Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Edit: Ilmeisesti hyötysuhteeksi tavoitellaan n. 75 kWh per gallona bensiiniä. Se vastaisi suunnilleen 20 kWh per litra bensiiniä ja jos sähkönhinnaksi siirtoineen ja veroineen oletetaan 10 snt/kWh, niin laite alkaisi maksaa itseään takaisin vasta bensiinin litrahinnan ylittäessä 2 euroa. Laitteen myyntihinnaksi on alkuvaiheessa kaavailtu n. 15-20k€, joten aika paljon saa tuottaa bensiiniä ennen kuin laite on haukkunut hhintansa.
Toisaalta laitetta voisi käyttää esim vain silloin kun sähkön hinta on lähellä nollaa tai negatiivinen.
 
Toisaalta laitetta voisi käyttää esim vain silloin kun sähkön hinta on lähellä nollaa tai negatiivinen.
Ongemaksi tulee vaan että jos tuolla kestää about 10v Suomen hinnoilla jauhaa hankintahintansa edestä bensaa 24/7 käytöllä, niin jos käytätkin sitä vain halvimpana 10% tunneista niin pelkän laitteen kuolettamiseen menee vuosisata.

Ei tuosta taloudellisesti järkevää taida yksityiskäyttöön saada millään, eri asia jos haluaa harrastuspohjalta varautua zombimaailmanloppuun.

Kuitenkin helpompia ja tehokkaampia tapoja hyödyntää sähköä autoiluun on.
 
Kuuluisikohan tämä tänne vai pitäisikö aiheelle perustaa oma ketjunsa?

Joka tapauksessa, suomalainenkin media on tarttunut amerikkalaisstartup Aircelan laitteeseen, joka tuottaa ilmasta ja sähköstä ensin metanolia ja sitten metanolista edelleen bensiiniä. Jääkaapin kokoinen laite tuottaa jopa gallonan päivässä, joten ehkä vielä joutuu hieman parantelemaan keksintöä. Mutta jos se saadaan joskus kuluttajamarkkinoille, niin tilanne on hyvin mielenkiintoinen, mikäli kuka hyvänsä voi tuottaa bensiiniä laittamalla johdon pistorasiaan ja letkun kanisteriin. Etenkin Suomen kaltaisessa korkean verotuksen maassahan moinen keksintö on erityisen käytännöllinen hieman heikommallakin hyötysuhteella, kun sähkö on edullista ja bensiinin verotus ankaraa.


Edit: Ilmeisesti hyötysuhteeksi tavoitellaan n. 75 kWh per gallona bensiiniä. Se vastaisi suunnilleen 20 kWh per litra bensiiniä ja jos sähkönhinnaksi siirtoineen ja veroineen oletetaan 10 snt/kWh, niin laite alkaisi maksaa itseään takaisin vasta bensiinin litrahinnan ylittäessä 2 euroa. Laitteen myyntihinnaksi on alkuvaiheessa kaavailtu n. 15-20k€, joten aika paljon saa tuottaa bensiiniä ennen kuin laite on haukkunut hintansa.
Aika vahva kusetuksen maku tässä. En laittaisi rahaa yhtään sisään, ennenkuin toimiva tuote on ulkona.
 
Synteettistä polttoainetta valmistetaan kyllä jo nyt, mutta käsittääkseni litrahinta on siellä 4€ kieppeillä, hieman epäuskottavaa että jokin never-heard firma olisi tuomassa markkinoille laitetta joka puolittaa tuon hinnan.

Toki tuollainen varmasti jonain päivänä on realistista, jolla sitten liikutetaan museoautoja ja harrastuslaitteita.
 
Kuuluisikohan tämä tänne vai pitäisikö aiheelle perustaa oma ketjunsa?

Joka tapauksessa, suomalainenkin media on tarttunut amerikkalaisstartup Aircelan laitteeseen, joka tuottaa ilmasta ja sähköstä ensin metanolia ja sitten metanolista edelleen bensiiniä. Jääkaapin kokoinen laite tuottaa jopa gallonan päivässä, joten ehkä vielä joutuu hieman parantelemaan keksintöä. Mutta jos se saadaan joskus kuluttajamarkkinoille, niin tilanne on hyvin mielenkiintoinen, mikäli kuka hyvänsä voi tuottaa bensiiniä laittamalla johdon pistorasiaan ja letkun kanisteriin. Etenkin Suomen kaltaisessa korkean verotuksen maassahan moinen keksintö on erityisen käytännöllinen hieman heikommallakin hyötysuhteella, kun sähkö on edullista ja bensiinin verotus ankaraa.


Edit: Ilmeisesti hyötysuhteeksi tavoitellaan n. 75 kWh per gallona bensiiniä. Se vastaisi suunnilleen 20 kWh per litra bensiiniä ja jos sähkönhinnaksi siirtoineen ja veroineen oletetaan 10 snt/kWh, niin laite alkaisi maksaa itseään takaisin vasta bensiinin litrahinnan ylittäessä 2 euroa. Laitteen myyntihinnaksi on alkuvaiheessa kaavailtu n. 15-20k€, joten aika paljon saa tuottaa bensiiniä ennen kuin laite on haukkunut hintansa.
Huoltovarmuuden nimissä ihan fiksu keksintö. Kunhan vaan tuotekehitys jatkuisi niin saisivat skaalattua tuon jalostamon kokoiseksi niin litrahinta saataisiin kohtuulliseksi.

Tai sitten pitäisi keksiä, miten autot saisi kulkemaan metanolilla…
 
Tai sitten pitäisi keksiä, miten autot saisi kulkemaan metanolilla…
En tiedä mitä vaatii ja lähinnä miten skaalautuu pienempiin moottoreihin, mutta jotkut laivathan käyttävät metanolia polttoaineena. Pääasiassa ns. dual-fuel koneita, jolloin myös tavan dieseliä voi käyttää, jos metanolia ei ole saatavilla.
 
Tuskin olet ostanut autoasi uutena, joten miksi verrata uuteen sähköautoon? Tuulilasin 20 vuoden takaisen autovertailun mukaan 3-sarjalainen BMW tai Audi A4 oli yli 40k€ auto ja varusteet päälle. Kustannusvertailu muuttuu kummasti, jos hyväksytään, että sähköautonkin voi ostaa käytettynä.

Esim. Nettiauton halvin MY, jossa paperien perusteella on enemmän tilaa ja vetokykyä kuin nykyisessä polttomoottoriautossasi, on myynnissä vajaa 22k€ hintalapulla ~250 tkm ajettuna. Arvo ei voine enää ihan hirmuista kyytiä tuosta pudota, joten arvonalenema kilometriä kohti lienee hyvin maltillinen. Remonttia on varmasti edessä, mutta sitähän se on teikäläisenkin menopelissä. Hyvällä tuurilla pärjää halpoja osia vaihtamalla, huonolla tuurilla Telsa tarvitsee uuden ajoakun tai saksanseisoja uuden polttomoottorin. Merkittävä säästö syntyy energiakustannuksista, jos voi kotiladata ja lakata ostamasta dieseliä.



400 tkm ajettu polttisfarmarisi on sitten priimakunnossa? Ei penkinpäällyset irvistele saumoista, alusta on yhtä tiukka kuin tehtaalta lähtiessään ja maalipintakin aivan ensiluokkainen? Uskoo ken tahtoo.
- En ole omistanut bmw:tä tai audia. Se ajoneuvo ei ole diesel edes vaan bensa.
- Maksoin omasta autostani liki 6 vuotta sitten 3000 euroa. Se oli ajettu 205tkm silloin.
- Kotilataus sitä ja kotilataus tätä. Kotilataus on rivareissa rajoitettu melko vaatimattomaksi. OKT:ssa monesti parempi. Kaikki voivat tankata hetkessä polttista - kaikki eivät voi ladata hetkessä sähköautoaan. Ne jotka voivat - hieno homma heille. Voisin itsekkin panostaa latuasasemaan, muttei vielä kannata
- Käyttisvehkeillä minun käyttöprofiililla ei ole mitään merkitystä sillä, kiiltääkö maalipinta viimeisen päälle. Tuolla ajoneuvolla ajetaan myös metsän keskellä huonoja metsäautoteitä pitkin. Koska harrasteet sitä vaatii.
- Voidaan verrata kyllä ihan vaikka saman mittaluoka käytettyyn. Ei siinä mitään. En oo löytänyt alle 10K sähköautoja vielä. Mun auton kokonaiskustannukset on 19cnt / km. Jos tuon alapuollelle pääsee jollain sähköautolla tällä hetkellä yli 5 vuoden otannalla niin se olisi hieno homma. Väkisinkin arvonalenema on niin paljon kovempi.
- Ehkä joskus saamme käytettynä sähköauton, joka maksaa 3000e ja tarjoaa luotettavaa kyytiä 200tkm verran käytettynä ja kokonaiskulut alle 20cnt/km.

Skenaario 1: Model Y:n ajoakku menee uusiksi. Maksa 10 000e tai enemmän. Halvimillaankin useiden tuhansien eurojen akkumoduulien korjaus edessä. Jos et maksa - sinulla on 20 000e edestä romua pihalla. Rikkinäisenä myynti niin tappion määrä on huomattava.

Skenaario 2: Polttiksen 400tkm ajettu motti hajoaa. Vaihtomoottoria ei kannata edes vaihtaa enää. Tappio max 1500e.

Jokainen tietty sitten arvottaa noi riksit eri tavalla.

Tollanen esimerkin kaltainen 255tkm ajettu tesla model y ja 5 vuotta vanhana on juuri sellanen pommi, jota en haluaisi omaan pihaan.

Siis ylipäätään autoilu on ihan sitä, mitä kukin haluaa sen olevan. Osalla mahdollisuus ostaa uutta ja osalla ei. Osa ei osta vaikka olisi mahdollisuus. Jne.

Ei tästä tarvitse vääntää liikaa. Osa on mielipidekysymyksiä eikä niihin koskaan tulla saamaan ratkaisua. Jos ja kun sähköautot halpenee käytettyjen markkinoilla niin ostan sellaisen. Sehän on päivän selvää. Mutta uutena en osta - kun en ole ennenkään ostanut.

Joku maksaa autoilusta ekstraa - toiset iittalan astiastosta jne. Toiset asuu onnellisena 50m2 koirankopissa ja toiset okt:ssa maalla. Elämä on valintoja. Oma valintani vielä toistaiseksi on: Halpa polttis. Tämä on vain minun mielipiteeni: Autoon rahan kaataminen on järjetöntä tuhlausta. Osa saa jotain hyvää tunnetta siitä, että auto on uudehko tai uusi - maalipinta kiiltelee ja naapurilla on paskempi auto kuin itsellä. Käyttötarpeen mukainen hankinta min kustannuksilla ja se siitä.

Miksi verrataan uutta vanhaan? Miksei? Aina voi verrata. Vertaahan porukka täällä atk aiheisella foorumilla uusia prossuja vanhoihin jne. Ei se ole sen kummempaa. Kysymys on aina siitä, mitä sellaista saat uudella mitä et saa vanhalla. Ja niitä speksejä sitten onkin aika paljon.
 
Viimeksi muokattu:
- En ole omistanut bmw:tä tai audia. Se ajoneuvo ei ole diesel edes vaan bensa.
- Maksoin omasta autostani liki 6 vuotta sitten 3000 euroa. Se oli ajettu 205tkm silloin.
- Kotilataus sitä ja kotilataus tätä. Kotilataus on rivareissa rajoitettu melko vaatimattomaksi. OKT:ssa monesti parempi. Kaikki voivat tankata hetkessä polttista - kaikki eivät voi ladata hetkessä sähköautoaan. Ne jotka voivat - hieno homma heille. Voisin itsekkin panostaa latuasasemaan, muttei vielä kannata
- Käyttisvehkeillä minun käyttöprofiililla ei ole mitään merkitystä sillä, kiiltääkö maalipinta viimeisen päälle. Tuolla ajoneuvolla ajetaan myös metsän keskellä huonoja metsäautoteitä pitkin. Koska harrasteet sitä vaatii.
- Voidaan verrata kyllä ihan vaikka saman mittaluoka käytettyyn. Ei siinä mitään. En oo löytänyt alle 10K sähköautoja vielä. Mun auton kokonaiskustannukset on 19cnt / km. Jos tuon alapuollelle pääsee jollain sähköautolla tällä hetkellä yli 5 vuoden otannalla niin se olisi hieno homma. Väkisinkin arvonalenema on niin paljon kovempi.
- Ehkä joskus saamme käytettynä sähköauton, joka maksaa 3000e ja tarjoaa luotettavaa kyytiä 200tkm verran käytettynä ja kokonaiskulut alle 20cnt/km.

Skenaario 1: Model Y:n ajoakku menee uusiksi. Maksa 10 000e tai enemmän. Halvimillaankin useiden tuhansien eurojen akkumoduulien korjaus edessä. Jos et maksa - sinulla on 20 000e edestä romua pihalla. Rikkinäisenä myynti niin tappion määrä on huomattava.

Skenaario 2: Polttiksen 400tkm ajettu motti hajoaa. Vaihtomoottoria ei kannata edes vaihtaa enää. Tappio max 1500e.

Jokainen tietty sitten arvottaa noi riksit eri tavalla.

Tollanen esimerkin kaltainen 255tkm ajettu tesla model y ja 5 vuotta vanhana on juuri sellanen pommi, jota en haluaisi omaan pihaan.

Siis ylipäätään autoilu on ihan sitä, mitä kukin haluaa sen olevan. Osalla mahdollisuus ostaa uutta ja osalla ei. Osa ei osta vaikka olisi mahdollisuus. Jne.

Ei tästä tarvitse vääntää liikaa. Osa on mielipidekysymyksiä eikä niihin koskaan tulla saamaan ratkaisua. Jos ja kun sähköautot halpenee käytettyjen markkinoilla niin ostan sellaisen. Sehän on päivän selvää. Mutta uutena en osta - kun en ole ennenkään ostanut.

Joku maksaa autoilusta ekstraa - toiset iittalan astiastosta jne. Toiset asuu onnellisena 50m2 koirankopissa ja toiset okt:ssa maalla. Elämä on valintoja. Oma valintani vielä toistaiseksi on: Halpa polttis. Tämä on vain minun mielipiteeni: Autoon rahan kaataminen on järjetöntä tuhlausta. Osa saa jotain hyvää tunnetta siitä, että auto on uudehko tai uusi - maalipinta kiiltelee ja naapurilla on paskempi auto kuin itsellä. Käyttötarpeen mukainen hankinta min kustannuksilla ja se siitä.

Miksi verrataan uutta vanhaan? Miksei? Aina voi verrata. Vertaahan porukka täällä atk aiheisella foorumilla uusia prossuja vanhoihin jne. Ei se ole sen kummempaa.
Mulla on arvonalenema sähkövolvossa nyt (tarjousten perusteella) 14,5 snt/km ja käyttökulut tällä hetkellä polttoaineen osalta noin 2,2-3 snt/km. Kaskosta voisi laskea vielä 1 sentin kilometrille. Huollot olleet toistaiseksi ilmaisia. Seuraavasta joutuu sen reilun satasen maksamaan.
 
Mulla on arvonalenema sähkövolvossa nyt (tarjousten perusteella) 14,5 snt/km ja käyttökulut tällä hetkellä polttoaineen osalta noin 2,2-3 snt/km. Kaskosta voisi laskea vielä 1 sentin kilometrille. Huollot olleet toistaiseksi ilmaisia. Seuraavasta joutuu sen reilun satasen maksamaan.
Hienoa. Paljonko oot ajanu ja mikä aikaväli? Tosta kannattaa jo laittaa heti tänne tarkempaa rapsaa. Jos tollanen on ollut sulla vaikkapa useamman vuoden niin oon kiinnostunut katsomaan tarkempia lukuja. Kaikki luvut - rahotukset yms huomioonottaen. Näistä kun unohdetaan usein noi rahoitusten kuviot.
 
Aidosti kysyn, että miten te oikein pärjäätte sähköautojen kanssa? Kovasti sellaisen haluaisin plugin hybridin sijaan (uuden auton osto siis edessä), mutta tuntuu lähes mahdottomalta saada tuollaista kapistusta toimimaan omaan arkeen. Esimerkiksi vastikään käytiin koiranäyttelyssä ja paluumatkalla pysähdyttiin hakemaan matkaevästä ABC:ltä. Pihassa oli 4kpl latureita, joissa yhteensä 3 autoa (1 auto kärryn kanssa, eli vei kaksi paikkaa). Kerkesin hakea ruoat, syödä ne jälkkäreineen ja lähtiessä (n. 30min pysähdys oli) ne samat sähköautot oli edelleen niissä latureissa. Mitä jos minun olisi itse pitänyt oma auto siinä ladata? Olisin joutunut odottamaan määrittelemättömän ajan, että paikka olisi vapautunut ja itse päässyt sitten odottelemaan latautumista.

Sama asia toisella reissulla, kun oli ajatus pysähtyä huoltoasemalla ja se oli menossa kiinni. Vielä pari minuuttia ennen sulkeutumista kerkesi käymään vessassa, sitten vain tankkiin bensaa ja matka jatkuu. Sähköautolla oltaisiin odotettu suljetun huoltoaseman pihalla laturissa?

Eli.. haluaisin sähköauton sen tekniikan yksinkertaisuuden vuoksi, mutta tuntuu että plugin hybridi palvelisi minun tarkoituksia parhaiten. Yleisesti ajetaan vähän, mutta sitten kun ajetaan, niin matkat ovat useita satoja kilometrejä. Mutta plugarissa on sitten ne molempien autojen tekniikat mukana. Toyotaa tosin olen miettinyt, jotka olleet ilmeisesti vähän kestävämpää sorttia.
 
Vaikuttaisi siltä, että teet ongelmia asioista kummallisten johtopäätösten kautta. Sanoit tekeväsi useiden satojen kilometrien reissuja, noeasti lataava sähköauto selviää tuosta maksimissaan 15min pysähdyksellä, jopa talvella. Jos pidempi stoppi tai enemmät pysähdykset eivät haittaa niin sitten kannattaa katsella niitä Tojotia tai muita vastaavia vähän pienemmällä akulla ja heikommilla lataustehoilla. Samoin, jos hidas lataus on ongelma, kannattaa pysähtyä jossain nopeammilla latureilla, eikä Abc:llä.

Itse ainakin nostaisin isoimmaksi kynnykseksi sen, että auton saa ladattua kotona, edes jollain teholla, mutta jos tämä ei ole mahdollista niin kyllä sen plugarinkin voi unohtaa.
 
Yksi asia mikä monesti unohtuu käyttövoimapohdinnassa on se että autoa ei aina pidetä niin pitkään kuin aluksi kuvitellaan. Eli lasketaan kannattavaksi sijoitukseksi pitkällä pitoajalla(pienen koron takia) mutta muuttuva elämäntilanne pakottaa vaihtamaan aiemmin. Ison lainan kanssa ei voi tehdä niin luovia ratkaisuja kuin halvemmalla kotterolla. Esim jos kaasun hinta laskee yhtäkkiä voi helpommin vaihtaa vaikka kaasuautoon. Tai työpaikka vaihtuu lähemmäksi ja ajomäärä pienenee niin vaihtaa dieselin bensaan.
 
Vaikuttaisi siltä, että teet ongelmia asioista kummallisten johtopäätösten kautta. Sanoit tekeväsi useiden satojen kilometrien reissuja, noeasti lataava sähköauto selviää tuosta maksimissaan 15min pysähdyksellä, jopa talvella. Jos pidempi stoppi tai enemmät pysähdykset eivät haittaa niin sitten kannattaa katsella niitä Tojotia tai muita vastaavia vähän pienemmällä akulla ja heikommilla lataustehoilla. Samoin, jos hidas lataus on ongelma, kannattaa pysähtyä jossain nopeammilla latureilla, eikä Abc:llä.

Itse ainakin nostaisin isoimmaksi kynnykseksi sen, että auton saa ladattua kotona, edes jollain teholla, mutta jos tämä ei ole mahdollista niin kyllä sen plugarinkin voi unohtaa.
Niin ongelma tossa ehkä onkin se, että laturipaikkoja ei näemmä vielä riitä ja minun mielestäni olisi typerää ensin pysähtyä ABC:lle syömään ja sitten ajaa paikkaan X lataamaan sitä autoa, kun koko tuon 30min aikana yksikään latauspaikka ei ollut vapautunut siellä ruokapaikassa. Eli olisin ensin tuossakin tilanteessa joutunut odottelemaan vielä lisää sen 30min päälle, että saisin sitä omaa autoa lataamaan. Eli minä näen lähinnä potentiaalisia ongelmia nuissa reissuissa. Perusajot menisivät kyllä helposti sähköautolla ja lataukset tapahtuisivat muutoin kotona. Toyotan myyjä kertoi itsellään olevan bz4x ja että sillä pääsee kesällä vajaa 500km ja talvella 250km. Minulle tuo tarkoittaisi käytännössä pahimmillaan mennen tullen lataamista epävarmoissa paikoissa (mitä jos paikat on taas täynnä?), eli potentiaalisesti myöhästymistä näyttelyistä kun odotetaan sitä vapautuvaa laturipaikkaa. Eli ehkä aika ei vielä ole kypsä sähköautolle tämmöiseen tarpeeseen, vaikka sitä kuinka haluaisinkin. Ja vanhaa autoa ei viitsi jättää reissuautoksi, kun nimenomaan uusi on nyt kiikarissa mukavampaa matkustamista varten.
 
Aidosti kysyn, että miten te oikein pärjäätte sähköautojen kanssa? Kovasti sellaisen haluaisin plugin hybridin sijaan (uuden auton osto siis edessä), mutta tuntuu lähes mahdottomalta saada tuollaista kapistusta toimimaan omaan arkeen. Esimerkiksi vastikään käytiin koiranäyttelyssä ja paluumatkalla pysähdyttiin hakemaan matkaevästä ABC:ltä. Pihassa oli 4kpl latureita, joissa yhteensä 3 autoa (1 auto kärryn kanssa, eli vei kaksi paikkaa). Kerkesin hakea ruoat, syödä ne jälkkäreineen ja lähtiessä (n. 30min pysähdys oli) ne samat sähköautot oli edelleen niissä latureissa. Mitä jos minun olisi itse pitänyt oma auto siinä ladata? Olisin joutunut odottamaan määrittelemättömän ajan, että paikka olisi vapautunut ja itse päässyt sitten odottelemaan latautumista.

Sama asia toisella reissulla, kun oli ajatus pysähtyä huoltoasemalla ja se oli menossa kiinni. Vielä pari minuuttia ennen sulkeutumista kerkesi käymään vessassa, sitten vain tankkiin bensaa ja matka jatkuu. Sähköautolla oltaisiin odotettu suljetun huoltoaseman pihalla laturissa?

Eli.. haluaisin sähköauton sen tekniikan yksinkertaisuuden vuoksi, mutta tuntuu että plugin hybridi palvelisi minun tarkoituksia parhaiten. Yleisesti ajetaan vähän, mutta sitten kun ajetaan, niin matkat ovat useita satoja kilometrejä. Mutta plugarissa on sitten ne molempien autojen tekniikat mukana. Toyotaa tosin olen miettinyt, jotka olleet ilmeisesti vähän kestävämpää sorttia.
Nyt useampi vuosi sähköautolla takana, ja oikein mainiosti on pärjäilty. Minulla on käynyt melkoinen tuuri, koska en ole joutunut jonottamaan latausvuoroa kertaakaan. Tosin vältän ABC:ta viimeiseen saakka, koska ne tuppaavat olemaan ruuhkaisimpia latauspaikkoja. Siis ellei kyse ole sellaisesta jättilatauskentästä. Nykyään melkeinpä valitsen taukopaikan tarjotun latauskapasiteetin perusteella. Jos vaikka lasten takia täytyisi pysähtyä juuri tietyssä paikassa, niin kokemus voisi olla hyvinkin erilainen.

Mutta tämä on tosiaan vain minun anekdoottini. Your mileage may wary.
 
Niin ongelma tossa ehkä onkin se, että laturipaikkoja ei näemmä vielä riitä ja minun mielestäni olisi typerää ensin pysähtyä ABC:lle syömään ja sitten ajaa paikkaan X lataamaan sitä autoa, kun koko tuon 30min aikana yksikään latauspaikka ei ollut vapautunut siellä ruokapaikassa. Eli olisin ensin tuossakin tilanteessa joutunut odottelemaan vielä lisää sen 30min päälle, että saisin sitä omaa autoa lataamaan. Eli minä näen lähinnä potentiaalisia ongelmia nuissa reissuissa. Perusajot menisivät kyllä helposti sähköautolla ja lataukset tapahtuisivat muutoin kotona. Toyotan myyjä kertoi itsellään olevan bz4x ja että sillä pääsee kesällä vajaa 500km ja talvella 250km. Minulle tuo tarkoittaisi käytännössä pahimmillaan mennen tullen lataamista epävarmoissa paikoissa (mitä jos paikat on taas täynnä?), eli potentiaalisesti myöhästymistä näyttelyistä kun odotetaan sitä vapautuvaa laturipaikkaa.

Nyt kolmella sähkiksellä yli 150tkm / 39kk ja huikeat kaksi kertaa tullut tilanne, että laturit reissulla täynnä. Ensimmäinen kävi noin ekan vuoden kohdalla Kaakkurin Mc, jossa ajelin sitten alle kilsan päähän cittarille ja toinen oli Kuopion kulmilla Loppiaisena 1,5v sitten kun joutui pysähtymään vähän liian aikaisin kuin olisi tarvinnut kun Matkus näytti koko ajan täydeltä. Nyt koko ajan vielä tilanne parantunut.

Tulee sellainen klassikko mieleen kuin ”..have a problem for every solution”
 
Hyvähän se on niiden elvistellä kenellä onnistuu 11 kW kotilataus pörssisähköllä. Silloin en itsekään miettisi kahta kertaa sähköauton hankkimista. Kyllä harmittaa, kun tässä rivarissa saisin helposti vedettyä asunnon ryhmäkeskukselta kaapelin 11 kW laturille mutta oven eteen ei mahdu kunnolla autoa. Tai ehkä mahtuisi mutten jaksa taistella taloyhtiön tuulimyllyjä vastaan.
Ehkä saisi helpommin anteeksi kuin luvan, jos asennuttaisi voimavirtarasian (muutostyöilmoitus toki) ulko-ovelle ja vaivihkaa latailisi autoa siinä. :D

Saahan tuohon kauemmaksi parkkipaikalle 1x8A latauksen 0,3 €/kWh, mutta yllättäen se ei niin paljoa houkuta.
Siltikin minun kilsoilla sähkö tulisi halvemmaksi, jos unohdetaan boksin asennuskustannus mutta pääkoppa ei vaan meinaa taipua kompromissiin.
Hidaslataus tuntuu käärmeen ajamiselta pyssyyn. :cautious:
 
Niin ongelma tossa ehkä onkin se, että laturipaikkoja ei näemmä vielä riitä ja minun mielestäni olisi typerää ensin pysähtyä ABC:lle syömään ja sitten ajaa paikkaan X lataamaan sitä autoa, kun koko tuon 30min aikana yksikään latauspaikka ei ollut vapautunut siellä ruokapaikassa. Eli olisin ensin tuossakin tilanteessa joutunut odottelemaan vielä lisää sen 30min päälle, että saisin sitä omaa autoa lataamaan. Eli minä näen lähinnä potentiaalisia ongelmia nuissa reissuissa. Perusajot menisivät kyllä helposti sähköautolla ja lataukset tapahtuisivat muutoin kotona. Toyotan myyjä kertoi itsellään olevan bz4x ja että sillä pääsee kesällä vajaa 500km ja talvella 250km. Minulle tuo tarkoittaisi käytännössä pahimmillaan mennen tullen lataamista epävarmoissa paikoissa (mitä jos paikat on taas täynnä?), eli potentiaalisesti myöhästymistä näyttelyistä kun odotetaan sitä vapautuvaa laturipaikkaa. Eli ehkä aika ei vielä ole kypsä sähköautolle tämmöiseen tarpeeseen, vaikka sitä kuinka haluaisinkin. Ja vanhaa autoa ei viitsi jättää reissuautoksi, kun nimenomaan uusi on nyt kiikarissa mukavampaa matkustamista varten.

Valitettavasti jos uskoo auton navia ja pysähtelee sen mukaan, antaa päätöksen teon autolle missä ja milloin pysähdytään. Polttiksella voi pysähtyä missä haluaa ja kaikista "latureista" saa yhtä nopeasti polttoainetta.

Tämä on minun mielestäni se suurin ero, polttis täyttää tankin käytännössä aina yhtä nopeasti, oli sitä jäljellä <10%, 50% tai 80%. Sähkövatkaimilla mitä pienemmällä varauksella menee latamaan, yleensä sitä nopeammin saa alun ladattua. Joutuu hieman miettimään matkaa etukäteen. Tosin nykyään latausverkosto on kohtuullisen kattava, mutta vapautta se lataamisen tarve minun mielestäni "rajoittaa" eri tavalla kuin polttiksen tankin täydennys.

Tosin itse olen YHDEN kerran joutunut odottelemaan laturin vapautumista, että pääsisin lataamaan. Jokunen kerta on käynyt vanhemmilla latureilla että latausnopeus on ollut surkea ja johtanut paikan vaihtamiseen.

Omasta mielestäni @Maakuntahimmelin mainitsema kotilataus on tärkein vaikuttava asia itselleni. En todellakaan ajaisi sähköautolla jos kotona ei voisi ladata, aivan liian vaivalloista minulle.

Nimimerkki: Perheessä pelkästään täyssähköautoja.
 
Hyvähän se on niiden elvistellä kenellä onnistuu 11 kW kotilataus pörssisähköllä. Silloin en itsekään miettisi kahta kertaa sähköauton hankkimista. Kyllä harmittaa, kun tässä rivarissa saisin helposti vedettyä asunnon ryhmäkeskukselta kaapelin 11 kW laturille mutta oven eteen ei mahdu kunnolla autoa. Tai ehkä mahtuisi mutten jaksa taistella taloyhtiön tuulimyllyjä vastaan.
Ehkä saisi helpommin anteeksi kuin luvan, jos asennuttaisi voimavirtarasian (muutostyöilmoitus toki) ulko-ovelle ja vaivihkaa latailisi autoa siinä. :D

Saahan tuohon kauemmaksi parkkipaikalle 1x8A latauksen 0,3 €/kWh, mutta yllättäen se ei niin paljoa houkuta.
Siltikin minun kilsoilla sähkö tulisi halvemmaksi, jos unohdetaan boksin asennuskustannus mutta pääkoppa ei vaan meinaa taipua kompromissiin.
Hidaslataus tuntuu käärmeen ajamiselta pyssyyn. :cautious:
Juuh, 4 vuotta nyt asunut rivarissa, ja kolmessa taloyhtiön kokouksessa puhuttu latauspaikasta, mutta eipä ole onnistunut. Ensi kuussa onkin sit muutto omakotitaloon; tallista löytyy voimavirta. Tulee kallis sähköautohankinta. :lol:

(Oikeesti talo hommattiin muihin tarpeisiin, mutta ompahan todennäköisempää vaihtaa toinen perheen ajokeista sähköön. Viestin pointti oli se, että rivariasujalle toi sähköautoilu on usein vain haave ellei tykkää latailla sitten kaupan ja/tai työnantajan parkissa.)

Todellisuudessa sillä sähköautohankinnalla tuskin säästää mitään; en ole ainakaan toistaiseksi nähnyt puhtaaksilaskettuna tilannetta, jossa käytetyn polttiksen omistaja saa säästöjä aikaan sähköautokaupoilla. Toki poikkeuksia on jos on joku tooosi kallis polttis tai todella bensarohmu auto alla.

Nyt kun alan oikein pohtiin niin kaikki tuttavat, jotka sähköauton ovat hommanneet, ovat ajaneet aiemmin bensa/diesel-rohmuilla.
 
Niin ongelma tossa ehkä onkin se, että laturipaikkoja ei näemmä vielä riitä ja minun mielestäni olisi typerää ensin pysähtyä ABC:lle syömään ja sitten ajaa paikkaan X lataamaan sitä autoa, kun koko tuon 30min aikana yksikään latauspaikka ei ollut vapautunut siellä ruokapaikassa. Eli olisin ensin tuossakin tilanteessa joutunut odottelemaan vielä lisää sen 30min päälle, että saisin sitä omaa autoa lataamaan. Eli minä näen lähinnä potentiaalisia ongelmia nuissa reissuissa. Perusajot menisivät kyllä helposti sähköautolla ja lataukset tapahtuisivat muutoin kotona. Toyotan myyjä kertoi itsellään olevan bz4x ja että sillä pääsee kesällä vajaa 500km ja talvella 250km. Minulle tuo tarkoittaisi käytännössä pahimmillaan mennen tullen lataamista epävarmoissa paikoissa (mitä jos paikat on taas täynnä?), eli potentiaalisesti myöhästymistä näyttelyistä kun odotetaan sitä vapautuvaa laturipaikkaa. Eli ehkä aika ei vielä ole kypsä sähköautolle tämmöiseen tarpeeseen, vaikka sitä kuinka haluaisinkin. Ja vanhaa autoa ei viitsi jättää reissuautoksi, kun nimenomaan uusi on nyt kiikarissa mukavampaa matkustamista varten.
Suosittelen pysähtymään muualla kun ABCllä, ihan jo ruuankin takia mutta myös latureiden takia. Kyllähän siinä joutuu pidemmillä matkoilla miettiä polttista enemmän, mutta kuulostaa kyllä siltä että tyhjästä nyhjästään ongelma.
 
Eiköhän monella sähkiksen hankinnassa merkkaa sähköautojen suorituskyky muita aspekteja enemmän. Tuskin olisivat niin suosittuja jos tehot ja kiihtyvyydet ei olisi niin isoja. Vaan mihin sitä 4 s kiihtyvyyttä tarvitsee?
 
Suosittelen pysähtymään muualla kun ABCllä, ihan jo ruuankin takia mutta myös latureiden takia. Kyllähän siinä joutuu pidemmillä matkoilla miettiä polttista enemmän, mutta kuulostaa kyllä siltä että tyhjästä nyhjästään ongelma.
Tähän mennessä koirareissujen varrella on ollut niin vähän paikkoja mistä viitsisi ruokaa tilata, että hieman epäilyttää miten tuon saisi toimimaan. Ei välttämättä koko matkalla ole ollut kuin yhteensä muutama huoltoasema, joista suurin osa abc:tä. Poislukien tietenkin asemat joista ei ruokaa edes saa, mutta se tarkoittaisi ylimääräistä pysähdystä lataamista varten. Oulun alueelta kun lähtee liikkeelle siis vähän syrjäisemmille paikoille savon suuntaan. Ehkä tilanne on parempi jossain kehäkolmosen suunnalla.
 
Hyvähän se on niiden elvistellä kenellä onnistuu 11 kW kotilataus pörssisähköllä. Silloin en itsekään miettisi kahta kertaa sähköauton hankkimista. Kyllä harmittaa, kun tässä rivarissa saisin helposti vedettyä asunnon ryhmäkeskukselta kaapelin 11 kW laturille mutta oven eteen ei mahdu kunnolla autoa. Tai ehkä mahtuisi mutten jaksa taistella taloyhtiön tuulimyllyjä vastaan.
Ehkä saisi helpommin anteeksi kuin luvan, jos asennuttaisi voimavirtarasian (muutostyöilmoitus toki) ulko-ovelle ja vaivihkaa latailisi autoa siinä. :D

Saahan tuohon kauemmaksi parkkipaikalle 1x8A latauksen 0,3 €/kWh, mutta yllättäen se ei niin paljoa houkuta.
Siltikin minun kilsoilla sähkö tulisi halvemmaksi, jos unohdetaan boksin asennuskustannus mutta pääkoppa ei vaan meinaa taipua kompromissiin.
Hidaslataus tuntuu käärmeen ajamiselta pyssyyn. :cautious:

Meillä mennään ihan asiointilatauksilla ja joskus pikalatauksilla. Me oltaisiin saatu vedettyä omalla kustannuksella meidän asunnon mittarilta oma laturi taloyhtiön seinään, mutta siinä olisi tullut niin paljon säätämistä, sopimista ja kuluja, ettei nähty tarpeelliseksi. Ja meidän ajoilla. (alle 10tkm vuodessa) ei välttämättä saisi edes kuoletettua sitä laturin asentamisen hintaa jos satutaan myymään tämä asunto lähivuosina.
 
Viestin pointti oli se, että rivariasujalle toi sähköautoilu on usein vain haave ellei tykkää latailla sitten kaupan ja/tai työnantajan parkissa.)
Onko rivitalosta saatava sähkö jotenkin kelpaamatonta sähköautolle vai miksi pitää vain haaveilla. Toki jos ajaa ammatikseen tai potee aamuun mennessä täyttyvän akun syndroomaa, niin ymmärrän.
Todellisuudessa sillä sähköautohankinnalla tuskin säästää mitään; en ole ainakaan toistaiseksi nähnyt puhtaaksilaskettuna tilannetta, jossa käytetyn polttiksen omistaja saa säästöjä aikaan sähköautokaupoilla. Toki poikkeuksia on jos on joku tooosi kallis polttis tai todella bensarohmu auto alla.
Eipä juuri millään autovaihdolla säästetä, mutta myös polttomoottoriautoja on vaihdettu pieniruokaisempiin säästöjen toivossa. Kustannusten suhteen vakiona on pysynyt arvonalenema, eli mitä kalliimpi auto niin sitä nopeammin arvo putoaa. Sähköautojen kohdalla arvonalenemaa on pystynyt ensimmäistä kertaa kompensoimaan edullisemmilla käyttökustannuksilla, jolloin vaihto kalliimpaan on jopa saattanut kannattaa taloudellisesti.

Sähköautojen tulon jälkeen osalle on muodostunut käsitys, että vanhaa polttomoottoriautoa ei kannata vaihtaa sähköautoon ja se reilu kymmenvuotias lähes loppuunajettu tulee kestämään yhtä pitkään kuin uudempi sähköauto. Tämän suhteen autoilu ei ole muuttunut, vaan edelleen on autoja joilla ajetaan pidempään kuin toisilla.

Autonvaihto sähköautoon on tällä hetkellä vielä hankalaa niille, jotka muutaman vuoden välein vaihtavat auton sellaiseen jolla taas pääsee pari vuotta edellisen hajottua lopullisesti. Sähköautojen ensimmäinen sukupolvi voi tarjota myös haasteita tulevaisuudessa, mutta uskomukset vaikuttavat olevan vahvempia kuin todellisuus.
 
Eiköhän monella sähkiksen hankinnassa merkkaa sähköautojen suorituskyky muita aspekteja enemmän. Tuskin olisivat niin suosittuja jos tehot ja kiihtyvyydet ei olisi niin isoja. Vaan mihin sitä 4 s kiihtyvyyttä tarvitsee?
Jaa siksikö Skodaa ja Volkkaria myydään niin paljon?
 
Onko rivitalosta saatava sähkö jotenkin kelpaamatonta sähköautolle vai miksi pitää vain haaveilla. Toki jos ajaa ammatikseen tai potee aamuun mennessä täyttyvän akun syndroomaa, niin ymmärrän.
Ei tietenkään ole kelpaamatonta, vaan usein isompi ongelma on taloyhtiön politiikka. Joillakin osakkailla ei ole mitään intressejä sähköautoiluun ja osa voi jopa alkaa torpedoimaan latauspisteisiin investoimista. Vaikka olisi teknisesti mahdollista, niin halukkaita maksajia ei välttämättä ole...
 
Ei tietenkään ole kelpaamatonta, vaan usein isompi ongelma on taloyhtiön politiikka. Joillakin osakkailla ei ole mitään intressejä sähköautoiluun ja osa voi jopa alkaa torpedoimaan latauspisteisiin investoimista. Vaikka olisi teknisesti mahdollista, niin halukkaita maksajia ei välttämättä ole...
En ihmettele, jos vaatimuksena on 11 kW laturit heti lähtöön. Jos taas lähdetään liikkeelle useimpien tarpeen täyttävästä latausmahdollisuudesta, niin vastustusta ei välttämättä ole.
 
En ihmettele, jos vaatimuksena on 11 kW laturit heti lähtöön. Jos taas lähdetään liikkeelle useimpien tarpeen täyttävästä latausmahdollisuudesta, niin vastustusta ei välttämättä ole.
Kuka sanoi että vaatimuksena on 11 kW heti lähtöön?
 
Kuka sanoi että vaatimuksena on 11 kW heti lähtöön?
Tuossa pari viestiä ylempänä oli mainittu:
Hyvähän se on niiden elvistellä kenellä onnistuu 11 kW kotilataus pörssisähköllä. Silloin en itsekään miettisi kahta kertaa sähköauton hankkimista. Kyllä harmittaa, kun tässä rivarissa saisin helposti vedettyä asunnon ryhmäkeskukselta kaapelin 11 kW laturille mutta oven eteen ei mahdu kunnolla autoa. Tai ehkä mahtuisi mutten jaksa taistella taloyhtiön tuulimyllyjä vastaan.
 
Onko rivitalosta saatava sähkö jotenkin kelpaamatonta sähköautolle vai miksi pitää vain haaveilla. Toki jos ajaa ammatikseen tai potee aamuun mennessä täyttyvän akun syndroomaa, niin ymmärrän.
Ketä tämmönen vittuilu palvelee?

Juu ei se sähkö sen erinlaista ole, mutta kun kaikki talonyhtiöt ei tätä ymmärrä ja jo ihan pelastussuunnitelmat voi kieltää "pihassa" lataamisen.

Itsellä tämmönen tilanne. Talonyhtiö tarjoilee sopparia joka kalliimpi kuin Kauppojen laturit(autopaikalle). Ja jotain appipelleilyä, omassa pihassa. Kunnon vittuilua. Ennen ei ollut välikäsiä ja mentii pörssillä eikä appeja. Muuten latailen töissä mutta loma-ajat on ongelma. Eli about sen 1kk vuodesta.

Mutta tuommonen vittuilu auta ketään eikä edistä mitään.
 
Tuossa pari viestiä ylempänä oli mainittu:
Ylipäätään tämän taloyhtiön suhtautuminen sähköautoiluun on aika nihkeää ja mitään 1x8A nopeampaa ei ole edes halua selvitellä saati investoida mihinkään nopeampaan lataukseen. Jollekin ehkä riittää mutta onhan tuo 8 A auttamatta hidas.
 
Jos esitys on laadittu huolella ja kustannukset näistä tolpista tulevat sähköautoilijoiden maksettavaksi, niin miksi kukaan vastustaisi?
No pitäisi keksiä paikat latauspaikoille. Aika rajallinen tila meidän taloyhtiön parkissa. Sitten jos sähköautoilijat keskenään omatoimisesti maksaisi kustannukset yleiselle latauspaikalle niin mitäs sitten tapahtuu, kun joku muu naapureista hommaa sähköauton, saako hän ladata siinä vaikkei osallistunut kustannuksiin jne?
 
No pitäisi keksiä paikat latauspaikoille. Aika rajallinen tila meidän taloyhtiön parkissa. Sitten jos sähköautoilijat keskenään omatoimisesti maksaisi kustannukset yleiselle latauspaikalle niin mitäs sitten tapahtuu, kun joku muu naapureista hommaa sähköauton, saako hän ladata siinä vaikkei osallistunut kustannuksiin jne?
Miksi ne pitäisi olla yleisiä, eikä huoneisto kohtaisia?
 
Hienoa. Paljonko oot ajanu ja mikä aikaväli? Tosta kannattaa jo laittaa heti tänne tarkempaa rapsaa. Jos tollanen on ollut sulla vaikkapa useamman vuoden niin oon kiinnostunut katsomaan tarkempia lukuja. Kaikki luvut - rahotukset yms huomioonottaen. Näistä kun unohdetaan usein noi rahoitusten kuviot.
Olen kerran jo laittanut. Lukemat vaan tasoittuu ajan kanssa tietenkin lisää.
 
Miksi ne pitäisi olla yleisiä, eikä huoneisto kohtaisia?
No tilanpuute on ongelma. Kolmen talon taloyhtiön pihaan mahtuu käytännössä yksi latauspaikka. Kuka sen sitten saa käyttöönsä? Yhdenvertaisuusperiaate kun velvoittaa, että kaikilla osakkailla on mahdollisuus siihen latauspaikkaan.

Parkkipaikan sähköt on niin antiikkiset, että tarvisi vetää kaikki uusiksi sähkökaappeja ja -kaapeleita myöten. Sulakkeet paukkuu nyt jo, jos useampi auto on lämmityksessä samaan aikaan.

Tavallaanhan tämä on off-topicia, mutta toisaalta hyvinkin aiheessa, kun Suomessa on varmasti lukuisia taloyhtiöitä, jotka painivat näiden asioiden kanssa. Meidänkin omiin autonhankintapäätöksiin on tämä vaikuttanut ja nykyisistä autoista vähintään toinen olisi plugari tai täyssähkö, mikäli kotona olisi (ollut) latausmahdollisuus.
 
Ketä tämmönen vittuilu palvelee?

Mutta tuommonen vittuilu auta ketään eikä edistä mitään.
Jos mainitaan, että rivitalossa lataaminen ei ole mahdollista ja kun kysyn miksi, niin miksi se tulkitaan ilkeilyksi?
Juu ei se sähkö sen erinlaista ole, mutta kun kaikki talonyhtiöt ei tätä ymmärrä ja jo ihan pelastussuunnitelmat voi kieltää "pihassa" lataamisen.
Ihan mielenkiinnosta, miten pelastussuunnitelma kieltää lataamisen, muttei pysäköintiä vastaavalla paikalla?
Itsellä tämmönen tilanne. Talonyhtiö tarjoilee sopparia joka kalliimpi kuin Kauppojen laturit(autopaikalle). Ja jotain appipelleilyä, omassa pihassa. Kunnon vittuilua. Ennen ei ollut välikäsiä ja mentii pörssillä eikä appeja. Muuten latailen töissä mutta loma-ajat on ongelma. Eli about sen 1kk vuodesta.
Tämä on harmillinen tilanne. Taloyhtiön hallituksen tulisi ymmärtää, että taloyhtiön tarkoitus ei ole tuottaa voittoa latauksella vaan kattaa siitä aiheutuvat kustannukset. Kannattaa pyrkiä hallitukseen ja saada muutos tähän.
Ylipäätään tämän taloyhtiön suhtautuminen sähköautoiluun on aika nihkeää ja mitään 1x8A nopeampaa ei ole edes halua selvitellä saati investoida mihinkään nopeampaan lataukseen. Jollekin ehkä riittää mutta onhan tuo 8 A auttamatta hidas.
Eli 8A latausta olisi mahdollista selvittää, mutta siihen ei tyydytä. En usko, että asiaa vastustettaisiin jos muille ei tulisi lisäkustannuksia. Jos taas kulut yritetään saada kaikkien maksettavaksi, niin ymmärrän vastustuksen.
No pitäisi keksiä paikat latauspaikoille. Aika rajallinen tila meidän taloyhtiön parkissa. Sitten jos sähköautoilijat keskenään omatoimisesti maksaisi kustannukset yleiselle latauspaikalle niin mitäs sitten tapahtuu, kun joku muu naapureista hommaa sähköauton, saako hän ladata siinä vaikkei osallistunut kustannuksiin jne?
Ei niitä alkukustannuksia voi veloittaa kerralla lataamaan alkavilta, muutoin tulee ongelmia ja sanomista. Lähtökohta pitäisi olla se, että taloyhtiö maksaa latauksen aloituskustannukset ja käyttäjät maksavat nämä takaisin hieman korkeampina kuukausimaksuina, esim. 10 euroa/kk enemmän kuin lämpötolpalla varustetusta paikasta. Jos taloyhtiö alkaa ajattelemaan voitontekemistä lataajien ustannuksella, vesittyy koko idea.
 
No tilanpuute on ongelma. Kolmen talon taloyhtiön pihaan mahtuu käytännössä yksi latauspaikka. Kuka sen sitten saa käyttöönsä? Yhdenvertaisuusperiaate kun velvoittaa, että kaikilla osakkailla on mahdollisuus siihen latauspaikkaan.

Parkkipaikan sähköt on niin antiikkiset, että tarvisi vetää kaikki uusiksi sähkökaappeja ja -kaapeleita myöten. Sulakkeet paukkuu nyt jo, jos useampi auto on lämmityksessä samaan aikaan.

Tavallaanhan tämä on off-topicia, mutta toisaalta hyvinkin aiheessa, kun Suomessa on varmasti lukuisia taloyhtiöitä, jotka painivat näiden asioiden kanssa. Meidänkin omiin autonhankintapäätöksiin on tämä vaikuttanut ja nykyisistä autoista vähintään toinen olisi plugari tai täyssähkö, mikäli kotona olisi (ollut) latausmahdollisuus.
Tämä on hankala tilanne. Asiaa tulisi edistää asuntojen arvon säilymisen kautta. Tulevaisuudessa latauspaikat ovat melkeinpä vaatimus jos asunnosta haluaa päästä eroon asiallisella hinnalla.
 
Jos mainitaan, että rivitalossa lataaminen ei ole mahdollista ja kun kysyn miksi, niin miksi se tulkitaan ilkeilyksi?

Ihan mielenkiinnosta, miten pelastussuunnitelma kieltää lataamisen, muttei pysäköintiä vastaavalla paikalla?

Tämä on harmillinen tilanne. Taloyhtiön hallituksen tulisi ymmärtää, että taloyhtiön tarkoitus ei ole tuottaa voittoa latauksella vaan kattaa siitä aiheutuvat kustannukset. Kannattaa pyrkiä hallitukseen ja saada muutos tähän.

Eli 8A latausta olisi mahdollista selvittää, mutta siihen ei tyydytä. En usko, että asiaa vastustettaisiin jos muille ei tulisi lisäkustannuksia. Jos taas kulut yritetään saada kaikkien maksettavaksi, niin ymmärrän vastustuksen.

Ei niitä alkukustannuksia voi veloittaa kerralla lataamaan alkavilta, muutoin tulee ongelmia ja sanomista. Lähtökohta pitäisi olla se, että taloyhtiö maksaa latauksen aloituskustannukset ja käyttäjät maksavat nämä takaisin hieman korkeampina kuukausimaksuina, esim. 10 euroa/kk enemmän kuin lämpötolpalla varustetusta paikasta. Jos taloyhtiö alkaa ajattelemaan voitontekemistä lataajien ustannuksella, vesittyy koko idea.
Niin tuskin taloyhtiöt sitä voitontekemistä ovat miettineet, mutta palveluntarjoajat sitä tekevät, esim. Plugit. Ne vetää välistä aika paljon.
 
Tämä on hankala tilanne. Asiaa tulisi edistää asuntojen arvon säilymisen kautta.
Ongelmana varmasti monessa taloyhtiössä on vanhukset, joita asia ei varmaan oikein kiinnosta. Ja jos on huonot eläkkeet niin se usean tonnin sijoitus latauspaikkaan, jota ei itse tarvitse, kauhistuttaa.
 
Tähän mennessä koirareissujen varrella on ollut niin vähän paikkoja mistä viitsisi ruokaa tilata, että hieman epäilyttää miten tuon saisi toimimaan. Ei välttämättä koko matkalla ole ollut kuin yhteensä muutama huoltoasema, joista suurin osa abc:tä. Poislukien tietenkin asemat joista ei ruokaa edes saa, mutta se tarkoittaisi ylimääräistä pysähdystä lataamista varten. Oulun alueelta kun lähtee liikkeelle siis vähän syrjäisemmille paikoille savon suuntaan. Ehkä tilanne on parempi jossain kehäkolmosen suunnalla.
Koitin nyt lukea tota sun tekstiä niin en oikeesti ymmärrä. Olen täysin samoissa hommissa ajanut Norjaan, Ruotsiin, Tanskaan, Latviaan ja Liettuaan. Kertaakaan ei ole ollut mitään ongelmia aikataulujen kanssa eikä mitään epämääräisiä latureita.

Suomessa toki vielä kymmenen kertaa enemmän reissuja takana 100-1000 km päiväsuoritteilla ja ei tee tiukkaakaan. ABRP:llä kattoo kauan matka vie latauksineen ja se on melkeinpä siinä. Enemmän aikaa menee koiran kusettamiseen kun auton lataamiseen.
 
Niin tuskin taloyhtiöt sitä voitontekemistä ovat miettineet, mutta palveluntarjoajat sitä tekevät, esim. Plugit. Ne vetää välistä aika paljon.
Taloyhtiö voi hoitaa latauspaikat ilman ulkopuolista palveluntarjoajaa. Pieniä kustannuksia siitäkin syntyy, mutta melko marginaalisia verrattuna ulkoistettuun palveluun.
Ongelmana varmasti monessa taloyhtiössä on vanhukset, joita asia ei varmaan oikein kiinnosta. Ja jos on huonot eläkkeet niin se usean tonnin sijoitus latauspaikkaan, jota ei itse tarvitse, kauhistuttaa.
Tämä pitää myydä niin, että käyttäjät maksavat nämä kulut pitkässä juoksussa.
 
Tähän mennessä koirareissujen varrella on ollut niin vähän paikkoja mistä viitsisi ruokaa tilata, että hieman epäilyttää miten tuon saisi toimimaan. Ei välttämättä koko matkalla ole ollut kuin yhteensä muutama huoltoasema, joista suurin osa abc:tä. Poislukien tietenkin asemat joista ei ruokaa edes saa, mutta se tarkoittaisi ylimääräistä pysähdystä lataamista varten. Oulun alueelta kun lähtee liikkeelle siis vähän syrjäisemmille paikoille savon suuntaan. Ehkä tilanne on parempi jossain kehäkolmosen suunnalla.
En tietty tiedä määränpäätä, mutta eiköhän Iisalmi, Siilinjärvi, Kuopio nyt ainakin tarjoa muitakin latauspisteitä ja ruokaloita. Puhumattakaan pienemmistä keskusta-alueista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 101
Viestejä
4 850 858
Jäsenet
78 344
Uusin jäsen
dööps99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom