Yleistä keskustelua sähköautoista

No pelkästään tavaratila on 20 cm kapeampi ja 25 cm lyhyempi. Vaikea sanoa mihin ne hieman GLS:ää pienemmät ulkomitat on saatu kadotettua.
Takatilat on suht samankokoiset. Reilun metrin leveä ja toista metriä pitkä jos kyseessä 5-paikkaiset autot. En tiedä mistä nuo mitat mahdoit ottaa :) Toki jos auto on 7-paikkainen niin takaboksi lyhenee vastaavasti molemmissa.
-Jari-
 
Viimeksi muokattu:
BYDit tuntuvat ”järjestäen” (siis kahden mallin Sealionin ja Tangin perusteella) olevan melkoisen janoisia kulkineita :hmm: Ei tarvi itse siis niitä edes teoriatasolla harkita. Tuli taannoin kylläkin nopeasti kokeiltua Sealion, mutta se ei kyllä herättänyt allekirjoittaneessa mitään mielenkiintoa.
 
Tuli vastaan video ison Kian (todennäköisesti myös huihai 9) akun rakenteesta. Ota itselles hetki ja katsele jos kiinnostaa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/T4zXp7RhDPI
 
Polttisaikana kiinnosti kovasti moottoreiden tekniikka. Sähkisaikana ei kiinnosta yhtään moottorin tai akun tekniikka.

Pitääkö olla huolissaan?
 
Polttisaikana kiinnosti kovasti moottoreiden tekniikka. Sähkisaikana ei kiinnosta yhtään moottorin tai akun tekniikka.
Pitääkö olla huolissaan?
Ei minua kovin paljoa kiinnostanut polttisaikana moottoritkaan, mutta sähköautoissa kiinnostaa akun puolesta ehkä huollettavuus. Voi olla että jos akkujen käytännöllinen elinikä jossain vaiheessa ylittää selkeästi auton muun oletetun käyttöiän, sitten ei ehkä enää edes sekään. Vähän samalla tavalla kuin puhelimissa, ei kiinnosta enää vanhan puhelimen elvyttäminen uudella akulla jos se pyörii enintään jollain Android 7:lla.
 
Viimeksi muokattu:
Polttisaikana kiinnosti kovasti moottoreiden tekniikka. Sähkisaikana ei kiinnosta yhtään moottorin tai akun tekniikka.

Pitääkö olla huolissaan?
Huomannut aivan saman. Ei voisi yhtään vähempää kiinnostaa millä kemiallisella reaktiolla joku akkupakettini toimii. Näiden moottoreista nyt ei voi varmaan olla kovinkaan kiinnostunut ku kaikki samallaisia möykkyjä näissä.
Kyl kun polttiksia kävi koeajamassa niin merkittäviä eroja moottorin ja voimansiirtojen luonteessa ja muissakin käytännön ominaisuuksissa. Sähköautot on vähä että jos oot ajanu yhtä niin oot ajanut niitä kaikkia.
 
Varmasti aikanaan oli lukematon määrä hevosmiehiä ja höyrykoneoperaattoreita joita ei olisi voinut vähempää kiinnostaa polttomoottoritekniikka.

Silloin kun uusi tekniikka ei enää kiinnosta tiedän olevani liian vanha ja vika ei ole tekniikassa.
 
Varmasti aikanaan oli lukematon määrä hevosmiehiä ja höyrykoneoperaattoreita joita ei olisi voinut vähempää kiinnostaa polttomoottoritekniikka.

Silloin kun uusi tekniikka ei enää kiinnosta tiedän olevani liian vanha ja vika ei ole tekniikassa.
No jos olisikin jotain uutta ja ihmeellistä tämä tekniikka. Muistan kun nuorena oli radio-ohjattavia autojakin niin polttisauto oli 10 kertaa kymmenestä se mielenkiintoisempi tapaus. Eihän siinä sähköpelissä ollut oikeen edes mitään tutkimista. Vaikka joo sähkis vei kiihtyvyydellä ja luotettavuudellaan aivan täysin, akkukesto oli silloinkin se suurin päänvaiva polttikseen verrattuna.
 
Varmasti aikanaan oli lukematon määrä hevosmiehiä ja höyrykoneoperaattoreita joita ei olisi voinut vähempää kiinnostaa polttomoottoritekniikka.

Silloin kun uusi tekniikka ei enää kiinnosta tiedän olevani liian vanha ja vika ei ole tekniikassa.
Suurinta osaa sähköautoilijoista ei kiinnosta akun kemia tai moottorien tekniikka pätkän vertaa. Sama juttu tietokoneen käyttäjistä, ei kiinnosta mitä se kone on syönyt. Tällä palstalla eletään autistisessa kuplassa, joka ei vastaa massoja.
 
Viimeksi muokattu:
Polttisaikana kiinnosti kovasti moottoreiden tekniikka. Sähkisaikana ei kiinnosta yhtään moottorin tai akun tekniikka.
Itse vahtaa youtubesta kaikki akku ja sahkomoottori teknologia videot. Poltiksia katson silloin talloin ja yleensa lopetan kun siina uuden teknologian polttismoottorissa on 3 kertaa enamman liikkuvia osia.

Jos tulee joku uusi polttisautomalli niin en jaksa katsoa arvostelua.
 
Itse vahtaa youtubesta kaikki akku ja sahkomoottori teknologia videot. Poltiksia katson silloin talloin ja yleensa lopetan kun siina uuden teknologian polttismoottorissa on 3 kertaa enamman liikkuvia osia.

Jos tulee joku uusi polttisautomalli niin en jaksa katsoa arvostelua.
Ei taida 3x riittää vaan menee jonnki 10-100x enemmän osia
 
Itse vahtaa youtubesta kaikki akku ja sahkomoottori teknologia videot. Poltiksia katson silloin talloin ja yleensa lopetan kun siina uuden teknologian polttismoottorissa on 3 kertaa enamman liikkuvia osia.

Jos tulee joku uusi polttisautomalli niin en jaksa katsoa arvostelua.
Mulla vähän sama, että polttisautojen tekniikka ei koskaan oikein kiinnostanut eikä autot ylipäätään, mutta nykyään seuraan todella tarkkaan sähköautojen kehitystä akkukemiasta lähtien ja uusien mallien julkaisuja myös.
 
Suurinta osaa sähköautoilijoista ei kiinnosta akun kemia tai moottorien tekniikka pätkän vertaa. Sama juttu tietokoneen käyttäjistä, ei kiinnosta mitä se kone on syönyt. Tällä palstalla eletään autistisessa kuplassa, joka ei vastaa massoja.

Onkohan siten eksynyt väärään aiheeseen ja ja foorumille, jos kokee tarpeelliseksi ilmoittaa sivu toisensa jälkeen, ettei foorumin teema (teknologia) tai ketjun aihe (sähköautot) kiinnosta.

Ihan saman tason "autismia" se on olla kiinnostunut männänrenkaista ja puristuspaineista.
 
Takatilat on suht samankokoiset. Reilun metrin leveä ja toista metriä pitkä jos kyseessä 5-paikkaiset autot. En tiedä mistä nuo mitat mahdoit ottaa :) Toki jos auto on 7-paikkainen niin takaboksi lyhenee vastaavasti molemmissa.
-Jari-
Ihan videorevikoista katsoin mitä on mitattu. Eli kyllä on aika merkittävä ero, joskin varmaan isoin ero on toki hinnassa silti.
 
No pelkästään tavaratila on 20 cm kapeampi ja 25 cm lyhyempi. Vaikea sanoa mihin ne hieman GLS:ää pienemmät ulkomitat on saatu kadotettua.
Juuri edellä kerroit, että joltain videolta olet saanut tuon tiedon, että EQS SUV:n tavaratila olisi peräti 20 cm kapeampi ja 25 cm lyhyempi kuin GLS:n. Jos kyse on Autogefühlin videosta, niin huima ero autojen välillä johtuu kolmesta virheestä, jotka kaikki sattuvat olemaan EQS SUV:n vahingoksi.

1. Thomas sanoi pituuksiksi 110 cm (EQS SUV )vs. 125 cm (GLS). Sinulla on käynyt laskuvirhe, jos sait tuosta erotuksesta 25 cm, sillä ero on oikeasti 15 cm.

2. Thomas jätti EQS SUV:n leveyttä mitatessaan noin 5 cm tyhjää nollan puolelle ja toisessa päässä 101 cm oli pyöräkotelossa kiinni. Hän sanoi suurpiirteisesti, että metrin verran on leveyttä (tai 40" eli ~102 cm), vaikka 5 cm + 101 cm = 106 cm.

3. Thomas mittasi jostain syystä GLS:n leveyden ennen kuin taittoi kolmannen penkkirivin alas, ja sai 120 cm. Näin hän ei mitannut kapeinta kohtaa, eli pyöräkoteloiden väliä. Noin mitaten oma Auriskin on leveämpi kuin GLS, mutta niin ei ole tapana mitata (levein kohta voi toki olla lisätietona). Thomas on aiemmin mitannut pre-facelift GLS:n 2021. Silloin hän mittasi pyöräkoteloiden välistä huolettomasti heilutellen metrin, mutta se oli alakanttiin. Pysäytyskuvista voi laskea 2025 GLS:n leveyden. Pyöräkoteloiden väli on siinä lattialuukun levyinen. Thomasin 120 cm-mittauksessa nolla oli 7 cm yli lattialuukun, ja toisella reunalla luki 113 cm. Pyöräkoteloiden väli 2025 GLS:lle on siis 113 cm - 7 cm = 106 cm, mikä sattuukin olemaan sama kuin EQS SUV:n 5 cm + 101 cm = 106 cm.


Sanoit EQS SUV:n tavaratilan olevan 20 cm kapeampi ja 25 cm lyhyempi. Autogefühlin videoiden perusteella minä taas väitän, että 0 cm kapeampi ja 15 cm lyhyempi.

Leveydessä ei ollutkaan eroa. Paneudutaan siis seuraavaksi pituuteen, sillä 15 cm:kin on aika paljon. Thomas mittaa tavaratilan pituuden myös itselleen säädetyn kuskinpenkin selkänojaan. EQS SUV oli 2 m tai 78" ja 2025 GLS 2 m tai 79". Aika samat pituudet samalle kuskille säädetyn penkin takana. Videolta katsoen tuo 78" oli lähempänä 79". Miksi siis toinen penkkirivi pystyssä GLS:ssä oli 15 cm enemmän pituutta? Selityksen täytyy olla se, että seitsenpaikkaisessa GLS:ssä on ohuemmat keskirivin selkänojat (jotta kolmas rivi saa lisää polvitilaa). Se ei kuitenkaan yksinään riitä selittämään 15 cm eroa, joten EQS SUV:ssa on pakosti enemmän kakkosrivin polvitilaa. Siinä onkin mahdollisuus säätää sähköisesti toista riviä edemmäs, jolloin tavaratila olisikin ollut luultavasti noin 120 cm nyt mitatun 110 cm sijaan. Tällöin EQS SUV:n tavaratila olisi enää 0 cm kapeampi ja 5 cm lyhyempi. Matalampi se toki on (kuten koko autokin), mutta siitä ei ollut puhe.

@jarimakela

Tässä on videot, joilta voi halutessaan tarkistaa mittaukset kuvien aikaleimojen kohdilta. Viimeinen video on vuodelta 2021. Silloin Thomas mittasi etupenkin selkänojaan saman 2 m, mutta silmällä näki, että peräluukun sisäpintaan oli noin 210 cm. Onko se nyt kuitenkin 10 cm pidempi kuin EQS SUV:n 2 m? Ei ole, vaan Thomas sattui silloin mittaamaan kartanlukijan selkänojaan.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/i8P8xXukAQA?si=tUEsAnJV16-80Lza


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/s-09KS2V0rk?si=4_8mxw6r1c1aoQQE


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/AUDBlg6gXTU?si=Fun1jfVFpDABvoPc


Screenshot_2025-10-25-23-40-38-27_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-10-25-23-41-09-63_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-10-25-23-48-23-43_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-10-25-23-52-10-38_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-10-26-00-01-25-35_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
 
Jälleen on sähköauto mainittu tulipalon yhteydessä. Ei kuitenkaan syttynyt, vaikka palomestarin mukaan oli uhka pitkäkestoisesta palosta. Eikös Tampereella näitä jäänyt myös syttymättä ns. pitkäkestoisesti, vaikka muuten paloivatkin.
 
Jälleen on sähköauto mainittu tulipalon yhteydessä. Ei kuitenkaan syttynyt, vaikka palomestarin mukaan oli uhka pitkäkestoisesta palosta. Eikös Tampereella näitä jäänyt myös syttymättä ns. pitkäkestoisesti, vaikka muuten paloivatkin.
Jutussa ei käy selville oliko ns. luovasti yhdistetty lauseita antaen kuva että oli pelko sähköautonkin syttymisestä, vaikka palomestari oli vain todennut yleisesti sähköautopalojen olevan vaikeampia sammuttaa.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Jutussa ei käy selville oliko ns. luovasti yhdistetty lauseita antaen kuva että oli pelko sähköautonkin syttymisestä, vaikka palomestari oli vain todennut yleisesti sähköautopalojen olevan vaikeampia sammuttaa.
Meinaatko lauseiden luovalla yhdistämisellä sitä, että kyseiset virkkeet eivät olisi oikeasti kuuluneet yhteen? Ne meinaan olivat samaa kappaletta. Lahdenperä on palomestari.


Yhtenäinen lainaus IS:n uutisesta kappalejakoineen:

"Kolmantena pysäköintirivissä oli sähköauto. Palo uhkasi levitä sinne asti, mutta se saatiin estettyä. Sähköauton palo olisi ollut vaikeampi sammuttaa ja pitkäkestoisempi, Lahdenperä arvioi.

Palomestarin mukaan palo näytti saaneen alkunsa auton moottoritilasta, mutta syytä palon syttymiselle hän ei osannut sanoa."


Tilannehuoneenkin uutinen puhuu sen puolesta, että kyllä se uhkasi levitä kolmanteenkin autoon (joka oli IS:n mukaan sähköauto).


Screenshot_2025-10-26-09-59-20-25_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Alkaakohan noita sähköautoja nyt kiihtyvään tahtiin palamaan kun uutisoinnin mukaan sähköautojen omistajat ovat kovasti olleet kaupan purkujen perässä syystä taikka toisesta.
 
Alkaakohan noita sähköautoja nyt kiihtyvään tahtiin palamaan kun uutisoinnin mukaan sähköautojen omistajat ovat kovasti olleet kaupan purkujen perässä syystä taikka toisesta.
Nyt vain vaikuttaa pahasti siltä että ainakin uudempia sähköautoja on kovin vaikea saada palamaan edes tarkoituksella, ja ainakaan siltä näyttäen että palo olisi itsestään alkanut (eikä hakkaamalla naula NMC tai NCA-akun läpi, saadakseen edes yksi moduuli palamaan)?

Tästä voisi joku vakuutusyhtiö tai sähköautovalmistaja tehdä mainosvideon kaverista joka ennen tehtaili vakuutuspetoksia polttelemalla autoja. Kirottua DNA!

Sinänsä mielenkiintoista että tuossa aprikoidaan että jos kolmantena ollut sähköauto olisi syttynyt palamaan, se olisi ollut "vaikeampi sammuttaa". Vaikeampi kuin mikä? Polttomoottoriauto joka uutisen mukaan paloi kokonaan poroksi? Malliesimerkki onnistuneesta sammutuksesta... Ehkä palo ei levinnyt kolmanteen autoon juuri sähköauton takia joka oli kuin yrittäisi asbestista valmistettua autoa saada palamaan?
 
Taas sunnuntain ratoksi katsellut Munro Liven videoita sähkömoottoreista.
Muutamia mielenkiintoisia nostoja, näitä voi olla ketjussa ollut jo aiemminkin, pahoittelut jos pahoitan jonkun mielen toistamalla asiaa.
Sähkömoottoreissa tuntuu olevan vähintäänkin yhtä paljon ellei enemmänkin eroavaisuuksia eri valmistajien ja tekniikoiden suhteen, kuin polttomoottoreissa.

Ensin video jossa käydään läpi induktiomoottori vs. kestomagneettimoottori (jos osasin termit oikein)
Molemmilla on omat edut ja haitat.
Induktio on halvempi eikä vastusta sammutettuna jos halutaan "liukua" eteenpäin, mutta huonompi hyötysuhde ja vähemmän vääntöä.
Kestomagnetoitu on on hyötysuhteeltaan parempi ja väännökkäämpi, mutta vastustaa aina enemmän jos halutaan "liukua" moottori sammutettuna ja on kalliimpi.
Molemmilla on hieman erilaiset hyötysuhdealueet.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=FHufjrP0xDI


Sitten yksi nykyisin yleisistä VW konsernin moottoreista, APP550 joka käsittääkseni on käytössä uusissa VW ID.7 ja ID.4 (2024 eteenpäin) malleissa, sekä Skodan 2024 ja uudemmissa Elroq ja Enyaq malleissa. Voi olla muissakin en ihan kaikkia tunne.
Evoluutioversio aiemmasta APP310 moottorista joka ollut käytössä vanhemmissa VW ID sarjoissa ja Skodan Enyaqeissa. Varmaankin Cuprassa myös.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=qTilowhsX_w


Sitten uusi Nissan Aryan moottori (lieneekö uudessa Leafissa myös), joka taas eroaa ensimmäisenä esitellyistä induktio- ja kestomagneettimoottoreista melkoisesti.
Kai tuo ehkä on lähempänä induktiomoottoria, mutta sähkökenttää ei kehitetä roottoriin staattorilla vaan roottorissa on oma käämitys johon johdetaan sähkövirtaa omaa reittiä.
Mielenkiintoinen konstruktio, näköjään palataan taas vanhaan kunnon hiilien vaihtoon sähkömoottoreissa.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=BFmp9ODkCA8


Ja lopuksi bonuksena axial flux moottorin esittelyä.
Vaikka näitä kovasti tunnutaan hehkutettavan tulevana mahtitekniikkana joka tulee heittämään kaikki vanhanmallin sähkömoottorit roskiin, niin tämän perusteella asia ei ole niin yksinkertainen.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=dCO633KE7RA
 
Polttomoottori tekniikkaa pystyi itsekin huoltamaan ,korjaamaan mutta sähkäreiden kanssa on paljon enemmän korjaamoiden varassa
Tuo ei oikeastaan pidä paikkaansa, kuin ehkä siten että jos akku pitää avata, sen pidottamiseen tarvitsee jotain nostolaitteita, toisin kuin polttom oottorin, jonka voi parin kaverin kanssa nostaa käsin (jos mahtuu yläkautta ulos).

Tilannetta voi verrata noin 100 vuotta sitten troolarin omistajan pähkäilyyn siitä kuinka höyrykoneen voi korjata itse, mutta dieselin kanssa ollaan ulkopuolisten korjaajien varassa. Kummassakin tapauksessa kyse ei oikeasti ole siitä korjattavuudesta, vaan omista ennalta hankituista taidoista ja välineistä.
 
Tuo ei oikeastaan pidä paikkaansa, kuin ehkä siten että jos akku pitää avata, sen pidottamiseen tarvitsee jotain nostolaitteita, toisin kuin polttom oottorin, jonka voi parin kaverin kanssa nostaa käsin (jos mahtuu yläkautta ulos).

Tilannetta voi verrata noin 100 vuotta sitten troolarin omistajan pähkäilyyn siitä kuinka höyrykoneen voi korjata itse, mutta dieselin kanssa ollaan ulkopuolisten korjaajien varassa. Kummassakin tapauksessa kyse ei oikeasti ole siitä korjattavuudesta, vaan omista ennalta hankituista taidoista ja välineistä.
No tietysti olen jäänyt ajasta jälkeen kun autoalan koulutus ammattikoulu/teku oli polttomoottori aikaan. En kyllä ominpäin ilman koulutusta lähde sähköauton järjestelmiin koskemaan 🙂
 
No tietysti olen jäänyt ajasta jälkeen kun autoalan koulutus ammattikoulu/teku oli polttomoottori aikaan. En kyllä ominpäin ilman koulutusta lähde sähköauton järjestelmiin koskemaan 🙂
No suurimmalla osalla DIY kavereista ei ole koulutusta mihinkään ajoneuvotekniikkaan, enkä nyt tiedä onko se ensikynnys sähkärissä merkittävästi korkeampi. Toki yleinen kynnys tehdä itse mitään korjauksia on nykyään varmasti korkeampi kuin esim kasarilla ihan jo sen takia että ihmisten koulutus on nykyään vähemmän käsillä tekemiseen keskittynyt.
 
Yleinen hokema jo 90-luvulta alkaen on ollut etta ei naihin voi itse tehda mitaan.
Näinhän se on ja kyllä näit kotona aletaan remontoimaan ihan siinä missä muitakin vehkeitä. Tietysti sähkön kanssa saa olla aika tarkkana jos ei tasan tiedä mitä on tekemässä, polttiksissa tietämättömyydellä saa aikaan lähinnä vaan enemmän rikki olevan laitteen.
 
Yleinen hokema jo 90-luvulta alkaen on ollut etta ei naihin voi itse tehda mitaan.
Alustan osia menee ja ne on ainakin ihan samanlaisia vaihtaa.

Ilmastoinnin kompressori oli aika helppo vaihtaa. Auto Tesla Model S 90D, 8/2016, 248tkm. Eli tuohon autoon ei tarvinnut mitään kummempaa diagnostiikka juttua olla. "Uusi" käytetty 180€ komressori vaan pikalleen.

Ilmeisesti moottorit ja akku on kestävämpää tekoa, eli ne luultavasti menee vielä hetken ilman remontointia. Esim takamoottorissa ei ole vesijäähdytystä, joka on yksi rikkoontuva kohde. Pieni takamoottori siis.

Mutta ei kyllä oma tosi huono osaaminen riittäisi akun tai moottorien vaihtamiseen. Tai toisaalta jos on tuuria, niin auton kalliit korjaukset voisi tulla vasta 500tkm kohdalla?
 
Ryhmään tuli kuvien kera postaus kansanvaunusta.
Viestistä ei käy selväksi, mikä oli liikkeen tarjous ihan tarkalleen ja mikä oli KKVn suositus. Jos noissa on huomattava ero, asia on päivänselvä. Kolmivuotiaaseen ja noin vähän ajettuun autoon ei vaan saa tulla noin kallista vikaa, jonka kustannuksista myyjä ei pääosin vastaisi. Ellei myyjäliikkeen kannalle ole jotain ihan erityisiä ja viestissä mainitsemattomia perusteita, kuluttajariitalautakunnan ratkaisu päätyy jokseenkin varmasti suunnilleen samaan kuin oli KKVn suositus. Ja isot autoliikkeet kyllä noudattavat lautakunnan ratkaisuja, poislukien Tesla, joka joko noudattaa tai sitten ei.
Aikaa menee, mutta jos kyse on tuhansien eurojen erosta, riitelyn vaiva pitää vaan nähdä.

Autoliikkeeltä kyllä totaalisen nilviäismäistä toimintaa ja myös typerää, koska ottavat lautakunnassa varmasti turpiinsa - jos siis viestin tiedot pitävät paikkansa. Ehkä sähkövolkkareiden kauppa käy jo niin hyvin, ettei merkin tai liikkeen maineesta tarvitse enää välittää.
 
Viestistä ei käy selväksi, mikä oli liikkeen tarjous ihan tarkalleen ja mikä oli KKVn suositus. Jos noissa on huomattava ero, asia on päivänselvä. Kolmivuotiaaseen ja noin vähän ajettuun autoon ei vaan saa tulla noin kallista vikaa, jonka kustannuksista myyjä ei pääosin vastaisi. Ellei myyjäliikkeen kannalle ole jotain ihan erityisiä ja viestissä mainitsemattomia perusteita, kuluttajariitalautakunnan ratkaisu päätyy jokseenkin varmasti suunnilleen samaan kuin oli KKVn suositus. Ja isot autoliikkeet kyllä noudattavat lautakunnan ratkaisuja, poislukien Tesla, joka joko noudattaa tai sitten ei.
Aikaa menee, mutta jos kyse on tuhansien eurojen erosta, riitelyn vaiva pitää vaan nähdä.

Autoliikkeeltä kyllä totaalisen nilviäismäistä toimintaa ja myös typerää, koska ottavat lautakunnassa varmasti turpiinsa - jos siis viestin tiedot pitävät paikkansa. Ehkä sähkövolkkareiden kauppa käy jo niin hyvin, ettei merkin tai liikkeen maineesta tarvitse enää välittää.
Joo takuun loppuminen ei todellakaan vapauta myyjää virhevastuusta. Siinä sitten tulee se oletettu käyttöikä jne jutut vastaan mitkä autolla ja noin kalliissa rempoissa on jotain ihan muuta ku pari vuotta.
Toki melkeen 99% noissa ton tyyppisissä jutuissa missä ei tulla ollenkaa vastaan ni lopulta selviää että kyseessä joku tulva-auto, aivan paskaksi mällätty ja baltiassa sinnepäin korjattu jne tapaus.
 
Sinänsä mielenkiintoista että tuossa aprikoidaan että jos kolmantena ollut sähköauto olisi syttynyt palamaan, se olisi ollut "vaikeampi sammuttaa". Vaikeampi kuin mikä? Polttomoottoriauto joka uutisen mukaan paloi kokonaan poroksi? Malliesimerkki onnistuneesta sammutuksesta... Ehkä palo ei levinnyt kolmanteen autoon juuri sähköauton takia joka oli kuin yrittäisi asbestista valmistettua autoa saada palamaan?

Mielestäni vähän ajattelematon heitto tuo sammutuksen vaikeus. Se varmaan pitää paikkaansa akkupalossa, mutta kuten tässä Tampereen pysäköintihallin palossa huomattiin, ei sähköauton akut noin vaan syty palamaan vaikka auto ympärillä olisikin tulessa.
 
Itselläni on 4 ja vuokrasin kakkosen muutamaksi päiväksi Saksan reissulla. Yllätyin kyllä miten valtava ero ajettavuudessa oli nelosen hyväksi. Ehkä kokokin vaikuttaa, sillä kakkonen on kyllä melkoinen rusina neloseen verrattuna. Vuokra-autossa oli rajoitin 160 km/h, mutta ei tuota nopeutta mielellään sillä autolla ajanut, tuntui, että hajoaa kappaleiksi hetkenä minä hyvänsä.
Jos ja kun se vuokra-auto oli se takavetoinen versio (mikä ainakin itselläni Hertziltä oli), niin siinähän on nopeus rajoitettu auton puolesta tuohon, eikä kyseessä ole mikään vuokraamon juttu. Piti itsekin tarkistaa moinen kun ihmettelin vähän tätä samaa. Kyllä siinä useampikin auto halusi autobaanalla vielä ohi tässäkin vauhdissa. Melkein voi kuulla myös elekronien virtaavan akusta, kun prosentit vilisee melkein silmissä. Ja Polestar 2sta puhuttiin, kun se ei tuossa ylempänä nyt selkeästi ole mainittuna, vaikka moni osaakin päätellä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 026
Viestejä
4 983 790
Jäsenet
79 872
Uusin jäsen
vulcan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom