Itse pitkästä tavarasta rakentaneena olen oppinut sen että vaikka budjetteja laatisi kuinka tarkasti niin sieltä löytyy aina n+100 asiaa mitä ei ole osannut huomioida. Itse laskeskelin että pelkästään teippeihin on mennyt nelinumeroisia summia ja voitte kuvitella oliko noita budjetoitu alkuperäiseen summaan, tai olinko osannut huomioida sen reilut 40 000 naulaa ja 2-30 000 ruuvia kaikkineen. Nuokin on pieniä kustannuksia yksittäisinä, mutta kun jokapuolella on vähän ylitystä, niin se kertautuu. Toisaalta esim IV-kanavien määrän sain puolitettua kun mietin mallinsin aika hardcore 3d-suunnittelulla kanavia pari iltaa rakenteisiin ja säästöä syntyi tuosta tuhansia euroja.
Tämän kokemuksen perusteella mun on todella vaikea kuvitella miten kukaan pystyisi rakentamaan alle 3000€/m2 kustannuksilla, vaikka tekisi lähes kaiken Itse. Ulkopuolisilla teetättämällä voi lisätä vielä melkein sen 1000€/m2 työlle.
Kannattaa myös miettiä mitä pystyy tekemään Itse. Esimerkkinä kysyin parvekkeen lasikaiteista tarjouksia ja hinnat oli +8000€ töineen. Tilasin mittatilauskaiteet Ruotsista rahteineen 4700€ ja nuo asennettiin kaverin kanssa päivässä Itse.
Kyllä näihin varmaan saa helpostikin yli 4000€/neliö menemään mutta meillä ei ole ihan 2000€/neliö mennyt mutta ei paljon allekaan (kaikkia mukaan laskettua, sekä tontti että kaikki naulat yms), Jetta-talon vesikattovalmis talo, paljon ollaan tehty itse, ja jos palkka laskee itselleen niin silloin ollaan kyllä varmasti yli 3000€/neliö koska aikaa menee ihan p**keleesti..Mun mielestä pitää aina tontin hinta ottaa pois kun mietitään neliöhintoja.
Kyllä muuttovalmis on yli 3000€/m2.
Itse tehden saa ehkä 2000€/m2 mutta silloin pitää jo tehdä kattoa ja perustuksia itse.
Toki voit laittaa halvimman laminaatin ja halvimman keittiön, halvimmat laatat.
Mutta voidaan sitten kysyä onko järkevää enää ti kata asioista jotka näkyy ja vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon?
Länsi-uusimaalla vähän pienempi paikkakunta ja ei olla valittu halvimmat laatat eikä Ikean keittiö mikä olisi ollut n. 2500€ halvempi, on maalämpö lämmitys ja niin poispäin. Eli kyllä se on mahdollista mutta se aika mitä se vie ei ole ehkä kaikille. Omalle kohdalle sopii hyvin koska on niinkuin sivuharrastus samalla mutta en välttämättä tekis sen uudestaan enään.