3D-tulostaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Itselle saapui filamentit nyt niin laitoin ekana tulostumaan kelan kun suurin osa on ilman kelaa olevia refillejä.

Saa nähdä mitä tuosta tulee, miljoona erilaista mallia tuolla ja kaikilla hyvät arvostelut niin paha sanoa valitsinko oikein.

Tulostin (Bambu P2S+AMS) saapui ja into oli kova päästä tulostamaan. Eka tuloste oli tuollainen lumihiutalekokoelma joulukoristehomma, tämän tein Bambu labsin omalla PLA filamentilla, onnistui hyvin ei ongelmia.

Sitten seuraavana spiraali joulukuusi johon käytin add:northin PLA premium silk filamenttia ja aika loppuvaiheessa näytti siltä että tulostuspää tökkäsi yhden ”oksan” sivuun ja siihen tuli vähän spagettihuttua mutta tulostus jatkui kuitenkin loppuun ilman hälyjä ja ongelmia. Lopputulos tietty epäonnistunut.

Sitten joulupallo tulostumaan ja ihan melkein alussa kun oli tulostettu tuki siihen alle ja itse pallo alkoi syntyä niin huomasin, että pallo oli lentänyt tulostusalueen nurkkaan ja tulostin jatkoi palloa sitten alustan keskelle eli meni ihan perseelleen. Keskeytin itse tulosteen ennen kuin tulostin huomasi että kaikki ei nyt ole ok. Tähän käytin myös add:north PLA premium silk filamenttia. Alkoi mietityttää mitä teen nyt väärin? Vai onko noi add:north filamentit ihan sekundaa?

Kuusi:https://makerworld.com/en/models/83...tea-light-candle?from=search#profileId-776450

Pallo:https://makerworld.com/en/models/85...ee-ball-ornament?from=search#profileId-817996

E9555634-8833-431F-BAB6-3B9533206718.jpeg

IMG_3814.jpeg
Tuskin lanka sekundaa on, mutta ei välttämättä ole ihan yhtä hyvä tarttuvuus petiin tms.

Molemmissa tapauksissa nopeuden hidastaminen auttaisi varmaan jo paljon, joulukuusen "oksaa" kun tulostetaan ylöspäin melko ohuena, niin se sitten enemmän ja vähemmän vispaa tulostuspään alla ja voi mennä pieleen ja koristepallossa sitten petiin kiinnittyvä osa on aika pieni, niin tulostuspää voi huitaista tai raapia sen irti.

Koristepalloon sitten lisänä vielä, että brimin etäisyyttä kappaleeseen voi kokeilla tiputtaa, ehkä jopa ihan nollaan asti, kun sen saanee siistittyä jälkikäteen sitten varsin nätiksi, eli "brim-object gap:

1764074321979.png

Tuskin lanka sekundaa on, mutta ei välttämättä ole ihan yhtä hyvä tarttuvuus petiin tms.

Molemmissa tapauksissa nopeuden hidastaminen auttaisi varmaan jo paljon, joulukuusen "oksaa" kun tulostetaan ylöspäin melko ohuena, niin se sitten enemmän ja vähemmän vispaa tulostuspään alla ja voi mennä pieleen ja koristepallossa sitten petiin kiinnittyvä osa on aika pieni, niin tulostuspää voi huitaista tai raapia sen irti.

Koristepalloon sitten lisänä vielä, että brimin etäisyyttä kappaleeseen voi kokeilla tiputtaa, ehkä jopa ihan nollaan asti, kun sen saanee siistittyä jälkikäteen sitten varsin nätiksi, eli "brim-object gap:

1764074321979.png
Kiitos vinkeistä, laitan kokeiluun

Tulostin (Bambu P2S+AMS) saapui ja into oli kova päästä tulostamaan. Eka tuloste oli tuollainen lumihiutalekokoelma joulukoristehomma, tämän tein Bambu labsin omalla PLA filamentilla, onnistui hyvin ei ongelmia.

Sitten seuraavana spiraali joulukuusi johon käytin add:northin PLA premium silk filamenttia ja aika loppuvaiheessa näytti siltä että tulostuspää tökkäsi yhden ”oksan” sivuun ja siihen tuli vähän spagettihuttua mutta tulostus jatkui kuitenkin loppuun ilman hälyjä ja ongelmia. Lopputulos tietty epäonnistunut.

Sitten joulupallo tulostumaan ja ihan melkein alussa kun oli tulostettu tuki siihen alle ja itse pallo alkoi syntyä niin huomasin, että pallo oli lentänyt tulostusalueen nurkkaan ja tulostin jatkoi palloa sitten alustan keskelle eli meni ihan perseelleen. Keskeytin itse tulosteen ennen kuin tulostin huomasi että kaikki ei nyt ole ok. Tähän käytin myös add:north PLA premium silk filamenttia. Alkoi mietityttää mitä teen nyt väärin? Vai onko noi add:north filamentit ihan sekundaa?

Kuusi:https://makerworld.com/en/models/83...tea-light-candle?from=search#profileId-776450

Pallo:Spiral Christmas Tree Ball Ornament by Bearygreat MakerWorld: Download Free 3D Models

Jo mainittujen lisäksi: Olen ottanut tavaksi kuivata kaikki filamentit ennen tulostamista, AMS2 Pro hoitaa sen puolen vaivattomasti. Kosteus tuntui tekevän kaikenlaista ongelmaa, kiinnittymisessä, hämähäkinverkkoa jne..

Nyt tällä hetkellä tilanne 12h 65C ajon jälkeen, lähtötilanne oli 18%:
AMS2kosteus.png

Jo mainittujen lisäksi: Olen ottanut tavaksi kuivata kaikki filamentit ennen tulostamista, AMS2 Pro hoitaa sen puolen vaivattomasti. Kosteus tuntui tekevän kaikenlaista ongelmaa, kiinnittymisessä, hämähäkinverkkoa jne..

Nyt tällä hetkellä tilanne 12h 65C ajon jälkeen, lähtötilanne oli 18%:
AMS2kosteus.png
En oo kuivatustoimintoon perehtynyt vielä olleskana. Nyt tulostuu tuo joulupallo uudelleen 50% nopeudella ja so far all good. 37% näkyy olevan kosteus nyt kun printti puolessa välissä ja vielä ~1,5h jäljellä.

Paljonko ottaa aikaa hurauttaa se kuivatus alussa?

En oo kuivatustoimintoon perehtynyt vielä olleskana. Nyt tulostuu tuo joulupallo uudelleen 50% nopeudella ja so far all good. 37% näkyy olevan kosteus nyt kun printti puolessa välissä ja vielä ~1,5h jäljellä.

ei oo bampua, mutta käytit vissiin pla:ta jos muistan oikein? ei se ole niin nirso kosteudelle, omat plaat avoimena tuossa pöydällä kokoajan ja hyvin pelittävät (vanhimmat rullat ollet avoinna siinä about vuoden ja eikun koneeseen ja toimivat), nuo on enempikin muita säätöjä vaille, jollet si kasvihuoneessa tulostele

Oletuksena esim PLA:lle antaa 12h ja 45C, mutta käytettävän ajan (ja lämpötilan) voi valita itse 1-24h välillä. Se mitä se tarvii, että tietyn filamentista riippuvan suosituksen alle pääsee, on luonnollisesti kiinni siitä miten kosteita rullat ovat.

Laitan aina uudet rullat 12h kuivaukseen ennen käyttöä, mutta alle 40% PLA:lle pitäisi olla ok. Toki siellä voi olla enemmän kosteutta rullan sisällä ja sitä kautta vaikuttaa negatiivisesti jossain vaiheessa tulostamista, tämän takia AMS2 pyörittelee niitä rullia automaattisesti kuivauksen aikana.

Pallo:https://makerworld.com/en/models/85...ee-ball-ornament?from=search#profileId-817996
AddNorth on ollut varsin hyvää lankaa tulostaa, en usko että siinä on vikaa.

Muiden hyviin vinkkeihin lisäten: P2S chamber fan (oikean reunan puhallus) voi myös isoilla puhallustehoilla tehdä kiusallisia asioita korkeille ja hoikille tulosteille. Sitäkin voin koittaa pienentää tai poistaa käytöstä kokonaan, kunhan part coolingin pitää päällä.

Joillakin P2S omistajilla on ollut myös ongelmia suuttimen kanssa, kun kiinnitysruuvit ovat muutaman tunnin jälkeen löystyneet. Sitten alkaa suuttimen z-positio heittämään. Linkki Bambun ohjeisiin tässä

1764079407511.png

Pallo:Spiral Christmas Tree Ball Ornament by Bearygreat MakerWorld: Download Free 3D Models
Yhden oleellisen jätit kertomatta eli millä filamenttiprofiililla tulostit add:northit eli esim. käytitkö Generic PLA:ta, Bambun PLA Silk, teitkö oman profiilin vai add:northin sivuilta löytyvää? Vaikuttaa kummasti noihin tulostusnopeuksiin ja se etu Bambun omissa filamenteissa on kun toimivat profiilit löytyy suoraan slicerista eikä tarvitse itse säätää. Vaikkei noissa nyt sinänsä iso homma ole kaivella mutta säätöä kuitenkin. Add:north näyttää tosiaan tarjoavan Bambulle valmiita profiileja ladattavaksi sivuiltaan mutta nekin pitää itse sinne asentaa.

Ainakaan oman AMS Pro 2:n kosteusmittariin ei ole luottamista. Näyttää esim. 15-20% ilman kuivatustakin, kun sisäilman kosteus on useammalla Ruuvitagilla 30-40% ja yksi tägi myös AMS:n sisällä näyttää samaa kuin muut tägit. En itse käytä AMSsia kuivaukseen kuin kiireessä, vaan olen todennu kätevämmäksi pitää rullat reilun silikageelisetin kanssa tiiviisti muoviloodassa.

1764079662083.png

juuri tulostimessa, pla maannut ainakin kk pöydällä avonaisena, nopeus 150mm/s 0,2 layer, draft laatu... mitään kuivateta
ja tulostin nelisenvuotta vanha, vai viis. en muista, mutta kauvan ennen bambua kuiteskin
muoks, ainiin ja infill 0% koska ei tule käyttöön vaan myös koriste, ja käyttöön tulevillakin pärjännyt 15% infillillä vallan mainiosti, vaikka tuonkin koko on 240mm x 200mm x 130mm niin 4 solid layersin kanssa melko vahva, ihan helpolla ei rikota jollei ala katkoteräveistä sohii siihen, ja koska vaan esillä niin riittää hyvin
tehnyt myös pienempiä 0,05 layerilla qulity ja hittaampana, mutta samoilla pla filuilla jotka makaavat avoinna pöydällä, oli kesä tai talvi, ja pinnassa ei näy mitään ihme merkkejä tai tunne sormin
muoka ja ko printti valmis esim ko printin pohja texture plate vasten:
1764088471149.png

silla yhtään kuvaamatta olevalla plalla...

Viimeksi muokattu:
Ainakaan oman AMS Pro 2:n kosteusmittariin ei ole luottamista. Näyttää esim. 15-20% ilman kuivatustakin, kun sisäilman kosteus on useammalla Ruuvitagilla 30-40% ja yksi tägi myös AMS:n sisällä näyttää samaa kuin muut tägit. En itse käytä AMSsia kuivaukseen kuin kiireessä, vaan olen todennu kätevämmäksi pitää rullat reilun silikageelisetin kanssa tiiviisti muoviloodassa.

Piti testata omaa, omalla Ruuvi tagilla. AMS2 Pro:n oma kosteusmittari oli mittaustilanteesta riippuen 3-7% päässä Ruuvi tagin numeroista. Kuvan 0% en saanut Ruuvi tagilla esille, siinä tuli tuo isoin 7% ero, toki kansi piti välissä avata.
Testasin mitä näyttää ilman filamenttikeloja AMS:n kannen ollessa auki n. 30 min ajan, sitten kansi suljettuna n. 1h verran ja lopuksi laitoin kuivatuksen päälle 1h ajaksi. AMS:n ja Ruuvi tag reagoivat kannen aukaisuun käytännössä yhtä nopeasti, kosteus nousi molemmilla mittareilla alle 10 minuutissa n. 25-28%:tiin lähtötilanteen ollessa 10-13% 1h kuivattelun jälkeen. Talo on takalla varustettu kivitalo, talvella on kuivaa. Nyt kun laitoin kelat takaisin, laskenut pikkuhiljaa ollen nyt n. tunnin jälkeen 8% AMS:n mukaan, AMS:n vaihdoin vasta uudet kosteudensyöjät.

Omatkin säilytän kosteustiiviissä laatikoissa silicojen kanssa, mutta en koe että uusien filamenttien vaihdon yhteydessä tehty varmuuskuivaus olisi haitaksi ollut, kosteudesta kun ei tunnu missään tilanteessa apua olevan tulostushommissa.

Mikä Bambu Labin P1S:än asetuksissa mättää? Fuj:techin PETG:tä (Generic PETG Bambu Studiosta).

20251125_163228.jpg

1764097874771.png

1764097892374.png
Nopeudet on ainakin hurjat, Bambun omalla PETG HF ("high flow") ajan itse A1 minillä outer wall 100mm/s, inner wall 150mm/s.
Saisi toki tulostettua nopeampaakin, mutta olen kalibroinut tuon filamentin ja näillä tulostusjälki pysyy vielä hyvänä.

Fuj:tech PETG:lle mainostetaan 40-100mm/s nopeutta ihan rullan kyljessäkin, joten ei liene yhtä juoksevaa kuin Bambun, eli kannattaa tiputtaa nopeutta.

Ja tuo alimmassa kuvassa pinkillä oleva osa kun ei ole tuettu mitenkään, niin jos sen haluaa siististi, niin jälleen nopeuden pudotus (ja/tai supportteja), niin tärinät ja heilumiset ei vaikuta niin pahasti.

Edit: no siinä alakuvassahan olikin nuo nopeudet, eli ei ne kaiketi ongelma olekaan. Filamentti voi olla kosteaa (PETG herkempi tuolle) ja filamentin asetukset voi kaivata hieman hienosäätöä; flow rate, pressure advance jne.
Olen myöskin huomannut, että jostain syystä valkoinen PETG tulostuu eri lailla (=huonommin) kuin muut värit, joten jos on toista väriä tarjolla, niin voisi kokeilla onko asetuksista vai filamentista kiinni.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
293 107
Jäsenet
80 405
Uusin jäsen
Saunasaurus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom