Mopokuumetta

Toki voi myös pohtia säilyykö renkaissa muu kun nimi? Onko 18 sitten julkaistulla renkaalla mitään yhteyttä nykyiseen? Materiaalit? Valmistustekniikka? Valmistuspaikka? Valmistaja? Rakenne?
Jos Opel Kapitän julkaistiin 1939, oliko sillä jotain yhteistä 1970 mallin kanssa?
En sano että kaikessa kaikki kehittyy, eli huononee, muttei nykyrenkaita ainakaan kalliimmin valmisteta.
Noita vanhoja rengasmalleja, kuten Michelin Pilot Road 4, joka on jo 11 vuotta vanha saa silti juuri tehtyinä.

Vaikka Road 5 ja Road 6 on parempia ajaa, niin kulutuskestävyys on ottanut hieman takapakkia ilmeisesti.

Pilot Road 2 ja 3 kokemuksilla joku uudempi noista on ihan hyvä, kestää ajoa ja pitäisi silti olla melko turvallinen rengas.

Paljon on yhden moottoripyörän renkaanvaihdosta saatu viestejä aikaan...
Joo. Eipä tässä oikein muuta.

Uusi Bridgestone S21 eturengas mulla oli jo ennestään, niin toki asennutin sen.


Yksi hyvä vaihtoehto renkaiksi vielä. Michelin Power 6.
155€
184€

Ei siis enää muuta. Paitsi hyviä ja turvallisia ajokilometrejä.
 
Toki voi myös pohtia säilyykö renkaissa muu kun nimi? Onko 18 sitten julkaistulla renkaalla mitään yhteyttä nykyiseen? Materiaalit? Valmistustekniikka? Valmistuspaikka? Valmistaja? Rakenne?
Jos Opel Kapitän julkaistiin 1939, oliko sillä jotain yhteistä 1970 mallin kanssa?
En sano että kaikessa kaikki kehittyy, eli huononee, muttei nykyrenkaita ainakaan kalliimmin valmisteta.
Kyllä monesa pitkään markkinoilla olevassa renkaassa on tapahtunut muutosta useaan otteeseen vaikka nimi on pysyny samana. Joskus vuosia sitten juttelin Metzeler/Pirelli maahantuojan kans nuista Metzelerin hiton vanhoista rengasmalleista ja hån sano että aina kun tuotenumero on uusiutunut niin tietää että renkaassa on kehitystä tapahtunu. Johonki suuntaan. Joten esim. Tourancen perinteinen rengas oli siihen aikaan muistaakseni kolmas generaatio vaikka ulospäin ei mitään huomannnu ja mallimerkintä oli sama.
 
Vanhan mallimerkinnän Continental on muuten Malaysiassa tehty. Eli sitä kautta voidaan säästää valmistuksen kustannuksissa. Onneksi sentään ei ole Kiinassa tehdyt :D Kuten vaikka Nokian auton kesärenkaat.

Vanha 111€ ja uusi 196€.

Ero 85€. Toki jos tuo ero olisi ollut pienempi, niin uutuusmalli toki fiksumpi valinta. Hintaero ei ole mikään suuri, mutta prosentteina merkittävä. On siis nykyisin olemassa budjetti renkaita, eikä tarvitse aivan pakosta maksaa 200€ renkaasta.

Kyllä monesa pitkään markkinoilla olevassa renkaassa on tapahtunut muutosta useaan otteeseen vaikka nimi on pysyny samana. Joskus vuosia sitten juttelin Metzeler/Pirelli maahantuojan kans nuista Metzelerin hiton vanhoista rengasmalleista ja hån sano että aina kun tuotenumero on uusiutunut niin tietää että renkaassa on kehitystä tapahtunu. Johonki suuntaan. Joten esim. Tourancen perinteinen rengas oli siihen aikaan muistaakseni kolmas generaatio vaikka ulospäin ei mitään huomannnu ja mallimerkintä oli sama.
Joo. Noita vesiuria ainakin säätävät jokaisen uuden mallin kohdalla. Toki jos ei ole mitään parannettavaa? :) Itse kumiseos voisi tosiaan vuosienmittaan vähän vaihtua mahdollisesti.
 
Minulla muistikuva että 80 luvulla Metzelerit ois olleet kallein merkki.
Joo, voi olla. HD:n Metzeler Cruisetec takarenkaan valmistustarrassakin luki Pirelli.

Tuo siis on ollut Pirellin omistuksessa 1986 lähtien.


Nyt on niin raaka kilpailu hinnoista, että saa kyllä ihan minkä vaan merkin noin 195€ hinnalla. Joko sitten sport touring (kestää hyvin ajoa), tai "tavallisen" sport renkaan. Jos siis joku merkki olisi muita kalliimpi, niin ei kauppa kävisi.

(Metseler Sportec M9 RR, 193€, 180/55R17)

Vuosia sitten juttelin Metzeler/Pirelli maahantuojan kans nuista Metzelerin hiton vanhoista rengasmalleista ja hän sano että aina kun tuotenumero on uusiutunut niin tietää että renkaassa on kehitystä tapahtunu. Johonki suuntaan. Joten esim. Tourancen perinteinen rengas oli siihen aikaan muistaakseni kolmas generaatio vaikka ulospäin ei mitään huomannnu ja mallimerkintä oli sama.
Nuo tosiaan samaa yritystä (en kyllä muistanut edes tuota asiaa).

Silti nuo Pirelli ja Metzeler renkaat on ilmeisesti keskenään hieman erilaisia.

Edit:
Tuo on myös Saksassa tehty (syytäkin olla hinnan perusteella).
 
Viimeksi muokattu:
Perjantain huomiot: HD V-Rod 2002 ja siinä olikin näppärä hihnan kireyden säätö. Jos siis ymmärsin sen mekanismin oikein. Vasemmalta puolelta akselia kun pyörittää, niin samalla säätyy myös oikea puoli. Eli rengas ainakin pitäisi olla aina oikeassa suunnassa.

Takarenkaan sain irrotettua. Ja renkaan vein vaihdettavaksi. Samalla huomasin, että vasen laakeri oli aivan löysä. Eli luultavimmin myös oikea laakeri olisi aika huono.

Paikallisessa liikkeessä laakerit oli 50€/kpl. Eli ei mitään erityisen halpoja. Ja renkaanvaihto sekä tasapainotus oli hinnassa mukana (165€). Vaivatonta palvelua kyllä, kun odotellessa saivat huollon tehtyä (moto-seinäjoki).

Hieman halvemmallakin laakereita olisi voinut saada tilaamalla tai hakemalla Kauvavalta (42€/2kpl).


Ilmeisesti tuossa hd v-rodissa saisi keula olla jäykempi. Mitä kommenttejakin luin moposta. Eli keula painuu turhankin paljon jarrutuksissa? Ktm 790 on minusta ihan mukavalla alustalla, vaikka siinä ei mitään säätöjä olekaan.


Itse saatan osallistua tuohon torstaina:
Screenshot_2025-07-06-10-59-33-90.jpg

Ilmeisesti tuo ei vaadi mitään ennakko ilmoittautumista? Botniaring on tuttu paikka ennestään, mutta en ole tuohon tapahtumaan ennen osallistunut. Sää pitäisi olla torstainakin hyvä :)

Eli siis klo 16.45 - klo 21.00 taisi olla.

Screenshot_2025-07-06-11-06-24-30_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Täytyisi vaan taas (muistaa) ajella järkevästi, että pysyy pystyssä.
 
Oliko alkuper. laakerit kun noin arvokkaat. Nuo Allbalssit on suht kiinalaista laatua, mutta niinpä ne on välillä HD OE laakeritki.
 
Tää Suomen kesä ei taas hirmiästi tue mopokuumetta, märän ajelun jälkeen voi kyllä kuume noustakin ;-)
Joo ei. Syksyllä prätkä hankua mentiin muna pystyssä marraskuun loppuun. Nyt ei huvita oikein yhtään lähteä jos mikään keli. Tosin tilannetta ei auta se että hankin harrasteauton (just myin vanhan pois kommentein että en mä harrasteauto tartte, mulla on prätkä...). Nyt autolla on tullut painettua about kaikki ajot kesälomalla. Tulisi niitä aurinkoisia päiviä/iltoja niin olisi fiilistäkin lähteä.
 
Oliko alkuper. laakerit kun noin arvokkaat. Nuo Allbalssit on suht kiinalaista laatua, mutta niinpä ne on välillä HD OE laakeritki.
Oli joo alkuperäis laakerit, kun myös HD merkkikorjaamo tuo. Mutta ei tullut katsottua laakereiden valmistajaa.

Tää Suomen kesä ei taas hirmiästi tue mopokuumetta, märän ajelun jälkeen voi kyllä kuume noustakin ;-)
Totta :D Tulee seurattua säätiedotusta aika paljon. Eli mulla ainakin yksi lyhyt 50km ajolenki joka päivä. Jos sataa koko päivän, tai ei ehdi, niin sitten kyllä joutuu jättämään välistä. Mieluummin ajaa sitten vaikka vähän enemmän, mutta kuivalla säällä.

Kotariin ostin jotain moottoripyörän ketjuöljyä. Joku muu varmaan parempaa? Ja oli vähän kiire saada voideltua, kun oli niin kuivat ketjut. MP-pukki kyllä näppärä. Hieman raskas nostaa, mutta elopainoa sen verran, että sillä perä nousee ylös. Kone käyntiin ja 1 vaihde päälle, niin sai suihkittua. Toki olisi voinut laittaa kerralla vähän vielä enemmänkin öljyä.

Ajelun jälkeen 14v kissa löysi paikan pyörän alta. Täytyisi jossain vaiheessa myös pestä pesuaineella rengasrasvat renkaista pois.
IMG20250706125924~2.jpg

Joo ei. Syksyllä prätkä hankua mentiin muna pystyssä marraskuun loppuun. Nyt ei huvita oikein yhtään lähteä jos mikään keli. Tosin tilannetta ei auta se että hankin harrasteauton (just myin vanhan pois kommentein että en mä harrasteauto tartte, mulla on prätkä...). Nyt autolla on tullut painettua about kaikki ajot kesälomalla. Tulisi niitä aurinkoisia päiviä/iltoja niin olisi fiilistäkin lähteä.
Itse olen ajellut vähän "säästöön" mp ajoja. Koska sitten syksyllä ja talvella joutuu olla ilman mopoa. Ei sitten talvella niin harmittaisi, että ei ole kesällä tullut ajettua. On kyllä ollut aika kylmä kesä, eli se lähteminen liikkeelle on ollut vähän "nihkeää". Sähköautollakin pääsisi mutkateitä ajelemaan, mutta vähän erilaista se on autolla ajaa, kuin MP:llä.


Aika hyvään saumaan tulisi Botniaringin torstai ilta. Eli toivottavasti pääsen sinne. Viime vuonna siellä olin vaan kerran autolla pelkästään (volvo V60 D6). Oli kyllä mukavaa ajaa autollakin mutkaista rataa ympäri. Ja se oli samalla autolla eka ajo missään radalla.
 
Konkurssimyynnistä saisi melko sopivaan hintaan ostettua 180/55R17 kokoisen takarenkaan. Pirelli Rosso 4, 122€.


Tilasin yhden itselle varastoon, kun takarengas kumminkin kuluu hieman eturengasta nopeammin.

Jostain muualta ostettuna 193€.

Edit:
Taisinkin ostaa juuri viimeisen kappaleen. Tuossa kaikki renkaat, mutta kaikki "normaali koon" renkaat taitaa olla jo myyty kaikki.

Bridgestone Adventurecross Scrambler AX41S renkaan sain nyt eteen asennutettua (HD V-Rod). Hieman toki hassu tuohon pyörään, mutta aika äkkiä silmä tottuu.

IMG20250707165231~2.jpg

E2:

Screenshot_2025-07-08-06-54-47-25_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Asiasta toiseen, silmämääräisesti voiko mopon sylinterin ja männän kunnon arvioida milloin vaatisi uusimisen tai koneistuksen. Kuvat solikasta/Tomos.

mäntä.jpg


kansi.jpg


pytty.jpg
 
Asiasta toiseen, silmämääräisesti voiko mopon sylinterin ja männän kunnon arvioida milloin vaatisi uusimisen tai koneistuksen. Kuvat solikasta/Tomos.
Kannen hioo puhtaaksi ja kokeilee onko sylinterissä pykälää siinä "korkeimmassa" kohdassa mihin mäntä liikkuu. Jos on niin joko hoonaukseen tai poraukseen. Mäntiä saa helposti esim Hollannista jossa käyttävät Tomoksen konetta mopoissaan. En piruiltakaan muista nettikaupan nimeä. mutta saa kaikkea tehareista uusiin moottorin osiin. Itsellä esim on sieltä tehari, mäntä, kiertokanki, uusi magneeton pyörä ja 5.vaihteen rattaat.
 
Miten teillä on MP-kesä mennyt? Itselläni aivan päin vttua. Loppukevät ja alkukesä täynnä sadetta ja +10 -kelejä jolloin ei ajelu juuri innostanut. Ja keskiviikkona 25.6 kuume nousi parissa tunnissa vajaan 40:een asteeseen, jolloin jo tiesin että 2vko sairaalakeikka edessä (ajoittain toistuva ruusuinfektio). Nyt olen taas kotona pitkällä saikulla, mutta jaloissa niin kovat kivut että en voi edes ajatella moottoripyöräilyä varmaan kuukauteen, eikä kolmiokipulääkitys sitä muutenkaan mahdollistaisi. Tänä vuonna ei ole tullut edes 1000km mittariin, aika vähän kun aikanaan tuli enimmillään 29tkm vuodessa. Tuossa se busa on nyt seissyt pihalla kohta kuukauden. Ehkä ensi vuonna sitten.

puskabusa.jpg
 
Kaupoissa ja tänään myös sienessä ym on pakko vetää kaksipyöräisellä, ettei tule huono omatunto vähistä ajoista.
 
Vähänlaisesti on tullut ajettua mutta niin tuli kyllä viime kesänäkin. Kaipaisi ehkä vähän jotain uutta kun lähireitit on jo läpikotaisin tuttuja ja samalla pyörälläkin tullut ajettua jo 7 kesää.
 
Vähälle on jäänyt. "Kesän" alkuhuumassa tullut ajeltua reilu 4000km, mutta nyt ei oo kahteen viikkoon tullu ajeltua kuin yhtenä päivänä. Lauantaina voisi yrittää kävästä ajelemassa, niin saisi edes yhtenä lämpimänä päivänä ajella. Pikkusen kaipailisi lisätehojakin 125hp sijaan, tosin nekin riittää peruspyöritykseen paremmin kuin hyvin... Ei vaan silleen enää "pelota" kääntää kahvaa 🫣.
 
Torstaina tuli käytyä Botniaringillä mopolla kahden vuoden tauon jälkeen. Vuosi sitten kävin vaan kerran autolla siellä.

Selkeästi oma kunto vähäsen huono/heikko ja sitten myös ei oikein hirmu kovaa tohdi ajaa. Mopolla kyllä pääsisi paljon kovempaakin. Esim se pitkä vasen menee kiukan körötellessä, kun siihen ei oikein tohdi kerätä kunnolla vauhtia. Mutta pääasia että ehjänä pääsi kotiinkin ajelemaan.

Saisi melkein olla MP kortin ehtona myös rata-ajo, että oppisi paremmin käsittelemään pyörää? Esim jarrutukset.

KTM 790 Duke tuntuu olevan ihan ok kunnossa, kun siinä ei ollut mitään vikaa ja kesti pienen "rääkin".

IMG20250710193933~3.jpg

Oli siis Waasa MC tapahtuma. Ja siellä olisi ollut myös hidas ryhmä, mutta en siihen kumminkaan mennyt. Keskimmäinen ryhmä meni kyllä kovaa jo.

Miten teillä on MP-kesä mennyt? Itselläni aivan päin vttua. Loppukevät ja alkukesä täynnä sadetta ja +10 -kelejä jolloin ei ajelu juuri innostanut. Ja keskiviikkona 25.6 kuume nousi parissa tunnissa vajaan 40:een asteeseen, jolloin jo tiesin että 2vko sairaalakeikka edessä (ajoittain toistuva ruusuinfektio). Nyt olen taas kotona pitkällä saikulla, mutta jaloissa niin kovat kivut että en voi edes ajatella moottoripyöräilyä varmaan kuukauteen, eikä kolmiokipulääkitys sitä muutenkaan mahdollistaisi. Tänä vuonna ei ole tullut edes 1000km mittariin, aika vähän kun aikanaan tuli enimmillään 29tkm vuodessa. Tuossa se busa on nyt seissyt pihalla kohta kuukauden. Ehkä ensi vuonna sitten.
Taitaa olla 2500km ajelua, eli itselle aika suuri määrä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 880
Viestejä
4 843 620
Jäsenet
78 314
Uusin jäsen
Jaxon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom