Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Edit: Ilmeisesti hyötysuhteeksi tavoitellaan n. 75 kWh per gallona bensiiniä. Se vastaisi suunnilleen 20 kWh per litra bensiiniä ja jos sähkönhinnaksi siirtoineen ja veroineen oletetaan 10 snt/kWh, niin laite alkaisi maksaa itseään takaisin vasta bensiinin litrahinnan ylittäessä 2 euroa. Laitteen myyntihinnaksi on alkuvaiheessa kaavailtu n. 15-20k€, joten aika paljon saa tuottaa bensiiniä ennen kuin laite on haukkunut hhintansa.
Toisaalta laitetta voisi käyttää esim vain silloin kun sähkön hinta on lähellä nollaa tai negatiivinen.
 
Toisaalta laitetta voisi käyttää esim vain silloin kun sähkön hinta on lähellä nollaa tai negatiivinen.
Ongemaksi tulee vaan että jos tuolla kestää about 10v Suomen hinnoilla jauhaa hankintahintansa edestä bensaa 24/7 käytöllä, niin jos käytätkin sitä vain halvimpana 10% tunneista niin pelkän laitteen kuolettamiseen menee vuosisata.

Ei tuosta taloudellisesti järkevää taida yksityiskäyttöön saada millään, eri asia jos haluaa harrastuspohjalta varautua zombimaailmanloppuun.

Kuitenkin helpompia ja tehokkaampia tapoja hyödyntää sähköä autoiluun on.
 
Kuuluisikohan tämä tänne vai pitäisikö aiheelle perustaa oma ketjunsa?

Joka tapauksessa, suomalainenkin media on tarttunut amerikkalaisstartup Aircelan laitteeseen, joka tuottaa ilmasta ja sähköstä ensin metanolia ja sitten metanolista edelleen bensiiniä. Jääkaapin kokoinen laite tuottaa jopa gallonan päivässä, joten ehkä vielä joutuu hieman parantelemaan keksintöä. Mutta jos se saadaan joskus kuluttajamarkkinoille, niin tilanne on hyvin mielenkiintoinen, mikäli kuka hyvänsä voi tuottaa bensiiniä laittamalla johdon pistorasiaan ja letkun kanisteriin. Etenkin Suomen kaltaisessa korkean verotuksen maassahan moinen keksintö on erityisen käytännöllinen hieman heikommallakin hyötysuhteella, kun sähkö on edullista ja bensiinin verotus ankaraa.


Edit: Ilmeisesti hyötysuhteeksi tavoitellaan n. 75 kWh per gallona bensiiniä. Se vastaisi suunnilleen 20 kWh per litra bensiiniä ja jos sähkönhinnaksi siirtoineen ja veroineen oletetaan 10 snt/kWh, niin laite alkaisi maksaa itseään takaisin vasta bensiinin litrahinnan ylittäessä 2 euroa. Laitteen myyntihinnaksi on alkuvaiheessa kaavailtu n. 15-20k€, joten aika paljon saa tuottaa bensiiniä ennen kuin laite on haukkunut hintansa.
Aika vahva kusetuksen maku tässä. En laittaisi rahaa yhtään sisään, ennenkuin toimiva tuote on ulkona.
 
Synteettistä polttoainetta valmistetaan kyllä jo nyt, mutta käsittääkseni litrahinta on siellä 4€ kieppeillä, hieman epäuskottavaa että jokin never-heard firma olisi tuomassa markkinoille laitetta joka puolittaa tuon hinnan.

Toki tuollainen varmasti jonain päivänä on realistista, jolla sitten liikutetaan museoautoja ja harrastuslaitteita.
 
Kuuluisikohan tämä tänne vai pitäisikö aiheelle perustaa oma ketjunsa?

Joka tapauksessa, suomalainenkin media on tarttunut amerikkalaisstartup Aircelan laitteeseen, joka tuottaa ilmasta ja sähköstä ensin metanolia ja sitten metanolista edelleen bensiiniä. Jääkaapin kokoinen laite tuottaa jopa gallonan päivässä, joten ehkä vielä joutuu hieman parantelemaan keksintöä. Mutta jos se saadaan joskus kuluttajamarkkinoille, niin tilanne on hyvin mielenkiintoinen, mikäli kuka hyvänsä voi tuottaa bensiiniä laittamalla johdon pistorasiaan ja letkun kanisteriin. Etenkin Suomen kaltaisessa korkean verotuksen maassahan moinen keksintö on erityisen käytännöllinen hieman heikommallakin hyötysuhteella, kun sähkö on edullista ja bensiinin verotus ankaraa.


Edit: Ilmeisesti hyötysuhteeksi tavoitellaan n. 75 kWh per gallona bensiiniä. Se vastaisi suunnilleen 20 kWh per litra bensiiniä ja jos sähkönhinnaksi siirtoineen ja veroineen oletetaan 10 snt/kWh, niin laite alkaisi maksaa itseään takaisin vasta bensiinin litrahinnan ylittäessä 2 euroa. Laitteen myyntihinnaksi on alkuvaiheessa kaavailtu n. 15-20k€, joten aika paljon saa tuottaa bensiiniä ennen kuin laite on haukkunut hintansa.
Huoltovarmuuden nimissä ihan fiksu keksintö. Kunhan vaan tuotekehitys jatkuisi niin saisivat skaalattua tuon jalostamon kokoiseksi niin litrahinta saataisiin kohtuulliseksi.

Tai sitten pitäisi keksiä, miten autot saisi kulkemaan metanolilla…
 
Huoltovarmuuden nimissä ihan fiksu keksintö. Kunhan vaan tuotekehitys jatkuisi niin saisivat skaalattua tuon jalostamon kokoiseksi niin litrahinta saataisiin kohtuulliseksi.

Tai sitten pitäisi keksiä, miten autot saisi kulkemaan metanolilla
Kulkeehan ne. Ainakin varttimaili kerrallaan
 
Tai sitten pitäisi keksiä, miten autot saisi kulkemaan metanolilla…
En tiedä mitä vaatii ja lähinnä miten skaalautuu pienempiin moottoreihin, mutta jotkut laivathan käyttävät metanolia polttoaineena. Pääasiassa ns. dual-fuel koneita, jolloin myös tavan dieseliä voi käyttää, jos metanolia ei ole saatavilla.
 
Tuskin olet ostanut autoasi uutena, joten miksi verrata uuteen sähköautoon? Tuulilasin 20 vuoden takaisen autovertailun mukaan 3-sarjalainen BMW tai Audi A4 oli yli 40k€ auto ja varusteet päälle. Kustannusvertailu muuttuu kummasti, jos hyväksytään, että sähköautonkin voi ostaa käytettynä.

Esim. Nettiauton halvin MY, jossa paperien perusteella on enemmän tilaa ja vetokykyä kuin nykyisessä polttomoottoriautossasi, on myynnissä vajaa 22k€ hintalapulla ~250 tkm ajettuna. Arvo ei voine enää ihan hirmuista kyytiä tuosta pudota, joten arvonalenema kilometriä kohti lienee hyvin maltillinen. Remonttia on varmasti edessä, mutta sitähän se on teikäläisenkin menopelissä. Hyvällä tuurilla pärjää halpoja osia vaihtamalla, huonolla tuurilla Telsa tarvitsee uuden ajoakun tai saksanseisoja uuden polttomoottorin. Merkittävä säästö syntyy energiakustannuksista, jos voi kotiladata ja lakata ostamasta dieseliä.



400 tkm ajettu polttisfarmarisi on sitten priimakunnossa? Ei penkinpäällyset irvistele saumoista, alusta on yhtä tiukka kuin tehtaalta lähtiessään ja maalipintakin aivan ensiluokkainen? Uskoo ken tahtoo.
- En ole omistanut bmw:tä tai audia. Se ajoneuvo ei ole diesel edes vaan bensa.
- Maksoin omasta autostani liki 6 vuotta sitten 3000 euroa. Se oli ajettu 205tkm silloin.
- Kotilataus sitä ja kotilataus tätä. Kotilataus on rivareissa rajoitettu melko vaatimattomaksi. OKT:ssa monesti parempi. Kaikki voivat tankata hetkessä polttista - kaikki eivät voi ladata hetkessä sähköautoaan. Ne jotka voivat - hieno homma heille. Voisin itsekkin panostaa latuasasemaan, muttei vielä kannata
- Käyttisvehkeillä minun käyttöprofiililla ei ole mitään merkitystä sillä, kiiltääkö maalipinta viimeisen päälle. Tuolla ajoneuvolla ajetaan myös metsän keskellä huonoja metsäautoteitä pitkin. Koska harrasteet sitä vaatii.
- Voidaan verrata kyllä ihan vaikka saman mittaluoka käytettyyn. Ei siinä mitään. En oo löytänyt alle 10K sähköautoja vielä. Mun auton kokonaiskustannukset on 19cnt / km. Jos tuon alapuollelle pääsee jollain sähköautolla tällä hetkellä yli 5 vuoden otannalla niin se olisi hieno homma. Väkisinkin arvonalenema on niin paljon kovempi.
- Ehkä joskus saamme käytettynä sähköauton, joka maksaa 3000e ja tarjoaa luotettavaa kyytiä 200tkm verran käytettynä ja kokonaiskulut alle 20cnt/km.

Skenaario 1: Model Y:n ajoakku menee uusiksi. Maksa 10 000e tai enemmän. Halvimillaankin useiden tuhansien eurojen akkumoduulien korjaus edessä. Jos et maksa - sinulla on 20 000e edestä romua pihalla. Rikkinäisenä myynti niin tappion määrä on huomattava.

Skenaario 2: Polttiksen 400tkm ajettu motti hajoaa. Vaihtomoottoria ei kannata edes vaihtaa enää. Tappio max 1500e.

Jokainen tietty sitten arvottaa noi riksit eri tavalla.

Tollanen esimerkin kaltainen 255tkm ajettu tesla model y ja 5 vuotta vanhana on juuri sellanen pommi, jota en haluaisi omaan pihaan.

Siis ylipäätään autoilu on ihan sitä, mitä kukin haluaa sen olevan. Osalla mahdollisuus ostaa uutta ja osalla ei. Osa ei osta vaikka olisi mahdollisuus. Jne.

Ei tästä tarvitse vääntää liikaa. Osa on mielipidekysymyksiä eikä niihin koskaan tulla saamaan ratkaisua. Jos ja kun sähköautot halpenee käytettyjen markkinoilla niin ostan sellaisen. Sehän on päivän selvää. Mutta uutena en osta - kun en ole ennenkään ostanut.

Joku maksaa autoilusta ekstraa - toiset iittalan astiastosta jne. Toiset asuu onnellisena 50m2 koirankopissa ja toiset okt:ssa maalla. Elämä on valintoja. Oma valintani vielä toistaiseksi on: Halpa polttis. Tämä on vain minun mielipiteeni: Autoon rahan kaataminen on järjetöntä tuhlausta. Osa saa jotain hyvää tunnetta siitä, että auto on uudehko tai uusi - maalipinta kiiltelee ja naapurilla on paskempi auto kuin itsellä. Käyttötarpeen mukainen hankinta min kustannuksilla ja se siitä.

Miksi verrataan uutta vanhaan? Miksei? Aina voi verrata. Vertaahan porukka täällä atk aiheisella foorumilla uusia prossuja vanhoihin jne. Ei se ole sen kummempaa. Kysymys on aina siitä, mitä sellaista saat uudella mitä et saa vanhalla. Ja niitä speksejä sitten onkin aika paljon.
 
Viimeksi muokattu:
- En ole omistanut bmw:tä tai audia. Se ajoneuvo ei ole diesel edes vaan bensa.
- Maksoin omasta autostani liki 6 vuotta sitten 3000 euroa. Se oli ajettu 205tkm silloin.
- Kotilataus sitä ja kotilataus tätä. Kotilataus on rivareissa rajoitettu melko vaatimattomaksi. OKT:ssa monesti parempi. Kaikki voivat tankata hetkessä polttista - kaikki eivät voi ladata hetkessä sähköautoaan. Ne jotka voivat - hieno homma heille. Voisin itsekkin panostaa latuasasemaan, muttei vielä kannata
- Käyttisvehkeillä minun käyttöprofiililla ei ole mitään merkitystä sillä, kiiltääkö maalipinta viimeisen päälle. Tuolla ajoneuvolla ajetaan myös metsän keskellä huonoja metsäautoteitä pitkin. Koska harrasteet sitä vaatii.
- Voidaan verrata kyllä ihan vaikka saman mittaluoka käytettyyn. Ei siinä mitään. En oo löytänyt alle 10K sähköautoja vielä. Mun auton kokonaiskustannukset on 19cnt / km. Jos tuon alapuollelle pääsee jollain sähköautolla tällä hetkellä yli 5 vuoden otannalla niin se olisi hieno homma. Väkisinkin arvonalenema on niin paljon kovempi.
- Ehkä joskus saamme käytettynä sähköauton, joka maksaa 3000e ja tarjoaa luotettavaa kyytiä 200tkm verran käytettynä ja kokonaiskulut alle 20cnt/km.

Skenaario 1: Model Y:n ajoakku menee uusiksi. Maksa 10 000e tai enemmän. Halvimillaankin useiden tuhansien eurojen akkumoduulien korjaus edessä. Jos et maksa - sinulla on 20 000e edestä romua pihalla. Rikkinäisenä myynti niin tappion määrä on huomattava.

Skenaario 2: Polttiksen 400tkm ajettu motti hajoaa. Vaihtomoottoria ei kannata edes vaihtaa enää. Tappio max 1500e.

Jokainen tietty sitten arvottaa noi riksit eri tavalla.

Tollanen esimerkin kaltainen 255tkm ajettu tesla model y ja 5 vuotta vanhana on juuri sellanen pommi, jota en haluaisi omaan pihaan.

Siis ylipäätään autoilu on ihan sitä, mitä kukin haluaa sen olevan. Osalla mahdollisuus ostaa uutta ja osalla ei. Osa ei osta vaikka olisi mahdollisuus. Jne.

Ei tästä tarvitse vääntää liikaa. Osa on mielipidekysymyksiä eikä niihin koskaan tulla saamaan ratkaisua. Jos ja kun sähköautot halpenee käytettyjen markkinoilla niin ostan sellaisen. Sehän on päivän selvää. Mutta uutena en osta - kun en ole ennenkään ostanut.

Joku maksaa autoilusta ekstraa - toiset iittalan astiastosta jne. Toiset asuu onnellisena 50m2 koirankopissa ja toiset okt:ssa maalla. Elämä on valintoja. Oma valintani vielä toistaiseksi on: Halpa polttis. Tämä on vain minun mielipiteeni: Autoon rahan kaataminen on järjetöntä tuhlausta. Osa saa jotain hyvää tunnetta siitä, että auto on uudehko tai uusi - maalipinta kiiltelee ja naapurilla on paskempi auto kuin itsellä. Käyttötarpeen mukainen hankinta min kustannuksilla ja se siitä.

Miksi verrataan uutta vanhaan? Miksei? Aina voi verrata. Vertaahan porukka täällä atk aiheisella foorumilla uusia prossuja vanhoihin jne. Ei se ole sen kummempaa.
Mulla on arvonalenema sähkövolvossa nyt (tarjousten perusteella) 14,5 snt/km ja käyttökulut tällä hetkellä polttoaineen osalta noin 2,2-3 snt/km. Kaskosta voisi laskea vielä 1 sentin kilometrille. Huollot olleet toistaiseksi ilmaisia. Seuraavasta joutuu sen reilun satasen maksamaan.
 
Mulla on arvonalenema sähkövolvossa nyt (tarjousten perusteella) 14,5 snt/km ja käyttökulut tällä hetkellä polttoaineen osalta noin 2,2-3 snt/km. Kaskosta voisi laskea vielä 1 sentin kilometrille. Huollot olleet toistaiseksi ilmaisia. Seuraavasta joutuu sen reilun satasen maksamaan.
Hienoa. Paljonko oot ajanu ja mikä aikaväli? Tosta kannattaa jo laittaa heti tänne tarkempaa rapsaa. Jos tollanen on ollut sulla vaikkapa useamman vuoden niin oon kiinnostunut katsomaan tarkempia lukuja. Kaikki luvut - rahotukset yms huomioonottaen. Näistä kun unohdetaan usein noi rahoitusten kuviot.
 
Aidosti kysyn, että miten te oikein pärjäätte sähköautojen kanssa? Kovasti sellaisen haluaisin plugin hybridin sijaan (uuden auton osto siis edessä), mutta tuntuu lähes mahdottomalta saada tuollaista kapistusta toimimaan omaan arkeen. Esimerkiksi vastikään käytiin koiranäyttelyssä ja paluumatkalla pysähdyttiin hakemaan matkaevästä ABC:ltä. Pihassa oli 4kpl latureita, joissa yhteensä 3 autoa (1 auto kärryn kanssa, eli vei kaksi paikkaa). Kerkesin hakea ruoat, syödä ne jälkkäreineen ja lähtiessä (n. 30min pysähdys oli) ne samat sähköautot oli edelleen niissä latureissa. Mitä jos minun olisi itse pitänyt oma auto siinä ladata? Olisin joutunut odottamaan määrittelemättömän ajan, että paikka olisi vapautunut ja itse päässyt sitten odottelemaan latautumista.

Sama asia toisella reissulla, kun oli ajatus pysähtyä huoltoasemalla ja se oli menossa kiinni. Vielä pari minuuttia ennen sulkeutumista kerkesi käymään vessassa, sitten vain tankkiin bensaa ja matka jatkuu. Sähköautolla oltaisiin odotettu suljetun huoltoaseman pihalla laturissa?

Eli.. haluaisin sähköauton sen tekniikan yksinkertaisuuden vuoksi, mutta tuntuu että plugin hybridi palvelisi minun tarkoituksia parhaiten. Yleisesti ajetaan vähän, mutta sitten kun ajetaan, niin matkat ovat useita satoja kilometrejä. Mutta plugarissa on sitten ne molempien autojen tekniikat mukana. Toyotaa tosin olen miettinyt, jotka olleet ilmeisesti vähän kestävämpää sorttia.
 
Vaikuttaisi siltä, että teet ongelmia asioista kummallisten johtopäätösten kautta. Sanoit tekeväsi useiden satojen kilometrien reissuja, noeasti lataava sähköauto selviää tuosta maksimissaan 15min pysähdyksellä, jopa talvella. Jos pidempi stoppi tai enemmät pysähdykset eivät haittaa niin sitten kannattaa katsella niitä Tojotia tai muita vastaavia vähän pienemmällä akulla ja heikommilla lataustehoilla. Samoin, jos hidas lataus on ongelma, kannattaa pysähtyä jossain nopeammilla latureilla, eikä Abc:llä.

Itse ainakin nostaisin isoimmaksi kynnykseksi sen, että auton saa ladattua kotona, edes jollain teholla, mutta jos tämä ei ole mahdollista niin kyllä sen plugarinkin voi unohtaa.
 
Yksi asia mikä monesti unohtuu käyttövoimapohdinnassa on se että autoa ei aina pidetä niin pitkään kuin aluksi kuvitellaan. Eli lasketaan kannattavaksi sijoitukseksi pitkällä pitoajalla(pienen koron takia) mutta muuttuva elämäntilanne pakottaa vaihtamaan aiemmin. Ison lainan kanssa ei voi tehdä niin luovia ratkaisuja kuin halvemmalla kotterolla. Esim jos kaasun hinta laskee yhtäkkiä voi helpommin vaihtaa vaikka kaasuautoon. Tai työpaikka vaihtuu lähemmäksi ja ajomäärä pienenee niin vaihtaa dieselin bensaan.
 
Vaikuttaisi siltä, että teet ongelmia asioista kummallisten johtopäätösten kautta. Sanoit tekeväsi useiden satojen kilometrien reissuja, noeasti lataava sähköauto selviää tuosta maksimissaan 15min pysähdyksellä, jopa talvella. Jos pidempi stoppi tai enemmät pysähdykset eivät haittaa niin sitten kannattaa katsella niitä Tojotia tai muita vastaavia vähän pienemmällä akulla ja heikommilla lataustehoilla. Samoin, jos hidas lataus on ongelma, kannattaa pysähtyä jossain nopeammilla latureilla, eikä Abc:llä.

Itse ainakin nostaisin isoimmaksi kynnykseksi sen, että auton saa ladattua kotona, edes jollain teholla, mutta jos tämä ei ole mahdollista niin kyllä sen plugarinkin voi unohtaa.
Niin ongelma tossa ehkä onkin se, että laturipaikkoja ei näemmä vielä riitä ja minun mielestäni olisi typerää ensin pysähtyä ABC:lle syömään ja sitten ajaa paikkaan X lataamaan sitä autoa, kun koko tuon 30min aikana yksikään latauspaikka ei ollut vapautunut siellä ruokapaikassa. Eli olisin ensin tuossakin tilanteessa joutunut odottelemaan vielä lisää sen 30min päälle, että saisin sitä omaa autoa lataamaan. Eli minä näen lähinnä potentiaalisia ongelmia nuissa reissuissa. Perusajot menisivät kyllä helposti sähköautolla ja lataukset tapahtuisivat muutoin kotona. Toyotan myyjä kertoi itsellään olevan bz4x ja että sillä pääsee kesällä vajaa 500km ja talvella 250km. Minulle tuo tarkoittaisi käytännössä pahimmillaan mennen tullen lataamista epävarmoissa paikoissa (mitä jos paikat on taas täynnä?), eli potentiaalisesti myöhästymistä näyttelyistä kun odotetaan sitä vapautuvaa laturipaikkaa. Eli ehkä aika ei vielä ole kypsä sähköautolle tämmöiseen tarpeeseen, vaikka sitä kuinka haluaisinkin. Ja vanhaa autoa ei viitsi jättää reissuautoksi, kun nimenomaan uusi on nyt kiikarissa mukavampaa matkustamista varten.
 
Aidosti kysyn, että miten te oikein pärjäätte sähköautojen kanssa? Kovasti sellaisen haluaisin plugin hybridin sijaan (uuden auton osto siis edessä), mutta tuntuu lähes mahdottomalta saada tuollaista kapistusta toimimaan omaan arkeen. Esimerkiksi vastikään käytiin koiranäyttelyssä ja paluumatkalla pysähdyttiin hakemaan matkaevästä ABC:ltä. Pihassa oli 4kpl latureita, joissa yhteensä 3 autoa (1 auto kärryn kanssa, eli vei kaksi paikkaa). Kerkesin hakea ruoat, syödä ne jälkkäreineen ja lähtiessä (n. 30min pysähdys oli) ne samat sähköautot oli edelleen niissä latureissa. Mitä jos minun olisi itse pitänyt oma auto siinä ladata? Olisin joutunut odottamaan määrittelemättömän ajan, että paikka olisi vapautunut ja itse päässyt sitten odottelemaan latautumista.

Sama asia toisella reissulla, kun oli ajatus pysähtyä huoltoasemalla ja se oli menossa kiinni. Vielä pari minuuttia ennen sulkeutumista kerkesi käymään vessassa, sitten vain tankkiin bensaa ja matka jatkuu. Sähköautolla oltaisiin odotettu suljetun huoltoaseman pihalla laturissa?

Eli.. haluaisin sähköauton sen tekniikan yksinkertaisuuden vuoksi, mutta tuntuu että plugin hybridi palvelisi minun tarkoituksia parhaiten. Yleisesti ajetaan vähän, mutta sitten kun ajetaan, niin matkat ovat useita satoja kilometrejä. Mutta plugarissa on sitten ne molempien autojen tekniikat mukana. Toyotaa tosin olen miettinyt, jotka olleet ilmeisesti vähän kestävämpää sorttia.
Nyt useampi vuosi sähköautolla takana, ja oikein mainiosti on pärjäilty. Minulla on käynyt melkoinen tuuri, koska en ole joutunut jonottamaan latausvuoroa kertaakaan. Tosin vältän ABC:ta viimeiseen saakka, koska ne tuppaavat olemaan ruuhkaisimpia latauspaikkoja. Siis ellei kyse ole sellaisesta jättilatauskentästä. Nykyään melkeinpä valitsen taukopaikan tarjotun latauskapasiteetin perusteella. Jos vaikka lasten takia täytyisi pysähtyä juuri tietyssä paikassa, niin kokemus voisi olla hyvinkin erilainen.

Mutta tämä on tosiaan vain minun anekdoottini. Your mileage may wary.
 
Niin ongelma tossa ehkä onkin se, että laturipaikkoja ei näemmä vielä riitä ja minun mielestäni olisi typerää ensin pysähtyä ABC:lle syömään ja sitten ajaa paikkaan X lataamaan sitä autoa, kun koko tuon 30min aikana yksikään latauspaikka ei ollut vapautunut siellä ruokapaikassa. Eli olisin ensin tuossakin tilanteessa joutunut odottelemaan vielä lisää sen 30min päälle, että saisin sitä omaa autoa lataamaan. Eli minä näen lähinnä potentiaalisia ongelmia nuissa reissuissa. Perusajot menisivät kyllä helposti sähköautolla ja lataukset tapahtuisivat muutoin kotona. Toyotan myyjä kertoi itsellään olevan bz4x ja että sillä pääsee kesällä vajaa 500km ja talvella 250km. Minulle tuo tarkoittaisi käytännössä pahimmillaan mennen tullen lataamista epävarmoissa paikoissa (mitä jos paikat on taas täynnä?), eli potentiaalisesti myöhästymistä näyttelyistä kun odotetaan sitä vapautuvaa laturipaikkaa.

Nyt kolmella sähkiksellä yli 150tkm / 39kk ja huikeat kaksi kertaa tullut tilanne, että laturit reissulla täynnä. Ensimmäinen kävi noin ekan vuoden kohdalla Kaakkurin Mc, jossa ajelin sitten alle kilsan päähän cittarille ja toinen oli Kuopion kulmilla Loppiaisena 1,5v sitten kun joutui pysähtymään vähän liian aikaisin kuin olisi tarvinnut kun Matkus näytti koko ajan täydeltä. Nyt koko ajan vielä tilanne parantunut.

Tulee sellainen klassikko mieleen kuin ”..have a problem for every solution”
 
Hyvähän se on niiden elvistellä kenellä onnistuu 11 kW kotilataus pörssisähköllä. Silloin en itsekään miettisi kahta kertaa sähköauton hankkimista. Kyllä harmittaa, kun tässä rivarissa saisin helposti vedettyä asunnon ryhmäkeskukselta kaapelin 11 kW laturille mutta oven eteen ei mahdu kunnolla autoa. Tai ehkä mahtuisi mutten jaksa taistella taloyhtiön tuulimyllyjä vastaan.
Ehkä saisi helpommin anteeksi kuin luvan, jos asennuttaisi voimavirtarasian (muutostyöilmoitus toki) ulko-ovelle ja vaivihkaa latailisi autoa siinä. :D

Saahan tuohon kauemmaksi parkkipaikalle 1x8A latauksen 0,3 €/kWh, mutta yllättäen se ei niin paljoa houkuta.
Siltikin minun kilsoilla sähkö tulisi halvemmaksi, jos unohdetaan boksin asennuskustannus mutta pääkoppa ei vaan meinaa taipua kompromissiin.
Hidaslataus tuntuu käärmeen ajamiselta pyssyyn. :cautious:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 057
Viestejä
4 849 499
Jäsenet
78 341
Uusin jäsen
Karra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom