Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Menin vuonna 2019 panttaamaan tuon mun yhden asunnon exän lainaan, jotta hän sai eron kohdalla mut ulos ostettua siitä ja omistus hänelle itselleen. Päätöshän oli aika hätäinen kun kulut juoksivat, eikä asunto mennyt kaupaksi kun sitä melkein vuosi yritettiin myydä.

Fast forward nyt kun mulla on aikomus myydä toi asunto, eipä noin vaan onnistu kun pantti on toisen lainaan. Kysyin nyt vielä pankilta, että mitä tälle asialle voi tehdä, ja odottelen vastausta. Mainitsin vielä, että voin omalta osallistua kuluihin mitä tuo pantin poisto vaatii.

Pyrin nyt saamaan asiallisesti neuvottelut käyntiin, että saisiko tuon asunnon irroitettua tuosta lainasta kun sitä on jo aika pitkään lyhennetty / löytyisikö jotain muuta panttia, joka kattaisi loput. Asunnon arvo itsessään lienee jotain 120 - 130k € väliltä ja lainaa on hänellä jotain 80k+ € vielä jäljellä.

Onko täällä antaa neuvoja tilanteeseen?

Toisaalta tuo on myös oppimatka siihen, että en tule koskaan elämässäni panttaamaan kenellekään enää mitään, ellei kyseessä ole tyyliin oma lapsi, jota ei vielä ole olemassakaan :D
Syksyllä ostin tämän talon. Jotain 2 viikkoa ylimääräistä aikaa meni panttien purkuun. Välittäjän mukaan pantattu 160k€, mutta tämän 1981 tehdyn arvo oli enää 48k€. Ostin itse, eli yksi ostaja vain.

Muistaakseni pantit saatiin purettua, kun löytyi joku aivan muu takaaja / takaajat. Oma epäilys, että omalla asunnollaan takasivat?

Mullehan ne panttikirjat taisi siirtyä, mutta niille nyt ei oikein ole mitään käyttöä. Panttikirjojen siirrosta vaan täytyi joku summa maksaa pankille.

Jos välit exään ovat kunnossa, niin kannattanee kannustaa kilpailuttamaan lainat samalla, jos hänen nykyinen pankkinsa on nihkeä asunnon arvon tai vakuus-% suhteen. Alkaa olemaan kyllä sillä nurkilla, että pelkän asunnon pitäisi riittää jos ei olla jossain ihan hevonkuusessa, jossa arvonmuodostus asunnoille on lähtökohtaisesti negatiivinen.

Jos välit exään ovat kunnossa, niin kannattanee kannustaa kilpailuttamaan lainat samalla, jos hänen nykyinen pankkinsa on nihkeä asunnon arvon tai vakuus-% suhteen. Alkaa olemaan kyllä sillä nurkilla, että pelkän asunnon pitäisi riittää jos ei olla jossain ihan hevonkuusessa, jossa arvonmuodostus asunnoille on lähtökohtaisesti negatiivinen.

Aika neutraalit välit, mutta hän ei noista raha -tai pankkiasioista niin hyvin tiedä (tai tämä on oma oletus perustuen menneisyyteen, voin olla täysin väärässä), joten tässä kohtaa pyrin mahdollisimman helpoimmalla menemään ja tulemaan itsekin tarpeen vastaan.

Joskus pieni menetetty raha on oman mielenterveyden vuoksi parempi kuin vääntö :)

Mutta kuten totesit niin asunnon arvo ja siitä lyhennetty laina pitäisi jo melkein panttaa itse itsensä.

Mutta kuten totesit niin asunnon arvo ja siitä lyhennetty laina pitäisi jo melkein panttaa itse itsensä.
Kyllä toi pitäisi riittää, jos luvut noin menee ja kuitenkin pystyy hyvin lyhennykset maksamaan.

Edit: pankin silmissä siis riski kasvaa, että laina jää jossain kohtaa maksamatta, jos joka kuukausi mennään nollaan ennen palkkapäivää, lyhennykset myöhässä, lyhennysvapaata käytetty jne. Tässä kohdassa ylimääräinen osake vakuutena onkin oikein kiva juttu. Kyllä nyky tietojärjestelmät kasaa nätisti sen asiakkaan riski scoren ja jos se on matala, niin ihan varmasti onnistuu ton pantin vapautus. Jos taas jotain muuta, niin homma ei onnistukaan välttämättä samassa pankissa, vaan vaatii pankin vaihtamisen.

Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 727
Jäsenet
78 698
Uusin jäsen
Yolotti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom