Reaaliaikainen, tarkkaan GPS:ään perustuva data on ainoa keino millä tuo voi toimia luotettavasti. Mutta jälleen kerran EU meni perse edellä puuhun eikä perustanut EU:n laajuista tietokantaa mistä tiedot voisi hakea. Nyt ne on jokaisen maan oman viraston tietokantojen ja API:n takana.
Kannatan ilman muuta yhteistä rajapintaa.
Miten usein Väylävirasto päivittää tietokantaansa nopeusmuutokset? Onko se kerran päivässä, kerran viikossa, kerran kuukaudessa vai kerran vuodessa? Miten nopeasti päivitetään tieto talvinopeusrajoituksista - kai se päivitetään samalla hetkellä kun merkki käännetään?
Ymmärtääkseni jatkuvapäivitteisia kantoja on, se ihan kiinnostava tieto miten käytännössä käsivoimin tehtävät merkit päivittyy, kuittaako kriittisissä kohteissa tekijä etänä, vai meneekö toteuttamaan suunnitelmaa joka jo päivitetty.
Varoituksen kannalta parempi että enakkoa pienempään päin.
Entä miten usein viraston kannoista tieto siirtyy autovalmistajien käyttämiin kantoihin? En ole vielä nähnyt autoa jossa talvinopeusrajoitus olisi päivittynyt, mutta en ole ajanut kaikkia merkkejä niin ehkä se joissakin jo toimii.
Ymmärtääkseni kansallisia ja alustakohtaisia eroja. Jos se ei ole ns online niin sieltä puuttuu mm muuttuvat rajoitukset.
Meillä auto yhdistää selvästi kameran ja karttadatan. Talvella, jos nopeusrajoitusmerkki on jäänyt lumen takia lukematta niin auto antaa kesänopeusrajoituksen. Kun merkki on puhdas, tulee talvinopeusrajoitus kuten pitääkin. Sitten joissain paikoissa auton mielestä nopeusrajoitus vaihtuu toiseksi, mutta mitään liikennemerkkiä ei ole.
Suomen oloihin vajavainen, toki etelässä merkit yleensä näkyy.
Mielenkiintoisesti osa tietöistä tulee meidän naviin reaaliaikaisesti, mutta ei kaikki. Ja ainakin tietöiden päättyminen päivittyy aina jälkijunassa. Nopeusrajoitustieto ei päivity ikinä.
Online navikaattoreissa on varsin yleinen ominaisuus häriöilmoitukset ja ruuhkata, aiemmin tule RF datana, nykyään netin yli. Jostain syystä kovin nihkeästi niitä nopeusrajoituksa ja muutenkaan liikennemerkkejä ei tuoda.
Ei ehkä vaarallista, mutta voi tulla kuskille sakkojen muodossa kalliiksi jos järjestelmä sanoo nopeusrajoitukseksi 100 km/h kun se oikeasti on 80 km/.
Ylöspäin virhe on toki vaarallista, mutta tuon ylinopesuvaroittimen idea ei ole kertoa korkeinta salittua vaan varoittaa sen ylittämisestä.
Yksi nimimerkki kertoi että hänen autossaan kertoo lähteen, joten jos tuttu auto ja tietää että on epäluotettava niin sen avulla voi ohittaa suruttu liiankorkeat tarjoukset.
Vieraassa autossa taasen pitää ihan sitä varoittimena.
Autoissa apulaitteiden toimintakyky ei saisi riippua niin paljon olosuhteista. Vaikka kamerat lukevat liikennemerkkejä hyvin, niin jos lentokoneissa sallittaisiin vastaavat virhemarginaalit niin niitä putoaisi joka päivä.
Auton tominta riippuu nimenomaan olosuhteista. Jos auto ei varoita liukkaasta kelistä, niin ei se tarkoita että on pitävä keli, jos auto ei varoita ylinopeudesta niin ei se tarkoita että nopeus on salittu, saati turvallinen. Toki autoissa, kuten ATKssa varoitukset menettää tehoaan jos varoitellaan liikaa lampaita sutena.
Yhteenvetona olen siis sitä mieltä että varoitukset korkeimman sallittun ylittämisestä on tehtävissä hyväksi. Oikeastaan olen sitä mieltä että tunnistu jo nykyään on hämmästyttävän hyvä, siinä samaa mieltä että online hyödyntäminen hämmästyttävän huonoa, nämä yhdistämällä ilman putinin häirintää tuon mukaan voisi asettaa vakkarinkin.
Mikään sakotus systeemi tuo ei ole, vaan edelleen varoitus ylinopudesta.