Mopokuumetta

Nyt on moottoripyöräilyä suurin piirtein vuosi takana Kawasakin ZX-4RR:llä. Pyörä on toiminut hienosti kuten uudelta tietysti sopikin odottaa ja olen muutenkin varsin tyytyväinen siihen. Tähän mennessä olen ehtinyt ajaa n. 8 000 km. Todellinen mitattu keskikulutus on ollut 4,5 l/100 km.

Suorituskyky on mielestäni edelleen riittävä ja kiihtyvyys on hyvää suunnilleen 180km/h asti, eli sen puolesta toimii Suomessa erinomaisesti. Tietysti kierrokset on pidettävä korkealla sillä tehoa on kunnolla vasta 10 000 rpm eteenpäin. Tämä ei ole kuitenkaan ongelma, koska kytkin on hyvä ja pyörässä on myös molempiin suuntiin toimiva quickshifter jolla vaihtaminen on mukavaa. Äänimaailma on myös kunnossa ja vakioputkisto kuulostaa suorastaan hämmentävän hyvälle kun ottaa huomioon, että tämä on Euro 5 pyörä. Parasta hupia onkin naputella vaihteita alaspäin mutkiin tultaessa ja sitten kiihdyttää mutkasta ulos vetämällä isommat vaihteet punarajalle asti äänistä nautiskellen.

Ajoergonomia on ihan kohtalainen, tämmöiseksi pyöräksi ehkä jopa hyvä. Itse olen 181 cm pitkä ja mahdun ihan hyvin kyytiin. Painoa on jonkun verran käsillä, mutta ei liikaa. Jos kyyristyy eteenpäin tankin päälle, niin asento on suorastaan mukava eikä rasita mistään. Tässä vain toivoisi, että tuulilasi olisi korkeampi. Nykyisen taakse ei oikein mahdu, joten tarkoitus on vaihtaa se jossain vaiheessa. Jalat yltävät myös mukavasti maahan, joten pysähtyminen tai vaikka peruuttaminen on helppoa.

Muutaman pienen valituksen aiheenkin olen keksinyt. Kaikkia näytön toimintoja ei voi tehdä ohjaustangon napeilla, vaan osaan tarvitaan näytön sivuilla olevia nappeja. Niihin ei oikein ajaessa viitsi kurotella, joten vaikkapa trippimittarin nollaus kannattaa muistaa tehdä ennen ajoon lähtöä. Toinen asia on bensamittari. Se menee "nollaan" ja varoitusvalo syttyy kun pyörällä pääsee vielä noin 100 km. Mittari on tämän takia mielestäni vähän turha, kun se on jo nollissa vaikka ajomatkaa olisi vielä kolmasosa jäljellä. Kolmantena puutteena vielä se aiemmin mainittu tuulilasi. Sen toivoisin olevan saman korkuinen kuin hieman isommissakin pyörissä. Onneksi se on melko edullinen ja helppo vaihtaa. Nyt kaikki ötökänraadot tulevat kypärään ja syliin.

20250713_183838.jpg

Viimeksi muokattu:
Oliko sadeasuista millaisia kokemuksia ? Plussaa jos löytyy Pirkanmaalta. Nyt näyttää siltä että Eurobikeriin asti joutuu ajamaan. Joku pitää hommata. Tähän asti mennyt kertakäyttöisillä + jesari mutta ei jaksa enää kun joka reissulla kastuu.

Oliko sadeasuista millaisia kokemuksia ? Plussaa jos löytyy Pirkanmaalta. Nyt näyttää siltä että Eurobikeriin asti joutuu ajamaan. Joku pitää hommata. Tähän asti mennyt kertakäyttöisillä + jesari mutta ei jaksa enää kun joka reissulla kastuu.
Itse ostin puuilosta ylisuuren työmies sadeasun jonka saa varsinaisen ajopuvun päälle ja samalla on huomiovärinen. Hanskojen päälle pitkävartiset kumihanskat. Lisäksi motonetista kenkä suojat.
Kaikki menee sopivasti sisäkkäin ettei tarvitse teippailla. Hyvin on toiminut mitä nyt heijastin nauhat irtosi satasen vauhdissa. 😂

Ite menny vuosia ihan normi sadetakki/housut+napeilla suljettavat kenkäsuojat ja semmoset räpylän malliset käsisuojat kompolla. Kaikki menee suht nopeesti ajokamojen päälle kun tarve iskee...

Itse ajelen pelkillä lederhoseneilla, joten halusin ehdottomasti sadehaalarin. Näytti olevan spidi merkkinen ja muistaakseni sen jostakin stormilta hain. Ei tosin enään näyttänyt olevan valikoimissa, mutta motonetissä näytti olevan samanlainen Richa merkkisenä. Hyvin piti veden ulkopuolella, vaikka kaatosateessa sillä yksi kesä ajelinkin. Hanskat tosin kastuivat.
Mahtuu hyvin mopon takakonttiin ja kätevä vetää sateen yllättäessä päälle. Mutta onhan niitä kaksiosaisenakin, jos ei haalaria halua.

Paras on mielestäni kuivan kelin vehkeet (itse pidän eniten nahasta), ja sadehaalari mukana. Kalvovaatteet hiostavat tarpeettomasti. Sweepin haalari on palvellut hyvin ja pitää kuivana paremmin kuin gore texit yms. Kannattaa ostaa ns riittävän iso että mahtuu muiden kamojen päälle ja saa ajokengät jalassa puettua. Itse ostin tällä periaatteella ihan sovittamatta netistä.

Statistiikka

Viestiketjuista
282 217
Jäsenet
78 361
Uusin jäsen
sudosu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom