Kesärenkaat - yleisketju

Miten urasyvyys mitataan? Matalin ura vai jokin tietty? Jostain syystä kaikissa renkaissa toinen ura ulkoa 3.5mm (4 uraa) ja muut vielä pääosin 4.5mm.
Nämä kai meni jo vaihtoon mutta jos pintaa on pikemminkin yli kuin alle 4 mm, niin itse harkitsisin koko sarjan sijasta myös yhden akselin renkaiden vaihtamista johonkin keskisarjan valmistajien tuotteeseen. Renkailla varmaan vielä ajaisi myös ensi kauden. Tämmöiseen joku EV-optimoitu alhaisen urasyvyyden rengaskin sopisi hyvin.

Se, että akseleilla on vähän erilaiset renkaat ei ole ollenkaan niin huono asia kuin, että yksi olisi aivan erilainen kuin muut.
 
Tosiaan tuohon liittyen ihan järjetön tämä nykytrendi varsinkin kesärenkaissa on, että pintaa ei ole edes senttiä uutena. Käytännössä parhaimmillaankin on 3-5 mm käytössä olevaa pintaa, jos mielii kulutuspinta suositusten (3 mm) rajoissa niitä käyttää. Rengasmerkistä riippuen helposti menee eka kesänä lähemmäs kahta milliä vaikka ajoa tulee itsellä joku 8000-9000 km kesässä. Ilmeisesti rengas kovettuu ja tuo kulutus vähenee seuraavina vuosina. Toki tulee myös kompensoitua tuota vaihtamalla joka kesä etu- ja takarenkaiden kesken paikkaa. Jostain syystä autoissani olleet tehtaan ensiasennusrenkaat ei sula niin nopeasti alle. Yleensä menneet vaihtoon muusta kuin kulutuspinnan vähentymisestä johtuen jossain vaiheessa. Epäilen, että monillakin ensiasennusrenkailla olisi ajanut jopa 1.5-2x pidempään kuin uusilla kaupasta ostetuilla renkailla (ihan tunnettuja merkkejä olen käyttänyt uusiessa niitä, kuten Michelin, Continental ja nyt yhden kerran GoodYear).
Omasta mielestä viimeiset Goodyearit kesti ihan hyvin. Kilometrejä 50tkm 4 kauden aikana ja pinta huvennut 8mm->4mm (yhteensä 90tkm). Halpisrenkailla tuntui joskus menevän pienemmillä kilometreillä 1-2mm kaudessa.
Nämä kai meni jo vaihtoon mutta jos pintaa on pikemminkin yli kuin alle 4 mm, niin itse harkitsisin koko sarjan sijasta myös yhden akselin renkaiden vaihtamista johonkin keskisarjan valmistajien tuotteeseen. Renkailla varmaan vielä ajaisi myös ensi kauden. Tämmöiseen joku EV-optimoitu alhaisen urasyvyyden rengaskin sopisi hyvin.

Se, että akseleilla on vähän erilaiset renkaat ei ole ollenkaan niin huono asia kuin, että yksi olisi aivan erilainen kuin muut.
Vaikea yhtälö. Kuitenkin vähän epätasaista kulumaa ja nykyinen vaihtosuositus on 4mm kohdalla. Olettan, että nämä renkaat menee taas nelisen kautta, niin ajattelin että kestän renkaiden vuosikulun ~150e/vuosi enkä ala säätää vaihtamalla vain osan.
 
Viimeksi muokattu:
Omasta mielestä viimeiset Goodyearit kesti ihan hyvin. Kilometrejä 50tkm 4 kauden aikana ja pinta huvennut 8mm->4mm (yhteensä 90tkm). Halpisrenkailla tuntui joskus menevän pienemmillä kilometreillä 1-2mm kaudessa.
Itse mittasin omat GoodYearit ensimmäisen kesän jälkeen ja eturenkaista oli huvennut lähes 2 mm. Tuo ehkä vähän tasoittui tulevina vuosina ja koska vetävät renkaat syö enemmän, itsellä tulee vaihdettua aina edestä taakse joka vuosi. Oli kolmannen kesän jälkeen jotain 4,5-5 mm (n. 8 mm uutena) vielä jäljellä. Mutta jotenkin nuo renkaat nyt neljäntenä kesänä eivät ole enää kovin hyvän tuntoiset ajaa. En ole muilla renkailla ennen huomannut muuta kuin tietty vesiliirtoon lähtee helpoimmin, kun pintaa on vähemmän mutta ajettuvuudessa ei ole ollut eroja.
 
Minulla on käsitys ollut, että keskiuran syvyys ratkaisee, jos lakisääteisyyttä katsotaan. Eihän uusissa renkaissa ole muutenkaan kuin joku 7-8 milliä uutena. Urien syvyys kyllä heittelee eri renkaiden kohdalla eri kohdissa. Olen huomannut saman kaikissa renkaissani. Toki isot heitot voi kieliä, että suuntaukset ei ole kohdallaan tai jotain vastaavaa.
Renkaiden urasyvyys arvioidaan katsastuksessa kaikkien pääurien osalta, joita yhdessä renkaassa on siis yleensä kolme tai neljä. Eli ne pitkittäiset isommat urat. Katsastusmielessä kaikkien näiden pitää täyttää se minimivaatimus.

Edit. Näissä ns. pääurissa on myös ne kulumisenilmaisunypykät 1,6mm korkeudella.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäistä kertaa renkaanvaihtohommissa (=eli siis ostan uudet kumit ja asennutan ne), autona MB CLA 250e, renkaat 225/40R19, tällä hetkellä Bridgestone Turanza T005.

Mitenkäs homma toimii jos netistä ostaa kumit - tilaanko kotiin ja kiikutan johonkin pajalle? Vai kannattaako koko setti hoitaa suoraan pajalta? Onko suosituksia PK-seudulta?

Olisiko jotakin suosituksia uusiksi renkaiksi - tällä hetkellä kiinnostaisi keskibudjetin ratkaisu, ihan terävintä premiumia en kaipaa.

Iso kiitos avusta, keskustelun selaamisella olen jo oppinut paljon!
 
Jos tilaat netistä niin rengastyöt saattaa maksaa enemmän siellä minne ne viet, ellet tilaa vaihtotyötä ja renkaita esim 1001 yhteistyökumppanille suoraan.

GT Radial SportActive 2 | Kesärengas| Vianor on vaihtoehto pitäytyä ihan Suomessa esimerkiksi.




 
Ensimmäistä kertaa renkaanvaihtohommissa (=eli siis ostan uudet kumit ja asennutan ne), autona MB CLA 250e, renkaat 225/40R19, tällä hetkellä Bridgestone Turanza T005.
...
Olisiko jotakin suosituksia uusiksi renkaiksi - tällä hetkellä kiinnostaisi keskibudjetin ratkaisu, ihan terävintä premiumia en kaipaa.
Aina kannattaa katsoa myös premiumin hinnat ja miettiä onko juuri tässä oikea paikka pienelle säästölle. Jos keskihintaisen ja premiumin hintaero jää 100€ luokkaan, niin itse kallistuisin premiumin puoleen.

Esim. Turanza
tai Pirelli
tai Conti
 
Aina kannattaa katsoa myös premiumin hinnat ja miettiä onko juuri tässä oikea paikka pienelle säästölle. Jos keskihintaisen ja premiumin hintaero jää 100€ luokkaan, niin itse kallistuisin premiumin puoleen.

Esim. Turanza
tai Pirelli
tai Conti
100 euron ero per rengas on omaan korvaan aika hemmetin iso ero ja 50e on ero jo sekin. Mitä ihmettä :rofl:

On siinä ainanki itselle merkitystä, että maksaakoneengassetti 800e vaiko alta 600e.
 
Ensimmäistä kertaa renkaanvaihtohommissa (=eli siis ostan uudet kumit ja asennutan ne), autona MB CLA 250e, renkaat 225/40R19, tällä hetkellä Bridgestone Turanza T005.

Mitenkäs homma toimii jos netistä ostaa kumit - tilaanko kotiin ja kiikutan johonkin pajalle? Vai kannattaako koko setti hoitaa suoraan pajalta? Onko suosituksia PK-seudulta?

Olisiko jotakin suosituksia uusiksi renkaiksi - tällä hetkellä kiinnostaisi keskibudjetin ratkaisu, ihan terävintä premiumia en kaipaa.

Iso kiitos avusta, keskustelun selaamisella olen jo oppinut paljon!
En itse tiedä tuosta renkaasta, eli voi olla hyvä tai sitten ei :) Tuli siis hintoja selaamalla vastaan.

4kpl 518€ (130€/kpl)

Jotkut liikkeet asentaa noita netistä tilattuja ja jotkut vaan omasta varastosta otettuja renkaita. Eli vähän täytyy kysellä tarjouksia työlle.
 
Viimeksi muokattu:
100 euron ero per rengas on omaan korvaan aika hemmetin iso ero ja 50e on ero jo sekin. Mitä ihmettä :rofl:

On siinä ainanki itselle merkitystä, että maksaakoneengassetti 800e vaiko alta 600e.
Ei nuo kaikkein tunnetuimmat merkitkään juuri kalliimpia ole (onneksi).

162€

162€

172€

185€

Tuossa melkein jo koko valikoima?

Edit:

198€
 
Viimeksi muokattu:
100 euron ero per rengas on omaan korvaan aika hemmetin iso ero ja 50e on ero jo sekin. Mitä ihmettä
Per kierros, toki. Jos premiumista joutuu maksamaan 100€ enemmän kuin keskihintaisesta, valitsisin premiumin. Jos ero on 200€, niin olisi tiukan harkinnan paikka. Jos ero on 400€, niin eiköhän sitä keskihintaisellakin pärjää.

On hyvä muistaa, että nettihintoihin joutuu laskemaan vajaan 100€ asennuskuluja päälle.
Ei nuo kaikkein tunnetuimmat merkitkään juuri kalliimpia ole (onneksi).

162€
Ei vain tunnettu, vaan MO eli Mercedes original.
"...tällä hetkellä Bridgestone Turanza T005."

Jos en olisi tyytymätön tuohon syystä tai toisesta tai nimenomaisesti haluaisi jotain muuta, niin tuo lähtisi tilaukseen.
 
Vakiona itse kävisin läheltä rengasliikkeet läpi mitä valikoimaa kullakin on. Siitä voi sitten lähteä arpomaan kuinka paljon renkaiden postituksella, niiden roudauksella, mahdollisen viallisen tuotteen tunnistamiselle, takuusäädölle, renkaanvaihtopaikan kanssa hintaneuvottelulle ja muulla säädölle haluaa laskea hintaa.

Jotkut säästää sen satssen-pari sataa kokonaishinnassa ja toinen käy lähipisteeltä hakemassa ilman omaa vaivannäköä riittävän hyvät vaihtoehdot. Mitä geneerisempi koko, sen vähemmän säästää.

Sitten ymmärrän paremmin jos oikeasti ajaa törkeän paljon, mutta sellaisella ehkä 15k/sesongin vuosiajolla (koko vuodelle 25k) ajoilla renkaat vaihtuu uudestaan about neljän vuoden päästä.

Ymmärrän toki että joidenkin pitää saada paras diili useamman tunnin säätämisellä, vertailulla ja omalla osaamisella. Tämä on ihan fine, mutta yhtä lailla voi käydä vaan ostamassa lähiputiikista renkaat alle .
 
Viimeksi muokattu:
noista yhteistyökumppaniliikkeistä (esim nyt vaikka sen 1001renkaat) kannattaa suoraan käydä kysymässä saavatko tilattua renkaan mitä olisi 1001renkailta tilailemassa suoraan niin saattaa jonkun kympin säästää
 
Kun vertaatte halparenkaan hintaa premiumiin, kannattaa ottaa huomioon se, että halparenkaan käyttöikä on lähes aina lyhyempi.
 
Contin kesärenkaista on itselläni tiedossa parikin tapausta, että mennyt kivi läpi ja toisella näistä useampia kertoja. Ei tietysti huolta jos pelkästään asfaltilla ajelee. En itse ostaisi jos on soratiellä ajoa myös.
 
Kun vertaatte halparenkaan hintaa premiumiin, kannattaa ottaa huomioon se, että halparenkaan käyttöikä on lähes aina lyhyempi.

Itse en ole huomannut tätä, että halpisrenkaan käyttöikä olisi lyhyempi. Takavetoisista mersuista on käytännön kokemusta halpojen ja kalliiden renkaiden kanssa, niin ihan sama mitkä siellä on kesän ajan pyörinyt takana, niin ne on mennyt kesässä vaihtokuntoiseksi. Tulee ajettua paljon työajojen vuoksi, maantieajoa.

Potenza sportissa, jotka viime vuonna ostin edeltävään autoon, niin uutena oli kulutuspintaa ~6mm. Muistaakseni kesäkuun puolivälin paikkeilla ostin ja oli jo elo/syyskuun vaihteessa aivan sileinä takaa.

Pilot sport 5:ssa oli muistaakseni uutena kanssa melko vähän kulutuspintaa jokunen vuosi sitten. Halparenkaissa on ollut sitä vajaata ~8mm, poikkeuksia niissäkin on ollut.

Kiva se on kalliilla renkaalla lähtee aamulla, kun ei pompota ensimmäistä 5-15km matkaa niin kuin halparengas.
 
Kun vertaatte halparenkaan hintaa premiumiin, kannattaa ottaa huomioon se, että halparenkaan käyttöikä on lähes aina lyhyempi.
Olen osittain toista mieltä. Linglongeilla ajaa ~80.000km mutta Continentaleilla tai Goodyeareillä ei edes puolta. Edelleen pohjat viitisentoista vuotta sitten löi Contin SportContact2, alkuperäiset etuset kesti 13tkm, ostin eteen uudet kun takana oli puolikuntoiset, kesti 11tkm ja sitten sai uusiakin koko sarjan. Ja oli heti uutena suunnattu kulmat jiiriin.

Jos premi maksaa 800-1200 ja halvat/keskipään tarjouslöydöt 350-450€ niin väittäisin, että kauemmaksi ajaa laillisilla kulutuspinnoilla halvoilla kuin kalliimmilla.

Pl. Crossclimatet misukalta on ollut poikkeus sääntöön.

Rengaskauppurin mukaan nykybridgestonet ei kans kestä yhtään soratietä, olis voinu myydä nekin viimeksi, mutta myi mieluummin Goodyearit.
 
Olen osittain toista mieltä. Linglongeilla ajaa ~80.000km mutta Continentaleilla tai Goodyeareillä ei edes puolta. Edelleen pohjat viitisentoista vuotta sitten löi Contin SportContact2, alkuperäiset etuset kesti 13tkm, ostin eteen uudet kun takana oli puolikuntoiset, kesti 11tkm ja sitten sai uusiakin koko sarjan. Ja oli heti uutena suunnattu kulmat jiiriin.

Jos premi maksaa 800-1200 ja halvat/keskipään tarjouslöydöt 350-450€ niin väittäisin, että kauemmaksi ajaa laillisilla kulutuspinnoilla halvoilla kuin kalliimmilla.
Tyypillisesti halparengas, joka kestää kulutusta hyvin omaa surkean pidon vesikelillä. Ja siitä se sitten vaan huononee, kun kulutetaan. Lailliset kovakumihalpikset voivat olla jo hengenvaaralliset.
 
Tyypillisesti halparengas, joka kestää kulutusta hyvin omaa surkean pidon vesikelillä. Ja siitä se sitten vaan huononee, kun kulutetaan. Lailliset kovakumihalpikset voivat olla jo hengenvaaralliset.
Powertrac racing pro renkaat oli kyllä vaaralliset vesikelillä, kun valuasfalttipaikkojen kohdalla perä heijas aina. Koko oli 285/30/20. Näitä ei enää tule mistään hinnasta hankittua.
 
Valmistaja kyllä lasketaan premiumiksi. Mutta en kyllä itse ostaisi mitään eco, Green tai vastaavalla adjektiivilla varustettua rengasta. Näissä polttoainetaloudellisuus prioriteettina.
 
Itse en ole huomannut tätä, että halpisrenkaan käyttöikä olisi lyhyempi. Takavetoisista mersuista on käytännön kokemusta halpojen ja kalliiden renkaiden kanssa, niin ihan sama mitkä siellä on kesän ajan pyörinyt takana, niin ne on mennyt kesässä vaihtokuntoiseksi. Tulee ajettua paljon työajojen vuoksi, maantieajoa.

Potenza sportissa, jotka viime vuonna ostin edeltävään autoon, niin uutena oli kulutuspintaa ~6mm. Muistaakseni kesäkuun puolivälin paikkeilla ostin ja oli jo elo/syyskuun vaihteessa aivan sileinä takaa.

Pilot sport 5:ssa oli muistaakseni uutena kanssa melko vähän kulutuspintaa jokunen vuosi sitten. Halparenkaissa on ollut sitä vajaata ~8mm, poikkeuksia niissäkin on ollut.

Kiva se on kalliilla renkaalla lähtee aamulla, kun ei pompota ensimmäistä 5-15km matkaa niin kuin halparengas.

Bridgestone Potenzat oli kalleimmat ja nopeimmin kuluvat renkaat mitä mulla on ollut auton alla, mutta pitihän ne sillon aikoinaan saada koska Ferrari Enzossa oli samanlaiset. 500€ / pari ja kesti yhden kesän nurkka-ajot. :D

Halpisrenkaat on riittänyt mun ajoihin. Muutama setti meni Nankangeja (NS-II) ennen kuin siirryin Kumhoon (PS71), joka on selvästi tasapainoisempi rengas.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 971
Viestejä
4 909 930
Jäsenet
79 095
Uusin jäsen
pitaapahaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom