Tuskin olet ostanut autoasi uutena, joten miksi verrata uuteen sähköautoon? Tuulilasin 20 vuoden takaisen
autovertailun mukaan 3-sarjalainen BMW tai Audi A4 oli yli 40k€ auto ja varusteet päälle. Kustannusvertailu muuttuu kummasti, jos hyväksytään, että sähköautonkin voi ostaa käytettynä.
Esim.
Nettiauton halvin MY, jossa paperien perusteella on enemmän tilaa ja vetokykyä kuin nykyisessä polttomoottoriautossasi, on myynnissä vajaa 22k€ hintalapulla ~250 tkm ajettuna. Arvo ei voine enää ihan hirmuista kyytiä tuosta pudota, joten arvonalenema kilometriä kohti lienee hyvin maltillinen. Remonttia on varmasti edessä, mutta sitähän se on teikäläisenkin menopelissä. Hyvällä tuurilla pärjää halpoja osia vaihtamalla, huonolla tuurilla Telsa tarvitsee uuden ajoakun tai saksanseisoja uuden polttomoottorin. Merkittävä säästö syntyy energiakustannuksista, jos voi kotiladata ja lakata ostamasta dieseliä.
400 tkm ajettu polttisfarmarisi on sitten priimakunnossa? Ei penkinpäällyset irvistele saumoista, alusta on yhtä tiukka kuin tehtaalta lähtiessään ja maalipintakin aivan ensiluokkainen? Uskoo ken tahtoo.
- En ole omistanut bmw:tä tai audia. Se ajoneuvo ei ole diesel edes vaan bensa.
- Maksoin omasta autostani liki 6 vuotta sitten 3000 euroa. Se oli ajettu 205tkm silloin.
- Kotilataus sitä ja kotilataus tätä. Kotilataus on rivareissa rajoitettu melko vaatimattomaksi. OKT:ssa monesti parempi. Kaikki voivat tankata hetkessä polttista - kaikki eivät voi ladata hetkessä sähköautoaan. Ne jotka voivat - hieno homma heille. Voisin itsekkin panostaa latuasasemaan, muttei vielä kannata
- Käyttisvehkeillä minun käyttöprofiililla ei ole mitään merkitystä sillä, kiiltääkö maalipinta viimeisen päälle. Tuolla ajoneuvolla ajetaan myös metsän keskellä huonoja metsäautoteitä pitkin. Koska harrasteet sitä vaatii.
- Voidaan verrata kyllä ihan vaikka saman mittaluoka käytettyyn. Ei siinä mitään. En oo löytänyt alle 10K sähköautoja vielä. Mun auton kokonaiskustannukset on 19cnt / km. Jos tuon alapuollelle pääsee jollain sähköautolla tällä hetkellä yli 5 vuoden otannalla niin se olisi hieno homma. Väkisinkin arvonalenema on niin paljon kovempi.
- Ehkä joskus saamme käytettynä sähköauton, joka maksaa 3000e ja tarjoaa luotettavaa kyytiä 200tkm verran käytettynä ja kokonaiskulut alle 20cnt/km.
Skenaario 1: Model Y:n ajoakku menee uusiksi. Maksa 10 000e tai enemmän. Halvimillaankin useiden tuhansien eurojen akkumoduulien korjaus edessä. Jos et maksa - sinulla on 20 000e edestä romua pihalla. Rikkinäisenä myynti niin tappion määrä on huomattava.
Skenaario 2: Polttiksen 400tkm ajettu motti hajoaa. Vaihtomoottoria ei kannata edes vaihtaa enää. Tappio max 1500e.
Jokainen tietty sitten arvottaa noi riksit eri tavalla.
Tollanen esimerkin kaltainen 255tkm ajettu tesla model y ja 5 vuotta vanhana on juuri sellanen pommi, jota en haluaisi omaan pihaan.
Siis ylipäätään autoilu on ihan sitä, mitä kukin haluaa sen olevan. Osalla mahdollisuus ostaa uutta ja osalla ei. Osa ei osta vaikka olisi mahdollisuus. Jne.
Ei tästä tarvitse vääntää liikaa. Osa on mielipidekysymyksiä eikä niihin koskaan tulla saamaan ratkaisua. Jos ja kun sähköautot halpenee käytettyjen markkinoilla niin ostan sellaisen. Sehän on päivän selvää. Mutta uutena en osta - kun en ole ennenkään ostanut.
Joku maksaa autoilusta ekstraa - toiset iittalan astiastosta jne. Toiset asuu onnellisena 50m2 koirankopissa ja toiset okt:ssa maalla. Elämä on valintoja. Oma valintani vielä toistaiseksi on: Halpa polttis. Tämä on vain minun mielipiteeni: Autoon rahan kaataminen on järjetöntä tuhlausta. Osa saa jotain hyvää tunnetta siitä, että auto on uudehko tai uusi - maalipinta kiiltelee ja naapurilla on paskempi auto kuin itsellä. Käyttötarpeen mukainen hankinta min kustannuksilla ja se siitä.
Miksi verrataan uutta vanhaan? Miksei? Aina voi verrata. Vertaahan porukka täällä atk aiheisella foorumilla uusia prossuja vanhoihin jne. Ei se ole sen kummempaa. Kysymys on aina siitä, mitä sellaista saat uudella mitä et saa vanhalla. Ja niitä speksejä sitten onkin aika paljon.