Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Poliisit oli provikkapalkalla joskus. Johti aika jänniin tilanteisiin kun komisaariot oli piilossa jossain puskassa kirjoittelemassa sakkoja ajatuksella että jos vaan pystyy asian tulkitsemaan tietyllä tavalla niin lappu kouraan.

Nykyään voisi poliisi antaa halukkaille autokameroita, jotka valvoisivat liikennettä automaattisesti ja laittaisivat lapun aina hyväksyttäväksi kun havaitsevat turvavälin puutteen jne.
Näissä tulee vaan taas se suomalainen byrokratia kun ei voida sakottaa tietämättä kuljettajaa.
 
Voi tuota vähän tarkentaa, että hänen mielestään liian hiljaa. Mittarinopeuden ajaminen keski- tai oikealla kaistalla on ihan ok vaikka siitä pahimmilla öyhöttäjilla voi puhjeta verisuoni siitä.

Osta/aja moottoripyörällä niin huomaat että mitään järkisyytä mihinkään outoon käytökseen kotiloilta ei löydy, kunhan saa roikkua perässä.
 
Osta/aja moottoripyörällä niin huomaat että mitään järkisyytä mihinkään outoon käytökseen kotiloilta ei löydy, kunhan saa roikkua perässä.
Olen kokeillut sitäkin. Ei se kauheasti eroa autolla ajamisesta, mutta siinä huomaa tuon perässä roikkumisen helpommin koska olo on turvattomampi ilman suojaavaa koria. Ihan perässä kiinni roikkuvia on yllättävän suuri osa autoilijoista, ainakin siellä missä itse liikun päivittäin.
 
Olen kokeillut sitäkin. Ei se kauheasti eroa autolla ajamisesta, mutta siinä huomaa tuon perässä roikkumisen helpommin koska olo on turvattomampi ilman suojaavaa koria. Ihan perässä kiinni roikkuvia on yllättävän suuri osa autoilijoista, ainakin siellä missä itse liikun päivittäin.

Erikoinen heitto oli. Näyttää siltä että turvavälit vähintään puolittuu kun kuskin alta neljä pyörää vaihtuu kahteen.

Joskus sunnuntaisin näkee poikkeuksiakin. silloinkin vähyys on silmiinpistävän hämmentävää ,luulis että sunnuntai ajelulla pystypyörällä edes se olisi hanskassa.
 
Erikoinen heitto oli. Näyttää siltä että turvavälit vähintään puolittuu kun kuskin alta neljä pyörää vaihtuu kahteen.

Joskus sunnuntaisin näkee poikkeuksiakin. silloinkin vähyys on silmiinpistävän hämmentävää ,luulis että sunnuntai ajelulla pystypyörällä edes se olisi hanskassa.
Riippuu varmaan aika pitkälti siitä missä ajaa. Kun ajelee länsiväylää ja kehä 1:stä ruuhka-aikaan voi todeta ettei ne takana oöevan turvavälit eroa kaksipyöräisen kohdalla käytännössä ollenkaan. Siellä suuri osa on n. sekunnin päässä edellä ajavasta, edellä oleva. ajoneuvon muodosta riippumatta.

Voi olla että frekvenssi eroaa vähän esim. maanteillä, mutta ei alle sekunnin turvaväli mikään poikkeus ole autolla, eikä moottoripyörälläkään. Vähintään puolittuminen on aika raju väite kun henkilöautollakin ajaessa saa joka ajokerralla ihmetellä noita muutaman metrin päässä ajavia.
 
Ja jälleen kerran tyyppi jättää tasa-arvoisessa risteyksessä väistämättä oikealta tulevaa ja soittaa vielä torveakin kun itse rikkoo liikennesääntöjä.
 
Riippuu varmaan aika pitkälti siitä missä ajaa. Kun ajelee länsiväylää ja kehä 1:stä ruuhka-aikaan voi todeta ettei ne takana oöevan turvavälit eroa kaksipyöräisen kohdalla käytännössä ollenkaan. Siellä suuri osa on n. sekunnin päässä edellä ajavasta, edellä oleva. ajoneuvon muodosta riippumatta.



Ei minulla mitään tilastofaktaa, ja kärjistäen ruuhkassa joidenkin kaksipyöräisten kuskien sopiva turvaväli on käden mitta, auto kuskit useammin vähän enemmän (paitsi polkypyöräilijöihin).


Voi olla että frekvenssi eroaa vähän esim. maanteillä, mutta ei alle sekunnin turvaväli mikään poikkeus ole autolla, eikä moottoripyörälläkään. Vähintään puolittuminen on aika raju väite kun henkilöautollakin ajaessa saa joka ajokerralla ihmetellä noita muutaman metrin päässä ajavia.



Jos näkee jonon, niin ei ole yllätys jos MP on edellä olevan kontissa ja MP perässä tuleva auto tuplat pidemmällä "turvavälillä". Sekaan toki mahtuu niitä pidempiä, ja en nyt väiteä kärjistystäni tilasto faktaksi, vaan se etä edes kakspyöräisten kuskit ei välit turvaväleistä lähes lainkaa.

Olet varmaan nähnyt mitä tapahtuu jos MP kuskeja useampia..



Ei se tietenkään oikeuta autokuskia ajamaan lähellä moottoripyörää, vaikka sen MP kuski itse pitäisi edessä ajavaan lyhyttä väliä.
 
Olen kokeillut sitäkin. Ei se kauheasti eroa autolla ajamisesta, mutta siinä huomaa tuon perässä roikkumisen helpommin koska olo on turvattomampi ilman suojaavaa koria. Ihan perässä kiinni roikkuvia on yllättävän suuri osa autoilijoista, ainakin siellä missä itse liikun päivittäin.
Tänäänkin auto ajaa aivan mun kontissa kiinni, kun edessä oleva auto ajaa inasen nopeusrajoitusta hitaammin 100-alueella. Rajoitusalue muuttuu 80 ja oma nopeus 88 vakkarista (gps-nopeus 85) ja edelleen kontissa kiinni. Sitten 60-alueella alkaa v*tuttamaan ja laitan vakkarista 60, eli 57 todellinen nopeus. Seuraavalla suoralla sitten töötti pohjassa ohi ja keskari pystyssä. Kai mä sen sitten ansaitsin 😅
Mutta jos ois tullut oikeesti äkillinen jarrutustilanne, niin kontistahan tuo olisi tullut sisään
 
Viimeksi muokattu:
Teollisuuskadulla pasilaan päin oli tossa viikolla iltapäiväruuhkassa upea tilanne, kun Audin katumaasturi päätti että hänen on pakko päästä viime tingassa vasemmalta kaistalta Sturenkadun rampille. Siinä se sit seisoi täysin poikittain 2,5 kaistaa tukkien, kun ramppi täynnä autoja seisoi punaisissa liikennevaloissa. Korttelin kiertämällä sankari olisi päässyt ihan samaan pisteeseen sekoilematta, mut pakko oli vaan vetää täysillä.

 
Teollisuuskadulla pasilaan päin oli tossa viikolla iltapäiväruuhkassa upea tilanne, kun Audin katumaasturi päätti että hänen on pakko päästä viime tingassa vasemmalta kaistalta Sturenkadun rampille. Siinä se sit seisoi täysin poikittain 2,5 kaistaa tukkien, kun ramppi täynnä autoja seisoi punaisissa liikennevaloissa. Korttelin kiertämällä sankari olisi päässyt ihan samaan pisteeseen sekoilematta, mut pakko oli vaan vetää täysillä.


Ehkä sillä oli navi käytössä ja ulkopaikkakuntalaisena ei tiedä että muualtakin pääsee? Jos pääsi kuitenkin lopulta niin hyvä liikehän se oli, ei tuolla liikenteessä muita varten olla.
 
Ehkä sillä oli navi käytössä ja ulkopaikkakuntalaisena ei tiedä että muualtakin pääsee? Jos pääsi kuitenkin lopulta niin hyvä liikehän se oli, ei tuolla liikenteessä muita varten olla.
Oli sitten varmaan joku 20 vuotta vanha navi jos se ei osaa uudelleenreitittää. Todella typerä ja itsekäs liike..
 
Ehkä sillä oli navi käytössä ja ulkopaikkakuntalaisena ei tiedä että muualtakin pääsee? Jos pääsi kuitenkin lopulta niin hyvä liikehän se oli, ei tuolla liikenteessä muita varten olla.
Jep se on vaan oma napa kun näillä parin tonnin peltilehmillä liikutaan.
 
Teollisuuskadulla pasilaan päin oli tossa viikolla iltapäiväruuhkassa upea tilanne, kun Audin katumaasturi päätti että hänen on pakko päästä viime tingassa vasemmalta kaistalta Sturenkadun rampille. Siinä se sit seisoi täysin poikittain 2,5 kaistaa tukkien, kun ramppi täynnä autoja seisoi punaisissa liikennevaloissa. Korttelin kiertämällä sankari olisi päässyt ihan samaan pisteeseen sekoilematta, mut pakko oli vaan vetää täysillä.

Samaa mieltä.

Minä lasken lisäksi ärsyttäviksi kuskeiksi sellaisetkin, jotka kapealla tiellä haluavat kääntyä vasemmalle, vaikkakin ihan liikennesääntöjen mukaan, mutta tien kapeuden vuoksi kukaan suoraan menevä ei pääse tämän vasemmallekääntyjän ohi ja näin ollen hän blokkaa kaiken muun liikenteen.

Vaikka tämä menee ihan sääntöjen mukaan, niin itse lasken tuollaisen itsekkyyden kusipäisyydeksi. Itse, jos olen kääntymässä vasemmalle ja huomaan että vastaantulevan liikenteen vuoksi joutuisin blokkaamaan takaani tulevat autot, koska risteyksessä ei voi ryhmittäytyä niin että oikealle puolelle jäisi tarpeeksi tilaa, niin en käänny, vaan käyn heittämässä jossain pienen lisämutkan jotta pääsen kohteeseeni muita kohtuuttomasti häiritsemättä. Mieluummin itse otan pienen penaltyn kuin että blokkaan kymmenen muun autoilijan kulun.
 
Samaa mieltä.

Minä lasken lisäksi ärsyttäviksi kuskeiksi sellaisetkin, jotka kapealla tiellä haluavat kääntyä vasemmalle, vaikkakin ihan liikennesääntöjen mukaan, mutta tien kapeuden vuoksi kukaan suoraan menevä ei pääse tämän vasemmallekääntyjän ohi ja näin ollen hän blokkaa kaiken muun liikenteen.

Vaikka tämä menee ihan sääntöjen mukaan, niin itse lasken tuollaisen itsekkyyden kusipäisyydeksi. Itse, jos olen kääntymässä vasemmalle ja huomaan että vastaantulevan liikenteen vuoksi joutuisin blokkaamaan takaani tulevat autot, koska risteyksessä ei voi ryhmittäytyä niin että oikealle puolelle jäisi tarpeeksi tilaa, niin en käänny, vaan käyn heittämässä jossain pienen lisämutkan jotta pääsen kohteeseeni muita kohtuuttomasti häiritsemättä. Mieluummin itse otan pienen penaltyn kuin että blokkaan kymmenen muun autoilijan kulun.

Vasemmalle kääntyminen semmoisella tiellä, jossa ei pääse oikealta ohi vaikka ryhmittyisi keskiviivan tuntumaan ei ole muun liikenteen häiritsemistä.
 
Vasemmalle kääntyminen semmoisella tiellä, jossa ei pääse oikealta ohi vaikka ryhmittyisi keskiviivan tuntumaan ei ole muun liikenteen häiritsemistä.

Onhan se. Se, että se ei ole virallisesti liikenteen häiritsemistä, ei muuta sitä tosiseikkaa, että se häiritsee niiden takaa tulevien liikennettä. Jos olisit lukenut viestini ajatuksen kanssa, niin olisit huomannut että minä jo sanoin tuon, että se on ihan liikennesääntöjen mukaista.

Mutta vaikka se on sallittua, on se silti samalla itsekästä ja kusipäistä toimintaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 725
Viestejä
4 877 028
Jäsenet
78 682
Uusin jäsen
kemikaaliananas

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom