Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Minusta näytti ettei tuossa ollut vielä kukaan kolaroinut. Se oikealla ajanut ihan oikeaoppisesti oli hiljentänyt nopeuttaan ja laittanut takasumarin päälle. Pysähtyneestä autosta taas ei ilman lisätietoja voi sanoa oliko auto hajonut siihen vai oliko vain pysähtynyt koska ei uskaltanut ajaa.

En tuosta voi varmaksi sanoa, mutta jos motarlla on noin lähekkäin pari autoa pysähtyneenä(*, toinen vasemmalla puolelle nokka pientareella hätävilkut päällä ja toinen oikealla kaistalla liki pysähtyneenä mahdollisesti matalee, toivottavasti tien sivuun. videosta en tosiaan voi varmaksi sanoa oliko kaikki kunnossa vain näyttikö.

Voidaan toki kuvitella tilanne että siinä joku ohituskaistalla ohittanut tuota hitaasti menevää ja ohittajan auto hajonnut, ohjattavuus mennyt , eikä ole päässy oikealle piantareelle, eikä oikein vasemmallekkaan. Pääkallo kelillä sitten onneekasti likunut satoja metrejä ja pysähtynyt tuohon...

(*
Oikeanpuoleinen ilmeisesti liikkuu hitaasti, ilmeisesti varovasti kohti piennarta. Paremmal toistolla näkyy selkeämmin

Pahin "rikollinen" tuossa videolla oli tuo videon kuvannut kuljettaja,

No ilman muuta aivan liikaa vauhtia, ja video ei oikein vakuuttanut siitä että saiko kuski autonsa vauhdin hiljennettyä kolmannenkin auton kohdalla vauhti eroa huimasti. Sen nyt ymmärtää että täpärän tilanteen jälkeen hetken jyskyttää ennenkuin pystyy ajatuksella toimiin.

Laittko se kolmas auto takasumarin päälle videon aikana, se oli tuosta jotenkin selvinnyt ja saanut vauhdin maihin.
 
Viimeksi muokattu:
En tuosta voi varmaksi sanoa, mutta jos motarlla on noin lähekkäin pari autoa pysähtyneenä, toinen vasemmalla puolelle nokka pientareella hätävilkut päällä ja toinen oikealla kaistalla liki pysähtyneenä mahdollisesti matalee, toivottavasti tien sivuun. videosta en tosiaan voi varmaksi sanoa oliko kaikki kunnossa vain näyttikö.

Ei siinä ollut kuin 1 auto pysähtyneenä. Se oikealla kaistalla ajava ajaa ihan normaalisti eteenpäin, se vain näyttää melkein pysähtyneeltä, koska kuvaaja ajaa niin älytöntä nopeutta. Mutta katso sitä oikean kaistan autoa siten, että seuraat samalla keskiviivoja, niin huomaat että kyllä se siinä ihan etenee.
 
Pahin "rikollinen" tuossa videolla oli tuo videon kuvannut kuljettaja,
Kyllä ja vaikka ei kolaroinut, niin tuurilla mentiin, taas tulee mieleen se vänkäys siitä reaktioajasta. Laput silmillä 2s reaktioajalla auto liikkuu melkein 70m siinä ajassa.

Vaikka mä itse täälläkin olen sanonut, että ärsyttää kun ihmiset ei aja suurinta sallittua moottoritiellä, niin en minä tarkoita sillä sitä, että tällaisessa sumussa pitää ajaa niin kovaa kuin mahdollista.
 
Ei siinä ollut kuin 1 auto pysähtyneenä. Se oikealla kaistalla ajava ajaa ihan normaalisti eteenpäin, se vain näyttää melkein pysähtyneeltä, koska kuvaaja ajaa niin älytöntä nopeutta. Mutta katso sitä oikean kaistan autoa siten, että seuraat samalla keskiviivoja, niin huomaat että kyllä se siinä ihan etenee.
Katsoin videota toisaalla, missä vähän selkeämpi, ja tulin siihen tulkintaan että mateli, ja ei näyttänyt niin huonolta. Yritin kommenttiini editoida, sori.

Paremman videon perusteella ei tosiaan voi sanoa että olisi vioittunut, ja ihan mahdollista että saanut vauhdit alas ja tuossa ryömimässä piantareelle. Koska tuon vasemmalle pysähtyneen paikkeilla niin mahdollista että pysähtymässä auttamaan sitä.

Mutta se mitä nyt tiedetään kelistä uutisoinnin ja videoiden perusteella niin en epäile videon arvailua että tuohon se kasa alkoi syntyä.

Tilannenoepudet, turvavälit jne äärettömän tärkeitä, noin vaarallisessa paikkaa tapahtunutta pysähdystä, niin meidän kannattaa myös mieli harjoitella mitä pitää ja kannattaa tehdä. Jos auto jää noin, niin hätävilkut kuten tehnyt, tuosta oppi että myös sumuvalo, luikkia kaiteen taakse suojaa, 112 ehdottomasti.

Varoituskolmio, mutta jos tuossa sitä lähtee kontista kaivaan, niin sitä on pian vainaa.

Liikunta kykyisellä autolla, se oikean puolinen, niin reunaviivan oikealle puolelle, pois ajoradalta. hätävilkku kaveriksi. Jos siis matkaa matelua, jos onnettomuus paikka mihin pysähtyy tarkistaan/auttaan, niin ensin mietiä oma turvallisuus, 112.
 
Kyllä ja vaikka ei kolaroinut, niin tuurilla mentiin, taas tulee mieleen se vänkäys siitä reaktioajasta. Laput silmillä 2s reaktioajalla auto liikkuu melkein 70m siinä ajassa.

Vaikka mä itse täälläkin olen sanonut, että ärsyttää kun ihmiset ei aja suurinta sallittua moottoritiellä, niin en minä tarkoita sillä sitä, että tällaisessa sumussa pitää ajaa niin kovaa kuin mahdollista.

Piti laittaa tuohon vielä, että MIKSI hän ajaa vasenta kaistaa?


Lisäksi se, että kaveri on ylpeänä julkaissut videon, kertoo huolestuttavalla tavalla siitä ettei kuvaaja edes tajua tehneensä mitään väärin.

No kun katsoo keskustelua tästä lahden tapahtumasta, niin 90% pitäisi ottaa kortti pois. Toivoisin oikeasti poliisilta ulostuloa tämän videon kanssa, että ei näin! Selvästi kerrottuna mitä kaikkea videossa tehdään väärin, niin ehkä edes osa ihmisistä ymmärtäisi.
 
Minusta näytti ettei tuossa ollut vielä kukaan kolaroinut. Se oikealla ajanut ihan oikeaoppisesti oli hiljentänyt nopeuttaan ja laittanut takasumarin päälle. Pysähtyneestä autosta taas ei ilman lisätietoja voi sanoa oliko auto hajonut siihen vai oliko vain pysähtynyt koska ei uskaltanut ajaa.
Minusta näytti siltä että vasemmalla ollut auto oli törmännyt kaiteeseen. Vasen etukulma kohti kaidetta, aivan tien reunassa.

Pahin "rikollinen" tuossa videolla oli tuo videon kuvannut kuljettaja,
Mietin ihan samaa. Vauhtia vaikutti olevan aika paljon ja ajoi vasenta kaistaa, vaikkea oikealla kaistalla ei ollut ketään.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.facebook.com/reel/1790511228272422/

Muutama kysymys tästä tulee heti mieleen.

missäköhän kohtaa tässä pakuuttiauto painoi jarrua. Näyttää suht sukkana painavan menempään.

Miksi ihmeessa vasemmalle kaistalle on joku jäänyt keskelle hätävilkut päällä paikalleen.

Laadukas kiire päällä laskettaa pelkkää vasenta pitkin menemään.

Veikolla taitaa olla aika käydä specsaversilla. Kattokaapa miten tuo oikea kaista ton sumuvaloauton perän takana kiiltää kuin vastavahattu lattia. Jos tuon näköisellä tiellä paukuttaa videon tyyliin niin voi loppua lyhyeen, juuri ja juuri sai pelastettua.

Tuo vasurilla oleva on varmaan ajanut kaiteeseen ja ei ole vielä päässyt siirtymään /uskaltanut siirtyä. Hätävilkut sentään päällä, niitäkään ei nykyään monella ole kun ollaan keskellä tietä pysähdyksissä.
 
Näyttää siltä että jarruttaa heti kun autot ilmestyy sumusta (olen huomaavinani pienen nyökkäyksen kamerassa), mutta jarrulla ei ole muuta vaikutusta kuin irrottaa perän ja auto lähtee heittelehtimään. Ihme että pysyi lapasessa. Aivan liikaa vauhtia tuollaiseen hernerokkaan.
 
Ajoin n. 95 km/h mittarinopeutta 100 km/h alueella. Paikoin näkyi ihan selvä jään kiille tienpinnassa ja silti mentiin kesärenkailla ohi arviolta 20 - 25 km/h suuremmalla nopeudella.
Pystytköhän määrittämään kaksi kierrosta sekunnissa pyörivän renkaan tyypin vaikket olisikaan ratissa kieli keskellä suuta... ;)
 
Viimeksi muokattu:
Pystytköhän havainnoimaan kaksi kierrosta sekunnissa pyörivän renkaan tyypin vaikket olisikaan kieli keskellä suuta ratissa...
Heh, arvasin että joku tarttuu tähän. Eiköhän suurin osa ollut kesärenkailla, ja vaikka ei olisi suurin osa niin merkittävä määrä kun autoja meni ohi satoja ja kyse on pk-seudusta lokakuun puolivälissä.

Nastojen ropinaa ei kuulunut yhdestäkään.
 
Veikolla taitaa olla aika käydä specsaversilla. Kattokaapa miten tuo oikea kaista ton sumuvaloauton perän takana kiiltää kuin vastavahattu lattia. Jos tuon näköisellä tiellä paukuttaa videon tyyliin niin voi loppua lyhyeen, juuri ja juuri sai pelastettua.
Jos tässä oletettiin että hän on painanut pitkän matkaa ja ennen videota ohittanut jonkun, niin autoissa on eroja miten likkauden aistii, mutta tarinasta kuvaukset että se liukkaus tuli yllättäen, niin jos liukkaus vasta parisataametriä ennen noita, niin auttamatta myöhässä vaikka olisi heti huomannut.

Olen toki huono arvioimaan miltä noista tuntuu mutta mietin vain miten videoiden tapainen keli alkaa kastavaihdossa tuntuu sen hyvin peittävälläkin autolla.
 
Heh, arvasin että joku tarttuu tähän. Eiköhän suurin osa ollut kesärenkailla, ja vaikka ei olisi suurin osa niin merkittävä määrä kun autoja meni ohi satoja ja kyse on pk-seudusta lokakuun puolivälissä.

Nastojen ropinaa ei kuulunut yhdestäkään.
Luulisi kitkojen jo yleistyvän pikku hiljaa niin että nastojen ropina vuosien varrella jää kaukaiseksi haaveeksi vain.
 
Jos tässä oletettiin että hän on painanut pitkän matkaa ja ennen videota ohittanut jonkun, niin autoissa on eroja miten likkauden aistii, mutta tarinasta kuvaukset että se liukkaus tuli yllättäen, niin jos liukkaus vasta parisataametriä ennen noita, niin auttamatta myöhässä vaikka olisi heti huomannut.

Olen toki huono arvioimaan miltä noista tuntuu mutta mietin vain miten videoiden tapainen keli alkaa kastavaihdossa tuntuu sen hyvin peittävälläkin autolla.
Et sä sitä liukkautta aisti kaikissa autoissa. Joissain ei ole tuntoa koska ei osata, joissain ei ole tuntoa koska ei välitetä tai jopa suunnitellaan se moiseksi. Oma on suunniteltu lullaksi jossa mikään ei pitäisi tuntua miltään. Itsellä tuntuu ratissa eri töyssyt ja epätasaisuudet koska alusta on jäykempi ja matalampi ja rengaskulmat ovat vakiota agressiivisemmat, mutta en kyllä ole tuntenut pätkääkään pidon rajalla oloa vaikka on menty ESC vilkkuen ihan tarkoituksella kokeillen että kumpi pää antaa ensin periksi että ymmärtää mitä kyseinen auto tekee kun tilanne tulee päälle. Jos et seuraa esim varjokohtia, mäkien välisiä pohjia yms yms... se voi tosiaan tullla täytenä yllärinä monille.
 
Pystytköhän määrittämään kaksi kierrosta sekunnissa pyörivän renkaan tyypin vaikket olisikaan ratissa kieli keskellä suuta... ;)

Itse asiassa, melko usein pystyy :)

Tai ainakin, onko talvi- vai kesärengas.

Kesärenkaassa on urat pituussuunnassa ja vauhdissa ne näkyvät selvästi:
continental_premiumcontact7__500.1672739457.jpg



Kun taas talvirenkaissa ei ole selkeää uraa, vaan usein tuollainen v-kuvio, jolla pyritään siirtämään loska pois

MICHELIN_X-ICE_NORTH_4_XL_.webp

Liikkuva talvirengas näyttää usein sellaiselta piirteettömältä, mattamustalta.

Eli, kyllä ne melko varmasti erottaa, satasen vauhdissakin :)

Mutta, tämä tästä :D
 
Viimeksi muokattu:
Pystytköhän määrittämään kaksi kierrosta sekunnissa pyörivän renkaan tyypin vaikket olisikaan ratissa kieli keskellä suuta... ;)
Kyllä suurimmassa osassa pystyy. Kuten @Sagan mainitsi, kuvioissa on eroa ja syystä. Jos näen suorat urat renkaassa, se on kesänakki, jos en näe uria, se voi olla kitka ja jos näen nastat, se on nastarengas. Ei se ole mitään salatiedettä. Vaatii sekunnin murto-osan havainnoidessa.
 
Itse olen sitä mieltä, että Lahden keississä tehtiin ensimmäinen virhe, kun moottoritietä ei suolattu, vaikka varoituksia annettiin edellisenä päivänä oikealta ja vasemmalta. Suolaa kyllä riittää sitten sydäntalvella ;) Kyse on yhdestä Suomen pääväylästä eikä mistään kinttupolusta.

Toinen virhe tehtiin, kun ajettiin niin kuin kesällä, vaikka kelin haasteellisuuden näki jo kaukaa, ts. liukkauden suuren mahdollisuuden. Itsekin muuten ajoin lauantaina tuosta ohi, tosin vasta onnettomuuden jälkeen, mutta monessa paikassa oli silti edelleen liukasta, etenkin pikkuteillä. Myös motarilla oli huuruisia kohtia edelleen alkuiltapäivästä. Myös se sumu ei tullut yllätyksenä, lähestyvän sumuseinän näki päivänvalossa pitkältä.

Monet ajoivat nelinumeroisilla teillä samana päivänä ihan ylikovaa joissain varjopaikoissa, vaikka mittari olikin jo reilusti plussalla. Tollanen musta ohut jääkerros ei pidä mitään, jos tulee tilanne, oli renkaat mitkä hyvänsä.
 
Itse olen sitä mieltä, että Lahden keississä tehtiin ensimmäinen virhe, kun moottoritietä ei suolattu, vaikka varoituksia annettiin edellisenä päivänä oikealta ja vasemmalta. Suolaa kyllä riittää sitten sydäntalvella ;) Kyse on yhdestä Suomen pääväylästä eikä mistään kinttupolusta.

Toinen virhe tehtiin, kun ajettiin niin kuin kesällä, vaikka kelin haasteellisuuden näki jo kaukaa, ts. liukkauden suuren mahdollisuuden. Itsekin muuten ajoin lauantaina tuosta ohi, tosin vasta onnettomuuden jälkeen, mutta monessa paikassa oli silti edelleen liukasta, etenkin pikkuteillä. Myös motarilla oli huuruisia kohtia edelleen alkuiltapäivästä. Myös se sumu ei tullut yllätyksenä, lähestyvän sumuseinän näki päivänvalossa pitkältä.

Monet ajoivat nelinumeroisilla teillä samana päivänä ihan ylikovaa joissain varjopaikoissa. Tollanen musta ohut jääkerros ei pidä mitään, jos tulee tilanne, oli renkaat mitkä hyvänsä.
No siiis kertonee että VAROVASTI tilanne vaaralliseksi arvioiden 20kmh oli liikaa. Joo, en törmännyt kaivuriin tai loppujen lopuksi ollut lähelläkään.... Mutta mielestäni jos ABS:t nakuttavat, on tehty jokin virhe.
 
No siiis kertonee että VAROVASTI tilanne vaaralliseksi arvioiden 20kmh oli liikaa.
Samaa mieltä, ja on toki niin poikkeavaa että hyvältä motarilta normi kuski sitä huomaa ennenkuin liianmyöhäistä

Mutta mielestäni jos ABS:t nakuttavat, on tehty jokin virhe.
ABSlli opetetaan jarruttaan noin, siis niin että nakuttaa. eikä yrittää sitä vältellä.

Vai tarkoitatko jotain että vauhtia on liikaa jos turvaväli pitääkseen alkaa ABSi nakuttaa kevyessä hiljentämisessä.


Et sä sitä liukkautta aisti kaikissa autoissa. Joissain ei ole tuntoa koska ei osata, joissain ei ole tuntoa koska ei välitetä tai jopa suunnitellaan se moiseksi.

En voi kiistää, tunnusta normioloissa isot erot, mutta noin liukasta kun videoilla ollut, niin kuvittelin että alkaa noissa vauhdeissa kaistan vaihdoissa tuntuun hyvilläkin. Kyse pakettiautoista, joita mutuillut vähän "huommiksi".


Huono hyvä vähän huonoja ristiriitaisia tässä, toki huono on sellainen auto missä kuskilla ei ole tuntumaa tiehen. tässä nyt tarkoitin hyvällä että auto menee eleettä eri oloissa. ja että sillä kuitekin ne rajat aistii hyvin.
 
Itse olen sitä mieltä, että Lahden keississä tehtiin ensimmäinen virhe, kun moottoritietä ei suolattu, vaikka varoituksia annettiin edellisenä päivänä oikealta ja vasemmalta. Suolaa kyllä riittää sitten sydäntalvella ;) Kyse on yhdestä Suomen pääväylästä eikä mistään kinttupolusta.
Samaten Porvoon moottoritiellä välillä Hki-Koskenkylä oli tälliä seuraavana aamupäivänä suolaa reilusti vaikkei olisi ehkä niin tarvittukaan kuin vuorokautta aiemmin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 288
Viestejä
4 966 550
Jäsenet
79 769
Uusin jäsen
Moukku-Olli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom