No nyt on ollut mestareita liikkeellä, taisi talvi taas yllättää autoilijat, vai miten se meni... Hurja tilanne Nelostiellä – autot ajoivat moottoritiellä väärään suuntaan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ja ajokortit saksien kautta takkaan.Silmät kiinnikö ne on ajellut? Näkisihän se jo tievalaistuksesta, että väärällä puolella ollaan. Ja ajaminen vaan jatkuu. Tossa tilanteessa pitää siirtää auto pientareelle hätävilkut päälle. Ei saatana...
Silmät kiinnikö ne on ajellut? Näkisihän se jo tievalaistuksesta, että väärällä puolella ollaan. Ja ajaminen vaan jatkuu. Tossa tilanteessa pitää siirtää auto pientareelle hätävilkut päälle. Ei saatana...
Kuulostaa siltä, että tienpitäjän pitäisi laittaa valotaulu-liikennemerkki, tai jotain.Tuossa Lusin päässä joka talvi joku ajaa lumisoossissa vastaantulijoiden kaistalle.
Mikä lie sitten syy onkaan sillä tienraivaajalla, joka joukkoa johtaa siinä.
Ne muut vain helposti ja huomaamatta "seuraa johtajaa" siinä lumipyryssä.
Se voi olla, että tässä on aluekohtaisia eroja. Oman kokemuksen perusteella premium-autoilijat sekoilee vähemmän kuin männä vuosina ja nykyään omalle kohdella sattuu perseileviä Toyota Yaris-, Kia Rio- ja Mazda 2 -kuskeja suunnattoman paljon. Jos kolmion takaa puskee joku eteen, se on suurella todennäköisyydellä joku pikkukippo. Nämä myös hiillostaa puskurissa, mutta sattuneesta syystä eivät tee samanlaisia ohituksia.Mersu, BMW, Audi kuskit eivät vain pysty ajamaan normaalisti.
Viimeisimpänä esimerkkinä mersu joka päätti taajamassa 50 alueella tulla puskuriin kiinni ja painella kilometrin pätkällä lähes satasen nopeutta ohi (tietysti palasi kaistalle hyvin läheltä omaa autoa, jotta nastat ja kivet tulee varmasti tuulilasiin.
Itsellä on tämän vuoden Yaris, ajan omasta mielestä ihan normaalisti.Varmaan tosiaan aluekohtaisia eroja. Lonkalta tuntuu, että ainakin uudempien Yaristen kuskit on pääsääntöisesti täysin perseilemättömiä ja ne perseilevät kuljettajat ajelee niillä pizzapurkeilla. Ikinä en myöskään muista nähneeni sekoilevaa Kia Rioa, mutta ei se tietenkään sitä tarkoita, etteikö näitä jossain sitten olisi.
Aiemmin ketjussa puhuttiin siitä, miten bemarijonnet tulevat nykyään Teslan muodossa, ja se kyllä tuntuu pääkaupunkiseudulla aika todenmukaiselta. Ei tarvitse montaa päivää taittaa työmatkaa autolla, kun näkee näitä typeriä Tesla 3:n kuskeja ensin ajamassa ihan perässä kiinni, sitten tekemässä pari nopeaa ja turhaa kaistanvaihtoa sillä ainiaan jännällä sähköauton väännöllä, vain vetääkseen vasemmalta kaistalta kolmen kaistan sivuliikkeen seuraavaan liittymään. Tulee vaan sellanen tonnin seteli -ilme joka kerta, vaikka autona on maailman tylsimpiä saippuapaloja.
Jotenkin ehkä Tesla Y:n kohdalla ei se sekoilu ole samanlaista, mutta on niissäkin aika usein sellaisia kuskeja, joilta vilkku jää unholaan liikenneympyröissä ym. Onkohan noi kolmosten kuskit niitä, jotka joitain vuosia sekoili menemään Octavia RS:llä ihan samaan malliin?
Oman kokemuksen perusteella premium-autoilijat sekoilee vähemmän kuin männä vuosina ja nykyään omalle kohdella sattuu perseileviä Toyota Yaris-, Kia Rio- ja Mazda 2 -kuskeja suunnattoman paljon.
Riippuu tietty mikä lasketaan premium-autoilijaksi, mutta noiden mainittujen pikkukopperoiden lisäksi sekoiluissa on oman kokemukseni mukaan yliedustettuna mesekuskit. Enkä nyt puhu mistään 20v vanhoista, vaan uudehkoista sellaisista.Se voi olla, että tässä on aluekohtaisia eroja. Oman kokemuksen perusteella premium-autoilijat sekoilee vähemmän kuin männä vuosina ja nykyään omalle kohdella sattuu perseileviä Toyota Yaris-, Kia Rio- ja Mazda 2 -kuskeja suunnattoman paljon. Jos kolmion takaa puskee joku eteen, se on suurella todennäköisyydellä joku pikkukippo. Nämä myös hiillostaa puskurissa, mutta sattuneesta syystä eivät tee samanlaisia ohituksia.

Toki osin niinkin, mutta Mersu nyt on yksi näitä merkkejä joita ostetaan ns. statussymboliksi (vaikka parempia ja kalliimpiakin löytyy), ja joilla ajelevat monet isokenkäiset/mielestään isokenkäiset, ja käytös monesti on sen mukaista liikenteessäkin. Vähemmän perseilyä olen huomannut mm. Lexuksella tai Teslan paremmilla malleilla ajavilta. Keskimääräisen urheiluautokuskin voisi ehkä niputtaa mesekuskien joukkoon...En jaksa uskoa tähän merkkijaotteluun tipan vertaa.
Se jaottelu menee pikemminkin autotyypin / tehojen yms. mukaan.
Heh, urheiluautokuskit tuntuu Suomessa ajavan lahopäisesti keskimäärin. Keski-Euroopassa urheiluautoilla ajetaan ihan samalla tavalla kuin muillakin autoilla, ja ne ovat yleisempiäkin.Toki osin niinkin, mutta Mersu nyt on yksi näitä merkkejä joita ostetaan ns. statussymboliksi (vaikka parempia ja kalliimpiakin löytyy), ja joilla ajelevat monet isokenkäiset/mielestään isokenkäiset, ja käytös monesti on sen mukaista liikenteessäkin. Vähemmän perseilyä olen huomannut mm. Lexuksella tai Teslan paremmilla malleilla ajavilta. Keskimääräisen urheiluautokuskin voisi ehkä niputtaa mesekuskien joukkoon...
Toki osin niinkin, mutta Mersu nyt on yksi näitä merkkejä joita ostetaan ns. statussymboliksi (vaikka parempia ja kalliimpiakin löytyy), ja joilla ajelevat monet isokenkäiset/mielestään isokenkäiset, ja käytös monesti on sen mukaista liikenteessäkin. Vähemmän perseilyä olen huomannut mm. Lexuksella tai Teslan paremmilla malleilla ajavilta. Keskimääräisen urheiluautokuskin voisi ehkä niputtaa mesekuskien joukkoon...

Omat havainnot Tesloista on lähinnä alinopeutta motarilla laahustavista, liekö sitten pakko ajaa hiljempaa ettei akku kulu.
Bmw/audi kuskit ajelee ylinopeutta, vilkkua ei pahemmin käytetä mutta suoranainen perseily kuten ensin roikutaan perseessä ja sitten kiilataan metrin päästä eteen vetämään siksakkia tai jarruttelemaan on poikkeuksetta jäänyt mersuille.
BMW huonoista vilkuista kritisoitu, mutta niissä on yksi ominaisuus, keltaisenoranssit jatkuvasti palavat varoitus valot mistä tunnistaa vaarallisen kuskin. Joo ei mikään 100/100, mutta vahva apu profiloinnissa.Ei kyllä juurikaan tule mieleen mitään bemaria tai audia mikä olisi huonosti ajanut pitkään aikaan. Toki motarilla ne painelee menemään tai maantiellä reipasta ylinopeutta, mutta mitään brake checkiä ne ei tee. Viimeksi kun ajoin ykköstietä, niin perseily oli pitkälti Toyota tai Tesla -akselilla. Toyotakuskin vakio on ajaa 92km/h siinä 100/120 alueella ja kun menee ohi, niin yhtäkkiä löytyy se kaasupoljin. Vakkarissa jos 124 sisällä ja yrittää sen Yariksen tai Auriksen ohittaa, yhtäkkiä mennään rinnakkain ja siellä se joku Jorma tai Päivikki kokee voimaantumista. Onneksi noista nyt ohi pääsee, ei sillä.
Jeps, tämä ilmiö on näkynyt myös joissain volkkareissa. Hyvä indikaattori vähä-älyisyydestä ja ajotaitojen puutteesta.BMW huonoista vilkuista kritisoitu, mutta niissä on yksi ominaisuus, keltaisenoranssit jatkuvasti palavat varoitus valot mistä tunnistaa vaarallisen kuskin. Joo ei mikään 100/100, mutta vahva apu profiloinnissa.
Bemareiden kohdalla hyvät idioottitunnisteet ovat myös pelkät angel eyesit päällä pimeällä, ja kattoluukku auki vaikka olisi pakkasta.BMW huonoista vilkuista kritisoitu, mutta niissä on yksi ominaisuus, keltaisenoranssit jatkuvasti palavat varoitus valot mistä tunnistaa vaarallisen kuskin. Joo ei mikään 100/100, mutta vahva apu profiloinnissa.
Audia vetoaa osaan toheloita, mutta sillä merkillä on niiin laaja ja leveä käyttäjäkunta, että tiedä sitten onko jotain yliedustettuja.
Siellä on ollut joku niistä tyypeistä jotka on aina muiden perässä työntämässä vauhtia ja vaatimassa että muut motarin vasemmalta kaistalta väistää oikealle "sujuvan liikenteen" yksilösuorituksen mahdollistamiseksi.Ja sitten toinen. 40km/h alue ja pieni aamuruuhka. Kuulin sireenin ja taustapeilistä näkyikin ambulanssi vilkut päällä. Ajoin tien sivuun kuten muutkin takana tulevat autot. Paitsi yksi, joka näki tilaisuutensa tulleen ja lähti ohittamaan näitä tietä antavia.... Kunnes itse huomasi ambulanssin ja tunki sitten eteeni tien poskeen.
Tää on kyllä valitettavasti totta. Ei joka Toyota, mutta aina Toyota.Toyotakuskin vakio on ajaa 92km/h siinä 100/120 alueella ja kun menee ohi, niin yhtäkkiä löytyy se kaasupoljin. Vakkarissa jos 124 sisällä ja yrittää sen Yariksen tai Auriksen ohittaa, yhtäkkiä mennään rinnakkain ja siellä se joku Jorma tai Päivikki kokee voimaantumista. Onneksi noista nyt ohi pääsee, ei sillä.
Tätä Toyota autojen vauhdin vaihtelua natiivi kuskit ketjussa selittäneet Toyotan vakkarin surkeudella, sen vaihtaluväli merkittävästi tavallista isompi. Oletan että koskee noita vanhempia polttiksia, ja toivon että hybrideissä parempi.Tää on kyllä valitettavasti totta. Ei joka Toyota, mutta aina Toyota.
Toyotakuskin vakio on ajaa 92km/h siinä 100/120 alueella ja kun menee ohi, niin yhtäkkiä löytyy se kaasupoljin. Vakkarissa jos 124 sisällä ja yrittää sen Yariksen tai Auriksen ohittaa, yhtäkkiä mennään rinnakkain ja siellä se joku Jorma tai Päivikki kokee voimaantumista. Onneksi noista nyt ohi pääsee, ei sillä.

Paska se on hybrideissäkin. Ylämäkeen saavuttaessa vauhti saattaa tippua reilustikin ennenkuin laitos tajuaa, että tartteis varmaan enempi jerkkua. Ainakin 2019 Corollassa näin, en tiedä onko korjattu faceliftiin.Tätä Toyota autojen vauhdin vaihtelua natiivi kuskit ketjussa selittäneet Toyotan vakkarin surkeudella, sen vaihtaluväli merkittävästi tavallista isompi. Oletan että koskee noita vanhempia polttiksia, ja toivon että hybrideissä parempi.
Lisäkuorrutuksen tuo mahdollinen tavallista isompi mittarivirhe
Kyvyyttömyys väistää kyllä minusta kuulostaa ennemminkin hyvin vahvasti "tien tukko" syndroomasta kärsivältä tapaukselta. Peilit ei toimi ja tarkkaavaisuus sekä havainnointikyky 0.Siellä on ollut joku niistä tyypeistä jotka on aina muiden perässä työntämässä vauhtia ja vaatimassa että muut motarin vasemmalta kaistalta väistää oikealle "sujuvan liikenteen" yksilösuorituksen mahdollistamiseksi.
On varmaan ollut hetkellinen tunne että yhtäkkiä ne ärsyttävät muut kuskit on tajunnut että latu vapaaksi yhdelle on sujuvaa ajamista ja vieläpä pienemmällä tiellä!
Kyvyyttömyys väistää kyllä minusta kuulostaa ennemminkin hyvin vahvasti "tien tukko" syndroomasta kärsivältä tapaukselta. Peilit ei toimi ja tarkkaavaisuus sekä havainnointikyky 0.
”Jos tien päällä havaitset taustapeilistä hälytysvalot, pidä oma vauhti tasaisena ja kytke hätävilkku päälle. Pidä pää kylmänä ja vältä nopeita jarrutuksia tai muita äkkiliikkeitä. Hätävilkuilla kerrot myös takaa tulevalle hälytysajoneuvon kuljettajalle, että tämä on havaittu. Kun hälytysajoneuvo on ohittanut, voit kytkeä hätävilkun pois päältä”, ohjeistaa poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta.
Jos hälytysajoneuvo on pian ohittamassa minut, ja tarkoituksena on kääntyä sivuun esim. seuraavasta liittymästä, kytkenkö suuntavilkun vai hätävilkun?
Ilmoita kääntymisaikeistasi kytkemällä suuntamerkki hyvissä ajoin ennen kääntymistä. Suuntavilkku kertoo hälytysajoneuvo kuljettajalle selkeästi, että olet aikeissasi ajaa tien sivuun tai käännyt seuraavasta liittymästä.
Ajat 30 alueella 30, metri väliä ok ja ajat juuri siinä kohtaa edellä olevaa mikä on itselle ok.Antakaa kokeneemmat vähän ohjetta ja neuvoa. Sain kortin 5 kuukautta sitten eli tuore tapaus olen edelleen.
Mitä mun pitäisi tehdä etten olisi ärsyttävä autoilija tällaisessa tilanteessa: taajamassa suoraa tietä noin kilometrin verran, muutamia pihaliittymiä, pari suojatietä, pari koulua varrella. Nopeusrajoitus lähes koko matkan 30 km/h. Painanko vaan kylmästi sen 55-60 km/h mitä muutkin iltaisin ja viikonloppuisin?
Toinen tyhmä tilanne: miten lähelle edessä ajavan puskuria kuuluu liikennevaloihin tullessa ajaa? Onko metri ok ellei ole jotain peilijäätä alla ja mäkilähtö?
Kolmantena: kai taajamassa on ihan ok pitää pientä hajurakoa edellä ajavaan? Mietitään vaikka se 40 km/h rajoitus ja 10 metriä väliä? Ei vielä taidot ja hermot riitä roikkua puskurissa kuten tuntuu joillain olevan tapana.
Antakaa kokeneemmat vähän ohjetta ja neuvoa. Sain kortin 5 kuukautta sitten eli tuore tapaus olen edelleen.
Mitä mun pitäisi tehdä etten olisi ärsyttävä autoilija tällaisessa tilanteessa: taajamassa suoraa tietä noin kilometrin verran, muutamia pihaliittymiä, pari suojatietä, pari koulua varrella. Nopeusrajoitus lähes koko matkan 30 km/h. Painanko vaan kylmästi sen 55-60 km/h mitä muutkin iltaisin ja viikonloppuisin?
Toinen tyhmä tilanne: miten lähellä edessä ajavan puskuria kuuluu liikennevaloihin tullessa ajaa? Onko metri ok ellei ole jotain peilijäätä alla ja mäkilähtö?
Kolmantena: kai taajamassa on ihan ok pitää pientä hajurakoa edellä ajavaan? Mietitään vaikka se 40 km/h rajoitus ja 10 metriä väliä? Ei vielä taidot ja hermot riitä roikkua puskurissa kuten tuntuu joillain olevan tapana.
3 sekunnin sääntö on aika hyvä minimivälinä. Eli kun edellä oleva ohittaa jonkin kiinteän kohteen, välin ollessa sopiva ohitat saman kohteen aikaisintaan 3s kuluttua.Antakaa kokeneemmat vähän ohjetta ja neuvoa. Sain kortin 5 kuukautta sitten eli tuore tapaus olen edelleen.
Mitä mun pitäisi tehdä etten olisi ärsyttävä autoilija tällaisessa tilanteessa: taajamassa suoraa tietä noin kilometrin verran, muutamia pihaliittymiä, pari suojatietä, pari koulua varrella. Nopeusrajoitus lähes koko matkan 30 km/h. Painanko vaan kylmästi sen 55-60 km/h mitä muutkin iltaisin ja viikonloppuisin?
Toinen tyhmä tilanne: miten lähelle edessä ajavan puskuria kuuluu liikennevaloihin tullessa ajaa? Onko metri ok ellei ole jotain peilijäätä alla ja mäkilähtö?
Kolmantena: kai taajamassa on ihan ok pitää pientä hajurakoa edellä ajavaan? Mietitään vaikka se 40 km/h rajoitus ja 10 metriä väliä? Ei vielä taidot ja hermot riitä roikkua puskurissa kuten tuntuu joillain olevan tapana.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.