PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Steamissa on noin 99,9% kaikista merkittävistä pelijulkaisuista. Jopa Ubisoftin pelit saa nykyisin Steamista. Epic joo halvempi joskus ja rockstar games vaatii omansa, eli 2-3 pelipalvelua (jotka mahdollistaa halvemmat pelit kuin konsolilla) koneella jotka ei vaadi edes tunnuksia ekan kerran jälkeen, et sää voi tätä oikeasti pitää minään etuna konsolille?

Helposti voin. Vaikka olisi vain 2 tai 3, niin se on enemmän kuin yksi, ja täällähän tunnetusti haluttaisiin argumentoida pitkälti numeroin. Monesti niitä launchereita on kuitenkin käytännössä enemmän. Vaikka en kova PC-pelaaja olekaan, niin jo minulla näyttäisi olevan noita työpöydällä 7 kappaletta. Ja ei noissa käyttäjä pysy ikuisesti logattuna sisään. On tullut huomattua, että syystä tai toisesta (tietoturva) on toisinaan käyttäjä loggaantunut omia aikojaan ulos.

Tätä on käyty miljoona kertaa läpi tässä ketjussa, lue please muiden tekstejä tai käytä enemmän PC:täsi jos kerran sellaisen omistat. Yhteensopivuusongelmiin törmääminen on erittäin epätodennäköistä nykyisin myös PC:llä. Kyllä, ongelmiin törmää silti todennäköisemmin kuin konsolilla. 1 piste konsolille, entä jos haluaa asentaa jotain ohjelmaa esim. headsetin ääniprofiilille jotta kuulet vastustajat nettipelissä paremmin, mitä softia konsolit tarjoaa? Entä jos haluat io-techiin kirjoittaa pitkän tekstin nopeasti näppäimistöllä, onko konsolilla
mahdollista saati nopeata? Ei pisteitä PC:lle viimeksi mainituista, koska tavallinen pelaaja ei noita tarvitse, mutta siinä esimerkkejä jos tälle abstraktille vaivattomuus-linjalle lähdetään.

Mitä asetuksia tarvii säätää ja mitä tuo pieni säätö on @venalaine ? Tämäkin mainittu miljoonasti, grafiikka-asetuksiin ei tarvi koskea ollenkaan jos ei halua, pelit osaa nykyisin haistella peruspelaajalle riittävän oikeat asetukset, jos ei sattumoisin osaa, niin valitse Nvidian näytönohjain ja paina click hiirellä "optimoi pelit automaattisesti". Noin minuutin vaiva. Kaupanpäälle DLSS jossa parempi kuvanlaatu kuin konsolien "skaalaimilla".

Ongelmia ei ilmaannu jatkuvasti, mutta toisinaan ja käytännössäkin sitä tulee jokaiselle joskus esiin. "...jos ei sattumoisin osaa, niin valitse Nvidian näytönohjain ja paina click hiirellä "optimoi pelit automaattisesti". Niinpä niin, näitä tällaisia kuitenkin joutuu toisinaan tekemään. Ja mulla ei muuten ole edes nVidian näyttistä.

Mitä tulee headsetin profiilien säätösoftaan, niin eipä tosiaan konsolille ole käyttiksen itsensä tarjoamia säätöjä enempää vaihtoehtoja, mutta niillä (ja Sonyn kuulokkeiden namiskoilla) olen ainakin minä tähän asti pärjännyt. Mitä tulee jonnekin foorumeille kirjoitteluun, niin miksi ihmeessä minä sellaista haluaisin tehdä konsolilla? Pelikonsolilla pelataan, PC:llä kirjoitellaan foorumeille. Joskus siihen hommaan puhelinkin kelpaa, jos ei ole paljoa sanottavaa.

Tottakai saa, mutta ehkä vähän turha laittaa pauselle, jos ei edes tiedä milloin on seuraavan kerran mahdollista pelata. Viikon päästä?
Siis saatat odottaa viikon että pääset vähäksi aikaa katsomaan death strandingin cutsceneä nopeasti josta ei varmaa viikon päästä muista edes mikä homma siinä oli menossa? No sitten varmaan se pleikan nopea käynnistyminen on hyvä juttu mutta sanoisinko että tuuhea-skenaario.

Helposti voin. Vaikka olisi vain 2 tai 3, niin se on enemmän kuin yksi, ja täällähän tunnetusti haluttaisiin argumentoida pitkälti numeroin.
Samalla tunnuksellako kirjaudut switchille ja pleikalle? Luulis että jos tuo "yli yks" on kriteeri niin ei molempia konsoleita voisi olla taloudessa.
Ja ei noissa käyttäjä pysy ikuisesti logattuna sisään. On tullut huomattua, että syystä tai toisesta (tietoturva) on toisinaan käyttäjä loggaantunut omia aikojaan ulos.
Tai jos vaikka painaa 'logout' nappia. Noh, en ole huomannut että noista olisin ainakaan muutamaan vuoteen joutunut uloskirjatuksi missä omat pelit on. Sen sijaan jos pleikkarin päivittää aina seittemän vuoden välein niin sillon pitää kirjautua ja siinähän menee koko päivä. Kankeaa, vaivalloista ja hidasta on konsolipelaaminen siis.
Ongelmia ei ilmaannu jatkuvasti, mutta toisinaan ja käytännössäkin sitä tulee jokaiselle joskus esiin.
Mitä ongelmia sulle tuli sen street fighterin kanssa? Jostain syystä pidit vaivalloisena sen käynnistämistä/pelaamista/jotakin.

Heh, maalitolpat siirtyy taas. Oliko 5090 saatavilla vuonna 2020, vai miksi sen toit esille?

Tarjosi se ylivoimaista kokemusta verrattuna mihinkään 2019 saatavilla olevaan konsoliin.
Viittasin siihen että suurin osa pc:ee pelaajista tuskin pelaa niillä tehokkaimmilla näyttiksillä, vaan siellä on käytössä edelleen esim. Gtx1650
Juu tarjosi, ja oli SX konsolin ilmestyessä kokonaisen vuoden vanha🙄

Viittasin siihen että suurin osa pc:ee pelaajista tuskin pelaa niillä tehokkaimmilla näyttiksillä, vaan siellä on käytössä edelleen esim. Gtx1650
Vahva, 3.35% osuus tuolla 1650:llä on viimeisimmässä Steam hardware surveyssä, tosin ei ole ihan paraatipaikalla, 60-sarjan RTX:ät vetää ohi. Voinee tuon perusteella todeta kuitenkin että isompi osa ihmisistä pelaa 1650:ä tehokkaammalla näytönohjaimella.

Niin, ja tyypillinen xbox pelaaja pelaa sillä series s:llä jopa vain 300p resolla.

Varmaan osumalta myös. Sinne kun tulee vain murto-osa peleistä. Erityisesti pelivalikoiman laajuus tuossa palvelussa on aika kehno.

Varmaan 5090? Vai mitä nyt heititkään viimeisenä ilmoille esimerkinomaisena pc näyttiksenä.

Miksi pc pitäisi päivittää vain niinä ajanhetkimä kun konsolit päivittyy?
Codit tuli aikanaan ostettua, nyt ei tarvista. HD2 menee heti ostoon, mut muuten ei kyllä omaan makuun ole pelejä jotka pitäis ostaa🤷

En aidosti ymmärrä miksi et voisi pc:tä käyttää tässä tapauksessa samalla tavalla kuin sitä pleikkaria. Laittaa pelin pauselle ja laitteen virransäästötilaan. Avattaessa peli jatkuu siitä mihin sen jätit.
Testasin tuolla uusimalla Doomilla ja kyllähän tuo periaattessa toimii. Paitsi jos haluaa tehdä koneella jotain muuta siinä välissä, esim. katsoa elokuvaa.
Äänet nimittäin kuuluu taustalla ja GPU:n käyttö 40% alt+tabattuna.

1753710828524.png

Testasin tuolla uusimalla Doomilla ja kyllähän tuo periaattessa toimii. Paitsi jos haluaa tehdä koneella jotain muuta siinä välissä, esim. katsoa elokuvaa.
Äänet nimittäin kuuluu taustalla ja GPU:n käyttö 40% alt+tabattuna.

1753710828524.png
Suspendaat sen niin loppuu äänet ja resurssien kulutus, tähän on kans tehty työkaluja joilla homma pelaa helposti kirjaimellisesti nappia painamalla. esim. GitHub - ryanries/UniversalPauseButton: A pause button that pauses the unpausable. Handy for video game cut scenes especially, but can be used for any application, not just games.
Tai sit laitat koko koneen unitilaan.
Moni peli osaa kans rajottaa menoa, lopettaa äänet jne. kunhan display mode on fullscreen eikä joku borderless window, en tosin doomista tiedä. Osassa peleistä löytyy kans joku asetus jolla saa äänet pois ellei peli ole aktiivisena. Tämä on ihan puhtaasti windowsin idiotismia. Se peli/näyttiksen ajurit tms. kun ei helposti tiedä että ei ole enää aktiivisena ellei display mode ole tuo fullscreen.

Steam OS kans toimii hyvin suspendin kanssa.

Viimeksi muokattu:
Monesti niitä launchereita on kuitenkin käytännössä enemmän. Vaikka en kova PC-pelaaja olekaan, niin jo minulla näyttäisi olevan noita työpöydällä 7 kappaletta.
Pelaan melko laidasta laitaan pelejä, ja mulla niitä launchereita on 3 :hmm: Steam, Ubisoft ja Epic. Mitkä nuo sun 7 launcheria on? Vinkki: Steamissa on lähes kaikki pelijulkaisut. Epic kylkeen vielä tarjousten vuoksi, ja kovaa ajoa. Toinen vinkki, vaikka siellä olisi 30 launcheria, niistä ei ole periaatteessa mitään haittaa, kun itse launcherit vie niin vähän tilaa kiintolevyltä.

Ja ei noissa käyttäjä pysy ikuisesti logattuna sisään. On tullut huomattua, että syystä tai toisesta (tietoturva) on toisinaan käyttäjä loggaantunut omia aikojaan ulos.
Mulla ei ole Steam tai Ubisoft Connect pitkään aikaan pyytänyt kirjautumaan, kun nuo nykyisin muistaa laitteen osoitteen = tietoturvallista + vaivatonta käyttäjälle. Toki mikään ei ole ikuista, ja tietoturva syistä voi joutua joskus loggaamaan sisään, samoin joudun kirjautua joka kerta PS5 ohjaimella sisään omaan profiiliin, joka on onneksi nopeaa, mutta sen sijaan internetin yhdistäminen on PC:llä taas nopeampaa. En silti arvota jotain 10 sekuntia kummankaan eduksi, vaikka välillä pleikkari hieman etsisi nettiyhteyttä. Jos on hirveä hätähousu, ei kannata harrastaa mitään.

Ongelmia ei ilmaannu jatkuvasti, mutta toisinaan ja käytännössäkin sitä tulee jokaiselle joskus esiin. "...jos ei sattumoisin osaa, niin valitse Nvidian näytönohjain ja paina click hiirellä "optimoi pelit automaattisesti".
Erittäin harvoin niitä ongelmia on PC:llä peruspelaajilla, jotka ei säädä joka asiaa. Jos olet oikeasti viime aikoina pelannut PC:llä, niin tiedät tämän kyllä. Niin ja tässä minun PS5 kokemus: NHL25 kaatunut muutaman kerran virheeseen itse pelissä, veikkaan syypääksi EA-sportsia, mutta fakta silti että konsolillani on ollut ongelma. Syytänkö asiasta Sonyä ja pidänkö PS paskana alustana tästä johtuen? No en todellakaan. Vaikka olisi Sonyn vika, niin voivoi, elämä ei ole täydellistä. PC:lläkin monet ongelmat johtuu pelintekijöiden osaamattomuudesta.

Ja mulla ei muuten ole edes nVidian näyttistä.
Ok mikä kortti sulla on AMD:lta? Nvidia ei ole pakollinen, en ole pitkään aikaan pelannut peliä, jossa asetukset ei olisi valmiiksi riittävät kasuaali-pelaajille. Pelintekijät ei halua huonoa mainetta siitä, että tietämättömät yrittää jollain RTX 3050 kortilla pyörittää ultra-asetuksia, ja sitten mattopommittaa Steam-arvosteluja ''koska ei pyöri hyvin''. Siksi ne pelintekijät ovat jo hyvän aikaa laittaneet pelin haistelemaan ekalla käynnistyksellä oikean suuntaiset asetukset.

Mitä tulee headsetin profiilien säätösoftaan, niin eipä tosiaan konsolille ole käyttiksen itsensä tarjoamia säätöjä enempää vaihtoehtoja, mutta niillä (ja Sonyn kuulokkeiden namiskoilla) olen ainakin minä tähän asti pärjännyt.
Tavalliset pelaajat varmasti pärjääkin näin.

Mitä ongelmia sulle tuli sen street fighterin kanssa? Jostain syystä pidit vaivalloisena sen käynnistämistä/pelaamista/jotakin.

Enpä tainnut sanoa, että juuri Street Fighterin kanssa oli erityisiä ongelmia. Ei vaan yksinkertaisesti tullut pelattua, koska PC. On mulla PC:llä myös Street Fighter 5 ja Street Fighter 6, joita olen pelannut pari tuntia. Konsolilla samoja pelejä onkin sitten tullut hakattua yhteensä yli 200 tuntia. En ylipäätään ole väittänyt, että PC:llä on jokaisella pelikerralla jotain säätämistä tai että jokaisen pelin kanssa olisi ongelmia. Ei ole, mutta toisinaan on, ja kokonaisuutena diggaan enemmän konsoleista. Ja edelleen, on ollut menneisyydessä aikoja, jolloin PC on ollut pääasiallinen pelivälineeni ja ylipäätään pelailua takana noin 30 vuotta eli ei auta sanoa, että kyllä se siitä, jos vaan pelaisit sillä koneellasi. Olen vuosien saatossa monet kokoonpanot kasannut ja pelannut, mutta konsolit on miellyttävämpiä.

Mitkä nuo sun 7 launcheria on? Vinkki: Steamissa on lähes kaikki pelijulkaisut. Epic kylkeen vielä tarjousten vuoksi, ja kovaa ajoa. Toinen vinkki, vaikka siellä olisi 30 launcheria, niistä ei ole periaatteessa mitään haittaa, kun itse launcherit vie niin vähän tilaa kiintolevyltä.

Tällaiset löytyy:
- Battle.net
- Betthesda Launcher
- Ubisoft
- EA
- Epic
- GOG
- Rockstar
- Steam
- Microsoft (Xbox)

Näköjään laskin siis pikaisesti väärin. Noitahan onkin yhdeksän eikä seitsemän.

Erittäin harvoin niitä ongelmia on PC:llä peruspelaajilla, jotka ei säädä joka asiaa. Jos olet oikeasti viime aikoina pelannut PC:llä, niin tiedät tämän kyllä. Niin ja tässä minun PS5 kokemus: NHL25 kaatunut muutaman kerran virheeseen itse pelissä, veikkaan syypääksi EA-sportsia, mutta fakta silti että konsolillani on ollut ongelma. Syytänkö asiasta Sonyä ja pidänkö PS paskana alustana tästä johtuen? No en todellakaan. Vaikka olisi Sonyn vika, niin voivoi, elämä ei ole täydellistä. PC:lläkin monet ongelmat johtuu pelintekijöiden osaamattomuudesta.

Kyllä minä sillä olen pelannut. Tuskinpa noita launchereitakaan tuollaista läjää olisi, jos en pelaisi. En minä PC:tä ole paskaksi alustaksi sanonut missään vaiheessa. Ei vaan sovi itselleni niin hyvin kuin konsolit. Monelle muulle sopii varmasti paremmin ja se on mulle ihan ok. En ala ketään käännyttämään ja samaa käytöstä odottaisin muilta itseäni kohtaan (en nyt erityisesti sinuun viittaa).

Ok mikä kortti sulla on AMD:lta?

Tällä hetkellä Radeon RX 6750 XT on kortti. Ei todellakaan mikään tykki, mutta kyllähän tuolla vielä pelailee ne kerrat, kun ylipäätään haluaa PC:llä pelata. On ollut myös aikoja, joilloin GPU on ollut huomattavasti parempi (siis sillä hetkellä markkinoilla olleisiin muihin kortteihin verrattuna).

Viimeksi muokattu:
Enpä tainnut sanoa, että juuri Street Fighterin kanssa oli erityisiä ongelmia. Ei vaan yksinkertaisesti tullut pelattua, koska PC. On mulla PC:llä myös Street Fighter 5 ja Street Fighter 6, joita olen pelannut pari tuntia. Konsolilla samoja pelejä onkin sitten tullut hakattua yhteensä yli 200 tuntia. En ylipäätään ole väittänyt, että PC:llä on jokaisella pelikerralla jotain säätämistä tai että jokaisen pelin kanssa olisi ongelmia. Ei ole, mutta toisinaan on, ja kokonaisuutena diggaan enemmän konsoleista. Ja edelleen, on ollut menneisyydessä aikoja, jolloin PC on ollut pääasiallinen pelivälineeni ja ylipäätään pelailua takana noin 30 vuotta eli ei auta sanoa, että kyllä se siitä, jos vaan pelaisit sillä koneellasi. Olen vuosien saatossa monet kokoonpanot kasannut ja pelannut, mutta konsolit on miellyttävämpiä.
Miksi ne on miellyttävämpiä? Erityisesti tän street fighterin kohdalla kiinnostaa.

Voisiko osasyynä olla se että sulla on konsolit siellä missä haluat pelata ja pc jossain muualla? Ootko kokeillu vaihtaa niiden paikkaa?

Uusien xbox konsolien hinnoittelut on vuotanu gn:n mukaan. 899€ kalliimpi ja 599€ halvempi. Molemmat ilmeisesti tehottomampia ku ser S ja ei ole edes bluray asemaa. Steamin saa asennettua sentään.

Veikkaan että markkinaosuus ei pahemmin värähdä.

Mitä tarkoitat? Espanjalainen jälleenmyyjä oli laittanu vahingossa esille tuotteet. GN:n uutisvideolla näkyy.
Nii että next gen xboxit vähemmän tehokkaita kuin nykyisen genin karvalakkimalli. Ja lähteenä käytetään jotain pilipali sivustoa? Järkeäkin voi käyttää.

Nii että next gen xboxit vähemmän tehokkaita kuin nykyisen genin karvalakkimalli. Ja lähteenä käytetään jotain pilipali sivustoa? Järkeäkin voi käyttää.
Uudet Xboxit, ei next gen Xboxit. Fanipoikana luulisi sinun olevan perillä kaikesta Mäsään liittyvästä. Vähän kyllä petyin

Miksi ne on miellyttävämpiä? Erityisesti tän street fighterin kohdalla kiinnostaa.

Voisiko osasyynä olla se että sulla on konsolit siellä missä haluat pelata ja pc jossain muualla? Ootko kokeillu vaihtaa niiden paikkaa?

Mikäs siinä Street Fighterissä nyt on niin ihmeellistä? Eiköhän me tämä miellyttävyys ole kohdallani käsitelty jo aika moneen kertaan, joten en jaksa toistaa asiaa loputtomiin, kun ei se siitä miksikään muutu.

On ollut vuosien saatossa PC:kin olohuoneessa ja ihan siinä telkkarissakin kiinni ja samoin konsoli PC:n vieressä, kuten ihan äskettäin todettua. Eipä noiden veivailu paikasta toiseen tilannetta muuta. Olipa laitteet missä hyvänsä, niin satun nyt vaan tykkäämään enemmän käyttää konsoleita, koska niillä pelailu on suoraviivaisempaa ja vaivattomampaa. Ei se sen ihmeellisempää ole.

Vahva, 3.35% osuus tuolla 1650:llä on viimeisimmässä Steam hardware surveyssä, tosin ei ole ihan paraatipaikalla, 60-sarjan RTX:ät vetää ohi. Voinee tuon perusteella todeta kuitenkin että isompi osa ihmisistä pelaa 1650:ä tehokkaammalla näytönohjaimella.
Niitä 1650 pelaavia on enemmän kuin 5090 pelaavia, tuolta väliltä sit löytyy se käytetyin näyttis.

Uusien xbox konsolien hinnoittelut on vuotanu gn:n mukaan. 899€ kalliimpi ja 599€ halvempi. Molemmat ilmeisesti tehottomampia ku ser S ja ei ole edes bluray asemaa. Steamin saa asennettua sentään.

Veikkaan että markkinaosuus ei pahemmin värähdä.
Tuon halvemman olis voinu ostaa vaikka osarilla, mutta ei tartte ku sonyn pelit tulee muutenkin xboxille🤷

Niitä 1650 pelaavia on enemmän kuin 5090 pelaavia, tuolta väliltä sit löytyy se käytetyin näyttis.

Suomalaisella tekkifoorumilla voi tosiaan olla aika vinoutunut käsitys siitä, millaisella raudalla ihmiset maailmalla keskimäärin pelaavat, olipa kyse sitten PC:stä tai konsoleista. Viimeisintä huutoa olevat laitteet ovat puhdasta utopiaa sadoille miljoonille ihmisille.

Siinä halutaan sanoa, että MS:n softa ja sen myötä pelit on käytettävissä mitä moninaisimmilla laitteilla. Toki jos sitä haluaa lukea kuin piru raamattua, niin voi tuota (tai esim. kaukosäädintä, telkkaria tai läppäriä) väittää XBoksiksi.

Viimeksi muokattu:
Mäsä on kuvannut näitä tulevia laitteita termein ”next-gen power”. Henkilökohtaisesti en pidä laitteita next geninä.

Sivusto joka tämän raportoi on kaukana pilipalista.
Ei xbox brändätty ja pienillä muutoksilla oleva rog ally ole mikään uusi xbox.
Miksi sitä sitten kuvaillaan sanoin ”xbox console”? Miksei mäsä saisi päättää mitä xbox konsolit ovat?
Mikäs siinä Street Fighterissä nyt on niin ihmeellistä? Eiköhän me tämä miellyttävyys ole kohdallani käsitelty jo aika moneen kertaan, joten en jaksa toistaa asiaa loputtomiin, kun ei se siitä miksikään muutu.

On ollut vuosien saatossa PC:kin olohuoneessa ja ihan siinä telkkarissakin kiinni ja samoin konsoli PC:n vieressä, kuten ihan äskettäin todettua. Eipä noiden veivailu paikasta toiseen tilannetta muuta. Olipa laitteet missä hyvänsä, niin satun nyt vaan tykkäämään enemmän käyttää konsoleita, koska niillä pelailu on suoraviivaisempaa ja vaivattomampaa. Ei se sen ihmeellisempää ole.
Mikä teki tämän pelin kohdalla pelaamisesta vaivattomampaa konsolilla? Sullahan oli se jo pc:llä, asennettuna, ja käynnistyy jossain sekunnissa. Silti ”vaivattomampaa” oli etsiä luottokortti, avata konsolin kauppa, ostaa sieltä peli, odotella tuntikaupalla asennusta, jne.

En nyt ihan hoksaa. Nyt olisi ollut selkeä esimerkki pelistä ja olisit voinut sen kautta artikuloida tarkasti että miksi sen pelaaminen olikin vaivattomampaa konsolilla.
Suomalaisella tekkifoorumilla voi tosiaan olla aika vinoutunut käsitys siitä, millaisella raudalla ihmiset maailmalla keskimäärin pelaavat, olipa kyse sitten PC:stä tai konsoleista. Viimeisintä huutoa olevat laitteet ovat puhdasta utopiaa sadoille miljoonille ihmisille.
Jep. Eihän moderneja konsoleitakaan ole myyty kuin kymmeniä miljoonia.

Steam hw survey on hyvä työkalu jolla triviaalisti näyttää että keskimäärin pelataan paljon tehokkaammilla laitteilla kuin 1650 tms. Poikkeuksia on aina, kuten vaikka retropelaajiakin.

Mikäköhän lienee last gen konsolienkin osuus aktiivisista pelilaitteista? Löynynee satoja miljoonia laitteita jotka on hitaampia kuin toi 1650 mitä @Oxamin piti hitaana.

Viimeksi muokattu:
Mäsä on kuvannut näitä tulevia laitteita termein ”next-gen power”. Henkilökohtaisesti en pidä laitteita next geninä.

Sivusto joka tämän raportoi on kaukana pilipalista.

Miksi sitä sitten kuvaillaan sanoin ”xbox console”? Miksei mäsä saisi päättää mitä xbox konsolit ovat?

Mikä teki tämän pelin kohdalla pelaamisesta vaivattomampaa konsolilla? Sullahan oli se jo pc:llä, asennettuna, ja käynnistyy jossain sekunnissa. Silti ”vaivattomampaa” oli etsiä luottokortti, avata konsolin kauppa, ostaa sieltä peli, odotella tuntikaupalla asennusta, jne.

En nyt ihan hoksaa. Nyt olisi ollut selkeä esimerkki pelistä ja olisit voinut sen kautta artikuloida tarkasti että miksi sen pelaaminen olikin vaivattomampaa konsolilla.

Jep. Eihän moderneja konsoleitakaan ole myyty kuin kymmeniä miljoonia.

Steam hw survey on hyvä työkalu jolla triviaalisti näyttää että keskimäärin pelataan paljon tehokkaammilla laitteilla kuin 1650 tms. Poikkeuksia on aina, kuten vaikka retropelaajiakin.

Mikäköhän lienee last gen konsolienkin osuus aktiivisista pelilaitteista? Löynynee satoja miljoonia laitteita jotka on hitaampia kuin toi 1650 mitä @Oxamin piti hitaana.
Hetkinen, missä olen sanonut 1650 hitaaksi🤔

Hetkinen, missä olen sanonut 1650 hitaaksi🤔
Ymmärsin aiemmasta keskustelusta että pidit sitä hitaana, mitä syvimmät pahoittelut jos sinun oli tarkoitus esittää että tuo olikin esimerkki nimenomaan nopeasta näyttiksestä.

Huippupelaamisen kriteerit onkin nyt sit gtx 1650. Kiva kuulla.

1753782300576.png

Aika kovaa tykitystä silloin kun oikeasti aletaan myymään pelejä. Kaksi peliä 38Miljoonaa muutamassa vuodessa. Vertailun vuoksi koko Gears of War pelisarja kaikkine peleineen on myynyt 40Miljoonaa kahdessakymmenessä vuodessa.

Taas sorruttiin oletuksiin ja liioitteluun. Niin halpaa ei sentään levytila ole, että voisi koko pelikirjastoa pitää yhtä aikaa asennettuna, joten eipä tainnut peli olla tuolla hetkellä Steamissa asennettuna (eikä ole edelleenkään). Pleikkarilla on maksutapa tallennettuna ja taloudessa valokuituliittymä, niin ei tuollainen vanhahko peli nyt kauaa lataudu ja asennu. No mutta jos nyt jätetäänkin tämä kaikki sikseen, niin pelinhän ostin pleikkarille, koska tykkäsin siitä kuitenkin ja tiesin sen olevan hyvä. Konsoleilla tulee pelattua päivittäin ja PC:llä vaan harvoin, joten varsin luonteva ratkaisu oli siis ostaa peli alustalle, jolla ylipäätään pelaa. Ei lopulta kovinkaan monimutkainen juttu. Jos tykkää juoda maitoa lasista, niin ei sitä ole mikään velvollisuus juoda suoraan tölkistä siksi, että se on mahdollisesti jonkun muun mielestä oikea tapa. Kukin tyylillään.

No mutta jos nyt jätetäänkin tämä kaikki sikseen, niin pelinhän ostin pleikkarille, koska tykkäsin siitä kuitenkin ja tiesin sen olevan hyvä. Konsoleilla tulee pelattua päivittäin ja PC:llä vaan harvoin, joten varsin luonteva ratkaisu oli siis ostaa peli alustalle, jolla ylipäätään pelaa.
Okei, mut mikä teki sen pelaamisesta vaivalloista pc:llä?
Jos tykkää juoda maitoa lasista, niin ei sitä ole mikään velvollisuus juoda suoraan tölkistä siksi, että se on mahdollisesti jonkun muun mielestä oikea tapa. Kukin tyylillään.
Tykkääminen on ihan eri asia kuin esittää vaivalloseksi jotain.

”Keltaisesta lasista juominen on vaivalloista, niin ostin vihreän lasin ja juon nyt siitä.”
Vrt. ”Tykkään enemmän vihreästä väristä niin ostin vihreän lasin ja juon siitä”

Toisessa herää kysymys että mikä hemmetti teki keltaisesta lasista vaivalloisemman. Toisessa kyse on mieltymyksestä ja moiseen pohjaavat väittämät väittelyssä on ihan yhtä turhan kanssa.

Viimeksi muokattu:
Olen sanonut tämän nyt niin monesti, että en jaksa asiasta enää kauaa jankata, mutta minun kokemukseni mukaan konsolilla pelaaminen on kaikenlaisesta säätämisestä vapaampaa, pelaamaan pääsee nopeammin, ei tarvita erillisä launchereita, ei tarvitse säädellä asetuksia jne, siksi minä pelaan pelini mieluummin konsolilla. Tämä pätee peleihin ja pelaamiseen ylipäätään, ei pelkästään nyt tähän Street Fighteriin. Tästä syystä ostelen pelejä lähes pelkästään konsoleille, toisinaan siinäkin tapauksessa, että peli mulla on jo PC:llä joko ostettuna tai ilmaiseksi saatuna.

Mitä taas näihin horinoihin siitä, että millä asioita saa täällä näkemyksiään perustella ja millä ei, tulee, niin tämän ketjun avaus on varsin yleisluontoinen: "Kaikkien pelikäyttöön suunnattujen matopurkkien ympärillä pyörivät väittelyt tänne". Siinä ei oteta millään muotoa kantaa siihen, miten ja millaisiin tekijöihin vedoten täällä saa keskustella. Lähtökohtaisesti tällä foorumilla kaikki käyttäjät ovat, moderaattoreita lukuunottamatta, ihan samalla viivalla, joten eipä täällä kenelläkään ole etuoikeutta määritellä, että miten täällä väitellään ja miten ei. Sinunkaan ei ole mikään pakko minun kirjoituksiin vastata, kun lienee jo selvää, että minä ajattelen kuten ajattelen ja teen kuten teen ja muut sitten tahollaan toimivat, kuten toimivat. Argumentaatioista tiedän kuitenkin noin yleisellä tasolla paljonkin, kun sitäkin on tullut ihan yliopistotasolla opiskeltua.

Tämä pätee peleihin ja pelaamiseen ylipäätään, ei pelkästään nyt tähän Street Fighteriin.
Ymmärrän tämän täysin hyvin. Street fighter vaan oli selkeä esimerkki pelistä jonka pelaamista pidit pc:llä vaivalloisemapana kuin konsolilla. Olisin ollut kiinnostunut tietämään että miksi, erityisesti koska pelin kohdalla ei ollut mitään PC:lle tyypillisiä ongelmakohtia ja se oli jo ostettu ja asennettukkin onnistuneesti. Lisäksi jo iskit alas idean siitä että kyse olisi ollut pelilaitteen (mielivaltaisesta) sijoittelusta.
Mitä taas näihin horinoihin siitä, että millä asioita saa täällä näkemyksiään perustella ja millä ei, tulee, niin tämän ketjun avaus on varsin yleisluontoinen: "Kaikkien pelikäyttöön suunnattujen matopurkkien ympärillä pyörivät väittelyt tänne". Siinä ei oteta millään muotoa kantaa siihen, miten ja millaisiin tekijöihin vedoten täällä saa keskustella.
Väittely tossa lukee kuitenkin. Väittelyyn taas liittyy aina olennaisesti se että erilaiset argumentointivirheet tuodaan esille. Eri asia jos ketjun aihe olisi vaikka "keskustelua kokemuksista eri pelilaitteiden parissa".

Tuossahan minä noita edellä listasin ensimmäisessä lauseessani ja totesin vielä päälle, että pätee ylipäätään pelaamiseen eikä pelkästään Street Fighteriin. Tässä nyt kuitenkin vielä itse itseäni referoiden: "...pelaaminen on kaikenlaisesta säätämisestä vapaampaa, pelaamaan pääsee nopeammin, ei tarvita erillisä launchereita, ei tarvitse säädellä asetuksia jne." Minä en ole tämän suhteen edes mikään yksittäistapaus, vaan ihan vastaavanlaisia asioita ovat muutkin nostaneet esiin.

Se, että minä nostan (tai joku muu nostaa) esiin seikkoja, joita sinä et pidä minään, ei ole mikään argumentointivirhe. Edelleenkään väittelyä ei ole millään tavoin rajattu mitenkään numeerisesti mitattaviin seikkoihin. Jos yhtään katselee maailmaa ympärillään, niin huomaa, että siellä täällä kyllä väitellään myös pitkälti subjektiivisista ja "aineettomista" asioista ja vallan hyvin näyttää onnistuvan. Mutta tästä lienee enää turha enempää jatkaa, koska tässä pisteessä on oltu niin monesti ennenkin.

Tuossahan minä noita edellä listasin ensimmäisessä lauseessani ja totesin vielä päälle, että pätee ylipäätään pelaamiseen eikä pelkästään Street Fighteriin. Tässä nyt kuitenkin vielä itse itseäni referoiden: "...pelaaminen on kaikenlaisesta säätämisestä vapaampaa, pelaamaan pääsee nopeammin, ei tarvita erillisä launchereita, ei tarvitse säädellä asetuksia jne." Minä en ole tämän suhteen edes mikään yksittäistapaus, vaan ihan vastaavanlaisia asioita ovat muutkin nostaneet esiin.
Eli koitko että streetfighterin kohdalla koit säätämistä, pelaamiseen pääsemisessä kesti kauan, launcheri ärsytti, koit tarvetta säätää asetuksia jne?

Sait sen kuitenkin ymmärtääkseni helposti toimimaan, aiemman kirjoittelun pohjalta, ja monta tuntia pelattuakin. Eikö tuossa kohtaa kaikki "säätö" ole jo onnistuneesti hoidettu pois alta? Jostain syystä kuitenkin koit (aiempaan kirjoitteluun perustuen) että sen pelaaminen oli vaivalloisempaa pc:llä. Miksi?

Se, että minä nostan (tai joku muu nostaa) esiin seikkoja, joita sinä et pidä minään, ei ole mikään argumentointivirhe. Edelleenkään väittelyä ei ole millään tavoin rajattu mitenkään numeerisesti mitattaviin seikkoihin. Jos yhtään katselee maailmaa ympärillään, niin huomaa, että siellä täällä kyllä väitellään myös pitkälti subjektiivisista ja "aineettomista" asioista ja vallan hyvin näyttää onnistuvan. Mutta tästä lienee enää turha enempää jatkaa, koska tässä pisteessä on oltu niin monesti ennenkin.
Omiin, tai muiden, mieltymyksiin vetoaminen on argumentointivirhe.

Mutta en tiedä onko hirveän hyvää argumentointia yrittää kiistää että konsolilla pelaaminen ON vaivattomampaa melkein aina?
Olenko moista yrittänyt kiistää? Mielestäni en. Jos olet eri mieltä niin varmaan helposti löytyy lainaus moisesta.

Tuon selvittämiseksi pitäisi sitä paitsi ensin määritellä mitä vaivattomuus tässä kontekstissa tarkoittaa. Varsinainen pelaaminen on mielestäni usein vaivattomampaa PC:llä, sillä tarkkuutta vaativat toimenpiteet pelatessa on vaivattomampia suorittaa korkean ruudunpäivitysnopeuden ja matalemman viiveen vuoksi, mutta kenties muut seikat sitten sen pelaamisen ulkopuolella voi kokea vaivalloisemmiksi. Miten noita pelaamisen ulkopuolisia asioita sitten pitäisi huomioida on hyvä paikka pohdinnalle.

Urheiluautolla on vaivattomampi saada "hyvä aika" radalla, mutta sen huoltaminen (ja muu säätäminen) on vaivalloisempaa kuin corollan. Kummalla onnistuu sit "ajaminen" vaivattomammin?
Koko tämä ketjuhan perustuu pohjimmiltaan mieltymyksiin.
No eihän. Pelien sulavuus tuskin on mielipide, vaan ihan mitattava asia. Pelivalikoiman laajuus mistä muutama hetki sitten väännettiin on myös asia jota voidaan arvioida erilaisilla metriikoilla. Myös termien ja metriikoiden määrittäminen osana keskustelua on keskeinen osa väittelyä. On todella paljon asioita joita voidaan arvioida muutoinkin kuin puhtaasti mieltymysten pohjalta.

Väittely jos perustuu mieltymyksiin, niin se on vain loputon ja täysin turha juupas-eipäs jatkumo.

Viimeksi muokattu:
Argumentointivirheellä viitataan ilmeisesti itsestä yleistämiseen. Näin todella olisi, jos väittäisin omien kokemusteni perusteella, että näin on universaalisti kaikissa tapauksissa ja kaikkien kohdalla, mutta näinhän en ole suinkaan tehnyt, vaan päinvastoin oikein tarkoituksellisesti alleviivannut, että kyse on minun kokemuksistani ja minun kohdallani asia on näin, mutta monen muun kohdalla se ei näin ole.

Tämän keskustelun ongelma vaan on se, että muutaman käyttäjän mielestä ilmiössä on kyse vain muutamasta hassusta numeerisesti mitattavissa olevasta ja ilmaistavasta seikasta ja kaikki muu on turhaa. Moni muu sitten näkee ja kokee ilmiön paljon laajemmin, mutta näiden henkilöiden ihan asiallisiin kommentteihin suhtaidutaan vähätellen, jankaten ja monesti suoranaisesti trollaillen. Lieneekö sitten ajatuksena vanha keino, että kun vaan tarpeeksi hämmentää, niin toinen osapuoli kyllästyy ja luovuttaa (on toki ihan fiksua olla antamatta tällaiselle liikaa aikaa).

Mitähän mieltä jotkut henkilöt ovat vaikka siitä, kun poliitikot vaaliväittelyssä vääntävät jostain tasa-arvoisesta avioliittolaista tai kun vaikka jenkkilässä väitellään hyvinkin kiivaasti naisten oikeudesta aborttiin. Ilmeisesti kyseessä ei ole väittely ollenkaan, koska noita ilmiöitä on perin vaikea viivottimella mitata ja esittää numeroina. Pelkkää subjektiivista höpinää ja mielipiteitä siis.

Tuollainen "Väittely jos perustuu mieltymyksiin, niin se on vain loputon ja täysin turha juupas-eipäs jatkumo." -heitto on muuten sekin mielipide. Se, että joku on tuota mieltä, ei tee siitä tietenkään mitään universaalia totuutta, vaikka miten asiaa kailottaisi päivästä toiseen.

Ymmärsin aiemmasta keskustelusta että pidit sitä hitaana, mitä syvimmät pahoittelut jos sinun oli tarkoitus esittää että tuo olikin esimerkki nimenomaan nopeasta näyttiksestä.

Huippupelaamisen kriteerit onkin nyt sit gtx 1650. Kiva kuulla.
Monelle tuntuu olevan riittävän nopea, ainakin stramin listauksen mukaan🤷

Koko tämä ketjuhan perustuu pohjimmiltaan mieltymyksiin.

Mutta en tiedä onko hirveän hyvää argumentointia yrittää kiistää että konsolilla pelaaminen ON vaivattomampaa melkein aina?

Näinhän se on. Yksi on mieltynyt suureen fps-lukuun ja korkeaan resoluutioon ja toiselle ne ovat vähäarvoisia juttuja ja enemmän merkitsee esim. se, että peleissä ei tarvitse tehdä edes vähäisiä säätöjä tai että ei tarvitse selvitellä, että mahtaako peli X pyöriä kuinka hyvin omalla laitteistoilla jne. Mieltymyksiä kaikki ja liittyvät varsin läheisesti aloitukseen ("Kaikkien pelikäyttöön suunnattujen matopurkkien ympärillä pyörivät väittelyt"). Sitähän tämä nimenomaan kokonaisuutena on - aiheen ympärillä pyörivää väittelyä. Ei mitenkään järin tarkkarajaista tai universaaliin totuuteen tähtäävää (sellaista ei tähänkään ilmiöön liittyen ole olemassakaan).

Ehdotankin, että ken kokee, että ilmiö typistyy vain noihin numeerisesti ilmaistavissa oleviin seikkoihin, voi varmaan perustaa aiheelle vaikka uuden ketjun. Muistaa vaan sitten nimetä sen tarpeeksi tyhjentävästi, niin tajutaan me huuhaaheebot pysyä poissa. Veikkaanpa vaan, että aika hiljaista siellä tulee olemaan.

Kertoo sen että tiedetään nyt useamman ihmisen pelaavan 1650:aa tehokkaammalla näyttiksellä, jolloin tämä väite osoittautuu vääräksi
Toki. Minusta tosin on yllättävämpää että gtx1650 on edelleen nuinkin suosittu. Toki tuo otantakin on "hieman" suurempi kuin tällä foorumilla.

Mielenkiintoista muuten sekin, että Steamin tuoreimpien tilastojen mukaan 54,5 % vetelee edelleen "vain" 1080p resolla ja 33,9 % GPU:ssa on 8GB VRAMIA. Usein jutuista saa sen kuvan, että PC:llä pelataan siksi, että päästään uskomattomiin 4K120fps lukemiin, niin tilastojen valossa se ei näytä olevan asian laita kuin varsin pienellä osalla PC-pelaajista.

1753782300576.png

Aika kovaa tykitystä silloin kun oikeasti aletaan myymään pelejä. Kaksi peliä 38Miljoonaa muutamassa vuodessa. Vertailun vuoksi koko Gears of War pelisarja kaikkine peleineen on myynyt 40Miljoonaa kahdessakymmenessä vuodessa.
Sit kun tarkastellaan faktoja niin..
-eka ilmestyi 2017, eli ei muutama vuosi sitten.
-pelisarja käsittää 4 peliä, ei kahta.
Tykitystä in deed😁
Btw. 4 ekaa haloa möi saman verran, huomattavasti pienemmällä laitekannalla🫢

Usein jutuista saa sen kuvan, että PC:llä pelataan siksi, että päästään uskomattomiin 4K120fps lukemiin, niin tilastojen valossa se ei näytä olevan asian laita kuin varsin pienellä osalla PC-pelaajista.
Niin, sitten on syystä tai toisesta tulkittu kirjoittelut väärin. Toki PC mahdollistaa 4K120fps ultra jippijei kokemuksen (ja on ainoa alusta joka sen voi tarjota) mutta kuten tässä ketjussa useasti on tuotu esille, se ei ole ainoa syy.

Olen monta asiaa ps5 hyväksi täällä myöntänyt, enkä ole yhtään HC-konsoli väittelijän tekstiä nähnyt, jossa myönnettäisiin että esim. 120fps on parempi kokemus kuin 60. Tai että 4k on parempi kuin se, että kuvan tarkkuus vaihtelee lennosta kesken pelaamisen.

Mielenkiintoista muuten sekin, että Steamin tuoreimpien tilastojen mukaan 54,5 % vetelee edelleen "vain" 1080p resolla ja 33,9 % GPU:ssa on 8GB VRAMIA.
Tietämättömyys ja raha ovat tässä avainsanoja. Jos et ole kokeillut parempaa, et tiedä paremmasta. Jos noille löisi 32 tuumaisen 4k OLED-monitorin 120hz ja käskisi pelata pari tuntia noilla ja sitten palata takaisin 24" IPS 1080p-näytölle, niin eiköhän jokainen huomaisi kumpi oli selvästi parempi kokemus. Kukin sitten itse arvottaa taloudellisesti, mikä on järkevää. Minusta harrastukset saa maksaa paljon enemmän kuin konsolin verran. Kukin tyylillään.

Usein jutuista saa sen kuvan, että PC:llä pelataan siksi, että päästään uskomattomiin 4K120fps lukemiin, niin tilastojen valossa se ei näytä olevan asian laita kuin varsin pienellä osalla PC-pelaajista.
Kannattaa käydä tämän palstan ulkopuolella, niin ei synny kuplautumista. Ihan jokaisen siis. Usein myös täällä väitetään ettei konsolipelaajia kiinnosta FPS tai kuvanlaatu, mutta esim redditissä meno on toinen. Siellä vaaditaan 120hz tilaa useisiin peleihin jne. ja kirotaan kun tarkkuus vaihtelee. Silti valtaosaa ei kiinnosta, ei konsoleilla eikä PC:llä, se on fakta.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 187
Jäsenet
78 537
Uusin jäsen
Osku999

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom