3D-tulostaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Bambu A1 combo tulossa.. oli sen verran hämrä hinnoittelu että lopulta samaan hintaa olisi saanut sieltä suomen viralliselta bambu edustajalta (kun bambun nettimyynti lisäsi jossain välissä varmaan suomi alvia tms.. )
Tiedä sitten tuliko etua filamenteista enempi, olikohan -50%.. ja jotain kulutus osia oli tulostimen ostajalle alennuksessa.

Mutta itse kysymykseen, olen toki ikivanhalla wanhai 4s:llä jotain tulostellut simplyfy3d kautta niin nyt kysymys bambun slicerista. Miten saa tasaisen pinnan jollekin tasolle johon tulee vielä joku lisuke päälle (eli vaikka laatikko ja siihen päälle kohokirjoitus)
Että molemmat säilyy omana objektina, teksti alkaa tulostua yhtenäisen pinnan päälle eikä harvan täytteen päälle. Pitääkö tuoda vaan eri objekteina vai osaako bambu slicerin teksti lisuke hoitaa tuon

Itsellä tämä homma onnistuu siten, että exporttaa (käytän Plastcityä) 3mf- tiedostona molemmat objektit, niin Orca slicer ymmärtää tulostaa kumpaankin objektiin ylä- ja alapinnat yhtenäisinä. Esim. STL ei toimi.

Tätä ominaisuutta tarvitaan esim. itse suunniteltujen supporttien kanssa, kun halutaan juuri tietyn muotoinen, tasainen ja yhtenäine tukipinta. Sitten välykset nollaan ja tuohon kohtaan printtiä pause. Sitten tukipintaan liimaa tai sharpieta, niin jo vain saadaan sileä pinta.

Prusaslicerisa on optio jolla saam erillisten mallien interface tulostuksen määritettyä juurikin noin että reunat ja pinnat tulostuu. En nyt muista sitä optiota, pitäisi olla multimaterial kohdassa. Orcasta/Bambusta en osaa sanoa onko vastaavaa.
Edit: Multimaterial -> Interface shell tms

Viimeksi muokattu:
Eikö 95A ole jo tavallisen kovaa TPUta? Mutta MyTechFun My Tech Fun on näitä eri filamentteja testannut jokusenkin, niin sieltä voisi yrittää ehkä haarukoida itselleen sopivaa. Videot voi katsoa ilmaiseksi ja tehdä itse taulukot, tai sitten maksaa hieman, niin pääsee kaikkeen dataan heti käsiksi. Lisäksi viime aikoina on tullut TPUn kaltaisia filamenttejä, jotka ovat ilmeisesti paljon helpommin tulostuvia, mutta ehkä jopa pehmeämpiä kuin tuo 95A. TPUn haasteet voisi ehkä välttää näillä uusilla muoveilla.

"Patreon supporters get early access to some of my videos and access to a summary spreadsheet with all earlier test results for easy comparison." enkä usko että isoakaan sijoitusta tarvitsee tehdä. Itse luottaisin näihin tuloksiin enemmän kuin vertailemalla eri toimittajien omia lukemia...
Ainakin bambulabin 95A HF on kohtuu joustavaa. Riippuen vähän miten sitä tulostaa. Se on muuten aika hyvä, mutta overhangia ei kestä riittävästi. Tavoitteena ei olis saada joustavia tuotteita, vaan parantaa kerroksien tarttuvuutta toisiinsa.

Onko muuten missään slicerissä toteutettu ns. antialiasointia esim. 0.2mm kerrospaksuudella siten että kerroksen valmistuttua vain pahempien loivien kulmien ns. reunakohtiin turautettaisiin 0.1mm lisuke?
Tämä ei veisi läheskään yhtä kauan aikaa kuin 0.1mm tai muuttuvalla kerroskoolla tulostus.
Kuvassa kuviteltu 0.2mm tulostuskorkeus 0.4mm tulostuspäällä (jossa muuten lienee liikkumavaraa todellisessa leveydessä.. 0.3..0.5mm?)
Oranssi olisi siis extra 0.1mm porraspehmennys..
Screenshot_20251106_164226_Skedio Pro.jpg

Onko muuten missään slicerissä toteutettu ns. antialiasointia esim. 0.2mm kerrospaksuudella siten että kerroksen valmistuttua vain pahempien loivien kulmien ns. reunakohtiin turautettaisiin 0.1mm lisuke?
Tämä ei veisi läheskään yhtä kauan aikaa kuin 0.1mm tai muuttuvalla kerroskoolla tulostus.
Kuvassa kuviteltu 0.2mm tulostuskorkeus 0.4mm tulostuspäällä (jossa muuten lienee liikkumavaraa todellisessa leveydessä.. 0.3..0.5mm?)

Tuollain kun esittää, niin herää kysymys, että miksi tuommonen ei ole tullut aikaisemmin vastaan. Olisi kyllä hyvä 👌 Tosin joutuis ensin tehdä tuon matalemman kohdan ja sitten vasta muun layerin.

Ei oo kyllä itellä tullu ainakaan vastaan.. Adaptive/variable layer height on vähän sinne päin, mutta siinä on koko layeri sitten matalampi/korkeempi, riippuen kulmasta.

Vois kyllä olla aika fiksu veto, kun sais osasta riippuen tulostusaikaa mahdollisesti melko hyvinkin alaspäin laadun kärsimättä! :thumbsup:

En ole itsekään koneella, mutta tuli mieleen. Onnistuisko, jos laittas modifierin muutamalle layer kerrokselle tekstin alle ja sille solid fill tms?
Tuo voisi toimia..
Tuossa nyt kun testasin hieman niin bambu studiossa vaikutti että sen lisäämän tekstin alla oleva alue olisi vedetty kokonaan tasaisena mutta jostain kumman syystä siellä olikin jotain röppöä.. ilman tekstiä ei..
Kuvassa siis 3 peräkkäistä layeria.
20251106_185419.jpg

Olisiko Bambu labs A1 mini hyvä aloittelijalle? 179€ maksaisi. En oikein tiedä olisiko käyttöä kuinka paljoa, joten ihan kauheasti en viitsisi investoida ainakaan alkuun vaan olisi lähinnä ihan mielenkiinnon takia hankittava asia.

Eli siis tämä:

110€ olisi lisähintaa ilmeisesti combi versiolla? Onko tuossa siis ainoana erona tuo että saa 4 eri väriä? Saakohan tuohon perusversioon jälkikäteen ostettua tuon lisäosana?

Tai olisiko joku muu printteri parempi tässä alle 200€ hintaluokassa?

Ajattelin näissä kytätä BF tarjouksia jos saisi oikein halvalla jonkun hyvän.

Viimeksi muokattu:
Olisiko Bambu labs A1 mini hyvä aloittelijalle? 179€ maksaisi. En oikein tiedä olisiko käyttöä kuinka paljoa, joten ihan kauheasti en viitsisi investoida ainakaan alkuun vaan olisi lähinnä ihan mielenkiinnon takia hankittava asia.

Eli siis tämä:

110€ olisi lisähintaa ilmeisesti combi versiolla? Onko tuossa siis ainoana erona tuo että saa 4 eri väriä? Saakohan tuohon perusversioon jälkikäteen ostettua tuon lisäosana?

On hyvä. 3D Kaupasta kannattaa tilata, sama hinta, todennäköisesti nopeampi toimitus ja saat suomalaisen kuluttajansuojan, jos tulee ongelmia.

AMS:n voi ostaa myös erikseen myöhemmin.

On hyvä. 3D Kaupasta kannattaa tilata, sama hinta, todennäköisesti nopeampi toimitus ja saat suomalaisen kuluttajansuojan, jos tulee ongelmia.

AMS:n voi ostaa myös erikseen myöhemmin.
AMS yksinään näyttää maksavan enemmän kuin A1 mini combi, eli päivittämisessä jälkikäteen ei ole mitään järkeä. No pitää katsoa millaisia tarjouksia tulee tämän kuun aikana. Vaikea sanoa olisiko tarvetta tuolle AMS:lle, vai riittäisikö yksi väri?

Ja tuo 3D kauppa aika paljon kalliimpi kyllä kuin suoraan bambulta, 30€ eroa.

Mitä mietteitä muilla on tästä? Onko yksi väri riittävä vai harmittaako sitten jälkikäteen että ei ottanut tuota moniväri optiota?

Viimeksi muokattu:
3d kaupalta saat printterin seuraavaksi arkipäiväksi ajoon. Itse tuen mielelläni kotimaista maahantuojaa tässä, että näin on toivottavasti jatkossakin.

Ams;n tarpeellisuutta ei kukaan muu voi oikein arvioida kuin sinä itse. Ennemmin arvioisin että onko tuo mini riittävä, nälkä kasvaa helposti syödessä ja isommatkin jää melko usein pieneksi, samaten kotelon puuttuminen rajoittaa käytettäviä materiaaleja.

Bambulta postikuluineen 208.78€, 3dkaupasta 209€ ilmaisilla posteilla, en kyllä merkittäväksi sanoisi hintaeroa 🤔

Viimeksi muokattu:
3d kaupalta saat printterin seuraavaksi arkipäiväksi ajoon. Itse tuen mielelläni kotimaista maahantuojaa tässä, että näin on toivottavasti jatkossakin.

Ams;n tarpeellisuutta ei kukaan muu voi oikein arvioida kuin sinä itse. Ennemmin arvioisin että onko tuo mini riittävä, nälkä kasvaa helposti syödessä ja isommatkin jää melko usein pieneksi, samaten kotelon puuttuminen rajoittaa käytettäviä materiaaleja.

Bambulta postikuluineen 208.78€, 3dkaupasta 209€ ilmaisilla posteilla, en kyllä merkittäväksi sanoisi hintaeroa 🤔
Totta, tuolta tuleekin postikuluja kun ostoskorissa katsoo vaikka tuotesivuilla lukee että free shipping for most eu countries, mutta tietysti suomeen sitten tulee postikulut.

Mitä mietteitä muilla on tästä? Onko yksi väri riittävä vai harmittaako sitten jälkikäteen että ei ottanut tuota moniväri optiota?

Paljonko tulet tulostamaan? Tarvitsetko itse useampia värejä? Maalaatko tulostettuja tuotteita itse?
Teetkö esim. tauluja, taidetta, esineitä joiden kuuluisi / saisi olla useampaa väriä (vaikka lapselle lelua) vai teetkö vain yksinkertaisia käyttöesineitä (esim. kenkälusikka, vaatekoukku tms)

Samaten tuo mikä mainittiin yllä, riittääkö varmasti tuo pinta-ala?

Esim. noppatorni näyttää aivan erilaiselta jos se on useammalla värillä tulostettu tai maalattu vs. yhden värin

Tai joku "hyvää joulua" (tai minkä nyt tahtookaan tehdä) oven kulman tai esim. valokatkaisijan sivuun/päälle laitettava koriste on hyvin erilainen jos sen tekee useammalla värillä (tai maalaa) vs yhdellä värillä:

Itse ostin A1 Minin vuosi sitten ekaksi tulostimeksi ja siihen se on täydellinen laite. Yhdellä värillä pärjää kyllä pitkälle ja halutessaan moniväritkin hoituvat manuaalisella filamentin vaihdolla pausen kautta, toki yleensä näissä raja itselle oli aina yksi vaihto per tulostus kun ei ihan nopein homma ole.

Pari viikkoa sitten tuli vastaan Anycubic Kobra 3 V2 Combi 260€ hintaan Aliexpressistä ja tilasin sellaisen hoitamaan jos tarvii isompaa tulostusalaa tai moniväriä. Näistä kahdesta voi helposti sanoa että A1 on se laite millä saa keskittyä tulostamiseen ja Kobra vaatii hieman säätämistä. Bambu tulosteiden laatu on mielestäni myös aavistuksen parempi mutta tämän eron voisi saada varmaan säädöillä kiinni. Tämän vuoksi taidan jättää molemmat laitteet palvelemaan omaa tarkoitustaan ja A1M tulee olemaan edelleen se ns. daily driver yksivärisiin pienempiin tulosteisiin, ne kun tuppaa yleensä myös mustia olemaan. Ja kylläpä ne yleensä tuolle Minin pedille mahtuvat.

Eli siis tämä:

On hyvä. Itse ostin myös tämän ensimmäiseksi tulostimeksi. Pääsee hyvin kärryille 3D tulostamiseen. Pieni, helppo, nopea, edullinen. Hyvä tuki.
AMS:n voi ostaa jos kuvittelee tulostavansa monivärisiä tulosteita tai haluaa helpot filamenttivaihdot. Itse en ole tarvinnut. Moniväritulosteet tuottavat PALJON hukkaa, joskus jopa enemmän mitä menee itse tulosteeseen.

Kyllä sille ams;lle arvoa voi antaa vaikka ei monivärisiä harrastaisikaan, itse en printtaa monivärisiä, lähinnä prototyyppejä ja funktionaalisia osia teknisistä materiaaleista niin onhan se kuitenkin mukava vain valita oikea filamentti ilman että aina tarvii olla lataamassa. Puhumattakaan miten helppo on käyttää rullat loppuun ja jatkaa seuraavalla.

Moniväritulosteet tuottavat PALJON hukkaa, joskus jopa enemmän mitä menee itse tulosteeseen.
Tuo riippuu. Eli jos teet esim. "kirjan" (3 väriä, sivut valkoiset [keskellä tyhjä tila tavaralle], kannet mustat ja kannessa tekstiä eriävällä värillä.

JOS toimii fiksusti niin tulostaa kannet ja se teksti "alaspäin" kiinni pedissä vs "tyhmästi" pystyssä jolloin se vaihtelee sitä väriä ns. jatkuvasti ja kyllä, kuluttaa sitä "turhaan" enemmän kuin käyttää itse tulosteeseen.

Onko kukaan tilannu snapmaker u1 ja saanu sen? Ite olin tilaamassa sitä yläkannen kanssa, mutta toimitusaika on puol vuotta. :dead:

Kiinostais tietää kokemukisa, että onko se odottamisen arvonen kapistus, vai pitäiskö vaan tilata bambu + ams

Moniväritulostus mahdollistaa kylttien tmv. helpon tekemisen, ja niissä hukan määrä on suhteellisen pientä. Merkittävä etu itsellekin on automaattinen vaihto toiseen rullaan langan loppuessa, eli jos tietää langan loppuvan kesken niin ei tarvitse vahtia ja manuaalisesti lisätä.

Paljonko tulet tulostamaan? Tarvitsetko itse useampia värejä? Maalaatko tulostettuja tuotteita itse?
Teetkö esim. tauluja, taidetta, esineitä joiden kuuluisi / saisi olla useampaa väriä (vaikka lapselle lelua) vai teetkö vain yksinkertaisia käyttöesineitä (esim. kenkälusikka, vaatekoukku tms)

Samaten tuo mikä mainittiin yllä, riittääkö varmasti tuo pinta-ala?

Esim. noppatorni näyttää aivan erilaiselta jos se on useammalla värillä tulostettu tai maalattu vs. yhden värin

Tai joku "hyvää joulua" (tai minkä nyt tahtookaan tehdä) oven kulman tai esim. valokatkaisijan sivuun/päälle laitettava koriste on hyvin erilainen jos sen tekee useammalla värillä (tai maalaa) vs yhdellä värillä:
Näihin kysymyksiin on mahdoton vastata. Voi olla että tulisi tulostettua vaikka ja mitä tai sitten jaksan säätää tuon kanssa viikon ja jää kaappiin pölyttymään.

Harmittavasti tuon ams hinta jälkikäteen on naurettavan suuri niin pakko päättää jo tilatessa sen ottaminen.

Harmittavasti tuon ams hinta jälkikäteen on naurettavan suuri niin pakko päättää jo tilatessa sen ottaminen.
Juu jälkikäteen sitä ei (minusta) kannata ostaa.
Itsekin ensin ajattelin kun oman koneeni hankin että tuo olisi turha kapine (hintaeroa oli silloin) joten päädyin Elegoo Neptune 4 Pro malliin 265€ hintaan + 5kg filamenttia yhteishintaan 330,94€ 5.3.2024.

Olisihan tuo bambu lab a1 combo parempi (juuri tuon ams:n takia) ja töissä sellaista tulee käyteltyä. Mutta rehellisesti sanoen suurin osa tulosteista on yhdellä värillä tehtyä. On sitä välillä tullut tehtyä jotain useampaakin väriä käyttävää (juuri töissä) esim:
Panda_Light_Switch.jpg

Tai jotain seinätaulua mutta eniten ehkä painaa se tulostusala (isompi parempi) ja yleisin käyttö tuolle ams:lle varmaan olisi juurikin sen varmistaminen ettei lanka lopu kesken.

Eikä sitä alun innostuksen jälkeen oikeasti tule joka päivä tai edes joka viikko käytettyä. Toki riippuu henkilöstä, joku tekee kaikille kavereiden lapsille lelut itse tulostaen jne..

Jos tilaan jälkikäteen bambulab x1c ams 2pron niin mitä kaikkia siihen joutuu ottamaan lisäksi? Tarjoaa virtalähdettä ym.

Jos olisin ihan alkuun tiennyt, että miten hiton hyvä ams on, niin olisin tietysti hommannu heti alkuun. Vuoden tulostellut sen kanssa ja monivärisiä tulostuksia en ole juurikaan tulostellut. Automaattinen syöttö on vaan niin kätevä, kun voi laittaa vararullan jo valmiiksi. Ja muutenkin eipähän tartte manuuaalisesti syötellä.

Onkos joku varustellut ams1 sunlun kuivurilla? Tai löytyykö mielipiteitä asiasta?

Jos olisin ihan alkuun tiennyt, että miten hiton hyvä ams on, niin olisin tietysti hommannu heti alkuun. Vuoden tulostellut sen kanssa ja monivärisiä tulostuksia en ole juurikaan tulostellut. Automaattinen syöttö on vaan niin kätevä, kun voi laittaa vararullan jo valmiiksi. Ja muutenkin eipähän tartte manuuaalisesti syötellä.

Onkos joku varustellut ams1 sunlun kuivurilla? Tai löytyykö mielipiteitä asiasta?
Toki tuo varmasti olisi hyvä, mutta toisaalta hinta 209€ vs 319€. Onko sitten 50% lisähinnan arvoinen? Tämä olisi helppo päätös ja osto jos tuo ams olisi jälkikäteenkin 110€.

Toki tuo varmasti olisi hyvä, mutta toisaalta hinta 209€ vs 319€. Onko sitten 50% lisähinnan arvoinen? Tämä olisi helppo päätös ja osto jos tuo ams olisi jälkikäteenkin 110€.
Ilmeisesti A1 combossa on myös automaattinen tunnistus, jos filamentti ei rullaakaan kelalta. Tulostus keskeytyy, että voi katsoa missä on vika. Halvempien filamenttien tai täyttörullien kanssa on välillä jumittanut. Tämä on hyvä lisä. Itsellä P1S+ams.

Lisäksi mitä itse en ole vielä kokeillut, tukirakenteissa voi käyttää toista materiaalia päälimmäisissä pinnoissa, joten ne irtoaa paremmin itse kappaleesta. Esim PLA tulosteella voi käyttää PETGiä.

Onhan tuo toki aika iso prosentuaalinen lisä hintaan, mutta kyllä itse edelleen laittaisin sen 110e lisää. Nälkä kasvaa aika äkkiä ja saattaapi jo harmittaa, että olisipa se moniväritulostus ollutkin ihan kiva. En ainakaan itse viitsi vaihdella manuaalisesti tai kynnys kasvaa liikaa, että edesä miettisi sellaisia. Moniväritulostusta en ole oikein viitsinyt tehdä, kun ylimääräistä filamenttia kuluu niin paljon. Jotain yksinkertaisempia malleja on ihan ok vielä tulostella.

AMS yksinään näyttää maksavan enemmän kuin A1 mini combi, eli päivittämisessä jälkikäteen ei ole mitään järkeä. No pitää katsoa millaisia tarjouksia tulee tämän kuun aikana. Vaikea sanoa olisiko tarvetta tuolle AMS:lle, vai riittäisikö yksi väri?

Ja tuo 3D kauppa aika paljon kalliimpi kyllä kuin suoraan bambulta, 30€ eroa.

Jos pöydällä riittää tilaa niin osta se normaali A1, ei Miniä ja AMS mukaan. Itse en AMS ostanut samalla ja ärsyttihän se kun enemmän tutustui sen käyttötarkoituksiin. Ei tarvitse koko ajan olla kelaamassa filamentteja pois ja takaisin jos haluaa tulostaa eri filamentilla vaan hoituu AMS:n kautta.

Jos pöydällä riittää tilaa niin osta se normaali A1, ei Miniä ja AMS mukaan. Itse en AMS ostanut samalla ja ärsyttihän se kun enemmän tutustui sen käyttötarkoituksiin. Ei tarvitse koko ajan olla kelaamassa filamentteja pois ja takaisin jos haluaa tulostaa eri filamentilla vaan hoituu AMS:n kautta.
No toki, mutta tässä sitten 209€ vs 389€, eli lähes tupla hinta, ei nyt sinänsä ole rahasta kiinni, mutta jos tulostelut jää johonkin parin viikon innostukseen niin menee 180€ vielä enemmän täysin hukkaan rahaa.

No toki, mutta tässä sitten 209€ vs 389€, eli lähes tupla hinta, ei nyt sinänsä ole rahasta kiinni, mutta jos tulostelut jää johonkin parin viikon innostukseen niin menee 180€ vielä enemmän täysin hukkaan rahaa.
Ok, mutta varaudu siihen, että se build platen pienuus tulee ehkä harmittamaan. 18x18 on kuitenkin aika paljon pienempi kuin 26x26. Että jos se on rahasta kiinni niin silloin ehkä kuitenkin jättäisin AMS pois ja ottaisin normaalin A1:n.

EDIT: Piti vielä ihan itse kokeilla miten pieni se 18x18 oikeasti on. Olisi kyllä monta kertaa harmittanut jos tuo on ainoa mitä pystyy tulostamaan.

IMG20251109151519.jpg

Viimeksi muokattu:
EDIT: Piti vielä ihan itse kokeilla miten pieni se 18x18 oikeasti on. Olisi kyllä monta kertaa harmittanut jos tuo on ainoa mitä pystyy tulostamaan.
Se vähän riippuu... Itselläni P1S+AMS, ensimmäinen tulostin joka vuosi sitten hankittu. AMS on ollut kätevä ja oon tykännyt, mutta tulostukseen olisi kyllä 95 % riittänyt 18x18x18 -tilakin. Jokunen on mennyt yli, mutta tuskin suurta harmitusta olisi niiden vuoksi koettu.

Oma tulostusprofiilini on enempikin kaikenlaista pikkuhälää, kiinnikkeitä, kaapelikouruja yms. funktionaalista kodinroinaa. Sitten jos jotain maskeja tai patsaita harrastaa, niin tuo 18 cm tulee varmasti äkkiä vastaan.

Eli sopiva koko riippuu täysin käyttäjästä, ei pysty muut sanomaan riittääkö vaiko eikö. Ja se mitä itsestäänkin kuvittelee, saattaa osoittautua vääräksi. Joten ei sitä paljon auta kuin kokeilla vain, ostaa haluamansa ja hyväksyy että maksaa heti aluksi ylihintaa mahdollisesti tarpeettomasta ominaisuudesta, tai saattaa päätyä maksamaan myöhemmin ylihintaa kun täytyy päivittää printteri isompaan malliin.

Se vähän riippuu... Itselläni P1S+AMS, ensimmäinen tulostin joka vuosi sitten hankittu. AMS on ollut kätevä ja oon tykännyt, mutta tulostukseen olisi kyllä 95 % riittänyt 18x18x18 -tilakin. Jokunen on mennyt yli, mutta tuskin suurta harmitusta olisi niiden vuoksi koettu.

Oma tulostusprofiilini on enempikin kaikenlaista pikkuhälää, kiinnikkeitä, kaapelikouruja yms. funktionaalista kodinroinaa. Sitten jos jotain maskeja tai patsaita harrastaa, niin tuo 18 cm tulee varmasti äkkiä vastaan.

Eli sopiva koko riippuu täysin käyttäjästä, ei pysty muut sanomaan riittääkö vaiko eikö. Ja se mitä itsestäänkin kuvittelee, saattaa osoittautua vääräksi. Joten ei sitä paljon auta kuin kokeilla vain, ostaa haluamansa ja hyväksyy että maksaa heti aluksi ylihintaa mahdollisesti tarpeettomasta ominaisuudesta, tai saattaa päätyä maksamaan myöhemmin ylihintaa kun täytyy päivittää printteri isompaan malliin.
Ehkä menen tuolla halvimmalla, eli a1 mini ilman ams. Jos sitten oikein innostuu asiasta ja on tarvetta niin tuon saanee myytyä 100€ hintaan ehkä, joten tappio olisi vain satasen luokkaa ja sitten voi ostaa isomman jossa ams. Ja toisaalta jos ei innostu ja tuoki jää vain kaappiin niin silloinkin tappio vaan n 100€ jos tuon saa sillä 100€ myytyä.

Ehkä menen tuolla halvimmalla, eli a1 mini ilman ams. Jos sitten oikein innostuu asiasta ja on tarvetta niin tuon saanee myytyä 100€ hintaan ehkä, joten tappio olisi vain satasen luokkaa ja sitten voi ostaa isomman jossa ams. Ja toisaalta jos ei innostu ja tuoki jää vain kaappiin niin silloinkin tappio vaan n 100€ jos tuon saa sillä 100€ myytyä.

Tai pidät tuon kaverina, useampi on aina parempi kuin yksi :)

Edit: ja noin muuten AMS:stä, niin onhan se kiva vaikka ei montaa väriä tarvitsekkaan ja kuten mainittu, niin saa jatkettua toisesta rullasta, kun alkuperäinen loppuu tai itsellenni ehkä tärkein on, että voi supporttien rajapinnan pistää toisella materiaalilla, kuin itse kappaleen. Lähtevät helpommin irti ja työnjälki on parempi. Tuo kylläkin käy vain noille ”perusmuoveille”, koska jos käyttää vaikka jotain hiilikuitua tai vaikka pimeässä hohkaavaa, niin ne syö tuon AMS:n huoltokuntoon.

PLA/PETG, niin saa ne supporttien päälipinnat toisesta.

Viimeksi muokattu:
Niin mitenkä rullan loppuun käyttäminen jos ei ole ams? Meneekö tuossa siis käytännössä aina aika paljon hukkaan? Tai näkeekö softasta että paljonko tarvitaan ja sitten vaikka punnitsee jäljellä olevan määrän ja koittaa tulostella loppu rullalla jotain pientä?

Niin mitenkä rullan loppuun käyttäminen jos ei ole ams? Meneekö tuossa siis käytännössä aina aika paljon hukkaan? Tai näkeekö softasta että paljonko tarvitaan ja sitten vaikka punnitsee jäljellä olevan määrän ja koittaa tulostella loppu rullalla jotain pientä?

Käytännössä nyky vehkeillä se menee vain,
pauselle. Jatkaa kun on uusi rullla laitettu.
Softasta kyllä näkee aika tarkasti paljon sitä tarvitaan ja vaaka kertoo totuuden. Itselläni ennätys on noin 10cm filamenttia, mikä jäi jäjelle tulostuksessa.

Monivärisessä varsinaista hukkaa voi tulla todella paljon, enemmän kuin tulosteesen on käytetty. Ei, nyt ei ole kyseessä mikään kirja vaan vaikka joku hahmo valkoisilla silmillä ja mustilla silmämunilla.

Edit: esimerkkinä

IMG_2113.jpeg

Viimeksi muokattu:
Käytännössä nyky vehkeillä se menee vain,
pauselle. Jatkaa kun on uusi rullla laitettu.
Softasta kyllä näkee aika tarkasti paljon sitä tarvitaan ja vaaka kertoo totuuden. Itselläni ennätys on noin 10cm filamenttia, mikä jäi jäjelle tulostuksessa.

Monivärisessä varsinaista hukkaa voi tulla todella paljon, enemmän kuin tulosteesen on käytetty. Ei, nyt ei ole kyseessä mikään kirja vaan vaikka joku hahmo valkoisilla silmillä ja mustilla silmämunilla.

Edit: esimerkkinä

IMG_2113.jpeg
Ok ja pausen jälkeen jatkaminen onnistuu noin yleisesti ottaen? Eli uusi sitten tarttuu tuohon hyvin? Tai pitääkö olla paikalla kun loppuu ja vaihtaa mahdollisimman äkkiä että onnistuu paremmin tuo jatkaminen tms?

Sittenkin alkanut miettimään että olisiko tuo monivärinen syytä olla? Ehkä nyt enimmäkseen tulostelisin kaikenlaista pientä kiinnikettä tms. hyötytavaraa, mutta jotenkin näen jo nyt että jos tollaisen hommaan niin 5v tyttö sitten haluaa kaikenmaailman halloween kummituksia/joulukoristeita/super mario figuureita/leluja jne. Ja sitten ei voi tehdä kunnollisia jos on vaan yksi väri käytössä.

Onko tuo A1 minin 0,4mm suutin riittävä/hyvä? Vai kannattaako hankkia eri kokoisia?

Viimeksi muokattu:
Ok ja pausen jälkeen jatkaminen onnistuu noin yleisesti ottaen? Eli uusi sitten tarttuu tuohon hyvin? Tai pitääkö olla paikalla kun loppuu ja vaihtaa mahdollisimman äkkiä että onnistuu paremmin tuo jatkaminen tms?

Onnistuu kyllä. Se pitää pedin (tartunnan) lämpimänä jne eli ei tarvitse olla edes paikalla. Nämä muutenkin niäitä ”corner caseja”, tai no jos niin pihi, että kaikki rullat pitää käyttää täysin loppuun :)

Nimim. Skotti ja kyllähän ne käytetään.., :)

Onko tuo A1 minin 0,4mm suutin riittävä/hyvä? Vai kannattaako hankkia eri kokoisia?
0,4mm sopii pääasialliseen käyttöön, tekee riittävän siistiä jälkeä ja kohtalaisen nopea. Hardened steel versio tosin kannattaa ottaa, jos mielii CF/GF filamentteja tulostella.
0,2mm sopii sitten pikkutarkkaan tulosteluun, pienempi suutin tietysti meinaa myös, että tulostusajat nousee huomattavasti.
0,6mm sopii hyvin TPU:n printtailuun, kun taas 0,4mm on siihen hieman ahdas, tai jos haluaa nopeuttaa printtiaikoja ja vähän heikompi tulostustarkkuus ei haittaa
0,8mm sopii taas nopeaan protoiluun tai palikoihin, joiden ulkonäkö ei ole ykköskriteeri

Sittenkin alkanut miettimään että olisiko tuo monivärinen syytä olla? Ehkä nyt enimmäkseen tulostelisin kaikenlaista pientä kiinnikettä tms. hyötytavaraa, mutta jotenkin näen jo nyt että jos tollaisen hommaan niin 5v tyttö sitten haluaa kaikenmaailman halloween kummituksia/joulukoristeita/super mario figuureita/leluja jne. Ja sitten ei voi tehdä kunnollisia jos on vaan yksi väri käytössä.

Itse oon pärjännyt 0,4 mm suuttimen kanssa ihan ok.

Itselläni tuo meni aikanaan niin, että pallottelin ajatusta A1 ministä tai normikokoisesta, AMS:n kera tai ilman. Pidemmän tulostushistorian omannut työkaveri kehotti kuitenkin katselemaan corexy-tulostimien suuntaan, ja sieltä sitten valikoitui kuitenkin tuo P1S. Ja kehotin itse itseäni ostamaan sen AMS:n myös, vaikka työkaveri oli taas sitä mieltä että todennäköisesti en tartte enkä kaipaa.

Vähän tämä on osoittautunut omiin tarpeisiin overkilliksi kokonaisuudeksi, mutta toisaalta kun se nyt kuitenkin hankittua tuli, niin oon arvostanut että onnistuu aika mukisematta kaikki mitä oon halunnut tulostella. Tytär löysi tulosteltavaa myös. Mutta koska tämänkään systeemin rajoja ei ole kolkuteltu, niin en koe pienintäkään houkutusta katsella P2S:n suuntaan. Vaikka se on jo lähtökohtaisesti aika maltillisesti hinnoiteltu.

Statistiikka

Viestiketjuista
291 652
Jäsenet
80 094
Uusin jäsen
Okko Stöckell

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom