Yleistä keskustelua sähköautoista

Katson aina prosentteja, omasta mielestäni paljon parempi kuin km lukema. Aika paljon kilometrejä alla samalla autolla niin hyvin jo tietää paljonko kuluttaa. Prosenttejen lisäksi joku kWh lukemakin voisi olla hyvä, tosin ei sitä mihinkään tarvitse mutta kiva kuitenkin.

En kyllä edelleenkään ymmärrä tuota prosenttien tuijottelua. Jos mä lähden ajamaan ja esim. 100km jälkeen akusta on mennyt 30% niin tuosta kun laskee jäljellä olevaa rangea niin pääsee ihan samaan lopputulokseen mitä se autokin näyttää. Turha sitä itse siis laskea.

En kyllä edelleenkään ymmärrä tuota prosenttien tuijottelua. Jos mä lähden ajamaan ja esim. 100km jälkeen akusta on mennyt 30% niin tuosta kun laskee jäljellä olevaa rangea niin pääsee ihan samaan lopputulokseen mitä se autokin näyttää. Turha sitä itse siis laskea.
Riippuu paljon autostakin mitä mikin näyttää, täysin eri tavoin toimivat nuo km näytöt eri autoissa.

En tiedä onko Teslassa joku softapäivitys muuttanut tilannetta (muistaakseni ehkä), mutta ainakin ennen näytti wltp kilometrejä, joilla ei kyllä tee yhtään mitään.

Katson prosentteja sekä meneillään olevan ajon aiempaa kulutusta sekä toki otan huomioon minkälaista tietä on tulossa ja minkälainen sää on. Moottoritie/vesisade/pakkanen jne. helposti tuplaavat kulutuksen jne. Joten mitään yleispätevää oikeasti toimivaa km näyttöä on hankala tehdä. Toki nuo ennusteet sisältävät varmaan ainakin nopeusrajoitustietoa, joissain jopa säätietoja, mutta sää on kuitenkin aina arpapeliä jne.

Ja jos ei navi ole päällä niin sitten on kilometrit ihan pelkkää arvailua kun ei autolla ole tiedossa tullaanko ajamaan 120km/h vai 60km/h jne.

Joten itse olen päätynyt siihen että prosentit ja kaikki tämä muu kertoo todella hyvin sen kuinka paljon itse autolla tosiasiassa pääsen.

Mutta kuten sanottu vain oma mielipide, tapoja on niin monta kuin kuskejakin.

Miten huomioit lämmityksen vaikutuksen? Alussahan se lämmittää akkua ja kabiinia eli kulutus kovinta, samaten jäähdytys kovilla helteillä.

Ite pidin yleensä 100 km ja sitten aloin tiputtelemaan nopeutta kun alkoi menemään sinne 30 km tiemämille GOM vs matka.
Talvisin tulee itsekin käytettyä joskus isompaa varmuusvaraa. Joku 70-80km, kun sään/ajokelin muutoksen vaikutus kulutukseen on usein isompi kuin kesällä.
Joskus on lähdetty ajelemaan kohti Kuusamoa niin että rangea on ollut mittarissa 80km enemmän kuin matkaa Kuusamoon, mutta perille saavuttaessa rangea ollut enää 10km kun matkalla on keli muuttunut raskaammaksi.

Teslan kolmoselle kova kilpakumppani, isompia korimalleja (E/S) odotellessa...

https://share.google/fh8PWbJWxc0AhGW5c
Lainaus tuolta
Hinta alkaen 54 990 €
Tesla 3 hinnasto taitaa nyt lähteä 40 000€ pintaan. Long Range viis tonnia lisää.

Edit:
CLA mallisarjan hinnoittelu jutun mukaan alkaa n 50 000€, pidettiin hintashokkina (halpa), niin ehkä siinä ei ole rahaa ns katolla. Tiedä sitten kuinkapaljon mersu tarvii päästöoikeuksia, sakkojen, muille maksemisen sijaan myy itse sähkiksiä. Ja sekin isosti vaikuttaa millaisia rahoitusmalleja, en heti odota Polastar tyylisiä, josta tuli mieleen että BYD osalta en yllättyisi.

Edit, Google linkkisi ohjautu
moottori.fi/koeajo/koeajo-mercedes-benz-cla-johtotahti-palaa-karkeen/

Viimeksi muokattu:
Lainaus tuolta

Tesla 3 hinnasto taitaa nyt lähteä 40 000€ pintaan. Long Range viis tonnia lisää.

Edit:
CLA mallisarjan hinnoittelu jutun mukaan alkaa n 50 000€, pidettiin hintashokkina (halpa), niin ehkä siinä ei ole rahaa ns katolla. Tiedä sitten kuinkapaljon mersu tarvii päästöoikeuksia, sakkojen, muille maksemisen sijaan myy itse sähkiksiä. Ja sekin isosti vaikuttaa millaisia rahoitusmalleja, en heti odota Polastar tyylisiä, josta tuli mieleen että BYD osalta en yllättyisi.

Edit, Google linkkisi ohjautu
moottori.fi/koeajo/koeajo-mercedes-benz-cla-johtotahti-palaa-karkeen/
Moottorin jutussa oli perusmallia 5k kalliimpi AMG Line.

Model 3 RWD, 513 km, avg. 10-80 % 110 kW, 39 990 €

Model 3 LR RWD, 702 km, avg. 10-80 % 124 kW, 44 990 €

CLA 250+ RWD, 792 km, avg. 10-80 % 235 kW, 49 990 €

Long Range on paremmin vertailukelpoinen, vaikka sekin on pahasti alakynnessä keskimääräisen lataustehon osalta (124 kW vs. 235 kW). Noiden välillä hintaeroa on tasan 5k, mikä ei ole paljon, kun sillä saa 90 km rangea ja peräti 1,9-kertaisen 10-80 -lataustehon. Ja saa tietysti amerikkalaisen sijaan saksalaisen premiumin, jonka hinta takavetoisena on erittäin harvinaisesti Suomessa 4k halvempi (täsmälleen samoilla varusteilla 4,6k) kuin Saksassa (neliveto tosin on normaaliin tapaan 1,5k kalliimpi Suomessa vs. Saksassa).

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
282 307
Jäsenet
78 387
Uusin jäsen
Rauuno

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom