Kahvihifistely

Oon maitokahvimiehiä. Mutteripannu otetaan esiin, kun rouva haluaa kahvia. Ei ole varsinaisesti muuten kahvinjuoja, mutta viikonloppuisin safkan päälle kerran viikossa joko mutteri- tai pressopannulla. Aeropress on mun arkivehje. Paljon simppelimpi ja ehdottomasti helpompi putsata. Aamuisin tykkään juoda enemmän kuin sen sormustimellisen. Toki tuo on kuuden sormustimen pannu, mutta se ei ole pointti.
Keitä tuolla vahva kahvi ja lämmitä se maito. 2/3 maitoa ja vahva kahvi kaveriksi.

Oon maitokahvimiehiä. Mutteripannu otetaan esiin, kun rouva haluaa kahvia. Ei ole varsinaisesti muuten kahvinjuoja, mutta viikonloppuisin safkan päälle kerran viikossa joko mutteri- tai pressopannulla. Aeropress on mun arkivehje. Paljon simppelimpi ja ehdottomasti helpompi putsata. Aamuisin tykkään juoda enemmän kuin sen sormustimellisen. Toki tuo on kuuden sormustimen pannu, mutta se ei ole pointti.
Eikä mutteripannukahvi edes ole espressoa, vaan sen kaltaista, sillä paine on niin matala ettei kahvi uutu samalla lailla kuin espressokeittimessä.

Minusta mutteri on ihan yhtä simppeli tai monimutkainen kuin kahvinkeitin tai Aeropress. Pressopannu on kyllä helpoin, mutta ei siinäkään paljon eroa ole. Itse putsaan mutterin niin että yläsäiliö ruuvataan irti, sihti pois alaosasta ja pyöräyttää sormella kahvit biojatäeastiaan. Sitten huuhtelee sihdin avittaen sormella, sen jälkeen huuhtelee yläosan sisältä ja pohjasta tiivisteen alueelta ja lopuksi alasäiliön samalla testaten että venttiili toimii. Koko homma vie saman verran aikaa kuin muidenkin vastaavien puhdistaminen. En käytä pesuaineita tai tiskiharjaa läheskään joka kerta, koska meillä on keitin päivittäin käytössä eikä tälle ole tarvetta. Tuskin monikaan pesee kahvinkeittimen osiakaan tiskiharjalla ja pesuaineella päivittäin.

6 kupin mokkapannusta tulee kahdelle sellaiset 1,5dl kupilliset maitovaralla ja pieni santsi toiselle. 3 kupin keitin sitten yhdelle hengelle, ja 4 kupin keittimestä riittää kahdelle ilman santsia, tai sitten yhdelle santsilla. 3 Kupin keitintä ei saa induktiolle sopivana, koska pohjan ala on liian pieni induktioliedelle joten 4 kupin versio on minimi siihen käyttöön.

Eikä mutteripannukahvi edes ole espressoa, vaan sen kaltaista, sillä paine on niin matala ettei kahvi uutu samalla lailla kuin espressokeittimessä.

Minusta mutteri on ihan yhtä simppeli tai monimutkainen kuin kahvinkeitin tai Aeropress. Pressopannu on kyllä helpoin, mutta ei siinäkään paljon eroa ole. Itse putsaan mutterin niin että yläsäiliö ruuvataan irti, sihti pois alaosasta ja pyöräyttää sormella kahvit biojatäeastiaan. Sitten huuhtelee sihdin avittaen sormella, sen jälkeen huuhtelee yläosan sisältä ja pohjasta tiivisteen alueelta ja lopuksi alasäiliön samalla testaten että venttiili toimii. Koko homma vie saman verran aikaa kuin muidenkin vastaavien puhdistaminen. En käytä pesuaineita tai tiskiharjaa läheskään joka kerta, koska meillä on keitin päivittäin käytössä eikä tälle ole tarvetta. Tuskin monikaan pesee kahvinkeittimen osiakaan tiskiharjalla ja pesuaineella päivittäin.

6 kupin mokkapannusta tulee kahdelle sellaiset 1,5dl kupilliset maitovaralla ja pieni santsi toiselle. 3 kupin keitin sitten yhdelle hengelle, ja 4 kupin keittimestä riittää kahdelle ilman santsia, tai sitten yhdelle santsilla. 3 Kupin keitintä ei saa induktiolle sopivana, koska pohjan ala on liian pieni induktioliedelle joten 4 kupin versio on minimi siihen käyttöön.
Juu ei ole eikä kai kukaan ole muuta väittänytkään, paitsi ehkä epähuomiossa.

Mutta mun mielestä mutteripannu on edelleen huomattavasti hankalampi kuin presso tai aeropress ennen ja jälkeen. Haudutettaville kahveille vesi keitetään erikseen, ja se sujuu samalla kun jauhat pavut. Mutteria pitää vahtia ja sen putsaaminen on n. kertaluokkaa vaivalloisempaa, koska se purukuppi ei tule bioastiaan kopauttamalla tyhjäksi. Vaatii paperilla hinkkaamista ja silti tuppaa jäämään jämiä reunoille. Alumiinista pressopannua ei saisi pestä kuin pelkällä vedellä ja harjalla. Aeropress on kaikkein helpoin, kun sen purutulpan voi yksinkertaisesti poksauttaa bioastiaan. Pressopannun sisällön huuhtelen vanhan keittimen ylijäämäsuodattimeen ja kuivaksi valunut suodatin sisältöineen sitten aikanaan biojätteeseen. Se toimenpide menee noiden kahden väliin vaivansa osalta. Mitään puruja en ikinä huuhtele lavuaariin. Nuo jälkimmäiset kapineet pesen pesusienellä, kun muu astiapyykki menee koneeseen. Eihän noista mikään oikeasti työläs ole, mutta jos hiuksia aletaan halkomaan, niin eroja toki löytyy.

Mokkaan laitan vain sokeria. Maito on haudutetuille kahveille.

Purujäämät ei haitanne viemärissä veden mukana mennessään.
On kahvinpuruissa kuitenkin myös sitä rasvaa ja hieman samalla logiikalla ne paistin kinkun jne. rasvat eivät haittaa siellä viemärissä kun ne lämpimän veden mukana sinne kaataa tjsp. Mutta sitten jossain vaiheessa voi kuitenkin alkaa haittaamaan. Varsinkin jos vielä asuu kyseisessä asunnossa tai jopa omistaa sen kun viemäri on tukossa ja se syy (itse aiheutettu) selvää...

EDIT: tiedän, jenkeissä on se ruokasilppuri jätemylly mihin tungetaan kaikki ruuantähteet luista alkaen mutta mietin nyt ihan Suomen olosuhteita ja viemäröintiä. Vaikka se ei heti ensimmäisistä puruista, öljyistä, ruuantähteistä tai kinkun rasvoista tukkiutuisi niin kyllä se hiljakseen vaikuttaa...

EDIT 2: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mita-tapahtuu-jos-nakkaa-kahvinporot-viemariin/8620174

"
Lehtolan mukaan suomalaisten viemärit tukkiutuvat yleisimmin niihin joutuneiden kuulumattomien esineiden ja ruoka-aineiden vuoksi. Jouluna ajankohtaisen kinkkurasvan lisäksi viemäreitä tukkivat muun muassa kahvinporot, kananmunankuoret, juustot ja kovat vihannekset.
"

Onko suosikkeja "kasvipohjaisista kahvimaidoista"?
Liian useassa on mun mielestä liian selkeä oma maku, etenkin kaurapohjaisissa on niin tuhti suutuntuma, etten tykkää niitä käyttää kun tuntuu että peittää paksusti myös kahvin maun.

Toistaisteksi olen päätynyt Alpro Barista Almond:iin, joka on minulle sopivan neutraali ja rasvainen; pieni liraus leikkaa juuri sopivasti kahvin happoja ja tuo aavistuksen pehmeyttä peruskahviini.

Kahvini teen Aeropressillä ja keittimellä joka keittää veden 90°C. Arkikahvi on nyt ollut pidempään mitä milloinkin, Lidlin Bellarom brändin vähähappoiset (acidity 1/5 tjsp.) pavut on ollut yllättävän hyvä, mutta arkikahvissa koitan pitää kilohinnan parin kympin alla.

Ns. ryystökahvin osalta ei oikeastaan ole hintarajaa, eli kun pitää päästä oikein kunnolla maistelemaan ja herkuttelemaan, ostelen vähän mitä/mistä sattuu ja tämän juon aina mustana. Suosin pienpaahtimoita ja marjaisia kahvilaatuja. Slurpilla on joskus ollut hyviä kahveja, mutta parhaat on löytyneet yksittäisiä pienistä paahtimoista/kahviloista.
Itä-Afrikan kahvilaaduista olen tainnut löytää suosikkini, Etiopialaiset ja Burundilaiset etenkin, tämä tosin mahdollisesti ja vahva ehkä kun en muista enkä koskaan jaksa tehdä muistiinpanoja. Jos kuvauksessa lukee "punaiset marjat" niin tulee luultavasti ostettua parisataa grammaa kotiin pakkaseen.

Itse ostan lähinnä joko oatly ikaffe barista edition tai fazer aito kaurajuoma barista mitä nyt sattuu saamaan jonkun 5 litraa 6€ tai 2 litraa 3€ tms. Lähinnä koska ne kestävät hyvin ja sitä kuluu aika vähäinen määrä omassa käytössäni.

On kahvinpuruissa kuitenkin myös sitä rasvaa ja hieman samalla logiikalla ne paistin kinkun jne. rasvat eivät haittaa siellä viemärissä kun ne lämpimän veden mukana sinne kaataa tjsp. Mutta sitten jossain vaiheessa voi kuitenkin alkaa haittaamaan. Varsinkin jos vielä asuu kyseisessä asunnossa tai jopa omistaa sen kun viemäri on tukossa ja se syy (itse aiheutettu) selvää...

EDIT: tiedän, jenkeissä on se ruokasilppuri jätemylly mihin tungetaan kaikki ruuantähteet luista alkaen mutta mietin nyt ihan Suomen olosuhteita ja viemäröintiä. Vaikka se ei heti ensimmäisistä puruista, öljyistä, ruuantähteistä tai kinkun rasvoista tukkiutuisi niin kyllä se hiljakseen vaikuttaa...

EDIT 2: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mita-tapahtuu-jos-nakkaa-kahvinporot-viemariin/8620174

"
Lehtolan mukaan suomalaisten viemärit tukkiutuvat yleisimmin niihin joutuneiden kuulumattomien esineiden ja ruoka-aineiden vuoksi. Jouluna ajankohtaisen kinkkurasvan lisäksi viemäreitä tukkivat muun muassa kahvinporot, kananmunankuoret, juustot ja kovat vihannekset.
"
Onkohan kahvin poroissa oleva rasva kiinteää huoneenlämmössä ja kuinkahan paljon sitä on alle teelusikallisessa käytettyjä puruja jota maksimissaan saattaa sinne viemäriin mennä ja varsinkin kun rasva on pääasiassa liuennut sinne kahviin. Tällä perusteella ei uskalla kahviakaan kaataa sitten viemäriin. Nyt puhutaan siis mokkapannusta ja sen sihtiin jäävästä kahvinporoista kun on ensin pudotettu se kakku biojätteeseen. Ei mistään suodatinpussillisesta puruja.

Ei ne muutamat purut kyllä normaalia viemäriä saa tukkoon mitenkään.
Tiskatessa(varsinkin jotain paistinpannua) yms tulee kyllä huomattavasti enemmän skeidaa sinne viemäriin.
Useasti menee vähän reilumminkin niitä kahvinpuruja viemäriin laiskuuden takia ja eikä niistä ole ollut ongelmaa ikinä.
Edit: siis en mäkään mitään täyttä suodatillista puruja huuhtele viemäriin, vaan yleensä suodattimen kopautus roskiksen reunaan ja loput viemäriin.

Viimeksi muokattu:
Mulla se on yksinkertaisesti vain periaate, mitä huuhtelen viemäriin ja mitä en. Kinkkurasva on hiukan eri luokan ongelma kuin joku satunnainen nokare, mutta ne kiinteät purut on niitä, mitä en halua järjestelmää kuormittamaan.

Nyt puhutaan siis mokkapannusta ja sen sihtiin jäävästä kahvinporoista kun on ensin pudotettu se kakku biojätteeseen. Ei mistään suodatinpussillisesta puruja.
Tuo toki asia erikseen, niin itsekin teen kun huuhtelen / pesen esim. teesihtiin jääneitä yksittäisiä muruja tai kahvinkeittimen suodatin osiota mihin jotain putua voi jäädä. En itsekään usko että ihan yksittäiset muruset niin haittaavat.

Liian useassa on mun mielestä liian selkeä oma maku, etenkin kaurapohjaisissa on niin tuhti suutuntuma, etten tykkää niitä käyttää kun tuntuu että peittää paksusti myös kahvin maun.

Toistaisteksi olen päätynyt Alpro Barista Almond:iin, joka on minulle sopivan neutraali ja rasvainen; pieni liraus leikkaa juuri sopivasti kahvin happoja ja tuo aavistuksen pehmeyttä peruskahviini.

Kahvini teen Aeropressillä ja keittimellä joka keittää veden 90°C. Arkikahvi on nyt ollut pidempään mitä milloinkin, Lidlin Bellarom brändin vähähappoiset (acidity 1/5 tjsp.) pavut on ollut yllättävän hyvä, mutta arkikahvissa koitan pitää kilohinnan parin kympin alla.

Mä juon kahvini yleensä mustana, mutta silloin tällöin tulee käytettyä kauramaitoa ja Oatlyn iKaffe on ollut ehdoton ykkönen. Nyt tuli kaverin luona maisteltua kahta uutta tuttavuutta, Coopin Barista-kaurajuomaa ja Arvid Nordquistin Reko-kahvia, oli todella hyvä yhdistelmä.

Tuota Rekoa ostin heti kaupastakin, Coopin Barista odottaa vielä kotona korkkaamatta. Pressopannua olen nyt käyttänyt, Moccamaster ja mutteripannukin on ollut käytössä mutta tuo on kyllä helpoin ja sopii myös tällaisen penninvenyttäjän elämäntyyliin mainiosti. Kopistelen kompostiroskikseen kannun ja sylinterin ja huuhtelen reilulla vedellä loput purut, eipä noi mitään tukosta voi aiheuttaa.

Kahvin valkaisuaineesta myös sen verran, joulun alla tuli käytettyä leivonnan ylijäämämaitoa ja -kermaa kahvissa, ja tuollainen 10-15% kahvikerma on omaan makuun vielä kauramaitoakin parempaa. Pelkkä maito tai pelkkä kerma ei pärjää kauramaidolle. Ei oo toki mikään fiksu valinta kaloreiden ja rasvan laadun puolesta.

Pressopannua olen nyt käyttänyt, Moccamaster ja mutteripannukin on ollut käytössä, mutta tuo on kyllä helpoin ja sopii myös tällaisen penninvenyttäjän elämäntyyliin mainiosti. Kopistelen kompostiroskikseen kannun ja sylinterin ja huuhtelen reilulla vedellä loput purut,
Mulla oli vuosikausia sitten pressopannu, käytin sitä eniten teen hauduttamiseen, enkä saanut sillä hyvää kahvia aikaiseksi (en tosin ollut vielä perehtynyt aiheeseen niin paljon kun nyt, enkä omistanut papumyllyä, mutta kuitenkin) ja koin sen vaivalloiseksi pestä (verkko ei tullut puhtaaksi). Olisikohan siinä ollut vanha verkko tai jotain tälläistä ongelmaa 🤷‍♂️

Mulle Aeropress + kestosuodatin (hienomekaanisesti valmistettu metallinen, ei tämä mutta vastaava) + papumylly on ollut paras kombo, etenkin kun useimmiten valmistan vain itselleni kupillisen. Filtteri todella nopea putsata ja kahvin öljyt saa juomaan mukaan eikä ne jää paperifiltteriin.

Mulla oli vuosikausia sitten pressopannu, käytin sitä eniten teen hauduttamiseen, enkä saanut sillä hyvää kahvia aikaiseksi (en tosin ollut vielä perehtynyt aiheeseen niin paljon kun nyt, enkä omistanut papumyllyä, mutta kuitenkin) ja koin sen vaivalloiseksi pestä (verkko ei tullut puhtaaksi). Olisikohan siinä ollut vanha verkko tai jotain tälläistä ongelmaa 🤷‍♂️

Mulle Aeropress + kestosuodatin (hienomekaanisesti valmistettu metallinen, ei tämä mutta vastaava) + papumylly on ollut paras kombo, etenkin kun useimmiten valmistan vain itselleni kupillisen. Filtteri todella nopea putsata ja kahvin öljyt saa juomaan mukaan eikä ne jää paperifiltteriin.

Mä katselin Youtubesta hyvät ohjeet, muistaakseni James Hoffmannin kanavalta, että miten tulee parasta pressopannulla (30g puruja + 500g vettä, kiehuva vesi purujen päälle, odota 5min, sekoita perusteellisesti lusikalla, odota 5min, sylinteri sisään ja sit kuppiin), käytän myös keittiövaakaa sekä purujen että veden mittaamiseen niin sekin lisää helppoutta.

Mulla on joku vaimon vanha ~2007 paikkeilla ostettu Bodumin pressopannu muovisilla osilla, joka oli aikanaan kans teen haudutukseen käytössä, se on sittemmin toiminut loistavasti kahvin kanssa. Se verkko pitää mekaanisesti huuhtoa, mä teen sen ihan yleensä sormin lavuaarissa. Jos olisi vielä kunnollinen pelkillä metallisilla ja lasisilla osilla niin eihän semmoinen edes kuluisi miksikään, tuosta omasta halpismallista todennäköisesti muovi hapertuu ajan saatossa. Bodumilla on ainakin mistä valita, sitten kun tuo joskus hajoaa. Seuraava malli on semmonen missä on myös jalat, tuo nykyinen on pelkkä lasikannu ilman jalkoja eli se saattaa hajota helposti ottaessaan osumaa esim. liedestä tai pöytäpinnasta.

Aeropress on vielä kokematta, en ole ainakaan tietääkseni koskaan maistanutkaan sillä tehtyä kahvia.

Itsellä ihan perus pressopannu minkä saanut töistä ilmaiseksi eikä kaupastakaan paljoa maksa joten jos hajoaa jollain 20€ saa uuden helposti:

Kyllä sillä itselle kahvit tekee nopeasti ja oikein tyytyväinen kunhan muistaa poistaa ne purut sieltä, kunhan ensin kuivuvat, roskiin.

Tuntuu, että oon käynyt lähes kaikki vaihtoehdot läpi ja omaksi lemppariksi on muodostunut Elovena kaurajuoma kahviin, eli ns barista versio! Suurin osa kaura- ja muista kasvipohjaisista maidoista on mielestäni liian makeita ja pilaa kahvin maun :/

Viimeksi muokattu:

Itse en kiinnittäisi huomiota kovinkaan paljon siihen, kumpi on helpompi puhdistaa, Aeropress vai mutteripannu. Sama se on, millä ainakin itse kahvini valmistan, aina se tulee lopuksi pestyä harjalla ja astianpesuaineella. kovin iso homma se ei kuitenkaan millään vekottimella ole, vaan ihan pelkkä helppo rutiinitoimenpide.

Sen sijaan merkittävämpi ero tulee kahvin valmistuksessa. Itselläni on Aeropressissa useimmiten Prismon filtteri, jolla valmistettuna kahvi uutetaan aika lailla samalla paineella kuin mutteripannussakin (pyöreät 1-1,5bar vs perinteisen espresson 9bar). Ero on siinä, miten paljon helpompaa ja yksinkertaisempaa Aeropressillä on kontrolloida uuttolämpötilaa. Se kun ei vaadi oikeastaan mitään sen ihmeempää kikkailua, jos tavoittelee kyseisellä laitteella (lämpökontrollin kannalta) parasta mahdollista lopputulosta. Pelkkä Aeropressin + filtterin huuhtelu kiehuvan kuumalla vedellä riittää - sekään ei tietenkään ole välttämätöntä, jos erityisesti haluaa pykälän verran viileämpää lämpötilaprofiilia.

Tuolta aiemmista viesteistä voi katsoa sen videon josta näkee, millainen prosessi se on, jos haluaa mutteripannulla parhaan mahdollisen lopputuloksen (joka luonnollisestikin on kahvihifistelyn perimmäinen tarkoitus. Jos taas ei hifistellä, niin sittenhän voi toimia ihan miten vain sattuu huvittamaan). Mutterilla kuitenkin tulee todella helposti kahviin kitkeriä sivumakuja, jos lämpötilaa ei kontrolloi huolellisesti. Toki jos tykkää sellaisesta vähän kitkerämmästä kahvista, niin silloinhan se tietysti on ihan jo tavoiteltavakin asia.

Mä katselin Youtubesta hyvät ohjeet, muistaakseni James Hoffmannin kanavalta, että miten tulee parasta pressopannulla (30g puruja + 500g vettä, kiehuva vesi purujen päälle, odota 5min, sekoita perusteellisesti lusikalla, odota 5min, sylinteri sisään ja sit kuppiin), käytän myös keittiövaakaa sekä purujen että veden mittaamiseen niin sekin lisää helppoutta.

Mulla on joku vaimon vanha ~2007 paikkeilla ostettu Bodumin pressopannu muovisilla osilla, joka oli aikanaan kans teen haudutukseen käytössä, se on sittemmin toiminut loistavasti kahvin kanssa. Se verkko pitää mekaanisesti huuhtoa, mä teen sen ihan yleensä sormin lavuaarissa. Jos olisi vielä kunnollinen pelkillä metallisilla ja lasisilla osilla niin eihän semmoinen edes kuluisi miksikään, tuosta omasta halpismallista todennäköisesti muovi hapertuu ajan saatossa. Bodumilla on ainakin mistä valita, sitten kun tuo joskus hajoaa. Seuraava malli on semmonen missä on myös jalat, tuo nykyinen on pelkkä lasikannu ilman jalkoja eli se saattaa hajota helposti ottaessaan osumaa esim. liedestä tai pöytäpinnasta.

Aeropress on vielä kokematta, en ole ainakaan tietääkseni koskaan maistanutkaan sillä tehtyä kahvia.

Hoffan pressopannu-reseptiin muistaakseni kuului myös sen ensimmäisen 5 minuutin kohdalla sekoittamisen jälkeinen vaahdon ja pinnalle nousseiden purujen kaapiminen lusikalla pois pressosta. Siinä vaahdossahan on sellaisia epätoivotumpia ainesosia, jotka saattavat tuoda kahviin joitain useimpien kahvinautiskelijoiden harvemmin kaipaamia kiteriä makuvivahteita.

10 minuutin kokonaisuuttoaika on melko pitkä perinteisiin pressoresepteihin verrattuna, mutta etenkin jos jauhatus ei ole kovinkaan hienoa, ei siitä välttämättä todellakaan mitään yliuuttumista seuraa, vaan miellyttävän tasaisesti uuttunutta kahvia. Pressossahan se lämpötilaprofiili on aika lailla nopeasti laskeva, joten kiehuvan kuuma vesikin ehtii jonkin verran jo jäähtymään siinä 10 minuutissa. Joskus kun jaksoin vielä lueskella brittienkin kahvifoorumia, niin siellä aikoinaan innostuttiin (ehkä juurikin tuosta Hoffan reseptistä) kokeilemaan jopa 20-30 minuutin uuttoaikoja (myös Aeropressillä). Ongelmaksi tulee tietysti se, että miten lämpötilan saa pidettyä riittävänä. En muista, mitä kaikkea eristeitä britit siihen keksivät, mutta kovin innostuneita he ainakin olivat ja jotkut vannoivat, että kahvista tuli aivan erinomaista.

Sinänsähän kahvin pitkä uuttoaika ei pilaa kahvia, vaan onnistuneessa uutossa kyseessä on aina kokonaisuus, joka pähkinänkuoreen puristettuna muodostuu ajasta, veden lämpötilasta ja jauhatuskarkeudesta. Kylmäuuttojahan esim. uutellaan jääkaapissa yön yli, tai pidempäänkin ja ovathan nekin omalla tavallaan aika kivoja - etenkin kesäkuumalla. Pressopannu ja Aeropress soveltuvat niihin mainiosti.

Nyt vedän ulkomuistista, mutta joskus 10 vuotta sitten törmäsin artikkeliin, jossa testattiin uuttoajan vaikutusta pressopannukahviin. Pohjana oli joku jollain menetelmällä valittu joukko baristoja, joiden reseptejä vertailtiin. Parhaat pisteet sai kaikkien yllätykseksi ko. joukkion uuttoaikojen keskiarvo, joka oli muistaakseni 4 min 37 sek. Todella tieteellinen testi varmasti. Onhan kyse makuasiasta.

Todella tieteellinen testi varmasti. Onhan kyse makuasiasta.
Mikäs estää testaamasta makuasioita tieteellisesti?
Tutkiihan ne, no vaikkapa äänestyskäyttäytymistä ja suhtautumista uskontoihin ja seksiinkin. Onko ne faktuaalisempia asioita joita helpompi tieteellistää? Aika suuri osa talousosaajienkin höpinöistä on ihan tieteellistä vaikkei totta olisikaan? ;-)

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
297 570
Jäsenet
81 333
Uusin jäsen
Jollikolli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom