut öljyt ja suodattimen kerran vuodessa tai max 20tkm välein. Omasta mielestä LL on markkinointitoimistojen höpinää ja ei oikeasti toimi. Toinen myös mitä tulee tehtyä että en usko vaihteenvalitsinmerkkiä varsinkin kun moottori on kylmä. Kun se haluaisi pitää alle 1500 rpm kierrosluvuilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 706
Viestejä
5 048 731
Jäsenet
80 973
Uusin jäsen
mart

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom