Yleistä keskustelua sähköautoista

Katson aina prosentteja, omasta mielestäni paljon parempi kuin km lukema. Aika paljon kilometrejä alla samalla autolla niin hyvin jo tietää paljonko kuluttaa. Prosenttejen lisäksi joku kWh lukemakin voisi olla hyvä, tosin ei sitä mihinkään tarvitse mutta kiva kuitenkin.
 
En kyllä edelleenkään ymmärrä tuota prosenttien tuijottelua. Jos mä lähden ajamaan ja esim. 100km jälkeen akusta on mennyt 30% niin tuosta kun laskee jäljellä olevaa rangea niin pääsee ihan samaan lopputulokseen mitä se autokin näyttää. Turha sitä itse siis laskea.
 
En kyllä edelleenkään ymmärrä tuota prosenttien tuijottelua. Jos mä lähden ajamaan ja esim. 100km jälkeen akusta on mennyt 30% niin tuosta kun laskee jäljellä olevaa rangea niin pääsee ihan samaan lopputulokseen mitä se autokin näyttää. Turha sitä itse siis laskea.
Riippuu paljon autostakin mitä mikin näyttää, täysin eri tavoin toimivat nuo km näytöt eri autoissa.

En tiedä onko Teslassa joku softapäivitys muuttanut tilannetta (muistaakseni ehkä), mutta ainakin ennen näytti wltp kilometrejä, joilla ei kyllä tee yhtään mitään.

Katson prosentteja sekä meneillään olevan ajon aiempaa kulutusta sekä toki otan huomioon minkälaista tietä on tulossa ja minkälainen sää on. Moottoritie/vesisade/pakkanen jne. helposti tuplaavat kulutuksen jne. Joten mitään yleispätevää oikeasti toimivaa km näyttöä on hankala tehdä. Toki nuo ennusteet sisältävät varmaan ainakin nopeusrajoitustietoa, joissain jopa säätietoja, mutta sää on kuitenkin aina arpapeliä jne.

Ja jos ei navi ole päällä niin sitten on kilometrit ihan pelkkää arvailua kun ei autolla ole tiedossa tullaanko ajamaan 120km/h vai 60km/h jne.

Joten itse olen päätynyt siihen että prosentit ja kaikki tämä muu kertoo todella hyvin sen kuinka paljon itse autolla tosiasiassa pääsen.

Mutta kuten sanottu vain oma mielipide, tapoja on niin monta kuin kuskejakin.
 
En kyllä edelleenkään ymmärrä tuota prosenttien tuijottelua. Jos mä lähden ajamaan ja esim. 100km jälkeen akusta on mennyt 30% niin tuosta kun laskee jäljellä olevaa rangea niin pääsee ihan samaan lopputulokseen mitä se autokin näyttää. Turha sitä itse siis laskea.

Miten huomioit lämmityksen vaikutuksen? Alussahan se lämmittää akkua ja kabiinia eli kulutus kovinta, samaten jäähdytys kovilla helteillä.
 
Ite pidin yleensä 100 km ja sitten aloin tiputtelemaan nopeutta kun alkoi menemään sinne 30 km tiemämille GOM vs matka.
Talvisin tulee itsekin käytettyä joskus isompaa varmuusvaraa. Joku 70-80km, kun sään/ajokelin muutoksen vaikutus kulutukseen on usein isompi kuin kesällä.
Joskus on lähdetty ajelemaan kohti Kuusamoa niin että rangea on ollut mittarissa 80km enemmän kuin matkaa Kuusamoon, mutta perille saavuttaessa rangea ollut enää 10km kun matkalla on keli muuttunut raskaammaksi.
 
Teslan kolmoselle kova kilpakumppani, isompia korimalleja (E/S) odotellessa...

https://share.google/fh8PWbJWxc0AhGW5c
Lainaus tuolta
Hinta alkaen 54 990 €
Tesla 3 hinnasto taitaa nyt lähteä 40 000€ pintaan. Long Range viis tonnia lisää.

Edit:
CLA mallisarjan hinnoittelu jutun mukaan alkaa n 50 000€, pidettiin hintashokkina (halpa), niin ehkä siinä ei ole rahaa ns katolla. Tiedä sitten kuinkapaljon mersu tarvii päästöoikeuksia, sakkojen, muille maksemisen sijaan myy itse sähkiksiä. Ja sekin isosti vaikuttaa millaisia rahoitusmalleja, en heti odota Polastar tyylisiä, josta tuli mieleen että BYD osalta en yllättyisi.

Edit, Google linkkisi ohjautu
moottori.fi/koeajo/koeajo-mercedes-benz-cla-johtotahti-palaa-karkeen/
 
Viimeksi muokattu:
Lainaus tuolta

Tesla 3 hinnasto taitaa nyt lähteä 40 000€ pintaan. Long Range viis tonnia lisää.

Edit:
CLA mallisarjan hinnoittelu jutun mukaan alkaa n 50 000€, pidettiin hintashokkina (halpa), niin ehkä siinä ei ole rahaa ns katolla. Tiedä sitten kuinkapaljon mersu tarvii päästöoikeuksia, sakkojen, muille maksemisen sijaan myy itse sähkiksiä. Ja sekin isosti vaikuttaa millaisia rahoitusmalleja, en heti odota Polastar tyylisiä, josta tuli mieleen että BYD osalta en yllättyisi.

Edit, Google linkkisi ohjautu
moottori.fi/koeajo/koeajo-mercedes-benz-cla-johtotahti-palaa-karkeen/
Moottorin jutussa oli perusmallia 5k kalliimpi AMG Line.


Model 3 RWD, 513 km, avg. 10-80 % 110 kW, 39 990 €

Model 3 LR RWD, 702 km, avg. 10-80 % 124 kW, 44 990 €

CLA 250+ RWD, 792 km, avg. 10-80 % 235 kW, 49 990 €

Long Range on paremmin vertailukelpoinen, vaikka sekin on pahasti alakynnessä keskimääräisen lataustehon osalta (124 kW vs. 235 kW). Noiden välillä hintaeroa on tasan 5k, mikä ei ole paljon, kun sillä saa 90 km rangea ja peräti 1,9-kertaisen 10-80 -lataustehon. Ja saa tietysti amerikkalaisen sijaan saksalaisen premiumin, jonka hinta takavetoisena on erittäin harvinaisesti Suomessa 4k halvempi (täsmälleen samoilla varusteilla 4,6k) kuin Saksassa (neliveto tosin on normaaliin tapaan 1,5k kalliimpi Suomessa vs. Saksassa).
 
Ohjaamot noissa uusissa mersuissa alkaa olla aika levottomia. Tai oikeastaan suorastaan mauttomia. Ei tuo hopean värinen muovi ole yhtään sen nätimpää kuin pianolakatun näköinen musta. Mersun tähtiäkin saatu kiitettävästi ripoteltua.
On kieltämättä ihan hirveennäköisiä. Premium-fiilis täysin gone. Ennen vanhaan Mersuilla tuli ajeltua, mutta eipä nää nykyiset houkuttele juurikaan. EQB voisi vielä menetellä, jossei olisi niin ylihintainen.

Ja tuo 400V latauksen poisjättäminen vaikuttaa tälleen toistaiseksi sähköautottomalle aika heikolta esitykseltä. Eikö suurin osa latureista ole kuitenkin 400-volttisia?
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Kuten tuossa Autogefühl:in videollakin sanotaan noin 5 minuutin kohdalla, niin 400V olisi tulossa ilmeisesti myöhemmin.
Taitaa tosin vaatia ihan rautapäivityksen, koska tulee valittavaksi ihan konfiguraattoriin, joten kannattanee odotella päivitettyä mallia, jos 400V:lle on tarve.
 
Olivat aluksi jättäneet sen 400v lataustuen pois, mutta yleisön vaatimuksista asentaavat 400v-->800v boosterin autoon jotta molemmat toimii. Ensi vuoden alusta ne on kaikissa autoissa, mutta ensimmäisissä sen joutuu asentamaan jälkikäteen.
 
Jos Moottorin artikkelista ymmärsin oikein niin CLA tulee vain 800V pikalatausta. Voiko noin ees olla?
Oliko Q1/2026, niin tulee myös mahdollisuus ladata 400V. En nyt näe kauhean isoa ongelmaa tuossa, kun range on lähtöjään jo niin hyvä ja kyllä nuo laturitkin tulevaisuudessa päivittyvät 800v tekniikkaan.
 
No hyvä jos asiaan reagoitiin. Mersu on sen yleensä tehnyt hyvin. (Käänsivät aikanaan jopa sen A-Mersun kaatumisen nopeissa väistöissä PR-voitoksi.)
 
On kieltämättä ihan hirveennäköisiä. Premium-fiilis täysin gone. Ennen vanhaan Mersuilla tuli ajeltua, mutta eipä nää nykyiset houkuttele juurikaan. EQB voisi vielä menetellä, jossei olisi niin ylihintainen.

Ja tuo 400V latauksen poisjättäminen vaikuttaa tälleen toistaiseksi sähköautottomalle aika heikolta esitykseltä. Eikö suurin osa latureista ole kuitenkin 400-volttisia?
Ahvenanmaalla suurin osa tukee tosiaan vain 400 V, eli kaikki kolme. Niistä vain yksi tukee 800 V. Tämä tuskin on suuri ongelma, sillä CLA:n rangella pärjännee mainiosti pelkällä kotilatauksella noin pienellä alueella.

Manner-Suomessa 800 V alkaa olla aika kattava, kuten oheisesta 800 V-suodatetusta latauskartta.fi -kuvakaappauksesta näkee (huom. kaikenväriset pallurat ovat 800 V, väri kertoo kilowatin). Etenkin, kun nyt on kyse autosta, jonka virallinen range on lähemmäs 800 km. Kotilataus tietysti pitää olla, koska arkilataus kauppakeskuksissa ei toimi, sillä niissä kaikissa ei vielä ole 800 V. Reissun päällä löytyy tiheästi 800 V. Toki vielä löytyy maita, jotka ovat Suomea jäljessä.

Ensi vuoden alusta mersuun on saatavilla halukkaille lisävarusteena takamoottorin taakse alustarakenteisiin asennettava 400 V-jännitteenmuunnin, joka tuo 30 kg lisää massaa. En osaa sanoa varusteen lisähintaa.

Veikkaisin, että 400 V-muunnin on aivan turhaa lisämassaa suurimmalle osalle CLA-asiakkaista jo nyt, tulevista vuosista puhumattakaan. Kotilatauksella pääsee kirjaimellisesti pitkälle, ja jo ennen sen loppumista kuski mielellään heittänee kepillisen ladaten samalla akkuun pikatäydennystä jopa 353 kW:n teholla (Mersun 320 kW on vähättelyä).

Screenshot_2025-07-17-15-26-56-86_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tästä 800/400 muunnoksesta pitää myös muistaa se, että ainakin Smart #5 latausteho jää neljäsatasella 80 kilowattiin, mikä on melko hidasta. Mihin Mersu sitten pystyy jää nähtäväksi. Toisaalta ainakin toimii, jos pakko.
 
Moottorin jutussa oli perusmallia 5k kalliimpi AMG Line.


Model 3 RWD, 513 km, avg. 10-80 % 110 kW, 39 990 €

Model 3 LR RWD, 702 km, avg. 10-80 % 124 kW, 44 990 €

CLA 250+ RWD, 792 km, avg. 10-80 % 235 kW, 49 990 €

Long Range on paremmin vertailukelpoinen, vaikka sekin on pahasti alakynnessä keskimääräisen lataustehon osalta (124 kW vs. 235 kW). Noiden välillä hintaeroa on tasan 5k, mikä ei ole paljon, kun sillä saa 90 km rangea ja peräti 1,9-kertaisen 10-80 -lataustehon. Ja saa tietysti amerikkalaisen sijaan saksalaisen premiumin, jonka hinta takavetoisena on erittäin harvinaisesti Suomessa 4k halvempi (täsmälleen samoilla varusteilla 4,6k) kuin Saksassa (neliveto tosin on normaaliin tapaan 1,5k kalliimpi Suomessa vs. Saksassa).

Mielikuva että Model 3 ja sen LR versio kysyntä pohjaa vahvasti hinnat alkaen pieneen kulutukseen pitkään kantamaan, mutta jos ostajalla budjetissa pelivaraa niin samaa mieltä että lisärahalla ainakin jutun mukaan saa paljon muutakin.

Mersun nelivedon hinta sitten jo pomsahtaa enemmän, jos nelivedolle tarvetta. Mutta kyllä tuolla hinnasto hinnoittelulla vaikuttaa kilpailukykyiseltä sedanin markkinassa. Farmarin hinnat kai julkisestaan vastan loppuvuodesta.

Hintakilpailukyky ratkeaa sitten mihin se muodostuu kaupankäynnissä, millaisia liisari soppareita, mutta vaikka ne ei olisi tiukkoja niin tiukat hinnasto hinnat pitää kuitenkin ne verotusarvot kilpailukykyisenä.

Olivat aluksi jättäneet sen 400v lataustuen pois, mutta yleisön vaatimuksista asentaavat 400v-->800v boosterin autoon jotta molemmat toimii. Ensi vuoden alusta ne on kaikissa autoissa, mutta ensimmäisissä sen joutuu asentamaan jälkikäteen.
Aa, tulee vakkariksi? Suomen tuontiin? vai laajemmin. Jutun mukaan tulee lisäpainoa 30-40kg ja toki lisäkustannus valmistajalle. (edit seuraavan postauksen mukaan ilmeisesti tulee lisävaruste valikoimaan,ei vakkariksi)

Oston este tuo varmaan vai joillekkin yksittäisille joilla lataukset jollain enemmän tai vähemmän yksityisillä kiinteistö DC latauspisteillä joissa ei ole 800v tukea.

Muistanko oikein artikkellista että 22Kw AC lataus lisävaruste. 11Kw vakiona.
 
Viimeksi muokattu:
22kW lisävaruste, 400V DC palikka ens(?) vuonna optio myös, tuskin ne 30kg elektroniikkamölttiä autoon lyö ellei joku sitä erikseen halua kun eivät kerran alusta saakka sillä myy.
 
Sellaisen käsityksen sain eri videoista, että sellaisen palikan saa jälkiasenteisena/valinnaisvarusteena myöhemmin ja mersun tuntien asiakas maksaa. Tästä toki ei kukaan ole osannut sanoa mitään eli mutuilua.
 
Sellaisen käsityksen sain eri videoista, että sellaisen palikan saa jälkiasenteisena/valinnaisvarusteena myöhemmin ja mersun tuntien asiakas maksaa. Tästä toki ei kukaan ole osannut sanoa mitään eli mutuilua.

BÖÖ-median videoita vai mitä ? hän kai mainitsee lähteet, jos lähde jutuille.

Sitä pohdin onko maahantuoja/valmistajan Suomi kommentti, vai jonkin pitkän lähden ketjun hännästä tehtyä pohdiskelua.

Tiukassa kilpailussa 400v tukia 22AC tuki optiona ihan ok, jos hinnoittelu kustannusvastaava. Jos faktaa että jotenkin siedettävään hintaa jälkiasennus optio 400v niin hyvä sekin.

Mutta Moottorin artikkellista jäi mielikuva että 400v optio tulossa ja 22 optio on.
 
BÖÖ-median videoita vai mitä ? hän kai mainitsee lähteet, jos lähde jutuille.

Sitä pohdin onko maahantuoja/valmistajan Suomi kommentti, vai jonkin pitkän lähden ketjun hännästä tehtyä pohdiskelua.

Tiukassa kilpailussa 400v tukia 22AC tuki optiona ihan ok, jos hinnoittelu kustannusvastaava. Jos faktaa että jotenkin siedettävään hintaa jälkiasennus optio 400v niin hyvä sekin.

Mutta Moottorin artikkellista jäi mielikuva että 400v optio tulossa ja 22 optio on.
Kyllähän tuolla julkaisutilaisuudessa taisi olla suurin osa Youtube-mediasta monesta eri maasta ja näiden kaikkien videoissa mainittiin tämä, että tulossa on, mutta ei tietoa onko ilmainen vai kuka maksaa. Ainut minkä löysin pikaisella googlauksella on: "The company has assured us that Canadian units will all come standard with a converter allowing access to 400V fast chargers." ja linkki: 2026 Mercedes-Benz CLA: A Complete Transformation
 
Otetaan tuo 400V/800V vielä erikseen tähän Moottorin artikkelista;

400 voltin kysymys
Useimmat markkinoilla olevat 800 voltin sähköautot on varustettu ratkaisulla, jonka ansiosta auto voi ottaa CCS-liittimen DC-suoravirtaa vastaan myös 400 voltilla. Esimerkiksi Kia, Hyundai ja Smart käyttävät jännitteenmuunninta ja Audi/Porsche käyttävät PPE-autoissa (A6/Q6/Macan) akkupaketin jakamista kahteen 400 voltin puolikkaaseen. Huipputehoa alhaisempi latausteho ei ole ongelma, sillä 400 voltin latausasemia kohdataan esimerkiksi Suomessa vain lähinnä enää kauppakeskusten 50 kilowatin latureissa.

Mercedes-Benz CLA 250+ sähköauto MMA
Mercedes-Benz CLA saapuu tuotantoon ilman kyseistä mahdollisuutta 400 voltin lataamiseen. Suomen ja esimerkiksi Saksan tuoreehkolla latausverkostolla tämä ei muodosta merkittävää ongelmaa, ja Mercedes kertoo auton uuden reittisuunnittelijan neuvovan vain auton kanssa yhteensopivia latureita. Nostimme kuitenkin tiettyjä epäilyjä siitä, onko auton saatavissa oleva latauspistetieto ajantasaista myös näillä leveysasteilla, sillä jopa autovalmistajien omien Ionity-asemien lisääminen laturitietokantaan on kestänyt paikoin yli vuoden.

Toinen kysymys nousee esimerkiksi EQC-kuljettajista, jotka päivittävät uuden sukupolven sähkö-Mercedekseen, mutta auto ei enää suostukaan toimimaan tutun laturin kanssa. Kyseinen asiakaskokemus tuskin lienee erityisen Mercedestä. Vaikka on aivan varmaa, että jonkun täytyy olla ensimmäisenä luopumassa 400 voltin tuesta, on erikoista, että juuri Mercedes on päättänyt ottaa haasteen vastaan.

Mercedes-Benz CLA 250+ sähköauto MMA
Sisarmerkki Smart ratkaisi #5:n kohdalla asian laittamalla 85 kilowatin jännitteenmuuntimen vakiovarusteeksi, joka voidaan jättää muutaman vuoden päästä pois, jos sitä ei koeta tarpeelliseksi.

CLA:n kohdalla 400 voltin jännitteenmuunnin on tulossa lisävarusteeksi tuotannon käynnistyttyä. Ensi vuonna tuotantoon tuleva muunnin sijoittuu auton takamoottorin taakse alustarakenteissa ja se kasvattaa auton painoa noin 30 kilogrammalla.

Eli Mersu on tuumannut, että se on Euroopassa turhaa, vanhaa jäännettä ja on tullut aika luopua, mutta jättää sen vallinnaiseksi jos ostaja kokee sille tarvetta omassa ajoalueessaan. Auton navi vierastaa muut kuin 800V laturit heti suoraan.
 
Miten mulla tulee sellainen kutina että jos eräs toinen automerkki olisi tehnyt tämän "800V only" päätöksen niin sitä pidettäisiin tietyssä äänekkäässä ryhmässä nerokkaana ja haukuttaisiin legacyjen vanhakantaista teknologiaa...

Nojoo, itseäni ei hetkauta (jos olisi siis ko. auto) koska 800V kattavuus on jo varsin hyvä eikä Suomeen tule enään yhtään uutta 400V latauspistettä vaan kaikki uudet on 800V ja vanhojakin uudistetaan ilmeisen ripeästi. Oliko se niin että Ionityllä, Nesteellä, ST1:llä ja Rechargella oli jo kaikki 800V, K-lataus taisi olla se perässäjuoksija ja ABC jossain välimaastossa?

Ja 30kg jännitteenmuuntimen paino, oikeasti? Mitä ihmettä se on oikein syönyt, patarautaa ja massiiviset kelat tms?
 
Ja 30kg jännitteenmuuntimen paino, oikeasti? Mitä ihmettä se on oikein syönyt, patarautaa ja massiiviset kelat tms?

Varmaan jotain tukevia ja virtaa kestäviä komponentteja? En nyt odottaisi, että joku 100-200 kW tehoinen DC-DC muuntaja olisi mikään kevyt laitos, varsinkaan auton alustarakenteisiin asennettuna sen mukaisen koteloinnin kanssa.

---

800 V latureita on varmasti matkan varrella, mutta ketä kiinnostaa arvuutella ja kaivella jotain latauskarttoja ym. esiin, jos saavutaan tarpeen sattuessa johonkin latauskentälle ilman ennakkosuunnitelmaa? Tuollaisella rangella kun voi normaalisti huoletta ajella ilman tarkkoja reittisuunnitelmia lataamisen vuoksi.
 
Jos on jo sähköauto ja tietää vakioreteiltä 800 V tilanteen, niin ei tuo kovin paha puute ole. Vaikka olis molemmat, niin itse ainakin preferoin 800 V latureita, jos sellaisen käyttö ei tee mutkia. Monestk noissa on isompi kokonaistehokin, kun ovat uudempaa asennusta. 1-2 vuotta mennään eteenpäin, niin täysin olematon ”ongelma”.
 
Ketä haittaa 30 kg lisäpaino, ei ketään.
En nopeasti löytänyt Vehon sivuilta teknisiä tietoja, mutta varmaan osa keksii tuon verran muuta mukana varmuudenvuoksi rahdattavaa. 30Kg hymyilyttää ehkä sen takia että valmistaja viilailee toisaalla komponentteja kevyemmiksi ehkä vähän liikaakin karsien. Eihän tuo prosentteina iso juttu, ja tuskin ihan kauheasti talvelkkaa kantamaa pienentää, ja jos sen lisävarusteesi vainnut, niin hyötyö varmaan paljon isoma kun saa akkua latailtua enemmän.

Moottorilehden jutusta yksi ajan kuva osu silmään
Osana aerodynaamisia toimenpiteitä listataan myös esiintyöntyvät ovenkahvat. Mercedeksen tehtaan edustajat kertoivat, että niiden merkitys toimintamatkaan on häviävän pieni akullisen mittakaavassa (800 metriä 792 km aikana), mutta ostajat tässä autoluokassa odottavat esiinponnahtavia kahvoja yhdessä valoanimaatioiden kanssa.

Jos olisi valittavana kunnon kahvat tai esiin ponnahtavat - 0,8km, niin harkitsisin kyllä kunnon kahvoja, ehkä jopa vähän maksaisin.

Tosin tuossa ja lisäpainossa kiinnostaa paljonko se vaikuttaa talvikantamaan.


800 V latureita on varmasti matkan varrella, mutta ketä kiinnostaa arvuutella ja kaivella jotain latauskarttoja ym. esiin, jos saavutaan tarpeen sattuessa johonkin latauskentälle ilman ennakkosuunnitelmaa? Tuollaisella rangella kun voi normaalisti huoletta ajella ilman tarkkoja reittisuunnitelmia lataamisen vuoksi.

Moottorin jutussa valmistaja vakuutellut karttojen toimivuutta, epäilys sen osalta enemmän siinä pävittyykö uudet ripeäasti.

Elin sen perusteella loin mielikuva että Suomessa tuo tarpeellinen lisävaruste heille jotka säännöllisesti latailisi 400v DC laturilla, eli enemmänkin näitä jotain yksityisiä ei niin julkisia. Se sitten moniko tuollaisten varassa ollut. Sellainen käyttäjä voi olla myös ilman sitä kotilataus mahdollisuutta.

Itsellä tulee muutama tapaus mieleen, niistäkään en tiedä faktaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minkähän takia mersu ei ole korealaisilta EV6/ioniq matkinut että takamoottorilla voidaan heittää 400v->800v muunnos. Toki tämä rajoitti noilla latauksen 104kW tehoihin mutta tyhjää parempi
 
Minkähän takia mersu ei ole korealaisilta EV6/ioniq matkinut että takamoottorilla voidaan heittää 400v->800v muunnos. Toki tämä rajoitti noilla latauksen 104kW tehoihin mutta tyhjää parempi
Lisenssijutut tulee ensin mieleen, toisena sitten tekniikka valinnat, vs jos mieltä että pitkässä juoksussa siihen ei kannata uudessa pohjassa kannata, vs mennä siirtymäaika lisäpalikalla.

Ja sitten se perinteinen, kuplassa todettu tarpeettomaksi, ja liianmyöhään kun Kanadalaisten kanssa kerrottu mitä tulossa niin tajuttu puute.
 
Olen Ioniq 5 kovasti miettinyt seuraavaksi autoksia kia niro 2021 ev seuraajaksi. Matriisivalojen puute harmittaa ioniqissa vähän. Kialla adaptiivisia kaukovaloja olen päässyt kokeilemaan omissa ajoissa 3v aikana kerran eli sellaista ajoa in kyllä ollut vähän, mutta esim kolmostietä hämeenlinna-tampere väliä tullut ajettua vähän helvetisti. Pystyykö tuollisella suomen oloissa kohtalaisen vilkkaalla motarilla talviaikaan hyödyntämään matriiseja ollenkaan vai meneekö suurin osa perus lähivaloilla? Jos ne suurimman osan siitä pimeästä matkasta olisi aktiivisena niin en tiedä pitääkö palata vieläkin suunnittelupöydälle.
 
Jaa, no itse kyllä tottunut siihen, että kulutus kun vaihtelee 20-40kWh välillä kelistä ja kattovarustuksesta riippuen niin prosentteja on ihan turha tuijotella. Rangea kun alkaa olla alle 100km jäljellä, niin kulutus on jo sen verran vakioitunut, että se auton näyttämä range pitää 1-2% tarkkuudella paikkansa. Ja samaa rangemittaria katson ladatessa jotta tiedän missä vaiheessa on ladattu sen verran että päästään perille tai seuraavalle laturille - prosentit ei taaskaan kerro siitä mitään.

Tämä.

Teslassa ei oikeastaan halua käyttää sitä km näkymää mihinkään - tai edes akun varausprosenttia (paitsi lähipyörityksessä kun navigaattoria ei käytä. Eli Hki-Tku-Tmp-Lahti akselilla)

Parempi on seurata navigaattorin näyttämää varaustila-arviota seuraavassa kohteessa ja säätää ajonopeutta tarpeen mukaan. Mä esim yleensä pyrin siihen että arvio on 4-5% normireissussa ja sitten säädän ajotapaa jos se lähtee valumaan liian alas (joka johtuu yleensä esim reippaasta ohittelusta, normiajossa se on tosi tarkka). Sitten jos on tutussa ympäristössä voi jättää niukemmalla 2-3% ja jossain jänkhällä 7-8% tai korkeampi.

Ehkä jos navigaattorissa olisi jotakin pahasti vialla niin siinä tapauksessa pitäisi ruveta ränknäämään että kuin monta kilometria on matkaa jäljellä ja kuinka monta kilometria jäljellä olevalla akkukapasiteetilla voi ajaa.

Navigaattoriin voi määrittää että kuinka paljon akussa pitää olla virtaa kohteessa ja sen mukaan se sitten laskee optimaaliset lataustauot matkan varrelle. Kuinka monta minuuttia missäkin pitää ladata jne. Tietysti saattaa olla että sähköä kuluu enemmän tai vähemmän matkan varrella, laturille saattaa olla jonoa ja latausteho vaihdella.

Toi toimii tosi hyvin kunhan käyttää superchargereita. Jos halua käyttää muita latureita niin siihen logiikka ei vielä taivu vaikka muut laturit sieltä löytyvätkin. Siinä tapauksessa navigoin suoraan laturille ja sinne päästyäni pistän navigoinnin päälle seuraavaan kohteeseen, jotta näen että kuinka paljon auto arvioi akussa olevan virtaa kohteessa.
 

Denza, BYD:in "Audi" aloittaa Euroopassa. Loppuvuodesta aletaan valmistaakin täällä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 387
Viestejä
4 852 545
Jäsenet
78 389
Uusin jäsen
Thoudellakin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom