Yleistä keskustelua sähköautoista

Volvossa ei ole akkua ja ei senkään muovit ovenpaiskontaa suojaa. Puhdas visuaalinen keino ottaa korkeutta ”pois”, kos pelkät oven kohtat oli sinulla ne mitkä häiritsi. Korealaisessa olen kyllä tykännyt, että avatessa ekana seinään osuisi muovi, jos kävisi vahinko.

Eli ihmiset haluavat ostaa katumaasturin (=korkean auton) ja sitten madaltaa sen ulkonäköä kasvattamalla halvan muovin määrää kyljessä? Ei voi muuta sanoa kuin että sairasta. Ostaisivat ID.Polon, jos eivät halua korkeaa autoa...

Mielenkiintoistahan on, miten "vanhat" merkit meinaavat jatkossa tienata "marmorilla", jos tekevät "liian hyviä" sähköautoja, joita ei tarvitse enää huoltaa joka 10-20tkm välein.
Oman Teslan huoltokulu tulee olemaan 85tkm kohdalla kumulatiivisesti~300e ja siinäkin vähän ennakointia ts. vapaaehtoinen jarrujen herkistely. Muuten kuluna sulat + renkaita. Seuraava satku menee ilman että tarvitsee tehdä ilmansuodatinta kummempaa.
(juu, takana puslat, mutta takuuseen -- seuraavat on sitten vahvemmat tarvikkeet jos auto on vielä itsellä kun pitää vaihtaa. Ja ehkä tuulilasi vakuutukseen)

Liekö määräaikaishuollot pitkään aikaan tuoneet isoja rahoja merkkikorjaamoille/autonvalmistajille. Ei kai huoltovälejä olisi muutoin lähdetty pidentämään.

Viat lie se todellinen kultakaivos. Nykyautoissa on paljon korkean teknologian komponentteja, joiden harmaatuotanto on myös aiempaa vaikeampaa. Kun BLIS:n tutka, AEB:n kamera tai matriisilediumpio saavuttaa käyttöikänsä pään, on huoltoneuvojalla lupa laskuttaa. Ja loppuviimeksi auto ei saa kestää liian kauan, jotta uusien kauppa ei tyrehdy.

Olen kyllä miettinyt itsekin, tehdäänkö nyt alkuun parempia sähköautoja, jotta saadaan vihreä siirtymä aikaiseksi. Myöhemmin voi sitten laskea laatua ja koota autot markkinoiden "parhaista" komponenteista: alustakomponentit ja ILP Tesla Model 3:sta, akusto vanhasta Leafistä, sisäinen laturi hullu-pösöstä...

Liekö määräaikaishuollot pitkään aikaan tuoneet isoja rahoja merkkikorjaamoille/autonvalmistajille. Ei kai huoltovälejä olisi muutoin lähdetty pidentämään.
Kyllä 120tkm+ ajettujen volvojen/bemarien huolto on niin kallista, että hirvittää. Luulenpa että uudehkoon Teslaan ei tarvitse tehdä juuri mitään ennen 300 tkm tai sittenkin joku uusi sähkö-paja tekee 500 eurolla.
Ainoa, mitä pitäisi nyt tehdä (kuka?) ottaa muovit kaikki alustasta irti ja laittaa paremmat suojavahat ei-alumiini-osiin.
Ja kun ei ole mikään Fisker, niin joku aina lunastaa konkurssipesän ja loppuasiakkaat -- niin auto on netissä ja voi vielä ajaa.

EDIT: Mitenköhän älyttömänä polttomoottoriautoja pidettäisiin, jos asetelmat olisivat toisinpäin (sähköautot normi ja polttomoottori uusi tulokas)? Polttomoottorin puolesta ei oikein ole muuta myyntipuhetta kuin tuo 1000km kantama 3min tankkauksella. Kaikki muu on tasan tai kompromissia.
Erinomainen pohdinta. Aika vähän on tosiaan polttomoottoriautoa puoltavia tekijöitä.

älä nyt, kyllä '23 Y LR on onnistunut latamaan 100kW vielä jossain ~57% tienoilla. En tiedä mikä oli kuussa vinossa tuolloin, mutta yleensä 100kW kupsahtaa 53% viimeistään. Range-mittari/navi kuitenkin pitää sen verran hyvin paikkaansa, että <5%:lla voi ajella laturille,
Mulla juuri samanlainen auto ei pysty samaan. Navin luotettavuus on kyllä erinomainen. Se on hämmentävän tarkka eli 1-2% sisässä pitkälläkin matkalla.

Eli ihmiset haluavat ostaa katumaasturin (=korkean auton) ja sitten madaltaa sen ulkonäköä kasvattamalla halvan muovin määrää kyljessä? Ei voi muuta sanoa kuin että sairasta. Ostaisivat ID.Polon, jos eivät halua korkeaa autoa...
Jos et ole huomannut, niin sama koskee ihan ”mataliakin” malleja kuten A6. Johonkin se akku täytyy tunkea. Eikä tuossa tykkäämisessä ole mitään ristiriitaa tai sairautta, korkea auto on monella tapaa mukavampi käyttää/kulkea vaikka enemmän tykkäisi Taycanin korkuisesta autosta visuaalisesti. Jos id.4 pohjalta joutuu veikkaamaan, niin korkeammassa varustetasossa nuo muovit saa myös korin värisenä.

Teslojen osalta tuo valitettavasti näkyy kun käy potkii vaihtoautojen renkaita. Vanteet&renkaat mallia halvinta mitä maa päällään kantaa. Pyyhkijänsulatkin eri mittaa kuin alkuperäiset kun varmaan sen euron säästänyt silläkin? Autoista revitty kaikki irti lähtevä ja myyty erikseen torissa. Saatikka nämä samat saituuden sankarit sitten autoista ja työkaluista luultavasti mitään tietämättä räveltäävät ties mitä. En koe tuota millään muotoa hyvänä asiana.

Minulla kiikarissa samanlainen vanhempi Enyaq 80iv tai neliveto versio. Onko sulla tai muilla käytännön kokemusta millainen latausaika esim. 10-80 % on talvikelillä, sanotaan vaikka -10 ja siitä elohopea alaspäin? Jos siis ei ole esilämmitystä.

Mulla tulee säännöllisesti talvella ajoa, jossa talvirangen yli mennään ja pikalataukset tulevat mukaan matkoihin. Hyppäänkö ihan suohon, jos katson ilman esilämmitystä olevaa autoa? EteläSuomi-Kuusamo, EteläSuomi-Oulu, Oulu-Ylläs/Levi, Levi-Kuusamo välejä tulee ajeltua työpäivän/puolikkaan päivän jälkeen. 3-4 reissua talvessa. Olen jo varautunut matkanteon hidastuvan jonkun verran, mutta latauksien todelliset kestot mietityttää.
Vähintään kerran talveen ajellaan kans porukalla Saariselälle noin 750km matka, eikä vielä ole hirveämmin lataustauot stressanneet. Lähinnä kun latauspaikkoja on tullut lisää. Reitti kutakuinkin sukeva-kuusamo-sodankylä-saariselkä. Lataustaukoja vaihtelevasti 2-4 kelien mukaan, jos tuo 4 niin silloin niistä kaksi on lyhyitä pissitauon mittaisia täydennyksiä.
Toki vaatii erilaisen suunnittelun ja suhtautumisen matkantekoon ja tauottamiseen kuin polttomoottori.

Talvilatausnopeudet on olleet muistaakseni jotain 40-70kw pakkaskeleillä. Löysin pari kuvaa jostain parin vuoden takaa ja Suomussalmella on saatu täydennyspysähdyksellä noin -5 asteen lämmössä 35% varauksesta lähtien tasaista 65kw tehoa.
Saariselällä oli muistaakseni -25 yöpakkasia ja olen testannut latausta yön jäljiltä kylmään akkuun. Lähtö 50% varaustasolla 25kw teholla, ja 15min jälkeen saatu 35kw teholla. Tuo ehkä ihan ääritapaus että jääkalikka-akkuun alkaa tunkemaan sähköä, ei passaa olla kiire, mutta jos on kiire tuossa tilanteessa niin on kyllä kussut vaan omat suunnitelmat. Vaatii siis vaan polttista enrmmän suunnittelua etukäteen.

Tuo voi olla haaste teillä jos lähtö reissuun on työpäivän päätteeksi, jos työpäivän aikana on ajoa ja joutuu vajaalla akulla lähtemään. Meillä on lähdetty pihasta aina täydellä tai melkein täydellä akulla.

Itse sanoisin että se on myynti argumentti. Itselleni esimerkiksi Tesla on aina kärjessä koska takuu ei edellytä että autoa käydään näyttämässä marmorilla vaan saan tehdä itse asiat kotona puoleen hintaan ja omalla aikataululla.
Taisi olla Atoy korjaamo, joka vaihtaa kohtuu hintaan puslia Model 3 ja Model Y malleihin, missä on se tyyppivika takapäässä. Toki myös S ja X autoja korjaavat.

Eli aina ei välttämättä ole halvinta korjata itse.

Teslojen osalta tuo valitettavasti näkyy kun käy potkii vaihtoautojen renkaita. Vanteet&renkaat mallia halvinta mitä maa päällään kantaa. Pyyhkijänsulatkin eri mittaa kuin alkuperäiset kun varmaan sen euron säästänyt silläkin? Autoista revitty kaikki irti lähtevä ja myyty erikseen torissa. Saatikka nämä samat saituuden sankarit sitten autoista ja työkaluista luultavasti mitään tietämättä räveltäävät ties mitä. En koe tuota millään muotoa hyvänä asiana.
Esim mun Model S 90D fl, niin kesävanteita ei tullut ollenkaan mukana. Ehkä ajettu vain yksillä vanteilla? Mukaan tuli 2kpl Nokian kesärenkaita, mutta niissä on kulutuspinnassa halkeamia, eli roskiin/kierrätykseen ne menee.

Toki autoliike oli laittanut aivan uudet kitkat. Mutta kuten sanoit, niin ne ei ole premiumit :D Tosi hyvät silti ainakin omien ajojen perusteella ja ensimmäisenä talvena.

Sisäinen laturi oli hajonnut juuri edellisen omistajan aikana (onneksi). 224tkm ajettuna.

No toki ilmastointi oli rikki jo ostettaessa. Mutta kuten pelkäsit, niin itse räpelsin siihen 100tkm ajetun purkuauton ilmastoinnin kompressorin (180€). Täyttö halvimmassa mahdollisessa paikassa oikealla kylmäaineelle ja öljyllä (130€).

Eteen vasemmalle piti vaihtaa raidetangon pää leimalle. Vaihtui itse. Pyöränsuuntauksen tein vain itse. Mutta toki sitä nelipyöräsuuntausta (100€) kovasti suosittelen!

Koska en muistanut Model S ja X tyyppiviasta, joka on korjattu 2017 (auto 8/2016), niin vasen taka alatukivarsi murtui poikki. Onneksi peruutettaessa ja onneksi olin melkein kotona pihassa. Oikealle puolelle olikin jo tukivarsi vaihdettu (koodi D).

Tuo (koodi A) poikki mennyt tukivarsi maksoi tarvikeosana 111€. Vajaa viikko piti odotella sitä osaa postista. Vaihdoin alatukivarren itse. Piti ostaa vain 3kpl avaimia lisää (13€), niin sai vanhan pois ja uuden tilalle.

Ei ole tarkoitus myydä autoa, niin saahan sille omalle räpeltää ja on ihan mielekästä ruuvailua :) Saa nyt nähdä miten onnistui? Nyt mittarissa 244tkm.

"Toki" ostin Torista melko halvat 20" 500€ kesävanteet ja eturenkaat oli vielä käyttökelpoiset. Michelin Pilot Sport 4S takarenkaat oli myös Torista 40€. Ainakin siis takavanteet on ihan suorat, kun ne tasapainotettiin. Vähän vajaa 20tkm olen niillä ehtinyt ajamaan, kun osa ajosta oli kitkarenkailla talvella.

Tesla laturikin tuli testattua eilen (noin 900km ajot eilen).

Screenshot_2025-09-09-07-49-38-57_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Autoa en ole nyt juuri pessyt, mutta onneksi kuva on kaukaa.

Eli olisi ne normi takaisinkutsut ihan hyviä (esim alatukivarret takana). Harmillisesti niitä ei Suomessa ole. Vaikka Norjassa ja Ruotsissa kyllä on takaisinkutsun tapainen juttu menossa.

Edit:

Pyyhkijänsulat muuten. Niitä löytyi esim Biltemasta ihan oikean mittainen sarja. Jossa siis molemmat sulat. Täytyisi vaan vaihtaa jo uudelleen, kun yksi raita näkyy joskus tuulilasissa.

E2:

Tosiaan suko latausjohto ja toinen latausjohto oli jossain edellisellä omistajalla. Mutta eipä niitä edes ihan aina uudenkaan auton mukana tule? Mutta totta, että ei ollut autossa kyllä mitään mukana :D Itse en ole 11kW latausjohtoa vielä tarvinnut, eli pikalaturilla tai kotona aina.

Viimeksi muokattu:
Latausnopeus merkkaa enemmän kuin se iso akku.
Tämä latausnopeus vs akun koko monisyinen asia.
Paras vaihtoehto on tietty hiton iso akku hiton nopealla latauksella.

Mutta onko latausnopeus sitten parempi asia kuin iso akku ? Omasta mielestä tämäkin riippuu käyttöprofiilista. Jos päivän ajot ovat sen ison akun rangen rajoissa, niin tällöin isompi akku on tietty kivempi kun ei tarvitse sitä latausta matkan päällä tehdä ollankaan. Isompi latausnopeus tulee sitten hyödyksi vasta kun päivämatkat ovat suurempi kuin range. Normi pulliaiselle tämä tarkoittaa lähinnä lomamatkoja.

Omalla käyttöprofiililla latausnopeudella ei loppujen lopuksi ole yhtään mitään väliä. 95% ajosta kun tapahtuu kotilatauksella ja päivämatkat auton rangen rajoissa. Lomamatkalla sitten joudutaan turvautumaan pikalataukseen. Se että kestääkö lataus silloin 20min vai 30min ei hirveästi väliä. Totta kai se nyppii norkoilla siellä tolpalla, mutta isossa kuvassa tätä tapahtuu muutaman kerran vuodessa. Iso akku on siis itselleni tärkämpi kuin se latausnopeus.

Onneksi ostamalla legacy valmistajan auton niin voit olla varma että lasinpesunestekkin on aitoa Genuine OEM kamaa.

Model 3 ja Model Y sulat biltema/motonet akselilla taitaa olla samalla koodilla, vaikka Model Yssä pitäisi olla vähän pidempi kuskin(?) puoleinen sulka. En kuitenkaan koe että ostamalla Boschin sulat on mitenkään huono asia. Ei varmaan kauhean moni legacy valmistajan autolla ajavakaan vaihdatuta omalla rahalla merkkiliikkessä sulkia.

Linglongia ja Nankangia näkee ihan Saka/Kamuxin myyntirivissä Porsseissa/Bemareissa/Mersuissakin.

b) Latausnopeus merkkaa enemmän kuin se iso akku. Meidän iso akku on enemmän kuin riittävä siihen kaupunkiajoon eli siinä menisi pienempikin akku varsin hyvin. Iso akku ei missään nimessä ole riittävän kuitenkaan selviämään pitkistä matkoista ilman latausta, jolloin pikalatauksen nopeudella on merkitystä joka tarkoittaa eittei meidän autolla ole mitään järkeä matkustaa pitkää matkaa. (toki tämä on ikäluokkansa varmaan paskimpia lataajia, mutta silti).
Mikä auto teillä nyt on ja kuinka suuri akku? Ja latausnopeus? :)

Mitkä olisi nykyiset vaihtoehdot uudeksi autoksi?

Tesla Model S 90D FL ja "pikainen" lataus 13% -> 29%. 200kW latauskenttä siis riittää tuohon oikein hyvin, kun ei ollut muita autoja.

Screenshot_2025-09-08-19-34-38-76_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

90 akun käytössä oleva kapasiteetti (uutana) on 85.5kWh. Minusta jo aika iso ja riittävä. Toki 9 vuotta vanha auto, niin lataa hitaasti.

Teslojen osalta tuo valitettavasti näkyy kun käy potkii vaihtoautojen renkaita. Vanteet&renkaat mallia halvinta mitä maa päällään kantaa. Pyyhkijänsulatkin eri mittaa kuin alkuperäiset kun varmaan sen euron säästänyt silläkin?
Okei .. varmaankin näin. Turpaanhan näissä on lähes kaikki ottaneet euroina. Ja kun ajaminen on "ilmaista" niin itselläkin erikoisvanteisiin ("raptori" soi päässä), parhaisiin renkaisiin kesä/talvi ja oikealla koodilla tilattuihin pyyhkijöihin on mennyt useampi tuhat euroa toistaiseksi. Jos auton kk-erään menee kaikki rahat ja loppuvelkaakin jää, niin sitten joutunee tinkimään noista.

Näin esilämmittämättömän Enyaqin omaava sanoin joskus, että naksu-pari lisää käytännön talvirangea ja varmemmat lataustehot, niin hirveän paljoa muuta valitettavaa sähköautoilussa ole. Kun näitä GLC:tä ja IX3:sta katsoo, niin aletaan pikkuhiljaa olla siellä. Toki eri hintaluokan kamppeita, mutta näin se sähköautoilu kehittyy.

GLC on ihan rohkaiseva esimerkki sähköautosta, joka ei ulospäin huuda sähköautoa näyttämällä avaruusalukselta vrt. polttomoottoriserkkunsa. Ihan tämänkin takia uskoisin menestyvän, koska näyttää asialliselta ja on edellytykset olla ihan oikeasti hyvä autokin.

Avaruusaluksiin liittyen: sähköiset latausluukut ja sähköiset ovenkahvat. Nämä helvettiin ja säästyneillä rahoilla sisustamateriaalit kuntoon. Samoin matkustajan erilaiset näyttöratkaisut. Kuka näitä on koskaan ollut vailla?

Viimeksi muokattu:
Eli aina ei välttämättä ole halvinta korjata itse.
Puhuin niistä määräaikais huolloista. Ne on eri asia kuin korjaaminen. Jos haluaa takuuseen ilmaisen korjauksen niin silloin on ihan pakko viedä marmorille sinulle ennalta määrättyyn aikaan.

Itse siis elän maailmassa jossa huolto on eri asia kuin korjaus. Huoltoa tehdään ilman että mikään olisi rikki.

Puhuin niistä määräaikais huolloista. Ne on eri asia kuin korjaaminen. Jos haluaa takuuseen ilmaisen korjauksen niin silloin on ihan pakko viedä marmorille sinulle ennalta määrättyyn aikaan.

Itse siis elän maailmassa jossa huolto on eri asia kuin korjaus. Huoltoa tehdään ilman että mikään olisi rikki.
Lisäksi esim takaisinkutsu / tarkistus Tesla Model S ja X rikkoontuvista taka alatukivarsista. Tuo siis vanhoista alle 2017 vuosimalleista. Tarkastusta ei Suomessa ole, vaikka aika yleinen vika.

Vaikka siis huoltoa ei olisikaan, niin pitäisi olla takaisinkutsu rikkoontuvista autolle kriittisistä osista.

Voi tulla pahaa jälkeä, jos ajossa napsahtaakin alatukivarsi poikki ja rengas ottaa kiinni iskaritolppaan. Omalla kohdalla napsahti kyllä lopullisesti peruutettaessa autoa. Mutta taisi olla jo vanha halkeama siinä alatukivarressa, kun katselin irronneita palasia.

Oma auto takuu korjauksessa Hedin antoi sijaisautoksi ~300km ajetun Ford Puma sähkärin. Kiva tolla ajella kaupungissa, kun kulutus näyttää pyörivän 11kWh hujakoilla, omalla Marvelilla menee sinne 20kWh lähelle. Ahdas mennä sisään etuovesta ratin ja penkin väliin tämmösen 190 senttisellä, eikä 170 senttinen teini tahtonut eilen lähtee ajelulle/jäätelölle käymään, ku ois joutunut taakseni istumaan, kertoo sisätiloista.

Monessako muussa sähkoautossa on oletuksena päällä "polttomoottorin kaltainen ääni", aikani sitä ihmettelin, kunnes sen poisto löyty.

1757416520058.png

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
286 496
Jäsenet
79 194
Uusin jäsen
hoooogs

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom