Toisaalta se on aika myyty merkki Saksassa, jossa ollaan laatutietoisia, eli joku maanantaikappale osui kohdalle.
Minä kokeilin Einhelliä edellisen kerran kolme vuotta sitten, ostin yläjyrsimen. Joo ei ollut akkukone, mutta punainen kuitenkin. Ensimmäistä uraa jyrsiessä alkoi tärinä, toista en ehtinyt aloittaa kun alkoi paha ääni, paha kipinä ja tuli vielä paha savukin. Jotain 8mm uraa sillä yritin tehdä.
Homman hoiti sillä hetkellä loppuun Katsu-merkkinen umpikiinalainen kopio Makitan akkujyrsimestä.
Kun sain 130 euron Einhellistä rahat takaisin niin ostin 160 eurolla Makitan.
Tuo sakemannien laatutietoisuus, no jaa, sama paskuuttaminen kai siellä on vallalla kuin muuallakin. Jostain olen kuullut että sikäläinen kuluttajansuoja olisi korkealla tasolla, joka tätä "laatutietoisuutta" selittäisi.
Tottahan toki sieltä tulee esimerkiksi Bosch, mutta toisaalta sieltä tulee myös vihreä Bosch. Ja ooppelit, kaikessa hyvässä ja pahassa
Omat varhaisimmat kokemukset Einhellistä olivat keltaisia koneita, ajalta jolloin kiinalainen ei ollut vielä oppinut tekemään kunnon vehkeitä. Niillä ei oikeasti tehnyt mitään.
Firman selviytymisstrategia lienee jokin sellainen, että sukupolvi A ostaa jonku porakoneen saadakseen ikeahyllyt seinille. Kone kestää vielä tämän jotenkuten, ja sukupolvi A vannoo ettei Einhelliin enää koske. Yhtiötä se ei haittaa, koska seuraavat uudenväriset koneet on jo suunnittelupöydällä ja ne saadaan markkinoille sopivasti kun sukupolvi B alkaa kaksioitaan sisustelemaan. He veisaavat edellisen sukupolven varoituksista viis, ja kierre on valmis.
Toki nämä uudemmat punaiset akkukoneet ovat edellisiä parempia, eikä merkki ole enää se rautakaupan halvin. Laadun paranemista selittää ennenkaikkea kiinalaisen laadun paraneminen, ei saksalaisen suunnittelun ylivertaisuus.
Kun ne rautakaupan halvimmat on jotain tokmannirustajulan geneerisiä kiinakoneita niin pienellä panostuksella ja etenkin markkinoinnilla saadaan se laatu edes vähän ylemmäs.
En kertakaikkiaan itse saata Einhelliä kenellekään suositella.
Kun samalla rahalla saa Skilin koneita mätänetistä ja suht pienellä lisärahalla Makitaa tai Dewaltia niin pysykää kaukana Einhellistä...