Tässä myös päästään ihanaan asiaan kuin tehopainosuhteeseen. Duunikaveri kirosi pakussaan takanani ajaessa kun jouduin jättämään väliä edellä menevään ja jotta saan kaiken vauhdin irti 115hp autosta ilman pelkoa siitä että joudun jarruttelemaan liittyessä tai muuten riskeeraamaan 120kmh alueelle liittyessä.,
Ei kai sillä teholla ole väliä, tai eikö se ole juuri toisin päin.
No jos edessä menee joku joka saakin yhtä-äkkiä vauhtia, niin ihan tehottomaan verrattuna tehokkaammalla voittaa vähäsen aikaa ehkä kuitenkin vain tunne juttuja
Nyt taas ns. itselle "normaaleissa" tehokkaammissa malleissa tilanne on enemmänkin valitse väli mihin haluat ja paina kaasua ja sen jälkeen ollaankin tilanteessa jossa jarrutat etkä kiihdytä sopivaan väliin.
Jos tässä maalailet sitä aiemmin postattu linkkiä varsinais Suomesta missä peitteinen näkymä motarille, jos siinä autossa on sen verran tehoa että siellä rampilla saa sen vauhdin, niin ihan vakavasti ottaen tarvitaanko sitä tehoa, siinäkin sitä tilaa ottaa se turvallinen väli. Se hiljentäminen tehokkaallakkin se ykkös vaihtoehto.
Tästä syystä olen aina sanonut että teho tuo turvaa ja ajo on muutenkin rennompaa ja kiireettömämpää kun tiedät että ehdit siihen tähän tai tuohon väliin tai joudut seisomaan jarrulla ja tehomallin jarrut ja renkaat hoitavat tehtävänsä. Teho antaa enemmän mahdollisuuksia kuin pelkän jarrutuksen kun joku motarilla päättää perseillä.
Ehkä tässä nyt ymmärrän kuvauksesi aivan väärin, mutta missä ihmeessä motarilla tarvii tehoa ? Jos nyt kuitekin puhutaan henklöautoista joissa pakut riittää motarinopeuksiin ? Tai vaikka ei riittäisi, siellä voi ajaa kahdeksaa kymppiä.
Ihan tehoton auto jossain 80 kantatien/seututien liittymässä kolmion takana odottamassa väliä, niin joo kuvittelen ajamista sellaiseen väliin missä tehottomalla ei saa sitä vauhtia tikkarinopeuteen ripeästi, mutta turvallisuuden sijaan ehkä enemmän muusta kyse.
Olen itsekin työmatkoilla törmännyt noihin jarruttelijoihin ja noihin "ihaniin tilan antajiin". Jos nuo jatkaisivat normi liittymässä tasavauhtia, ongelmaa ei olisi.
Ymmärrän heitä, varmaan johtuu elämänkokemuksesta motareilla. Jos motarilla ajellut niin varmaan on useamman kerran törmännyt tilanteeseen missä kiihdyskaistalla joku etukulmalla ja sieltä myöhäisellä vilkulla liukunut eteen. Oikeastaan se eteen vaihtaminen ei ole mikään erityisen harvinainen ilmiö. Vilkun käyttö ei ole vakiintunutta, osa tulee ilmanvilkkua, myöhäisellä vilkulla, osa vilkkupäällä etukulmalla mutta tähtää taakse. Jos rampilta tulee reipasta vauhti kiihdytyskaistalle jo sovitetulla vauhdilla, niin kokenut kuski voi luulla tuliaa "dynaamiseksi kuskiksi" mikä saattaa koukata varoittamatta ihan minne tahansa.
Kokenut kuski lukee myös muitaviestejä, kiihdytyskaistalla jos tekee aikeensa mahdollisimman selväksi niin väärin käsityksen vähenee, mutta eivät poistu.
En hyväksy, saati kannusta noiden touhua, mutta ymmärrän väistelijöitä. Osalla taasen on kyse siitä että väisteliältä paikkaa omaa mokaansa, ajaa toisen kontissa, jollon se varsinainen moka ei ole väistäminen, vaan turvavälien puute.