Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Onko mersuissa joku ominaisuus, että vilkkua ei saa päälle, ellei rattia ole jo käännetty?

EIlen jälleen olin kääntymässä parkkitaloon vasemmalle, liikenne seisoi koska vastaan tuli autoja. Edessäolevassa mersussa vilkku ei päällä "se varmaan on menossa suoraan, on vaan jumissa kääntyvien autojen takana".

Sitten kun vastaantulevat autot lopulta loppui ja päästiin kääntymään, mersussa meni vilkku päälle samalla hetkellä kun käännös alkoi.


Mitä ihmettä liikkuu päässä ihmisellä, joka laittaa vilkun päälle siinä vaiheessa kun käännös on jo alkanut? Mitä nämä ihmiset kuvittelevat vilkun tarkoitukseksi?
Kaveri vitsaili Mersun ostettuaan että pitänee repiä vilkkupolttimot irti, ettei tuu vahingossakaan käytettyä.

Tuntuu pätevän aika moneen nykyään tuo, että vilkutetaan vasta kun käännytään jo. Maantiellä pystyy arvaamaan edelläajavan ramppiin liittymiseen jo pitkään ennen kuin vilkku menee päälle, kun aletaan hidasteleen hyvissä ajoin. Vilkku pitäisi mennä päälle ennen mitään muuta toimenpidettä.
 
Kaistanvaihdot hidastavat aina liikennettä, vaikka ne tapahtuisivat kuinka vetoketjulla. Mitä aiemmin ja pidemmällä matkalla vaihdot tapahtuvat, sen enemmän niiden vaikutus ehtii tasoittumaan.

Jos ne kaistanvaihdot muodostuu siihen vetoketjuun tasaisesti, niin ei ne kyllä hidasta. (Se liikennemerkki siinä edessä tietysti, ja se, että niitä autoja pitää saada normaalia enemmän siihen kaistalle on asia mille ei voi mitään.) Mainitsin tästä jo aikaisemmin, mutta nautin Tanskassa ajamisesta, kun kaikki liittymät oli (käytännössä) vetoketjuperiaatteella. Oletus oli, että sitä tilaa annetaan ja sitä saadaan, niin ei tullut hidastuksia.
 
Kerran minua on ärsyttänyt se, kun vilkku on mennyt päälle liian aikaisin. Olin risteyksessä odottamassa, kun vasemmalta tulee linja-auto. Linja-auto panee päälle vilkun oikealle. Päättelen, että voin siis itse mennä, koska linja-auto ei aja suoraan. Melkein ajoin linja-autoon kolarin kun se ajoikin suoraan. Se oli pannut vilkun päälle, koska oli pysähtymässä pysäkille, joka oli juuri risteyksen jälkeen.
 
Toi on kyllä parasta, kun jäädään paikalleen hakemaan paikkaa jo kauan ennen kaistojen yhdistymistä siten, että oikealla kaistalla ei ole turvavälejä ja parhaimmillaan vedetään vielä välit kiinni. Yleisesti ottaen mielestäni pääkaupunkiseudulla annetaan vilkulla ihan hyvin tilaa, mutta tuossa tilanteessa on tullut nähtyä kyllä niitä vaikutuksia usein, kun edellinen risteysalue on tukossa. Tai vaikka jono liittymästä ulottuu väylälle asti.
 
Mikähän siinä, kun leveällä kadulla ajetaan ihan keskiviivan vieressä ihan kuin vasemmalle oltaisiin kääntymässä mutta sitten, kun on liikenteenjakaja, tempaistaan rattia oikealle kun pitää väistää ja minä siinä oikealla (liikennesääntöäjen mukaan siis ajan) joudun jarruttelemaan. Kaistaviivoja ei ole. Eivätkö ihmiset hahmota autonsa paikkaa ajoradalla?
 
Toi on kyllä parasta, kun jäädään paikalleen hakemaan paikkaa jo kauan ennen kaistojen yhdistymistä siten, että oikealla kaistalla ei ole turvavälejä ja parhaimmillaan vedetään vielä välit kiinni. Yleisesti ottaen mielestäni pääkaupunkiseudulla annetaan vilkulla ihan hyvin tilaa, mutta tuossa tilanteessa on tullut nähtyä kyllä niitä vaikutuksia usein, kun edellinen risteysalue on tukossa. Tai vaikka jono liittymästä ulottuu väylälle asti.
Tässähän sit korostuu eri alueiden liikennekulttuurierot; PK-seudulla vilkulla saa tilaa, Lahden seudulla vedetään välit kiinni jos laittaa vilkun päälle. Lahden alueen liikenne muistuttaa muutenkin enemmän luolamiesten reviiritaisteluita kuin liikkumista paikasta a paikkaan b, ja aina vituttaa ajaa siellä suunnalla. Valitettavasti Pirkanmaan liikkennekulttuuri on kovaa vauhtia menossa samaan suuntaan.
 
Jos ne kaistanvaihdot muodostuu siihen vetoketjuun tasaisesti, niin ei ne kyllä hidasta. (Se liikennemerkki siinä edessä tietysti, ja se, että niitä autoja pitää saada normaalia enemmän siihen kaistalle on asia mille ei voi mitään.) Mainitsin tästä jo aikaisemmin, mutta nautin Tanskassa ajamisesta, kun kaikki liittymät oli (käytännössä) vetoketjuperiaatteella. Oletus oli, että sitä tilaa annetaan ja sitä saadaan, niin ei tullut hidastuksia.
Tuo vetoketjuliittyminen ei nopeuta yhtään sitä vähemmän kaistamäärän käyttöä vaan se yksittäinen kaista vetää aina sen saman määrän autoja. Vetoketjulla saadaan lähinä jonot lyhyeksi, kun on selkeä motivaatio valita lyhyempi jono ja lisäksi selkeä vuorotellen kulkemisen periaate niin ketään ei vituta, että toiselta kaistalta joku tulee eteen.
 
Tuo vetoketjuliittyminen ei nopeuta yhtään sitä vähemmän kaistamäärän käyttöä vaan se yksittäinen kaista vetää aina sen saman määrän autoja. Vetoketjulla saadaan lähinä jonot lyhyeksi, kun on selkeä motivaatio valita lyhyempi jono ja lisäksi selkeä vuorotellen kulkemisen periaate niin ketään ei vituta, että toiselta kaistalta joku tulee eteen.
Jep. Eiköhän Suomessa ole enemmän kyse siitä että kun ja jos tällainen tilanne muodostuu "vähäisistä" liikennevirroista huolimatta, niin autoilijoiden olisi hyvä osata toimia tilanteessa oikein. Tämä possujuna mentaliteetti aiheuttaa tässä tapauksessa hidastuksia molemmille kaistoille.
 
Jep. Eiköhän Suomessa ole enemmän kyse siitä että kun ja jos tällainen tilanne muodostuu "vähäisistä" liikennevirroista huolimatta, niin autoilijoiden olisi hyvä osata toimia tilanteessa oikein. Tämä possujuna mentaliteetti aiheuttaa tässä tapauksessa hidastuksia molemmille kaistoille.
Ei se possujunakaan mitään sen kummemmin hidasta, sillä vaan kerätään tarpeeton jono, joka voi huonolla tuurilla ulottua edellisiin risteyksiin ja sitten vapaata kaistaa ajelevat toisaalta saattavat aika äkillisestikin päättää että tuossapa on oma väli ja vilkku päälle ja liinat kiinni, jolloin kokonaisuus on kylläkin sekavampi ja kaoottisempi. Tieliikennelain voisi hyvin päivittää niin että kaistojen yhdistyessä nimenomaan lähtökohta olisi esim ruuhkatilanteissa käyttää aina tota vetoketjua niin olisi kaikille selkein tilanne ja vapaavalintainen kaistanvaihto olisi käytössä vaan jos mitään ruuhkaa tai sumppua ei kerry.
 
Possujuna ja siihen turhaan änkeäminen aiheuttaa haitariliikettä, joka aiheuttaa vaaratilanteita erityisesti vaativilla ajokeleillä - hidastuminenhan on vaan sitä että matkaan menee hieman enemmän aikaa.
 
Toi on kyllä parasta, kun jäädään paikalleen hakemaan paikkaa jo kauan ennen kaistojen yhdistymistä siten, että oikealla kaistalla ei ole turvavälejä ja parhaimmillaan vedetään vielä välit kiinni. Yleisesti ottaen mielestäni pääkaupunkiseudulla annetaan vilkulla ihan hyvin tilaa, mutta tuossa tilanteessa on tullut nähtyä kyllä niitä vaikutuksia usein, kun edellinen risteysalue on tukossa. Tai vaikka jono liittymästä ulottuu väylälle asti.
Tätä ne harrasti e12 työmaallakin pari kesää takaperin etran/hämeenlinnan kohalla. Siinä kohtaa liinat kiinni sen 2km jonon rinnalle kun kaukaisuudessa siintää kyltti kaistojen päättymisestä 700 metriä myöhemmin. Sitten väkisin änkeäminen sinne olemattomiin turvaväleihin (tosin eipä jono juuri liikkunutkaan) Itse ajelin joka kerta päätyyn ja johonkin sopivaan väliin sen 100m "supistuksen" ajaksi. En tajua miksei porukka voi käyttää sitä vetoketjua siellä päädyssä sen sijaan että istuvat kaikki 20min paikallaan.

Australiassa oli jokapaikassa noita vetoketjuliittymiä, kertaakaan en joutunut varmaan edes jarruttamaan kun piti fiksun turvavälin jatkuvaa (tai päättyvää) kaistaa ajellessa, hieman se nopeus toki laski hetkeksi kun autojen määrä kaistalla tuplaantui. Tuolla päin oli rentoa ajaa kun ei tarvinnut miettiä saako jossain tilaa vai ei ja sitä tuli itsekin annettua samalla mitalla.
 
Tuo vetoketjuliittyminen ei nopeuta yhtään sitä vähemmän kaistamäärän käyttöä vaan se yksittäinen kaista vetää aina sen saman määrän autoja. Vetoketjulla saadaan lähinä jonot lyhyeksi, kun on selkeä motivaatio valita lyhyempi jono ja lisäksi selkeä vuorotellen kulkemisen periaate niin ketään ei vituta, että toiselta kaistalta joku tulee eteen.

Paino siinä viestissä sanalla tasaisesti. Koskee tietysti muitakin liittymisiä, mutta tuo nyt pitkälti ainut liittymistapa Suomessa missä oikeasti pitäisi antaa sitä tilaa liittyjälle. Eli siis, jos tuo liittyminen tapahtuu siinä tasaisesti s.e. sitä tilaa annetaan ja ei tarvitse kenenkään (up to a point) arpoa sitä liittymistä, niin sitten ei tule ylimääräisiä pysähdyksiä hidastamaan liikennettä, jolloin se yksittäinen kaista johon yhdistytään vetää sen koko kapasiteettinsa verran.

(e. Tuossa yllä kuvattiinkin juuri tuota samaa kokemusta, mutta eri maassa.)
 
Tieliikennelain voisi hyvin päivittää niin että kaistojen yhdistyessä nimenomaan lähtökohta olisi esim ruuhkatilanteissa käyttää aina tota vetoketjua niin olisi kaikille selkein tilanne ja vapaavalintainen kaistanvaihto olisi käytössä vaan jos mitään ruuhkaa tai sumppua ei kerry.
Lakiin liittyy sanktiot sen rikkomisesta, joten pelkkä ohjeistus ja asennekampanja tulisi ehkä todennäköisemmin kyseeseen ja voisikin olla tarpeen. Eikä sitäkään tarvittaisi jos edes niukalla enemmistöllä olisi tervettä järkeä päässä.
 
Ei se possujunakaan mitään sen kummemmin hidasta, sillä vaan kerätään tarpeeton jono, joka voi huonolla tuurilla ulottua edellisiin risteyksiin ja sitten vapaata kaistaa ajelevat toisaalta saattavat aika äkillisestikin päättää että tuossapa on oma väli ja vilkku päälle ja liinat kiinni, jolloin kokonaisuus on kylläkin sekavampi ja kaoottisempi. Tieliikennelain voisi hyvin päivittää niin että kaistojen yhdistyessä nimenomaan lähtökohta olisi esim ruuhkatilanteissa käyttää aina tota vetoketjua niin olisi kaikille selkein tilanne ja vapaavalintainen kaistanvaihto olisi käytössä vaan jos mitään ruuhkaa tai sumppua ei kerry.
Kyllä se hidastaa jos on sellainen tilanne että viereiselle kaistalle joudutaan pysähtymään jonkun esteen takia. Kuten sanoin aiemmin, niin jossain vaiheessa joku vetävällä kaistalla ajava pysähtyy ja päästää jumissa olevat ohi, jos on niin paha possujunatilanne.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä ne harrasti e12 työmaallakin pari kesää takaperin etran/hämeenlinnan kohalla. Siinä kohtaa liinat kiinni sen 2km jonon rinnalle kun kaukaisuudessa siintää kyltti kaistojen päättymisestä 700 metriä myöhemmin. Sitten väkisin änkeäminen sinne olemattomiin turvaväleihin (tosin eipä jono juuri liikkunutkaan) Itse ajelin joka kerta päätyyn ja johonkin sopivaan väliin sen 100m "supistuksen" ajaksi. En tajua miksei porukka voi käyttää sitä vetoketjua siellä päädyssä sen sijaan että istuvat kaikki 20min paikallaan.

Australiassa oli jokapaikassa noita vetoketjuliittymiä, kertaakaan en joutunut varmaan edes jarruttamaan kun piti fiksun turvavälin jatkuvaa (tai päättyvää) kaistaa ajellessa, hieman se nopeus toki laski hetkeksi kun autojen määrä kaistalla tuplaantui. Tuolla päin oli rentoa ajaa kun ei tarvinnut miettiä saako jossain tilaa vai ei ja sitä tuli itsekin annettua samalla mitalla.
No joo Suomessa varmaan sinne autoon astuessa monella muu maailma sulkeutuu ja ajaminen on prosessi, joka tehdään vain itseään varten. Täällä ketjussa oli aiemmin joku jakanut aika hyviä kylttejä aiheesta, joita soisi kyllä levitettävän tuonne pitkin tienvarsia ja vaikka telkkariin mainoskatkoille. Esimerkiksi alla olevaan kohtaan voisi sellaisen pystyttää.


Tässä Länsiväylältä Kauklahteen erkanevassa liittymässä usein huomaa, että Länsiväylältä liittyvä jono pysähtyy tasan tarkkaan tuohon, jossa kaistat ensimmäistä kertaa yhdistyvät. Ei varmasti jatku senttiäkään pidemmälle, vaikka liittyvä kaista tuonne edemmäs jatkuu. Ruuhka-aikoina pahimmillaan se pysähtynyt jono jatkuu tosiaan sinne Länsiväylälle asti. Ideaalissa tilanteessa se jo tiellä oleva autojono etenisi hiljalleen riittävillä turvaväleillä, jolloin liittyvät autot voisivat jatkaa pidemmälle ja liittyä väleihin. Tässä usein parkkeerataan auto alkuun ja pistetään vilkku päälle.
 
Kyllä se hidastaa jos on sellainen tilanne että viereiselle kaistalle joudutaan pysähtymään jonkun esteen takia. Kuten sanoin aiemmin, niin jossain vaiheessa joku vetävällä kaistalla ajava pysähtyy ja päästää jumissa olevat ohi, jos on niin paha possujunatilanne.
Toki, meinasinkin nyt keskiarvona eli siitä supistuksen kohdalta pääsee vain tietty autovirta läpi, jolloin liikenne kokonaisuutena ei hidastu. Vetoketjuperiaatteella sumpun läpi pääsisi keskimäärin kaikki paikalle saapuvat yhtä nopeasti poislukien ehkä muutamien autojen eron mitä jonojen erilainen tiivistyminen voisi aiheuttaa. Nyt paikalla voi olla kilometri jonoa, josta joku vapaata kaistaa ajeleva ajaa läpi ja vaihtaa kaistaa päädyssä, jolloin läpimeno eriarvoistuu.

Mulla ei ainakaan koskaan oo ollut ongelmaa päästä päättyvän kaistan päädyssä väliin, jos jonot etenee kuitenkin about kävelyvauhtia. Kyllähän se on myös sen jatkuvan kaistan autojen velvoite mahdollistaa kaistanvaihto toiselta kaistalta turvavälien puolesta enkä itse oo ainakaan sellaisia kuskeja havainnut jotka kolaroisivat mun kanssa, kun laitan vilkun päälle ja alan vaihtamaan kahden auton väliin kaistaa.
 
Kyllä se hidastaa jos on sellainen tilanne että viereiselle kaistalle joudutaan pysähtymään jonkun esteen takia. Kuten sanoin aiemmin, niin jossain vaiheessa joku vetävällä kaistalla ajava pysähtyy ja päästää jumissa olevat ohi, jos on niin paha possujunatilanne.
Kahdenkaistan yhdistymisestä kekustelu, tämä ilmeisesti esimekki keskustelusta missä jokaisella mielessä joku yksittäinen kohde jossa sen kohteen erityis piirteet.

A
Joku miettii kohdetta missä lähestyvä liikenne enemmän tai vähemmän yhdellä kaistalla, vasen kaista lähinnä ohittajien käytössä, eli käytännössä kahden kaistan täytty tarkoittaisi että vajaa puolet oikeata kaistaa saapuvista vaihtaisi vasemmalle kaistalle ja kaistan päättyessä takaisin oikealle.

Eli käytännössä kaksi ylimääräistä kaistan vaihtoa, ja vielä keskimääräistä riskialttiimpaa.

B
Osa miettii kohdetta missä kaksi jonoutuvaa kaistaa lähestyy kohdetta missä vasen kaista päättyy, eli ns päätyyn asti ajaminen ei lisää kaistanvaihtoja, ja missä voisi kuvitella erittäin hyväksi vaihtoehdoksi sen vetoketjun kaistat yhdistyy merkin.

Sen yksikaistaisen läpäisykyky ei siitä muutu missä kohtaa kaistat yhdistuu, tai no ehkä riskit ja tahmaaminen kasvaa jos ihan päätyyn asti.

Opasteet merkit on ainoa konsti kertoa kuskeille mikä kohteessa haluttu tapa, ja se kokemus, fiilis pysyy parempana.

A tilanteessa jos supistukseen tulee jonkin verran jounoutumista niin ei tarvi ihmetellä jos ärsyttää tahalleen päätyyn asti vetäjät. B kohdassa jos opastukset järkeviä niin ne jonot yhdistyy jossain kohtaa ja jos siellä ei sooloile niin tuskin ärsyttää.

Pahin varmaan se tilanne mikä muistuttaa A tilannetta, mutta syntyy pidempi jono, esim sen takia että kapeassa kohtaa on välillä katkoksia.

Se kapeikko pystyy välittämään maksimissaan jonkin tietyn määrän autoja aikayksikössä, ja se välityskyky käytännössä riippuu pullonkaulan nopeusrajoituksesta (tai siitä, kuinka kovaa työmaan läpi pystyy ajamaan). Tähän suurimpaan välityskykyyn päästään sillä, että siihen jatkuvalle kaistalle on jo hyvissä ajoin muodostunut tasainen jono, joka sitten vain ajaa kohdan läpi suurimmalla mahdollisella nopeudella.
Jep, ja jos siellä on kolmenkympin - viidenkympin rajoitus, niin siitä pitäisi mahtu aika lähelle se mitä mahtuu kahdeksan kympin alueella kahdella kaistalla.

Vaatii sen että tikkarit hyvin ja valvotaan.
TIkkareista tuli se mieleen että vaikea paikka yhistaa kaistoja on tikkarien tuntumassa
 
Kerran minua on ärsyttänyt se, kun vilkku on mennyt päälle liian aikaisin. Olin risteyksessä odottamassa, kun vasemmalta tulee linja-auto. Linja-auto panee päälle vilkun oikealle. Päättelen, että voin siis itse mennä, koska linja-auto ei aja suoraan. Melkein ajoin linja-autoon kolarin kun se ajoikin suoraan. Se oli pannut vilkun päälle, koska oli pysähtymässä pysäkille, joka oli juuri risteyksen jälkeen.
Eli ärsyynnyit omasta idiotismistasi?

Vilkku ei ole tae kääntymisestä, vaan väistämisvelvollisen pitää varmistua, että ajoneuvo on oikeasti kääntymässä ennen kuin lähtee liikkeelle, tästä on ihan oikeudessa asti haettu ennakkotapaus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 857
Viestejä
4 873 121
Jäsenet
78 726
Uusin jäsen
Deddis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom