Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Suomessa (ainakin pääosin, on tässäkin pikkumaassa alueellisia eroja liikennekulttuurissa) ohittamista pidetään jostain syystä reviirinloukkaamisena, niin eihän se vetoketju voi toimia.

Ruotsissa annetaan ohittajalle tilaa eikä yritetä estää. Tai ainakin joskus ennen muinoin, en tiedä onko sielläkin liikennekulttuuri muuttunut.
Olen ajellut siellä myös aikalailla ja paikalliset jotka ovat myös ajelleet suomen puolella ovat hämmästyneet miten helposti täällä saa tilaa vilkulla.

Ruotsissa motarilla mennään sitä yhtä kaistaa 5km ennen toisen kaistan estettä.

Suurin ongelma tuntuu olevan kaupunkityömaiden yhteydessä ja noissa usein sen kapeikon kohdalla vauhti lähestyy about nollaa eli toinen jono joutuu oikeasti antamaan päättyvän kaistan porukalle tilaa, jotta sieltä mahtuu mukaan.
Jep, vahva veikkaus että tilanne on aiheutunut sekä oikean että vasemman kaistan pelleilyn tuloksena. Ns. yhteinen ongelma.

Selitetään nyt rautalangasta kun joku kysyy kuitenkin miksi. Turvavälit. Jos otetaan ei-niin-hypoteettinen tilanne että kaikki oikealla kaistalla pitävät todella pientä turvaväliä. Jossain vaiheessa liikenne pysähtyy molemmilla kaistoilla sen takia. Ihan siksi koska vasemmalle kertyy silloin väistämättä jonoa pysähdykseen asti, ja sitten joku oikealla pysähtyy antamaan tilaa. Vasemman kaistan mokailijat on nämä kiirehtijät jotka eivät liity tai pysty liittymään ajoissa, ja oikean kaistan ongelmana olemattomat välit jolloin väliin ei pääse.

Tuli mieleen tätä vähän viistävä tapahtuma motarilta, kun oli tietyö menossa ja vauhti oli luokaa 20km/t tai alle, jatkuvasti pysähtyen. Liittyville rampeille alkoi kertyä autoja kun kukaan ei jättänyt väliä tiukassa jonomuodostelmassa. Päästin itse kaikki rampilla olevat ohi kun olin itse kohdalla, miksi? Siksi koska sinne muodostuu muuten liikenne-este jos ramppi täyttyy liitäntätielle asti. Jos kaikki motarilla ajaisivat vain tiukassa muodostelmassa rampit täynnä, niin veikkaan että ongelmaa olisi muuallakin kuin vain motarilla.

Viimeksi muokattu:
Kyllä, kunhan ei riko liikennesääntöjä. Liikenteessä kun ei ole kyse yhdestä kuskista, vaan koko liikenteen sujuvuudesta. Jos se "etuilu" aiheittaa liikennehaittaa, niin sitten toki eri juttu. Veikkaan tosin että siinäkin ongelmana olisi lähinnä se että sen oikean kaistan kuskit eivät pidä turvavälejä.

Jos nyt kuvitellaan kaksikastaa suuntaansa, siellä hyvissä ajoin opasteeet että vasen kaista loppuu, auto ryhmittyy oikealle kaistalle jonon päähän, asiallisin turvavälein, kohdettä lähestyy fiksu joustava kuski, hän vaihtaa vasemmalle kaistalle, hurauttaa kaistan päähän, periaatteessa on väistämisvelvollinen, mutta pääsee toki joustavast liittyyn oikealla jos siellä on kunnon turvavälit, sitten se oikea jono joutuu hidastaa sen verran että turvavälit saadaa normaaliksi.

Fiksu kuski pääsi sumpunläpin nopeasti. ohitettu porukka hitaammin, kekimääräinen läpimeno aika ei parantunut, pari ylimääräistä kaistanvaihtoa.

Tilanne muuttuu erilaiseksi jos tuolla osuudella on risteyksiä, ehkä ne vasemman kaistan meniä aiheuttavat vielä enemmän haittaa kokonaisuudelle, ehkä jossain se on kokonaisuuden kannalta tehokkain, tosin silloin toivottavasti se vetoketjumerkki.

Viimeksi muokattu:
Veikkaan tosin että siinäkin ongelmana olisi lähinnä se että sen oikean kaistan kuskit eivät pidä turvavälejä.
Joo, kieltämättä haastavaa ainakin silloin jos tullaan 120km/h moottoritien liittymästä ulos kaarteeseen, jossa joutuu jarruttamaan kasikymppiin ainakin jos ajaa sitä kaistaa mitä edellä menevät. Silloinhan jonoutuminen on selviö. Sitä toista kaistaa voi ajaa reippaammin aina siihen asti kun vaihtaa päättyvältä kaistalta viime hetkellä pois ja yrittää sovittaa nopeutensa niin että mahtuu parikymppiä hitaampaan possujunasn ja osuu johonkin rakoseen.

Esim. Porvoon suunnasta moottoritieltä Lahdenväylään kohti Helsinkiä liityttäessa löytyy tällainen pysyvä joustavuus/itsekkyystestipätkä. Sen jälkeen arvotaankin miten liikennevirta Kehä I:lle haarautuu...

Viimeksi muokattu:
Jos nyt kuvitellaan kaksikastaa suuntaansa, siellä hyvissä ajoin opasteeet että vasen kaista loppuu, auto ryhmittyy oikealle kaistalle jonon päähän, asiallisin turvavälein, kohdettä lähestyy fiksu joustava kuski, hän vaihtaa vasemmalle kaistalle, hurauttaa kaistan päähän, periaatteessa on väistämisvelvollinen, mutta pääsee toki joustavast liittyyn oikealla jos siellä on kunnon turvavälit, sitten jos oikea jono hidastaa sen verran että turvavälit saadaa normaaliksi.

Fiksu josta kuski pääsi sumpunläpin nopeasti. ohitettu porukka hitaammin, kekimääräinen läpimeno aika ei parantunut, pari ylimääräistä kaistanvaihtoa.

Tilanne muuttuu erilaiseksi jos tuolla osuudella on risteyksiä, ehkä ne vasemman kaistan meniä aiheuttavat vielä enemmän haittaa kokonaisuudelle, ehkä jossain se on kokonaisuuden kannalta tehokkain, tosin silloin toivottavasti se veteketjumerkki.
Ei ne kaistanvaihdot ilmaisia ole. Yksi syy oikean kaistan tökkimiseen on tuossa tilanteessa juuri nuo vasemmalle vaihtavat "fiksut" ohittajat. Ihan turha niille on tilaa antaa jos merkki erikseen kerro että vetoketjulla mennään.

Minun puolestani viime tingassa änkeviltä voi vaikka ottaa ilmaiset pellinvaihdot jos omalla autolla on sen verran ikää... (edelleen tietenkin poisluettuna tilanne jossa on se vetoketjumerkki)

Ei ole mutta liittyykö tuo oikeastaan mitenkään yhtään mihinkään..., 🤔

Ai juu, kun ei ole vuoronumeroita voi hyvillä mielin ryssätyyliin etuilla ja säästää ehkä puoli minuuttia kallista aikaansa.
Ei, vaan täytetään molemmat kaistat. Näin liikenne sujuu loppupeleissä jouheammin kun kaikki ei jonota sillä yhdellä kaistalla.

Ei, vaan täytetään molemmat kaistat. Näin liikenne sujuu loppupeleissä jouheammin kun kaikki ei jonota sillä yhdellä kaistalla.
Sori toistoa, mutta jos suunniteliat olisi ajatelleet vetoketju periaatetta, niin siellä olisi sellianen merkkeineen. Joku syys että valittu joku muu.

Se on sitten tapaus, kohde, aika kohtaista onko kahden kaista malli tehokkaampi, kuin yhdenkaistan. Jos autot voi helposti asettua jonoon, niin siinä on etunsa, ja väliin kiilailevat lisää jonon pumppausta.

Vapaakaista voi olla muutenkin eduksi.

Ei ne kaistanvaihdot ilmaisia ole. Yksi syy oikean kaistan tökkimiseen on tuossa tilanteessa juuri nuo vasemmalle vaihtavat "fiksut" ohittajat. Ihan turha niille on tilaa antaa jos merkki erikseen kerro että vetoketjulla mennään.

Minun puolestani viime tingassa änkeviltä voi vaikka ottaa ilmaiset pellinvaihdot jos omalla autolla on sen verran ikää... (edelleen tietenkin poisluettuna tilanne jossa on se vetoketjumerkki)
Jatkuva kaista on sitten tukossa parissa edelisessäkin risteyksessä kun jono yltää sinne saakka. Vasen kaista tyhjä. Paljonko järkee?

Jatkuva kaista on sitten tukossa parissa edelisessäkin risteyksessä kun jono yltää sinne saakka. Vasen kaista tyhjä. Paljonko järkee?

Se taasen oma erikoistapauksensa ja ei se automaattisesti tarkoita että kahdenkaistan juttu olisi tehokkain, voi olla surkeampi, jos olisi tehokkain niin sitten se oli vetoketjuksi suunniteltu.

Jep, ei ole muutenkaan realistista että kaikki saisivat vaihdettua sitä kaistaa juuri siinä tai ennen kun tulee merkki että vasen kaista päättyy.
Riippuu milloin kaistan päättymisestä ilmoitetaan merkillä. Tässä tapauksessa oli (ainakin) kilometriä ennen, jolloin itsekin vasenta kaistaa ajavana siirryin oikealle jonoon. Vetoketjumerkkihän tässä toimisi, nyt kun ei ollut niin lähinnähän se useaa ketutti kun paikallaan jonottaessa osa puski vasemmalta tyhjää kaistaa ohi ja änkesi väliin

Se on hyvin harvoin ollut tilanne niissä kohdissa missä olen kokenut tuon ongelmaksi. Tuota viime tingassa sekoilua kun näkee esim. motareiden ja maanteiden työmaakavennuksissakin.

Tilan ollessa ongelma soisi olevan se vetoketjumerkkikin..

En jaksa asiasta kinastella, mutta kun tässä tätä vetoketjumerkkiä pakotetaan niin liikenneturvan sivulta tämmönen:
1754916702653.png

Itse ainakin ymmärrän niin, että tämä merkki ei tarkoita sitä, että pysähdy heti jonon rinnalle motarilla ja vilkku päälle, vaan aja kaista loppuun.

En jaksa asiasta kinastella, mutta kun tässä tätä vetoketjumerkkiä pakotetaan niin liikenneturvan sivulta tämmönen:
1754916702653.png

Itse ainakin ymmärrän niin, että tämä merkki ei tarkoita sitä, että pysähdy heti jonon rinnalle motarilla ja vilkku päälle, vaan aja kaista loppuun.
Ei se myöskään tarkoita, että aja kaista loppuun ja ihmettele sitten kaistan lopussa, että mitäs nyt.
Tuossa on merkki - kaistan loppu aikaa ihmetellä omaa paikkaansa oikealla kaistalla.

1754916702653.png

Väyläviraston ohjeessa:
"Tilanteessa, jossa kaksi kaistaa vähenee yhdeksi ja kaistojen käyttö halutaan hyödyntää loppuun asti, voidaan harkita merkin F8.1 sijaan merkin E30 (ajokaistojen yhdistyminen) käyttöä."

Puljuilla on toki eri tulokulma asiaan. Liikenneturva koittaa opettaa taitoja ja käytöstapoja. Väyläviraston pitää huomioida, kuinka huonosti osataan ja käyttäydytään. Merkkiohje (s. 234) ei näytä luottavan autoilijoiden kykyihin tuon E30 kanssa.

Eli aja rauhassa sitä kaistaasi ja tarkkaile tilannetta. Vilkku päälle ja sitten rauhassa omaan paikkaasi toisella kaistalla.
Juuri näin, nyt porukka ajoi tieten tahtoen aivan päätyyn saakka ja sieltä sitten ruvettiin änkemään väliin. Siinä olisi ollut kilometri aikaa ryhmittäytyä, mutta kun kiire on ja minä minä minä

Varovaisuusvelvoitteen vuoksi "ilmaisen pellinvaihdon" ottaja joutuu kyllä helposti maksumieheksi itse.

Itse suhtaudun tilannekohtaisesti tuohon kaistojen yhdistymiseen. Kaupungeissa vaikuttaa monesti paljon fiksummalta täyttää kaikki se vapaa kaistatila mikä on vielä käytettävissä ja siitä edetä vetoketjulla, oli merkki mikä tahansa (olisipa useammin vetoketjumerkki), mutta motarilla en ole aivan varma olisiko se oikea ratkaisu. Riippuu varmasti missä nopeudessa kaistat yhdistyy. Jos mennään jo taajamanopeuksia, niin vetoketju saattaisi olla hyvä ratkaisu. Sitä suuremmissa nopeuksissa pitäisin lähtökohtaisesti tuon vanhan merkin ja vasemmalta liityttäisiin sopiviin väleihin normaaleja kaistanvaihtoon liittyviä periaatteita noudattaen. Ruuhkien ulkopuolella varmasti sujuvampaa kuin se, että aletaan vaikka 80:n nopeuksissa sovittelemaan sitä merkin osoittamaa vetoketjua noilla toteutuvilla turvaväleillä mitä tuolla näkee.

Esim. Porvoon suunnasta moottoritieltä Lahdenväylään kohti Helsinkiä liityttäessa löytyy tällainen pysyvä joustavuus/itsekkyystestipätkä. Sen jälkeen arvotaankin miten liikennevirta Kehä I:lle haarautuu...
Eihän tuossa ole käytännössä koskaan ongelmaa, kun porukalla on riittävät turvavälit viimeistään siinä kohtaa, kun osalla menee pupu pöksyyn vähän normaalia jyrkemmän mutkan takia. Rekan eteen hinnalla millä hyvänsä kiilaajat ovat ainoita, joita tuossa olen nähnyt aiheuttavan tilanteita. Ja sekin vain sen takia, että eivät oikeasti ole arvioineet oikein ehtiikö ohi vai ei. Kehän liittymän lottokoneisto sen jälkeen on paljon pahempi, kun toiset haluaaa 1:n liittymään ja toiset liittyä väylälle. Väylältä tullaan takaa 100 km/h ja uunot 1:lle menijät eivät kiihdytä autoaan muutaman sadan metrin takia 80:stä.

Itse suhtaudun tilannekohtaisesti tuohon kaistojen yhdistymiseen. Kaupungeissa vaikuttaa monesti paljon fiksummalta täyttää kaikki se vapaa kaistatila mikä on vielä käytettävissä ja siitä edetä vetoketjulla, oli merkki mikä tahansa (olisipa useammin vetoketjumerkki), mutta motarilla en ole aivan varma olisiko se oikea ratkaisu. Riippuu varmasti missä nopeudessa kaistat yhdistyy. Jos mennään jo taajamanopeuksia, niin vetoketju saattaisi olla hyvä ratkaisu. Sitä suuremmissa nopeuksissa pitäisin lähtökohtaisesti tuon vanhan merkin ja vasemmalta liityttäisiin sopiviin väleihin normaaleja kaistanvaihtoon liittyviä periaatteita noudattaen. Ruuhkien ulkopuolella varmasti sujuvampaa kuin se, että aletaan vaikka 80:n nopeuksissa sovittelemaan sitä merkin osoittamaa vetoketjua noilla toteutuvilla turvaväleillä mitä tuolla näkee.
Aika harvoin sitä näkee, että 80 km/h vauhdeissa kaistoja päätetään, 50 km/h tai 60 km/h motarillakin noissa kohdissa yleensä on pl. niittokoneet yms. liikkuvat shikaanit, mutta niistä ei paljoa edes varotella.

Juuri näin, nyt porukka ajoi tieten tahtoen aivan päätyyn saakka ja sieltä sitten ruvettiin änkemään väliin. Siinä olisi ollut kilometri aikaa ryhmittäytyä, mutta kun kiire on ja minä minä minä
Herra on hyvä ja menee ihan itse sinne päätyyn muiden mukana. Ei tarvitse yhtään minätellä ja harmitella. Ei tuo typerä jonotuskulttuuri muutu muuten kuin vähät välittämällä ehdoin tahdoin liikennettä tukkivista uunoista.

Aika harvoin sitä näkee, että 80 km/h vauhdeissa kaistoja päätetään, 50 km/h tai 60 km/h motarillakin noissa kohdissa yleensä on pl. niittokoneet yms. liikkuvat shikaanit, mutta niistä ei paljoa edes varotella.
Nyt kun sanoit, niin enpä kyllä muista milloin olisin viimeksi nähnyt. Vai olenko nähnyt lainkaan. Saatan ihan hyvin sekottaa johonkin lyhytaikaiseen esteeseen.

Kaupan kassa esimerkkiä usein käytetty, se kassa ei vedä sen enempää jonotettiin siihen parijonossa vai peräkkäin.

Esimerkkinä käytetty myös niin että jos jonossa on kymmenen asiakasta ja yksi fiksi menee vasemmalle hihnalle latoon tavaroit, jonottajat toki tyhmiä lampaita, kuin ei tajunneet juttua.
Tämä on sinulta täysin väärä ajatusmalli. Kuvittele siihen kassalle sellainen keski-ikäinen täti pakkaamaan ostoksia linjaston loppuun ja kun ostokset on piipattu, niin alkaa kaivamaan vasta kantiskorttia tiiliskiven kokoisesta lompakosta. Kassa vetäisi paljon nopeammin, jos tässä kohtaa kassa hyppäisi vetämään ostoksia siitä toisesta liukuhihnasta. Tasanopeudella turvavälein etenevä oikea jono ei hidastu yhtään siinä kohtaa, kun siihen väliin toiselta kaistalta piipahtaa esteen ajaksi auto. Ja jos kyse on seisovasta jonosta, niin toinen jono paikkaa torkkujia eli jälleen nopeuttaa läpimenoa.

Tämä taisi lähteä siitä että sieltä vasemmalta kiilailtiin oikealle. ei dotettu omaa vuoroa.
Taisi kyllä lähteä siitä, että siellä oikealla hampaat irvessä kytättiin vuoronumeroita.

...merkin E30 (ajokaistojen yhdistyminen) käyttöä."

Puljuilla on toki eri tulokulma asiaan. Liikenneturva koittaa opettaa taitoja ja käytöstapoja. Väyläviraston pitää huomioida, kuinka huonosti osataan ja käyttäydytään. Merkkiohje (s. 234) ei näytä luottavan autoilijoiden kykyihin tuon E30 kanssa.

Jos ja kun tuolla E30 merkillä tarkoitetaan vetoketjuajatusta, on kyllä harvinaisen paskasti suunniteltu liikennemerkki, joka ei alkuunkaan ole merkkiä katsovalle itsestäänselvä.
Siitä kyllä näkee, että kaksi kaistaa yhdistyy, mutta ei mikään viittaa vetoketjuun siinä. Ihan vaan vertailuksi pari kansainvälistä, paljon selkeämpää merkkiä:

zippertraffic-signs-warning-signs-zipper-merge-thai-english-languages-traffic-road-signs-set-...webp

zip-method.jpeg

Viimeksi muokattu:
Itse olen aina ajatellut tämän päättyvän kaistan ongelman seuraavasti. Se kapeikko pystyy välittämään maksimissaan jonkin tietyn määrän autoja aikayksikössä, ja se välityskyky käytännössä riippuu pullonkaulan nopeusrajoituksesta (tai siitä, kuinka kovaa työmaan läpi pystyy ajamaan). Tähän suurimpaan välityskykyyn päästään sillä, että siihen jatkuvalle kaistalle on jo hyvissä ajoin muodostunut tasainen jono, joka sitten vain ajaa kohdan läpi suurimmalla mahdollisella nopeudella.

Tuohon tasaiseen jonoon taas päästään sillä, että päättyvältä kaistalta siirrytään rauhallisesti edeltävien kymmenien tai satojen metrien aikana sopiviin väleihin ilman hämminkiä niin, että molemmat kaistat liikkuvat. Kaistanvaihdot hidastavat aina liikennettä, vaikka ne tapahtuisivat kuinka vetoketjulla. Mitä aiemmin ja pidemmällä matkalla vaihdot tapahtuvat, sen enemmän niiden vaikutus ehtii tasoittumaan. Ainoastaan siinä tapauksessa, että hyvissä ajoin muodostettu yksi jono on niin pitkä, että se alkaa tukkia jo edeltäviä risteyksiä tai estää esimerkiksi kääntyvien kaistojen käyttöä, kannattaa liikenne pitää mahdollisimman pitkään kahdella kaistalla ja yhdistää ennen pullonkaulaa vetoketjumerkillä.

Meinasin päättää viestini tuohon, mutta aloin sitten miettiä vielä uudestaan. Reaalimaailmassa homma toimii kaikkea muuta kuin ideaalisti. Todellisuudessa siinä jatkavalla kaistalla ajetaan liian pienillä väleillä, jolloin siihen liittyminen aiheuttaa haitariliikettä, tehdään kaistanvaihdot ihan missä kohtaa hyvänsä. Lisäksi joku kiireinen vetää kuitenkin päätyyn asti ja asettelee itsensä puoliväkisin jonoon pysäyttäen liikenteen. Joten melkein kallistun itse siihen, että jokaisessa paikassa pitäisi alkaa käyttää vetoketjumerkkiä ja käyttää molemmat kaistat loppuun asti. Tällä ei ehkä saada suurinta mahdollista välityskykyä, mutta ainakin toimintatapa olisi kaikille selvä. Ja jos liikennemäärä ei ole suuri ja autoihin on sattunut hieman keskimääräistä fiksumpia kuskeja, ei mikään estä tällöinkään toimimasta aiemmin mainitulla tavalla.

Ainoa järkevä ja varmuudella toimiva tapa on täyttää molemmat kaistat mahdollisimman yhtäpitkiksi jonoiksi, joista vetoketju sitten sieltä ihan keulasta, eikä liittymisiä ollenkaan aikaisemmin. Näin ei tukita liikennettä taaempana, ja systeemi on niin yksinkertainen että jokainen sen osaa. Aivan kuten noissa mainioissa kylteissä ulkomailta havainnollistetaan.

Enkä ole koskaan ollut tuollaisessa paikassa, jossa se itse vetoketju olisi minkäänlainen tekijä välityskyvyn suhteen.

Viimeksi muokattu:
Itse olen aina ajatellut tämän päättyvän kaistan ongelman seuraavasti. Se kapeikko pystyy välittämään maksimissaan jonkin tietyn määrän autoja aikayksikössä, ja se välityskyky käytännössä riippuu pullonkaulan nopeusrajoituksesta (tai siitä, kuinka kovaa työmaan läpi pystyy ajamaan). Tähän suurimpaan välityskykyyn päästään sillä, että siihen jatkuvalle kaistalle on jo hyvissä ajoin muodostunut tasainen jono, joka sitten vain ajaa kohdan läpi suurimmalla mahdollisella nopeudella.

Tuohon tasaiseen jonoon taas päästään sillä, että päättyvältä kaistalta siirrytään rauhallisesti edeltävien kymmenien tai satojen metrien aikana sopiviin väleihin ilman hämminkiä niin, että molemmat kaistat liikkuvat. Kaistanvaihdot hidastavat aina liikennettä, vaikka ne tapahtuisivat kuinka vetoketjulla. Mitä aiemmin ja pidemmällä matkalla vaihdot tapahtuvat, sen enemmän niiden vaikutus ehtii tasoittumaan. Ainoastaan siinä tapauksessa, että hyvissä ajoin muodostettu yksi jono on niin pitkä, että se alkaa tukkia jo edeltäviä risteyksiä tai estää esimerkiksi kääntyvien kaistojen käyttöä, kannattaa liikenne pitää mahdollisimman pitkään kahdella kaistalla ja yhdistää ennen pullonkaulaa vetoketjumerkillä.

Meinasin päättää viestini tuohon, mutta aloin sitten miettiä vielä uudestaan. Reaalimaailmassa homma toimii kaikkea muuta kuin ideaalisti. Todellisuudessa siinä jatkavalla kaistalla ajetaan liian pienillä väleillä, jolloin siihen liittyminen aiheuttaa haitariliikettä, tehdään kaistanvaihdot ihan missä kohtaa hyvänsä. Lisäksi joku kiireinen vetää kuitenkin päätyyn asti ja asettelee itsensä puoliväkisin jonoon pysäyttäen liikenteen. Joten melkein kallistun itse siihen, että jokaisessa paikassa pitäisi alkaa käyttää vetoketjumerkkiä ja käyttää molemmat kaistat loppuun asti. Tällä ei ehkä saada suurinta mahdollista välityskykyä, mutta ainakin toimintatapa olisi kaikille selvä. Ja jos liikennemäärä ei ole suuri ja autoihin on sattunut hieman keskimääräistä fiksumpia kuskeja, ei mikään estä tällöinkään toimimasta aiemmin mainitulla tavalla.
Aika pitkälti samoja ajatuksia. Erityisesti tykkään kun niitä ideaaleja täydennetään reaalimaailman huomioilla. Teoriassa paras ratkaisu ei välttämättä ole käytännössä paras ratkaisu.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 777
Jäsenet
78 701
Uusin jäsen
MildlyToxicPony

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom