Mopokuumetta

Jo

jooo mulla se on ihan mittariston vieresä kiinni. Kelpaa ihmetellä kuin paljo paine nousee kylmä vrt. kuuma kumi. Ja ilman låmpöki näkyy jos ei ois sokea.

Ootko kokeillut sekoaako systeemi jos näytön vie liian kauas antureista vai alkaako toimia taas automaattisesti kun ovat tarpeeksi lähekkäin ?
 
Ootko kokeillut sekoaako systeemi jos näytön vie liian kauas antureista vai alkaako toimia taas automaattisesti kun ovat tarpeeksi lähekkäin ?
Ei sekoa, tossa on lataus USB:stä ja se pitää viedä välillä sisälle lataukseen. Jos ei pyörässä ole USB latausta.
E: oletan että tuo on samankaltainen kuin oma palikka. Todella kätevä kun menee tärähdyksestä päälle eli ei tyhjene akku kun pyörä seisoo.
 
Ei sekoa, tossa on lataus USB:stä ja se pitää viedä välillä sisälle lataukseen. Jos ei pyörässä ole USB latausta.
E: oletan että tuo on samankaltainen kuin oma palikka. Todella kätevä kun menee tärähdyksestä päälle eli ei tyhjene akku kun pyörä seisoo.
Joo ei sekoa. Aina välillä hukkaa anturitiedon jommasta kummasta renkaasta. Takaa yleensä kai kun kauempana on. Mutta löytyy kyllä uudelleen jonku ajan päästä. Ite voi asettaa hälytysrajan millä paineella alkaa vinkuun ja vilkuttaan punaista.

En oo kyllä sisälle vieny lataukseen kun tallisaki hoituu ihan samallai.

Ihmeen kauan on kestäny kun kuitenni aitoa kaukoitää. En oo tainnu tuon jäleen oikein mitään ostaakkaan sieltä. Tuo on reilusti paras juttu mitä mun käsiin on rihkamakauppialta löytyny.
 
Nyt alkaa pari viikkoa olla mopoilua takana ja vähitellen tuska helpottaa. Korvatulpat ehdottomat, kuten ohjeistettiinkin. Pienen siirtymän tekee ilman, mutta pidempää ja kovempia nopeuksia ei viitsi ajella ilman.

Suurin adaptoituminen liittyy pyörän "tärinään". Eli ilmeisesti ihan tienpinnasta johtuvaan pieneen nypytykseen. Tätä ei tahtonut pää kestää millään, toki tuohon kun lisää vielä tuulen / ajoviiman, niin homma muuttuu intensiivisemmäksi. Vähitellen luotto pyörän suhteen on kasvanut ja ehkä sitä pystyy tulevaisuudessa paremmin erottelemaan normaalin / asiaan kuulumattoman pyörän käyttäytymisen.

Asiaa ei silti auta youtubesta katsotut äkilliset "death wobble" -videot. Tälläinen skenaario jännittää selvästi eniten. Onko porukoilla kuinka paljon noita ohjausvaimentimia asenneltuina? Toisi ehkä vähän mielenrauhaa. Pyörä kävi tarkastushuollossa ja siellä ei tehty öljynvaihdon lisäksi muuta. Vakuuttelivat keulan, jarrujen jne olevan kunnossa. Ilmanpaineet manuaalin mukaan takana 2.9 ja edessä 2.5. Renkaatkin suhteellisen hyvässä kunnossa.
 
Minä ostin Alpine MotoSafe Tour korvatulpat Motonetistä, koska ollut tinnitystä jo vuosikymmen. Ne on jotenkin todella huonot itselleni. Vaikka ne tuntuvat vaimentava kohtuullisesti esim. tuulen ääniä ne aiheuttavat jotain voimakasta sivuääntä jota on vaikea selittää. Ensin ajattelin että kuulen vain tinnitykseni kovemmin, mutta kyseinen ääni alkaa kuulua vasta kun lähtee ajamaan ja nopeutta tulee hieman.

Sivuääni on niin voimakas ja ärsyttävän kuuloinen pärinä/värinä/surina korvissa että sitä melkein on ilman korvatulppia. Pitää kokeilla seuraavalla kerralla kertakäyttöisiä tulppia ja verrata.
 
Nyt alkaa pari viikkoa olla mopoilua takana ja vähitellen tuska helpottaa. Korvatulpat ehdottomat, kuten ohjeistettiinkin. Pienen siirtymän tekee ilman, mutta pidempää ja kovempia nopeuksia ei viitsi ajella ilman.

Suurin adaptoituminen liittyy pyörän "tärinään". Eli ilmeisesti ihan tienpinnasta johtuvaan pieneen nypytykseen. Tätä ei tahtonut pää kestää millään, toki tuohon kun lisää vielä tuulen / ajoviiman, niin homma muuttuu intensiivisemmäksi. Vähitellen luotto pyörän suhteen on kasvanut ja ehkä sitä pystyy tulevaisuudessa paremmin erottelemaan normaalin / asiaan kuulumattoman pyörän käyttäytymisen.

Asiaa ei silti auta youtubesta katsotut äkilliset "death wobble" -videot. Tälläinen skenaario jännittää selvästi eniten. Onko porukoilla kuinka paljon noita ohjausvaimentimia asenneltuina? Toisi ehkä vähän mielenrauhaa. Pyörä kävi tarkastushuollossa ja siellä ei tehty öljynvaihdon lisäksi muuta. Vakuuttelivat keulan, jarrujen jne olevan kunnossa. Ilmanpaineet manuaalin mukaan takana 2.9 ja edessä 2.5. Renkaatkin suhteellisen hyvässä kunnossa.
Itse taas tykkään juuri nakupyörän tasaisesta ajoviimasta. Katteellisen jälkeen tuntui niin rauhalliselta ja hiljaiselta. Wobble on normaaliajossa hyvin harvinaista. En nyt lähtisi sitä pelkäämään, jos järkevästi ajaa. 20 vuoden aikana ei itsellä ole kuin kerran wobblannut ja silloinkin vain hetken, eikä koskaan ole ollut ohjausvaimentimia. Kyseisellä kerralla ajoin kyllä törkeästi reikä päässä ylös nousseen ojarummun kohdan yli, joten ihan oma vika.

Pienessä nopeudessa pyörä nypyttää kyllä herkästi monestakin syystä, mutta maantienopeuksissa tätä ei pitäisi kyllä tapahtua. Luottaisin huollon sanaan. Jos ei voi luottaa huoltoon, niin sitten kannattaa tutustua ja tutkia pyörän tekniikkaan ja tehdä korjaukset ja huollot itse. Näin minä ainakin teen, niin on itsellä luottavaisempi olo.

Ja se on muuten ihan järkevää olla varovainen alkuun, kyllä se luotto ajamiseen ja pyörään tulee ajallaan kilometrien myötä. Kuten joka kevät tunnustelee ja kokeilee, että miten se pyörä toimii, eikä lähde niin, että "kyllä mä tän osaan, mitään ei voi sattua".
 
Tanks slapperit liittyy joko keulimiseen ja viistosti eturenkaan laskemiseen tai sitten pyörässä on joku vika. Tehokkaissa sporttipyörissä on vaimentimet kun keula tuppaa keventymään mutta ei niitä muuten tarvitse.
 
Vespoissa on sisäänrakennettuna tietty 30-40km woblaus, joka pahenee jos on asentanut takalaatikon. Tosin vimeisimpien mallien etujousitusta on muutettu eikä niissä ilmiö ole enää jokapäiväinen. Eikä ohjaustangon päissä enää ole edes vaimennuspainoja. Sen takalaatikon mukanahan
tuli vielä massiivisemmat painot...mutta mainitaan vielä ettei tuo ole tyyppiä Death, koskapa ilmiö on noin hitaassa vauhdissa, eikä muutenkaan kovin radikaali.

.
1755770182445.jpeg
 
Minä ostin Alpine MotoSafe Tour korvatulpat Motonetistä, koska ollut tinnitystä jo vuosikymmen. Ne on jotenkin todella huonot itselleni. Vaikka ne tuntuvat vaimentava kohtuullisesti esim. tuulen ääniä ne aiheuttavat jotain voimakasta sivuääntä jota on vaikea selittää. Ensin ajattelin että kuulen vain tinnitykseni kovemmin, mutta kyseinen ääni alkaa kuulua vasta kun lähtee ajamaan ja nopeutta tulee hieman.

Sivuääni on niin voimakas ja ärsyttävän kuuloinen pärinä/värinä/surina korvissa että sitä melkein on ilman korvatulppia. Pitää kokeilla seuraavalla kerralla kertakäyttöisiä tulppia ja verrata.

Itsellä ainakin tulpista tulee "sivuääni", jos ne jäävät korvan ulkopuolella ottamaan kiinni kypärän pehmusteisiin. Eli kypärän melu välittyy tulpan kautta korvaan. Näin voi käydä, jos tulppaa ei saa painettua riittävän syvälle, tai se on mallia jossa on varsi pois ottamisen helpottamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
284 653
Viestejä
4 888 110
Jäsenet
78 857
Uusin jäsen
apezuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom