Kuinka kauan moottoripyörän renkaiden pitäisi kestää? Mietin vain kun oman pyörän takarengas on jo aika tasainen keskeltä, vaikka sillä on ajettu vasta ~9000 km. En myöskään usko että pyöräni on kovin renkaita syövää sorttia kun vääntöä on vain 39 Nm. Radallakaan en ole ajanut kertaakaan, eli ihan yleisen liikenteen seassa on tullut pörrättyä.
Kuluvatko renkaat yleensäkin näin nopeasti, vai onko vain vakiorenkaina olevat Dunlop Sportmaxit näin pehmeää kumia?
Ja ymmärrän kyllä että asia riippuu kaikesta mahdollisesta, mutta eiköhän jotain karkeita yleistyksiä voi heittää. Jollain auton renkailla ajaa kuitenkin tyyliin 40 000 km ja olisin olettanut, että moottoripyörällä pääsisi lähemmäs 20 000 kilometriä.

On hyvin tapauskohtaista ja riippuu monesta asiasta kuten moni täällä on jo maininnut.
Yhdessä pyörässä oli jotkut Diablo/Corsa/Rossa malliset renkaat ja muistaakseni Pirellin tekeleet. Sen verta aikaa ettei muista

Olivat siis alla kun ostin pyörän ja mieleen jäi miten nopeasti ne viimeiset millit kuluivat. Siis varmaan 300-500km ja olikin tilanteesta 1-2mm uraa jäljellä menty vöille.
Pirelli MT60RS renkaat olivat oikein kivat sekalaiseen ajoon kun sieti paremmin hiekkaa/kiviä, mutta eka pari loppui ~6000(oli vielä vähän pintaa, mutta piti vaihtaa pitkän reissun takia ennakkoon). Toinen pari meni 9000km ja loppu. Nämä kaikki siis edellisessä pyörässä, sen kauemmaksi en muista.
Nykyisessä näköjään ensiasennusrenkaina "Dunlop Arrowmax" ja 8600km taulussa. Ei vielä vaihdon tarvetta, mutta 2000-3000km arviolta ja uran matalin kohta on nollissa. Alkoivat myös kulua kantikkaaksi mutta viime reissulla revin mutkateitä minkä uskalsin ja yllättäen auttoi.
Mulla varmaan aika samanlainen ajoprofiili kuin sinulla jos oikein ymmärsin. 1500-6000km vuoteen ja vähän kaupunkiajoa, paljon reissaamista (joissa pyrin välttämään kaupunkeja, mutta väkisinkin sitä tulee). Tahtoo vaan olla mahdottomuus kuluttaa rengas tasaisesti jos vähänkään pidempiä reissuja tekee. Tuntuu kuluvan keskeltä loppuun (=kantikkaaksi) väkisinkin. Pienet tiet on parhaita, mutta niitä pitkin ei päivässä kauas ehdi + nykyään kunto monissa sellainen, ettei reikäpäänä voi päästellä ja siksi monesti joutuu käyttämään nopeinta reittiä. Viimeistään kun matkalla on löytynyt vähän liikaa tutkittavaa ja aurinko alkaa laskea.
Kaksi päällä ajo vaikuttaa myös syövän takanakkia keskeltä nopeammin vaikka paineita nostaa jopa yli ohjeiden.
En tiedä vetääkö ne hurjat "Jumesniemeä" (paikallinen mutkapätkä) päästä päähän aamusta iltaan jotka nuo saavat tasaisesti kulumaan. Itse olen todennut mahdottomaksi jos aikoo hengen ja kortin pitää...ja tapit on kyllä käyneet asfaltissa

Sen huomasi, että kun pätkäajot jäi ja reissut piteni niin alkoi keskeltä kulumaan nopeammin.
Renkaiden vaihto (=vaihdattaminen) on kyllä pärseestä kun itse ei pysty ja alta alle vaihdettava pukkien puutteessa. Aina joko on ruuhkaa tai renkaiden saamisessa kestää. Nykyiset loppuu tänä kautena tai viimeistään ensi kesänä niin fiksuna ajattelin tilata valmiiksi uudet jo ennakkoon. Tosin alle vaihtavan liikkeen kautta (varmaan R.M Heino Tampere kun joka kerta ovat naarmuttamatta vaihtaneet).
Vähän kaksipiippuinen fiilis, että lähtisikö kikkailemaan jollain semi-karkeilla tyyliin MT60RS vai ottaako touringit. Varmaan touringit kun aika vähän hiekkateitä tulee ajettua (ei kestä sitä kivien kolinaa ja hidasta matkan tekoa). Ne yllättävät pakkotilanteet on ihan hyvin pärjännyt normirenkaillakin hiekkatiellä. Hienommathan vähän karkeat olisi. Onko Anakee Wildeista kokemuksia katuajossa ? Muissa kuin adventureissa.