Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Lahden sumuisista kolareista - aika sankka sumu se on tosiaan ollut kun lähellä paikkaa olevia kelikameroita katsoo:


Siitä nuolella voi loikkia tunteja taaksepäin, aamulla kasin maissa on sankimmillaan mitä noissa kuvissa näkyy.
 
Jos hänen ohje oli että oikeapuolelisimmalta kaistalta käännytää oikeaan reunaan, seuraavalta kaistalta käännytään toiseen, eli keskimäiseen.
Sitten kerroit ajatuksesta missä oikeanpuoleiselta kaistalta käännytään oikeaanreunaat tai toiseen, eli keskimäiseen, ja tokalta kaistalta sitten käännytään suoraan kolmanteen, eli vasemmanpuoleiseen.

Molemmissa tosiaan riski jos käännytää keskelle. toiselta kaistalta suoraan kolmannelle kaistalle kääntymisessä on riskit sitten muualta ilmestyvät, tuossa kohteessa valoohjauksella kai lähinnä se jos joku kääntuu kolmannelta kaistalta okeaan(*, tai vihdin suunnalta tuleva tekee U käännöksen, jos ja kun ei punaisia päin ajavia varota.

Mutta joo paikka, missä joutuu ajaan varovaisesti jos toiselta kaistalta lähtee arpomaan sopivaa kaistaa. varovaisuudestakin joku kanssa autoilia voi vetää herneen nenään.

(*
Jos tiemaalaukset ei näy, kuluneet, peittyneet, tai muuten vain söhlää.
Minä tulkitsin viittaamani (alla olevan) viestin niin, että ensimmäiseltä (eli vasemmalta) kaistalta ensimmäiselle (eli vasemmanpuoleiselle) kaistalle ja toiselta (oikeanpuoleinen kääntyvien kaista) toiselle (toinen kaista vasemmalta, eli keskelle kolmikaistaista)
Ensimmäiseltä kaistalta ensimmäiselle kaistalle, toiselta toiselle. Ellei merkit tai tiemaalaukset muuten opasta. Ja muut vaihtoehdot juurikin muu liikenne huomioon ottaen, eli poiketaan tästä vain kun ei ole muita vieressä.
Mutta joka tapauksessa liialla jääräpäisyydellä noissa paikoissa saa vaan aikaan vaaratilanteita tai kolareita.

Ainoa asia mitä voi pitää kohtuullisen varmana on se, että vasemmalta ei vaihdeta ristiin oikealle, eikä oikealta vasemmalle. Keskimmäiselle kaistalle liityttäessä on vaan pakko noudattaa erityistä varovaisuutta riippumatta kummalta kaistalta kääntyy.
 
Minä tulkitsin viittaamani (alla olevan) viestin niin, että ensimmäiseltä (eli vasemmalta) kaistalta ensimmäiselle (eli vasemmanpuoleiselle) kaistalle ja toiselta (oikeanpuoleinen kääntyvien kaista) toiselle (toinen kaista vasemmalta, eli keskelle kolmikaistaista)

Hyvä huomio, esimerkki miten selkeältä tuntuvan viestin voi tulkita aivan eri tavoin.

Jos lasketa vasemmalta oikealla, niin tuolla puolella ensimmäinen ja toinen on kesällä pakollinen suunta vasemmalle. (neljä kaistaa tasi olla risteykseen tullessa, sitten toisen suunnan pari päälle), kolmas ja neljäs oikealle.

Mutta joka tapauksessa liialla jääräpäisyydellä noissa paikoissa saa vaan aikaan vaaratilanteita tai kolareita.

Ainoa asia mitä voi pitää kohtuullisen varmana on se, että vasemmalta ei vaihdeta ristiin oikealle, eikä oikealta vasemmalle. Keskimmäiselle kaistalle liityttäessä on vaan pakko noudattaa erityistä varovaisuutta riippumatta kummalta kaistalta kääntyy.

Keskustelussa tullut hyvin esille , kuten alussa mainitsit, niin kohteessa ihmisillä hyvin erilaiset tulkinnat miten ajaa ja lisäksi soppaa hämmentää se mitä suunnittelia ajatellut, ja mitä tilanteita voi synytä jos sekaan ajaa vielä kuski boxin ulkopuolelta. (u-käännös, oikealta kolmannelta kaistalta kolmannelle jne)

Jos kolahtaa ja meinää joutua itse maksumieheksi niin ei kannata laskua heti kuitata.

Edit:
Risteyksen keskusteluun tuonut kertoikin että ajaa miten vain niin toisen mielestä väärin, ehdottomasti tarvisi opasteen/pakottavan kilven, niin olisi joku yhtenäinen tulkinta säästä tiippumatta.
Mielestäni joissain tuon tapaisissa risteyksissä nähnyt selken kilven mistä selviää mihin ajetaan, jos tarkoitus ei ole täyttää oikealta järjestäein.
 
Lahden sumuisista kolareista - aika sankka sumu se on tosiaan ollut kun lähellä paikkaa olevia kelikameroita katsoo:


Siitä nuolella voi loikkia tunteja taaksepäin, aamulla kasin maissa on sankimmillaan mitä noissa kuvissa näkyy.
Silti kelikameran kuvassa porukka vetää päiväajovaloilla perä pimeänä, kun tuossa kelissä pitäisi olla takasumari käytössä. Samaa ilmiötä todistanut usein lumipyryssä tai sumussa.

1760802222551.png
 
Silti kelikameran kuvassa porukka vetää päiväajovaloilla perä pimeänä, kun tuossa kelissä pitäisi olla takasumari käytössä. Samaa ilmiötä todistanut usein lumipyryssä tai sumussa.

1760802222551.png
Aika hintsu turvavälikin kuvan perävaunukuskilla, vaikka olisi kesäkeli. Tuossa kuitenkin se -5 pakkasta ja näkyvyys alle alle 100 metriä..
 
Silti kelikameran kuvassa porukka vetää päiväajovaloilla perä pimeänä, kun tuossa kelissä pitäisi olla takasumari käytössä. Samaa ilmiötä todistanut usein lumipyryssä tai sumussa.

1760802222551.png
Ja toisen kontissa oikealla, siis ilman sumuakin sarjassa iso riski, ja tuskin tuo taaimmaisen kärry helpottaa.

Kuva autoissa onko niissä valoja, Yhdellä kai takasumuvalo , kärry kuskilla jotain autossa punertaa, kärrystä ei kuvaan erottuvaa.


Aika hintsu turvavälikin kuvan perävaunukuskilla, vaikka olisi kesäkeli. Tuossa kuitenkin se -5 pakkasta ja näkyvyys alle alle 100 metriä..
Kärry kuskilla kai joka vajaa 20 metriä, ehkä joku kymmennes osa hyvin kelin välistä. Tai no jos ajavat jotain kahtakymppiä.

Näkyvyydestä vaikea sanoa, kameran kuvat vs ratin takana. Tuosta kuvasta sadanmetrin päästä näy kuin se sumuvalo
 
Viimeksi muokattu:
Takasumarin käyttö on kyllä harvinaisempaa kuin bemareissa vilkun. Oonpa ollu tutun kyydissä joka ajaessaan kiroilee kun ei näe 20 metrin päässä ajavaa ollenkaan...muttei silti laita itse takasumaria päälle.
 
Varmaan valitellut tästä ennenkin, mutta ärsyttää nuo motarilla ajavat, jotka alkavat väistämään motarille liittyjiä. Olin siis itse tuo liittyjä ja kun motaria ajoi rinnalla jo auto, niin aloin himmaamaan vauhtia että pääsen liittymään sen taakse, niin samaan aikaan tämä motarilla ajajakin alkaa himmaamaan, sitten ajattelin painaa kaasua että menen edelle, niin tämä tekee samoin. Lopulta idiootti vaihtoi vasemmalle kaistalle ja pääsin lopulta liittymään.
Vähän pelisilmää mukana aiemmassa vaiheessa, niin ei mene ajamaan jonkun rinnalle samaa vauhtia. Toki joskus ei ole ennakointimahdollisuutta kun kiihdytyskaista tulee pystymetsästä.
 
Vähän pelisilmää mukana aiemmassa vaiheessa, niin ei mene ajamaan jonkun rinnalle samaa vauhtia. Toki joskus ei ole ennakointimahdollisuutta kun kiihdytyskaista tulee pystymetsästä.
Joo, mokia sattuu, viimeistä lausetta en ihan tajunnut. Edit vai kirjaimellisesti metsätä, rampilta huono näkyvyys pääväylälle?

Mutta tuosta motarille liittymisestä tuli mieleen sellaiset satunnaiset tapaukset missä joku palaa ohituskaistalta oikealle kaistalla rampin paikkaille, vaikka rampilta joku tulossa. Siis sellaisessa paikkaa missä näkyvyyttä pitäisi olla riittävästi.
 

Joo, mokia sattuu, viimeistä lausetta en ihan tajunnut. Edit vai kirjaimellisesti metsätä, rampilta huono näkyvyys pääväylälle?

Mutta tuosta motarille liittymisestä tuli mieleen sellaiset satunnaiset tapaukset missä joku palaa ohituskaistalta oikealle kaistalla rampin paikkaille, vaikka rampilta joku tulossa. Siis sellaisessa paikkaa missä näkyvyyttä pitäisi olla riittävästi.
Tällä tavoin ilman näkyvyyttä alkuun:

 
Silti kelikameran kuvassa porukka vetää päiväajovaloilla perä pimeänä, kun tuossa kelissä pitäisi olla takasumari käytössä. Samaa ilmiötä todistanut usein lumipyryssä tai sumussa.

1760802222551.png
Hyvinhän nuo autot näkyy, ajamista pitäisi miettiä jos ei niitä havaitse. Nopeus pitää sovittaa sen mukaan, että pystyy pysäyttämään näkyvällä tieosuudella. Veikkaan, että siellä kolarisumassa useammalla paloi jarruvalot, vielä kirkkaammin kuin yksittäinen sumuvalo, mutta silti kolisi.
 
Vähän pelisilmää mukana aiemmassa vaiheessa, niin ei mene ajamaan jonkun rinnalle samaa vauhtia. Toki joskus ei ole ennakointimahdollisuutta kun kiihdytyskaista tulee pystymetsästä.

Tässä tullaan motarille ns. puiden takaa, joten siinä vaiheessa kun näen motarille, niin toinen oli jo valmiiksi rinnalla. Kiihdytys kaista siinä on kuitenkin pitkä, eli ei pitäisi olla mitään vaikeuksia liittyä, ellei sitten se motarilla ajava ala pelleilemään, kuten nyt.
 
Tuo olikin hyvä näkyvyyden kuva, kun kävin kelailemassa


Jatkoa aamu kolareihin il.fi sivulla sitä perus päivittelyä, mutta linkin lukija videossa näkyy kun autoja ajaa sinivilkkujen sekaan romukasaan, siinä vähän tuntumaa kuinka liukasti siinä ollut.

Ihmiset ei taida enään vanhaanmalliin kuunella radiota, ja ei ole autoissa tiedotteet päällä, niin se (radio) kanava ei taida tavoittaa, muuttuvat nopeusrajoitukset voisi sinänsä toimia, olisko tuossakaan kerinnyt sellaisia saada ja joku kolmekymppiä ja olisko motoralli niitä noudattu, vaikka mitkä huomiokoristeet. Ratintakaa kun tunnetusti "helppo" arvioida että ne on pielessä.
 
Tässä tullaan motarille ns. puiden takaa, joten siinä vaiheessa kun näen motarille, niin toinen oli jo valmiiksi rinnalla. Kiihdytys kaista siinä on kuitenkin pitkä, eli ei pitäisi olla mitään vaikeuksia liittyä, ellei sitten se motarilla ajava ala pelleilemään, kuten nyt.
Tässä myös päästään ihanaan asiaan kuin tehopainosuhteeseen. Duunikaveri kirosi pakussaan takanani ajaessa kun jouduin jättämään väliä edellä menevään ja jotta saan kaiken vauhdin irti 115hp autosta ilman pelkoa siitä että joudun jarruttelemaan liittyessä tai muuten riskeeraamaan 120kmh alueelle liittyessä., Nyt taas ns. itselle "normaaleissa" tehokkaammissa malleissa tilanne on enemmänkin valitse väli mihin haluat ja paina kaasua ja sen jälkeen ollaankin tilanteessa jossa jarrutat etkä kiihdytä sopivaan väliin. Tästä syystä olen aina sanonut että teho tuo turvaa ja ajo on muutenkin rennompaa ja kiireettömämpää kun tiedät että ehdit siihen tähän tai tuohon väliin tai joudut seisomaan jarrulla ja tehomallin jarrut ja renkaat hoitavat tehtävänsä. Teho antaa enemmän mahdollisuuksia kuin pelkän jarrutuksen kun joku motarilla päättää perseillä. Olen itsekin työmatkoilla törmännyt noihin jarruttelijoihin ja noihin "ihaniin tilan antajiin". Jos nuo jatkaisivat normi liittymässä tasavauhtia, ongelmaa ei olisi. Ainoat poikeukset mitä keksin tähän ovat nämä liittymät jotka ovat ihan mahdottomia kiihdyttää motarin nopeuteen jos alla ei ole superautoa tai moisen kiihtyvyyttä omaavaa autoa. Model 3 Performance oli todella mahtava tuossa, mutta ei tuo nykyinen kippokaan jalkoihin jää... kunhan aski päättää joskus ehkä vaihtaa välitykset sopiviksi (Toyota/Lexus eCVT). Mutta tiedän liittymiä missä on ihan turha toivo liittyä normi nopeutta, saati talvisin edes etäisesti nopeusrajoituksen nopeutta ja totean että väistän suosiolla vasemalle kaistalle 500m tms ennen liittymää tilaa antaakseni. Nimimerkillä "ihana" fiilis kun tehopainosuhteeltaan ja painojakaumaltaan erinomainen auto haluaa vain mennä poikittain etkä saa vauhtia ellei alla ole tyyliin jäärata piikit, en edes halua kokeilla mitä tuo olisi normi henkilöautossa.
 
Jokaiselta perä pimeänä ajaneelta pitäisi ottaa kortti pois.

IMHO pitäisi kieltää sellaisten autojen myynti, joissa takavalot ei pala automaattisesti aina ajaessa.

1990-luvulla osattiin tehdä autoja joissa takavalot palaa oletuksena automaattisesti aina ajaessa, nykyään ei haluta enää sellaisia tehdä koska typerä viherpiiperrys (koska ne takavalot kuluttaa pari wattia sähköä mikä on luokkaa kymmenestuhannesosa siitä moottorin energiankulutuksesta eli auton kulutus lisääntyy n. 0.01% mikä on numerotaidottomille viherpiipertäjille kuitenkin liikaa)

Mutta, sen sijaan että EU vaatisi että autoissa pitää valojen palaa ajaessa (mikä olisi todella helppo tehdä ja oikeasti parantaisi turvallisuutta merkittävästi), EU vaatii että autoissa pitää olla mm. ylinopeusnalkuttaja(joka vaatii joko kameroita kuvantunnistuksella nopeusrajoitusten seuraamiseen tai sitten jatkuvaa paikan seurantaa ja nopeustietojen hakemista netistä ja on joka tapauksessa melko epävarma toimivuudeltaan). EU-päättäjiltä on terve järki totaalisen hukassa näiden autojen pakollisten varusteiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
290 236
Viestejä
4 971 196
Jäsenet
79 743
Uusin jäsen
Elle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom