Yleistä keskustelua sähköautoista

No pelkästään tavaratila on 20 cm kapeampi ja 25 cm lyhyempi. Vaikea sanoa mihin ne hieman GLS:ää pienemmät ulkomitat on saatu kadotettua.
Takatilat on suht samankokoiset. Reilun metrin leveä ja toista metriä pitkä jos kyseessä 5-paikkaiset autot. En tiedä mistä nuo mitat mahdoit ottaa :) Toki jos auto on 7-paikkainen niin takaboksi lyhenee vastaavasti molemmissa.
-Jari-
 
Viimeksi muokattu:
BYDit tuntuvat ”järjestäen” (siis kahden mallin Sealionin ja Tangin perusteella) olevan melkoisen janoisia kulkineita :hmm: Ei tarvi itse siis niitä edes teoriatasolla harkita. Tuli taannoin kylläkin nopeasti kokeiltua Sealion, mutta se ei kyllä herättänyt allekirjoittaneessa mitään mielenkiintoa.
 
Polttisaikana kiinnosti kovasti moottoreiden tekniikka. Sähkisaikana ei kiinnosta yhtään moottorin tai akun tekniikka.

Pitääkö olla huolissaan?
 
Polttisaikana kiinnosti kovasti moottoreiden tekniikka. Sähkisaikana ei kiinnosta yhtään moottorin tai akun tekniikka.
Pitääkö olla huolissaan?
Ei minua kovin paljoa kiinnostanut polttisaikana moottoritkaan, mutta sähköautoissa kiinnostaa akun puolesta ehkä huollettavuus. Voi olla että jos akkujen käytännöllinen elinikä jossain vaiheessa ylittää selkeästi auton muun oletetun käyttöiän, sitten ei ehkä enää edes sekään. Vähän samalla tavalla kuin puhelimissa, ei kiinnosta enää vanhan puhelimen elvyttäminen uudella akulla jos se pyörii enintään jollain Android 7:lla.
 
Viimeksi muokattu:
Polttisaikana kiinnosti kovasti moottoreiden tekniikka. Sähkisaikana ei kiinnosta yhtään moottorin tai akun tekniikka.

Pitääkö olla huolissaan?
Huomannut aivan saman. Ei voisi yhtään vähempää kiinnostaa millä kemiallisella reaktiolla joku akkupakettini toimii. Näiden moottoreista nyt ei voi varmaan olla kovinkaan kiinnostunut ku kaikki samallaisia möykkyjä näissä.
Kyl kun polttiksia kävi koeajamassa niin merkittäviä eroja moottorin ja voimansiirtojen luonteessa ja muissakin käytännön ominaisuuksissa. Sähköautot on vähä että jos oot ajanu yhtä niin oot ajanut niitä kaikkia.
 
Varmasti aikanaan oli lukematon määrä hevosmiehiä ja höyrykoneoperaattoreita joita ei olisi voinut vähempää kiinnostaa polttomoottoritekniikka.

Silloin kun uusi tekniikka ei enää kiinnosta tiedän olevani liian vanha ja vika ei ole tekniikassa.
 
Varmasti aikanaan oli lukematon määrä hevosmiehiä ja höyrykoneoperaattoreita joita ei olisi voinut vähempää kiinnostaa polttomoottoritekniikka.

Silloin kun uusi tekniikka ei enää kiinnosta tiedän olevani liian vanha ja vika ei ole tekniikassa.
No jos olisikin jotain uutta ja ihmeellistä tämä tekniikka. Muistan kun nuorena oli radio-ohjattavia autojakin niin polttisauto oli 10 kertaa kymmenestä se mielenkiintoisempi tapaus. Eihän siinä sähköpelissä ollut oikeen edes mitään tutkimista. Vaikka joo sähkis vei kiihtyvyydellä ja luotettavuudellaan aivan täysin, akkukesto oli silloinkin se suurin päänvaiva polttikseen verrattuna.
 
Varmasti aikanaan oli lukematon määrä hevosmiehiä ja höyrykoneoperaattoreita joita ei olisi voinut vähempää kiinnostaa polttomoottoritekniikka.

Silloin kun uusi tekniikka ei enää kiinnosta tiedän olevani liian vanha ja vika ei ole tekniikassa.
Suurinta osaa sähköautoilijoista ei kiinnosta akun kemia tai moottorien tekniikka pätkän vertaa. Sama juttu tietokoneen käyttäjistä, ei kiinnosta mitä se kone on syönyt. Tällä palstalla eletään autistisessa kuplassa, joka ei vastaa massoja.
 
Viimeksi muokattu:
Polttisaikana kiinnosti kovasti moottoreiden tekniikka. Sähkisaikana ei kiinnosta yhtään moottorin tai akun tekniikka.
Itse vahtaa youtubesta kaikki akku ja sahkomoottori teknologia videot. Poltiksia katson silloin talloin ja yleensa lopetan kun siina uuden teknologian polttismoottorissa on 3 kertaa enamman liikkuvia osia.

Jos tulee joku uusi polttisautomalli niin en jaksa katsoa arvostelua.
 
Itse vahtaa youtubesta kaikki akku ja sahkomoottori teknologia videot. Poltiksia katson silloin talloin ja yleensa lopetan kun siina uuden teknologian polttismoottorissa on 3 kertaa enamman liikkuvia osia.

Jos tulee joku uusi polttisautomalli niin en jaksa katsoa arvostelua.
Ei taida 3x riittää vaan menee jonnki 10-100x enemmän osia
 
Itse vahtaa youtubesta kaikki akku ja sahkomoottori teknologia videot. Poltiksia katson silloin talloin ja yleensa lopetan kun siina uuden teknologian polttismoottorissa on 3 kertaa enamman liikkuvia osia.

Jos tulee joku uusi polttisautomalli niin en jaksa katsoa arvostelua.
Mulla vähän sama, että polttisautojen tekniikka ei koskaan oikein kiinnostanut eikä autot ylipäätään, mutta nykyään seuraan todella tarkkaan sähköautojen kehitystä akkukemiasta lähtien ja uusien mallien julkaisuja myös.
 
Suurinta osaa sähköautoilijoista ei kiinnosta akun kemia tai moottorien tekniikka pätkän vertaa. Sama juttu tietokoneen käyttäjistä, ei kiinnosta mitä se kone on syönyt. Tällä palstalla eletään autistisessa kuplassa, joka ei vastaa massoja.

Onkohan siten eksynyt väärään aiheeseen ja ja foorumille, jos kokee tarpeelliseksi ilmoittaa sivu toisensa jälkeen, ettei foorumin teema (teknologia) tai ketjun aihe (sähköautot) kiinnosta.

Ihan saman tason "autismia" se on olla kiinnostunut männänrenkaista ja puristuspaineista.
 
Takatilat on suht samankokoiset. Reilun metrin leveä ja toista metriä pitkä jos kyseessä 5-paikkaiset autot. En tiedä mistä nuo mitat mahdoit ottaa :) Toki jos auto on 7-paikkainen niin takaboksi lyhenee vastaavasti molemmissa.
-Jari-
Ihan videorevikoista katsoin mitä on mitattu. Eli kyllä on aika merkittävä ero, joskin varmaan isoin ero on toki hinnassa silti.
 
No pelkästään tavaratila on 20 cm kapeampi ja 25 cm lyhyempi. Vaikea sanoa mihin ne hieman GLS:ää pienemmät ulkomitat on saatu kadotettua.
Juuri edellä kerroit, että joltain videolta olet saanut tuon tiedon, että EQS SUV:n tavaratila olisi peräti 20 cm kapeampi ja 25 cm lyhyempi kuin GLS:n. Jos kyse on Autogefühlin videosta, niin huima ero autojen välillä johtuu kolmesta virheestä, jotka kaikki sattuvat olemaan EQS SUV:n vahingoksi.

1. Thomas sanoi pituuksiksi 110 cm (EQS SUV )vs. 125 cm (GLS). Sinulla on käynyt laskuvirhe, jos sait tuosta erotuksesta 25 cm, sillä ero on oikeasti 15 cm.

2. Thomas jätti EQS SUV:n leveyttä mitatessaan noin 5 cm tyhjää nollan puolelle ja toisessa päässä 101 cm oli pyöräkotelossa kiinni. Hän sanoi suurpiirteisesti, että metrin verran on leveyttä (tai 40" eli ~102 cm), vaikka 5 cm + 101 cm = 106 cm.

3. Thomas mittasi jostain syystä GLS:n leveyden ennen kuin taittoi kolmannen penkkirivin alas, ja sai 120 cm. Näin hän ei mitannut kapeinta kohtaa, eli pyöräkoteloiden väliä. Noin mitaten oma Auriskin on leveämpi kuin GLS, mutta niin ei ole tapana mitata (levein kohta voi toki olla lisätietona). Thomas on aiemmin mitannut pre-facelift GLS:n 2021. Silloin hän mittasi pyöräkoteloiden välistä huolettomasti heilutellen metrin, mutta se oli alakanttiin. Pysäytyskuvista voi laskea 2025 GLS:n leveyden. Pyöräkoteloiden väli on siinä lattialuukun levyinen. Thomasin 120 cm-mittauksessa nolla oli 7 cm yli lattialuukun, ja toisella reunalla luki 113 cm. Pyöräkoteloiden väli 2025 GLS:lle on siis 113 cm - 7 cm = 106 cm, mikä sattuukin olemaan sama kuin EQS SUV:n 5 cm + 101 cm = 106 cm.


Sanoit EQS SUV:n tavaratilan olevan 20 cm kapeampi ja 25 cm lyhyempi. Autogefühlin videoiden perusteella minä taas väitän, että 0 cm kapeampi ja 15 cm lyhyempi.

Leveydessä ei ollutkaan eroa. Paneudutaan siis seuraavaksi pituuteen, sillä 15 cm:kin on aika paljon. Thomas mittaa tavaratilan pituuden myös itselleen säädetyn kuskinpenkin selkänojaan. EQS SUV oli 2 m tai 78" ja 2025 GLS 2 m tai 79". Aika samat pituudet samalle kuskille säädetyn penkin takana. Videolta katsoen tuo 78" oli lähempänä 79". Miksi siis toinen penkkirivi pystyssä GLS:ssä oli 15 cm enemmän pituutta? Selityksen täytyy olla se, että seitsenpaikkaisessa GLS:ssä on ohuemmat keskirivin selkänojat (jotta kolmas rivi saa lisää polvitilaa). Se ei kuitenkaan yksinään riitä selittämään 15 cm eroa, joten EQS SUV:ssa on pakosti enemmän kakkosrivin polvitilaa. Siinä onkin mahdollisuus säätää sähköisesti toista riviä edemmäs, jolloin tavaratila olisikin ollut luultavasti noin 120 cm nyt mitatun 110 cm sijaan. Tällöin EQS SUV:n tavaratila olisi enää 0 cm kapeampi ja 5 cm lyhyempi. Matalampi se toki on (kuten koko autokin), mutta siitä ei ollut puhe.

@jarimakela

Tässä on videot, joilta voi halutessaan tarkistaa mittaukset kuvien aikaleimojen kohdilta. Viimeinen video on vuodelta 2021. Silloin Thomas mittasi etupenkin selkänojaan saman 2 m, mutta silmällä näki, että peräluukun sisäpintaan oli noin 210 cm. Onko se nyt kuitenkin 10 cm pidempi kuin EQS SUV:n 2 m? Ei ole, vaan Thomas sattui silloin mittaamaan kartanlukijan selkänojaan.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/i8P8xXukAQA?si=tUEsAnJV16-80Lza


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/s-09KS2V0rk?si=4_8mxw6r1c1aoQQE


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/AUDBlg6gXTU?si=Fun1jfVFpDABvoPc


Screenshot_2025-10-25-23-40-38-27_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-10-25-23-41-09-63_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-10-25-23-48-23-43_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-10-25-23-52-10-38_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-10-26-00-01-25-35_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 878
Viestejä
4 979 993
Jäsenet
79 854
Uusin jäsen
SerHio24

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom