3D-tulostaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Yhtenä optiona mallinnukseen voitaneen pitää OpenSCAD:ia OpenSCAD. Ei kaikille, mutta itse olen pääasiallisesti käyttänyt melkein kaikkeen mallinnukseen mitä vajaan 10v aikana olen tehnyt. Mutta minulla on aika lailla ohjelmointitaustaa joten OpenSCAD sopii hyvin ja tuolla tuli aloitettua Dollo3D-projektin kanssa värkkäämään. Hyvät puolet tuossa on että koodi on tekstiä ja modulaarista, saa talteen esmes githubiin ja muutosten diffaus helppoa, mutta huonona puolena jotkut asiat kuten reunojen pyöristykset yms. vaatii huomattavasti enemmän tekemistä ja ymmärrystä. + joutuu käyttämään matikkaa :). Kirjastoilla saa lisää ominaisuuksia. Riippunee millaista mallinnusta tekee ja kuinka paljon haluaa käyttää aikaa tuon kielen opiskeluun.
Fusion 360 olen hieman käyttänyt joku vuosi sitten mutta taisi olla rajoitukset mallien tallennukseen ja versiointiin liittyen mikä sai innon lopahtamaan. FreeCAD ollut tarkoitus paneutua enemmän mutta tällä hetkellä ei ole aikaa alkaa opettelemaan mutta ehkäpä jossain vaiheessa. FreeCADissa ilmeisesti mahdollista käyttää OpenSCAD koodia osana mallia ja Python-skriptillä tehdä operaatioita jos välttämättä haluaa koodailla.
Tinkercadilla olen lähinnä käsitellyt enemmän tai vähemmän rikkinäisiä stl filuja mitä OpenSCAD ei hanskaa vaikkakin tässäkin kyllä potentiaalia riippuen miten monimutkaista tekee.
Edit: tuolla on omaa openscad-tuotosta jos kiinnostaa: GitHub - spegelius/3DModels. Jos ei ole tottunut koodia tuijottamaan niin en ihmettele jos tuntuu luotaantyöntävältä :D

Viimeksi muokattu:
@spegelius fusionin ilmaisversion rajoitus tiedostojen suhteen mahtoi olla ainoastaan kymmenen editoitavaa tiedostoa kerralla. Eli tiedostoja voi olla vaikka huru mycket mutta vain kymmentä niistä voi pitää yhtäaikaisesti editoitavana.

Itse aloittelin FreeCadilla jonka epäloogisuuksiin turhauduin ja hyppäsin Linux-käyttäjänä Onshapeen. Jotakin pikkukikkareita Tinkercadilla olen testimielessä väsännyt.
Ainoa asia joka kaduttaa on ajan tuhlaaminen FreeCadiin.

Eli aloita ihan suosiolla oikealla Cad-softalla.
Onshape ainakin on helposti omaksuttava ja käyttäjäystävällinen.
Onko pitkä aika siitä kun käytit FreeCadiä? Ondsel kehitti sitä kaupallisesti viime vuoden aikana ja sinä aikana FreeCad meni paljon eteenpäin.

Katsoin tämän videon joskus aiemmin ja erot OnShapeen näyttää aika pieniltä.

Onko pitkä aika siitä kun käytit FreeCadiä? Ondsel kehitti sitä kaupallisesti viime vuoden aikana ja sinä aikana FreeCad meni paljon eteenpäin.

Katsoin tämän videon joskus aiemmin ja erot OnShapeen näyttää aika pieniltä.

On siitä pari vuotta. Ilman muuta mukava juttu että FreeCad menee eteenpäin!

On siitä pari vuotta. Ilman muuta mukava juttu että FreeCad menee eteenpäin.
Onhan se eteenpäin mennyt viime vuosina hurjasti, että ehkä sillä nyt sitä perusmallinnusta voisi tehdä, Mutta onhan fakta se, että Onshapella tai Fusionilla pystyy asiat tekemään useammalla tavalla ja FreeCAD ei myöskään pysty käsittelemään läheskään yhtä monimutkaisia pyöristyksiä jne. kuten nämä enemmän ammattimaiset ohjelmat. Tässä vähän vertailua Teaching Techniltä, kun se FreeCAD -varitaatio Onsel tuli ulos:

Fusion on näistä varmasti parhaita käyttää, kuten tuolla yllä olevalla videollakin tässä viestissä oli, mutta Onshapen vahvuus on se, että koneelle ei tarvitse asentaa mitään ja se on käytettävissä käytännössä millä koneella vain. Ja haittapuolena se mallien julkisuus. Näihin kyllä löytyy Youtubesta sen verran opetusvideota, että jos oikeasti se mallintaminen kiinnostaa, niin kyllä se perustekemisen äkkiä oppii. Se, että tekee asiat fiksusti, viekin sitten pidemmän aikaa. Jos pienempää puuhastelua haluaisi ihan työkseen (=ei harrastella) tehdä, niin sitten on tarjolla vain huonoja vaihtoehtoja, koska näiden kaikkein parempien ohjelmien lisenssit oikeaan työhön on valitettavan kalliita.

Itse käytän työkseni inventoria ja varsinkin sen CAM puolta, CNC-koneita kun ajan ja ohjelmoin työkseni. Kotona ilmainen fusion on kyllä riittänyt omiin juttuihin enemmän kuin tarpeeksi.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 373
Jäsenet
78 577
Uusin jäsen
JuhoLindfors

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom