Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Poliisit oli provikkapalkalla joskus. Johti aika jänniin tilanteisiin kun komisaariot oli piilossa jossain puskassa kirjoittelemassa sakkoja ajatuksella että jos vaan pystyy asian tulkitsemaan tietyllä tavalla niin lappu kouraan.

Nykyään voisi poliisi antaa halukkaille autokameroita, jotka valvoisivat liikennettä automaattisesti ja laittaisivat lapun aina hyväksyttäväksi kun havaitsevat turvavälin puutteen jne.
Näissä tulee vaan taas se suomalainen byrokratia kun ei voida sakottaa tietämättä kuljettajaa.

Voi tuota vähän tarkentaa, että hänen mielestään liian hiljaa. Mittarinopeuden ajaminen keski- tai oikealla kaistalla on ihan ok vaikka siitä pahimmilla öyhöttäjilla voi puhjeta verisuoni siitä.

Osta/aja moottoripyörällä niin huomaat että mitään järkisyytä mihinkään outoon käytökseen kotiloilta ei löydy, kunhan saa roikkua perässä.

Osta/aja moottoripyörällä niin huomaat että mitään järkisyytä mihinkään outoon käytökseen kotiloilta ei löydy, kunhan saa roikkua perässä.
Olen kokeillut sitäkin. Ei se kauheasti eroa autolla ajamisesta, mutta siinä huomaa tuon perässä roikkumisen helpommin koska olo on turvattomampi ilman suojaavaa koria. Ihan perässä kiinni roikkuvia on yllättävän suuri osa autoilijoista, ainakin siellä missä itse liikun päivittäin.

Olen kokeillut sitäkin. Ei se kauheasti eroa autolla ajamisesta, mutta siinä huomaa tuon perässä roikkumisen helpommin koska olo on turvattomampi ilman suojaavaa koria. Ihan perässä kiinni roikkuvia on yllättävän suuri osa autoilijoista, ainakin siellä missä itse liikun päivittäin.

Erikoinen heitto oli. Näyttää siltä että turvavälit vähintään puolittuu kun kuskin alta neljä pyörää vaihtuu kahteen.

Joskus sunnuntaisin näkee poikkeuksiakin. silloinkin vähyys on silmiinpistävän hämmentävää ,luulis että sunnuntai ajelulla pystypyörällä edes se olisi hanskassa.

Erikoinen heitto oli. Näyttää siltä että turvavälit vähintään puolittuu kun kuskin alta neljä pyörää vaihtuu kahteen.

Joskus sunnuntaisin näkee poikkeuksiakin. silloinkin vähyys on silmiinpistävän hämmentävää ,luulis että sunnuntai ajelulla pystypyörällä edes se olisi hanskassa.
Riippuu varmaan aika pitkälti siitä missä ajaa. Kun ajelee länsiväylää ja kehä 1:stä ruuhka-aikaan voi todeta ettei ne takana oöevan turvavälit eroa kaksipyöräisen kohdalla käytännössä ollenkaan. Siellä suuri osa on n. sekunnin päässä edellä ajavasta, edellä oleva. ajoneuvon muodosta riippumatta.

Voi olla että frekvenssi eroaa vähän esim. maanteillä, mutta ei alle sekunnin turvaväli mikään poikkeus ole autolla, eikä moottoripyörälläkään. Vähintään puolittuminen on aika raju väite kun henkilöautollakin ajaessa saa joka ajokerralla ihmetellä noita muutaman metrin päässä ajavia.

Ja jälleen kerran tyyppi jättää tasa-arvoisessa risteyksessä väistämättä oikealta tulevaa ja soittaa vielä torveakin kun itse rikkoo liikennesääntöjä.

Riippuu varmaan aika pitkälti siitä missä ajaa. Kun ajelee länsiväylää ja kehä 1:stä ruuhka-aikaan voi todeta ettei ne takana oöevan turvavälit eroa kaksipyöräisen kohdalla käytännössä ollenkaan. Siellä suuri osa on n. sekunnin päässä edellä ajavasta, edellä oleva. ajoneuvon muodosta riippumatta.

Ei minulla mitään tilastofaktaa, ja kärjistäen ruuhkassa joidenkin kaksipyöräisten kuskien sopiva turvaväli on käden mitta, auto kuskit useammin vähän enemmän (paitsi polkypyöräilijöihin).

Voi olla että frekvenssi eroaa vähän esim. maanteillä, mutta ei alle sekunnin turvaväli mikään poikkeus ole autolla, eikä moottoripyörälläkään. Vähintään puolittuminen on aika raju väite kun henkilöautollakin ajaessa saa joka ajokerralla ihmetellä noita muutaman metrin päässä ajavia.

Jos näkee jonon, niin ei ole yllätys jos MP on edellä olevan kontissa ja MP perässä tuleva auto tuplat pidemmällä "turvavälillä". Sekaan toki mahtuu niitä pidempiä, ja en nyt väiteä kärjistystäni tilasto faktaksi, vaan se etä edes kakspyöräisten kuskit ei välit turvaväleistä lähes lainkaa.

Olet varmaan nähnyt mitä tapahtuu jos MP kuskeja useampia..

Ei se tietenkään oikeuta autokuskia ajamaan lähellä moottoripyörää, vaikka sen MP kuski itse pitäisi edessä ajavaan lyhyttä väliä.

Tänäänkin auto ajaa aivan mun kontissa kiinni, kun edessä oleva auto ajaa inasen nopeusrajoitusta hitaammin 100-alueella. Rajoitusalue muuttuu 80 ja oma nopeus 88 vakkarista (gps-nopeus 85) ja edelleen kontissa kiinni. Sitten 60-alueella alkaa v*tuttamaan ja laitan vakkarista 60, eli 57 todellinen nopeus. Seuraavalla suoralla sitten töötti pohjassa ohi ja keskari pystyssä. Kai mä sen sitten ansaitsin 😅
Mutta jos ois tullut oikeesti äkillinen jarrutustilanne, niin kontistahan tuo olisi tullut sisään

Viimeksi muokattu:
Teollisuuskadulla pasilaan päin oli tossa viikolla iltapäiväruuhkassa upea tilanne, kun Audin katumaasturi päätti että hänen on pakko päästä viime tingassa vasemmalta kaistalta Sturenkadun rampille. Siinä se sit seisoi täysin poikittain 2,5 kaistaa tukkien, kun ramppi täynnä autoja seisoi punaisissa liikennevaloissa. Korttelin kiertämällä sankari olisi päässyt ihan samaan pisteeseen sekoilematta, mut pakko oli vaan vetää täysillä.

Teollisuuskadulla pasilaan päin oli tossa viikolla iltapäiväruuhkassa upea tilanne, kun Audin katumaasturi päätti että hänen on pakko päästä viime tingassa vasemmalta kaistalta Sturenkadun rampille. Siinä se sit seisoi täysin poikittain 2,5 kaistaa tukkien, kun ramppi täynnä autoja seisoi punaisissa liikennevaloissa. Korttelin kiertämällä sankari olisi päässyt ihan samaan pisteeseen sekoilematta, mut pakko oli vaan vetää täysillä.

Ehkä sillä oli navi käytössä ja ulkopaikkakuntalaisena ei tiedä että muualtakin pääsee? Jos pääsi kuitenkin lopulta niin hyvä liikehän se oli, ei tuolla liikenteessä muita varten olla.

Ehkä sillä oli navi käytössä ja ulkopaikkakuntalaisena ei tiedä että muualtakin pääsee? Jos pääsi kuitenkin lopulta niin hyvä liikehän se oli, ei tuolla liikenteessä muita varten olla.
Oli sitten varmaan joku 20 vuotta vanha navi jos se ei osaa uudelleenreitittää. Todella typerä ja itsekäs liike..

Jep se on vaan oma napa kun näillä parin tonnin peltilehmillä liikutaan.

Samaa mieltä.

Minä lasken lisäksi ärsyttäviksi kuskeiksi sellaisetkin, jotka kapealla tiellä haluavat kääntyä vasemmalle, vaikkakin ihan liikennesääntöjen mukaan, mutta tien kapeuden vuoksi kukaan suoraan menevä ei pääse tämän vasemmallekääntyjän ohi ja näin ollen hän blokkaa kaiken muun liikenteen.

Vaikka tämä menee ihan sääntöjen mukaan, niin itse lasken tuollaisen itsekkyyden kusipäisyydeksi. Itse, jos olen kääntymässä vasemmalle ja huomaan että vastaantulevan liikenteen vuoksi joutuisin blokkaamaan takaani tulevat autot, koska risteyksessä ei voi ryhmittäytyä niin että oikealle puolelle jäisi tarpeeksi tilaa, niin en käänny, vaan käyn heittämässä jossain pienen lisämutkan jotta pääsen kohteeseeni muita kohtuuttomasti häiritsemättä. Mieluummin itse otan pienen penaltyn kuin että blokkaan kymmenen muun autoilijan kulun.

Samaa mieltä.

Minä lasken lisäksi ärsyttäviksi kuskeiksi sellaisetkin, jotka kapealla tiellä haluavat kääntyä vasemmalle, vaikkakin ihan liikennesääntöjen mukaan, mutta tien kapeuden vuoksi kukaan suoraan menevä ei pääse tämän vasemmallekääntyjän ohi ja näin ollen hän blokkaa kaiken muun liikenteen.

Vaikka tämä menee ihan sääntöjen mukaan, niin itse lasken tuollaisen itsekkyyden kusipäisyydeksi. Itse, jos olen kääntymässä vasemmalle ja huomaan että vastaantulevan liikenteen vuoksi joutuisin blokkaamaan takaani tulevat autot, koska risteyksessä ei voi ryhmittäytyä niin että oikealle puolelle jäisi tarpeeksi tilaa, niin en käänny, vaan käyn heittämässä jossain pienen lisämutkan jotta pääsen kohteeseeni muita kohtuuttomasti häiritsemättä. Mieluummin itse otan pienen penaltyn kuin että blokkaan kymmenen muun autoilijan kulun.

Vasemmalle kääntyminen semmoisella tiellä, jossa ei pääse oikealta ohi vaikka ryhmittyisi keskiviivan tuntumaan ei ole muun liikenteen häiritsemistä.

Vasemmalle kääntyminen semmoisella tiellä, jossa ei pääse oikealta ohi vaikka ryhmittyisi keskiviivan tuntumaan ei ole muun liikenteen häiritsemistä.

Onhan se. Se, että se ei ole virallisesti liikenteen häiritsemistä, ei muuta sitä tosiseikkaa, että se häiritsee niiden takaa tulevien liikennettä. Jos olisit lukenut viestini ajatuksen kanssa, niin olisit huomannut että minä jo sanoin tuon, että se on ihan liikennesääntöjen mukaista.

Mutta vaikka se on sallittua, on se silti samalla itsekästä ja kusipäistä toimintaa.

Samaa mieltä.

Tässä kyllä haiskahtaa nyt jo asenne, jossa kaikki on vaikeaa, jopa täysin normaalien yhteisesti sovittujen oikeuksien käyttäminen. Tuollainen tilanne, missä tie on noin kapea, toteutuu ehkä kerran tuhannesta tai kymmenestätuhannesta.

Mutta vaikka se on sallittua, on se silti samalla itsekästä ja kusipäistä toimintaa.
Mielestäni tätä nykyliikennettä vaivaa jo liiaksikin se että kiire kiire, en tiedä mitä uutta se toisi jos vältettäisiin liikennevirran pysähtymistä kaikin tavoin. Varmaan lisää kiirettä. Ja tätä perässä laahaamista joka paikassa kun on kiire ja edellämenevä ajaa aina liian hitaasti.

Tässä kyllä haiskahtaa nyt jo asenne, jossa kaikki on vaikeaa, jopa täysin normaalien yhteisesti sovittujen oikeuksien käyttäminen. Tuollainen tilanne, missä tie on noin kapea, toteutuu ehkä kerran tuhannesta tai kymmenestätuhannesta.

Mielestäni tätä nykyliikennettä vaivaa jo liiaksikin se että kiire kiire, en tiedä mitä uutta se toisi jos vältettäisiin liikennevirran pysähtymistä kaikin tavoin. Varmaan lisää kiirettä. Ja tätä perässä laahaamista joka paikassa kun on kiire ja edellämenevä ajaa aina liian hitaasti.

Täällä päin missä itse asun, on reitilläni sellainen vilkas valoristeys, että jos joku päättää kääntyä vasemmalle, niin se tarkoittaa sitä, että joutuu odottamaan niin kauan että valot vaihtuvat punaiselle, jotta vastaantuleva liikenne pysähtyy ja tällöin valoista pääsee vain tämä yksi auto. Ja jos seuraavakin haluaa kääntyä vasemmalle, niin seuraavilla vihreillä läpi pääsee vain tämä yksi auto. Ymmärrättekö jo yskän?

Tämän ketjun otsikko on "Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa" ja tämä käytös ärsyttää minua, joten kuuluu tähän ketjuun. En tiedä miksi teille on niin vieras ajatus muiden huomion ottaminen. Vaikka joku asia on sallittua, niin sen tekeminen voi silti olla itsekästä.

Täällä päin missä itse asun, on reitilläni sellainen vilkas valoristeys, että jos joku päättää kääntyä vasemmalle, niin se tarkoittaa sitä, että joutuu odottamaan niin kauan että valot vaihtuvat punaiselle, jotta vastaantuleva liikenne pysähtyy ja tällöin valoista pääsee vain tämä yksi auto. Ja jos seuraavakin haluaa kääntyä vasemmalle, niin seuraavilla vihreillä läpi pääsee vain tämä yksi auto. Ymmärrättekö jo yskän?

Tämän ketjun otsikko on "Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa" ja tämä käytös ärsyttää minua, joten kuuluu tähän ketjuun. En tiedä miksi teille on niin vieras ajatus muiden huomion ottaminen. Vaikka joku asia on sallittua, niin sen tekeminen voi silti olla itsekästä.
Tuo lienee risteys, jossa hyvin harvoin muodostuu jonoa edes vasemmalle kääntyjistä. Kyllähän tuollaisia risteyksiä joskus on, ja hyvin harvoin sattuu se jumitilanne.

Ei täällä minusta muiden huomioon ottaminen ole vieras, ennemminkin suurin osa haluaa niin tehdä. Sen sijaan tuo kuvaamasi asia ei ole minusta itsekästä toimintaa. Itse ajattelen, että jokainen siinä vuorollaan voi vähän joutua odottamaan, kuuluu tavalliseen liikenteeseen, ja tuosta ei kannata ärsyyntyä.

Tuo lienee risteys, jossa hyvin harvoin muodostuu jonoa edes vasemmalle kääntyjistä. Kyllähän tuollaisia risteyksiä joskus on, ja hyvin harvoin sattuu se jumitilanne.

Ei täällä minusta muiden huomioon ottaminen ole vieras, ennemminkin suurin osa haluaa niin tehdä. Sen sijaan tuo kuvaamasi asia ei ole minusta itsekästä toimintaa. Itse ajattelen, että jokainen siinä vuorollaan voi vähän joutua odottamaan, kuuluu tavalliseen liikenteeseen, ja tuosta ei kannata ärsyyntyä.

Kyse on siitä, että sinne kyseiseen suuntaan pääsisi helposti esim. ajamalla suoraan ja kääntymällä seuraavasta oikeaan ja kiertämällä kortteli. Ylimääräistä aikaa tuohon menisi suunnilleen sen verran kuin mitä ne kaikki muut joutuvat odottamaan kun kääntyjä blokkaa liikenteen. Lisäksi jos kääntyjiä on useampia, niin hyöty kertaantuu. Eli kääntyjä voisi uhrata yhden minuutin siihen, että 10-20 muuta autoilijaa säästäisi minuutin. Lisäksi jos useampi tekisi noin, niin muut autoilijat säästäisivät jo useampia minuutteja kukin.

Nämä on vähän samanlaisia käytöstapoja ja muiden huomioon ottamisia kuin esim. jossain liikkeessä tai virastossa asiointi, jos tiedän että oma asiointini vie paljon aikaa ja asiakaspalvelijoita on vain yksi, niin annan kohteliaasti jonkun nopeamman asian kanssa tulleen mennä ensin. Mieluummin odotan itse 2 minuuttia kuin että toinen joutuisi odottamaan 15 minuuttia.

Ei tästä tartte enempää väitellä, asia on tullut jo selväksi. Toiset ajattelevat asioita vain siltä kannalta, että itse hyötyvät ja toiset ajattelevat muitakin.

Tämä itsekkyys on kyllä suuresti ärsyttävä piirre, jota näkee koko ajan enemmän ja enemmän. Välillä jokainen varmasti mokaa reitinvalinnan kanssa ja on kääntyvien kaistalla kun piti mennä suoraan, suoraan menevällä kaistalla kun pitikin kääntyä tai mikä tahansa vastaava tilanne. Tässä kohtaahan mitään varsinaista virhettä ei ole vielä tapahtunut; kukaan ei tiedä, mihin kyseisen autoilijan piti mennä ja mitään lainvastaista ei ole tehty. Tässä kohtaa pitäisi vain hyväksyä fakta ja niellä tappionsa ja kiertää kortteli, tehdä u-käännös tai ihan vaan ajaa jotakin toista reittiä. Mikä nyt sitten se fiksuin ja sääntöjen mukainen ratkaisu ikinä onkaan. Ainakaan Suomessa ei yleensä kovin pitkästä ylimääräisesti lenkistä puhuta. Siitä pienestä omasta virheestä ei pitäisi tehdä muiden ongelmaa.

Sen sijaan tässä kohtaa seotaan valitettavan usein ihan totaalisesti. Kaikki säännöt ja kanssa-autoilijoiden huomioiminen lentää ikkunasta ulos ja ainostaan sillä omalla etenemisellä on väliä. Kaistaa voi sujuvasti vaihtaa vaikka parinkin sulkuviivan yli muista välittämättä, kunhan vain itse ei tarvitse alistua siihen omaan virheeseen.

Se, että itse tuli vähän mokattua, ei ole iso ongelma, eikä välttämättä edes vielä liikennesääntöjen vastaista. Sen sijaan siinä kohtaa, kun sitä pientä virhettä aletaan paikata paljon isommilla virheillä ja tehdään siitä myös muiden ongelma, ollaan ketjun aiheessa.

Kyse on siitä, että sinne kyseiseen suuntaan pääsisi helposti esim. ajamalla suoraan ja kääntymällä seuraavasta oikeaan ja kiertämällä kortteli. Ylimääräistä aikaa tuohon menisi suunnilleen sen verran kuin mitä ne kaikki muut joutuvat odottamaan kun kääntyjä blokkaa liikenteen. Lisäksi jos kääntyjiä on useampia, niin hyöty kertaantuu. Eli kääntyjä voisi uhrata yhden minuutin siihen, että 10-20 muuta autoilijaa säästäisi minuutin. Lisäksi jos useampi tekisi noin, niin muut autoilijat säästäisivät jo useampia minuutteja kukin.

Nämä on vähän samanlaisia käytöstapoja ja muiden huomioon ottamisia kuin esim. jossain liikkeessä tai virastossa asiointi, jos tiedän että oma asiointini vie paljon aikaa ja asiakaspalvelijoita on vain yksi, niin annan kohteliaasti jonkun nopeamman asian kanssa tulleen mennä ensin. Mieluummin odotan itse 2 minuuttia kuin että toinen joutuisi odottamaan 15 minuuttia.

Ei tästä tartte enempää väitellä, asia on tullut jo selväksi. Toiset ajattelevat asioita vain siltä kannalta, että itse hyötyvät ja toiset ajattelevat muitakin.
Tämä on erittäin mielenkiintoinen aihe, mielenkiintoisin pitkään aikaan tässä ketjussa.

Minusta on ihan ok, jos haluaa tehdä hyvää ja luopua omista vuoroistaan ja jonopaikoistaan toisten hyväksi. Uskon että monikin on tehnyt niin elämänsä aikana. Itsekin olen tehnyt. Tällaisen asian rinnastaminen käytöstapoihin kuitenkin mielestäni ontuu pahasti.

Lisäksi myönsit, että ärsyynnyit siitä vasemmalle jonottajasta, joka ei tajunnut olla yhtä jalo kuin sinä, joka et aiheuta muille turhaa jonottamista. Eli tästä kyllä tulee nyt vähän sellaista kuvaa uhriutumisesta, että kun itse teet hyvää muille omalla kustannuksellasi, ja muut eivät kuitenkaan sinulle sitä tee.

Itse pyrin tietoisesti välttämään tällaista, koska ajattelen että tuo ei ole tervettä psyykelleni. Ajattelen, että jokainen jonottaa vuorollaan, ja pitkässä juoksussa asiat menee tasan, eikä kukaan ole vaatimassa "etuilua".

Pistä kaupingin liikennesuunnittelulle ehdotus kääntymiskiellosta.

Pistä kaupingin liikennesuunnittelulle ehdotus kääntymiskiellosta.

Olen tuosta jo kysellyt ja tuohon on tulossa myöhemmin muutos niin, että tietä levennetään, jolloin siihen mahtuu vasemmalle kääntyjät ryhmittymään. Eli tämä kyseinen risteys kyllä ratkeaa ajan kanssa.

Tuo on tosiaan vain siksi ärsyttävää käytöstä, että jos kääntyjät osaisivat ennakoida, niin tuonne samaan suuntaan pääsisi kääntymään jo muutamaa korttelia aiemmin, jossa on vasemmalle kääntyjille oma kaista. Siitä pääsisi sitten seuraavasta risteyksestä oikealle kääntymällä tismalleen samaan kohteeseen ilman että häiritsee muita.

Olen tuosta jo kysellyt ja tuohon on tulossa myöhemmin muutos niin, että tietä levennetään, jolloin siihen mahtuu vasemmalle kääntyjät ryhmittymään. Eli tämä kyseinen risteys kyllä ratkeaa ajan kanssa.

Tuo on tosiaan vain siksi ärsyttävää käytöstä, että jos kääntyjät osaisivat ennakoida, niin tuonne samaan suuntaan pääsisi kääntymään jo muutamaa korttelia aiemmin, jossa on vasemmalle kääntyjille oma kaista. Siitä pääsisi sitten seuraavasta risteyksestä oikealle kääntymällä tismalleen samaan kohteeseen ilman että häiritsee muita.
Ymmärrän ärsytyksen ja kuulostaa kyllä huonosti suunnitellulta risteykseltä, jos tuo on useamminkin ongelma. Kääntymiskieltokin ehkä kyseenalainen, jos 90% ajasta liikenne kulkee sujuvasti.

En laittaisi kuitenkaan kääntyjän syyksi tai pitäisi tätä typeränä, hän menee liikennesääntöjen mukaisesti ja voi hyvin olla, että ei tiedä tai hoksaa että voisi toimia toisinkin.

Kyseessä ei välttämättä ole aina samat tyypit ja paikalliset, voi olla että navin mukaan mennään ja se ohjaa näin. En tiedä miten itse tekisin tuollaisessa tilanteessa, kyllähän se nolottaa istua vihreissä pitkään ilman että mitään tapahtuu, etenkin jos taakse kertyisi jonoa eikä toista kaistaa ole. Ainakin jos joskus ajaisi suoraan ja joutuisi tästä jonottelusta kärsimään, niin sitten varmaan kääntyjänä tajuaisi ainakin miettiä vaihtoehtoja, jos siitä säännöllisesti kulkee.

Jos tietää tämän ja silti valitsee seisottaa takana olevia, niin sillon olen samaa mieltä. Lähtökohtaisesti ärsyttää kuitenkin enemmän risteyksen suunnittelu kuin se kääntyvän auton kuski, koska se ei välttämättä ole tarkoituksellista kiusantekoa.

Esimerkiksi tässä alla olevassa risteyksessä vasemmalta kaistalta saa ajaa sekä suoraa, että kääntyä vasemmalle. Siinä kun saattaa olla vasemmalle vihreä nuolivalo, mutta suoraan ajaville punaiset, niin vasemmalle kaistalle ryhmittynyt suoraan aikova voi blokata jonollisen kääntyviä. Tuon kun tietää, niin sitä osaa ryhmittyä oikealle kaistalle, mutta ei sitä lähtökohtaisesti ajattele saapuvansa noin paskasti suunniteltuun risteykseen. Enemmän tuossakin ärsyttää suunnittelu kuin kuskit. Paitsi jos siinä jonon keulilla on joku, joka tietää jatkavansa vasenta kaistaa, eikä vaan välitä paskaakaan takana olevista.

Voisiko tuossa olla vasen kaista vain kääntyville ja risteyksen jälkeen sitten ryhmitytään haluamalleen kaistalle?

Eilen joku hidasteli motarin kiihdytyskaistalla edessä. Motarille päästyä kun menin vasempaa kaistaa ohi ja kurkkasin kyseistä autoa päin, niin kuski näytti tuijottavan omia jalkojaan, eli luultavasti puhelinta.

Oikeastaan ihmetyttää ettei tuolla liikenteessä rytise enemmänkin, kun moni keskittyy siihen saatanan puhelimeen eikä liikenteeseen.

Jos tietää tämän ja silti valitsee seisottaa takana olevia, niin sillon olen samaa mieltä. Lähtökohtaisesti ärsyttää kuitenkin enemmän risteyksen suunnittelu kuin se kääntyvän auton kuski, koska se ei välttämättä ole tarkoituksellista kiusantekoa.

Esimerkiksi tässä alla olevassa risteyksessä vasemmalta kaistalta saa ajaa sekä suoraa, että kääntyä vasemmalle. Siinä kun saattaa olla vasemmalle vihreä nuolivalo, mutta suoraan ajaville punaiset, niin vasemmalle kaistalle ryhmittynyt suoraan aikova voi blokata jonollisen kääntyviä. Tuon kun tietää, niin sitä osaa ryhmittyä oikealle kaistalle, mutta ei sitä lähtökohtaisesti ajattele saapuvansa noin paskasti suunniteltuun risteykseen. Enemmän tuossakin ärsyttää suunnittelu kuin kuskit. Paitsi jos siinä jonon keulilla on joku, joka tietää jatkavansa vasenta kaistaa, eikä vaan välitä paskaakaan takana olevista.

Voisiko tuossa olla vasen kaista vain kääntyville ja risteyksen jälkeen sitten ryhmitytään haluamalleen kaistalle?

On kyllä harvinaisen huonoa suunnittelua. Ymmärtäisin, jos olisi lisänuolivalo ilman punaista, mutta tuollaisenaan todella huono.

Vastaava tapaus tässä:
Risteyksen jälkeen vasen kaista loppuu piakkoin, ja käytännössä kaikki suoraan ajavat ryhmittyvät heti oikealle kaistalle. Tuosta toki suurin osa kääntyy risteyksestä oikealle, mutta ei se silti poista huonoa suunnittelua. Ainakaan mielestäni.

Äkkiä tuntuisi järkevämmältä, että oikeaa kaistaa suoraan ja vasenta vasemmalle, mutta oisko tuossakin ajoittain sen verran liikennettä että suoraan menevä liikenne menisi tukkoon jos pääsisi vain toista kaistaa suoraan?

On kyllä harvinaisen huonoa suunnittelua. Ymmärtäisin, jos olisi lisänuolivalo ilman punaista, mutta tuollaisenaan todella huono.

Vastaava tapaus tässä:
Risteyksen jälkeen vasen kaista loppuu piakkoin, ja käytännössä kaikki suoraan ajavat ryhmittyvät heti oikealle kaistalle. Tuosta toki suurin osa kääntyy risteyksestä oikealle, mutta ei se silti poista huonoa suunnittelua. Ainakaan mielestäni.
Ajan Oulussa ehkä kerran vuodessa. Jos tuossa kohtaa navi neuvoisi pian kääntymään oikealle, niin sattaisin valita oikean kaistan jo valmiiksi. Ole siinä sitten jonon ensimmäisenä, jos takana suurin osa haluaisi oikealle. Toki pääsevät sinne pian pyöreällä vihreällä, joten eivät täysin menetä mahdollisuuttaan. Tuo pitää kaiketi nähdä enemmän "ylimääräisenä" mahdollisuutena ajaa oikealle, kun sinne ei ohjata muuta liikennettä ja joskus sitä mahdollisuutta ei vaan pääse hyödyntämään. Parempi kuin pelkkä pyöreä valo, jolloin oikealle kääntyvät seisoisivat paikallaan vaikkei sinne oikealle ohjattaisikaan mitään liikennettä. Kokonaisuuteen tietty vaikuttaa sitten kuinka paljon tuossa liikkuu autoja, että onko molemmille suoraan meneville kaistoille tarvetta.

Äkkiä tuntuisi järkevämmältä, että oikeaa kaistaa suoraan ja vasenta vasemmalle, mutta oisko tuossakin ajoittain sen verran liikennettä että suoraan menevä liikenne menisi tukkoon jos pääsisi vain toista kaistaa suoraan?
En aja tuosta tarpeeksi säännöllisesti, että osaisin sanoa varmaksi, mutta en kyllä muista risteyksen koskaan olleen niin täynnä etteikö tuota voisi toteuttaa yhdellä suoraan menevien kaistalla. Sehän se on kyllä luultavasti ollutkin suunnittelun taustalla.

Hyrylän paikasta googlemapsikin punastelee viiden maissa. Valtaosalle parempi reitti on Tuusulanväylän ja Asemankadun risteyksen kautta. Jos ihmiset osaavat yhtään suunnistaa, tuossa pitäisi olla vain vähän kääntyjiä.

Onhan se. Se, että se ei ole virallisesti liikenteen häiritsemistä, ei muuta sitä tosiseikkaa, että se häiritsee niiden takaa tulevien liikennettä. Jos olisit lukenut viestini ajatuksen kanssa, niin olisit huomannut että minä jo sanoin tuon, että se on ihan liikennesääntöjen mukaista.

Tämä on varsin mielenkiintoinen tulokulma. Joku enemmän psykologiaa tunteva varmaan osaisi sanoa miksi käsittelet tuota noin voimakkaasti oman ärtymisesi kautta, jopa niin paljon että olet valmis ajamaan kiertoteitä ettet ärsyttäisi muita, vaikka totuus on se että käytännössä tuosta ei ärsyynny kukaan.

Ehkä iso osa liikenteessä raivoajista ja sekoilijoista miettii asiaa samalla tavalla omassa kuplassaan. Se voisi selittää joitain kummallisia ja jopa aggressiivisia liikkeitä joita tuolla näkee.

Viimeksi muokattu:
Oli sitten varmaan joku 20 vuotta vanha navi jos se ei osaa uudelleenreitittää. Todella typerä ja itsekäs liike..

Reittittää osaa monet vanhatkin, ja surkesti osa uusista, mutta moniko navi reittittään kaistavalinnan mukaan vaihtoehtoisia reittejä, aika moni alkaa jotain reittiä vääntää vasta kun menty selkeästi ohi.

Muta olisi surkea navia tai ei, niin sulkuviivojen yli kaistan yritys nyt niin vaarallinen idea että, joka vielä yleensä tehty äkkinäisesti.
Jos ennen sulkuviivoja, niin vilkulla jotain mahkuja jos muu liikenne ei tuki reittiä. Tuossa kai nyt vedettää puskuriin jono, tai sitten jos oli tilaa niin edessä olevat eivät huomanneet.

Tuo vähän vaikuttaa valo-ohjaus ongelmalta joka johtuu suojateistä. Noin yleisesti kai noissa olettaa että vihreät pallot ensin, ja vihreä nuoli sitten kun sille aika. Jos se edessä oleva suojatie on nappi suojatie, kai tuo voisi hiljaisempaan kävelyaikaan toimia.

Vastaava tapaus tässä:

Oliko tuossa heti perään toinen risteys.

Tuossa ilmeisesti idea että takaa oikealta(lännestä) tulevat ryhmittää oikeaan reunaan ja takaa vasemmalta (idästä)tulevat ryhmittyy vasempaan reunaan.

Onhan tuolla varrella kaikenlaista. (seuraavat risteykset paloasemaa, hallia jne)

Mutta kyllä välllä tulee ajettu risteyksistä missä kääntyessä jouttuu joskus odottaan ja vaikeuttaa takanatulijoiden matkaa, en nyt muista missä jumissa tolkuttoman pitkään ja jos vieras paikka niin ei niitä vaihehtoisia reittejä tunne ja tuotuilla vakkarireiteilla optimoinut reittivalinnan kelloajan mukaan, joissa ehkä sujuvoittaa muidenkin menoa olemalla pois tukkosimmista pisteistä.
Satunnaisiin reitteihin kuuluu kyllä tuollaisi kohti missä itselle punainen, perässä tulialle ehkä virhreä(*, ei niissä aina voi mietää, teoria tasolla jos lähtee kiertää, niin siinä sitten sadan muun kuskin tiellä.

(*
Vilkun käytöstä, niissä valoissa missä kaistan voi valita, vähän sen mukaan mitä muut aikoo, tarkistaa perässä tulian ei vilkuta, eli ajaa suoraan, sama itse, pysyn oikealla kaistalla, punainen suoraan, vihreä nuoli oikealle, niin kiittäköön itseään kun ei käyttänyt vilkkua ajoissa.

Se vähän ärsyttää kun lähestyy tuollaista valoristeystä, valitsee kaistan missä vain yksi auto, ja ei vilkuta, eli ajaa suoraan. No kun vihreä pallo ja punainen nuolivalo, niin laittaakin vilkun, varmaan just muutti mieltä....

Itse ajoin tuossa kuukausi sitten komeasti ohi lentokentän liittymästä kehällä. Oli navi päällä kun en sieltä päin ole. Noh joka tapauksessa ruuhkassa jumitin keskimmäisellä kaistalla ja en musiikin kuuntelulta tajunnut että tuossahan tuo liittymä on ennenkuin kohdalla.
Gmaps laski samantien uuden reitin ja pääsin seuraavan liittymän kautta. 3-4 min taisi mennä pidempään.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 829
Jäsenet
78 691
Uusin jäsen
josasim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom