DDR5-muistit - kellotukset ja kokemukset

1759136579496.png

GDM disabled Karhu antaa erroria nopeasti 2-5min sisällä. GDM enabled Karhu pyörii iloisesti vaikka vuorokauden, ollut myös käytössä useamman kuukauden ilman ongelmia ko. ajoituksilla.

Onko vinkkejä miten lähtisi tästä etenemään, jotta saisi myös vakaaksi GDM disabloituna, vai alkaako tulemaan rajat vastaan? kokeiltu eri nitroja, VDD 1.6V jne.

tRAS on ilmeisesti sellainen ajotus, jolla ei juurikaan ole vaikutusta suorituskykyyn, mutta voi aiheuttaa epävakautta. buildzoid käyttää itse pääasiassa arvoa 126 (maksimi?), kun taas internetin syövereistä olen löytänyt mm. " Tras = Trcd + trtp + 4 (or +0, +8) and tRC = tRAS + tRP " tapaisia kaavoja. GDM disabled voi olla vaikea saada vakaaksi, mutta ehkä voisi kokeilla löysätä ensin näitä ajoituksia, joilla on vain vähän merkitystä suorituskykyyn?

Mielenkiintoista. On teemusirin kanssa sen verran samankaltaiset setit, että kliksuttelin omat ja teemusirin rinnakkain. Mulla on GDM päällä, enkä ole vielä lotkauttanut ajatusta sille, että kumpi voittaisi, tiettyjen ajastusten höllääminen, jotta GDM:n saa pois, vai GDM päällä ja ajastukset tappiin. Jos tästä löytyisi dataa, mieluummin youtuben ulkopuolelta, niin mielelläni pläräisin.

Omien tikkujen speksit ovat G.Skill Royal 6400, 32-39-39-112

Useimmat luvut alla olen hakenut tavoitellessa alunperin tCL 28 vakautta ja primaryista tRCDWR/RD, tRP, tRAS ja tRC höllentyivät tCL26 vakautta hakiessa. Ylimmät olivat siis pykälää tiukempia tCL 28:n kanssa ja loput antanut vielä olla. Selkein heitto meillä on tuossa tRFC1 huitteilla, jossa aivan päinvastaisia lukuja. Oma metodini oli hakea vauhtia muiden testien lisäksi mm. Blender 4.5.0 kanssa. Siinä huomasin, että kun vedin tRFC:n liian tiukalle, niin vakaudessa ei mitään ongelmaa, mutta tulokset romahtivat. Järkeilin, että siinä alkoi tapahtua jotain virheenkorjausta tms.

Tästä ei nyt ollut mitään apuja, mutta mistä voin hakea osallistumispalkintoni?

Koodi:
Primary Timings     
amsamsa   teemusir
tCL      26    26
tRCDWR   37    36
tRCDRD   37    36
tRP      37    36
tRAS     65    40
tRC     102    72
tWR      48    48
tRFC1   517   120
tRFC2   383   512