Eli ketä tahansa saisi sanoa natsiksi? Entäpä väittää tämän tehneen rikoksia?
Kaikki olemme kuitenkin sitä mieltä, että sananvapaus ei yllä valtionsalaisuuksien paljastamiseen. Johonkin raja vedetään aina.
Johonkin vedetään aina raja joo. Se on hyvä juttu että valtionsalaisuuksia ei saa paljastaa, siksihän tietyissä positioissa teet vaitiolosopimuksen työnantajasi kanssa. Pointtini kaipaa siis selkeytystä: minusta kenenkään loukkaamisen sanoin ei tulisi olla minkään lain vastaista. Ihan sama kohdistuuko se loukkaus jumalaan, profeettaan, koko uskontoon tai yksittäishenkilöön. Nämä ovat tällaisia valikoivia lakeja. Spurgu puiston penkillä haukkuu jotakuta rumilla sanoilla eikä se merkkaa kenellekään mitään, mutta jos se tehdään telkkarissa puku päällä niin samasta asiasta lähdetään jakamaan tuomioita. Lisäksi toinen julkisuuden henkilö saa nimitellä ja haukkua rumilla sanoilla, mutta kun toinen käyttää tiettyyn aihepiiriin kuuluvia rumia sanoja niin se onkin rikollista.
Nämä ovat moraalisesti kyseenalaisia linjavetoja joista pitäisi minusta päästä eroon. Ei tässä sanomisista oikeuden jakamisessa ole kyse jakamattomasta ihmisarvosta ja yhdenmukaisuudesta: johan se tulee siitäkin ilmi että muslimeista ei saa sanoa liian pahasti tai se on rikos mutta maalaisista saa. Kyllä tällainen sanktioiminen pitäisi lähtökohtaisesti aina olla tasapuolista vaan vaikeaa siitä on sellaista tehdä.
Käytöstapoja kunnoitan, mutta sanojen ja sanavalintojen kriminalisointia en lainkaan. Jos toiselle aiheuttaa konkreettisesti haittaa niin se voidaan käsitellä oikeudessa esim. perätön puhe aiheuttaa toiselle tulonmenetyksiä -> niiden puhuja korvaa nämä tulonmenetykset. Se että jotakuta kutsuu heikkolahjaiseksi, tai naista h-sanalla, miestä h-sanalla tai eriväristä n-sanalla niin ei mielestäni aiheuta samanlaista konkreettista haittaa mistä tarvitsisi pöyristyä tai käydä oikeutta. Se on typerä möläytys joka haittaa enemmän sen sanojansa mainetta lähtökohtaisesti.
Ei voida faktapohjaisesti noin sanoa.
Faktapohjaisesti voi sanoa minkä tahansa asian olevan heikkolaatuinen jos meillä on jokin asteikko siihen laatuun. Oli sitten kyseessä varaosa, koulutustaso tai unenlaatu. Maahanmuutossa tällaista asteikkoa ei ole joten se jää subjektiiviseksi näkemykseksi mikä on heikkolaatuista maahanmuuttoa. RKP ehdotti pisteytysjärjestelmää jossa varmastikin vaadittaisiin jonkinlaista asteikkoa, vaikka heikkolaatuista ei terminä käytettäisikään. Silti jos 1000 hakijasta 999 erottuu edukseen niin silloin sillä viimeisellä hakijalla on ihan perusteet kysyä itseltään onko heikkolaatuinen hakija keskiarvoon, maksimipisteisiin tai yleiseen suoritustasoon nähden.
Meille Suomeen on tullut työntekijöitä töiden perässä ihmisiä ympäri maailmaa, aina amerikkaa, e- amerikkaa, ranskaa ja saksaa myöten unohtamatta puolaa, ruotsia, virolaisia ja venäläisiä. Venäjä on noin muutoikin ollut suomeen se suurin maahanmuuttajaryhmä, tosin en ole kärryillä mikä tilanne nyt on. Toivottavasti vähenemään päin. Myös moni eteläisistä maista tullut tekee meidän maassa duunia ja elättää sillä itsensä. Nähtävästi kuitenkin Keskisarja tarkoittaa tiettyä tarkasti määriteltyä ihmisryhmää "heikkolaatuisena", jos noin niin se on pelkkää tyhjänpäiväistä populismia jonka voi sivuuttaa juuri sellaisena kuin mitä se onkin: trollauksena.
Uskon Keskisarjan tarkoittaneen yleisellä tasolla kaikkea maahanmuuttoa matalan koulutustason maista, ehkä myös matalan äo:n maista, sillä jos äo on alle 80 ei oppimiskäyrä aikuisena länsimaihin muuttamalla muutu kuin yö päiväksi.
Meillä tässä maassa kun olisi ihan oikeitakin asioita mietittävänä ja korjattavana politiikan saralla, esimerkiksi ennätyksellisen korkea työttömyys. Hallituksen tavoitteena oli 100 000 uutta työllistä hallituskaudella jolloin verotulot olisivat nousseet n. 4 miljardia euroa verotuloina, ehkä enemmänkin huomioiden epäsuorat tulot ihmisten kulutuksesta.
Tällä hetkellä kuitenkin työttömyys on noussut kohta lähes 70 000 eli verrattuna hallitusohjelman viralliseen ja pahasti epänonnistuvaan lukuun ollaan kohta 170 000 jäljessä, ja rahallisesti puhutaan siis ainakin yli 5 miljardin tulonmenetyksistä valtiolle.
Tämä on totta ja kaiken aikaahan tälle pyritään tekemään jotain. Riippuu katsojan näkökulmasta milloin keinot ovat vääriä ja milloin riittämättömiä tai juuri oikeita. Ihan samalla tavoin aiemmat hallitukset ovat painineet samojen ongelmien kanssa (talouden tasapaino, työllisyys) ja enemmän tai vähemmän onnistuneet ja epäonnistuneet eri toimissaan.
Hallitus istui pari vuotta sitten käsiensä päällä kun rakennusalan shokki tapahtui, purra otti ihan erikseen kantaa etteivät ryhdy minkäänlaisiin toimiin vaikka oli selvää että rakennusalalta shokki leviää lamana muillekin aloille. Nyt on lopputulemana se yli 30 000 duunaria on menettänyt työnsä ja moni on lähtenyt Ruotsiin hommiin. Ja nyt eilen hallitus ilmoitti pienentävänsä valtionosuuden tukea uusien asuntojen rakentamisessa joka tavallaan viimeistelee nämä tuhot ja tekee siitä pitkäaikaisempaa.
Jälkishokkina moni vuokralla asuvan vuokrat tulevat lähivuosina nousemaan ennätyksellisesti asuntokannan vanhentuessa käsiin. Mutta ei auta, valtiojohtoiset tulonsiirrot rikkaimmille vaativat uhrinsa.
Näin se on. Lähtisin minäkin muihin hommiin jos työpaikka menisi rakennusalalta alta sen takia ettei maassa ole valuuttaa ruokkia rakennusalaa huonossa markkinatilanteessa. Rakentaminen, etenkin saneeraaminenhan on jatkunut kaikki nämä vuodet mutta uudisrakentaminen on hiljentynyt. Sille ei voi mitään ellei uudiskohteita aloiteta. En usko että kokonaistilanne paranisi jos valtio lähtisi taas voimakkaasti rakennuttamaan lisää asuntokantaa kun valmiiksi on uusia asuntoja myymättä pilvin pimein eikä ihmisillä rahaa eikä ostohaluja riittävästi.