Kestävä & laadukas akkuporakone / ruuvinväännin?

Just kattelin saman videon. On kyllä passelin kokoinen laite. Speksien mukaan vääntöä ei ole kuin 40Nm/25Nm, mutta vaikuttaisi piisaavan silti normihommissa ihan hyvin.

Tuota ei muuten näytä olevan juuri missään myymälässä hyllyssä, eli pitää löytää mallikappale jostakin muualta, jos ei halua ostaa sikaa säkissä. Millainen säilytyslaatikko tuossa mahtaa tulla mukana? Laite on oikeasti varmaan ihan ok, mutta mulle merkitsee jotain se laatikkokin, kun sitä tulee kanniskelua monesti mukana poranterien ja bits-sarjan sun muiden lisäkamojen kanssa. Ja jos ostaa toisen akun kaveriksi, niin pitäisi tietää onko laukussa sille paikka jne.

Tossa kärkkäisen linkissä mitään laukkua mukana tule:

Vakiovarusteena koukku, josta koneen voi ripustaa vaikka vyöstä tai taskunreunasta riippumaan.
Sisältää 1X 6Ah akun(BL1860B), latauslaitteen (DC18RC) ja porakoneen(DDF487RG).

Tossa kärkkäisen linkissä mitään laukkua mukana tule:

Vakiovarusteena koukku, josta koneen voi ripustaa vaikka vyöstä tai taskunreunasta riippumaan.
Sisältää 1X 6Ah akun(BL1860B), latauslaitteen (DC18RC) ja porakoneen(DDF487RG).
Totta, en tiedä mistä sen nappasin.

Tosin tässä on sama setti, jossa sanotaan että "DDF487RG toimitetaan yhdellä 6,0Ah ja latauslaitteella, muovisalkussa (ei MakPac)."

1758820283870.png

Mulla nykyisen Boschin laukku on tosin niin mainio ja sopivan kokoinen, että varmaan pienellä modauksella se toimisi ihan hyvin tuollekin.

Se on siis about tällainen päällepäin:
1758820507812.png

Tuo makitan 6ah akku ei ole hyvä. Siinä on kyllä virtaa, mutta ei anna sitä käyttöön niin hyvin kuin 5ah akku, joka on se no-brainer, kun makitan lxt akuista puhutaan.

Tuo makitan 6ah akku ei ole hyvä. Siinä on kyllä virtaa, mutta ei anna sitä käyttöön niin hyvin kuin 5ah akku, joka on se no-brainer, kun makitan lxt akuista puhutaan.
Ok, tätä en tiennytkään. Muutenkin toki mieluummin ottaisin 2x5Ah akut. Yhdellä akulla ei pärjää missään suuremmassa projektissa ja sitten hommat jumittaa, jos joutuu odottelemaan akun latautumista. Ei sellaisia usein tule vastaan harrastelupuuhissa, mutta silti.

Vähän hämääviä ovat muuten nuo Makitan mallinumerot. Tämä 487 on ilmeisesti "pienin malli" ja sitten taas esim. pienemmällä mallinumerolla varustettu 486 on isompi ja tehokkaampi versio. Ja sitten numeroiden ympärillä on lisäksi kasa satunnaisia kirjaimia, joiden merkityksestä ei ota kukaan selvää.

Viimeksi muokattu:
Vähän hämääviä ovat muuten nuo Makitan mallinumerot. Tämä 487 on ilmeisesti "pienin malli" ja sitten taas esim. pienemmällä mallinumerolla varustettu 486 on isompi ja tehokkaampi versio. Ja sitten numeroiden ympärillä on lisäksi kasa satunnaisia kirjaimia, joiden merkityksestä ei ota kukaan selvää.
Makitan mallinumerojen viimeiset luvut on vain se järjestys, missä laitteet julkaistu. Ei mitään tekemistä speksien kanssa.

Ja kirjaimet numeron edessä kertoo siitä mikä laite on kyseessä. Yleensä hassusti nurinpäin, kuten että ga on angle grinder. D keskellä on drill, mitä lienee sitten f. Ja kirjaimet numeron perässä kertoo siitä millaisessa paketissa ja millä varusteilla laite tulee. Z on pelkkä runko pahvilaatikossa, ja muut kirjaimet sitten että mitä akkuja latureita ja salkkuja mukana tuleekaan.

Viimeksi muokattu:
Akkuporan ja ruuvinvääntimen kanssa riittää kyllä pienetkin akut. Oon tykännyt pitää 2.5 Ah akkuja noissa, kun on kevyemmät ja pienemmät vaikka 5 Ah akkujakin löytyy. Ei oo käytännössä ikinä loppuneet kesken päivän vaikka kuinka ruuvaa. Melkein harmittaa että erikseen metsästin aikoinaan tarjouksesta nuo pykälän isommat enkä tyytynyt silloiseen vakiovaihtoehtoon joka oli kai 1,5 tai 2 Ah. Olis ollut vielä kevyempi. Mulla tosin Dewaltin laitteet, mutta tuskin ne muut sen enempää sitä akkua syö, kunhan on harjaton laite.

Mökiltä löytyy joku perinnöksi saatu Makita, ja se pitää paljon ärsyttävämpää ääntä kuin tuo Dewalt. Kannattaa vertailla niitäkin :) Tuo on tosin niin vanha laite, että voi olla äänetkin muuttuneet.

https://www.punavuorenrauta.fi/maki...lxt-18v-2x5ah-akkulatauslaite/p/088381895972/
MakitaTarj.png

Tätä pitäisin edelleen hyvänä settinä hyvään hintaan.
On 2kpl 5Ah:n akkua, pätevä iskevä väännin ja tuo DDF485 on inasen vahvempi kuin DDF487.
Hintaeroa tuohon edempänä linkattuun DDF487-settiin 110e, ja sillä rahalla saa toisen akun ja iskevän vääntimen.

Jos ei ennestään ole konesalkkua niin tämä lienee sopiva. Mulla on wanha Festoolin peltisalkku johon olen leikellyt jostain pakkausvaahtomuovista sisukset.

Ite en oo kyllä akkuvehkeitä pitänyt koskaan salkussa vaikka joskus ottaisin mukaankin jonnekin. Jollekin duunarille kätevä ehkä mutta perus kotikäyttäjälle ei hyötyä.

Ite en oo kyllä akkuvehkeitä pitänyt koskaan salkussa vaikka joskus ottaisin mukaankin jonnekin. Jollekin duunarille kätevä ehkä mutta perus kotikäyttäjälle ei hyötyä.
No itse asiassa en minäkään. Kätevämmäksi on osoittautunut sopivankokoinen työkalulaukku, johon mahtuu pari konetta ja muuta tarpeellista rojua.
Punainen laukku valkoisella fontilla, ei rosvotkaan niin hirveesti vaivaudu.
Eli Parkside.

En ole raksaduunari minäkään, mutta aika usein noita vehkeitä tulee silti käyteltyä muuallakin kuin kotona. Mulla nämä on "salkussa" siisteyden vuoksi, mutta myös siksi, ettei tartte ottaa useinkaan kaapista mitään muuta kuin se loota, jossa on kone+akut+laturi, yleisimmät poranterät, kasa erilaisia päitä ja hanskat. Jos askartelee pelkästään jossakin tallissa, niin sitten ei tietenkään kannata laittaa konetta aina laatikkoon.

https://www.punavuorenrauta.fi/maki...lxt-18v-2x5ah-akkulatauslaite/p/088381895972/
MakitaTarj.png

Tätä pitäisin edelleen hyvänä settinä hyvään hintaan.
On 2kpl 5Ah:n akkua, pätevä iskevä väännin ja tuo DDF485 on inasen vahvempi kuin DDF487.
Hintaeroa tuohon edempänä linkattuun DDF487-settiin 110e, ja sillä rahalla saa toisen akun ja iskevän vääntimen.

Jos ei ennestään ole konesalkkua niin tämä lienee sopiva. Mulla on wanha Festoolin peltisalkku johon olen leikellyt jostain pakkausvaahtomuovista sisukset.
Tuokin on ihan varteenotettava vaihtoehto. 2x3Ah akut ovat parempi kuin yksi 6Ah akku. Ilmeisesti tuo 485 on pari senttiä pidempi ja hieman painavampi kuitenkin kuin 487 ja speksit ovat muuten about samat. Ruuvinvääntimelle minulla ei ole ollut liiemmin käyttöä missään, mutta tuskin se täysin hukkaan silti menisi. Tämän setin mukana tuleva kahden laitteen tuplakorkea Makpac-laatikko on kyllä melkoinen möykky ja se on muotoiltu juuri niitä raksaduunareita ajatellen niin, ettei sisällä ole mitään säilytystilaa muille kamoille, jos ei sitten halua heittää niitä sinne sekaan miten sattuu.

1758829066657.png

Ruuvinvääntimelle minulla ei ole ollut liiemmin käyttöä missään, mutta tuskin se täysin hukkaan silti menisi.
Kun oppii käyttämään ruuvinväännintä, niin huomaa että porakonetta tarvitsee itseasiassa aika harvoin. Itse käytän varmaan 80% ruuvinväännintä ja 20% porakone. Lisäksi väännin on pienempikokoinen joten mahtuu paremmin ahtaisiin paikkoihin. Myös adapterilla voi käyttää helposti pikkuhylsyjä jolloin se toimii myös mukavasti pienenä mutterivääntimenä.

Mutta 4Ah on paras virranantaja LXT akuista. Toki vielä ei tiedä miten 9Ah ja 12Ah suoriutuu.

Heitetään vielä eurooppalaisena vaihtoehtona Einhell. Itse ostin tämmöisen salkun, jossa porakone, laturi, 2 kpl akkuja ja omaan käyttöön riittävä valikoima poranteriä ja ruuvipäitä.

Maksoin satasen muistaakseni Puuilossa tai Bauhausissa, ja olen samaa hintaa silloin tällöin nähnyt jälkeenkinpäin. Nyt ei näytä olevan saatavilla, paitsi Amazonissa 130 €.

Olen nähnyt Einhelliä dissattavan, mutta ainakaan omassa satunnaiskäytössä ei ole mitään ongelmia ollut. Yksikin akku riittää hyvin tavallisiin askareisiin ja toinen aina varalla.

Ei ole harjaton, mutta löytyy Einhelliltä niitäkin. Itselleni ei vain ollut sillä merkitystä kun halusin tuon salkun ja rahanmenoa oli muutakin ;).

Viimeksi muokattu:
Kun oppii käyttämään ruuvinväännintä, niin huomaa että porakonetta tarvitsee itseasiassa aika harvoin. Itse käytän varmaan 80% ruuvinväännintä ja 20% porakone. Lisäksi väännin on pienempikokoinen joten mahtuu paremmin ahtaisiin paikkoihin. Myös adapterilla voi käyttää helposti pikkuhylsyjä jolloin se toimii myös mukavasti pienenä mutterivääntimenä.
Joo täytyy kompata, ekat käyttämäni vääntimet jotain 15 vuotta sitten olivat ärsyttäviä pärisijoitä mutta nykyään uudemmissä on jo sellaiset tehot ja ergonomia että ei enää ole häirinnyt ja tulee sellaista enimmäkseen käytettyä. Toki jonkin verran pitää harjotella herkkyyttä että voi käyttää suurinta nopeutta/tehoa terassiruuvien yms kanssa ilman että menee liian syvälle.

En ole raksaduunari minäkään, mutta aika usein noita vehkeitä tulee silti käyteltyä muuallakin kuin kotona. Mulla nämä on "salkussa" siisteyden vuoksi, mutta myös siksi, ettei tartte ottaa useinkaan kaapista mitään muuta kuin se loota, jossa on kone+akut+laturi, yleisimmät poranterät, kasa erilaisia päitä ja hanskat. Jos askartelee pelkästään jossakin tallissa, niin sitten ei tietenkään kannata laittaa konetta aina laatikkoon.

Tuokin on ihan varteenotettava vaihtoehto. 2x3Ah akut ovat parempi kuin yksi 6Ah akku. Ilmeisesti tuo 485 on pari senttiä pidempi ja hieman painavampi kuitenkin kuin 487 ja speksit ovat muuten about samat. Ruuvinvääntimelle minulla ei ole ollut liiemmin käyttöä missään, mutta tuskin se täysin hukkaan silti menisi. Tämän setin mukana tuleva kahden laitteen tuplakorkea Makpac-laatikko on kyllä melkoinen möykky ja se on muotoiltu juuri niitä raksaduunareita ajatellen niin, ettei sisällä ole mitään säilytystilaa muille kamoille, jos ei sitten halua heittää niitä sinne sekaan miten sattuu.

1758829066657.png

Lausun erimielisyyden tuon makpac 3 epäkäytännöllisyydestä itsellä varmaan samanlaisella sisuksella pora DDF484 ja mutterinväännin DTW300 parit 5ah akut, laturi ja erilaisia poranteriä ruuvaus kärkiä yms. Itse olen ainakin ollut todella tyytyväinen.

Ilmeisesti tuo 485 on pari senttiä pidempi ja hieman painavampi kuitenkin kuin 487 ja speksit ovat muuten about samat. Ruuvinvääntimelle minulla ei ole ollut liiemmin käyttöä missään, mutta tuskin se täysin hukkaan silti menisi. Tämän setin mukana tuleva kahden laitteen tuplakorkea Makpac-laatikko on kyllä melkoinen möykky ja se on muotoiltu juuri niitä raksaduunareita ajatellen niin, ettei sisällä ole mitään säilytystilaa muille kamoille, jos ei sitten halua heittää niitä sinne sekaan miten sattuu.
Joo tarkalleen ottaen 485 on 19mm pitempi ja 7mm korkeampi. Painoa on 100g enemmän ja vääntöä 10Nm.
Vänkään vielä sen verran että tarkemmin speksejä katsoen myös kierrosnopeutta on enempi, 1900rpm vastaan DDF487:n 1700rpm. Tämä on itse asiassa aika suuri ero.

Yksi DDF485:n huono puoli on muuten se että koneen moottorin puhallus osuu aika pienelle alueelle läheltä porattaessa. On jopa joutunut silmäpesulle lähtemään kun poratessa moottori on puhaltanut pölyt suoraan silmille.
Eli ei ole sellainen tasainen ilmanvaihto kuten isommissa, ainakin vanhassa 481:ssä, vaan muistuttaa enempi kuin painepistoolilla osoittaisi. Samanlaiset ilmareiät näyttäisi olevan 487:kin.

Ruuvinväännin on minulla kuin monella muullakin vähentänyt porakoneen käyttöä radikaalisti. Kone mahtuu pienempään tilaan, isojakin ruuveja voi kiertää vasemmalla kädellä kun seisoo tikkailla yhdellä jalalla, ja nykykoneilla pystyy annostelemaan voimaa varovastikin.
Normikombo hipistelyhommissa on esireikä 485:lla, senkkaus 481:llä ja ruuvaus iskevällä.

Ja joo, makpakit ei ole kovin hyviä.

Näin olen kuullut sanottavan. Olen niitä itsekin kyllä käytellyt terassihommissa kaverin laitteilla, mutta ei ole kuitenkaan jäänyt mitään "tällainen on pakko saada" fiilistä. Vaan josko nyt vaikka sitten hommaisi sellaisen ja kokeilisi, että miltä tuntuu muussa käytössä. :D

Tuo niissä vaan vähän on, että pitää sitten hommata kaiken maailman adapteria ja tuplaversiot ruuvibitseistä laitteessa olevaan istukkaan sopivilla kannoilla. Voiman annostelu ei ole omalla kohdalla ongelma, mutta jos antaa vaikka teinin käteen ja sanoo, että vetäise tuo ruuvi pohjaan, niin se kyllä sitten kanssa menee kerrasta pohjaan, kun ei ole mitään asetettavaa momenttirajaa. Koon puolesta ruuviväännin on kyllä passeli.
Heitetään vielä eurooppalaisena vaihtoehtona Einhell. Itse ostin tämmöisen salkun, jossa porakone, laturi, 2 kpl akkuja ja omaan käyttöön riittävä valikoima poranteriä ja ruuvipäitä.

Maksoin satasen muistaakseni Puuilossa tai Bauhausissa, ja olen samaa hintaa silloin tällöin nähnyt jälkeenkinpäin. Nyt ei näytä olevan saatavilla, paitsi Amazonissa 130 €.

Olen nähnyt Einhelliä dissattavan, mutta ainakaan omassa satunnaiskäytössä ei ole mitään ongelmia ollut. Yksikin akku riittää hyvin tavallisiin askareisiin ja toinen aina varalla.

Ei ole harjaton, mutta löytyy Einhelliltä niitäkin. Itselleni ei vain ollut sillä merkitystä kun halusin tuon salkun ja rahanmenoa oli muutakin ;).

Minulla syttyi yksi Einhellin kone aikoinaan palamaan ihan perushommissa. Ei se mikään kovin kallis laite ollut, mutta se jätti silti sellainen fiilikseen, että ei kiitos enää niitä, vaikka tosiaan varmasti satunnaiskäytössä ihan ok on sekin. :D

Lausun erimielisyyden tuon makpac 3 epäkäytännöllisyydestä itsellä varmaan samanlaisella sisuksella pora DDF484 ja mutterinväännin DTW300 parit 5ah akut, laturi ja erilaisia poranteriä ruuvaus kärkiä yms. Itse olen ainakin ollut todella tyytyväinen.
En mä tiedä onko se epäkäytännöllinen muuten, kuin että tuo kahden laitteen Makpac on melko iso, eikä sisällä ole erillisiä lokeroita lisätarvikkeille. Nykyisessä niille on oma lokeronsa, niin on jotenkin outoa ajatella, että miksi ei kaikissa ole, varsinkaan noin isossa laatikossa? Ja laatikon kiinnikkeet ovat kanssa jotenkin rimpuloita ja lootan materiaali vähän kuin jotain liian kovaksi poltettua kierrätysmuovia. Varmaan tuohonkin tottuu silti.

Joo tarkalleen ottaen 485 on 19mm pitempi ja 7mm korkeampi. Painoa on 100g enemmän ja vääntöä 10Nm.
Vänkään vielä sen verran että tarkemmin speksejä katsoen myös kierrosnopeutta on enempi, 1900rpm vastaan DDF487:n 1700rpm. Tämä on itse asiassa aika suuri ero.
"Kovan väännön" arvo on 10Nm isompi, mutta "pehmeän väännön" ero on vain 2Nm ja se on käsittääkseni olennaisempi ominaisuus. Kova vääntö on se mikä saadaan aikaan vaikka auton renkaan pultin kiristyksessä täydellä vauhdilla ja pehmeä kuvastaa taas koneen vääntöä esim. jotain ruuvia kiristettäessä, tai isompaa reikää puuhun porattaessa. Mutta joo, on se selvästi kuitenkin tuon 487:n isoveli.

Viimeksi muokattu:
Käyttötarpeet toki kullakin käyttäjällä vaihtelee mutta helposti unohtuu on että todellisestihan tässä valitaan akkuekosysteemiä ja kun kerran on valinnan tehnyt niin vaihtaminen on äkkiä kallista. Valmistajilla on kummasti eroa millaista hilavikutinta milläkin valmistajalla löytyy ja noi Einhellit ja Parksidet putoaa siinä kisassa äkkiä kelkasta. Itse valitsin aikoinaan juurikin tuon Hikokin setin kun oli hinta/laatusuhde kohdillaan mutta jälkikäteen miettinyt kun on tullut kaikenmaailman tarpeita hiomakoneille, puhdistusharjoille ja työlampuille että olisi ollut näppärämpää ottaa joku Makita. Sillä on syynsä miksi se Ryobi on suosittu :D

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
288 069
Jäsenet
79 440
Uusin jäsen
mrandersson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom