VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Mistä Pimaxilla näkee selkeän ominaisuusvertailun? Kun esim minä en SE:n osalta löytänyt tietoa että olisi oled-näyttö. Normimallissa se oli kyllä kerrottu. Mitä eroa noissa kahdessa oikeastaan on?
SE:n erot tuohon tonnin kalliimpaan Airiin on käytännössä pienempi resoluutio ja hivenen kapeampi näkökenttä. SE:tä harkitsen sen takia, koska en viitsi maksaa tuhatta euroa enempää siitä, että hyötyisin tarkemmasta kuvasta vain kahdessa pelissä, joita pelaisin (DCS World ja MSFS2024). Sillä eihän tuolla Dream Airin ultraresoluutiolla pyöri mikään peli kunnolla, joka ei tue silmien seurantaa ja dynaamista foveated renderingiä. Esim. Project Cars 2 ei pyöri 90 fps Pimax Crystal Lightilla kaikki asetukset täysillä. Dream Airilla olisi pakko pudottaa resoluutiota ja sinne menisi tarkan paneelin hyöty.
 
Öööö, eikö tuo ultrawide joudu renderöimään eniten pikseleitä? Vai ymmärränkö nyt asian jotenkin väärin?

Ero tulee ymmärtääkseni siitä pikselien renderöinti määrästä, miksi sitten näin, tähän voi joku itseäni teknisesti valveutuneempi vastata syvällisemmin.

Pimax Crystal Super Model Panel Resolution per Eye Approximate 100% Render Resolution in Software
50PPD (Normal FOV) 3840x3840 ~6240x6280 pixels per eye
Ultrawide (UW) FOV 3840x3840 ~4348x4588 pixels per eye

AI: The key difference is the optical engine (lenses), which necessitates a different render resolution in the software (like SteamVR or Pimax Play) to achieve a native, undistorted image on the panel
 
SE:n erot tuohon tonnin kalliimpaan Airiin on käytännössä pienempi resoluutio ja hivenen kapeampi näkökenttä. SE:tä harkitsen sen takia, koska en viitsi maksaa tuhatta euroa enempää siitä, että hyötyisin tarkemmasta kuvasta vain kahdessa pelissä, joita pelaisin (DCS World ja MSFS2024). Sillä eihän tuolla Dream Airin ultraresoluutiolla pyöri mikään peli kunnolla, joka ei tue silmien seurantaa ja dynaamista foveated renderingiä. Esim. Project Cars 2 ei pyöri 90 fps Pimax Crystal Lightilla kaikki asetukset täysillä. Dream Airilla olisi pakko pudottaa resoluutiota ja sinne menisi tarkan paneelin hyöty.
Hyvä pointti! Eli jos peli ei tue silmänseurantaa, niin suorituskyky loppuu väistämättä kesken. Miten lienee esim 5090-sarjan (tai 6090) näyttiksillä? Koska varmaan pitää seuraavassa konepäivityksessä joka tapauksessa ostaa parasta rautaa mitä markkinoilla on, koska videotuotanto...

Ymmärsinkö oikein että PImaxin laadussa on ongelmia? Juuri kun olin hylkäämässä Steamin ajatuksistani ja siirtänyt ajatukset pimaxiin, niin alkaa taas epäilyttää. Siis ei sillä etteikö laitteita saisi kuntoon takuuseen, mutta jos laite on niin heppoisesti suunniteltu että jopa uutena on ongelmia, niin miten sitten 5 vuoden päästä kun takuu on ummessa ja valmistajan vastuu nollassa. Että onko jatkuvasti rikki jostain kohtaa...
 
Ero tulee ymmärtääkseni siitä pikselien renderöinti määrästä, miksi sitten näin, tähän voi joku itseäni teknisesti valveutuneempi vastata syvällisemmin.

Pimax Crystal Super Model Panel Resolution per Eye Approximate 100% Render Resolution in Software
50PPD (Normal FOV) 3840x3840 ~6240x6280 pixels per eye
Ultrawide (UW) FOV 3840x3840 ~4348x4588 pixels per eye

AI: The key difference is the optical engine (lenses), which necessitates a different render resolution in the software (like SteamVR or Pimax Play) to achieve a native, undistorted image on the panel
Mielestäni kyllä UW, mikä on itsellänikin laatikossa odottamassa koneen valmistumista, joutuu piirtämään eniten pikseleitä, johtuen isommasta näkökentästä. Seuraavaksi eniten 57ppd ja 50ppd vähiten. Kun tuossa on tuo AI: maininta, niin onko tuo tekoälyn tuotosta? Vai onko tuolle lähteelle jokin linkki?

Sinänsä itselle merkityksetön juttu, ajattelin vain ettei jäisi (mielestäni) väärää infoa tänne ketjuun muille kellä on ostohousut jalassa.
 
Hyvä pointti! Eli jos peli ei tue silmänseurantaa, niin suorituskyky loppuu väistämättä kesken. Miten lienee esim 5090-sarjan (tai 6090) näyttiksillä? Koska varmaan pitää seuraavassa konepäivityksessä joka tapauksessa ostaa parasta rautaa mitä markkinoilla on, koska videotuotanto...

Ymmärsinkö oikein että PImaxin laadussa on ongelmia? Juuri kun olin hylkäämässä Steamin ajatuksistani ja siirtänyt ajatukset pimaxiin, niin alkaa taas epäilyttää. Siis ei sillä etteikö laitteita saisi kuntoon takuuseen, mutta jos laite on niin heppoisesti suunniteltu että jopa uutena on ongelmia, niin miten sitten 5 vuoden päästä kun takuu on ummessa ja valmistajan vastuu nollassa. Että onko jatkuvasti rikki jostain kohtaa...
Sanotaan vaikka näin, että vr-pelejä varten ei ole koskaan liikaa suorituskykyä :giggle:

Pimaxilla on ollut ongelmia laadun kanssa - joillain enemmän, joillain vähemmän. Omat ongelmat sain selätettyä hyvin toimivan support-palvelun avulla ja kokonaisuudessaan olin tyytyväinen hankintaan. Uskaltaisin myös tilata uudelleen Pimaxin tuotteen. Viisi vuotta on aika pitkä aika pitää samoja vr-laseja, kun kehitystä tulee aika hyvää tahtia.
 
Hyvä pointti! Eli jos peli ei tue silmänseurantaa, niin suorituskyky loppuu väistämättä kesken. Miten lienee esim 5090-sarjan (tai 6090) näyttiksillä? Koska varmaan pitää seuraavassa konepäivityksessä joka tapauksessa ostaa parasta rautaa mitä markkinoilla on, koska videotuotanto...

Ymmärsinkö oikein että PImaxin laadussa on ongelmia? Juuri kun olin hylkäämässä Steamin ajatuksistani ja siirtänyt ajatukset pimaxiin, niin alkaa taas epäilyttää. Siis ei sillä etteikö laitteita saisi kuntoon takuuseen, mutta jos laite on niin heppoisesti suunniteltu että jopa uutena on ongelmia, niin miten sitten 5 vuoden päästä kun takuu on ummessa ja valmistajan vastuu nollassa. Että onko jatkuvasti rikki jostain kohtaa...
5090:en loppuu kesken jos aikoo laadun maksimoida. Raskaampaa kuin 4k pelaaminen parhaat vr-lasit ja fps pitäisi saada 90fps,120fps,144fps tasaiseksi. Jos fps hyppii niin efekti ainakin minun silmiin jäätävä, ennemmin laskee detaileja ja tasainen fps kuin kärsii framejen pudottamisesta/kikoista joilla kompensoidaan.

Yksi tapa lisätä suorituskykyä on foveated rendering ja pikselien keskittäminen keskelle näyttöä. Näyttää hyvältä jos katsot keskelle, jos katsot sivuille silmiä liikuttamalla niin näyttää huonolta, päätä liikuttamalla no problem. Tätä lähestymistapaa käyttävät monet pelit ja voi olla myös kustomoitavissa.
 
Googlen, tekoälyn ja Redditin kanssa menee sekaisin joten kysytään viisaammilta. Mikä on tilanne vuonna 2025 kaapelin vs. langattomuuden kanssa, Pico 4 lasit ja Simracing hommat aiheena, ei mitään vakavaa hipostelua vaan casual rallipelejä yms.

Samassa huoneessa PC+rigi ja Ubiquitin laadukas Wifi6 tukiasema. Meneekö pelailu langattomasti vai pitääkö ostaa kaapeli, jos kyllä minkälainen riittää? PC:stä löytyy USB-C 3.1 Gen2.

Joutilaana on myös yksi (ei Ubin) Wifi6 Wlan purkki, vaan tähän ilmeisesti pitäisi joku usb-ethernet ottaa että saa hyötykäyttöön lasien kanssa? Vai perustuisiko siihen että tuolla saa paremmin dedikoitua wlan kaistaa langattomuuteen?
 
Viimeksi muokattu:
Googlen, tekoälyn ja Redditin kanssa menee sekaisin joten kysytään viisaammilta. Mikä on tilanne vuonna 2025 kaapelin vs. langattomuuden kanssa, Pico 4 lasit ja Simracing hommat aiheena, ei mitään vakavaa hipostelua vaan casual rallipelejä yms.

Samassa huoneessa PC+rigi ja Ubiquitin laadukas Wifi6 tukiasema. Meneekö pelailu langattomasti vai pitääkö ostaa kaapeli, jos kyllä minkälainen riittää? PC:stä löytyy USB-C 3.1 Gen2.

Joutilaana on myös yksi (ei Ubin) Wifi6 Wlan purkki, vaan tähän ilmeisesti pitäisi joku usb-ethernet ottaa että saa hyötykäyttöön lasien kanssa? Vai perustuisiko siihen että tuolla saa paremmin dedikoitua wlan kaistaa langattomuuteen?

Pico4 ei taida tukea 6Ghz taajuutta kuten Pico4 ultra sekä Quest3, mutta eipä sinulla taida olla edes tukiasemaa joka sitä tukisi.
Mutta testaile alkuun 5Ghz wifillä ja kato saatko pelattavan. Huomioi että siinä wifissä ei saa olla muita laitteita yhdistettynä, muuten pätkiminen on taattua. Eli jos sinulla ei ole dedikoitua AP:tä Picolle, niin sitten siirrä kaikki muut laitteet 2.4Ghz taajuudelle ja jätä vain Pico 5Ghz taajuudelle. Ja voit vaikka puhelimesta wifi analyzerilla tsekata että lähettyvillä ei ole muita 5Ghz wifejä samalla channelilla, jos on, niin vaihda channelia tukiasemasta 5Ghz:lle.

Jos et 5Ghz pelattavaa, niin sitten jää 2 vaihoehtoa, joko USB-C piuha koneen ja Pico4 väliin, tai sitten, koska itselläni VR setuppi on toisessa huoneessa kuin tietokone, otan seinästä internet piuhan -> läppärin telakkaan joka yhdistää LAN + virran -> yhdellä pitkällä USB-C kaapelilla Questiin josta se saa stabiilin gigabitin internetin + virran. Amazonista saa edullisesti myös ethernet USB-C adaptereita, katot vaan että siinä on virran injekointi myös ja yleensä arvosteluista selviää toimiiko hyvin headsettien kanssa.
 
Viisi vuotta on aika pitkä aika pitää samoja vr-laseja, kun kehitystä tulee aika hyvää tahtia.
Totta tuokin, mutta toisaalta jos ei paremmasta tiedä ja jos kokemus ei ole varsinaisesti huono kuitenkaan (ei tule terveysoireita tms) niin siinähän operoidaan koko ajan sillä laitteistolla johon silmät ja pää on jo tottuneet. Eli vaikka tekniikka kehittyy niin sitähän ei konkreettisesti näe mistään sillä omalla tutulla laitteistolla jolla kokemus säilyy koko ajan samana.

Langattomuudessa luulen että on ne suurimmat rajoitteet, koska esim Elite Dangerousissa akkujen kestoaika 4-5 tuntia (ja akkujen ikääntyessä vain 2-3 tuntia) yhtämittaista pelisessiota on vasta alku. 😎 Kuten taisin kertoa, Skyrim VR:ää pelasin PSVR:llä parhaimmillaan 11 tuntia parilla kahvitauolla putkeen. Ja se oli sentään jo alunperinkin vanhanaikaisen näköinen ja "ihan kamala" viritys. Pikseliverkko näkyi kilometrin päähän ja tarkkuus oli mitä oli. Mutta toimi viiveettömästi niin pään liikkeen kuin grafiikankin osalta ja se on immersiossa tärkeämpää kuin ne resoluution ja fps:n viimeiset viilaukset.

Ja vanhana verkkoguruna olen aina vannonut langallisuuden nimiin kun on kyse varmasta toimivuudesta. Jotenkin tuntuu että se olisi näissäkin se varmin konsti, mutta ymmärrän toki että langattomuuden suuntaan maailma menee joten pakko mennä mukana. Kotona silti kaikki tärkeät viihdelaitteet lankaverkossa ;)
 
Totta tuokin, mutta toisaalta jos ei paremmasta tiedä ja jos kokemus ei ole varsinaisesti huono kuitenkaan (ei tule terveysoireita tms) niin siinähän operoidaan koko ajan sillä laitteistolla johon silmät ja pää on jo tottuneet. Eli vaikka tekniikka kehittyy niin sitähän ei konkreettisesti näe mistään sillä omalla tutulla laitteistolla jolla kokemus säilyy koko ajan samana.
Käytännössä menee vaan niin että oman laitteiston "puutteet" alkavat tuntua kun kuitenkin seuraa ympäröivää maailmaa ja rautakehitystä. Kyllähän joku Quest 1 oli hieno laite tullessaan vrt. Go erityisesti, mutta 4v myöhemmin julkistettu Quest 3 on kuin eri planeetalta resoluutiossa, ominaisuuksissa ja optiikassa.

Ei sekään halvaksi tule että joka toinen vuosi ostaa uutta headsettiä, mutta itse ainakin tykkään kokeilla kaikkea uutta, joten tähän olen päätynyt. Tämän foorumin perusteella aika monella on useampia laitteita, joten pieni varoituksen sana jos uskot pitäväsi samoja 5v. :D
 
Tämän foorumin perusteella aika monella on useampia laitteita, joten pieni varoituksen sana jos uskot pitäväsi samoja 5v. :D
Täällä on menty Indexeillä niiden julkaisusta asti eli lähes 6,5v.
Toki pitää myöntää, että aloitin ensimmäisellä Oculus Riftillä ja kun sen hyttysverkkoon (screendoor effect) ei ollut tyytyväinen niin vaihtui Indexiin aika nopeasti.
 
Mielestäni kyllä UW, mikä on itsellänikin laatikossa odottamassa koneen valmistumista, joutuu piirtämään eniten pikseleitä, johtuen isommasta näkökentästä. Seuraavaksi eniten 57ppd ja 50ppd vähiten. Kun tuossa on tuo AI: maininta, niin onko tuo tekoälyn tuotosta? Vai onko tuolle lähteelle jokin linkki?

Sinänsä itselle merkityksetön juttu, ajattelin vain ettei jäisi (mielestäni) väärää infoa tänne ketjuun muille kellä on ostohousut jalassa.

Screenshot 2025-11-14 140542.jpg


At Render Quality 1.0 in Pimax Play, the 50 PPD module needs to render nearly 45% more pixels than the 53 PPD Micro-OLED, explaining the performance gain despite higher clarity.

 
Screenshot 2025-11-14 140542.jpg


At Render Quality 1.0 in Pimax Play, the 50 PPD module needs to render nearly 45% more pixels than the 53 PPD Micro-OLED, explaining the performance gain despite higher clarity.

No niinpä tuossa sanotaan. Mutta tuossa ei ultrawide mallia ole ollenkaan. Ultrawide ja 50ppd on käytännössä sama, mutta näkökenttää on levennetty stereo overlapin kustannuksella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 855
Viestejä
4 992 025
Jäsenet
80 179
Uusin jäsen
Raipalaj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom