Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Edit: Ilmeisesti hyötysuhteeksi tavoitellaan n. 75 kWh per gallona bensiiniä. Se vastaisi suunnilleen 20 kWh per litra bensiiniä ja jos sähkönhinnaksi siirtoineen ja veroineen oletetaan 10 snt/kWh, niin laite alkaisi maksaa itseään takaisin vasta bensiinin litrahinnan ylittäessä 2 euroa. Laitteen myyntihinnaksi on alkuvaiheessa kaavailtu n. 15-20k€, joten aika paljon saa tuottaa bensiiniä ennen kuin laite on haukkunut hhintansa.
Toisaalta laitetta voisi käyttää esim vain silloin kun sähkön hinta on lähellä nollaa tai negatiivinen.
 
Toisaalta laitetta voisi käyttää esim vain silloin kun sähkön hinta on lähellä nollaa tai negatiivinen.
Ongemaksi tulee vaan että jos tuolla kestää about 10v Suomen hinnoilla jauhaa hankintahintansa edestä bensaa 24/7 käytöllä, niin jos käytätkin sitä vain halvimpana 10% tunneista niin pelkän laitteen kuolettamiseen menee vuosisata.

Ei tuosta taloudellisesti järkevää taida yksityiskäyttöön saada millään, eri asia jos haluaa harrastuspohjalta varautua zombimaailmanloppuun.

Kuitenkin helpompia ja tehokkaampia tapoja hyödyntää sähköä autoiluun on.
 
Kuuluisikohan tämä tänne vai pitäisikö aiheelle perustaa oma ketjunsa?

Joka tapauksessa, suomalainenkin media on tarttunut amerikkalaisstartup Aircelan laitteeseen, joka tuottaa ilmasta ja sähköstä ensin metanolia ja sitten metanolista edelleen bensiiniä. Jääkaapin kokoinen laite tuottaa jopa gallonan päivässä, joten ehkä vielä joutuu hieman parantelemaan keksintöä. Mutta jos se saadaan joskus kuluttajamarkkinoille, niin tilanne on hyvin mielenkiintoinen, mikäli kuka hyvänsä voi tuottaa bensiiniä laittamalla johdon pistorasiaan ja letkun kanisteriin. Etenkin Suomen kaltaisessa korkean verotuksen maassahan moinen keksintö on erityisen käytännöllinen hieman heikommallakin hyötysuhteella, kun sähkö on edullista ja bensiinin verotus ankaraa.


Edit: Ilmeisesti hyötysuhteeksi tavoitellaan n. 75 kWh per gallona bensiiniä. Se vastaisi suunnilleen 20 kWh per litra bensiiniä ja jos sähkönhinnaksi siirtoineen ja veroineen oletetaan 10 snt/kWh, niin laite alkaisi maksaa itseään takaisin vasta bensiinin litrahinnan ylittäessä 2 euroa. Laitteen myyntihinnaksi on alkuvaiheessa kaavailtu n. 15-20k€, joten aika paljon saa tuottaa bensiiniä ennen kuin laite on haukkunut hintansa.
Aika vahva kusetuksen maku tässä. En laittaisi rahaa yhtään sisään, ennenkuin toimiva tuote on ulkona.
 
Synteettistä polttoainetta valmistetaan kyllä jo nyt, mutta käsittääkseni litrahinta on siellä 4€ kieppeillä, hieman epäuskottavaa että jokin never-heard firma olisi tuomassa markkinoille laitetta joka puolittaa tuon hinnan.

Toki tuollainen varmasti jonain päivänä on realistista, jolla sitten liikutetaan museoautoja ja harrastuslaitteita.
 
Kuuluisikohan tämä tänne vai pitäisikö aiheelle perustaa oma ketjunsa?

Joka tapauksessa, suomalainenkin media on tarttunut amerikkalaisstartup Aircelan laitteeseen, joka tuottaa ilmasta ja sähköstä ensin metanolia ja sitten metanolista edelleen bensiiniä. Jääkaapin kokoinen laite tuottaa jopa gallonan päivässä, joten ehkä vielä joutuu hieman parantelemaan keksintöä. Mutta jos se saadaan joskus kuluttajamarkkinoille, niin tilanne on hyvin mielenkiintoinen, mikäli kuka hyvänsä voi tuottaa bensiiniä laittamalla johdon pistorasiaan ja letkun kanisteriin. Etenkin Suomen kaltaisessa korkean verotuksen maassahan moinen keksintö on erityisen käytännöllinen hieman heikommallakin hyötysuhteella, kun sähkö on edullista ja bensiinin verotus ankaraa.


Edit: Ilmeisesti hyötysuhteeksi tavoitellaan n. 75 kWh per gallona bensiiniä. Se vastaisi suunnilleen 20 kWh per litra bensiiniä ja jos sähkönhinnaksi siirtoineen ja veroineen oletetaan 10 snt/kWh, niin laite alkaisi maksaa itseään takaisin vasta bensiinin litrahinnan ylittäessä 2 euroa. Laitteen myyntihinnaksi on alkuvaiheessa kaavailtu n. 15-20k€, joten aika paljon saa tuottaa bensiiniä ennen kuin laite on haukkunut hintansa.
Huoltovarmuuden nimissä ihan fiksu keksintö. Kunhan vaan tuotekehitys jatkuisi niin saisivat skaalattua tuon jalostamon kokoiseksi niin litrahinta saataisiin kohtuulliseksi.

Tai sitten pitäisi keksiä, miten autot saisi kulkemaan metanolilla…
 
Huoltovarmuuden nimissä ihan fiksu keksintö. Kunhan vaan tuotekehitys jatkuisi niin saisivat skaalattua tuon jalostamon kokoiseksi niin litrahinta saataisiin kohtuulliseksi.

Tai sitten pitäisi keksiä, miten autot saisi kulkemaan metanolilla
Kulkeehan ne. Ainakin varttimaili kerrallaan
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 964
Viestejä
4 846 375
Jäsenet
78 329
Uusin jäsen
von Gosling

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom