Kesärenkaat - yleisketju

Miten urasyvyys mitataan? Matalin ura vai jokin tietty? Jostain syystä kaikissa renkaissa toinen ura ulkoa 3.5mm (4 uraa) ja muut vielä pääosin 4.5mm.
Nämä kai meni jo vaihtoon mutta jos pintaa on pikemminkin yli kuin alle 4 mm, niin itse harkitsisin koko sarjan sijasta myös yhden akselin renkaiden vaihtamista johonkin keskisarjan valmistajien tuotteeseen. Renkailla varmaan vielä ajaisi myös ensi kauden. Tämmöiseen joku EV-optimoitu alhaisen urasyvyyden rengaskin sopisi hyvin.

Se, että akseleilla on vähän erilaiset renkaat ei ole ollenkaan niin huono asia kuin, että yksi olisi aivan erilainen kuin muut.
 
Tosiaan tuohon liittyen ihan järjetön tämä nykytrendi varsinkin kesärenkaissa on, että pintaa ei ole edes senttiä uutena. Käytännössä parhaimmillaankin on 3-5 mm käytössä olevaa pintaa, jos mielii kulutuspinta suositusten (3 mm) rajoissa niitä käyttää. Rengasmerkistä riippuen helposti menee eka kesänä lähemmäs kahta milliä vaikka ajoa tulee itsellä joku 8000-9000 km kesässä. Ilmeisesti rengas kovettuu ja tuo kulutus vähenee seuraavina vuosina. Toki tulee myös kompensoitua tuota vaihtamalla joka kesä etu- ja takarenkaiden kesken paikkaa. Jostain syystä autoissani olleet tehtaan ensiasennusrenkaat ei sula niin nopeasti alle. Yleensä menneet vaihtoon muusta kuin kulutuspinnan vähentymisestä johtuen jossain vaiheessa. Epäilen, että monillakin ensiasennusrenkailla olisi ajanut jopa 1.5-2x pidempään kuin uusilla kaupasta ostetuilla renkailla (ihan tunnettuja merkkejä olen käyttänyt uusiessa niitä, kuten Michelin, Continental ja nyt yhden kerran GoodYear).
Omasta mielestä viimeiset Goodyearit kesti ihan hyvin. Kilometrejä 50tkm 4 kauden aikana ja pinta huvennut 8mm->4mm (yhteensä 90tkm). Halpisrenkailla tuntui joskus menevän pienemmillä kilometreillä 1-2mm kaudessa.
Nämä kai meni jo vaihtoon mutta jos pintaa on pikemminkin yli kuin alle 4 mm, niin itse harkitsisin koko sarjan sijasta myös yhden akselin renkaiden vaihtamista johonkin keskisarjan valmistajien tuotteeseen. Renkailla varmaan vielä ajaisi myös ensi kauden. Tämmöiseen joku EV-optimoitu alhaisen urasyvyyden rengaskin sopisi hyvin.

Se, että akseleilla on vähän erilaiset renkaat ei ole ollenkaan niin huono asia kuin, että yksi olisi aivan erilainen kuin muut.
Vaikea yhtälö. Kuitenkin vähän epätasaista kulumaa ja nykyinen vaihtosuositus on 4mm kohdalla. Olettan, että nämä renkaat menee taas nelisen kautta, niin ajattelin että kestän renkaiden vuosikulun ~150e/vuosi enkä ala säätää vaihtamalla vain osan.
 
Viimeksi muokattu:
Omasta mielestä viimeiset Goodyearit kesti ihan hyvin. Kilometrejä 50tkm 4 kauden aikana ja pinta huvennut 8mm->4mm (yhteensä 90tkm). Halpisrenkailla tuntui joskus menevän pienemmillä kilometreillä 1-2mm kaudessa.
Itse mittasin omat GoodYearit ensimmäisen kesän jälkeen ja eturenkaista oli huvennut lähes 2 mm. Tuo ehkä vähän tasoittui tulevina vuosina ja koska vetävät renkaat syö enemmän, itsellä tulee vaihdettua aina edestä taakse joka vuosi. Oli kolmannen kesän jälkeen jotain 4,5-5 mm (n. 8 mm uutena) vielä jäljellä. Mutta jotenkin nuo renkaat nyt neljäntenä kesänä eivät ole enää kovin hyvän tuntoiset ajaa. En ole muilla renkailla ennen huomannut muuta kuin tietty vesiliirtoon lähtee helpoimmin, kun pintaa on vähemmän mutta ajettuvuudessa ei ole ollut eroja.
 
Minulla on käsitys ollut, että keskiuran syvyys ratkaisee, jos lakisääteisyyttä katsotaan. Eihän uusissa renkaissa ole muutenkaan kuin joku 7-8 milliä uutena. Urien syvyys kyllä heittelee eri renkaiden kohdalla eri kohdissa. Olen huomannut saman kaikissa renkaissani. Toki isot heitot voi kieliä, että suuntaukset ei ole kohdallaan tai jotain vastaavaa.
Renkaiden urasyvyys arvioidaan katsastuksessa kaikkien pääurien osalta, joita yhdessä renkaassa on siis yleensä kolme tai neljä. Eli ne pitkittäiset isommat urat. Katsastusmielessä kaikkien näiden pitää täyttää se minimivaatimus.

Edit. Näissä ns. pääurissa on myös ne kulumisenilmaisunypykät 1,6mm korkeudella.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
284 554
Viestejä
4 889 485
Jäsenet
78 836
Uusin jäsen
Sara&Iina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom