Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).

Olisin myös kiinnostunut tuosta toteutuksesta. Olen harkinnut älykkäämmän ovikellon asentamista, mutta vielä ei ole ollut ostohousuja jalassa. Etukuistille menee yksi cat6 kaapeli kameraa varten. Voisiko siitä jotenkin jakaa tuollaisella erillisellä piilotettavalla kytkimellä johto myös ovikellolle? Tulisi siis ulos, mutta sääsuojaan ja ip-kestävään rasiaan. Kameralle tulee pelkkä poe-virta, ei ole erillistä virtalähdettä. Tosin tarvittaessa sähkäri voinee nykyisestä kuistin pistorasiasta haaroittaa myös erilliset sähköt jos tarvetta on.

Olen miettinyt sitä, jos tuollaisen ovikellon saisi paritettua yale linukseen ja esim. lätkällä saisi kuitattua itsensä sisään siten, että ovi aukeaa ja hälyt menee pois päältä (ettei jokaista tarvitse erikseen kuitata).
Kuten tuossa mun edellisessä viestissä oli niin mulla on myös yksi ethernet-kaapeli, jonka perässä on hallitsematon PoE pass-through "kytkin" eli tällainen.
Siitä menee sitten kaapelit kameralla ja ovikellolle. Koska kyseessä on pass-through niille sille pitää syöttää virtaa. Minulla on toisessa päässä PoE++ (60W) adateri.

Tämä setup on toiminut oikein hyvin. UI network tunnistaa aivan oikein, tosin 1GE porttina mutta ei sillä ole väliä.

Unifi ovikello on pitänyt itsellekin laittaa Reolink ovikellon tilalle. Reolink palvelee muuten hyvin, mutta hahmon tunnistus ja sitä kautta ulkovalojen syttyminen on hidasta. Ethernet-kaapeliveto tuossa hidastaa eniten, ohuella Unifi-kaapelilla sen saa melko huomaamattomasti tuotua listo pitkin tms. Halutessaan voi palauttaa alkuperäisen kellon toimintaan laittamalla sen Shellyn kytkimen taakse. Protectista "web-hook" Shellyn osoitteeseen nappia painettaessa ja kello soi, ei tarvitse edes Home Asistantia tuohon.

Lite-ovikello on melko ruma Reolinkiin verrattuna ja Pro-malli kallis, voi olla että hinta ratkaisee kuitenkin. Pro-mallissa olisi mielenkiintoinen integraatio Door access kilkkeisiin eli kulunvalvontaan. Jos ei olisi Doorman älylukkoja niin tuolla saisi sähkölukot käyttöön.

Unifi ovikello on pitänyt itsellekin laittaa Reolink ovikellon tilalle. Reolink palvelee muuten hyvin, mutta hahmon tunnistus ja sitä kautta ulkovalojen syttyminen on hidasta. Ethernet-kaapeliveto tuossa hidastaa eniten, ohuella Unifi-kaapelilla sen saa melko huomaamattomasti tuotua listo pitkin tms. Halutessaan voi palauttaa alkuperäisen kellon toimintaan laittamalla sen Shellyn kytkimen taakse. Protectista "web-hook" Shellyn osoitteeseen nappia painettaessa ja kello soi, ei tarvitse edes Home Asistantia tuohon.

Lite-ovikello on melko ruma Reolinkiin verrattuna ja Pro-malli kallis, voi olla että hinta ratkaisee kuitenkin. Pro-mallissa olisi mielenkiintoinen integraatio Door access kilkkeisiin eli kulunvalvontaan. Jos ei olisi Doorman älylukkoja niin tuolla saisi sähkölukot käyttöön.
Ja hyvä huomata myös, että Pro malli tarvitsee myös access-hubin jos haluaa noita NFC/painike juttuja toimintaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
301 342
Jäsenet
81 972
Uusin jäsen
JM24

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom